Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn? (2)

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn? (2)

Bericht door Zolderworm »

pyro schreef:
Anja schreef:
pyro schreef:ik krijg een visioen van een zolderworm die een rups blijkt te zijn en zich ontpopt als een vlinder die het zolderraam uitvliegt ... :flower1: :kiss1:
Het is te hopen dat ie dat raam maar uit zijn hoofd laat, en gewoon de trap afdaalt en de deur neemt. Beter plan. ;) Door het raam een kijkje hebben genomen is leuk, daar is het een raam voor. Maar om doorheen te gaan is de Deur het enige geschikte middel. Dat vergt integratieve ordening in plaats van hoogvliegerij.
Ik heb het visioen een beetje bijgesteld. De vlinder heeft nu een klein gereedschapskistje bij zich, vermoedelijk om kapotte dakpannen te repareren. Daarbij heeft hij eerst een cursus integratieve ordening gevolgd. Hij vliegt nu netjes door de deur naar buiten. Anders heb je de poppen aan het dansen :kiss1:
Zo te zien ben jij als vrouw verkleed, en geef je Anja, als man verkleed, een kus. Dat geeft toch wel te denken.
Only dead fish go with the flow
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn? (2)

Bericht door pyro »

Zolderworm schreef: Zo te zien ben jij als vrouw verkleed, en geef je Anja, als man verkleed, een kus. Dat geeft toch wel te denken.
ja, de christelijke naastenliefde is ondoorgrondelijk moet je maar denken :flower1:
Er is onvoorstelbare macht in de Naam van Christus en met wat er op ons afkomt is er buiten Hem helemaal niets behalve ondergang. Net weer een staaltje van meegemaakt. Alle macht is in de Naam van Jezus Christus.
Vertel? Het lijkt me on topic.
Misschien kan ze dan gelijk vertellen welke medicijnen ze slikt, die overigens niet echt blijken te helpen.
:naughty:
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7387
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn? (2)

Bericht door Tin »


From the sublime to the rediculous.
Topic zakt af.
Svp de draad van serieus gesprek weer oppakken.
Mod. Tin.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8892
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn? (2)

Bericht door Alpha »

callista schreef:@Anja
:roll:
Rustig maar.......het is bijna weekend... :w

En liefhebben op commando en onder dwang?
Mat.22:37 En Jezus zeide tot hem: Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand.
Totaal betekenisloos i.m.o.
Welnee.
Jezus zei ook dit:: „Hieraan zullen allen weten dat gij mijn discipelen zijt, indien gij liefde onder elkaar hebt” (Johannes 13:35) NWV.
Door het echt toepassen van Bijbelse beginselen, is dat het resultaat.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8892
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn? (2)

Bericht door Alpha »

Wat mij persoonlijk erg frustreert is het feit, dat de geschiedenis zich weer herhaalt.

Ondanks alle goede dingen die Jezus deed, werd hij verworpen.
De gelovigen negeerden het goede nieuws dat Jezus bracht, terwijl dàt juist de oplossing was voor hun problemen en verdeeldheid.
Ze hielden zich vast aan hun tradities, waarmee het woord Gods krachteloos wordt gemaakt door hun overlevering, die zij hadden doorgegeven. Jezus deed deze uitspraak i.v.m. korban.
Zij weigerden ook Gods naam uit te spreken, waardoor zij geen beroep konden doen op redding.

Het gevolg van deze houding was, dat zij gingen lasteren, verbaal en fysiek geweld gebruikten, valse beschuldigingen uitten en zelfs in naam van God gingen doden.

Je kan je af vragen welke God zij dienden.
Degenen die werkelijk de almachtige God JHWH volgden, zouden herkenbaar zijn aan hun onderlinge liefde en eenheid.
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn? (2)

Bericht door Biker »

Alpha schreef:Wat mij persoonlijk erg frustreert is het feit, dat de geschiedenis zich weer herhaalt.

