Atheist vs Agnost

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door vrolijke »

dingo schreef: Als je eigen betoog voor waar houdt moet je iemand zoeken die je keel dichtknijpt zodat je hersens zuurstof te komen en je een BDE zal ervaren. Maar iets zegt mij dat je niet zo graag bewijs wil zien.

Er zijn behoorlijk veel verklaringsmodellen.

Onder andere:
Mensen met temporale epilepsie verklaarden tijdens hun aanvallen religieuze hallucinaties te hebben die overeenkomsten vertonen met bijna-doodervaringen. Bij gewone, gezonde mensen die zich als vrijwilliger aanboden, heeft men door het uitwendig aanbrengen van een magnetisch veld ter hoogte van de temporale kwab van de neocortex ook religieuze hallucinaties kunstmatig kunnen opwekken. Ook de impact van allerlei drugs op de fysiologie van zenuwcellen én tegelijk op het bewustzijn van de gebruikers is bekend.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door Anja (oud account) »

vrolijke schreef:
dingo schreef: Als je eigen betoog voor waar houdt moet je iemand zoeken die je keel dichtknijpt zodat je hersens zuurstof te komen en je een BDE zal ervaren. Maar iets zegt mij dat je niet zo graag bewijs wil zien.

Er zijn behoorlijk veel verklaringsmodellen.

Onder andere:
Mensen met temporale epilepsie verklaarden tijdens hun aanvallen religieuze hallucinaties te hebben die overeenkomsten vertonen met bijna-doodervaringen. Bij gewone, gezonde mensen die zich als vrijwilliger aanboden, heeft men door het uitwendig aanbrengen van een magnetisch veld ter hoogte van de temporale kwab van de neocortex ook religieuze hallucinaties kunstmatig kunnen opwekken. Ook de impact van allerlei drugs op de fysiologie van zenuwcellen én tegelijk op het bewustzijn van de gebruikers is bekend.
Dit zijn geen verklaringsmodellen voor de BDE. Een BDE vindt plaats bij een vlak ECG en een vlak EEG.

Allemaal roeptoeterij.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door Piebe Paulusma »

Bijna dood is hetzelfde als bijna nat. Als je bijna nat bent doe je toch ook geen droge kleren aan?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door Gaitema »

Wat wil je daar mee zeggen?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door Piebe Paulusma »

Dat bijna dood niet bestaat.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7387
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door Tin »

Piebe 2.2 schreef:
dingo schreef:
Piebe 2.2 schreef:Dat maakt jouw kritiek dus ook een illusie, waarvan akte. :mrgreen:
Ik probeer zelf de illusie in stand te houden dat jij er niet bent maar dat lukt nu niet zo goed.
Tja, blijf dan gewoon op Credible en houd je kop hier, probleem opgelost en je doet ons beide een gunst.
modbreak Tin: Een officiele waarschuwing waard. Die ik vanwege de pasen en mijn goede humeur voor deze keer niet zal uitdelen.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Allie
Berichten: 1458
Lid geworden op: 26 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door Allie »

JW88 schreef:
Allie schreef:
JW88 schreef:Er is geen enkele reden om een christelijke wetenschappers enigszins serieus te nemen, aangezien wetenschap en religie vroeg of laat altijd in conflict met elkaar komen, de echte wetenschapper moet in dat geval altijd voor wetenschap kiezen...
Ga eerst eens wat over de geschiedenis van de moderne westerse wetenschap onderzoeken. Welke van de pioniers waren gelovig? Zagen die dit conflict waar jij het over hebt? Je zal zien dat je er helemaal naast zit hier.
Ja sorry hoor Allie maar ik kan makkelijk dingen uit leggen aan een kind van 5 dan aan jou, het is echt stuitend hoe naïef jij bent..... daarnaast heb je ook een soort van tunnelvisie waar je niet vanaf lijkt te kunnen komen. Ik heb al zoveel tijd en energie gestoken in het jou de simpelste dingen proberen uit te leggen, maar je wilt het gewoon niet snappen....

