De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
Forumregels
Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door Biker »

Piebe 2.2 schreef:Inhoudelijk ben ik het met 90% eens wat de JG's leren.
je kunt ze in geen geval gebrek aan kennis verwijten. Ook ik ben het vaak wel eens met ze, misschien ook zelfs wel 90 %.
Niet omdat ik het zo graag eens ben met een bepaalde groep of me zonodig dien te vereenzelvigen met een authoriteit, (anders zou ik ook wel een profielfotootje hebben van een roomse of protetsantse paus/dominee (alleen de betekenis al van die titels , brrrr) maar omdat er gewoon weinig is in te brengen tegen hun gedegen kennis en onderzoek.
Sommige interpretaties zijn echter niet correct, volgens mij.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door Piebe Paulusma »

Gaitema schreef:
Piebe 2.2 schreef:Het jongetje bestaat niet maar ik heb mail van jou gehad breurtje Gaitema dus ie bestoat! :naughty:
Ik irriteert me aan jouw eeuwige gedemoniseer van alles wat jou vreemd is.
Je begint dan werkelijk als een kip zonder kop te kakelen.
Je maakt je zelfs wel eens zorgen of mijn ervaringen en dat van mijn bekenden uit Evangelisch kring wel van God komt en verdenkt het als werken van de duivel die jouw maatje Gaitema vreselijk plagen.
Werkelijk, ik kan oe doar in nie serieus nem'n engst gedrayde Fries :naughty:
Laat het jongetje wat zogenaamd in de hemel was nou maar gewoon met rust, als oe sensatie zoekt goa dan moar noar it Twense poalsitten kieken! :mrgreen:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door Piebe Paulusma »

Biker schreef:
Piebe 2.2 schreef:Inhoudelijk ben ik het met 90% eens wat de JG's leren.
je kunt ze in geen geval gebrek aan kennis verwijten. Ook ik ben het vaak wel eens met ze, misschien ook zelfs wel 90 %.
Niet omdat ik het zo graag eens ben met een bepaalde groep of me zonodig dien te vereenzelvigen met een authoriteit, (anders zou ik ook wel een profielfotootje hebben van een roomse of protetsantse paus/dominee (alleen de betekenis al van die titels , brrrr) maar omdat er gewoon weinig is in te brengen tegen hun gedegen kennis en onderzoek.
Sommige interpretaties zijn echter niet correct, volgens mij.
Nee inderdaad, die 10% welke ik niet onderschrijf weegt zwaar genoeg om me nooit aan te melden bij een dergelijk genootschap.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door Gaitema »

Piebe 2.2 schreef:
Gaitema schreef:
Piebe 2.2 schreef:Het jongetje bestaat niet maar ik heb mail van jou gehad breurtje Gaitema dus ie bestoat! :naughty:
Ik irriteert me aan jouw eeuwige gedemoniseer van alles wat jou vreemd is.
Je begint dan werkelijk als een kip zonder kop te kakelen.
Je maakt je zelfs wel eens zorgen of mijn ervaringen en dat van mijn bekenden uit Evangelisch kring wel van God komt en verdenkt het als werken van de duivel die jouw maatje Gaitema vreselijk plagen.
Werkelijk, ik kan oe doar in nie serieus nem'n engst gedrayde Fries :naughty:
Laat het jongetje wat zogenaamd in de hemel was nou maar gewoon met rust, als oe sensatie zoekt goa dan moar noar it Twense poalsitten kieken! :mrgreen:
Dat is het doel van dit topic niet slimmerd! 8-)
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door Anja (oud account) »

Gaitema schreef:
Anja schreef:
Gaitema schreef:
Anja schreef:Wat betreft de topictitel en de vragen die rezen in de topic: tot welke denominatie het gezin exact behoort, wordt in de film niet duidelijk, maar het is in elk geval geen pinkstergemeente of iets dergelijks. Ook is het geen propaganda, want het heeft de dominee (de vader van het jongetje) de kop gekost in die gemeente. (Later komt dat wel weer goed als ik me goed herinner, maar het is geen zoetsappig kerkverhaal,integendeel). Bovendien wordt alle vertwijfeling t.a.v. God en de twijfel t.a.v. de ervaringen van zijn zoontje niet onder stoelen of banken gestoken.