Ondanks alle goede dingen die Jezus deed, werd hij verworpen.
De gelovigen negeerden het goede nieuws dat Jezus bracht, terwijl dàt juist de oplossing was voor hun problemen en verdeeldheid.
Ze hielden zich vast aan hun tradities, waarmee het woord Gods krachteloos wordt gemaakt door hun overlevering, die zij hadden doorgegeven. Jezus deed deze uitspraak i.v.m. korban.
Zij weigerden ook Gods naam uit te spreken, waardoor zij geen beroep konden doen op redding.

Het gevolg van deze houding was, dat zij gingen lasteren, verbaal en fysiek geweld gebruikten, valse beschuldigingen uitten en zelfs in naam van God gingen doden.

Je kan je af vragen welke God zij dienden.
Degenen die werkelijk de almachtige God JHWH volgden, zouden herkenbaar zijn aan hun onderlinge liefde en eenheid.
Dat heb je mooi verwoord. Welkom terug :-)
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn? (2)

Bericht door Zolderworm »

pyro schreef:
Zolderworm schreef: Zo te zien ben jij als vrouw verkleed, en geef je Anja, als man verkleed, een kus. Dat geeft toch wel te denken.
ja, de christelijke naastenliefde is ondoorgrondelijk moet je maar denken :flower1:
Er is onvoorstelbare macht in de Naam van Christus en met wat er op ons afkomt is er buiten Hem helemaal niets behalve ondergang. Net weer een staaltje van meegemaakt. Alle macht is in de Naam van Jezus Christus.
Vertel? Het lijkt me on topic.
Misschien kan ze dan gelijk vertellen welke medicijnen ze slikt, die overigens niet echt blijken te helpen.
:naughty:
Ik vind het niet netjes dat je commentaar levert op een zin die ik al verwijderd had (omdat ik hem niet gepast vond), op het moment dat jij je bericht publiceerde. Toen ik de zin verwijderde en het bericht opnieuw publiceerde, was mijn bericht het laatste bericht in dit topic. Dus toen jij jouw bericht publiceerde, had je kunnen zien dat ik deze zin inmiddels al verwijderd had. (Sorry Tin, dit moest ik nog even zeggen.)
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn? (2)

Bericht door Zolderworm »

Anja schreef:
Zolderworm schreef:
Anja schreef:Onthechting wordt nogal eens verward met pathologische verdringing. Dit maakt oosterse filosofie extra aantrekkelijk voor individuen die in ontkenning trachten te blijven hangen. Daar kunnen allerlei redenen voor zijn van persoonlijke aard. Wie aan levensbeschouwing doet, kan niet om het persoonlijke geleefde leven heen. Bij afwezigheid van voldoende bevorderlijke omgevingsfactoren brengt dit risico's met zich mee. Die zijn niet altijd te vermijden, maar men kan er beter wel rekening mee houden.

Het wordt dan duidelijk waarom mensen die uitgesproken tegen het christelijk geloof tekeer gaan, meestal ook niet tot levensbeschouwing komen en vice versa. Het is dan ook duidelijk waarom in de hele rubriek "levensbeschouwing" hier niet één topic over levensbeschouwing gaat en het in wezen het afvoerputje van het forum is geworden.

Verticale Spiritualiteit is gewoon toegankelijk voor het menselijke denkvermogen in de vorm van definieerbare begrippen en empirisch door het ervaren van het transcendente. Verticale spiritualiteit - dat wat van God is - ligt binnen het bereik van wat binnen de grenzen van rede en ervaring gekend kan worden.

Jezus geeft ook niet voor niets als het grote gebod:
Mat.22:37 En Jezus zeide tot hem: Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand.
Je bedoelt gewoon te zeggen: iedereen is gek, behalve jij.
Dat staat er in het geheel niet, maar wat jij nu zegt is een typische reactie van het valse ik, het ego gevuld met het valse ik, dat doodsbenauwd is dat het sterven gaat.
Ik denk dat het een van de basische regels van dit forum is dat we respect moeten hebben voor mensen met een andere mening dan wij, en ze niet ogenblikkelijk voor ziek moet verklaren (mensen met een pathologische verdringing). Jij bent hier feitelijk voortdurend bezig om mensen die er anders over denken dan jij te psychologiseren. En dat maakt je bijdragen niet altijd even sympathiek.
(Ook deze moest nog even, Tin.)
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7387
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn? (2)

