De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
Forumregels
Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door Zolderworm »

Alpha schreef:
Anna74 schreef:
Wat jij nu beschrijft vind ik toch van een andere orde als het verhaal van het hier geplaatste boek, waarbij ik de indruk krijg---mede ook omdat het 7 jaar later is geschreven--dat er aardig wat ingevuld is en gemanipuleerd en ook --sorry--gelogen, of laat ik het dan wat netter zeggen: bij gefantaseerd of weggedrukt aan informatie naar die jongen toe...ook al is hij nog zo jong....kinderen pikken veel op...
Die jongen is gewoon zeer christelijk opgevoed, misschien wel geïndoctrineerd.

Ja, sommige dromen zijn dat misschien ook wel....ik ben 's nachts op meer plekken geweest dan overdag.... 8-) :D en het lijkt zo echt..
Ik "spreek" ook regelmatig met overledenen in mijn dromen en zij met mij en dan is het zo echt dat ik er de hele dag aan denk en daar ook wel steun uit haal, een antwoord in zie en/of inzicht, maar ook als een uitleg zie voor wat er zich in mijn hoofd afspeelt...ook wordt er soms dan wat uitgevochten....dat ook wel.

Dat kan aan de ene kant verdrietig zijn en een gevoel van heimwee geven, maar aan de andere kant ook positief werken en troostend.
Wat ik me bij jou afvraag; geloof jij überhaupt in de hemel?
Ik denk - als je niet een hemel gelooft - dat dit soort verhalen veel verder van je afstaan, dan wanneer je gelooft in het hiernamaals.
Ik geloof de Bijbel.
Jezus zegt:
Johannes 3:13: Bovendien is geen mens tot in de hemel opgestegen, dan hij die uit de hemel is neergedaald, de Zoon des mensen. NWV.
Ja, maar heb je ook een eigen mening?
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8871
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door Alpha »

Zolderworm schreef:
Alpha schreef:
Anna74 schreef:
Wat jij nu beschrijft vind ik toch van een andere orde als het verhaal van het hier geplaatste boek, waarbij ik de indruk krijg---mede ook omdat het 7 jaar later is geschreven--dat er aardig wat ingevuld is en gemanipuleerd en ook --sorry--gelogen, of laat ik het dan wat netter zeggen: bij gefantaseerd of weggedrukt aan informatie naar die jongen toe...ook al is hij nog zo jong....kinderen pikken veel op...
Die jongen is gewoon zeer christelijk opgevoed, misschien wel geïndoctrineerd.

Ja, sommige dromen zijn dat misschien ook wel....ik ben 's nachts op meer plekken geweest dan overdag.... 8-) :D en het lijkt zo echt..
Ik "spreek" ook regelmatig met overledenen in mijn dromen en zij met mij en dan is het zo echt dat ik er de hele dag aan denk en daar ook wel steun uit haal, een antwoord in zie en/of inzicht, maar ook als een uitleg zie voor wat er zich in mijn hoofd afspeelt...ook wordt er soms dan wat uitgevochten....dat ook wel.

Dat kan aan de ene kant verdrietig zijn en een gevoel van heimwee geven, maar aan de andere kant ook positief werken en troostend.
Wat ik me bij jou afvraag; geloof jij überhaupt in de hemel?
Ik denk - als je niet een hemel gelooft - dat dit soort verhalen veel verder van je afstaan, dan wanneer je gelooft in het hiernamaals.
Ik geloof de Bijbel.
Jezus zegt:
Johannes 3:13: Bovendien is geen mens tot in de hemel opgestegen, dan hij die uit de hemel is neergedaald, de Zoon des mensen. NWV.
Ja, maar heb je ook een eigen mening?
Natuurlijk, die baseer ik op de bijbel.
Ik ga niet uit van allerlei verhaaltjes, die door mensen zijn verzonnen.
Wanneer iemand een mening heeft, vergelijk ik dat met de Bijbelse leer .
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door Zolderworm »