Strikt genomen had de jongen geen BDE, want hij had geen vlak eeg en geen vlak ecg. Er zijn echter vele feiten in het verhaal, die met crossculturele constanten overeenkomen en die door externe verificatie aangetoond correct zijn, die alles bij elkaar de aanname rechtvaardigen dat hij daadwerkelijk in de hemel is geweest.

Voor sommige protestanten en bijvoorbeeld JG is dat niet te verteren, omdat als de hemel bestaat, de hel ook zal bestaan, en dat moet voor de genoemde groeperingen vooral een concept blijven. Zowel hemel- als hel-ervaringen komen namelijk voor in het BDE-onderzoek, en die zijn onafhankelijk van geloof. Ieder mens weet en kan weten dat helachtige domeinen, duisternisdomeinen, bestaan, want die komen ook op aarde voor. Als bijvoorbeeld JG de BDE zouden moeten erkennen, dan zouden ze ook meteen gedwongen zijn om hun vijandschap jegens de Moederkerk aanzienlijk bij te stellen, cq overboord te gooien. En dat kan natuurlijk niet, want dan stort de hele leer in elkaar.
Wat de Moederkerk is, dat is voor een ieder anders. Mijn Moederkerk is de Gereformeerde kerken Synodaal.
Dat bestaat inmiddels in zekere zin niet meer, behalve voor plaatselijke gemeentenamen.
De inhoud ben ik het hier wel mee eens, als ik op de film af ga.
Wat de hel betreft, dat was voor mij bij het lezen van het eerste boek over BDE die ik eens gelezen had, juist een struikelblok. Immers las ik erin dat de hel als woord niet genoemd werd, maar wel de situatie van het in duisternis gevangen zitten en de hemel niet te kunnen vinden. Op basis daarvan moest ik strijden met mijn gedachte dat de hel een locatie was waarin je gefolterd werd in het vagevuur. Zo werd me dat van huis uit bij gebracht, dat je daar letterlijk in brand staat en je lichaam door de vlammende voelt branden, zonder dat je verteerd wordt en dat voor eeuwig!
Gait, je bent niet de enige. En het protestantisme is daarin ook niet de enige kerkvorm die met hel en vagevuur dreigde. Ik heb als heiden die weinig tot niets van christendom wist, op een katholieke middelbare school gezeten. Destijds waren daar de leraren nog vrijwel allemaal katholiek, of in elk geval van katholieke huize gekomen. Wij hadden een hele gave steengoede leraar voor Economie II die regelmatig iets vertelde over hel en vagevuur. Op een ironische en soms licht sarcastische humorvolle wijze. Ook binnen de RKK heeft men de nodige vergissingen gemaakt. Maarja, zonder het maken van vergissingen komt geen mens ook maar één stap verder. En dat geldt ook voor de kerk. Zélfs voor de katholieke kerk :clown: .
Dank je voor jouw openhartigheid. Herkenbaar, zoals je het beschrijft :)
Jij ook bedankt voor jouw openhartigheid over een stukje van jouw worsteling. ;)
Gaitema schreef:
Anja schreef:
Gaitema schreef:Ik ervoer die worsteling met het beeld van wat die hel dan is met de bijbel in de hand.
Ik kwam er achter dat die omschrijving van het gevangen zitten in liefdeloosheid of weinig liefde ( een bestaand grijs gebied) en het niet kunnen vinden van de hemel, met een hang naar de materiële wereld in wezen dat gene was wat bijbels beschreven wordt als wat wij onder de hel verstaan.
Het dodenrijk is niet hetzelfde als de poel van vuur.......(dat is namelijk de twééde dood). En misschien blijft die wel leeg, op het kwaad, het beest, en de valse profeet na.
