Een vraag voor de atheist

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Allie
Berichten: 1458
Lid geworden op: 26 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Een vraag voor de atheist

Bericht door Allie »

spike schreef:
Allie schreef:Nee dat is dus niet wat ik zeg. Iets beter lezen aub. God is de oorzaak van jouw KEUZEMOGELIJKHEID, om wel of niet naar Groningen te gaan. Daar sta je volkomen VRIJ in. Ongeacht welke keuze je maakt, wel of niet naar Groningen gaan, God heeft je de VRIJHEID gegeven, met deze MOGELIJKHEID, om te kiezen. God(DE MOGELIJKHEID) is dus de oorzaak van jouw keuze om, wel of niet, naar Groningen te gaan. Jouw rol is een vrije rol om te kiezen tussen twee opties. Of drie, of vier....etc....
Ok, maar je schreef Dus God is de oorzaak van of jij wel of niet naar Groningen gaat, en aangezien ik niet naar Groningen was is het toch niet zo gek om te denken dat je dan bedoelt dat God de oorzaak was. Misschien kun je wat beter formuleren wat je bedoelt.

Enfin, nu duidelijk is dat volgens jou ik de eerste oorzaak ben van de keuze niet naar Groningen te gaan (en God mij alleen de mogelijkheid gaf), treedt de andere optie in werking: God is niet de eerste oorzaak van alles dat begint te bestaan. Er bestaat immers iets (de keuze om niet naar Groningen te gaan) dat niet veroorzaakt is door God.
Misschien kun je wat beter formuleren wat je bedoelt.
???.... Misschien moet jij eens leren begrijpend te lezen.... :mrgreen: :flower1: Jij schreef:
Ok, maar je schreef Dus God is de oorzaak van of jij wel of niet naar Groningen ga
Dit is een keuzemogelijkheid. Waar jij uiteindelijk heen gaat is jouw keuze, door de keuzemogelijkheid, en vind zijn oorzaak bij jou. Dit is gewoon logisch te bevatten: Ik geef jouw een pistool, jij schiet iemand neer, ben ik dan de oorzaak dat jij iemand neer schiet? Nee ik ben de oorzaak voor de mogelijkheid, maar de keuze blijft open voor jou om de persoon neer te schieten of niet.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Een vraag voor de atheist

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Harry,
Harry schreef:Krijgen we een betere (schonere, vreedzamere en tolerantere) wereld als je uitdraagt dat je in (in jouw geval) de christelijke God god gelooft?
Geen idee.
Ik draag niet actief uit dat ik in God geloof (en ik maak geen onderscheid tussen 'de christelijke God' en 'God' i.h.a.).
Ik beantwoord de vraag wat/wie ik geloof slechts desgevraagd.
Harry schreef:Denk je nog steeds dat het leven van een gelovige meer nut heeft dan mijn leven? Dat een atheist geen vredige toekomst voor ogen kan hebben en daar ook zijn steentje aan kan bijdragen?
Heb ik ooit ergens gesuggereerd dat het leven van een gelovige zinvoller is dan dat van een niet- of andersgelovige??

Met v&Vriendengroet,

Wim
Gebruikersavatar
Harry
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2016, 13:36
Man/Vrouw: M

Re: Een vraag voor de atheist

Bericht door Harry »

@Allie

Quoten wordt erg onoverzichtelijk, dus ik hoop dat je er op deze manier uitkomt:
Ik schreef dat het concept “God” vol tegenstrijdigheden zit en jij vraagt je waarmee of met wie het tegenstrijdig is.
God is intern tegenstrijdig. Ik bedoel met intern tegenstrijdig b.v. een rond vierkant. Is onmogelijk.
Bij God is dit het onkenbare terwijl je toch karaktereigenschappen aan dit onkenbare weet toe te dichten. God is immers onkenbaar omdat Hij(!) buiten ruimte en tijd staat. Ook weet ik wat God niet is. God kent geen limieten, God is niet-zichtbaar, ongrijpbaar, oneindig en im-(niet)materieel.

De God zoals jij Hem beschrijft vind ik ook vol tegenstrijdigheden. Je schrijft heel gemakkelijk: “God is liefde”. Maar weet ik, als ongelovige (niet kenner van deze God) dan wat dit concept is? Ik relateer liefde aan personen (of dieren). Leg je dan uit aan mij wat of wie God is? Het enige dat je me nu verteld is dat iemand liefdevol is. En bij liefdevol stel ik me een persoon voor. Maar dat is God dan weer niet. En zo vertel je nog meer eigenschappen van de mens die we aan deze God te danken hebben. Maar ik weet echt niet waar je het over hebt.

Ook schrijf je dat ik mag kiezen of ik wel of niet in God ga geloven. Dat is fijn. Maar ik wil me altijd eerst goed verdiepen in materie alvorens ik het wel of niet aanneem/geloof. Ik begrijp dat ik een keuze kan maken en ga zeggen: “What the heck...ik ga het gewoon geloven, want gelovigen zeggen dat het zo'n prettige relatie is, dat het een goed gevoel geeft”
Maar dat zou gaan knagen aan mijn geweten. Ik heb dan geen eerlijke oprechte keuze gemaakt aan de hand van de beschikbare feiten en argumenten. Dat kan ik niet.

Als laatste schrijf je:
Geloof in God is heel goed te onderbouwen met argumenten en bewijsmateriaal. Geloof en vertrouwen zijn precies hetzelfde. Geloven in de wetenschap is hier een goed voorbeeld van. Je kunt wetenschap beoefenen, maar kun je ook wetenschappelijk aantonen dat je het kan beoefenen? Nee, daar is een bepaald geloof(vertrouwen) voor nodig.
Ik heb nog geen (geldige) argumenten of redelijke onderbouwingen gezien. Je mag ze opsommen als je wilt.
Een wetenschapper hanteert m.i. Geen geloofsdogma's of gebeden om zijn wetenschappelijk werk te kunnen uitoefenen. Een wetenschapper in Griekenland zal op exact dezelfde wijze te werk (moeten) gaan als een wetenschapper in Australië.
Of je moet de wetenschappelijke methode een dogma vinden (een geloofsovertuiging) . Misschien heb jij een betere methode om ons te gaan vertellen hoe we auto's op water kunnen laten rijden of Parkinson kunnen genezen ?
Valid criticism does you a favor.
Carl Sagan
Gebruikersavatar
Harry
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2016, 13:36
Man/Vrouw: M

Re: Een vraag voor de atheist

Bericht door Harry »

Wim Nusselder schreef:Hoi Harry,
Harry schreef:Krijgen we een betere (schonere, vreedzamere en tolerantere) wereld als je uitdraagt dat je in (in jouw geval) de christelijke God god gelooft?
Geen idee.
Ik draag niet actief uit dat ik in God geloof (en ik maak geen onderscheid tussen 'de christelijke God' en 'God' i.h.a.).
Ik beantwoord de vraag wat/wie ik geloof slechts desgevraagd.
Harry schreef:Denk je nog steeds dat het leven van een gelovige meer nut heeft dan mijn leven? Dat een atheist geen vredige toekomst voor ogen kan hebben en daar ook zijn steentje aan kan bijdragen?
Heb ik ooit ergens gesuggereerd dat het leven van een gelovige zinvoller is dan dat van een niet- of andersgelovige??