Alpha schreef:
Zolderworm schreef:
Alpha schreef:
Anna74 schreef: Wat ik me bij jou afvraag; geloof jij überhaupt in de hemel?
Ik denk - als je niet een hemel gelooft - dat dit soort verhalen veel verder van je afstaan, dan wanneer je gelooft in het hiernamaals.
Ik geloof de Bijbel.
Jezus zegt:
Johannes 3:13: Bovendien is geen mens tot in de hemel opgestegen, dan hij die uit de hemel is neergedaald, de Zoon des mensen. NWV.
Ja, maar heb je ook een eigen mening?
Natuurlijk, die baseer ik op de bijbel.
Ik ga niet uit van allerlei verhaaltjes, die door mensen zijn verzonnen.
Wanneer iemand een mening heeft, vergelijk ik dat met de Bijbelse leer.
Dus je hebt geen eigen mening.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8871
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door Alpha »

Zolderworm schreef:Dus je hebt geen eigen mening.
Je kan je dus niet voorstellen dat ik mijn eigen mening op de Bijbel baseer? :oops:
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door vrolijke »

Alpha schreef:
Zolderworm schreef:Dus je hebt geen eigen mening.
Je kan je dus niet voorstellen dat ik mijn eigen mening op de Bijbel baseer? :oops:
Dat is tegenstrijdig.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door Rechtuit »

Was Todd nou in de Hemel of niet :?: :?: :?:
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door Piebe Paulusma »

Lijkt me niet.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Foppe1986
heet nu: Atheist2
Berichten: 128
Lid geworden op: 23 feb 2016, 13:49
Man/Vrouw: M

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door Foppe1986 »

Alpha schreef:Natuurlijk, die baseer ik op de bijbel.
Ik ga niet uit van allerlei verhaaltjes, die door mensen zijn verzonnen.
Wanneer iemand een mening heeft, vergelijk ik dat met de Bijbelse leer .
En je denkt er niet bij na dat de bijbelse leer ook door mensen verzonnen zijn? Niet in de zin van sprookjes, maar de mens is toch verantwoordelijke voor de bijbel? Dus wat is het verschil tussen de droom van de ene die vertelt dat hij in de hemel was, en het idee van de bijbel?
Dag heey
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7387
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door Tin »

vrolijke schreef:
Alpha schreef:
Zolderworm schreef:Dus je hebt geen eigen mening.
Je kan je dus niet voorstellen dat ik mijn eigen mening op de Bijbel baseer? :oops:
Dat is tegenstrijdig.
Nou ja, het is in ieder geval duidelijk dat Alpha van mening is dat zijn meningen uit de Bijbel komen.
De bron van jouw of mijn mening is vaak wat moeilijker te achterhalen.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Anna74
Berichten: 31
Lid geworden op: 13 apr 2016, 12:15
Man/Vrouw: V

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door Anna74 »

Was Todd nou in de Hemel of niet :?: :?: :?:
Ik denk (ook) van niet.
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door vrolijke »

Tin schreef:
vrolijke schreef:
Alpha schreef:
Zolderworm schreef:Dus je hebt geen eigen mening.
Je kan je dus niet voorstellen dat ik mijn eigen mening op de Bijbel baseer? :oops:
Dat is tegenstrijdig.
Nou ja, het is in ieder geval duidelijk dat Alpha van mening is dat zijn meningen uit de Bijbel komen.
De bron van jouw of mijn mening is vaak wat moeilijker te achterhalen.
Als iemand zegt, ik moet even in´t boek kijken om te weten wat ik denk, kan het wel moeilijk zijn eigen denken zijn.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door pyro »