Dat onderscheid leerde ik weer later door een oudere pinksterbroeder met wie ik er over een briefwisselingscontact kreeg. Hij omschreef de poel van vuur als de plaats waar de mensen geklauterd worden, die Jezus niet volgen, een Aeón tot Aeón lang, dat zou staan voor een hele lange tijd. Echter wel met een einde. Ik geloof nu dat God daarna een tweede kans geeft. Dat werd trouwens in de Gereformeerde kerk bij ons in een preek door de dominee wel eens gezegd, dat hij geloofd in een tweede kans.
Ik weet het niet. Voor mij staat in elk geval vast dat het zogenaamde dodenrijk niet hetzelfde is als de hel, en dat er ook in de stof, dus onder de fysiek levende mensen, doden zijn, die dus bij leven al of nog tot het dodenrijk behoren. Dat illustreer ik altijd aan de hand van de uitspraak van Jezus dat men de doden hun doden moest laten begraven (toen men wilde wachten met het volgen van Jezus). Dat waren geen lopende lijken, maar levende mensen die geestelijk dood zijn. Wat betreft de tweede dood, geen mens weet wat er daarna gebeurt. Ik denk zelf dat het goed mogelijk is dat er mensen bestaan, die niet tot God willen terugkeren. Toen ik nog voor de klas stond, was er af en toe wel eens een leerling die gewoon niet wilde. Wat je ook voor hem of haar deed, hoeveel mogelijkheden je ook bood en al had geboden, hoeveel hulp je ook gaf, en hoe intelligent zo iemand ook echt was (want daar lag het dan vrijwel nooit aan), zo iemand wilde gewoon echt niet deugen, en had totaal geen inzicht en geen interesse in zijn eigen toestand. En zo iemand kon soms zelfs wel twéé keer blijven zitten, of juist naar een volgende klas "geholpen" worden, maar dat eindigde dan in een doodlopende weg. Schoolverlater. Zonder diploma's, zonder inzicht, zonder iets te willen, gewoon lethargie. Holle doelloze, inhoudsloze, geestelijk dode toestand. En zo vertrok zo iemand dan van school. Dit kwam gelukkig weinig voor, maar elk jaar was er toch wel eentje die het zo verging. Ik sluit niet uit dat er mensen zijn die daarin nooit veranderen. Maar ik sluit ook niet uit dat zulke mensen toch ooit tot inkeer komen. Ik weet het gewoon niet. Niemand weet waar de tweede dood toe leidt. Persoonlijk denk ik naar vernietiging. Naar een soort bewusteloze oersoep, zonder dat men tot realisatie is gekomen. Dan weet men dus niets meer, want men is dan geheel en al uiteengevallen. Niet alleen het lichaam maar ook de ziel. Dat is wat ik denk. Maar weten waar de tweede dood toe leidt, neen, dat doe ik niet. Ik vind het ook niet heel erg belangrijk. Wat ik wel belangrijk vind is te weten dat dat niet hetzelfde is als het dodenrijk. In het "dodenrijk"zijn vele bewustzijnsdomeinen, net als in de stoffelijke wereld. En een duisternisdomein zou je ook kunnen zien als een soort hel, maar dat is het niet. Er zijn ook gebieden op de wereld die wij een hel zouden kunnen noemen.
En misschien heb jij wel gelijk dat de tweede dood een plek van loutering is. Ik denk zelf van niet, maar dat wat die dominee jou vertelde, betrekking heeft op de eerste dood. Dus het dodenrijk. Wat je vagevuur zou kunnen noemen. De tweede dood is naar mijn idee definitief.