Wetenschap en religie komen vroeg of laat altijd met elkaar in conflict! Een echte wetenschapper zal dan altijd voor wetenschap kiezen, als je dat niet kan begrijpen dan houdt het echt op...
Ik kan hier geen onderbouwde uitleg uithalen... Waar is je uitleg hoe dit conflict ontstaat? In welk gebied van de wetenschap ontstaat dit conflict? Kortom, iets benoemen is niet iets uitleggen.... Dus ik zie graag je onderbouwing van je claim dat er een conflict is tussen wetenschap en geloof in God. Onderzoek gelijk eens of er conflicten zijn tussen wetenschap en de evolutieleer.... Maar goed, dat is een ander gesprek...
JW88
Berichten: 2109
Lid geworden op: 22 aug 2014, 17:14
Man/Vrouw: M

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door JW88 »

Allie schreef:
JW88 schreef:
Allie schreef:
JW88 schreef:Er is geen enkele reden om een christelijke wetenschappers enigszins serieus te nemen, aangezien wetenschap en religie vroeg of laat altijd in conflict met elkaar komen, de echte wetenschapper moet in dat geval altijd voor wetenschap kiezen...
Ga eerst eens wat over de geschiedenis van de moderne westerse wetenschap onderzoeken. Welke van de pioniers waren gelovig? Zagen die dit conflict waar jij het over hebt? Je zal zien dat je er helemaal naast zit hier.
Ja sorry hoor Allie maar ik kan makkelijk dingen uit leggen aan een kind van 5 dan aan jou, het is echt stuitend hoe naïef jij bent..... daarnaast heb je ook een soort van tunnelvisie waar je niet vanaf lijkt te kunnen komen. Ik heb al zoveel tijd en energie gestoken in het jou de simpelste dingen proberen uit te leggen, maar je wilt het gewoon niet snappen....

Wetenschap en religie komen vroeg of laat altijd met elkaar in conflict! Een echte wetenschapper zal dan altijd voor wetenschap kiezen, als je dat niet kan begrijpen dan houdt het echt op...
Ik kan hier geen onderbouwde uitleg uithalen... Waar is je uitleg hoe dit conflict ontstaat? In welk gebied van de wetenschap ontstaat dit conflict? Kortom, iets benoemen is niet iets uitleggen.... Dus ik zie graag je onderbouwing van je claim dat er een conflict is tussen wetenschap en geloof in God. Onderzoek gelijk eens of er conflicten zijn tussen wetenschap en de evolutieleer.... Maar goed, dat is een ander gesprek...
Ik heb je dat al talloze keren uitgelegd tot in detail, maar het is net alsof ik tegen een muur praat, zoek het maar op wat ik heb gezegd, ga dat niet voor de 1000x herhalen...
JW88
Berichten: 2109
Lid geworden op: 22 aug 2014, 17:14
Man/Vrouw: M

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door JW88 »

Piebe 2.2 schreef:Dat bijna dood niet bestaat.
Bijna dood bestaat niet? :? Je kan toch bijna dood zijn gegaan....
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door Piebe Paulusma »

JW88 schreef:
Piebe 2.2 schreef:Dat bijna dood niet bestaat.
Bijna dood bestaat niet? :? Je kan toch bijna dood zijn gegaan....
Bijna dood is nog steeds levend, je bent dood of je bent het niet.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
JW88
Berichten: 2109
Lid geworden op: 22 aug 2014, 17:14
Man/Vrouw: M

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door JW88 »

Piebe 2.2 schreef:
JW88 schreef:
Piebe 2.2 schreef:Dat bijna dood niet bestaat.
Bijna dood bestaat niet? :? Je kan toch bijna dood zijn gegaan....
Bijna dood is nog steeds levend, je bent dood of je bent het niet.
Ja dat snapt elke simpele ziel nog wel, trap even een open deur in...

Je kan toch ook bijna een wedstrijd winnen, of bijna geslaagd zijn voor een examen, net zoals je ook bijna dood kan zijn, pure logica.
JW88
Berichten: 2109
Lid geworden op: 22 aug 2014, 17:14
Man/Vrouw: M

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door JW88 »

Anja schreef:
vrolijke schreef:
dingo schreef: Als je eigen betoog voor waar houdt moet je iemand zoeken die je keel dichtknijpt zodat je hersens zuurstof te komen en je een BDE zal ervaren. Maar iets zegt mij dat je niet zo graag bewijs wil zien.

Er zijn behoorlijk veel verklaringsmodellen.

Onder andere:
Mensen met temporale epilepsie verklaarden tijdens hun aanvallen religieuze hallucinaties te hebben die overeenkomsten vertonen met bijna-doodervaringen. Bij gewone, gezonde mensen die zich als vrijwilliger aanboden, heeft men door het uitwendig aanbrengen van een magnetisch veld ter hoogte van de temporale kwab van de neocortex ook religieuze hallucinaties kunstmatig kunnen opwekken. Ook de impact van allerlei drugs op de fysiologie van zenuwcellen én tegelijk op het bewustzijn van de gebruikers is bekend.
Dit zijn geen verklaringsmodellen voor de BDE. Een BDE vindt plaats bij een vlak ECG en een vlak EEG.