Anna74 schreef:
Was Todd nou in de Hemel of niet :?: :?: :?:
Ik denk (ook) van niet.
Hij was in de hemel, of niet. Het is een verslag van ervaringen van iemand, die een andere geestelijke sfeer of werkelijkheid betreffen. Dat kan je dus niet verifieren in onze aardse termen alsof je in Almelo bent geweest, of niet.
Er vanuit gaand dat het inderdaad ervaringen betreft en geen leugens, zal je die ervaringen duiden volgens je eigen referentiekader, tegen de achtergrond van je levensbeschouwing. Wie niet gelooft dat er uberhaupt zoiets als een hemel bestaat zal bijvoorbeeld onmogelijk ja kunnen zeggen op de vraag.
Wat mijzelf betreft zie ik een verslag dat niet wezenlijk verschilt van talloze soortgelijke. Er is niets nieuws onder de zon dus. Aanwijzingen genoeg dat onze aards sfeer niet de enige werkelijkheid is. De roemruchte 'bewijzen' waar sommigen hier tot in den treure op hameren, zijn natuurlijk niet voorhanden. Dat lijkt me een waarheid als een koetje. :|
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door callista »

pyro schreef:
Anna74 schreef:
Was Todd nou in de Hemel of niet :?: :?: :?:
Ik denk (ook) van niet.
Hij was in de hemel, of niet. Het is een verslag van ervaringen van iemand, die een andere geestelijke sfeer of werkelijkheid betreffen. Dat kan je dus niet verifieren in onze aardse termen alsof je in Almelo bent geweest, of niet.
Er vanuit gaand dat het inderdaad ervaringen betreft en geen leugens, zal je die ervaringen duiden volgens je eigen referentiekader, tegen de achtergrond van je levensbeschouwing.

Wie niet gelooft dat er uberhaupt zoiets als een hemel bestaat zal bijvoorbeeld onmogelijk ja kunnen zeggen op de vraag.
Nou, Anna74 b.v. gelooft wel in een hemel, maar niet in dit verhaal.
Er klopt volgens mij ook duidelijk iets niet, zoals ik al eerder aangaf.
Wat mijzelf betreft zie ik een verslag dat niet wezenlijk verschilt van talloze soortgelijke.
Er is niets nieuws onder de zon dus.
Aanwijzingen genoeg dat onze aards sfeer niet de enige werkelijkheid is. De roemruchte 'bewijzen' waar sommigen hier tot in den treure op hameren, zijn natuurlijk niet voorhanden. Dat lijkt me een waarheid als een koetje. :|
M.i. valt dit onder de categorie propaganda...afgezien van of er nu wel of niet een hemel zou bestaan.
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door Rechtuit »

Was Todd nou in de Hemel of niet :?: :?: :?:

Ach en propaganda wij zien niets anders hier dan propaganda voor de duisternis.

Nog maar een keer===Wat Todd nou in de Hemel of niet=== :?: :?: :?: ,dat is de vraag waar het om gaat. :!: :!: :!:
Zou ook nog kunnen zonder Todd het zelf weet of wist een uittreding :roll: :roll: :?:
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8871
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door Alpha »

Rechtuit schreef:Was Todd nou in de Hemel of niet :?: :?: :?:
Jezus zei het volgende:
Joh 3:13 Bovendien is geen mens tot in de hemel opgestegen, dan hij die uit de hemel is neergedaald, de Zoon des mensen. NWV.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8871
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door Alpha »

Foppe1986 schreef:
Alpha schreef:Natuurlijk, die baseer ik op de bijbel.
Ik ga niet uit van allerlei verhaaltjes, die door mensen zijn verzonnen.
Wanneer iemand een mening heeft, vergelijk ik dat met de Bijbelse leer .
En je denkt er niet bij na dat de bijbelse leer ook door mensen verzonnen zijn? Niet in de zin van sprookjes, maar de mens is toch verantwoordelijke voor de bijbel? Dus wat is het verschil tussen de droom van de ene die vertelt dat hij in de hemel was, en het idee van de bijbel?
Ik denk niet alleen zelf na, maar onderzoek ook dingen.