Met v&Vriendengroet,

Wim
Wat je laatste vraag betreft. Je hebt dit niet met zoveel woorden gesuggereerd. Ik trok wellicht de verkeerde conclusie n.a.v. de vraag: Wat de zin van het leven van de atheïst zou kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door Harry op 14 feb 2016, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Valid criticism does you a favor.
Carl Sagan
spike
Berichten: 56
Lid geworden op: 01 feb 2016, 09:18
Man/Vrouw: M

Re: Een vraag voor de atheist

Bericht door spike »

Allie schreef:
???.... Misschien moet jij eens leren begrijpend te lezen.... :mrgreen: :flower1: Jij schreef:
Ok, maar je schreef Dus God is de oorzaak van of jij wel of niet naar Groningen ga
Dit is een keuzemogelijkheid. Waar jij uiteindelijk heen gaat is jouw keuze, door de keuzemogelijkheid, en vind zijn oorzaak bij jou. Dit is gewoon logisch te bevatten: Ik geef jouw een pistool, jij schiet iemand neer, ben ik dan de oorzaak dat jij iemand neer schiet? Nee ik ben de oorzaak voor de mogelijkheid, maar de keuze blijft open voor jou om de persoon neer te schieten of niet.

Prima! Maar ik begrijp niet waarom je dan zo'n moeite hebt het punt dat ik maak te erkennen: dat God (als Hij bestaat) niet de oorzaak is van alles dat begint te bestaan.
Allie
Berichten: 1458
Lid geworden op: 26 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Een vraag voor de atheist

Bericht door Allie »

Harry schreef:@Allie

Quoten wordt erg onoverzichtelijk, dus ik hoop dat je er op deze manier uitkomt:
Ik schreef dat het concept “God” vol tegenstrijdigheden zit en jij vraagt je waarmee of met wie het tegenstrijdig is.
God is intern tegenstrijdig. Ik bedoel met intern tegenstrijdig b.v. een rond vierkant. Is onmogelijk.
Bij God is dit het onkenbare terwijl je toch karaktereigenschappen aan dit onkenbare weet toe te dichten. God is immers onkenbaar omdat Hij(!) buiten ruimte en tijd staat. Ook weet ik wat God niet is. God kent geen limieten, God is niet-zichtbaar, ongrijpbaar, oneindig en im-(niet)materieel.

De God zoals jij Hem beschrijft vind ik ook vol tegenstrijdigheden. Je schrijft heel gemakkelijk: “God is liefde”. Maar weet ik, als ongelovige (niet kenner van deze God) dan wat dit concept is? Ik relateer liefde aan personen (of dieren). Leg je dan uit aan mij wat of wie God is? Het enige dat je me nu verteld is dat iemand liefdevol is. En bij liefdevol stel ik me een persoon voor. Maar dat is God dan weer niet. En zo vertel je nog meer eigenschappen van de mens die we aan deze God te danken hebben. Maar ik weet echt niet waar je het over hebt.

Ook schrijf je dat ik mag kiezen of ik wel of niet in God ga geloven. Dat is fijn. Maar ik wil me altijd eerst goed verdiepen in materie alvorens ik het wel of niet aanneem/geloof. Ik begrijp dat ik een keuze kan maken en ga zeggen: “What the heck...ik ga het gewoon geloven, want gelovigen zeggen dat het zo'n prettige relatie is, dat het een goed gevoel geeft”
Maar dat zou gaan knagen aan mijn geweten. Ik heb dan geen eerlijke oprechte keuze gemaakt aan de hand van de beschikbare feiten en argumenten. Dat kan ik niet.

Als laatste schrijf je:
Geloof in God is heel goed te onderbouwen met argumenten en bewijsmateriaal. Geloof en vertrouwen zijn precies hetzelfde. Geloven in de wetenschap is hier een goed voorbeeld van. Je kunt wetenschap beoefenen, maar kun je ook wetenschappelijk aantonen dat je het kan beoefenen? Nee, daar is een bepaald geloof(vertrouwen) voor nodig.
Ik heb nog geen (geldige) argumenten of redelijke onderbouwingen gezien. Je mag ze opsommen als je wilt.
Een wetenschapper hanteert m.i. Geen geloofsdogma's of gebeden om zijn wetenschappelijk werk te kunnen uitoefenen. Een wetenschapper in Griekenland zal op exact dezelfde wijze te werk (moeten) gaan als een wetenschapper in Australië.
Of je moet de wetenschappelijke methode een dogma vinden (een geloofsovertuiging) . Misschien heb jij een betere methode om ons te gaan vertellen hoe we auto's op water kunnen laten rijden of Parkinson kunnen genezen ?
Goeie vragen, Harry... Ik zal misschien niet overal een overtuigend antwoord op hebben, maar ik ga mijn best doen. Heb je het topic bekeken wat ik aan had geraden?
Ik schreef dat het concept “God” vol tegenstrijdigheden zit en jij vraagt je waarmee of met wie het tegenstrijdig is.
God is intern tegenstrijdig. Ik bedoel met intern tegenstrijdig b.v. een rond vierkant. Is onmogelijk.
Bij God is dit het onkenbare terwijl je toch karaktereigenschappen aan dit onkenbare weet toe te dichten. God is immers onkenbaar omdat Hij(!) buiten ruimte en tijd staat. Ook weet ik wat God niet is. God kent geen limieten, God is niet-zichtbaar, ongrijpbaar, oneindig en im-(niet)materieel. [/quote]

De eerste vraag die ik dan wil stellen is: Is het bestaan van God onmogelijk? Als je het kalam argument gaat volgen kom je bij zo'n oorzaak van het universum uit. Tijdloos, immaterieel, ontzettend machtig, buiten het universum staand en persoonlijk.

