Een agnostisch mens

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
peda
Berichten: 20686
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Een agnostisch mens

Bericht door peda »

Zolderworm schreef:

Je kunt volgens mij niet zeggen dat de Bijbel in z'n geheel onzin is. In ieder geval is het in geschiedkundige zin geen onzin. En ook zeker niet in psychologische zin. En zeker ook niet in kabbalistisch perspectief. Maar als je dingen, zoals bijvoorbeeld de zondvloed of het verblijf in de walvis, letterlijk gaat nemen, dan ben je wel heel naïef dat je niet inziet dat dat, letterlijk beschouwd, onzin is. Ik denk dan ook dat we met mensen die letterlijk in dit soort dingen geloven, geen echt gesprek kunnen hebben. Dat gaat niet lukken.
Het optreden van God in al die verhalen is uiteraard ook erg twijfelachtig. Te meer omdat we in de huidige tijd nergens een optreden van een dergelijke God meer zien, veeleer een totale afwezigheid van die God. Dat die God een beschermer van één volk is en niet van de totale mensheid, is ook zeer verdacht als het gaat om de realiteit van zijn bestaan. Dat is dan duidelijk het resultaat van een wensgedachte van dat volk, zoals die vervolgens in de Bijbel is vormgegeven.
Je moet zeker open staan voor de opvattingen van de ander. Maar soms vind je die opvattingen zo onzinnig dat het echt niet lukt om er open voor te staan. In dat geval moet je dan inderdaad maar gewoon stoppen met het gesprek. Maar soms zal omgekeerd een ander onze opvattingen te gek voor woorden vinden.
Wel is het zo dat we vooral bij gelovigen zien dan ze een zeker voordeel halen uit hun geloof, in die zin dat het hun een prettig gevoel geeft en een gevoel van zekerheid. Of soms zelfs dat het hun in hun egowaarde sterkt. Hun ego is dan sterk verbonden met de zogenaamde waarde van hun geloof. Dat zijn met name de mensen voor wie aspecten van hun geloof heilig zijn, iets waarover geen grapjes mogen worden gemaakt. Het moge duidelijk zijn dat zij hun geloof min of meer beschouwen als een persoonlijk bezit, waaraan zij zeer gehecht zijn, in het bijzonder om zich überhaupt prettig te kunnen voelen. Ofte wel: zij zijn de mensen die hun geloof verdedigen zoals een hond zijn etensbak.
Omdat zij zoveel persoonlijk voordeel halen uit hun geloof, valt het met hen niet frank en vrij over hun geloof te praten. Zij kunnen immers geen objectieve afstand nemen van hun geloof, zijn er wat hun levensvervulling betreft te veel in betrokken. Met deze mensen is een vrij en objectief gesprek over hun geloof feitelijk onmogelijk. Het zijn ook de mensen die kwaad worden als je hun geloof ook maar het minste in twijfel trekt.
Voor mij persoonlijk kun je de werkelijkheid niet meer onbevangen in ogenschouw nemen, zodra je heilige huisjes hebt. Je hebt dan meteen al de blik op de werkelijkheid verloren, en zit vooral tegen je eigen denkbeelden aan te kijken. Gesprekken met dergelijke mensen vind ik over het algemeen volstrekt oninteressant. Maar dit geldt ook voor sommige atheïsten, die evenzogoed met hun volle ego-waarde betrokken zijn in hun denkbeelden. Zij zijn de orthodox gelovigen van de andere zijde en evenzogoed volstrekt oninteressant. Zeker als ze hun opvattingen niet in de filosofie kunnen gronden, maar zich alleen maar, volstrekt argumentloos en leeg, beroepen op zogenaamde rationaliteit en het zogenaamd gezonde verstand.
[/quote]


