Israël en de gemeente

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.

Moderatie: het moderatieteam
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Yolanda_dB »

ericjan schreef:Hierbij totaal voorbijgaand aan het feit dat G'd zijn genade in Christus tijdelijk zal zijn.
Ik vraag me serieus af wat je hier mee bedoelt.
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Yolanda_dB »

callista schreef: 19 sep 2018, 23:39 :lol:
ik hou niet van regels...
En ondertussen anderen lekker met die regels om de oren slaan.
Eveneens hypocriet.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door callista »

Yolanda_dB schreef: 19 sep 2018, 23:45
callista schreef: 19 sep 2018, 23:39 :lol:
ik hou niet van regels...
En ondertussen anderen lekker met die regels om de oren slaan.
Eveneens hypocriet.
Ja..je hebt gelijk..ik ben een vreselijk mens.. 8-)
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Zolderworm »

Yolanda_dB schreef: 19 sep 2018, 23:24
Zolderworm schreef:Nou ja, de geest van de Bijbel is wellicht wat te ruim gesteld. ...
Ik wil deze zin voordragen voor understatement van het jaar.
Jouw beweringen dat het bij christenen zou horen om steden uit te moorden, slaan totaal nergens op, en dat weet je drommels goed.
Maar goed, mijn punt is gemaakt.

En dat jij het steeds maar weer wilt verdoezelen door dat gezeur over genocide, begint me een beetje de keel uit te hangen.
Wees dan een vent en start er een serieuze discussie over.
Maar dat weiger je categorisch, en ondertussen vindt je het maar wat leuk om daar elke discussie mee dood te gooien.
En ondertussen maar blijven roepen dat er geen gesprek met gelovigen te voeren is ...
Hypocriet ...
Ja, met iemand die zegt dat mijn gedachten nergens op slaan, die spreekt van gezeur en mij hypocriet noemt, en op de man speelt, kan ik inderdaad geen zinnig gesprek voeren.
Ik geef toe dat de geest van de Bijbel op zich divers is. Het spijt me. Duizend maal excuus. Het punt is echter dat jij hebt beweerd dat je geen redenen hebt om te twijfelen aan Gods handelen en dus de genocide die Hij in sommige gedeelten van de Bijbel pleegt ondersteunt. Ik zou zeggen: wees een vent en komt nu eens met tegenargumenten.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 20 sep 2018, 00:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Zolderworm »

callista schreef: 19 sep 2018, 23:46
Yolanda_dB schreef: 19 sep 2018, 23:45
callista schreef: 19 sep 2018, 23:39 :lol:
ik hou niet van regels...
En ondertussen anderen lekker met die regels om de oren slaan.
Eveneens hypocriet.
Ja..je hebt gelijk..ik ben een vreselijk mens.. 8-)
Heb je Yolanda er ooit wel eens op betrapt iets vriendelijks te zeggen?
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door callista »

Neen....never..
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Yolanda_dB »

callista schreef:Maar zoiets komt bij jou natuurlijk niet voor hee ericjan? 8-)
Wanneer ga je homo's stenigen?
Of dieven de handen afhakken?
En ja hoor, het kan nog dommer ...
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door callista »

Yolanda_dB schreef: 19 sep 2018, 23:51
callista schreef:Maar zoiets komt bij jou natuurlijk niet voor hee ericjan? 8-)
Wanneer ga je homo's stenigen?
Of dieven de handen afhakken?
En ja hoor, het kan nog dommer ...
:mrgreen:
Nog dommer dan ik....dat kan bijna niet... :geek:
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door pyro »

Zolderworm schreef: 19 sep 2018, 14:36 De kracht van Christus is de kracht van Christus. Die werd door Sri Aurobindo beschreven, maar niet in christelijke termen. [...] Het is niet zijn kracht.
Tja, een recursieve beschrijving is een recursieve beschrijving... :w
Het zou inderdaad nog interessant zijn om te weten waarom Aurobindo de term 'kracht van Christus' gebruikte, of hij concreet aan iets refereerde daarmee. Want het is wel leentje buur spelen, het begrip Christus komt in de Oosterse filosofie traditioneel niet voor. Ik heb de indruk dat jij het ook niet weet, maar misschien is het antwoord ergens op te snorren. :geek:
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Zolderworm »

pyro schreef: 20 sep 2018, 00:01
Zolderworm schreef: 19 sep 2018, 14:36 De kracht van Christus is de kracht van Christus. Die werd door Sri Aurobindo beschreven, maar niet in christelijke termen. [...] Het is niet zijn kracht.
Tja, een recursieve beschrijving is een recursieve beschrijving... :w
Het zou inderdaad nog interessant zijn om te weten waarom Aurobindo de term 'kracht van Christus' gebruikte, of hij concreet aan iets refereerde daarmee. Want het is wel leentje buur spelen, het begrip Christus komt in de Oosterse filosofie traditioneel niet voor. Ik heb de indruk dat jij het ook niet weet, maar misschien is het antwoord ergens op te snorren. :geek:
Sri Aurobindo sprak nooit van de kracht van Christus. Ik probeer echter voor de mensen hier zijn ideeën te vertalen naar het christendom. Ik denk namelijk dat deze kracht universeel is en dat hij in verschillende delen van de wereld verschillend wordt benoemt. Als ik zijn eigen terminologie gebruik, dan snapt vermoedelijk niemand er iets van. Sri Aurobindo sprak van het supermentale.