Mocht je een keer tijd en zin hebben, is het boek van Emanuel Swedenborg, "hemel en hel", misschien interessant om te lezen. Maar dat had ik al genoemd in de topic over het bestaan van de hel.
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 30 apr 2016, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door Anja (oud account) »

Overigens ben ik de RKK (en andere kerken daarnaast, maar toch met name RKK) óók ontzettend dankbaar. Want okay, er zijn fouten gemaakt, vergissingen, en je hoeft het niet met alles eens te zijn, maar er is in Nederland geen enkele autochtone familie die niet de waarden van Christus heeft meegekregen en dat is wel mede en voor een groot deel dankzij de kerk. Ik groeide op zonder het instituut kerk, maar de levende Spiritualiteit van God, het grote en levende geloof van met name mijn oma -maar ook de rest van de familie heeft dat voor een belangrijk deel overgenomen- hebben wij toch hoe dan ook te danken aan de invloed van de RKK op onze voorouders en ouders. Christus leeft in onze familie en daar heeft de RKK en het christendom een grote invloed op gehad.

En dit geldt voor iedere autochtone Nederlandse familie. Sommige mensen zullen ver moeten zoeken in hun stamboom, maar iedereen is in aanraking geweest met de leer van Christus door het christelijk geloof, en De Kerk. En men kan daar op spugen, en men kan er lelijk over foeteren, en men kan proberen het te verdraaien, maar men kan er niet onderuit.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door Gaitema »

Mooi dat je het deelt :smile:
Ik heb jouw boekentip genoteerd.
Ik wil nog meer lezen, maar dit klinkt interessant. ;)

traditioneel zijn er ook mensen zonder geloof in de gehele stamboom opgegroeid. Velen behoorden tot het humanistische verbond.
Nederland was meen ik voor ongeveer 70 procent christelijk.
Toch ken ik ook iemand die uit zo'n humanistische familie kwam, die door een christelijke schooljuf op de christelijke basisschool in contact kwam met het geloof en er in geïnteresseerd raakte. Via christelijke vrienden kwam hij uiteindelijk in de kerk. Eerst bezocht hij de plaatselijke katholieke kerk, maar vond dat te ritueel. Daarna de vol evangelische gemeente, maar voelde zich daar ook niet thuis. Toen kwam hij in de gereformeerde kerk terecht, waar ik in zat. Omdat zijn vrienden daar ook naar toe gingen. Ik denk dat vriendschappelijke relaties erg belangrijk zijn, om ergens je thuis te voelen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door pyro »

Gaitema schreef: Ik heb jouw boekentip genoteerd.
Ik wil nog meer lezen, maar dit klinkt interessant. ;)
Deel twee is in het nederlands op internet te lezen
http://www.swedenborg.nl/hemelenhel.htm
Er is nog meer te vinden, meen ik, maar dat is in het engels.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door Rechtuit »

Anja schreef:Overigens ben ik de RKK (en andere kerken daarnaast, maar toch met name RKK) óók ontzettend dankbaar. Want okay, er zijn fouten gemaakt, vergissingen, en je hoeft het niet met alles eens te zijn, maar er is in Nederland geen enkele autochtone familie die niet de waarden van Christus heeft meegekregen en dat is wel mede en voor een groot deel dankzij de kerk. Ik groeide op zonder het instituut kerk, maar de levende Spiritualiteit van God, het grote en levende geloof van met name mijn oma -maar ook de rest van de familie heeft dat voor een belangrijk deel overgenomen- hebben wij toch hoe dan ook te danken aan de invloed van de RKK op onze voorouders en ouders. Christus leeft in onze familie en daar heeft de RKK en het christendom een grote invloed op gehad.

En dit geldt voor iedere autochtone Nederlandse familie. Sommige mensen zullen ver moeten zoeken in hun stamboom, maar iedereen is in aanraking geweest met de leer van Christus door het christelijk geloof, en De Kerk. En men kan daar op spugen, en men kan er lelijk over foeteren, en men kan proberen het te verdraaien, maar men kan er niet onderuit.
Mooie bijdrage @Anja.Mensen die poepen in eigen nest doen zich zelf te kort,welk zinnig mens snijd zich in eigen vlees,een persoon met een gezonde geest doet dat niet.

Maar ja nu het ventje Todd hij schijnt niet te bestaan. :roll:
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door callista »

Rechtuit schreef: Maar ja nu het ventje Todd hij schijnt niet te bestaan. :roll:

Hoezo niet?
Vertel......en maak "ons" wijzer..
De jongen om wie het gaat heet dan ook Colton...de vader [Todd] heeft het boek geschreven..
In meerdere links hier is dat voorbijgekomen..

Je hebt je er aardig in verdiept.... :clown:
Laatst gewijzigd door callista op 01 mei 2016, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door Anja (oud account) »

Rechtuit schreef:
Anja schreef:Overigens ben ik de RKK (en andere kerken daarnaast, maar toch met name RKK) óók ontzettend dankbaar. Want okay, er zijn fouten gemaakt, vergissingen, en je hoeft het niet met alles eens te zijn, maar er is in Nederland geen enkele autochtone familie die niet de waarden van Christus heeft meegekregen en dat is wel mede en voor een groot deel dankzij de kerk. Ik groeide op zonder het instituut kerk, maar de levende Spiritualiteit van God, het grote en levende geloof van met name mijn oma -maar ook de rest van de familie heeft dat voor een belangrijk deel overgenomen- hebben wij toch hoe dan ook te danken aan de invloed van de RKK op onze voorouders en ouders. Christus leeft in onze familie en daar heeft de RKK en het christendom een grote invloed op gehad.