Het Kalam-argument

Het Kalam-argument is een versie van het kosmologisch argument geformuleerd door denkers die de islamitische Kalam-traditie volgden, zoals Al-Kindi, Al-Ghazali en Averroes. Een hedendaagse aanhanger van het Kalam-argument is de Amerikaanse filosoof William Lane Craig, die in 1979 het boek The Kalām Cosmological Argument publiceerde.
Het Kalam-argument wordt op de volgende drie premissen opgebouwd:

Alles dat begint te bestaan, heeft een oorzaak voor zijn bestaan.wel gebruikmaken van het Kalam-argument
Het universum begon te ontstaan.
Daarom heeft het universum een oorzaak voor zijn bestaan.

Er kunnen twee oorzaken van het bestaan van het universum zijn: een object (een ding) of een subject (bewustzijn/persoon).
1.In het eerste geval gaat het om abstracte objecten, zoals getallen buiten ruimte en tijd.
2.In het tweede geval gaat het om een immaterieel bewustzijn. Omdat abstracte objecten causaal inert (willoos, niet-reagerend) zijn, dus niets kunnen veroorzaken, is het redelijk om te veronderstellen dat het universum is veroorzaakt door een immaterieel bewustzijn. In dat geval is er dus een persoonlijke zijnsgrond van de wereld.

Als dit argument wordt gevolgd, kan men dit God noemen. Er is dan overigens alleen sprake van theïsme: de wereld is veroorzaakt door een bewustzijn dat je God zou kunnen noemen.
Je hebt dan nog geen christelijke God, maar wel een basis voor een tijdloze, ontzettend machtige, immaterieel bestaande, buiten het universum staande en persoonlijke oorzaak van het universum. Het christelijke geloof wordt ook ondersteund door historische documenten over het bestaan van Jezus. Hier verschillen Islam en het Christendom. Islam zegt dat Jezus niet is gekruisigd, maar er zijn documenten(dit vereist wat zoekwerk van jouw kant, maar ze zijn er) die de kruisiging van Jezus benoemen. De claim van het christelijke geloof is dat Jezus, God in menselijke vorm was. Daarom is het haalde ik het verhaal van de kruisiging erbij. Het toont de liefde aan die God voor ons heeft. Dus God is niet onkenbaar, maar is mens geworden door Jezus.
Ook schrijf je dat ik mag kiezen of ik wel of niet in God ga geloven. Dat is fijn. Maar ik wil me altijd eerst goed verdiepen in materie alvorens ik het wel of niet aanneem/geloof. Ik begrijp dat ik een keuze kan maken en ga zeggen: “What the heck...ik ga het gewoon geloven, want gelovigen zeggen dat het zo'n prettige relatie is, dat het een goed gevoel geeft”
Maar dat zou gaan knagen aan mijn geweten. Ik heb dan geen eerlijke oprechte keuze gemaakt aan de hand van de beschikbare feiten en argumenten. Dat kan ik niet.
Je hebt je hele leven om je te verdiepen in de materie van God, dus daar zie ik geen probleem. Heb je de beschikbare "feiten"(want was is echt een feit) en argumenten bekeken in mijn aangeraden topic? Het is ook belangrijk dat je alle argumenten van beide kanten met een gelijk oordeel weegt, wil ik er toch even bij zeggen. :mrgreen:
Of je moet de wetenschappelijke methode een dogma vinden (een geloofsovertuiging).
Van internet af, als je het met deze omschrijving niet eens bent hoor ik het wel.
Elke wetenschap ontwikkelt haar eigen theorieën en methoden en technieken. Met de wetenschappelijke methode wordt de algemene werkwijze in de wetenschap aangeduid. Deze methode is m.a.w. de wetenschappelijk verantwoorde weg om kennis te verwerven. Er wordt wel beweerd dat er één wetenschappelijke methode bestaat, die is gebaseerd op waarneming, meting, voorspelling, experiment, verificatie en falsificatie
Sleutelwoorden zijn denk ik "kennis" en (om het samen te vatten) "waarheid". Je hebt zelf al eens het probleem aangegeven met het woord 'absoluut'. Wanneer weet(kennis) je wanneer iets absoluut waar is. Absoluut waar is namelijk 'waarheid'. Of is 'waarheid' een aanname van onze kant? Zo ja, dan kan je concluderen dat wetenschap een soort geloofsovertuiging is, zwaar is het misschien om te zeggen dat het een dogma is. Maar ik denk dat, dat zeker het geval is bij sommige atheïsten. Je moet in de mogelijkheid geloven om wetenschap te kunnen doen. Je moet geloven dat er constanten zijn waar je je theorieën op kunt baseren.
Allie
Berichten: 1458
Lid geworden op: 26 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Een vraag voor de atheist

Bericht door Allie »

spike schreef:
Allie schreef:
???.... Misschien moet jij eens leren begrijpend te lezen.... :mrgreen: :flower1: Jij schreef:
Ok, maar je schreef Dus God is de oorzaak van of jij wel of niet naar Groningen ga
Dit is een keuzemogelijkheid. Waar jij uiteindelijk heen gaat is jouw keuze, door de keuzemogelijkheid, en vind zijn oorzaak bij jou. Dit is gewoon logisch te bevatten: Ik geef jouw een pistool, jij schiet iemand neer, ben ik dan de oorzaak dat jij iemand neer schiet? Nee ik ben de oorzaak voor de mogelijkheid, maar de keuze blijft open voor jou om de persoon neer te schieten of niet.

Prima! Maar ik begrijp niet waarom je dan zo'n moeite hebt het punt dat ik maak te erkennen: dat God (als Hij bestaat) niet de oorzaak is van alles dat begint te bestaan.


Je snapt het niet of je wilt het niet snappen.... :naughty:

Volgens mijn voorbeeld: Ik(dat moet God voorstellen), pistool(keuzemogelijkheid om iemand neer te schieten), jij schiet iemand wel/of niet neer(de keuze). Ik ben de oorzaak dat jij een pistool hebt(en dus ook van de keuze(de twee opties in dit voorbeeld) om iemand wel/of niet neer te schieten), jij bent de oorzaak van je UITEINDELIJKE keuze(namelijk of je wel/niet iemand neerschiet). Duidelijk? :flower1:
Gebruikersavatar
Harry
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2016, 13:36
Man/Vrouw: M

Re: Een vraag voor de atheist

Bericht door Harry »

Dat wetenschap een geloofsovertuiging is wil ik stellig tegenspreken. Wetenschappers komen niet iedere zondag bijeen om te bidden voor hun god Einstein.
Als je het uiterst brandbare natrium in de juiste verhouding mixt met het zeer giftige chloridium heb je geen gebed nodig om zout te maken. Het is wetenschap (chemie in dit geval). Wetenschappers kunnen je heel precies (tot op quantumniveau toe) uitleggen hoe het komt dat uit deze 2 stoffen zout tevoorschijn komt. Komt geen geloof bij kijken. Is geen wonder. Of jij er nou wel of geen vertrouwen (faith/geloof) in hebt: Het wordt zout. Klaar!

