Wat IS een profetie?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wat IS een profetie?

Bericht door Gaitema »

[modbreak HarryK]
Dan vanaf nu graag weer on-topic.
In ieder geval staan op dit moment deze drie punten 'open':


- het hoofdonderwerp "wat IS een profetie"?
- mijn vragen aan Special Angel (http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... =25#p14998)
- een vraag van Geertjan aan Okidoki (http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... =25#p15028).
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wat IS een profetie?

Bericht door Gaitema »

Wat mij opvalt is dat in de evangelische wereld iemand die door de gaven van de Geest profeteert door sommigen ook profeet worden genoemd, maar zo noemen wij (en ik ook) dat niet. Ik merk van mezelf dat ik daar ook wel eens zelf aan hik. Iemand een profeet noemen, komt op mij dan wat te oud-testamentisch over. Wat dat betreft zit ik wel in de lijn van Riemer: "Jezus profeteerd", soms ook door ons heen.
De ene zal dat geschenk gezien een bepaalde roeping meer ten deel vallen als anderen. Evangelisten bijvoorbeeld of mensen die zwaar onder vervolging te leiden hebben.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Wat IS een profetie?

Bericht door Special angel »

Sa: Ik schrijf even iets tussen de stippel lijntjes in hoor.
-----
Jerommel schreef:Doe
hier eens wat mee
dan:
Jerommel schreef:
Zo, aldus werd het duidelijk dat je bij sommige kerken kan worden gebombardeerd tot profeet.
------
Sa: nee er is geen bombardement in sommige kerken.
Wel worden er soms mensen gezegend door de oudsten en kerk , om uit te gaan in de wereld om een speciale roeping te vervullen.
------
Dat wist ik niet.
-----
Sa: daarom is er ook een forum zoals deze om meer te weten te komen over anderen of andere vormen.
-----
Het ergste is dat mensen dat ook nog geloven..
----
Sa: en waarom vindt jij dat erg ?
Ik ben heel blij met mijn geloof.
----
Want hoe werkt het nu eigenlijk met profetie?
-----
Sa:
Dat heb ik eerder al beschreven.Zie overige correspondentie.
-------

Zoals ik al schreef kan een mens een profetie uitdragen,
------
Sa ja dat klopt
-----
maar er zijn ook gebeurtenissen die voorzeggingen kunnen zijn
-------
Sa: ja een mens kan een profetie uitdragen als god hem een profetie geeft,
-------
Dat laatste gaat buiten profeten om, dus we beperken ons even tot de profeet / profetes.
Wat is een profeet?
------
Sa
Dat heb ik al uitgelegd.
-------

Dat is iemand die profeteert, voorzeggingen doet.,
-----
Sa: ja mee eens.
-----
Het is aan ons om dat te toetsen aan de Schrift.
Altijd
-------
Sa. mee eens.
---------

Het is God die een engel zendt aan iemand, zodat die persoon dat gaat delen en verspreiden,

omdat het Gods boodschap is = van groot belang.

De mens heeft niets in de melk te brokkelen.

Dus hoe graag iemand ook profeet zou willen zijn, het telt niet mee.

IN de Bijbel zijn genoeg voorbeelden te vinden van mensen die tegen wil en dank profeteren
moesten.

God kiest de profeet, zelfs als de profeet niet voor God kiest.

De engel Gods nu, die ons moet bereiken via de 'angelic realm', die tussen ons en God in zit.

Ben natuurlijk weer abuis waar het stond, maar het kan weleens moeilijk gaan voor de engel Gods, die heeft te strijden met de machten der lucht: "the angelic realm" oftewel de paranormale wereld, waar de gevallen engelen vertoeven.

Kan dus vertraging / hinder op lopen vanwege hinderlijke demonen..

Enfin, niet iets van alle dag dus, dat profeteren, niet eenvoudig in deze omstandigheden (gevallen schepping).

Maar, als God iets heeft om bekend te maken, dan zal het dus van groot belang zijn, en zal de profeet in kwestie veel geloofwaardigheid moeten hebben, zodat de Boodschap wereldwijd verspreiden zal.

Want de Gemeente is verstrooid over de hele wereld.
Want ik ga me niet zomaar laten aanpraten dat iemand een profeet van God is.
---------------

Sa:
Beste allen, met bovenstaand stuk tekst van Jerommel kan ik helemaal niets want hier geloof ik niet in. en vind ik ook niet bijbels.
------

[modbreak HarryK] De overige opmerkingen verwijderd - was op de persoon [/modbreak]
Met dank aan de mod.
Laatst gewijzigd door Special angel op 13 aug 2013, 11:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wat IS een profetie?