Hallo Zolderworm,
Behoudens een paar kleinigheden deel ik de inhoud van jouw inbreng. Zowel met een aantal theisten als met een aantal atheïsten, is er geen discussie mogelijk. Wanneer de standpunten van een ander in "'vijandschap"" worden ontvangen en daarop vervolgens wordt gereageerd, kies je voor het voeren van twistgesprekken en is de discussie arena verlaten. De persoon wordt dan primair het doel van de aanval/verdediging en niet het standpunt cq het opgevoerde argument Sommige mensen zijn geboren voor het voeren van twistgesprekken en kunnen zelfs niet zonder. Ik zelf herken mij er niet in, dus persoonlijk weinig reageren en goed op letten op de kwaliteit.
peda
Berichten: 20686
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Een agnostisch mens

Bericht door peda »

Wim Nusselder schreef: Ik ben maar oppervlakkig thuis in theologie, maar ook narratieve theologie spreekt mij aan.


Met v&Vriendengroet,

Wim
Hallo Wim,

Narratieve theologie is theologie verbonden met verhaalvorm. Waar raakt het verhaal van God aan het verhaal van de mens/geschiedenis. Veel mensen trekt de verhaalvorm , anderen boeit meer het op ( sterk ) rationele wijze zich bezig te houden met theologie ( praathuisvormen, bijbeluitleg, zin discussies etc. ) Het is de persoonlijke (psychologische) geaardheid die de voorkeur bepaalt. Ik heb niets tegen de verhaalvorm, maar prefereer het ( logische ) denken.
Peter64
Berichten: 164
Lid geworden op: 22 feb 2016, 12:11
Man/Vrouw: M

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Peter64 »


Hoewel de moderatie er niet is om een standpunt in te nemen wil ik je er wel op wijzen dat het hier in ieder geval niet de bedoeling is datgene dat niet meetbaar is per definitie af te wijzen als "zeer onwaarschijnlijk". Dit soort opmerkingen worden dan meestal voorzien van wat zeer onwaarschijnlijke zaken die gemeen hebben dat ze een voorstelling voortspruitend uit de menselijke fantasie zijn met een juist zéér meetbaar karakter, zoals zevenkoppige monsters.
[/quote]

Tin, wanneer ik zou zeggen dat het zeer waarschijnlijk is dat er een god bestaat is het geen probleem, maar zeggen dat het zeer onwaarschijnlijk is vind jij blijkbaar ongepast, dat vind ik vreemd.
Wat betreft het zéér meetbaar karakter van een zevenkoppig monster graag wat meer uitleg.
Peter64
Berichten: 164
Lid geworden op: 22 feb 2016, 12:11
Man/Vrouw: M

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Peter64 »

Sorry Tin, het citeren ging niet goed.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Peter,
Peter64 schreef:Tin, wanneer ik zou zeggen dat het zeer waarschijnlijk is dat er een god bestaat is het geen probleem, maar zeggen dat het zeer onwaarschijnlijk is vind jij blijkbaar ongepast, dat vind ik vreemd.
Wat betreft het zéér meetbaar karakter van een zevenkoppig monster graag wat meer uitleg.
Het hangt er van af wat jij bedoelt met 'het bestaan van een god'.

Als jij claimt dat er (letterlijk) een schaap met 5 poten voor je neus staat (of juist niet staat) en omstanders kunnen duidelijk zien dat dat niet (of -iets minder waarschijnlijk, maar niet onmogelijk- juist wel) het geval is, dan is zo'n claim (kennelijk) niet de bedoeling.
In elk geval moet je dan niet gek opkijken als je niet serieus wordt genomen.
Als jij claimt dat er een schaap met 5 poten voor je neus staat (of juist niet) en omstanders schatten de capaciteiten van de persoon die jij als zodanig aanduidt anders in, dan is dat een basis voor gesprek.

Als jij claimt dat er (waarschijnlijk) een (immanente) god bestaat (dus) als onderdeel van de waarneembare/meetbare werkelijkheid (of dat dat juist onwaarschijnlijk is) en anderen menen te weten dat dat niet (of juist wel) het geval is, dan word je niet serieus genomen.
Als jij claimt dat er (waarschijnlijk) een (transcendente) god bestaat (dus) buiten de waarneembare/meetbare werkelijkheid (of dat dat juist onwaarschijnlijk is) en anderen hebben daar nooit iets van gemerkt, dan is dat een basis voor gesprek over de vraag waarom je meent dat dat zo is.
Merk je dat ergens aan?
Heeft die claim op een andere manier nut of zin voor jou?