Je link heb ik niet kunnen vinden (met argumenten en bewijzen), dus als je deze nog eens zou willen posten?

M.b.t. het kosmologisch argument schrijf je:
Je hebt dan nog geen christelijke God, maar wel een basis voor een tijdloze, ontzettend machtige, immaterieel bestaande, buiten het universum staande en persoonlijke oorzaak van het universum
.

Je maakt een grote sprong van iets dat nog (totaal) onbekend is naar A: tijdloos (weet jij wat tijd is? Ik niet), B: machtig (is weer een eigenschap van ons mensen, niet van iets immaterieels). C: Buiten het universum??? Wat is dat? En dan nog D: persoonlijk ook!
Allie, ik kan hier geen touw aan vastknopen.

Allie. Je bent zo stellig overtuigd van het bestaan van deze God. Je weet dat God aan het begin staat. Als iets zo ontzettend zeker is, waarom denken mensen wereldwijd er dan nog steeds zo verschillend over? En dan bedoel ik religie, omdat er wetenschappelijk wereldwijd wel consensus is over hoe alles is ontstaan (alleen nog m.uv. van dit allereerste begin). Maar dat is een kwestie van tijd.
Laatst gewijzigd door Harry op 14 feb 2016, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Valid criticism does you a favor.
Carl Sagan
JW88
Berichten: 2109
Lid geworden op: 22 aug 2014, 17:14
Man/Vrouw: M

Re: Een vraag voor de atheist

Bericht door JW88 »

Allie schreef:@jw88
.
Dan zou ik daar maar eens mee beginnen, want ik geloof ik niets en ik ondersteun de wetenschap gebaseerd op rede, logica, rationaliteit en gezond verstand.
Daar is ook niets mis mee, de wetenschap ondersteunen. De vraag is hoe je "niets", met wetenschap ondersteund.
'Niets'' in de context van Atheïsme, zoals ik ook al 1000 keer heb gezegd zijn er talloze vragen waar (nog) geen antwoord op is, wellicht dat de wetenschap ooit nog een antwoord op die vragen geeft, maar ook dat weet ik niet zeker. Het is in elk geval mij wel zeker dat de wetenschap steeds verder religie gaat ontkrachten, waarbij heel vroeger alles wat niet te verklaren was als een wonder en iets goddelijks werd gezien kan het nu gewoon wetenschappelijk worden verklaard, hopelijk evolueren mensen ooit nog zo ver dat ze geen religie meer nodig hebben, maar ik ben bang dat ik dat niet meer mee gaan maken...
spike
Berichten: 56
Lid geworden op: 01 feb 2016, 09:18
Man/Vrouw: M

Re: Een vraag voor de atheist

Bericht door spike »

Allie schreef:Je snapt het niet of je wilt het niet snappen.... :naughty:

Volgens mijn voorbeeld: Ik(dat moet God voorstellen), pistool(keuzemogelijkheid om iemand neer te schieten), jij schiet iemand wel/of niet neer(de keuze). Ik ben de oorzaak dat jij een pistool hebt(en dus ook van de keuze(de twee opties in dit voorbeeld) om iemand wel/of niet neer te schieten), jij bent de oorzaak van je UITEINDELIJKE keuze(namelijk of je wel/niet iemand neerschiet). Duidelijk? :flower1:
Volgens mij ben jij degene die het nog steeds niet snapt. Als ik de uiteindelijke oorzaak ben van de keuze om te schieten, ben jij/God dat niet. Dat ik van jou/God de mogelijkheid heb gekregen te kiezen doet aan die conclusie niet af; de uiteindelijke keuze om feitelijk te schieten wordt niet veroorzaakt door jou/God.
Gebruikersavatar
Harry
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2016, 13:36
Man/Vrouw: M

Re: Een vraag voor de atheist

Bericht door Harry »

"Vrije" wil is een leuk topic. of je wel of niet schiet bevindt zich ook in de hersenen Allie. Ook jij bent nl. je hersenen. En de staat van je brein bepaalt of jij de trekker overhaalt of niet. Je genen en de chemie en hersenverbindingen in je brein. Of stuur jij je hersenen aan om wel of niet die trekker over te halen? En zo ja? Waarmee stuur jij je hersenen aan?
Valid criticism does you a favor.
Carl Sagan
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Een vraag voor de atheist

Bericht door Anja (oud account) »

spike schreef:
Anja schreef:God is de oorzaak dat je überhaupt die keuzemogelijkheid hebt, omdat jij bestaat, en omdat je keuzemogelijkheid bestaat (de trein die rijdt, Groningen waar je naartoe kunt gaan, of waarnaar je kunt besluiten niet toe te gaan.
Niet relevant voor wat ik vroeg. Ik begrijp echt niet waarom ik al pagina's lang in wezen dezelfde vraag stel en alleen maar ontwijkende antwoorden krijg. Nogmaals: mijn vraag gaat niet over de keuzemogelijkheid, maar om de uiteindelijke keuze die wordt gemaakt.