Bericht door Jerommel »

Special angel schreef:want hier geloof ik niet in
Da's prima, maar dit is "Bijbelstudie" en ik baseer me op de Bijbel.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Wat IS een profetie?

Bericht door Special angel »

Wim Nusselder schreef:Hoi Zo Hee,

Een goed idee om het daar in het algemeen over te hebben.
Wim Nusselder schreef:Profetieën zijn geen toekomstvoorspellingen, in elk geval de categorie profetieën waartoe die van Jona behoorden niet.
Zo Hee schreef:Ik ken die insteek, en ik heb die zelf ook altijd zo verstaan eigenlijk. Tegelijk zit er in de Schrift iets dat hier strijdig mee lijkt: (Deut 18) [...] Hier wordt vrij scherp verband gelegd tussen "profetie" en "woorden die uitkomen". Hoe zit dat?
Wat mij betreft is (in elk geval) het Oude Testament een verzameling geschriften van en voor in de eerste plaats mensen met een pre-moderne belevingswereld, waarin 'het woord' dat oraal van generatie op generatie doorgegeven is en vervolgens 'het woord' dat op schrift gesteld is een hoge status, want samenleving-bindende rol heeft.
Je moet dat denk ik voor post-moderne en post-post-moderne mensen 'vertalen' via de tussenstap van de moderne belevingswereld waarin we in hoge mate onderwezen zijn, waarin woorden middelen zijn om een objectieve werkelijkheid te beschrijven.
De post-moderne belevingswereld vat ik dan op als een belevingswereld waarin meerdere waarheden/werkelijkheden naast elkaar (lijken te) kunnen bestaan en als principieel gelijkwaardig (lijken te) moeten worden behandeld.
De post-post-moderne belevingswereld vat ik op als een belevingswereld waarin die waarheden/werkelijkheden toch weer in een hiërarchie of voortgaand proces geprojecteerd worden, waarvan echter het eindpunt, iets als een 'objectieve, alles-omvattende Waarheid' voor ons als mensen niet kenbaar of in elk geval niet in woorden te vatten is.
Zelf ervaar ik profetisch spreken als 'doorgeven' van woorden à la Mattheüs 10:19-20, het spreken van woorden die ik me niet toeëigen en die voortkomen uit een beleving van een alomvattend geheel of een soort mystieke ervaring, waar we het eerder over hadden.
In die belevingswereld is het niet het 'uitkomen van woorden' dat ze profetische kracht geeft, maar de ervaring bij spreker én toehoorders dat ze zin 'geven' dan wel 'zichtbaar maken', als richtingwijzers in dat voortgaande als 'heilzaam' ervaren proces.
Ik stel me zo voor dat die ervaring niet wezenlijk anders is dan die van Oudtestamentische profeten, zij het dat die in hun pre-moderne belevingswereld iets anders omgingen met 'woorden' en de waarde daarvan nog niet anders konden omschrijven dan als het 'werkelijk worden van wat ze beschrijven'.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Beste Wim zou je bovenstaande tekst ( en je komende teksten) aub kunnen uitleggen in Jip en Janneke taal want ik snap nix van je teksten. Mvg 's.à.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Wat IS een profetie?

Bericht door Special angel »

Bumblebee schreef:Ik vind de benadering van Wim aansprekend, maar als je Schrift met Schrift wilt verklaren kom je er toch niet onderuit dat in Deuteronomium vrij helder staat dat een profetie moet uitkomen, anders is het geen woord van de Heer. Dus toch toekomstvoorspelling. 'Mag' je in de Deuteronomiumbenadering eigenlijk ook profetieën hineininterpreteren? Dus die ene profetie over Hizkia (geen idee waar die staat) in een later licht bezien lezen als over Christus?
Beste bumblebee,

Deuteronomium is een van de duidelijkste bijbelboeken van de hele bijbel.
Een echte profetie moet maar zal ook uitkomen.
Een profetie is een speciaal woord van de heer.
Een profetie kan iemand iets vertellen over zijn verleden heden of toekomst.
En kan dus een toekomstvoorspelling zijn.
Sommige profetieën in de bijbel gebeurden binnen een zeer korte tijd. Andere profetieën zijn duizenden jaren geleden uitgesproken en moeten nog in vervulling gaan.