Tin beschouwt zevenkoppige monsters kennelijk als immanent.

In jouw geval:
Je schreef in het topic dat je startte toen je hier binnenkwam dat je nooit wat gemerkt hebt van God.
Dat laat de vraag open wat voor functie jouw claim dat het bestaan van een god onwaarschijnlijk is heeft voor jou.
Waarom beperk je je niet tot agnosticisme (dat anderen niet tegen de haren instrijkt) ook al heb jij er nooit wat van gemerkt?

Met v&Vriendengroet,

Wim
Met v&Vriendengroet,

Wim
Peter64
Berichten: 164
Lid geworden op: 22 feb 2016, 12:11
Man/Vrouw: M

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Peter64 »

Waarom ik me niet tot het agnosticisme beperk?

Het agnosticisme t.o.v de christelijke god?
Het agnosticisme t.o.v de moslim god?
Het agnosticisme t.o.v elfjes?
Het agnosticisme t.o.v zeven koppige monsters?
Het agnosticisme t.o.v het spaghettimonster?
Het agnosticisme t.o.v buddha?
Het agnosticisme t.o.v vishnu?

Wim, niets is uit te sluiten, het kan allemaal waar zijn, maar voor mij is het (sorry Tin) zeer onwaarschijnlijk.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Peter,
Peter64 schreef:Waarom ik me niet tot het agnosticisme beperk?
Het agnosticisme t.o.v de christelijke god?
Die dus, ja.
Begrijp je het onderscheid tussen immanent en transcendent en mijn punt dat 'onwaarschijnlijkheid' niet relevant is voor het 'bestaan' van een transcendente god?
Dan past slechts de vraag hoe zinvol of nuttig het is om er van uit te gaan dat die bestaat (dan wel om dat te ontkennen).

Met v&Vriendengroet,

Wim
Peter64
Berichten: 164
Lid geworden op: 22 feb 2016, 12:11
Man/Vrouw: M

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Peter64 »

Hoi Wim, het immanent en transcendent verhaal laat ik graag over aan mensen zoals Stefan Paas, ikzelf heb meer op met mensen zoals Bertrand Russell.

https://www.youtube.com/watch?v=9ztgyX9rC3I
peda
Berichten: 20686
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Een agnostisch mens

Bericht door peda »

Wim Nusselder schreef:Hoi Peter,
Peter64 schreef:Waarom ik me niet tot het agnosticisme beperk?
Het agnosticisme t.o.v de christelijke god?
Die dus, ja.
Begrijp je het onderscheid tussen immanent en transcendent en mijn punt dat 'onwaarschijnlijkheid' niet relevant is voor het 'bestaan' van een transcendente god?
Dan past slechts de vraag hoe zinvol of nuttig het is om er van uit te gaan dat die bestaat (dan wel om dat te ontkennen).

Met v&Vriendengroet,

Wim
Wim,
In mijn optiek gaat het bij de transcendente God ( volgens de definitie ) niet om hoogst waarschijnlijk of onwaarschijnlijk. Het begrip transcendentie ( krachtens definitie ) onttrekt zich aan een menselijke oordeelsvorming. De mens kan zich bij/onder transcendentie niets voorstellen, weet er dus uit eigen kracht niets over vertellen en kan dus beter zwijgen. De patsituatie. Anders gaat het met theologie; daar wordt het ( vermeende ) spreken en handelen van God ( volgens de definitie ) bestudeerd. God is in de Openbaring Immanent geworden, bezig op aarde en Immanentie behoort tot het begrijpen van mensen. De accommodatie leer stelt immers dat God Zijn Onbegrijpelijkheid verlaat en zich op voor mensen te begrijpen wijze Openbaart. Hij vertelt Over zichzelf, wat anders niet te weten zou zijn. Zelf "' geloof '' ik niet zo sterk in Openbaring Van Boven, maar dat is in dit verband zonder betekenis.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Anja (oud account) »