Ben ik de oorzaak van de keuze (dus ik vraag niet naar de keuzemogelijkheid) om niet naar Groningen te gaan?
Of is God uiteindelijk de oorzaak van de keuze (dus ik vraag niet naar de keuzemogelijkheid) om niet naar Groningen te gaan?
Jij bent verantwoordelijk voor de keuzes die je maakt. Ook voor de keuze om wel of niet naar Groningen te gaan. Je hebt een bewustzijn gekregen waarbinnen je die keuze maakt. Je bent niet de oorzaak van je keuze, want je stelt - ook al lijk je die zelf niet te willen beantwoorden - een zingevingsvraag, die je in het jasje wilt gieten van een causaliteitskwestie. Dit is geen absolute causaliteitskwestie. Vele factoren zijn van invloed op je keuzes. Je levensgeschiedenis, gevoelens, emoties, je verstand, je intelligentie (dat gaat verder dan je verstand en bevat ook een spirituele component) en de mate waarin jij je daarvan bewust bent én wenst te zijn.... Daarom zeggen we ook wel " Geen Godskennis zonder zelfkennis". Je bent 100 % verantwoordelijk voor je eigen keuzes, maar jezelf tot absolute oorzaak te maken, kan niet in deze kwestie. Het is geen harde natuurwetenschappelijke vraag, die je wiskundig kunt beantwoorden. Je bent geen computer, maar mens. En wat dat nou eigenlijk is om mens te zijn.....is een filosofische vraag en geen wiskunde. Hoewel er genoeg mensen zijn die zich tot een soort computer willen reduceren.
Spike schreef:
Anja schreef:Als jij er niet zou zijn, en Groningen niet, en er reed geen trein, dan was er geen keuzemogelijkheid. Heb jij Groningen geschapen?
Nee
Dan kun jij dus nooit de oorzaak zijn van je keuze om naar Groningen te gaan. Ja, ik heb je verzuchting gelezen dat je vraag ging over de keuze en niet de mogelijkheid. In de keuze liggen echter andere mensen en andere dingen besloten.
Spike schreef:
Anja schreef:Besloot jij zelf je vlees te creeren?
Nee.
Spike schreef:
Anja schreef:Hoe wist die klomp cellen die je lichaam was in de baarmoeder van je moeder, tot welk lichaamsdeel ze zich moesten gaan vormen?
Weet ik niet, ik ben geen bioloog. Maar het lijkt me sterk dat die klomp cellen iets wist, net zoals een appel niet weet dat hij met 9,8 meter per vierkante seconde naar beneden moet vallen.
Een feutus komt voort uit twee cellen die één cel zijn geworden. Die ene cel gaat zichzelf delen, dan krijg je twee identieke cellen, die delen zich ook, dan krijg je er vier, die delen zich ook en dan krijg je er acht. Enzovoort. Hoe die cellen weten wat voor soort cel ze moeten worden, en wát ze moeten worden, een haar, een tand, een nagel, huid,een lever, een nier, een hart, je grote teen, je blaas, dat weet geen bioloog. Een bioloog kan je wat vertellen over dna en rna, en mitochondriën, en noem maar op, maar hoe uit die éne cel die verzameling verschillende cellen, organen, botten, huid p, haar enzovoort kan komen, weet ie niet. Een intelligent ontwerp dat besloten ligt in die ene cel waaruit de feutus groeit, is onontkenbaar. Het Bewustzijn wat er wanneer moet worden gemaakt en hoe, om over negen maanden als een kleine mens uit die baarmoeder te kunnen kruipen, idem dito.
Spike schreef:
Anja schreef:Geen intelligent designer? Grapjas. Hoe komt die cel dan aan de wetenschap dat ie een nier moet worden, of een oog, of een hart, of een vingernagel, als "niets" zonder intelligentie hem vormde?
Nogmaals, ik denk niet dat een cel iets weet. En ik heb nooit gezegd dat "niets" ons vormde.
Hoe kan dan een cel die niets weet besluiten zich tot een levercel om te vormen? Toeval? Dus het is geheel toevallig dat er uit een mens geen aap groeit en geen appelboom? Het is geheel toevallig dat er geen tien levers, zes ogen, één voet, drie hoofden, anderhalve mond en vijf oren worden gevormd? Hoe zou de wereld, als dat zo toevallig zou zijn, er dan uitzien denk je? Hoe groot was de kans dat een driekoppige vijfogige persoon je buurman was dan in vergelijking met nu?
Spike schreef:
Anja schreef:Kan een schepsel intelligenter zijn dan zijn Maker?
Ouders kunnen een kind hebben dat intelligenter is dan zij.
Kun jij aan je moeder vragen dan, hoe zij uit die ene cel, niercellen, hartcellen, haarcellen, tanden, enz. heeft gemaakt? Neen, want zij heeft je niet gemaakt. Ze heeft ook het design niet gemaakt. Anders zou ik even een schadeclaim indienen over die flaporen die ze je heeft gegeven (voorbeeld ter illustratie). Ze heeft je het fysieke leven geschonken ja. En eigenlijk zelfs dat niet. (Gelukkig maar, want een doodgeboren baby is ook niet gedood door zijn moeder). Het enige wat een mens weet is dat sex plezier oplevert en dat het een zwangerschap kan opleveren, waarvan baby die ter wereld komt het uiteindelijk resultaat.
Spike schreef: Zo, ik heb je vragen beantwoord. Nu ben jij aan de beurt om mijn vragen te beantwoorden.
Zie bovenstaande. :D
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 14 feb 2016, 15:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Een vraag voor de atheist

Bericht door Anja (oud account) »

Harry schreef:"Vrije" wil is een leuk topic. of je wel of niet schiet bevindt zich ook in de hersenen Allie. Ook jij bent nl. je hersenen. En de staat van je brein bepaalt of jij de trekker overhaalt of niet. Je genen en de chemie en hersenverbindingen in je brein. Of stuur jij je hersenen aan om wel of niet die trekker over te halen? En zo ja? Waarmee stuur jij je hersenen aan?
Nee hoor, je bent gelukkig je hersenen niet. Meneer Swaab lijkt me een bijzonder aardige man, "eine Seele von Mensch" zou Max Frisch zeggen, maar zijn materialistische reductionistische wereld-en mensbeeld is allang niet meer van deze tijd.

En ja, een mens stuurt zijn hersenen aan om de trekker over te halen. Dat heet bewustzijn. Allerlei factoren beinvloeden de mens in zijn bewustzijn. Dat kan ie leren kennen, of hij kan dat nalaten, erin verzaken, verstek laten gaan. Dat is een keuze.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Harry
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2016, 13:36
Man/Vrouw: M

Re: Een vraag voor de atheist

Bericht door Harry »

Anja schreef:
Harry schreef:"Vrije" wil is een leuk topic. of je wel of niet schiet bevindt zich ook in de hersenen Allie. Ook jij bent nl. je hersenen. En de staat van je brein bepaalt of jij de trekker overhaalt of niet. Je genen en de chemie en hersenverbindingen in je brein. Of stuur jij je hersenen aan om wel of niet die trekker over te halen? En zo ja? Waarmee stuur jij je hersenen aan?
Nee hoor, je bent gelukkig je hersenen niet. Meneer Swaab lijkt me een bijzonder aardige man, "eine Seele von Mensch" zou Max Frisch zeggen, maar zijn materialistische reductionistische wereld-en mensbeeld is allang niet meer van deze tijd.

En ja, een mens stuurt zijn hersenen aan om de trekker over te halen. Dat heet bewustzijn. Allerlei factoren beinvloeden de mens in zijn bewustzijn. Dat kan ie leren kennen, of hij kan dat nalaten, erin verzaken, verstek laten gaan. Dat is een keuze.
Anja, waar zit dit bewustzijn? Hoe denk je dat factoren dit bewustzijn kunnen beïnvloeden?
Hebben alleen mensen bewustzijn?