Alles gebeurt op Gods tijd en binnen Gods plan.

Mvg.
Laatst gewijzigd door Special angel op 13 aug 2013, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Wat IS een profetie?

Bericht door HarryK »

[even ingrijpen]

@Special Angel:
WAT in de teksten van Jerommel geloof jij niet en/of vind jij niet bijbels?

@Jerommel en @Special Angel:
Ik heb van jullie beiden de laatste bijdrage verwijderd.
Graag on-topic verder.
Psalm 1:1
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat IS een profetie?

Bericht door callista »

Special angel schreef:
Bumblebee schreef:Ik vind de benadering van Wim aansprekend, maar als je Schrift met Schrift wilt verklaren kom je er toch niet onderuit dat in Deuteronomium vrij helder staat dat een profetie moet uitkomen, anders is het geen woord van de Heer. Dus toch toekomstvoorspelling. 'Mag' je in de Deuteronomiumbenadering eigenlijk ook profetieën hineininterpreteren? Dus die ene profetie over Hizkia (geen idee waar die staat) in een later licht bezien lezen als over Christus?
Beste bumblebee,

Deuteronomium is een van de duidelijkste bijbelboeken van de hele bijbel.
Een echte profetie moet maar zal ook uitkomen.
Een profetie is een speciaal woord van de heer.
Een profetie kan iemand iets vertellen over zijn verleden heden of toekomst.
En kan dus een toekomstvoorspelling zijn.
Sommige profetieën in de bijbel gebeurden binnen een zeer korte tijd. Andere profetieën zijn duizenden jaren geleden uitgesproken en moeten nog in vervulling gaan.

Alles gebeurt op Gods tijd en binnen Gods plan.

Mvg.
ik vermoed dat Bumblebee niet meer actief is hier.
ik heb haar namelijk n.a.v. haar vraag eerder ook een vraag gesteld hieromtrent, omdat ik benieuwd was waar zij op doelde [op welke tekst] ivm. Hizkia....[ 5 aug.11:27]
aangezien zij het over een "herinterpretatie" van een profetie heeft..
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Wat IS een profetie?

Bericht door Special angel »

Beste callista en harry ,

Ik heb moeite met het stukje tekst van jerommel over

Over de engel
Over dat de mens niets te vertellen heeft
Over dat god tegen de wil van de mens ingaat.

Mvg
Laatst gewijzigd door Special angel op 13 aug 2013, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat IS een profetie?

Bericht door callista »

Special angel schreef:Over de engel
Over dat de mens niets te vertellen heeft
Over dat god tegen de wil van de mens ingaat.
wat bedoel je hiermee te zeggen in dit verband?

edit...[je hebt je bericht nu gewijzigd]
ik dacht dat het op de vraag van Bumblebee sloeg, dus het was me niet duidelijk.
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Wat IS een profetie?

Bericht door HarryK »

Special angel schreef:Ik heb moeite met het stukje tekst van jerommel over

Over de engel
Over dat de mens niets te vertellen heeft
Over dat god tegen de wil van de mens ingaat.
Toch even reagerend, ook al gaat het over teksten van Jerommel:
Ik begrijp je niet.

Als ik bijvoorbeeld naar Jesaja kijk, krijgt hij instructies van een seraf.
Als ik bijvoorbeeld naar Openbaring kijk, heeft God de openbaring door een engel laten meedelen aan Johannes.
God zendt dus (ook) engelen naar mensen met boodschappen.

Het voorbeeld dat de mensen niets in de melk te brokkelen hebben:
Denk eens aan het voorbeeld van Jona.
hij probeerde er voor weg te lopen, maar het lukte niet.
(En Mozes wordt ook 'profeet' genoemd: kijk eens hoeveel hij tegensputterde toen God hem riep.
En dat heb ik wel eens vaker bij profeten gelezen.
Of wat te denken van Hosea die een overspelige vrouw moest trouwen.)

En ten slotte nog een voorbeeld:
De hogepriester kajafas sprak een profetie uit (Johannes 11:49 e.v.).

Waar zit jouw moeite?
Psalm 1:1
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wat IS een profetie?

Bericht door Gaitema »

Dus Jona kon wel weg lopen enzo..
Salomo kon God uiteindelijk de rug toe keren.
Lees van koningen van Israël in de Kronieken onder andere en je ziet het net zo.
Ze handelden uit eigen wil en wekten of de gunst bij God of zijn toorn.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Wat IS een profetie?