En dit geldt voor iedere autochtone Nederlandse familie. Sommige mensen zullen ver moeten zoeken in hun stamboom, maar iedereen is in aanraking geweest met de leer van Christus door het christelijk geloof, en De Kerk. En men kan daar op spugen, en men kan er lelijk over foeteren, en men kan proberen het te verdraaien, maar men kan er niet onderuit.
Mooie bijdrage @Anja.Mensen die poepen in eigen nest doen zich zelf te kort,welk zinnig mens snijd zich in eigen vlees,een persoon met een gezonde geest doet dat niet.

Maar ja nu het ventje Todd hij schijnt niet te bestaan. :roll:
Dat komt omdat Todd Colton heet, en men zijn verhaal verwart met dat van Alex Malarkey. http://www.eo.nl/geloven/nieuws/item/co ... g-is-waar/ Dat er ook mensen zijn die van alles verzinnen, is niets nieuws onder de zon, want zolang de mensheid bestaat heeft de mens gelogen. Er zijn zelfs mensen die zich christen noemen, en die naar de kerk gingen en zich gelovig noemden, die in feite niet geloofden en niet geloven, maar voldeden aan of meenden te moeten voldoen aan wat in hun sociale omgeving van hen werd verwacht. Ook niks mis mee voor een tijdje, maar blijvend is dat natuurlijk niet. Mij maakt het verder helemaal niets uit, want het wetenschappelijk onderzoek op het gebied van de BDE is degelijk en duidelijk genoeg geweest. Het is voor mij geen issue meer. ;)

De tegenstander zaait overal verwarring. Dat geldt voor kerken, dat geldt voor de wetenschap, dat geldt voor alle domeinen in deze wereld.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door Anja (oud account) »

pyro schreef:
Gaitema schreef: Ik heb jouw boekentip genoteerd.
Ik wil nog meer lezen, maar dit klinkt interessant. ;)
Deel twee is in het nederlands op internet te lezen
http://www.swedenborg.nl/hemelenhel.htm
Er is nog meer te vinden, meen ik, maar dat is in het engels.
Je kunt beter vooraan beginnen, want als je deel 1 niet kent, begrijp je de hele basis niet. Deel 1 (alle drie de delen staan in 1 boek) is drie keer zo lang. Het is en blijft kritisch te bestuderen materiaal, maar enkele belangrijke kernpunten komen overeen met wetenschappelijk onderzoek naar de BDE en wat sommige mensen met bijzondere ervaringen vermelden. Goedwillende ongelovigen die worstelen met het concept van het kwaad en met (hun visie op) christenen die het juiste niet doen, of in hun ogen niet doen, zullen daar soms ook een stukje meer vrede in kunnen vinden. In het derde deel over de hel wordt een visie gegeven op wat hels vuur is en waarom een mens daar niet hervormd kan worden (nl. omdat daar vrijheid voor nodig is) . En ik denk dat iedere zich van Christus bewuste mens , daar een stukje waarheid wel in herkent. Zeker Gaitema.

Er staan ook dingen in die m.i. niet kloppen en die naar mijn idee veroorzaakt worden door een deels onverloste staat van de schrijver. En ik begrijp daarom ook de kritiek vanuit De Kerk. Toch ben ik van mening dat als je over deze materie van hemel en hel wilt nadenken, omdat dit onderwerp je nou eenmaal interesseert, dit een van de betere, zo niet beste werken is over het onderwerp.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef:
Rechtuit schreef: Maar ja nu het ventje Todd hij schijnt niet te bestaan. :roll:
Hoezo niet?
Vertel......en maak "ons" wijzer..
De jongen om wie het gaat heet dan ook Colton...de vader [Todd] heeft het boek geschreven..
In meerdere links hier is dat voorbijgekomen..