Bericht door Tin »

pyro schreef: Ha, ha, tja. Uit een passage in Jayakar's boek maak ik op dat K zichzelf beschouwde als een onderzoeker in de geesteswetenschappen. Hij ging gesprekken aan als een soort op onderzoek uit gaan, om tot gemeenschappelijke inzichten te komen. K vond dat, terwijl de westerse wetenschap de waarneembare dingen onderzoekt, het oosten een onderzoek kent dat zich richt op de onmeetbare, geestelijke werkelijkheid.
Als ik het allemaal een beetje begrepen heb :idea:
Ok, geesteswetenschappen. Geeft me meteen een associatie met Rudolf Steiner. :D
Maar ik reageer eigenlijk op dat op onderzoek uitgaan.
De benadering was er één van op onderzoek uitgaan.
En dat vind ik feitelijk ook de insteek zoals we die op dit forum moeten hebben.
Het is tenslotte toch niet zo dat, zou je de waarheid kennen, je die zo nodig in de groeven van een grammofoonplaat moet persen en vervolgens eindeloos moet blijven afspelen alsof dàt je bij de waarheid houdt.
Hetgeen hier nog wel eens gebeurt.
Je kunt altijd op onderzoek uitgaan.
Staan we open voor de waarheid, zullen we er altijd weer op uitkomen..
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn? (2)

Bericht door pyro »

Zolderworm schreef: Ik vind het niet netjes dat je commentaar levert op een zin die ik al verwijderd had (omdat ik hem niet gepast vond), op het moment dat jij je bericht publiceerde. Toen ik de zin verwijderde en het bericht opnieuw publiceerde, was mijn bericht het laatste bericht in dit topic. Dus toen jij jouw bericht publiceerde, had je kunnen zien dat ik deze zin inmiddels al verwijderd had. (Sorry Tin, dit moest ik nog even zeggen.)
De forumsoftware geeft wel aan dat er tussendoor een nieuwe reactie is geplaatst, zodat je nog even kan lezen. Maar niet dat het bericht waarop je reageert intussen gewijzigd is. Handmatig controleren wordt lastig. Evenwel mijn excuses voor het onbedoeld conserveren van verwijderde tekst.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn? (2)

Bericht door pyro »

Tin schreef: Het is tenslotte toch niet zo dat, zou je de waarheid kennen, je die zo nodig in de groeven van een grammofoonplaat moet persen en vervolgens eindeloos moet blijven afspelen alsof dàt je bij de waarheid houdt.
Och, zolang de gramophoonplaat niet blijft hangen, vind ik het luisteren nog wel te harden. Maar inderdaad zouden we wat meer de creatieve interactie kunnen zoeken.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn? (2)

Bericht door Anja (oud account) »

pyro schreef:
Zolderworm schreef: Zo te zien ben jij als vrouw verkleed, en geef je Anja, als man verkleed, een kus. Dat geeft toch wel te denken.
ja, de christelijke naastenliefde is ondoorgrondelijk moet je maar denken :flower1:
:kiss1: Eentje terug voor Pyro. :)

De Agape begrijpt inderdaad niet iedereen. Als de mens die zich door zijn lagere natuur laat leven de Philia kent mogen we al blij zijn. De meesten kennen slechts eros. En zelfs daar maken sommigen bagger van.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8892
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn? (2)

Bericht door Alpha »

Anja schreef:
pyro schreef:
Zolderworm schreef: Zo te zien ben jij als vrouw verkleed, en geef je Anja, als man verkleed, een kus. Dat geeft toch wel te denken.
ja, de christelijke naastenliefde is ondoorgrondelijk moet je maar denken :flower1:
:kiss1: Eentje terug voor Pyro. :)

De Agape begrijpt inderdaad niet iedereen. Als de mens die zich door zijn lagere natuur laat leven de Philia kent mogen we al blij zijn. De meesten kennen slechts eros. En zelfs daar maken sommigen bagger van.
Kennelijk is de bijbel begrijpen voor velen te moeilijk.
„Hieraan zullen allen weten dat gij mijn discipelen zijt, indien gij liefde (Agape) onder elkaar hebt” (Johannes 13:35).