peda schreef:
In mijn optiek gaat het bij de transcendente God ( volgens de definitie ) niet om hoogst waarschijnlijk of onwaarschijnlijk. Het begrip transcendentie ( krachtens definitie ) onttrekt zich aan een menselijke oordeelsvorming.
Nee hoor. Transcendentie betekent alleen dat God de mens overstijgt, en niet met de schepping samenvalt. Hij sluit hem in, maar valt er niet mee samen. Als jij in mijn huis rondloopt, valt mijn huis niet met jou samen maar sluit mijn huis jou wel in. Dit ter vergelijking. En de transcendente werkelijkheid onttrekt zich niet aan de "menselijke oordeelsvorming". Dat is het dogma van bijvoorbeeld een Krishnamurti en een Aurbindo. Een "agnost" denkt dat de schepping God is. Hij erkent dus in feite geen God boven zich.
peda schreef:De mens kan zich bij/onder transcendentie niets voorstellen, weet er dus uit eigen kracht niets over vertellen en kan dus beter zwijgen. De patsituatie.
Dat is wat Oosterse goeroes de mensen wijs maken. Transcendentie kan onderzocht worden en is onderzocht. Dit onderzoek sluit de levens en de levensgeschiedenis en kritisch zelfonderzoek van de mens in en daar hebben sommige mensen geen trek in. Voor hen valt er inderdaad niets over te zeggen. Zij blijven soms hun leven lang in het niets geloven. Er valt met hen uteindelijk dan ook geen zinnig gesprek te voeren. Het komt altijd op niets neer.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Peter64
Berichten: 164
Lid geworden op: 22 feb 2016, 12:11
Man/Vrouw: M

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Peter64 »

'' Er valt met hen uiteindelijk dan ook geen zinnig gesprek te voeren. Het komt altijd op niets neer.''

Bedankt voor deze wijze woorden Anja, jij ben werkelijk een geschenk uit de hemel, hallelujah, god zij geprezen.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Anja (oud account) »

Peter64 schreef:'' Er valt met hen uiteindelijk dan ook geen zinnig gesprek te voeren. Het komt altijd op niets neer.''

Bedankt voor deze wijze woorden Anja, jij ben werkelijk een geschenk uit de hemel, hallelujah, god zij geprezen.
Jij weet helemaal niet waar ik het over heb. Wat jij denkt dat er staat, staat er niet. Als het niet zo triest was, was het lachwekkend. Dus ik negeer je verder maar weer. Je zou er verstandig aan doen je eerst eens grondig in de materie te verdiepen. Lees de werken van een Krishnamurti en een Aurobindo eens goed. Kijk en/of luister vervolgens naar vele vele gesprekken van hun volgelingen. Misschien dat je er dan wat van begrijpt, van niets, waar het altijd op neerkomt. Dat is hun geloof, wat ze uitdragen, als een alwetende godheid de mensen vertellend dat ze niets kunnen weten. Want zij weten dat, dat dat niet kan. :lol:
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Peter64
Berichten: 164
Lid geworden op: 22 feb 2016, 12:11
Man/Vrouw: M

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Peter64 »

Anja, wat ik verstandig vind bepaal ik zelf, niet jij.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Zolderworm »

.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 19 apr 2016, 23:02, 3 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Rechtuit »

Anja schreef:
Peter64 schreef:'' Er valt met hen uiteindelijk dan ook geen zinnig gesprek te voeren. Het komt altijd op niets neer.''