This supramental transformation gives rise to a new individual, the Gnostic being, which is fully formed by the supramental power. Division and ignorance are overcome, and replaced with a unity of consciousness. The physical body will be transformed and divinised. The gnostic being sees the spirit everywhere in the world, and in every other person. This awareness eliminates the usual separation between man and life, and between people. One sees that all existences are various forms of the divine Reality. Every individual existence in life plays a role in the unfolding of existence. The Gnostic beings can work together to create a new common life. This new life is superior to the present way of being. A critical mass of such "gnostic individuals" can create the foundation of a new social life and order. This will lead to a greater unity, mutuality, and harmony.

https://en.wikipedia.org/wiki/Supermind_(Integral_yoga)
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 20 sep 2018, 00:19, 3 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door callista »

De Christuskracht is zeker een universeel begrip., maar het christendom heeft er weinig van begrepen helaas..
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Zolderworm »

callista schreef: 20 sep 2018, 00:12 De Christuskracht is zeker een universeel begrip., maar het christendom heeft er weinig van begrepen helaas..
Het christendom is verworden tot een exoterische religie. Transformatie staat niet meer centraal. Men heeft dit alles letterlijk genomen, bijvoorbeeld in de zin dat Christus ons heeft bevrijd van de zonde. De zonde is echter onze natuurstaat. De christus tilt ons uit boven onze natuurstaat via een transformatie. Die gedachte is in het christendom verloren gegaan.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 20 sep 2018, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Yolanda_dB »

Zolderworm schreef:Ja, met iemand die zegt dat mijn gedachten nergens op slaan, die spreekt van gezeur en mij hypocriet noemt, en op de man speelt, kan ik inderdaad geen zinnig gesprek voeren.
Nou, dan ben ik blij voor je dat ik je hierin een smoes heb kunnen geven om deze discussie niet te voeren.
Zolderworm schreef:Het punt is echter dat jij hebt beweerd dat je achter de daden van jouw God staat en dus de genocide die Hij in sommige gedeelten van de Bijbel pleegt ondersteunt.
Volgens mij heb ik alleen gezegd dat ik geen reden heb om te twijfelen aan de redenen van Gods handelen.
En verder heb ik, nadat je dit soort opmerkingen maakte, alleen gezegd dat het niet het punt van discussie was of ik al dan niet ergens achter sta en wat dat "ergens achter staan" dan zou betekenen.
Deze conclusies zijn dus niet mijn standpunt en ook niet mijn woorden, maar de jouwe.
Jouw woorden beschrijven hierin geheel niet hoe ik er in sta.
Zolderworm schreef: Ik zou zeggen: wees een vent en komt nu eens met tegenargumenten.
1. Ik ben geen vent.
2. Het begin met onzinsuggesties van jou dat het bij christenen hoort om steden uit te moorden.
Je kunt er nu wel van alles bij willen halen, maar dat is waar het om ging.
En daarmee is nu dus aangetoond dat jij geen snars te begrijpen van de essentie van de Bijbel.
En ik vind het helemaal prima als je dat wilt beschouwen als op-de-man.
Als je dat ook graag als smoes wil gebruiken, moet je dat vooral doen.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Piebe Paulusma »

Anja schreef: 24 sep 2017, 11:40 Buiten Jezus Christus én de Heilige Kerk, het Lichaam is geen zaligheid. En het Lichaam, dat is katholiek en apostolisch
Martha schreef: 19 sep 2018, 14:20 Buiten Jezus Christus en de Heilige Kerk, het Lichaam, geen zaligheid.
Indien de kerk daadwerkelijk heilig is, zouden haar ingezetenen zich ook heilig moeten gedragen want er staat: 'wees heilig want ik ben heilig.' (Lev. 19:2; 1 Petr. 1:16.)
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Piebe Paulusma »

Zolderworm schreef: 20 sep 2018, 00:22
callista schreef: 20 sep 2018, 00:12 De Christuskracht is zeker een universeel begrip., maar het christendom heeft er weinig van begrepen helaas..
Het christendom is verworden tot een exoterische religie. Transformatie staat niet meer centraal. Men heeft dit alles letterlijk genomen, bijvoorbeeld in de zin dat Christus ons heeft bevrijd van de zonde. De zonde is echter onze natuurstaat. De christus tilt ons uit boven onze natuurstaat via een transformatie. Die gedachte is in het christendom verloren gegaan.
Het evangelie is besloten onder de zonde, Jezus kwam tot de joden en het jodendom is van oudsher een religie waarin de zonde centraal staat. Dat is bij vele christelijke denominaties ook zo, echter bestonden die toen nog niet. Zij hebben de kunst afgekeken van de joden, evenals de moslims dat hebben gedaan bij wie ook de zonde centraal staat.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door callista »