Verder schreef je heel stellig:
Hoe die cellen weten wat voor soort cel ze moeten worden, en wát ze moeten worden, een haar, een tand, een nagel, huid,een lever, een nier, een hart, je grote teen, je blaas, dat weet geen bioloog
https://en.wikipedia.org/wiki/Hox_gene
Valid criticism does you a favor.
Carl Sagan
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Een vraag voor de atheist

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Harry,
Harry schreef:natuurlijk geloof ik ook. Maar ik noem mijn geloof liever vertrouwen. Vertrouwen in de wetten van de logica of de rede b.v. Of vertrouwen in de principes van de wetenschap. Vertrouwen waar denk ik de meeste van jullie zich ook "schuldig" aan zullen maken.
En dit is 1 onderdeel, 1 argument waarmee ik de vraag aan de atheist zou willen beantwoorden. Desgewenst ga ik er verder op in.
Mooi, duidelijk, en niet onoverbrugbaar verschillend van mijn levensbeschouwing.
Ook ik gebruik liever het woord 'vertrouwen' dan 'geloof', maar in dit forum ligt 'geloof' wat meer voor de hand om geen discussies te hoeven herhalen.
'Vertrouwen' behoeft voor mij niet echt een object (vertrouwen in X); het is primair een gevoel, een basisvertrouwen dat ik kan projecteren op wat ik wil.
Ik projecteer het dus op 'verbondenheid van alles en iedereen', omdat dat een rode draad lijkt te zijn in mijn religieuze ervaring: dat de ingevingen van liefde en waarheid die ik als zodanig ervaar verbondenheid zichtbaar/mogelijk maken of daaruit voortkomen.
Principes heb ik losgelaten sinds ik heb leren vertrouwen op Leiding.
'De rede', in de zin van iets buiten mij, vind ik niet zo'n zinvol begrip.
(Is 'rede' heel anders dan 'God' als iets/iemand dat/die je buiten mensen projecteert?)
'Redelijkheid'/ratio lijkt mij een vermogen in mijzelf, net als emotie/empathie, intuïtie en zintuigelijke gewaarwording met het vermogen tot praktische gevolgtrekkingen daaruit.
Voor zover ik daarop vertrouw, vertrouw ik eerder op een evenwichtige combinatie van die vermogens dan op één daarvan (bijv. redelijkheid/ratio).
We hebben die vermogens als mensen niet voor niets allemaal; ik vind de ene niet 'principieel' beter/betrouwbaarder dan de ander.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Allie
Berichten: 1458
Lid geworden op: 26 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Een vraag voor de atheist

Bericht door Allie »

spike schreef:
Allie schreef:Je snapt het niet of je wilt het niet snappen.... :naughty:

Volgens mijn voorbeeld: Ik(dat moet God voorstellen), pistool(keuzemogelijkheid om iemand neer te schieten), jij schiet iemand wel/of niet neer(de keuze). Ik ben de oorzaak dat jij een pistool hebt(en dus ook van de keuze(de twee opties in dit voorbeeld) om iemand wel/of niet neer te schieten), jij bent de oorzaak van je UITEINDELIJKE keuze(namelijk of je wel/niet iemand neerschiet). Duidelijk? :flower1:
Volgens mij ben jij degene die het nog steeds niet snapt. Als ik de uiteindelijke oorzaak ben van de keuze om te schieten, ben jij/God dat niet. Dat ik van jou/God de mogelijkheid heb gekregen te kiezen doet aan die conclusie niet af; de uiteindelijke keuze om feitelijk te schieten wordt niet veroorzaakt door jou/God.
Prima, je bent er bijna... :flower1:
Allie
Berichten: 1458
Lid geworden op: 26 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Een vraag voor de atheist

Bericht door Allie »

JW88 schreef:
Allie schreef:@jw88
.
Dan zou ik daar maar eens mee beginnen, want ik geloof ik niets en ik ondersteun de wetenschap gebaseerd op rede, logica, rationaliteit en gezond verstand.
Daar is ook niets mis mee, de wetenschap ondersteunen. De vraag is hoe je "niets", met wetenschap ondersteund.
'Niets'' in de context van Atheïsme, zoals ik ook al 1000 keer heb gezegd zijn er talloze vragen waar (nog) geen antwoord op is, wellicht dat de wetenschap ooit nog een antwoord op die vragen geeft, maar ook dat weet ik niet zeker. Het is in elk geval mij wel zeker dat de wetenschap steeds verder religie gaat ontkrachten, waarbij heel vroeger alles wat niet te verklaren was als een wonder en iets goddelijks werd gezien kan het nu gewoon wetenschappelijk worden verklaard, hopelijk evolueren mensen ooit nog zo ver dat ze geen religie meer nodig hebben, maar ik ben bang dat ik dat niet meer mee gaan maken...
Je toont hier uitstekend aan dat atheïsme gewoon een geloof is. Je hebt het over hopen en angst in de toekomst... Goed gedaan... :mrgreen:
Allie
Berichten: 1458
Lid geworden op: 26 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Een vraag voor de atheist

Bericht door Allie »

@harry
Dat wetenschap een geloofsovertuiging is wil ik stellig tegenspreken. Wetenschappers komen niet iedere zondag bijeen om te bidden voor hun god Einstein.
Dat heb ik ook helemaal niet gezegd. Er is een bepaald geloof nodig om wetenschap uit te oefenen, dat is iets anders.
Als je het uiterst brandbare natrium in de juiste verhouding mixt met het zeer giftige chloridium heb je geen gebed nodig om zout te maken. Het is wetenschap (chemie in dit geval). Wetenschappers kunnen je heel precies (tot op quantumniveau toe) uitleggen hoe het komt dat uit deze 2 stoffen zout tevoorschijn komt. Komt geen geloof bij kijken. Is geen wonder. Of jij er nou wel of geen vertrouwen (faith/geloof) in hebt: Het wordt zout. Klaar!
Klopt. Er is wel een geloof nodig dat dit elke keer gebeurt. Of kan jij in de toekomst kijken?
Je link heb ik niet kunnen vinden (met argumenten en bewijzen), dus als je deze nog eens zou willen posten?
In het topic: Nieuwe Topics, op dit forum.
M.b.t. het kosmologisch argument schrijf je:
Je hebt dan nog geen christelijke God, maar wel een basis voor een tijdloze, ontzettend machtige, immaterieel bestaande, buiten het universum staande en persoonlijke oorzaak van het universum
.
Je maakt een grote sprong van iets dat nog (totaal) onbekend is naar A: tijdloos (weet jij wat tijd is? Ik niet), B: machtig (is weer een eigenschap van ons mensen, niet van iets immaterieels). C: Buiten het universum??? Wat is dat? En dan nog D: persoonlijk ook!
Allie, ik kan hier geen touw aan vastknopen.
Het argument is wat het is. Ik maak die stappen niet, ze volgen logisch uit het argument.
Allie. Je bent zo stellig overtuigd van het bestaan van deze God. Je weet dat God aan het begin staat. Als iets zo ontzettend zeker is, waarom denken mensen wereldwijd er dan nog steeds zo verschillend over? En dan bedoel ik religie, omdat er wetenschappelijk wereldwijd wel consensus is over hoe alles is ontstaan (alleen nog m.uv. van dit allereerste begin). Maar dat is een kwestie van tijd.
Ik 'weet' niet dat God bestaat, dat heb ik nooit gezegd. Dat mensen er verschillend over denken, zegt niets over de waarheid van God's bestaan. Zelfs als ik in mijn eentje in God geloof, kan het nog waar zijn.
Gebruikersavatar
Harry
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2016, 13:36
Man/Vrouw: M