Bedankt voor deze wijze woorden Anja, jij ben werkelijk een geschenk uit de hemel, hallelujah, god zij geprezen.
Jij weet helemaal niet waar ik het over heb. Wat jij denkt dat er staat, staat er niet. Als het niet zo triest was, was het lachwekkend. Dus ik negeer je verder maar weer. Je zou er verstandig aan doen je eerst eens grondig in de materie te verdiepen. Lees de werken van een Krishnamurti en een Aurobindo eens goed. Kijk en/of luister vervolgens naar vele vele gesprekken van hun volgelingen. Misschien dat je er dan wat van begrijpt, van niets, waar het altijd op neerkomt. Dat is hun geloof, wat ze uitdragen, als een alwetende godheid de mensen vertellend dat ze niets kunnen weten. Want zij weten dat, dat dat niet kan. :lol:
Dat is het nu juist niks gelezen hebben en maar gillen en schreeuwen.
Dat ziet men heel deze draad door,zouden er echte agnosten aanwezig zijn zouden we hier als forumleden een pracht discussie hebben,maar dat zit er jammer genoeg niet in.
Er wordt van alles bij gehaald wat niets met agnosten te maken heeft.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Peterk
Peter64 schreef:Hoi Wim, het immanent en transcendent verhaal laat ik graag over aan mensen zoals Stefan Paas, ikzelf heb meer op met mensen zoals Bertrand Russell.
Ik heb (tegen mijn gewoonte in) doorgeklikt naar je YouTube-filmpje, maar kan niet verstaan wat Bertrand zei.
Kun je in eigen woorden antwoord geven op mijn vraag?

Met v&Vriendengroet,

Wim
Laatst gewijzigd door Wim Nusselder op 19 apr 2016, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7387
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Tin »

Peter64 schreef:
Tin schreef: Hoewel de moderatie er niet is om een standpunt in te nemen wil ik je er wel op wijzen dat het hier in ieder geval niet de bedoeling is datgene dat niet meetbaar is per definitie af te wijzen als "zeer onwaarschijnlijk". Dit soort opmerkingen worden dan meestal voorzien van wat zeer onwaarschijnlijke zaken die gemeen hebben dat ze een voorstelling voortspruitend uit de menselijke fantasie zijn met een juist zéér meetbaar karakter, zoals zevenkoppige monsters.
Tin, wanneer ik zou zeggen dat het zeer waarschijnlijk is dat er een god bestaat is het geen probleem, maar zeggen dat het zeer onwaarschijnlijk is vind jij blijkbaar ongepast, dat vind ik vreemd.
Wat betreft het zéér meetbaar karakter van een zevenkoppig monster graag wat meer uitleg.
Ik heb de quote even goed gezet, en tevens de kleur maar even naar zwart veranderd, de normale discussiekleur.
Wat je schrijft slaat feitelijk niet op wat ik schrijf.
Het woord God komt in mij hele opmerking niet voor.
Laat staan dat ik het ongepast zou vinden wanneer jij het waarschijnlijk of onwaarschijnlijk vind dat datgene dat je dan God noemt al of niet bestaat.
Wat ik bedoelde is dat wanneer men alles dat niet meetbaar is als zeer onwaarschijnlijk afwijst, met andere woorden: men daar een dogma van maakt, men op dit forum niet zo op zijn plaats is.

Wat mijn bedoeling met de laatste zin betreft, zou ik je willen verwijzen naar een post die, toevallig of niet, Peda vandaag plaatste in een ander topic:

"Wat transcedent is, behoort niet tot de natuur, de zevenkoppige monsters etc. behoren tot de natuur".
Zie verder:

http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... 00#p140914
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Wim Nusselder »