In de Bijbel staan verslagen van gebeurtenissen en de diverse profetieën bewijzen dat het geen menselijke verzinsels zijn.
Opmerkelijk is, dat in tegenstelling met de door mensen bedachte verhalen, ook persoonlijke fouten en miskleunen staan.

Doe eens zelf moeite door de Bijbel te onderzoeken, dan hoef je geen anderen na te praten.
Anna74
Berichten: 31
Lid geworden op: 13 apr 2016, 12:15
Man/Vrouw: V

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door Anna74 »

Hij was in de hemel, of niet. Het is een verslag van ervaringen van iemand, die een andere geestelijke sfeer of werkelijkheid betreffen. Dat kan je dus niet verifieren in onze aardse termen alsof je in Almelo bent geweest, of niet.
Er vanuit gaand dat het inderdaad ervaringen betreft en geen leugens, zal je die ervaringen duiden volgens je eigen referentiekader, tegen de achtergrond van je levensbeschouwing. Wie niet gelooft dat er uberhaupt zoiets als een hemel bestaat zal bijvoorbeeld onmogelijk ja kunnen zeggen op de vraag.
Wat mijzelf betreft zie ik een verslag dat niet wezenlijk verschilt van talloze soortgelijke. Er is niets nieuws onder de zon dus. Aanwijzingen genoeg dat onze aards sfeer niet de enige werkelijkheid is. De roemruchte 'bewijzen' waar sommigen hier tot in den treure op hameren, zijn natuurlijk niet voorhanden. Dat lijkt me een waarheid als een koetje.
Ik zie hierin nou niet direct een antwoord op de vraag: "wat Todd nou in de hemel of niet?" :oops:
Nou, Anna74 b.v. gelooft wel in een hemel, maar niet in dit verhaal.
Klopt, ik geloof inderdaad in de hemel, maar dit verhaal heb ik toch enige moeite.
Toch zou ik wel graag willen dat het waar is, maar iets belemmert me toch om het voor waarheid aan te nemen... :oops:
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door pyro »

Anna74 schreef:
Hij was in de hemel, of niet. Het is een verslag van ervaringen van iemand, die een andere geestelijke sfeer of werkelijkheid betreffen. Dat kan je dus niet verifieren in onze aardse termen alsof je in Almelo bent geweest, of niet.
Er vanuit gaand dat het inderdaad ervaringen betreft en geen leugens, zal je die ervaringen duiden volgens je eigen referentiekader, tegen de achtergrond van je levensbeschouwing. Wie niet gelooft dat er uberhaupt zoiets als een hemel bestaat zal bijvoorbeeld onmogelijk ja kunnen zeggen op de vraag.
Wat mijzelf betreft zie ik een verslag dat niet wezenlijk verschilt van talloze soortgelijke. Er is niets nieuws onder de zon dus. Aanwijzingen genoeg dat onze aards sfeer niet de enige werkelijkheid is. De roemruchte 'bewijzen' waar sommigen hier tot in den treure op hameren, zijn natuurlijk niet voorhanden. Dat lijkt me een waarheid als een koetje.
Ik zie hierin nou niet direct een antwoord op de vraag: "wat Todd nou in de hemel of niet?" :oops:
Het antwoord is niet te geven, ik heb een paar redenen aangegeven waarom dat niet te geven is.
Het is, als het een echte ervaring is, een ervaring geduid binnen een evangelisch christelijk referentiekader.
Dat laatste maakt het voor sommigen onverteerbaar.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Anna74
Berichten: 31
Lid geworden op: 13 apr 2016, 12:15
Man/Vrouw: V

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door Anna74 »

Het antwoord is niet te geven, ik heb een paar redenen aangegeven waarom dat niet te geven is.
Het is, als het een echte ervaring is, een ervaring geduid binnen een evangelisch christelijk referentiekader.
Dat laatste maakt het voor sommigen onverteerbaar
Dat klopt inderdaad, hoewel ik me afvraag waarom dat zo 'onverteerbaar' is.
Van de andere kant: zeggen dat er geen hemel is, dat God niet bestaat, is voor mij ook 'onverteerbaar' :shock: :shock:
Peter64
Berichten: 164
Lid geworden op: 22 feb 2016, 12:11
Man/Vrouw: M