Je hebt je er aardig in verdiept.... :clown:
Nou, als je in God noch in een hemel gelooft, lijkt het verhaal me moeilijk houdbaar. Het kind bestaat niet en is bij het sensatieverhaal verzonnen of er is hem een sensatieverhaal in de mond gelegd waar niks van waar is. Hoe dan ook, of het kereltje bestaat of niet: in de hemel is hij nooit geweest.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door callista »

Piebe 2.2 schreef:
callista schreef:
Rechtuit schreef: Maar ja nu het ventje Todd hij schijnt niet te bestaan. :roll:
Hoezo niet?
Vertel......en maak "ons" wijzer..
De jongen om wie het gaat heet dan ook Colton...de vader [Todd] heeft het boek geschreven..
In meerdere links hier is dat voorbijgekomen..

Je hebt je er aardig in verdiept.... :clown:
Nou, als je in God noch in een hemel gelooft, lijkt het verhaal me moeilijk houdbaar. Het kind bestaat niet en is bij het sensatieverhaal verzonnen of er is hem een sensatieverhaal in de mond gelegd waar niks van waar is. Hoe dan ook, of het kereltje bestaat of niet: in de hemel is hij nooit geweest.

Ja die jongen bestaat wel, maar het verhaal deugt niet...
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: Ja die jongen bestaat wel, maar het verhaal deugt niet...
Inderdaad, het verhaal is verzonnen omdat bepaalde mensen enorm kicken op dergelijke fabelen. In evangelische hoek zeggen ze nu in koor: 'zie je wel' en daar kan de pastor dan weer een mooie doem preek aan vastkoppelen dat het einde nu echt nabij is. Nog even volhouden en dan is het eindelijk zo ver.

En de mensen die twijfelen aan het verhaal zijn handlangers van satan, dus ken je plaats! :D
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door Rechtuit »

Anja schreef:
Rechtuit schreef:
Anja schreef:Overigens ben ik de RKK (en andere kerken daarnaast, maar toch met name RKK) óók ontzettend dankbaar. Want okay, er zijn fouten gemaakt, vergissingen, en je hoeft het niet met alles eens te zijn, maar er is in Nederland geen enkele autochtone familie die niet de waarden van Christus heeft meegekregen en dat is wel mede en voor een groot deel dankzij de kerk. Ik groeide op zonder het instituut kerk, maar de levende Spiritualiteit van God, het grote en levende geloof van met name mijn oma -maar ook de rest van de familie heeft dat voor een belangrijk deel overgenomen- hebben wij toch hoe dan ook te danken aan de invloed van de RKK op onze voorouders en ouders. Christus leeft in onze familie en daar heeft de RKK en het christendom een grote invloed op gehad.

En dit geldt voor iedere autochtone Nederlandse familie. Sommige mensen zullen ver moeten zoeken in hun stamboom, maar iedereen is in aanraking geweest met de leer van Christus door het christelijk geloof, en De Kerk. En men kan daar op spugen, en men kan er lelijk over foeteren, en men kan proberen het te verdraaien, maar men kan er niet onderuit.
Mooie bijdrage @Anja.Mensen die poepen in eigen nest doen zich zelf te kort,welk zinnig mens snijd zich in eigen vlees,een persoon met een gezonde geest doet dat niet.

Maar ja nu het ventje Todd hij schijnt niet te bestaan. :roll:
Dat komt omdat Todd Colton heet, en men zijn verhaal verwart met dat van Alex Malarkey. http://www.eo.nl/geloven/nieuws/item/co ... g-is-waar/ Dat er ook mensen zijn die van alles verzinnen, is niets nieuws onder de zon, want zolang de mensheid bestaat heeft de mens gelogen. Er zijn zelfs mensen die zich christen noemen, en die naar de kerk gingen en zich gelovig noemden, die in feite niet geloofden en niet geloven, maar voldeden aan of meenden te moeten voldoen aan wat in hun sociale omgeving van hen werd verwacht. Ook niks mis mee voor een tijdje, maar blijvend is dat natuurlijk niet. Mij maakt het verder helemaal niets uit, want het wetenschappelijk onderzoek op het gebied van de BDE is degelijk en duidelijk genoeg geweest. Het is voor mij geen issue meer. ;)

De tegenstander zaait overal verwarring. Dat geldt voor kerken, dat geldt voor de wetenschap, dat geldt voor alle domeinen in deze wereld.
In dit geval is het zinvol om naar een waarzegster te gaan op de kermis,die kan zeggen bestaat het ventje Todd of niet.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door Anja (oud account) »