Bericht door Special angel »

Harry en gaitema bedankt. het stukje kwam in eerste instantie wat te zwart wit , te ongenuanceerd, bij mij over.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wat IS een profetie?

Bericht door Peter79 »

Nog een mooie omschrijving van profeteren las ik in Openbaring:
Openbaring 19: 10 schreef:Want getuigen van Jezus is profeteren.
Zulk profeteren kom je ook eerder in het boek tegen:
Openbaring 11: 3-10 schreef:Ik zal mijn twee getuigen opdracht geven om te profeteren. Gedurende twaalfhonderdzestig dagen zullen ze dat doen, gehuld in een boetekleed. Zij zijn de twee olijfbomen en de twee lampenstandaards die voor de Heer van de wereld staan. Als iemand hun kwaad wil doen, komt er vuur uit hun mond, dat hun vijanden verteert; op die manier zal iedereen die hun kwaad wil doen moeten sterven. Zij hebben de macht om de hemel te sluiten, zodat er geen regen valt zolang zij profeteren. Ook hebben ze de macht om water in bloed te veranderen. Verder kunnen ze de aarde treffen met alle mogelijke plagen, zo vaak ze maar willen. Wanneer zij hun getuigenis hebben afgelegd, zal het beest dat uit de onderaardse diepte opstijgt de strijd met hen aanbinden, hen overwinnen en hen doden. Dan liggen hun lijken op het plein van de grote stad die in figuurlijke zin Sodom of Egypte heet, de stad waar ook hun Heer gekruisigd is. Gedurende drie-en-een-halve dag komen er mensen uit alle landen en volken, van elke stam en taal, om hun lijken te zien, en zij dulden niet dat ze begraven worden. De mensen die op aarde leven juichen om de dood van de twee profeten, en opgetogen sturen ze elkaar geschenken, want die profeten waren een grote kwelling voor hen geweest.’
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Okidoki

Re: Wat IS een profetie?

Bericht door Okidoki »

Peter79 schreef:Nog een mooie omschrijving van profeteren las ik in Openbaring:
Openbaring 19: 10 schreef:Want getuigen van Jezus is profeteren.
Van dale maar even uit de kast.
Profetie =(de; v; meervoud: profetieën) 1 voorspelling

Profeteren gaat altijd over de toekomende tijd en niet over de verleden tijd.
Gaat het over het verleden dan noemen we het getuigen namelijk.

Een profetie is dus iets wat over een toekomende tijd gaat en niet over een verleden tijd.

Dan nog steeds mijn eerdere vraag: Hebben we nog profeten nodig?
Is in Christus niet alles (icm schepping en Bijbel) aanwezig?
Waarover zouden wij nog moeten profeteren anders dan wat er al in de Schrift staat en reeds voorzegd is?!
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wat IS een profetie?

Bericht door Gaitema »

Jaag de liefde na en streef naar de gaven van de Geest, vooral naar die van de profetie
1 Korintiërs 14,1

Hij had vier ongetrouwde dochters, die de gave van de profetie bezaten.
Handelingen 21,9
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wat IS een profetie?

Bericht door Jerommel »

Tja... Waar zijn ze toch gebleven, die profeten..
Elke claim in die richting sindsdien bleek toch discutabel.
Maar het zal in de eindtijd weer nodig worden, begrijp ik uit de Bijbel.
Maar evenzoveel valse profeten en claims zijn voorzegd...
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
grondig christelijk
Berichten: 254
Lid geworden op: 04 mar 2013, 15:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Lelystad

Re: Wat IS een profetie?

Bericht door grondig christelijk »

Okidoki schreef:
Peter79 schreef:Nog een mooie omschrijving van profeteren las ik in Openbaring:
Openbaring 19: 10 schreef:Want getuigen van Jezus is profeteren.
Van dale maar even uit de kast.
Profetie =(de; v; meervoud: profetieën) 1 voorspelling

Profeteren gaat altijd over de toekomende tijd en niet over de verleden tijd.
Gaat het over het verleden dan noemen we het getuigen namelijk.

Een profetie is dus iets wat over een toekomende tijd gaat en niet over een verleden tijd.