Allemaal roeptoeterij.
Ja alle kritiek op religie en andere bovennatuurlijk nonsens wuif jij weg als roeptoeterij, maar weet wat echt gevaarlijk is, iets wat boven kritiek staat, iets wat niet geridiculiseerd mag worden, iets wat denkt onaantastbaar te zijn, dat is iets waar je voor moet oppassen! Maar jij bent al zo ver gehersenspoeld dat je helemaal niet meer verder kan kijken dat die heilige religie en dat gedateerde sprookjesboek van je, je leeft in een bubbel met een tunnelvisie ondersteund door een dogmatisch visie, waar op geen enkele manier van af te wijken is, zelfs niet een heel klein beetje, je bent de binding met de hedendaagse maatschappij en de realiteit compleet verloren. Ik vind het prima als jij zo je leven wilt leven, maar betrek anderen daar aub niet in en loop hier niet als een cheerleader van religie rond door op elk positief stukje voor religie amen te gaan roepen....
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door callista »

Er zijn nu inmiddels 136 reacties.

Waar is de TS ..... AhrmoudZahir? :?:
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door Piebe Paulusma »

JW88 schreef:
Piebe 2.2 schreef:
JW88 schreef:
Piebe 2.2 schreef:Dat bijna dood niet bestaat.
Bijna dood bestaat niet? :? Je kan toch bijna dood zijn gegaan....
Bijna dood is nog steeds levend, je bent dood of je bent het niet.
Ja dat snapt elke simpele ziel nog wel, trap even een open deur in...

Je kan toch ook bijna een wedstrijd winnen, of bijna geslaagd zijn voor een examen, net zoals je ook bijna dood kan zijn, pure logica.
Als je bijna wint heb je verloren en bijna geslaagd zijn is gezakt. Zo te zien snapt niet elke simpele ziel dat. Bijna dood ervaringen zijn niet de ervaringen van doden maar van de levenden, want de betreffende personen zijn nooit echt dood geweest.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door callista »

Piebe 2.2 schreef: Als je bijna wint heb je verloren en bijna geslaagd zijn is gezakt.
Zo te zien snapt niet elke simpele ziel dat.
Bijna dood ervaringen zijn niet de ervaringen van doden maar van de levenden, want de betreffende personen zijn nooit echt dood geweest.
Daarom heet het ook BIJNA dood. :w
Diegenen die een hartstilstand hebben gehad bv. en daarna zijn gereanimeerd, of die lang in coma zijn geweest .....etc.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef:
Piebe 2.2 schreef: Als je bijna wint heb je verloren en bijna geslaagd zijn is gezakt.
Zo te zien snapt niet elke simpele ziel dat.
Bijna dood ervaringen zijn niet de ervaringen van doden maar van de levenden, want de betreffende personen zijn nooit echt dood geweest.
Daarom heet het ook BIJNA dood. :w
Precies! BIJNA en daar zit hem de crux.
callista schreef:Diegenen die een hartstilstand hebben gehad bv. en daarna zijn gereanimeerd, of die lang in coma zijn geweest .....etc.
De enige die echt dood is geweest is Christus.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door vrolijke »

Piebe 2.2 schreef:
callista schreef:
Piebe 2.2 schreef: Als je bijna wint heb je verloren en bijna geslaagd zijn is gezakt.
Zo te zien snapt niet elke simpele ziel dat.
Bijna dood ervaringen zijn niet de ervaringen van doden maar van de levenden, want de betreffende personen zijn nooit echt dood geweest.
Daarom heet het ook BIJNA dood. :w
Precies! BIJNA en daar zit hem de crux.
callista schreef:Diegenen die een hartstilstand hebben gehad bv. en daarna zijn gereanimeerd, of die lang in coma zijn geweest .....etc.
De enige die echt dood is geweest is Christus.
Tuuurlijk!... En Lazarus. :clown:
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door Piebe Paulusma »

Klopt Lazarus ook!
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door Biker »

Piebe 2.2 schreef:Klopt Lazarus ook!
Nog wel een paar hoor.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door callista »

Biker schreef:
Piebe 2.2 schreef:Klopt Lazarus ook!
Nog wel een paar hoor.
Oh ja?-----wie dan?
Ken je deze mensen en is het ook in het nieuws geweest met een doktersverklaring?
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef:
Biker schreef:
Piebe 2.2 schreef:Klopt Lazarus ook!
Nog wel een paar hoor.
Oh ja?-----wie dan?
Dat wordt er niet bijgezegd. :clown:
callista schreef:Ken je deze mensen en is het ook in het nieuws geweest met een doktersverklaring?
Ik ken de mensen niet maar Lukas was een dokter naar verluid en destijds was het nieuws.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door callista »

Piebe 2.2 schreef:
callista schreef:
Biker schreef:
Piebe 2.2 schreef:Klopt Lazarus ook!
Nog wel een paar hoor.
Oh ja?-----wie dan?
Dat wordt er niet bijgezegd. :clown:
callista schreef:Ken je deze mensen en is het ook in het nieuws geweest met een doktersverklaring?
Ik ken de mensen niet maar Lukas was een dokter naar verluid en destijds was het nieuws.
Het evangelie naar Lukas is naar schatting tussen 80 en 130 na Chr geschreven.....de auteur is onbekend........dus van een getuigenverklaring lijkt me geen sprake.
Bovendien worden zulke verhalen buiten de Bijbel nergens vermeld......nergens vinden we verhalen van mensen die na enige tijd dood te zijn geweest weer tot leven kwamen, behalve in mythes en fabelen of in verzonnen verhalen in Verweggistan...van zg. bekeerden tot het christendom......
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door Piebe Paulusma »

Nee, maar je vroeg ook niet specifiek om bronnen buiten de Bijbel om, toch? Als ik het me goed herinner vroeg je om een doktersverklaring en Lukas was een arts.

Echter was de vraag niet aan mij gericht en als ik iemands huiswerk weiger te doen...... :w
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door Anja (oud account) »

callista schreef:
Piebe 2.2 schreef:
callista schreef:
Biker schreef:
Nog wel een paar hoor.
Oh ja?-----wie dan?
Dat wordt er niet bijgezegd. :clown:
callista schreef:Ken je deze mensen en is het ook in het nieuws geweest met een doktersverklaring?
Ik ken de mensen niet maar Lukas was een dokter naar verluid en destijds was het nieuws.
Het evangelie naar Lukas is naar schatting tussen 80 en 130 na Chr geschreven.....de auteur is onbekend........dus van een getuigenverklaring lijkt me geen sprake.
Bovendien worden zulke verhalen buiten de Bijbel nergens vermeld......nergens vinden we verhalen van mensen die na enige tijd dood te zijn geweest weer tot leven kwamen, behalve in mythes en fabelen of in verzonnen verhalen in Verweggistan...van zg. bekeerden tot het christendom......

Jawel hoor. Sterker nog, de moderne medische vakliteratuur maakt ook gewag van afgelegde mensen die al in het mortuarium lagen, morsdood, en die terug tot leven zijn gekomen. In 1 geval bleek toen ook de ziekte, kanker, waaraan die persoon gestorven was, verdwenen. Ik heb dat echter al vaker geschreven met de bronnen erbij. Waar men bang voor is dat mijdt men sowieso in zich op te nemen. Primaire afweer. Dus ik doe die moeite niet meer. Maar je moet geen onzin vertellen, al is dat wel bijna het enige wat je doet als het om de Bijbel gaat, de theologie en de geesteswetenschappen. Maar je bent niet de enige hier, dus veel plezier maar ermee dan.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door callista »

Anja schreef:
Jawel hoor. Sterker nog, de moderne medische vakliteratuur maakt ook gewag van afgelegde mensen die al in het mortuarium lagen, morsdood, en die terug tot leven zijn gekomen. In 1 geval bleek toen ook de ziekte, kanker, waaraan die persoon gestorven was, verdwenen. Ik heb dat echter al vaker geschreven met de bronnen erbij.
Waar men bang voor is dat mijdt men sowieso in zich op te nemen. Primaire afweer. Dus ik doe die moeite niet meer.

Maar je moet geen onzin vertellen, al is dat wel bijna het enige wat je doet als het om de Bijbel gaat, de theologie en de geesteswetenschappen. Maar je bent niet de enige hier, dus veel plezier maar ermee dan.

Ja, ik ken die verhalen ook....en ik zie geen reden om zo aanvallend en gepikeerd te doen....calm down....er zijn ook mensen die er anders over denken dan jij.....jouw mening is geen wet.
Dit is een discussieforum...

Maar dan zijn die mensen toch niet echt dood geweest, want dan zou geen enkele functie in het lichaam het meer doen.
Wat er dan wel aan de hand was weet ik ook niet.

Hier wat voorbeelden.
http://nos.nl/artikel/2026489-dode-duit ... evend.html
http://nos.nl/artikel/691852-levende-ma ... jkzak.html
http://www.ad.nl/ad/nl/1014/Bizar/artic ... huis.dhtml