Rechtuit schreef:
Anja schreef:
Rechtuit schreef:
Anja schreef:Overigens ben ik de RKK (en andere kerken daarnaast, maar toch met name RKK) óók ontzettend dankbaar. Want okay, er zijn fouten gemaakt, vergissingen, en je hoeft het niet met alles eens te zijn, maar er is in Nederland geen enkele autochtone familie die niet de waarden van Christus heeft meegekregen en dat is wel mede en voor een groot deel dankzij de kerk. Ik groeide op zonder het instituut kerk, maar de levende Spiritualiteit van God, het grote en levende geloof van met name mijn oma -maar ook de rest van de familie heeft dat voor een belangrijk deel overgenomen- hebben wij toch hoe dan ook te danken aan de invloed van de RKK op onze voorouders en ouders. Christus leeft in onze familie en daar heeft de RKK en het christendom een grote invloed op gehad.

En dit geldt voor iedere autochtone Nederlandse familie. Sommige mensen zullen ver moeten zoeken in hun stamboom, maar iedereen is in aanraking geweest met de leer van Christus door het christelijk geloof, en De Kerk. En men kan daar op spugen, en men kan er lelijk over foeteren, en men kan proberen het te verdraaien, maar men kan er niet onderuit.
Mooie bijdrage @Anja.Mensen die poepen in eigen nest doen zich zelf te kort,welk zinnig mens snijd zich in eigen vlees,een persoon met een gezonde geest doet dat niet.

Maar ja nu het ventje Todd hij schijnt niet te bestaan. :roll:
Dat komt omdat Todd Colton heet, en men zijn verhaal verwart met dat van Alex Malarkey. http://www.eo.nl/geloven/nieuws/item/co ... g-is-waar/ Dat er ook mensen zijn die van alles verzinnen, is niets nieuws onder de zon, want zolang de mensheid bestaat heeft de mens gelogen. Er zijn zelfs mensen die zich christen noemen, en die naar de kerk gingen en zich gelovig noemden, die in feite niet geloofden en niet geloven, maar voldeden aan of meenden te moeten voldoen aan wat in hun sociale omgeving van hen werd verwacht. Ook niks mis mee voor een tijdje, maar blijvend is dat natuurlijk niet. Mij maakt het verder helemaal niets uit, want het wetenschappelijk onderzoek op het gebied van de BDE is degelijk en duidelijk genoeg geweest. Het is voor mij geen issue meer. ;)

De tegenstander zaait overal verwarring. Dat geldt voor kerken, dat geldt voor de wetenschap, dat geldt voor alle domeinen in deze wereld.
In dit geval is het zinvol om naar een waarzegster te gaan op de kermis,die kan zeggen bestaat het ventje Todd of niet.
Ik denk dat jij nog niet gegeten hebt, dat je zo knorrig bent. ;) De Vespers is geweest. Had de kok het eten nog niet klaar?
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door Rechtuit »

Neen we moeten nog aan tafel :x :)
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door Anja (oud account) »

Rechtuit schreef:Neen we moeten nog aan tafel :x :)
:o :( Nog even volhouden dan maar :kiss1: . Strakjes lekker genieten van je fijne zetelgesprekken, veel leuker dan een forum ;) .
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door Rechtuit »

Anja schreef:
Rechtuit schreef:Neen we moeten nog aan tafel :x :)
:o :( Nog even volhouden dan maar :kiss1: . Strakjes lekker genieten van je fijne zetelgesprekken, veel leuker dan een forum ;) .
Inderdaad goed gezien. :) :) :)
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door pyro »