Dan nog steeds mijn eerdere vraag: Hebben we nog profeten nodig?
Is in Christus niet alles (icm schepping en Bijbel) aanwezig?
Waarover zouden wij nog moeten profeteren anders dan wat er al in de Schrift staat en reeds voorzegd is?!

als jij een beetje beter studeert weet je dat profetie een voorzegging is en geen voorspelling. Het verschil zit hem in het feit dat voorzegging omkeerbaar is als er bekering is. Zie Jona. God is geen God die zijn voorzeggingen niet wil intrekken. Daarbij zijn er ook profetieën die niet omkeerbaar zijn. Het "voorwaar, voorwaar" of het "ik zal zeker..."
Is het om de Heer of leer of vorm of norm. Traditie houdt vast wat ooit vooruitgang leek, maar niet bleek. Vernieuwing is aanvaarden dat soms iets achteruitgang lijkt, t' nieuw idee verfrissend blijkt. Maar dat zal, zonder gein, echt weer traditie zijn.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Wat IS een profetie?

Bericht door Adinomis »

Ik heb even het bijbels woordenboek (Frithiof Dahlby) nageslagen op het woord "profetie". Nu stond daar het woord "profetie" niet in, maar wel het woord "profeet".
Profeet wordt als volgt verklaard:

Verkondiger van tijding, spreker. Aäron was Mozes' profeet:

Ex. 7:1 De HERE echter zeide tot Mozes: Zie, Ik stel u als God voor Farao; en uw broeder Aäron zal uw profeet zijn. 2 Gij zult alles zeggen wat Ik u gebied, en uw broeder Aäron zal bij Farao het woord voeren, opdat deze de Israëlieten uit zijn land laat gaan.

Doorgaans betekent het woord: Gods woordvoerder, hij die verkondigt wat God hem door inspiratie in de mond heeft gelegd.

Jer. 1:9 Toen strekte de HERE zijn hand uit en roerde mijn mond aan, en de HERE zeide tot mij: Zie, Ik leg mijn woorden in uw mond;

De Hebreeuwse en de Griekse benaming voor profeet houden geen verband met het woord 'voorspelling', dat wij gewoonlijk in het woord "profeet" leggen; evenmin doen dit de Hebreeuwse en Griekse uitdrukkingen voor 'profeteren'.
......
Een valse profeet is iemand die spreekt gedreven door een macht, welke niet uit God is.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Okidoki

Re: Wat IS een profetie?

Bericht door Okidoki »

grondig christelijk schreef:
Okidoki schreef:
Peter79 schreef:Nog een mooie omschrijving van profeteren las ik in Openbaring:
Openbaring 19: 10 schreef:Want getuigen van Jezus is profeteren.
Van dale maar even uit de kast.
Profetie =(de; v; meervoud: profetieën) 1 voorspelling

Profeteren gaat altijd over de toekomende tijd en niet over de verleden tijd.
Gaat het over het verleden dan noemen we het getuigen namelijk.

Een profetie is dus iets wat over een toekomende tijd gaat en niet over een verleden tijd.

Dan nog steeds mijn eerdere vraag: Hebben we nog profeten nodig?
Is in Christus niet alles (icm schepping en Bijbel) aanwezig?
Waarover zouden wij nog moeten profeteren anders dan wat er al in de Schrift staat en reeds voorzegd is?!

als jij een beetje beter studeert weet je dat profetie een voorzegging is en geen voorspelling.
Iets met spijkers en laag water...
Maar goed: we hanteren de term die jij gebruikt. Prima.
Dan nog gaat het over de toekomende tijd en niet de verleden tijd.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wat IS een profetie?

Bericht door Peter79 »

Adinomis schreef:Ik heb even het bijbels woordenboek (Frithiof Dahlby) nageslagen op het woord "profetie". Nu stond daar het woord "profetie" niet in, maar wel het woord "profeet".
Profeet wordt als volgt verklaard:...
Helder, dank je wel. Wat Johannes in Openbaring heeft laten optekenen - getuigen van Jezus is profeteren - past prima in wat ook verder in de Bijbel als profetie is aangemerkt.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wat IS een profetie?

Bericht door Jerommel »

Ik zie hier toch een soort wens prevaleren, dat ook wij, die weleens getuigen van Christus, profeten zouden zijn.
Maar de topicvraag is: Wat IS een profetie?
In de oorspronkelijke betekenis van de Griekse stamwoorden betekent het voorzegging / voorspelling.
Het verkondigen van een tijding.
Voorzegging van wat komen gaat dus.

Is er dan geen verschil meer tussen getuigen en voorzeggen???
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Wat IS een profetie?