Re: Een vraag voor de atheist

Bericht door Harry »

Allie:
http://www.deatheist.nl/index.php?optio ... n&Itemid=3

Alles over wat atheïsme betekent
. Om op jouw opmerking terug te komen staat er: Atheïsme is juist de afwezigheid van geloof. Atheïsme is net zo min een geloof als kaalheid een haarkleur is, zoals Don Hirschberg ooit eens opmerkte. Atheïsme heeft ook niet de eigenschappen die kenmerkend zijn voor een religie, zoals geloof in god(en), heilige boeken, heilige personen, rituelen, wetten of voorgangers.
Valid criticism does you a favor.
Carl Sagan
Allie
Berichten: 1458
Lid geworden op: 26 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Een vraag voor de atheist

Bericht door Allie »

@harry

Allie:
http://www.deatheist.nl/index.php?optio ... n&Itemid=3

Alles over wat atheïsme betekent
. Om op jouw opmerking terug te komen staat er: Atheïsme is juist de afwezigheid van geloof. Atheïsme is net zo min een geloof als kaalheid een haarkleur is, zoals Don Hirschberg ooit eens opmerkte. Atheïsme heeft ook niet de eigenschappen die kenmerkend zijn voor een religie, zoals geloof in god(en), heilige boeken, heilige personen, rituelen, wetten of voorgangers.[/quote]

Dus je gelooft nergens in? Dat van dat haar is echt lachwekkend. Het heeft niets met de discussie te maken.

Neem dit met een korreltje zout,

De god van atheïsme: evolutietheorie, wordt zeer agressief verdedigt.
Heilige boeken: Origin of Species
Heilige personen: Darwin wordt aanbeden als "redder" voor het atheïsme
Rituelen: Het uitdagen van christenen, zonder geldige argumenten
Wetten: Je zal nooit goede argumenten leveren voor je standpunt, alleen afwijzen is genoeg
Voorgangers: Dawkins, HItchens, Shermer....etc...

Het is meer een geloof dan je denkt... :clown: :mrgreen: :flower1:
Laatst gewijzigd door Allie op 14 feb 2016, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Harry
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2016, 13:36
Man/Vrouw: M

Re: Een vraag voor de atheist

Bericht door Harry »

Wim Nusselder schreef:Hoi Harry,
Harry schreef:natuurlijk geloof ik ook. Maar ik noem mijn geloof liever vertrouwen. Vertrouwen in de wetten van de logica of de rede b.v. Of vertrouwen in de principes van de wetenschap. Vertrouwen waar denk ik de meeste van jullie zich ook "schuldig" aan zullen maken.
En dit is 1 onderdeel, 1 argument waarmee ik de vraag aan de atheist zou willen beantwoorden. Desgewenst ga ik er verder op in.
Mooi, duidelijk, en niet onoverbrugbaar verschillend van mijn levensbeschouwing.
Ook ik gebruik liever het woord 'vertrouwen' dan 'geloof', maar in dit forum ligt 'geloof' wat meer voor de hand om geen discussies te hoeven herhalen.
'Vertrouwen' behoeft voor mij niet echt een object (vertrouwen in X); het is primair een gevoel, een basisvertrouwen dat ik kan projecteren op wat ik wil.
Ik projecteer het dus op 'verbondenheid van alles en iedereen', omdat dat een rode draad lijkt te zijn in mijn religieuze ervaring: dat de ingevingen van liefde en waarheid die ik als zodanig ervaar verbondenheid zichtbaar/mogelijk maken of daaruit voortkomen.
Principes heb ik losgelaten sinds ik heb leren vertrouwen op Leiding.
'De rede', in de zin van iets buiten mij, vind ik niet zo'n zinvol begrip.
(Is 'rede' heel anders dan 'God' als iets/iemand dat/die je buiten mensen projecteert?)
'Redelijkheid'/ratio lijkt mij een vermogen in mijzelf, net als emotie/empathie, intuïtie en zintuigelijke gewaarwording met het vermogen tot praktische gevolgtrekkingen daaruit.
Voor zover ik daarop vertrouw, vertrouw ik eerder op een evenwichtige combinatie van die vermogens dan op één daarvan (bijv. redelijkheid/ratio).
We hebben die vermogens als mensen niet voor niets allemaal; ik vind de ene niet 'principieel' beter/betrouwbaarder dan de ander.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Wellicht dat we qua humanisme meer gemeen hebben dan we denken. Ik scheid overigens vertrouwen en geloof liever wel en dan hanteer ik nog liever het Engelse "Faith" i.p.v. het Nederlandse geloof. Faith dekt wat God betreft meer de lading dat geloof. Geloven in wetenschap kun je inderdaad beweren maar ik weet zeker dat ook jij het verschil ziet tussen deze 2 begrippen van geloven.
Misschien moeten we rede en ratio ook beter gaan definiëren om elkaar beter te kunnen begrijpen. Ik hecht nl. veel waarde aan rede, logica, bewijs, feiten en ratio en minder aan (voor)gevoel, intuïtie, geloof en, zoals jij schrijft: Leiderschap (met hoofdletter L).
Valid criticism does you a favor.
Carl Sagan
Gebruikersavatar
Harry
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2016, 13:36
Man/Vrouw: M

Re: Een vraag voor de atheist

Bericht door Harry »

Allie schreef:
Harry schreef:Allie:
http://www.deatheist.nl/index.php?optio ... n&Itemid=3

Alles over wat atheïsme betekent
. Om op jouw opmerking terug te komen staat er: Atheïsme is juist de afwezigheid van geloof. Atheïsme is net zo min een geloof als kaalheid een haarkleur is, zoals Don Hirschberg ooit eens opmerkte. Atheïsme heeft ook niet de eigenschappen die kenmerkend zijn voor een religie, zoals geloof in god(en), heilige boeken, heilige personen, rituelen, wetten of voorgangers.
Dus je gelooft nergens in? Dat van dat haar is echt lachwekkend. Het heeft niets met de discussie te maken.
Je noemt de afwezigheid van geloof in goden een geloof. Dan is dat voorbeeld van het haar een uitstekend voorbeeld om te laten zien dat je zin mank loopt.
ik geloof wel in de rede, ik geloof in bewijzen. Ik geloof in logica en feiten en ik geloof in gezond verstand. Maar ook hier wil ik graag het onderscheid maken tussen geloof en faith. En mijn geloof in bovengenoemde zaken is niet heilig. Het kan best zijn dat morgen duidelijk wordt dat rede, verstand, feiten en bewijzen niet de juiste manier zijn om de wereld te ontdekken. Het kan zijn dat de wetenschappelijke methode volledig fout blijkt te zijn. Ik probeer open minded te blijven. Maar tot nu toe plukken wij dagelijks de vruchten van deze methode.
Valid criticism does you a favor.
Carl Sagan
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7387
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Een vraag voor de atheist

Bericht door Tin »

Harry schreef:
Tin schreef:
Welkom op dit forum!