Anja schreef:
pyro schreef:
Gaitema schreef: Ik heb jouw boekentip genoteerd.
Ik wil nog meer lezen, maar dit klinkt interessant. ;)
Deel twee is in het nederlands op internet te lezen
http://www.swedenborg.nl/hemelenhel.htm
Er is nog meer te vinden, meen ik, maar dat is in het engels.
Je kunt beter vooraan beginnen, want als je deel 1 niet kent, begrijp je de hele basis niet. Deel 1 (alle drie de delen staan in 1 boek) is drie keer zo lang. Het is en blijft kritisch te bestuderen materiaal, maar enkele belangrijke kernpunten komen overeen met wetenschappelijk onderzoek naar de BDE en wat sommige mensen met bijzondere ervaringen vermelden. Goedwillende ongelovigen die worstelen met het concept van het kwaad en met (hun visie op) christenen die het juiste niet doen, of in hun ogen niet doen, zullen daar soms ook een stukje meer vrede in kunnen vinden. In het derde deel over de hel wordt een visie gegeven op wat hels vuur is en waarom een mens daar niet hervormd kan worden (nl. omdat daar vrijheid voor nodig is) . En ik denk dat iedere zich van Christus bewuste mens , daar een stukje waarheid wel in herkent. Zeker Gaitema.

Er staan ook dingen in die m.i. niet kloppen en die naar mijn idee veroorzaakt worden door een deels onverloste staat van de schrijver. En ik begrijp daarom ook de kritiek vanuit De Kerk. Toch ben ik van mening dat als je over deze materie van hemel en hel wilt nadenken, omdat dit onderwerp je nou eenmaal interesseert, dit een van de betere, zo niet beste werken is over het onderwerp.
http://www.sacred-texts.com/swd/hh/index.htm
Hier staat dus het hele boek in het engels.
Zoete koek is het idd niet, maar toch wel interessant. :|
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door Biker »

Rechtuit schreef:.Mensen die poepen in eigen nest doen zich zelf te kort,welk zinnig mens snijd zich in eigen vlees,een persoon met een gezonde geest doet dat niet.
De eerlijke verstandige christen, voor wie een ander altijd uitnemender is dan hijzelf, brengt wel degelijk misstanden aan het licht.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door Anja (oud account) »

pyro schreef:
http://www.sacred-texts.com/swd/hh/index.htm
Hier staat dus het hele boek in het engels.
Zoete koek is het idd niet, maar toch wel interessant. :|
Nee. Maar een oprecht Christen en een welwillend ongelovige zal er een aantal dingen over bijvoorbeeld godsdienst zeker in herkennen. Bijvoorbeeld dat uiterlijke godsdienst lang niet altijd met innerlijke godsdienst overeenkomt. De Bijbel benoemt dat ook, en ook bepaald niet in zoete bewoordingen. ;)

Overigens heb je dat boek daar ook weer niet speciaal voor nodig natuurlijk.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door Anja (oud account) »

Biker schreef:
Rechtuit schreef:.Mensen die poepen in eigen nest doen zich zelf te kort,welk zinnig mens snijd zich in eigen vlees,een persoon met een gezonde geest doet dat niet.
De eerlijke verstandige christen, voor wie een ander altijd uitnemender is dan hijzelf, brengt wel degelijk misstanden aan het licht.
Daar heb jij gelijk in. Natuurlijk snijdt een Christen in eigen vlees. Maar een Christen die zich bewust is van de Wortel, eert zijn vader en zijn moeder, zijn dankbaar voor hen die ons zijn voorgegaan eert zijn Christelijke erfenis, en is dankbaar dat zijn wiegje mocht staan in een christelijk land, waar de Liefde van en tot Christus het fundament is geweest voor de omgeving waarin hij geboren mocht worden.

Misstanden komen aan het licht in en om ieder mens. In de Geest van Christus hoeven daar niet nog een paar emmers stront extra overheen gegooid te worden. ;)
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door Rechtuit »

Anja schreef:
Rechtuit schreef:.Mensen die poepen in eigen nest doen zich zelf te kort,welk zinnig mens snijd zich in eigen vlees,een persoon met een gezonde geest doet dat niet.



Daar heb jij gelijk in. Natuurlijk snijdt een Christen in eigen vlees. Maar een Christen die zich bewust is van de Wortel, eert zijn vader en zijn moeder, zijn dankbaar voor hen die ons zijn voorgegaan eert zijn Christelijke erfenis, en is dankbaar dat zijn wiegje mocht staan in een christelijk land, waar de Liefde van en tot Christus het fundament is geweest voor de omgeving waarin hij geboren mocht worden.

Misstanden komen aan het licht in en om ieder mens. In de Geest van Christus hoeven daar niet nog een paar emmers stront extra overheen gegooid te worden. ;)
Je hebt gelijk maar de praktijk is anders.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.