Agape, filia en storge worden in de Bijbel gebruikt, eros niet.
Agape is op Bijbelse beginselen gebaseerde genegenheid.
Filia is genegenheid tussen vrienden.
Storge is genegenheid tussen familieleden.

Klassieke Griekse schrijvers zoals Plato, Socrates en Aristoteles gebruikten in hun geschriften herhaaldelijk het woord eros.. Eros was hùn god van de liefde.
Het woord agape werd evenwel slechts zelden door hen gebruikt, kenmerkend voor hun geestelijke instelling.

[Modbreak Trajecto] Deze post is te suggestief geschreven en dit topic gaat niet primair om de Bijbel en/of het begrijpen daarvan.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn? (2)

Bericht door Anja (oud account) »

Alpha schreef:
Anja schreef:
pyro schreef:
Zolderworm schreef: Zo te zien ben jij als vrouw verkleed, en geef je Anja, als man verkleed, een kus. Dat geeft toch wel te denken.
ja, de christelijke naastenliefde is ondoorgrondelijk moet je maar denken :flower1:
:kiss1: Eentje terug voor Pyro. :)

De Agape begrijpt inderdaad niet iedereen. Als de mens die zich door zijn lagere natuur laat leven de Philia kent mogen we al blij zijn. De meesten kennen slechts eros. En zelfs daar maken sommigen bagger van.
Kennelijk is de bijbel begrijpen voor velen te moeilijk.
„Hieraan zullen allen weten dat gij mijn discipelen zijt, indien gij liefde (Agape) onder elkaar hebt” (Johannes 13:35).

Agape, filia en storge worden in de Bijbel gebruikt, eros niet.
Agape is op Bijbelse beginselen gebaseerde genegenheid.
Filia is genegenheid tussen vrienden.
Storge is genegenheid tussen familieleden.
Inderdaad. Niet iedereen begrijpt en kent de Agape.
Alpha schreef:Klassieke Griekse schrijvers zoals Plato, Socrates en Aristoteles gebruikten in hun geschriften herhaaldelijk het woord eros.. Eros was hùn god van de liefde.
Het woord agape werd evenwel slechts zelden door hen gebruikt, kenmerkend voor hun geestelijke instelling.
De antieke filosofen kenden gewoon de bewustzijnstoestand van de gemiddelde mens en beschreven die. Hun geestelijke instelling was niet zoals die van de gemiddelde mens, maar ze beschreven die. Dat het woord eros in de Bijbel niet voorkomt, betekent niet dat de Bijbel de eros niet net zo goed wel degelijk beschrijft, en hóe. Het begint al bij "gaat heen en vermenigvuldigt u" . http://www.statenvertaling.net/concorda ... 208-1.html
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8892
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn? (2)

Bericht door Alpha »

Anja schreef:De antieke filosofen kenden gewoon de bewustzijnstoestand van de gemiddelde mens en beschreven die. Hun geestelijke instelling was niet zoals die van de gemiddelde mens, maar ze beschreven die. Dat het woord eros in de Bijbel niet voorkomt, betekent niet dat de Bijbel de eros niet net zo goed wel degelijk beschrijft, en hóe. Het begint al bij "gaat heen en vermenigvuldigt u" . http://www.statenvertaling.net/concorda ... 208-1.html
Het waren afgoden aanbidders!
Ze aanbaden o.a. de god Eros, wat leidde tot excessief gedrag, zoals tempelprostitutie.