peda schreef:In mijn optiek gaat het bij de transcendente God ( volgens de definitie ) niet om hoogst waarschijnlijk of onwaarschijnlijk.
Dat was ook mijn punt, ja.
peda schreef:Het begrip transcendentie ( krachtens definitie ) onttrekt zich aan een menselijke oordeelsvorming. De mens kan zich bij/onder transcendentie niets voorstellen, weet er dus uit eigen kracht niets over vertellen en kan dus beter zwijgen.
Het begrip transcendentie verwijst naar dat waar de mens zich niets bij kan voorstellen.
Het begrip zelf is voorstelbaar.
peda schreef:God is in de Openbaring Immanent geworden, bezig op aarde en Immanentie behoort tot het begrijpen van mensen.
Breder geformuleerd: het 'bestaan' van transcendente fenomenen (die zich op zich aan onze waarneming onttrekken) kan dus gebruikt worden als verklaring van immanente fenomenen (bijv. het bijzondere dat tijdgenoten in Jezus zagen, waardoor ze hem de Christus noemden).
Het nut van geloven in transcendente fenomenen kan dus zijn dat het betekenis geeft aan (helpt bij het begrijpen van) immanente fenomenen.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Peter64
Berichten: 164
Lid geworden op: 22 feb 2016, 12:11
Man/Vrouw: M

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Peter64 »

Rechtuit, wie gilt of schreeuwt er hier, geef eens een voorbeeld, en als het niet te veel gevraagd is graag onderbouwd met argumenten.
Ik weet ondertussen dat dit een moeilijke opgave voor jou is, maar probeer het eens een keertje, één keertje is voor mij genoeg.

Toitoitoi
peda
Berichten: 20686
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Een agnostisch mens

Bericht door peda »

Wim Nusselder schreef: Het nut van geloven in transcendente fenomenen kan dus zijn dat het betekenis geeft aan (helpt bij het begrijpen van) immanente fenomenen.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Wim,

Dat is precies wat ik ook zo zie en deze "' dimensie "' wordt door naturalisten veelal niet geaccepteerd, wat ik persoonlijk betreur.
Peter64
Berichten: 164
Lid geworden op: 22 feb 2016, 12:11
Man/Vrouw: M

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Peter64 »

Tin, wat peda o.a schrijf bij jou ''zie verder'' is het volgende:

''Stellen dat diegene die beweert ook moet bewijzen dat de bewering klopt, lijkt aardig maar gaat ook niet op.''

Deze stelling is complete onzin, het is namelijk zo dat alles in het dagelijkse leven wat algemeen geaccepteerd word een degelijke basis heeft, een degelijke basis vereist degelijk bewijsmateriaal.
Met termen gooien zoals immanent en transcendent klinkt leuk, maar in het dagelijkse leven is gelukkig de volgende regel de meest geaccepteerde regel, wie stelt, die bewijst.

Immanent en transcendent zijn termen van gelovigen die ten koste van alles hun geloof verdedigen, een achterhoede gevecht.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Peter (d.d. 1964),

Hierbij hetzelfde nogmaals, maar dan zonder de begrippen 'immanent' en 'transcendent' die jou kennelijk een zekere vooringenomenheid bij mij doen vermoeden (al ligt mijn manier van geloven denk ik dichter bij jouw vorm van niet-geloven dan de vormen van geloven waar jij je tegen afzet).
Peter64 schreef:Tin, wanneer ik zou zeggen dat het zeer waarschijnlijk is dat er een god bestaat is het geen probleem, maar zeggen dat het zeer onwaarschijnlijk is vind jij blijkbaar ongepast, dat vind ik vreemd.
Wat betreft het zéér meetbaar karakter van een zevenkoppig monster graag wat meer uitleg.
Het hangt er van af wat jij bedoelt met 'het bestaan van een god'.

Als jij claimt dat er (letterlijk) een schaap met 5 poten voor je neus staat (of juist niet staat) en omstanders kunnen duidelijk zien dat dat niet (of -iets minder waarschijnlijk, maar niet onmogelijk- juist wel) het geval is, dan is zo'n claim (kennelijk) niet de bedoeling.
In elk geval moet je dan niet gek opkijken als je niet serieus wordt genomen.
Als jij claimt dat er een schaap met 5 poten voor je neus staat (of juist niet) en omstanders schatten de capaciteiten van de persoon die jij als zodanig aanduidt anders in, dan is dat een basis voor gesprek.