Ieder kan natuurlijk vanalles beweren.
Maar om te bepalen of iets bestaat, is er om te beginnen consensus nodig omtrent wàt er dan eigenlijk wel of niet zou moeten bestaan. Daar gaat het al mis. Die is er absoluut niet. Waardoor de discussie wel eindeloos doorgaat, maar tot niks leidt. Om niet te zeggen: nergens op slaat. Maar goed, nieuwe forummer, dus ik waag er nog een keer een postje aan. :smile:
Dat die consensus er niet is, is op zich ook niet vreemd. God verwijst naar datgene dat elke menselijke beschouwing te boven gaat. Maar krijgt dikwijls veel trivialer invulling. Hetgeen dan ook weer niet zo vreemd is, want hoe beschouwt de mens eigenlijk iets dat iedere menselijke beschouwing te boven gaat?
Dank voor het welkom Tin.
Is er geen consensus omtrent wat er wel of niet bestaat? Bedoel je dat op religieus niveau of wetenschappelijk?
Verder heb je het wel over God welke onze beschouwing te boven zou gaan. Maar hoe kun je dan uitspraken over God doen? Iedere uitspraak zou betekenen dat het onze beschouwing niet te boven gaat.
Of begrijp ik je verkeerd?
Heb je post nu uiteindelijk beantwoord in het nieuw geopende topic over godsbewijzen.
Waar het eigenlijk ook niet echt op zijn plaats is, dus mocht je op een aspect willen antwoorden, doe het dan hier svp en niet daar. Dat is verder een topic om om argumenten aan te dragen voor het bestaan van God in christeljke zin.
Weet ook niet in hoeverre in dit topic op het bovenstaande voortgeborduurd is. Helaas geen tijd het allemaal door te lezen momenteel.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7387
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Een vraag voor de atheist

Bericht door Tin »

Rechtuit schreef:
Wim Nusselder schreef:
Wim Nusselder schreef:Waarom zou het universum natuurwetenschappelijk gezien een begin moeten hebben??
Rechtuit schreef:Natuurlijk heeft het een begin
Waarom?

Met v&Vriendengroet,

Wim
Waarom vraag je altijd naar de bekende weg :naughty: :naughty: :naughty:
Het zou fijn zijn wanneer Wim op een serieuze vraag ook een serieus antwoord zou krijgen.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
spike
Berichten: 56
Lid geworden op: 01 feb 2016, 09:18
Man/Vrouw: M

Re: Een vraag voor de atheist

Bericht door spike »

Anja schreef:Jij bent verantwoordelijk voor de keuzes die je maakt. Ook voor de keuze om wel of niet naar Groningen te gaan. Je hebt een bewustzijn gekregen waarbinnen je die keuze maakt. Je bent niet de oorzaak van je keuze, want je stelt - ook al lijk je die zelf niet te willen beantwoorden - een zingevingsvraag, die je in het jasje wilt gieten van een causaliteitskwestie. Dit is geen absolute causaliteitskwestie. Vele factoren zijn van invloed op je keuzes. Je levensgeschiedenis, gevoelens, emoties, je verstand, je intelligentie (dat gaat verder dan je verstand en bevat ook een spirituele component) en de mate waarin jij je daarvan bewust bent én wenst te zijn.... Daarom zeggen we ook wel " Geen Godskennis zonder zelfkennis". Je bent 100 % verantwoordelijk voor je eigen keuzes, maar jezelf tot absolute oorzaak te maken, kan niet in deze kwestie. Het is geen harde natuurwetenschappelijke vraag, die je wiskundig kunt beantwoorden. Je bent geen computer, maar mens. En wat dat nou eigenlijk is om mens te zijn.....is een filosofische vraag en geen wiskunde. Hoewel er genoeg mensen zijn die zich tot een soort computer willen reduceren.
Ik heb het idee dat hier niet helemaal staat wat je bedoelt – of jij hebt een zeer vreemde levensfilosofie: jij zegt ondubbelzinnig dat ik zelf niet de oorzaak ben van een keuze die ik lijk te maken, maar dat ik wel verantwoordelijk ben voor die keuze - ook al heb ik de keuze/beslissing volgens jou niet zelf veroorzaakt. Dus als ik de trekker overhaal van een pistool ben ik verantwoordelijk voor de gevolgen, maar de oorzaak van de beslissing om die trekker over te halen komt volgens jou niet van mij. Dan ben ik niet meer dan een werktuig zonder vrije wil; een marionet aan touwtjes. Hoe ben ik verantwoordelijk voor een beslissing die ik zelf niet veroorzaakt heb?
Dan kun jij dus nooit de oorzaak zijn van je keuze om naar Groningen te gaan.
Nee, weer die verwarring; als ik Groningen niet geschapen heb kan ik nooit de enige oorzaak zijn van de mogelijkheid om te kiezen om naar Groningen te gaan. Maar als die mogelijkheid eenmaal bestaat -nadat Groningen en treinen e.d. door anderen zijn geschapen- kan ik de reële beslissing nemen om naar Groningen te gaan. Maar die beslissing wordt niet veroorzaakt door het bestaan van Groningen en treinen. Dat ik geen keus heb als Groningen niet bestaat impliceert niet dat ik ook geen keus heb als Groningen wel bestaat.
Ja, ik heb je verzuchting gelezen dat je vraag ging over de keuze en niet de mogelijkheid. In de keuze liggen echter andere mensen en andere dingen besloten.
Maar die andere mensen & dingen zijn hooguit factoren die meewegen in de beslissing om al dan niet naar Groningen te gaan. De afweging welke factoren zwaarder wegen wordt door mij gemaakt, de beslissing wordt door mij gemaakt en genomen. Als de oorzaak van die beslissing buiten mij ligt is het niet mijn beslissing.

Hoop dat het nu duidelijker is, maar mogelijk ook niet.