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door Peter64 »

pyro, wanneer jij zeg dat er aanwijzingen genoeg zijn dat onze ''aards sfeer'' niet de enige werkelijkheid is, kan jij mij ongetwijfeld één voorbeeld geven, er zijn er immers aanwijzingen genoeg volgens jou.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door pyro »

Peter64 schreef:pyro, wanneer jij zeg dat er aanwijzingen genoeg zijn dat onze ''aards sfeer'' niet de enige werkelijkheid is, kan jij mij ongetwijfeld één voorbeeld geven, er zijn er immers aanwijzingen genoeg volgens jou.
Lees de context, ik zeg:
"Er vanuit gaand dat het inderdaad ervaringen betreft en geen leugens, zal je die ervaringen duiden volgens je eigen referentiekader, tegen de achtergrond van je levensbeschouwing. Wie niet gelooft dat er uberhaupt zoiets als een hemel bestaat zal bijvoorbeeld onmogelijk ja kunnen zeggen op de vraag.
Wat mijzelf betreft zie ik een verslag dat niet wezenlijk verschilt van talloze soortgelijke. Er is niets nieuws onder de zon dus. Aanwijzingen genoeg dat onze aards sfeer niet de enige werkelijkheid is."


Dus de hele BDE literatuur is, geduid volgens mijn persoonlijke referentiekader, aanwijzing dat onze 'aardse sfeer' niet de enige werkelijkheid is.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door pyro »

Anna74 schreef:
Het antwoord is niet te geven, ik heb een paar redenen aangegeven waarom dat niet te geven is.
Het is, als het een echte ervaring is, een ervaring geduid binnen een evangelisch christelijk referentiekader.
Dat laatste maakt het voor sommigen onverteerbaar
Dat klopt inderdaad, hoewel ik me afvraag waarom dat zo 'onverteerbaar' is.
In jouw geval, kijk eens naar de bedenkingen die je tegen dit verhaal hebt. Er is iets daaraan wat je niet slikt.
Anderen zullen weer andere bedenkingen hebben.
Van de andere kant: zeggen dat er geen hemel is, dat God niet bestaat, is voor mij ook 'onverteerbaar' :shock: :shock:
Ja, dat zijn dan weer bedenkingen van andere aard inderdaad :geek:
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Peter64
Berichten: 164
Lid geworden op: 22 feb 2016, 12:11
Man/Vrouw: M

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door Peter64 »

pyro,
Een ervaring is per definitie persoonlijk, een ervaring aannemelijk maken vereist iets meer dan een persoonlijk referentiekader.
Peter64
Berichten: 164
Lid geworden op: 22 feb 2016, 12:11
Man/Vrouw: M

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door Peter64 »

pyro,
Er is trouwens ook literatuur die bij jou persoonlijke referentiekader grote vraagtekens zet.

http://www.skepsis.nl/blog/2011/02/swaa ... ewustzijn/
ZENODotus
Berichten: 329
Lid geworden op: 11 dec 2014, 20:27
Man/Vrouw: M

Re: De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Bericht door ZENODotus »

Ik kan me geen oordeel vellen van het boek omdat ik het niet gelezen heb... Ik heb wel een stuk van de film gezien, maar vond hem nogal saai...
Verder heb ik zelf buitenlichamelijke ervaringen... Persoonlijk geloof ik niet dat dit droomtoestanden zijn, simpelweg voor het feit dat dromen niet lang genoeg bijblijven en al zeker niet zo helder zijn als ik het heb ervaren.
Maar zoals gezegd persoonlijke ervaringen zijn moeilijk te ontkrachten. Er zijn voor- en tegestanders.