Als jij claimt dat er (waarschijnlijk) een god bestaat als onderdeel van de waarneembare/meetbare werkelijkheid (of dat dat juist onwaarschijnlijk is) en anderen menen te weten dat dat niet (of juist wel) het geval is, dan word je niet serieus genomen.
Als jij claimt dat er (waarschijnlijk) een god bestaat buiten de waarneembare/meetbare werkelijkheid (of dat dat juist onwaarschijnlijk is) en anderen hebben daar nooit iets van gemerkt, dan is dat een basis voor gesprek over de vraag waarom je meent dat dat zo is.
Merk je dat ergens aan?
Heeft die claim op een andere manier nut of zin voor jou?

Tin beschouwt zevenkoppige monsters kennelijk als onderdeel van de waarneembare/meetbare werkelijkheid (als ze bestaan; zou zo maar kunnen tenslotte, als schapen met 5 poten ook niet onmogelijk zijn).

In jouw geval:
Je schreef in het topic dat je startte toen je hier binnenkwam dat je nooit wat gemerkt hebt van God.
Dat laat de vraag open wat voor functie jouw claim dat het bestaan van een god onwaarschijnlijk is heeft voor jou.
Waarom beperk je je niet tot agnosticisme (dat anderen niet tegen de haren instrijkt) ook al heb jij er nooit wat van gemerkt?

Met v&Vriendengroet,

Wim
Peter64
Berichten: 164
Lid geworden op: 22 feb 2016, 12:11
Man/Vrouw: M

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Peter64 »

Beste Wim, kan jij je nu werkelijk niet voorstellen wat ik bedoel met het wel of niet bestaan van een god?

In jouw geval: https://www.youtube.com/watch?v=6RT6rL2UroE
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7387
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Tin »

Peter64 schreef:Beste Wim, kan jij je nu werkelijk niet voorstellen wat ik bedoel met het wel of niet bestaan van een god?

In jouw geval: https://www.youtube.com/watch?v=6RT6rL2UroE
Het is niet de bedoeling volledig door middel van een link met elkaar te "discusseren".
Nog afgezien van het feit dat ik geen zin heb (en Wim denk ik ook niet) naar deze link langer dan een enkele seconde te luisteren, terwijl hij wel 10 minuten duurt!
Om te weten wat jij bedoelt met het wel of niet bestaan van een god, zou ik meer moeten weten dan ik van je gelezen heb, maar ik vermoed dat het iets te maken heeft met het al of niet kunnen bestaan van een god voorgesteld als "de man met de baard" of zoiets, kortom een voorstelling waarvan het bestaan op zijn minst zeer twijfelachtig is.
Mocht dit zo zijn, is het misschien interessant eens een heel andere visie, zoals bv die van Wim, te lezen.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Peter (dd. 1964)
Peter64 schreef:Beste Wim, kan jij je nu werkelijk niet voorstellen wat ik bedoel met het wel of niet bestaan van een god?
In jouw geval
Ik heb 2 minuten bekeken (dit was verstaanbaar).
Het is grappig, maar doet geen recht aan mijn vorm van religie.
Voor mijn geloof (vertrouwen in goddelijke leiding) is het al of niet bestaan van God niet relevant.
Het idee dat er een God bestaat is voor mij slechts van belang om over die ervaring van vertrouwen te kunnen communiceren.

Natuurlijk kan ik me voorstellen wat jij bedoelt met het wel of niet bestaan van een god.
Zoals mijn vader (gepensioneerd dominee) tegen mijn atheïstische zoon zegt: in de god waarin jij niet gelooft, geloof ik ook niet.

Het lijkt er op dat jij je niet kunt voorstellen dat er zinnig gesprek over geloof mogelijk is buiten die vraag om of God al of niet bestaat.
Je bent geen agnost, maar een atheïst, in mijn beleving, en een behoorlijk fundamentalistische en missionaire.
De vraag waarmee je binnenkwam op dit forum, 'wat is er nodig voor een niet-gelovige om gelovig te worden', was geen open vraag.

Met v&Vriendengroet,

Wim