In de Bijbel komt eros niet voor en beperkt het, poëtisch, tot getrouwde stellen.
In Spreuken 5 wordt het zo beschreven:
15 Drink water uit uw eigen regenbak, en stroompjes uit het midden van uw eigen bornput. 
16 Dienen uw bronnen zich soms buitenshuis te verspreiden, uw waterstromen op de openbare pleinen zelf? 
17 Laten ze voor u alleen blijken te zijn, en niet voor vreemden met u. NWV. 


[Modbreak Trajecto] Off-topic bericht.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn? (2)

Bericht door Anja (oud account) »

Alpha schreef:
Anja schreef:De antieke filosofen kenden gewoon de bewustzijnstoestand van de gemiddelde mens en beschreven die. Hun geestelijke instelling was niet zoals die van de gemiddelde mens, maar ze beschreven die. Dat het woord eros in de Bijbel niet voorkomt, betekent niet dat de Bijbel de eros niet net zo goed wel degelijk beschrijft, en hóe. Het begint al bij "gaat heen en vermenigvuldigt u" . http://www.statenvertaling.net/concorda ... 208-1.html
Het waren afgoden aanbidders!
Ze aanbaden o.a. de god Eros, wat leidde tot excessief gedrag, zoals tempelprostitutie.
Klopt. In die tijd dachten de mensen dat ze God zo konden dienen. Onze God, de Heilige Drievuldigheid, heeft echter bewezen dat Hij zo'n God niet is. Hij wil geen dierenoffers, geen sexualiteitoffers, Hij wil helemaal niets van dat al. Onze Vader heeft ZELF een Offer gebracht voor ons, door ons Zijn Eniggeboren Zoon te schenken,opdat wie in Hem gelooft eeuwig leven zou hebben. De Zoon zond ons de Heilige Geest, die ons in de volle waarheid leidt. Onze Vader heelt ons met Zijn Liefde.
Alpha schreef:In de Bijbel komt eros niet voor en beperkt het, poëtisch, tot getrouwde stellen.
In Spreuken 5 wordt het zo beschreven:
15 Drink water uit uw eigen regenbak, en stroompjes uit het midden van uw eigen bornput. 
16 Dienen uw bronnen zich soms buitenshuis te verspreiden, uw waterstromen op de openbare pleinen zelf? 
17 Laten ze voor u alleen blijken te zijn, en niet voor vreemden met u. NWV. 
In de Bijbel komt eros vrij massaal voor en zeker niet alleen poetisch bij mbt getrouwde stellen. :clown: De joden waren geen haar beter dan de zogenaamde "afgodendienaars". En jij en ik ook niet. Het is allemaal een kwestie van bewustzijnsontwikkeling in Christus. Jezus heeft ons echter de Overwinning gegeven. Vanuit je lagere zelf ertegen strijden heeft weinig zin en geen blijvend resultaat.

Trajecto:
Dit wordt een gesprek dat eerder in Bijbelgesprek hoort. Als jullie het willen voortzetten laat het me dan even weten dan maak ik een afsplitsing.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8892
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn? (2)

Bericht door Alpha »

Anja schreef:
Alpha schreef:Ze aanbaden o.a. de god Eros, wat leidde tot excessief gedrag, zoals tempelprostitutie.
Klopt. In die tijd dachten de mensen dat ze God zo konden dienen. Onze God, de Heilige Drievuldigheid, heeft echter bewezen dat Hij zo'n God niet is. Hij wil geen dierenoffers, geen sexualiteitoffers, Hij wil helemaal niets van dat al. Onze Vader heeft ZELF een Offer gebracht voor ons, door ons Zijn Eniggeboren Zoon te schenken,opdat wie in Hem gelooft eeuwig leven zou hebben. De Zoon zond ons de Heilige Geest, die ons in de volle waarheid leidt. Onze Vader heelt ons met Zijn Liefde.
JHWH is helaas geen Drievuldigheid, dat idee is niet uit de Bijbel afkomstig. Een vader kan nooit tegelijkertijd zijn zoon zijn, wel kan een zoon sterk op zijn vader lijken.
Anja schreef:
Alpha schreef:In de Bijbel komt eros niet voor en beperkt het, poëtisch, tot getrouwde stellen.
In Spreuken 5 wordt het zo beschreven:
15 Drink water uit uw eigen regenbak, en stroompjes uit het midden van uw eigen bornput. 
16 Dienen uw bronnen zich soms buitenshuis te verspreiden, uw waterstromen op de openbare pleinen zelf? 
17 Laten ze voor u alleen blijken te zijn, en niet voor vreemden met u. NWV. 
In de Bijbel komt eros vrij massaal voor en zeker niet alleen poetisch bij mbt getrouwde stellen. :clown: De joden waren geen haar beter dan de zogenaamde "afgodendienaars". En jij en ik ook niet. Het is allemaal een kwestie van bewustzijnsontwikkeling in Christus. Jezus heeft ons echter de Overwinning gegeven. Vanuit je lagere zelf ertegen strijden heeft weinig zin en geen blijvend resultaat.
Op overspel of op gemeenschap buiten het huwelijk stond in Bijbelse tijden de doodstraf. Bijbelse gezien is “eros” beperkt tot het huwelijk, wie dat negeert kan niet in Gods koninkrijk komen. (1 Kor. 6:9-10).

Ik ga nu eenmaal uit van datgene wat de Bijbel leert en niet van zaken die populair zijn of buiten de Bijbel zijn overgeleverd.

Trajecto:
Dit wordt een gesprek dat eerder in Bijbelgesprek hoort. Als jullie het willen voortzetten laat het me dan even weten dan maak ik een afsplitsing.
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn? (2)

Bericht door Trajecto »

Het topic is, na enige uren dicht te zijn geweest voor de moderatie, weer open.
On-topic verder, graag
Nulla aetas ad discendum sera
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn? (2)

Bericht door Anja (oud account) »

Alpha schreef:
Anja schreef:
Alpha schreef:Ze aanbaden o.a. de god Eros, wat leidde tot excessief gedrag, zoals tempelprostitutie.
Klopt. In die tijd dachten de mensen dat ze God zo konden dienen. Onze God, de Heilige Drievuldigheid, heeft echter bewezen dat Hij zo'n God niet is. Hij wil geen dierenoffers, geen sexualiteitoffers, Hij wil helemaal niets van dat al. Onze Vader heeft ZELF een Offer gebracht voor ons, door ons Zijn Eniggeboren Zoon te schenken,opdat wie in Hem gelooft eeuwig leven zou hebben. De Zoon zond ons de Heilige Geest, die ons in de volle waarheid leidt. Onze Vader heelt ons met Zijn Liefde.
JHWH is helaas geen Drievuldigheid, dat idee is niet uit de Bijbel afkomstig. Een vader kan nooit tegelijkertijd zijn zoon zijn, wel kan een zoon sterk op zijn vader lijken.
De Drie spreken uit Één Mond. De Heilige Geest is dan ook zeer goed te onderscheiden van de geest van Mohammed, om maar een voorbeeld te noemen. Door de Drie-Eénheid, Alpha, is het onderscheid der geesten te maken. Zonder niet. Uitsluitend dóór de Drie-Eénheid kan een mens weten "welke God het dan mag zijn".

Als je Jezus niet kent, en je leest de Bijbel als een boek dat uit platte letters bestaat en geen enkel voortschrijdend inzicht biedt, kun je niet weten "welke God het dan mag zijn". Want er is er maar één, de Allerhoogste, die de Vader, de Zoon en de Heilige Geest is, want zij spreken uit Één en Dezelfde Mond. Zij wijken van elkaar niet af!

Dit heeft natuurlijk álles maar dan ook alles met de topictitel te maken en alles met levensbeschouwing en past niet in bijbelgesprek, want daartoe is het niet beperkt. Dat wel daartoe trachten te beperken, is Jezus Christus tekort doen, en de werking van de Heilige Geest indammen.

Zoals Tin zeer juist aanstipte (zij het in iets andere bewoording) in een andere topic http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... 25#p151321 , wordt de Geest van Christus niet ingeperkt door een religie. Maar om inspiratie, ervaringen, gedachten en overtuigingen als des Christus te kúnnen identificeren en onderscheiden van andere "geesten" (dat hoeft niet per se een 'entiteit' te zijn, dat kunnen bewustzijnsvelden zijn, in ieder geval dat wat een mens 'inspireert'), is wel iets meer nodig. Je zult op zijn minst moeten weten wat Jezus Zelf leerde. Iemand die zich wel op Christus meent te kunnen beroepen, maar van Jezus en Schrift niets moet hebben, zal niets hebben om zijn inspiratie, zijn gedachten en zijn handelen op te toetsen. Behalve de Heilige Geest is een mens wegens zijn lagere natuur namelijk ook ontvankelijk voor een andere "geest" (bewustzijnsveld). Iemand die de Heilige Schrift en het onderricht van Jezus blijft afwijzen, blijft een speelbal van meerdere krachten die op de geest van die mens inwerken, omdat ie geen onderscheidingsvermogen opdoet.

En wie Hem werkelijk wil kunnen volgen, zal Hem moeten willen kennen en dat onderscheidingsvermogen moeten willen omarmen in plaats van het af te wijzen.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn? (2)

Bericht door Anja (oud account) »

P.S. En mijn bovenstaande bericht kan iemand gerust afwijzen, hoeft een niet-christen niet te geloven. Graag lees ik van hem of haar in deze rubriek "levensbeschouwing" in welke God hij of zij dan wél gelooft (daar gaat de topic immers over?), en hoe hij deze God en Zijn Wil dan onderscheidt in zijn of haar eigen leven van allerlei andere invloeden. Het is immers levensbeschouwing en de topic luidt "Geloven in God." En "welke God het dan mag zijn".
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
peda
Berichten: 20690
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn? (2)

Bericht door peda »

Anja schreef:P.S. En mijn bovenstaande bericht kan iemand gerust afwijzen, hoeft een niet-christen niet te geloven. Graag lees ik van hem of haar in deze rubriek "levensbeschouwing" in welke God hij of zij dan wél gelooft (daar gaat de topic immers over?), en hoe hij deze God en Zijn Wil dan onderscheidt in zijn of haar eigen leven van allerlei andere invloeden. Het is immers levensbeschouwing en de topic luidt "Geloven in God." En "welke God het dan mag zijn".
Hallo Anja,

Mijn visie op God en Zijn Wil en Bedoeling heb ik reeds meerdere malen op dit forum uit de doeken gedaan en tevens mijn visie beargumenteerd.
Gaarne commentaar daarop door anderen met een rechts-orthodoxe visie.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8892
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn? (2)

Bericht door Alpha »

Anja schreef:De Drie spreken uit Één Mond. De Heilige Geest is dan ook zeer goed te onderscheiden van de geest van Mohammed, om maar een voorbeeld te noemen. Door de Drie-Eénheid, Alpha, is het onderscheid der geesten te maken. Zonder niet. Uitsluitend dóór de Drie-Eénheid kan een mens weten "welke God het dan mag zijn". .
Ik ga uit van de almachtige god van de Bijbel.
Volgens de Bijbel zijn er vele goden, er is er maar één almachtig, JHWH.

Opdat men weet dat gij, wiens naam JHWH is, gij alleen de Allerhoogste zijt over heel de aarde. Psalm 83:18 NWV.


Je bent natuurlijk vrij om overleveringen aan te hangen die uit de 4e eeuw komen en je eigen god te kiezen.
Zowel Jezus als zijn volgelingen kenden die overleveringen niet.

Ik kan door Bijbelonderzoek dat goed onderscheiden.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8892
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn? (2)

Bericht door Alpha »

Ik ben natuurlijk altijd "in" voor een gesprek op basis van de Bijbelse leer.
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn? (2)

Bericht door Trajecto »

Hier nu on-topic verder. Er is een nieuw topic:
Wat leert de Bijbel ons en wat niet; een zoektocht
Daarin zijn enige bijdragen in dit topic herhaald.
Daar kan verder worden nagedacht over wat de Bijbel leert.
Nulla aetas ad discendum sera