Bericht door Adinomis »

Jerommel schreef:Ik zie hier toch een soort wens prevaleren, dat ook wij, die weleens getuigen van Christus, profeten zouden zijn.
Maar de topicvraag is: Wat IS een profetie?
In de oorspronkelijke betekenis van de Griekse stamwoorden betekent het voorzegging / voorspelling.
Het bijbels woordenboek zegt dat anders: "De Hebreeuwse en de Griekse benaming voor profeet houden geen verband met het woord 'voorspelling', dat wij gewoonlijk in het woord "profeet" leggen; evenmin doen dit de Hebreeuwse en Griekse uitdrukkingen voor 'profeteren'."
Het verkondigen van een tijding.
Voorzegging van wat komen gaat dus.

Is er dan geen verschil meer tussen getuigen en voorzeggen???
Het is niet per definitie dat een profetie betrekking heeft op de toekomst, maar het kan wel te maken met toekomstige zaken.
Getuigen doe je van iets dat je weet, door ervaring of door wat je hebt gehoord.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wat IS een profetie?

Bericht door Peter79 »

Jerommel schreef:Maar de topicvraag is: Wat IS een profetie?
In de oorspronkelijke betekenis van de Griekse stamwoorden betekent het voorzegging / voorspelling.
Het verkondigen van een tijding.
Voorzegging van wat komen gaat dus.

Is er dan geen verschil meer tussen getuigen en voorzeggen???
In het stukje dat ik hierboven geciteerd heb uit Openbaring profeteren de twee getuigen. Er zijn parallellen met het Oude Testament:
Als iemand hun kwaad wil doen, komt er vuur uit hun mond, dat hun vijanden verteert; op die manier zal iedereen die hun kwaad wil doen moeten sterven (vgl Elia: vuur van de hemel, 2 Kon 1). Zij hebben de macht om de hemel te sluiten, zodat er geen regen valt zolang zij profeteren (profeet Elia, 1 Kon 17). Ook hebben ze de macht om water in bloed te veranderen. Verder kunnen ze de aarde treffen met alle mogelijke plagen, zo vaak ze maar willen (Mozes, Exodus 7 ev). Zo gaat dus het woord van de profeten gepaard met kracht, met wonderen.

Getuigen en profeteren liggen dicht tegen elkaar aan. Getuigen komen in naam van de levende Heer. Ze spreken zijn woorden, gepaard met kracht. Profeten komen in naam van de levende Heer. Ze spreken zijn woorden, gepaard met kracht. In Handelingen 11 wordt de profeet Agabus genoemd die een hongersnood voorspelt die ook daadwerkelijk plaatsgevonden heeft. Voorspellen hoort er bij, maar bij Natan en David, of ook bij Hizkia, heeft het meer een karakter van (een oordeel) aanzeggen dan dat het slechts voorspellen is. En bij Ananias en Saffira wordt het oordeel direct uitgevoerd. Er is in elk geval geen tegenstelling tussen profeteren en getuigen, het verschil zal gradueel zijn.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat IS een profetie?

Bericht door callista »

Adinomis schreef:
Jerommel schreef:Ik zie hier toch een soort wens prevaleren, dat ook wij, die weleens getuigen van Christus, profeten zouden zijn.
Maar de topicvraag is: Wat IS een profetie?
In de oorspronkelijke betekenis van de Griekse stamwoorden betekent het voorzegging / voorspelling.
Het bijbels woordenboek zegt dat anders: "De Hebreeuwse en de Griekse benaming voor profeet houden geen verband met het woord 'voorspelling', dat wij gewoonlijk in het woord "profeet" leggen; evenmin doen dit de Hebreeuwse en Griekse uitdrukkingen voor 'profeteren'."
Het verkondigen van een tijding.
Voorzegging van wat komen gaat dus.

Is er dan geen verschil meer tussen getuigen en voorzeggen???
Het is niet per definitie dat een profetie betrekking heeft op de toekomst, maar het kan wel te maken met toekomstige zaken.
Getuigen doe je van iets dat je weet, door ervaring of door wat je hebt gehoord.
blijft dat profeteren dan ook toekomstvoorspelling of voorzegging kan inhouden, ongeacht wat het Bijbels woordenboek hierover zegt.
het woord 'voorspellen' heeft helaas een negatieve connotatie gekregen binnen het christendom, maar dat verandert niets aan de betekenis.
die blijft hetzelfde, hoe je deze ook uitlegt of weergeeft.