Zolderworm schreef: 20 sep 2018, 00:22
callista schreef: 20 sep 2018, 00:12 De Christuskracht is zeker een universeel begrip., maar het christendom heeft er weinig van begrepen helaas..
Het christendom is verworden tot een exoterische religie. Transformatie staat niet meer centraal. Men heeft dit alles letterlijk genomen, bijvoorbeeld in de zin dat Christus ons heeft bevrijd van de zonde. De zonde is echter onze natuurstaat. De christus tilt ons uit boven onze natuurstaat via een transformatie.
Die gedachte is in het christendom verloren gegaan.
Juist verwoord.... :(
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door ericjan »

Yolanda_dB schreef: 19 sep 2018, 23:37
ericjan schreef:De Schrift laat overduidelijk G'd Zijn Voorliefde voor Israel zien.
Op zich ben ik het met deze zin eens.
Maar ik weet heel zeker dat deze zin bij mij een heel andere betekenis heeft dan bij jou.
Gods liefde geldt de hele wereld (Joh 3: 16), niet "alleen" en ook niet "vooral" de Joden.
Zie het als een verschil tussen de liefde die een man voelt voor zijn bruid en liefde die hij heeft voor zijn familie en vrienden. ;)
Yolanda_dB schreef: 19 sep 2018, 23:37
ericjan schreef:Genade is immers: Je bent schuldig, maar ik reken je het niet toe.
Dat is maar de helft van genade.
Genade is tweeërlei:
- Schuld wordt kwijtgescholden om niet.
- Genade wordt gegeven om niet.
Om niet is hier voor niets, het is een gift en GEEN verdienste, maar we blijven evengoed schuldig en zondig.
Laatst gewijzigd door ericjan op 20 sep 2018, 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Piebe Paulusma »

Ericjan, jij als zovelen begrijpt niet wat barmhartigheid is, maar er staat er meerdere keren dat barmhartigheid is wat God wil.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door callista »

Dat is het treurige van het christendom...je steeds maar schuldig en zondig moeten voelen..
Schuldig...aan wat?
En zondig..hoezo?
Geen enkele blijheid ...maar een grote last
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door peda »

Yolanda_dB schreef: 19 sep 2018, 23:43
ericjan schreef:Hierbij totaal voorbijgaand aan het feit dat G'd zijn genade in Christus tijdelijk zal zijn.
Ik vraag me serieus af wat je hier mee bedoelt.
Ik ook, want ik denk niet dat ericjan de eerder door mij genoemde Soevereiniteit van God ( nominalisme ) gaat omarmen.
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door peda »

ericjan schreef: 20 sep 2018, 08:51
Dat is maar de helft van genade.
Genade is tweeërlei:
- Schuld wordt kwijtgescholden om niet.
- Genade wordt gegeven om niet

Om niet is hier voor niets, het is een gift en GEEN verdienste, maar we blijven evengoed schuldig en zondig.
Geldt het schuldig en zondig blijven alleen voor het aardse leven of blijft die toestand van de ziel ook gehandhaafd in het hierna komende leven?
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10114
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Messenger »

callista schreef: 20 sep 2018, 08:59 Dat is het treurige van het christendom...je steeds maar schuldig en zondig moeten voelen..
Schuldig...aan wat?
En zondig..hoezo?
Geen enkele blijheid ...maar een grote last
Het is het geloof in een ernstig minderwaardigheids-complex.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door ericjan »

Yolanda_dB schreef: 19 sep 2018, 23:43
ericjan schreef:Hierbij totaal voorbijgaand aan het feit dat G'd zijn genade in Christus tijdelijk zal zijn.
Ik vraag me serieus af wat je hier mee bedoelt.
Zoals de Schrift aangeeft:
De Genade in Christus zal zijn totdat de opname van ware christenen heeft plaatsgevonden.
Daarna geldt alleen weer de Belofte van G'd aan Israel nog.
Dan de vernietiging van de rest van de wereld door G'd.
Dan het 1000 jarig vredesrijk waar Yeshua de wereld regeert in vrede.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door callista »

Ik kijk er nu al naar uit...
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 20 sep 2018, 08:59 Dat is het treurige van het christendom...je steeds maar schuldig en zondig moeten voelen..
Schuldig...aan wat?
En zondig..hoezo?
Geen enkele blijheid ...maar een grote last
Nog maar een keer: de zonde staat ook centraal in het jodendom, waarvoor anders dacht je dat de Levitische priesters elke dag dieren offerden? Waarom hoor ik je daar nooit over?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende