Atheist vs Agnost

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door Zolderworm »

vrolijke schreef:
dingo schreef: Als je eigen betoog voor waar houdt moet je iemand zoeken die je keel dichtknijpt zodat je hersens zuurstof te komen en je een BDE zal ervaren. Maar iets zegt mij dat je niet zo graag bewijs wil zien.

Er zijn behoorlijk veel verklaringsmodellen.

Onder andere:
Mensen met temporale epilepsie verklaarden tijdens hun aanvallen religieuze hallucinaties te hebben die overeenkomsten vertonen met bijna-doodervaringen. Bij gewone, gezonde mensen die zich als vrijwilliger aanboden, heeft men door het uitwendig aanbrengen van een magnetisch veld ter hoogte van de temporale kwab van de neocortex ook religieuze hallucinaties kunstmatig kunnen opwekken. Ook de impact van allerlei drugs op de fysiologie van zenuwcellen én tegelijk op het bewustzijn van de gebruikers is bekend.
Bij al deze zogenaamde verklaringen wordt telkens dezelfde fout gemaakt. Deze verschillende methoden om uittredingen op te wekken, ontketenen geen hersenprocessen die als een uittreding worden ervaren, maar hersenprocessen die een daadwerkelijke uittreding buiten het lichaam opwekken. Het uittredingsbewustzijn namelijk heeft een aangrijpingspunt in de hersenen en door de hersenen te manipuleren kan dit aangrijpingspunt zodanig worden beïnvloed dat de binding tussen hersenbewustzijn en uittredingsbewustzijn wordt losgemaakt, waarna een daadwerkelijke uittreding plaatsvindt.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door Anja (oud account) »

callista schreef:
Anja schreef:
Jawel hoor. Sterker nog, de moderne medische vakliteratuur maakt ook gewag van afgelegde mensen die al in het mortuarium lagen, morsdood, en die terug tot leven zijn gekomen. In 1 geval bleek toen ook de ziekte, kanker, waaraan die persoon gestorven was, verdwenen. Ik heb dat echter al vaker geschreven met de bronnen erbij.
Waar men bang voor is dat mijdt men sowieso in zich op te nemen. Primaire afweer. Dus ik doe die moeite niet meer.

Maar je moet geen onzin vertellen, al is dat wel bijna het enige wat je doet als het om de Bijbel gaat, de theologie en de geesteswetenschappen. Maar je bent niet de enige hier, dus veel plezier maar ermee dan.

Ja, ik ken die verhalen ook....en ik zie geen reden om zo aanvallend en gepikeerd te doen....calm down....er zijn ook mensen die er anders over denken dan jij.....jouw mening is geen wet.
Dit is een discussieforum...

Maar dan zijn die mensen toch niet echt dood geweest, want dan zou geen enkele functie in het lichaam het meer doen.
Wat er dan wel aan de hand was weet ik ook niet.

Hier wat voorbeelden.
http://nos.nl/artikel/2026489-dode-duit ... evend.html
http://nos.nl/artikel/691852-levende-ma ... jkzak.html
http://www.ad.nl/ad/nl/1014/Bizar/artic ... huis.dhtml
Ja hoor, dat zijn ze wel. Jouw voorbeelden zijn niet de gevallen uit de medische literatuur. Hartstikke dood en zelfs ingevroren geweest. Met kogels doorzeefd, en nog wat van die casi. Fijn dat jij het beter weet dan de medische faculteiten en wetenschappers.

Maar goed, ook de medische wetenschap heeft dus van Onze Heer tekenen te over gekregen om tot inkeer te komen. Goed gedocumenteerde gevallen en niet de sensatiegevallen die jij opnoemt, want de gedocumenteerde casi komen niet in de pers. De goegemeente zou er maar bang van worden.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door vrolijke »

Zolderworm schreef:
vrolijke schreef:
dingo schreef: Als je eigen betoog voor waar houdt moet je iemand zoeken die je keel dichtknijpt zodat je hersens zuurstof te komen en je een BDE zal ervaren. Maar iets zegt mij dat je niet zo graag bewijs wil zien.

Er zijn behoorlijk veel verklaringsmodellen.

Onder andere:
Mensen met temporale epilepsie verklaarden tijdens hun aanvallen religieuze hallucinaties te hebben die overeenkomsten vertonen met bijna-doodervaringen. Bij gewone, gezonde mensen die zich als vrijwilliger aanboden, heeft men door het uitwendig aanbrengen van een magnetisch veld ter hoogte van de temporale kwab van de neocortex ook religieuze hallucinaties kunstmatig kunnen opwekken. Ook de impact van allerlei drugs op de fysiologie van zenuwcellen én tegelijk op het bewustzijn van de gebruikers is bekend.
Bij al deze zogenaamde verklaringen wordt telkens dezelfde fout gemaakt. Deze verschillende methoden om uittredingen op te wekken, ontketenen geen hersenprocessen die als een uittreding worden ervaren, maar hersenprocessen die een daadwerkelijke uittreding buiten het lichaam opwekken. Het uittredingsbewustzijn namelijk heeft een aangrijpingspunt in de hersenen en door de hersenen te manipuleren kan dit aangrijpingspunt zodanig worden beïnvloed dat de binding tussen hersenbewustzijn en uittredingsbewustzijn wordt losgemaakt, waarna een daadwerkelijke uittreding plaatsvindt.
So kann je het natuurlijk ook zien.
Toch kon een "uitgetredene" (tot nu toe nog) niet zien, wat er ekstra voor hem was geplaatst.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door Zolderworm »

vrolijke schreef:
Zolderworm schreef:
vrolijke schreef:
dingo schreef: Als je eigen betoog voor waar houdt moet je iemand zoeken die je keel dichtknijpt zodat je hersens zuurstof te komen en je een BDE zal ervaren. Maar iets zegt mij dat je niet zo graag bewijs wil zien.

Er zijn behoorlijk veel verklaringsmodellen.

Onder andere:
Mensen met temporale epilepsie verklaarden tijdens hun aanvallen religieuze hallucinaties te hebben die overeenkomsten vertonen met bijna-doodervaringen. Bij gewone, gezonde mensen die zich als vrijwilliger aanboden, heeft men door het uitwendig aanbrengen van een magnetisch veld ter hoogte van de temporale kwab van de neocortex ook religieuze hallucinaties kunstmatig kunnen opwekken. Ook de impact van allerlei drugs op de fysiologie van zenuwcellen én tegelijk op het bewustzijn van de gebruikers is bekend.
Bij al deze zogenaamde verklaringen wordt telkens dezelfde fout gemaakt. Deze verschillende methoden om uittredingen op te wekken, ontketenen geen hersenprocessen die als een uittreding worden ervaren, maar hersenprocessen die een daadwerkelijke uittreding buiten het lichaam opwekken. Het uittredingsbewustzijn namelijk heeft een aangrijpingspunt in de hersenen en door de hersenen te manipuleren kan dit aangrijpingspunt zodanig worden beïnvloed dat de binding tussen hersenbewustzijn en uittredingsbewustzijn wordt losgemaakt, waarna een daadwerkelijke uittreding plaatsvindt.
So kann je het natuurlijk ook zien.
Toch kon een "uitgetredene" (tot nu toe nog) niet zien, wat er ekstra voor hem was geplaatst.
Ik kon bij mijn uittredingen dingen zien, die ik in het echt nog nooit had gezien, simpelweg omdat ik ze vanuit een andere positie bekeek, namelijk in helikopterview. (Er was toen nog geen google-maps.) Of omdat er tijdens mijn uitreding dingen waren veranderd, zoals dat mijn moeder wasgoed op het ouderlijke bed had uitgespreid. (Tegenwoordig heb ik geen uittredingen meer. Ik heb het vermogen onderdrukt, omdat het te gevaarlijk werd.)
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door callista »

Zolderworm schreef: Ik kon bij mijn uittredingen dingen zien, die ik in het echt nog nooit had gezien, simpelweg omdat ik ze vanuit een andere positie bekeek, namelijk in helikopterview. (Er was toen nog geen google-maps.) Of omdat er tijdens mijn uitreding dingen waren veranderd, zoals dat mijn moeder wasgoed op het ouderlijke bed had uitgespreid. (Tegenwoordig heb ik geen uittredingen meer. Ik heb het vermogen onderdrukt, omdat het te gevaarlijk werd.)
Lijkt me best wel "eng"
Even een vraag tussendoor.........met permissie... ;)
Denk jij dat heel heftige en "werkelijke" dromen in alle precisie beschreven en beleefd ook iets te maken kunnen hebben met uittreding ?

Of moet je dat meer zien als een soort defragmentatie?
Foppe1986
heet nu: Atheist2
Berichten: 128
Lid geworden op: 23 feb 2016, 13:49
Man/Vrouw: M

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door Foppe1986 »

Anja schreef:Maar goed, ook de medische wetenschap heeft dus van Onze Heer tekenen te over gekregen om tot inkeer te komen. Goed gedocumenteerde gevallen en niet de sensatiegevallen die jij opnoemt, want de gedocumenteerde casi komen niet in de pers. De goegemeente zou er maar bang van worden.

Dus leven na de dood bewijst de leer van de christenen, en dus de leer van onze lieve Heer? Het zou enkel maar "bewijzen" dat mensen die dood gaan weer levend kunnen worden, misschien via hersenen die nog een beetje bloedtoevoer krijgen, of het hart dat weer gaat kloppen. Kikkers kunnen bijvoorbeeld weken "dood" zijn. Er zijn bij andere dieren ook dit soort gevallen bekend.
Dag heey
Foppe1986
heet nu: Atheist2
Berichten: 128
Lid geworden op: 23 feb 2016, 13:49
Man/Vrouw: M

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door Foppe1986 »

Anja schreef:Er is meer dan voldoende zeer degelijk onderzoek geweest naar de buitenlichamelijke ervaring. We hebben het dan wel over de zuivere BLE en die moet worden onderscheiden, en is ook zeer goed te onderscheiden van hallucinogene ervaringen. Daar ga ik hier verder overigens inhoudelijk niet op in. Er zit veel kaf onder het koren bij de mensen die (zeggen of denken dat ze) zonder dat het om een BDE ging, een of meer BLE's hebben gehad. Voor hen is het zaak dat ze hun ervaringen kritisch leren onderzoeken en beschouwen, en het met wetenschappelijke kennis (van o.a. theologie, psychologie, parapsychologie, etc.) integreren tot ervaringskennis, en dat gaat niet zonder de bereidheid tot direct en onvoorwaardelijk zelfonderzoek en de benodigde zelfconfrontatie die daarmee gepaard gaat; daar maakt de spirituele autobiografie ook onderdeel van uit, en zelfkennis. Dit kost veel tijd en veel inzet en is niet iets van eventjes op een forumpje gesprekjes voeren. Het zijn sterke benen die de weelde kunnen dragen. En velen zijn geroepen....etcetera.
Dit is een probleem, want wat is een zuivere BLE? En wat zijn hallucinaties. Ik ben bang dat je dan heel snel alles wat in jouw straatje past als zuivere BLE ziet en de rest als hallucinatie. Doet mij enorm hoogmoedig aan, zoals jij dit schrijft. Je zegt in feite dat er geen BLE is zonder BDE? Dus al die mensen die zichzelf leren mediteren en dan uittreden hallucineren maar wat? Ben jij een goeroe of zo, dat je "weet" wat echt is en wat niet?

En wat is nou weer zelfkennis? Ieder mens denkt zichzelf te kennen, en allemaal denken ze iets anders. Het doet mij allemaal denken aan "no-true scotsman". Al weet ik niet of dit filosofisch verantwoord is. Maar iemand kan zeggen "ik heb dit en dat meegemaakt tijdens een BLE" en als het niet in jouw straatje te pas komt dan kun je zeggen "dat is een hallucinatie", maar zodra het precies zegt hoe jouw wereldbeeld is, dan is het allemaal waar en een echte BLE en heeft degene een goede zelfkennis?

Ik breng het op dit forum niet meer op onze geesteswetenschappelijke kennis aan te bieden, omdat er steevast enerzijds een dominant aantal uiterst bekrompen (sorry, maar ik kan het niet anders uitleggen) mensen zijn die zich christen noemen en die heel nerveus en paniekerig worden als het gaat om geesteswetenschappelijk materiaal dat de Schrift bevestigt (de Bijbel is wel waar maar mag ook weer niet té waar zijn voor hen) en anderzijds ongelovigen en andersgelovigen die er om andere redenen wars van zijn, die ik hier maar onbenoemd laat. Sorry, maar ik ga me geen rotje meer typen om vervolgens een stel wilden (christen en niet christen) ermee aan de haal te zien gaan en de topic verziekt te zien worden door catweazles. Dat is heiligschennis ten voeten uit en daar werk ik niet aan mee. Met het soort bezopen toestanden die hier eerder plaatsvonden wil ik helemaal niets te maken hebben.
Dus jij hebt de waarheid in pacht, de rest is enkel te bekrompen of ze catweazle om dit in te zien. Sorry, ik wist niet dat we te maken hadden met een heilige, die vanuit de Goddelijke Bron alles weet wat er te weten valt...

Er zijn ook BLE die de Veda's bevestigen, die zullen wel onzin zijn? Of de koran? Of de thorah? Of de geschriften van natuurvolkeren (sjamanisme bijvoorbeeld), allemaal niet waar?
Toch noem ik maar een link naar een plek waar ik daar wel iets over heb neergezet. Het is naar een ander forum, maar ik begin er echt niet meer aan hier opnieuw over te schrijven. Sommige parels verdienen een oester. Geesteswetenschappen en theologie (maakt daar onderdeel van uit) zijn geen onderwerpen voor de massa. De link(s): http://forum.credible.nl/viewtopic.php? ... 0#p1167226
http://forum.credible.nl/viewtopic.php? ... 0#p1167227
http://forum.credible.nl/viewtopic.php? ... 0#p1167229
Jouw eigen bijdrage als pareltje bestempelen, je moet maar durven. En dit is geen persoonlijke aanval, maar meer in het algemeen. Enkel Louis van Gaal zie ik zo gek, dat hij zijn eigen bijdrages als pareltjes ziet. Ben jij niet Louis van Gaal zijn alter-ego?
Dag heey
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door Anja (oud account) »

Ps.10:4 De goddeloze met zijn neus in de hoogte denkt: Hij vraagt geen rekenschap al zijn gedachten zijn: Er is geen God.
2Petr.3:5 Willens en wetens is hun dit onbekend, dat door het Woord van God de hemelen en de aarde sedert lang waren.
In een andere vertaling staat: moedwillig ontkennen zij
Ps.8:3 Groot zijn de werken des Heren, na te speuren door allen die er behagen in hebben.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door callista »

@Anja

Bijbelteksten gelden hier in LB niet als bewijs en kunnen derhalve ook niet gebezigd worden als "argument" of als antwoord zonder nadere toelichting :naughty:
Foppe1986
heet nu: Atheist2
Berichten: 128
Lid geworden op: 23 feb 2016, 13:49
Man/Vrouw: M

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door Foppe1986 »

Anja schreef:
Ps.10:4 De goddeloze met zijn neus in de hoogte denkt: Hij vraagt geen rekenschap al zijn gedachten zijn: Er is geen God.
2Petr.3:5 Willens en wetens is hun dit onbekend, dat door het Woord van God de hemelen en de aarde sedert lang waren.
In een andere vertaling staat: moedwillig ontkennen zij
Ps.8:3 Groot zijn de werken des Heren, na te speuren door allen die er behagen in hebben.
Als dit een antwoord is op mijn opmerkingen dan voel ik mij niet geroepen hierop te reageren. Er zit niks in bij jou, geen zelfstandig nadenken, geen filosoferen, geen logica. Want als er belangrijke vragen worden opgeworpen kom je met bijbelteksten. Weleens gehoord van WC-eend adviseert WC-eend? Vraag het anders maar aan de toiletjuffrouw, die zit op ongeveer hetzelfde niveau als jouw antwoorden (no offense naar de toiletjuffrouw, die doet goed werk :kiss1: ).
Dag heey
Foppe1986
heet nu: Atheist2
Berichten: 128
Lid geworden op: 23 feb 2016, 13:49
Man/Vrouw: M

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door Foppe1986 »

Zolderworm schreef:Bij al deze zogenaamde verklaringen wordt telkens dezelfde fout gemaakt. Deze verschillende methoden om uittredingen op te wekken, ontketenen geen hersenprocessen die als een uittreding worden ervaren, maar hersenprocessen die een daadwerkelijke uittreding buiten het lichaam opwekken. Het uittredingsbewustzijn namelijk heeft een aangrijpingspunt in de hersenen en door de hersenen te manipuleren kan dit aangrijpingspunt zodanig worden beïnvloed dat de binding tussen hersenbewustzijn en uittredingsbewustzijn wordt losgemaakt, waarna een daadwerkelijke uittreding plaatsvindt.
Hoi,

dit zou weleens waar kunnen zijn. Maar hoe bewijs je dat? Hoe bewijs je dat er iets is als uittredingsbewustzijn, en dat dit verschilt van een bewustzijn dat hallucineert?
Zelf heb ik het idee dat wat jij zegt heel sterk overeen komt met wat in mysteriecultussen werd onderwezen. Dat er iets in onze hersenen is dat met de snelheid van het licht uit onze hersenen schiet bij het doodgaan, of een uittreding die bewust wordt opgewekt. In de piramiden van Egypte, die voor een groot deel dienst deden als inwijdingscentra, waren er gangen gericht op de sterren. Omdat de ziel van de ingewijde (die werd ingewijd feitelijk) dan door die gang naar buiten kon komen, naar de sterren en na drie/vier dagen weer terug op Aarde kwam in de hersenen van het lichaam van de persoon die in trance was. De ziel had gereisd naar de zon en langs de planeten, weer terug naar de Aarde.

Dit doet mij enorm denken aan wat jij schrijft, waarschijnlijk ook dat de neuronen van de hersenen zo actief bezig zijn bij de dood. Door gezamenlijk te "vuren" wordt een onderdeel van de hersenen, de ziel, afgevuurd.
Wat ook zo is, volgens vele BDE en BLE verhalen is dat de mens vlak voor de dood zijn hele leven zou overzien. Dat kan ook zorgen dat de neuronen actief moeten zijn.

Maar ja, hoe bewijs je dit? En wil je het wel bewijzen, is het erin geloven niet veel leuker?
Dag heey
JW88
Berichten: 2109
Lid geworden op: 22 aug 2014, 17:14
Man/Vrouw: M

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door JW88 »

Wordt hier nou werkelijk geschreven dat er mensen uit de dood weer levend zijn geworden? :? Wat zogenaamd ook nog ondersteund is met vele bewijzen........ het niveau daalt weer enorm helaas :shock:
JW88
Berichten: 2109
Lid geworden op: 22 aug 2014, 17:14
Man/Vrouw: M

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door JW88 »

Ik heb gisteren nog een docu gezien over Scientology en L. Ron Hubbard de geestelijk vader van die religie. Wat is eigenlijk de algemene mening over Scientology hier?

Voor mij onderstreept het nog maar eens hoe naïef mensen zijn en hoe makkelijk het is om zomaar iets onzinnigs te verzinnen en mensen te manipuleren om er in te geloven, daarnaast is een warrig verhaal over 1 of andere vage alien en onsterfelijke geesten van 75 miljoen jaar oud die een lichaam bezitten net zo onrealistisch en volkomen fictie als een almachtige God, een maagd die kinderen krijgt, iemand die over water loopt een slang die praat etc etc etc, kortom ik vind het heel vreemd dat Scientology in het algemeen geridiculiseerd wordt en andere religies heel serieus worden genomen terwijl ze in essentie de zelfde onrealistische onzin verkopen....
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door Piebe Paulusma »

JW88 schreef:ik vind het heel vreemd dat Scientology in het algemeen geridiculiseerd wordt en andere religies heel serieus worden genomen terwijl ze in essentie de zelfde onrealistische onzin verkopen....
Tja, maar niet alle gelovigen zien de Bijbel los van de cultuur en context waarin de boeken geschreven zijn. Dat jij weigert die nuance te maken betekent niet dat anderen de verhalen in de Bijbel degraderen tot fabelen voor volwassenen.

Dat Jezus over het water heeft gelopen is voor iedereen vreemd, want je ziet zijn volgelingen het niet doen toch? Of je moet de Elfstedentocht meerekenen. De winnaars waren zonder uitzondering allemaal christenen, dus af en toe lopen er nog eens een paar over het water op schaatsen! :clown:

Alhoewel schaatsen een gereformeerde aangelegenheid is, zijn er ook wel een paar katholieke winnaars dacht ik.

Met de uitbanning van het van het aan rituelen zo rijke katholieke leven, verdwijnt ook het carnaval. Het ijsvermaak vult de plotselinge leemte op die het carnaval eeuwenlang als catharsis eeuwenlang heeft vervuld: een tijdelijke en gecontroleerde periode waarin een omkering van de dagelijkse waarden en normen is toegestaan.

Special: 100 jaar Elfstedentocht.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door Rechtuit »

@Piebe 2.2. schreefAlhoewel schaatsen een gereformeerde aangelegenheid is, zijn er ook wel een paar katholieke winnaars dacht ik.
Een Katholieke sport bij uitstek is wielrennen een echte gereformeerde sport is korfbal.Schaatsen is toch wel een sport voor jongens en meisjes van Hervormde huize wellicht;wat nou een echte agnostensport is,het glas heffen misschien. :smile: :smile: :smile: :roll:
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door Zolderworm »

Foppe1986 schreef:
Zolderworm schreef:Bij al deze zogenaamde verklaringen wordt telkens dezelfde fout gemaakt. Deze verschillende methoden om uittredingen op te wekken, ontketenen geen hersenprocessen die als een uittreding worden ervaren, maar hersenprocessen die een daadwerkelijke uittreding buiten het lichaam opwekken. Het uittredingsbewustzijn namelijk heeft een aangrijpingspunt in de hersenen en door de hersenen te manipuleren kan dit aangrijpingspunt zodanig worden beïnvloed dat de binding tussen hersenbewustzijn en uittredingsbewustzijn wordt losgemaakt, waarna een daadwerkelijke uittreding plaatsvindt.
Hoi,

Dit zou weleens waar kunnen zijn. Maar hoe bewijs je dat? Hoe bewijs je dat er iets is als uittredingsbewustzijn, en dat dit verschilt van een bewustzijn dat hallucineert?
Leg lekker een zacht matje op de grond en ga er dan op liggen. Span je spieren een voor een aan, te beginnen met die van je tenen en ontspan ze weer een voor een, tot je hele lichaam totaal ontspannen is. Het zal de eerste keer niet lukken, en bij sommigen misschien wel nooit. Maar op een bepaald moment krijg je het gevoel dat je bewustzijn zijn greep op het gevoel van je spieren aan het verliezen is. Meestal begint dat in je armen. Als je geluk hebt lukt dat voor je hele lichaam en krijg je het gevoel dat je zweeft terwijl je nog in je lichaam bent. Vervolgens kun je als het ware boven je lichaam uit gaan zweven. Je kunt het zweven door de ruimte sturen, en omdat je dat zo gewend bent, kun je zo als een soort geest in verticale positie gaan zweven. Vervolgens zie je de kamer, het huis, de buitenwereld precies zoals ze zijn, maar dan vanuit een positie buiten het lichaam. (Maar soms alleen in zwart wit, of met een soort vibratie in de voorwerpen, die een in het voorwerp huizende emotie representeren.) Je zweeft dus door je eigen huis, en als je in de richting van je lichaam kijkt, dan zie je dat op de grond liggen. Je kunt nu door deuren en muren heen, je hoeft geen deuren te openen. In het begin is dat een beetje vreemd, omdat je het niet gewend bent. Je moet als het ware in een deur duiken.
Hallucinaties zijn heel andere ervaringen dan dit. Ik heb nooit last gehad van hallucinaties, ik heb er geen aanleg voor. Hallucinaties stammen uit het onbewuste, en representeren vaak inhouden uit het onbewuste. Het zijn vaak beelden en geluiden met een vreemde inhoud, en heel anders dan een eenvoudig rondzweven in je huis of je tuin. Bovendien ontberen de meeste mensen die hallucineren een kritische kijk op hun hallucinaties. Terwijl je bij een uittreding gewoon je rationeel denken paraat hebt. Er is geen verschil met het dagelijks denken. Je belandt niet in een soort gekte, om het maar zo te zeggen. Het enige wat gebeurt is dat je de wereld vanuit een andere positie waarneemt dan vanuit je stoffelijk lichaam, en je je op een andere manier verplaatst.
Voorts heb je bij een uittreding heel duidelijk de ervaring dat je je verplaatst in een driedimensionale ruimte die een totaliteit is. Juist de sensatie je te verplaatsen is zo sterk aanwezig. Mensen met hallucinaties zien dingen en horen dingen binnen hun werkelijkheid, maar verplaatsen zich nooit binnen de totale werkelijkheid zoals die voor honderd procent is, zodanig dat zij die werkelijkheid zien zoals deze voor honderd procent is, maar dan vanuit een andere positie dan hun lichaam.
Dit afgezien van die uittredingen waarin je door een venster naar een andere soort wereld gaat. Maar die waren bij mij nogal zeldzaam.
Zelf heb ik het idee dat wat jij zegt heel sterk overeen komt met wat in mysteriecultussen werd onderwezen. Dat er iets in onze hersenen is dat met de snelheid van het licht uit onze hersenen schiet bij het doodgaan, of een uittreding die bewust wordt opgewekt. In de piramiden van Egypte, die voor een groot deel dienst deden als inwijdingscentra, waren er gangen gericht op de sterren. Omdat de ziel van de ingewijde (die werd ingewijd feitelijk) dan door die gang naar buiten kon komen, naar de sterren en na drie/vier dagen weer terug op Aarde kwam in de hersenen van het lichaam van de persoon die in trance was. De ziel had gereisd naar de zon en langs de planeten, weer terug naar de Aarde.
Dat zijn geen uittredingen. Ik weet niet wat het wel is, maar het lijkt me meer een soort fantasie. Ik denk niet dat dit echt gebeurde. Bewust naar de sterren uittreden lijkt mij onmogelijk. Bovendien heb je daar niet in de eerste plaats behoefte aan als je uittreedt. Voorts is het, volgens mij, niet mogelijk om drie of vier dagen lang uit te treden. Na enige tijd moet je gewoon weer terug naar het lichaam. Bij mij hooguit een half uur of zo. (Tenzij het om mensen gaat die in coma liggen.)
Voorts waren inwijdingsscholen, volgens mij, meer gericht op een bewustwording van inhouden van het collectief onbewuste. Dat is iets totaal anders dan uittredingen, die gewoon plaatsvinden in je dagelijkse omgeving. Het was meer een soort diepe droom vol symbolen uit het onbewuste, en geen uittreding. Carl Jung heeft de inwijdingsverhalen geanalyseerd, en duidelijk symboliek getraceerd die te maken heeft met het individuatieproces, het voortdurende plaatsvindend (maar nooit slagend) proces van eenwording van onbewuste en bewuste Ik. Dat heeft allemaal met uittredingen niets te maken. Zelfs niet met uittredingen naar hemelgebieden.
Dit doet mij enorm denken aan wat jij schrijft, waarschijnlijk ook dat de neuronen van de hersenen zo actief bezig zijn bij de dood. Door gezamenlijk te "vuren" wordt een onderdeel van de hersenen, de ziel, afgevuurd.
Nou, zo zie ik het niet. Er wordt niets afgevuurd, maar je zweeft rustig je lichaam uit, alsof je een onstoffelijk lichaam hebt. (Maar soms is het niet zo rustig, omdat je in een sfeer van angst terecht komt, in je eigen kamer maar die gevuld met een soort angst. En soms is het ook niet rustig omdat je de greep op je individualiteit verliest. Je vloeit dan uit in de omgeving, wat best beangstigend is.) Bij een uittreding blijft er wel een verbinding tussen het uitredingslichaam en het stoffelijk lichaam, het zogenaamde zilveren koord. Maar dat heb ik nooit gezien.
Wat ook zo is, volgens vele BDE en BLE verhalen is dat de mens vlak voor de dood zijn hele leven zou overzien. Dat kan ook zorgen dat de neuronen actief moeten zijn.
Tenzij het geheugen niet in de hersenen zit, maar in een soort astrale wereld. DE hersenen bemiddelen dan alleen maar tussen het astrale geheugen in de bewustwording van de geheugeninhoud. Overigens gebeurt dan alleen bij een BDE, niet bij een BLE (voor zover ik weet). Ik heb dit althans nooit ervaren.
Maar ja, hoe bewijs je dit? En wil je het wel bewijzen, is het erin geloven niet veel leuker?
Voor mezelf heb ik het bewezen omdat ik op afstand dingen zag, die op het moment van de uittreding mij niet bekend waren, die later bij verificatie bleken te kloppen.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door vrolijke »

Zolderworm schreef:
Maar ja, hoe bewijs je dit? En wil je het wel bewijzen, is het erin geloven niet veel leuker?
Voor mezelf heb ik het bewezen omdat ik op afstand dingen zag, die op het moment van de uittreding mij niet bekend waren, die later bij verificatie bleken te kloppen.
Jij kunt dus zonder ladder op het dak gaan kijken, of er iets kapot is.
Mag ik dat in twijfel trekken?
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door vrolijke »

Afbeelding
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door Piebe Paulusma »

Rechtuit schreef:
@Piebe 2.2. schreefAlhoewel schaatsen een gereformeerde aangelegenheid is, zijn er ook wel een paar katholieke winnaars dacht ik.
Een Katholieke sport bij uitstek is wielrennen een echte gereformeerde sport is korfbal.Schaatsen is toch wel een sport voor jongens en meisjes van Hervormde huize wellicht;wat nou een echte agnostensport is,het glas heffen misschien. :smile: :smile: :smile: :roll:
Korfbal is inderdaad vrij gereformeerd. :clown:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door Piebe Paulusma »

vrolijke schreef:Afbeelding
:mrgreen:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7387
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door Tin »

vrolijke schreef:Afbeelding
http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... 75#p141243


Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat deze spotprent door de tekenaar bedoeld is om mensen met een andere ervaringswereld als hemzelf in het belachelijke te trekken.
Nu ja het woordt zegt het al SPOTprent.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door vrolijke »

Tin schreef:
vrolijke schreef:Afbeelding
http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... 75#p141243


Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat deze spotprent door de tekenaar bedoeld is om mensen met een andere ervaringswereld als hemzelf in het belachelijke te trekken.
Nu ja het woordt zegt het al SPOTprent.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken, dat je hier in het forum als raccist je botje kan vieren. Ook kan je hier andere uitschelden voor rotte vis.
Als je maar niet de indruk ontwekt, dat je het "bovennatuurlijke" niet als bovennatuurlijk wil zien.
Dat wordt hier niet getollereerd.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7387
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door Tin »

vrolijke schreef:
Tin schreef:
vrolijke schreef:Afbeelding
http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... 75#p141243


Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat deze spotprent door de tekenaar bedoeld is om mensen met een andere ervaringswereld als hemzelf in het belachelijke te trekken.
Nu ja het woordt zegt het al SPOTprent.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken, dat je hier in het forum als raccist je botje kan vieren. Ook kan je hier andere uitschelden voor rotte vis.
Als je maar niet de indruk ontwekt, dat je het "bovennatuurlijke" niet als bovennatuurlijk wil zien.
Dat wordt hier niet getollereerd.
Ja, ik kan natuurlijk kiezen: of ik schrijf dit niet, omdat ik weet welke reactie jij zal gaan geven, of ik doe het wel.
Vaak is het forum zéér voorspelbaar.
Maar klopt het wat je schrijft?
Neen.
Wat hier betreft:
Er staat geen rode tekst, dus van iets niet tolereren is geen sprake.
En als je verder soms doelt op dat topic waarin jij en o.a. Wim schrijft: mij leek Wim hier mans genoeg het gesprek daar verder te voeren. Ik hoef mij niet overal mee te bemoeien.
Natuurlijk is het spreken over "de jood" en "de christen" idioot.
Maar wel behoorlijk inherent aan hoe de hersenen werken.
Wat in ieder geval ook een erg menselijke eigenschap is: Wanneer iemand iets te berde brengt dat hij niet juist of niet zo leuk vindt: naar iets anders verwijzen dat nog erger is.
Bezondig ik mij ook wel aan, ben ik bang.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door Anja (oud account) »

Ach, wie nog iets van Ahrmoud Zahir wil lezen, kan zijn 213 berichten op nu.nl lezen. :) Ik denk dat hij niet zo'n trek had in het antichristelijke gehalte hier, de dominantie van geloofbashers, de zoveelste evolutietopic en de "weg met ons" mentaliteit.

http://www.nujij.nl/ahrmoud-zahir.36882 ... b=Reacties
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Atheist vs Agnost

Bericht door Rechtuit »

Anja schreef:Ach, wie nog iets van Ahrmoud Zahir wil lezen, kan zijn 213 berichten op nu.nl lezen. :) Ik denk dat hij niet zo'n trek had in het antichristelijke gehalte hier, de dominantie van geloofbashers, de zoveelste evolutietopic en de "weg met ons" mentaliteit.

http://www.nujij.nl/ahrmoud-zahir.36882 ... b=Reacties
Tevens vindt daar een normale discussie plaats zoals mensen met elkaar om horen te gaan maar ja........ :w :idea: :idea:
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.