De denkwijze van atheïsten

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Gaitema »

callista schreef: 11 aug 2019, 20:31
Gaitema schreef: 11 aug 2019, 20:28
callista schreef: 11 aug 2019, 18:25
Gaitema schreef: 11 aug 2019, 18:10
peda schreef: 11 aug 2019, 16:17

Dat weet ik Gaitema, maar de ontmoeting van verschillende overtuigingen is toch de bedoeling van dit forum.
Zoals bekend ervaar ik de Relationele God in het geheel niet en dan kijk je met andere ogen naar "' Wat "' er door anderen Over God verteld wordt, als
wanneer je als gelovige je regelmatig in gebed verbonden voelt met de Inspirator van het Bijbel verhaal of dat je je zoals Wim Nusselder het als Quaker formuleert "' Leiding "" ervaart.
We hadden het toch over bewijzen?

Hoe kon het scheppingsverhaal in volgorde nu zo overeenkomen met wat wetenschappers zeggen, als het toen door een mens destijds is bedacht?

Hoe kon hij toen de redelijk juiste volgorde ervan weten?
Dat ten eerste. Er is meer..
Waar staat dat dat wetenschappers vinden dat het overeenkomt met het scheppingsverhaal in de Bijbel?
En dat dat de juiste volgorde is?
Dit is nieuw voor mij.
Welke wetenschappers?
Een atheïst op Credible zei het mij en verder kan je zelf de bijbel naast de wetenschap leggen en dan kan je het zelf zien.
Je moet van die wetenschappers geen afgoden maken.
Welke atheïst zei dat?
Ik heb het n.l. niet kunnen ontdekken....
Natuurlijk niet. Omdat je oogkleppen op hebt en het niet wilt zien. Net als Peda
Wie het zei weet ik niet meer, maar ik heb het niet zelf bedacht.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door callista »

Daar word ik dus ook niet wijzer van.... :geek:
Die informatie is veel te summier
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Piebe Paulusma »

Zit je weer op Credible Callista?? :shock:

Kennelijk ben ik de enige met principes! :w
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Bonjour
Moderator
Berichten: 7708
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Bonjour »

Piebe Paulusma schreef: 11 aug 2019, 18:50
Bonjour schreef: 11 aug 2019, 17:23
Piebe Paulusma schreef: 11 aug 2019, 13:31
De kans dat de Bijbel gewoon waar is, is groter dan dat er buitenaards leven is.
Bewijs maar.
Oké, hier heb je je bewijs.
Onzin. Ufo hebben maar weinig van doen met buitenaards leven. Pas als de U van UFO weggenomen wordt is en het duidelijk op buitenaards wijst, zegt het iets over de kans op buitenaards leven.
Maar er zal vast wel ergens een astronoom te vinden zijn die jou de kans op buitenaards leven kan geven. Ik vertrouw erop dat je daar wel ee getal voor kan krijgen. Maar hoe je vervolgens een kans weet te bepalen voor de correctheid van de Bijbel, lijkt me veel lastiger. Ten eerste staan er tegenstrijdigheden in de Bijbel, dus de kans dat de Bijbel van kaft tot kaft waar is is heel duidelijk 0. Maar die tegenstrijdigheden gun ik je. Als jij de kans weet te bepalen van
- God heeft het leven, het heelal en de rest geschapen
- De sleutelfiguren Adam (met erfzonde), Mozes, Abraham, Koning David hebben bestaan
- Jezus is gekruisigd en opgestaan na 3 dagen en na 40 dagen naar de hemel gegaan
- de discipelen hebben de Heilige Geest ontvangen
Als jij zo'n mooie uitspraak doet, moet je gaan cijferen. En dan maak ik het je niet eens lastig.
Jij wilt bluffen, I call your bluff.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7708
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Bonjour »

peda schreef: 11 aug 2019, 18:48 De volgorde in het scheppingsverhaal is; de aarde, planten/bomen, sterren, zon, maan, water met levende wezens, vogels, landdieren, mensen.
Niet op pagina 2. Dan heb je eerst de mens en dan de dieren.

Overigens heb je ook nog het licht en duisternis.
Dan heb je nog het scheiden van de wateren.
Dit verhaal heeft niets, maar dan ook helemaal niets met de echte volgorde te maken.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door peda »

Bonjour schreef: 11 aug 2019, 20:52
peda schreef: 11 aug 2019, 18:48 De volgorde in het scheppingsverhaal is; de aarde, planten/bomen, sterren, zon, maan, water met levende wezens, vogels, landdieren, mensen.
Niet op pagina 2. Dan heb je eerst de mens en dan de dieren.

Overigens heb je ook nog het licht en duisternis.
Dan heb je nog het scheiden van de wateren.
Dit verhaal heeft niets, maar dan ook helemaal niets met de echte volgorde te maken.
Ik weet dat, maar leg het nog eens duidelijker uit aan Gaitema.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door callista »

Dan is het jammer dat Gaitema zegt dat jij en ik oogkleppen op hebben. :?
Bonjour
Moderator
Berichten: 7708
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Bonjour »

Gaitema schreef: 11 aug 2019, 20:28
Een atheïst op Credible zei het mij en verder kan je zelf de bijbel naast de wetenschap leggen en dan kan je het zelf zien. Je moet van die wetenschappers geen afgoden maken.
Je bent ertussen genomen.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Gaitema »

Bonjour schreef: 11 aug 2019, 21:03
Gaitema schreef: 11 aug 2019, 20:28
Een atheïst op Credible zei het mij en verder kan je zelf de bijbel naast de wetenschap leggen en dan kan je het zelf zien. Je moet van die wetenschappers geen afgoden maken.
Je bent ertussen genomen.
Ja dat klopt, God nam mijn lichaam er even tussendoor, blies er een levende ziel in en plaatste mij op de aarde 😊
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Gaitema »

Maar weet je, jullie doen maar. Ik weet wel beter. Ik kijk niet naar de verschillen, maar naar de overeenkomsten.
Pagina 2 is meer een mythologisch verhaal waarin hemel en aarde beiden in terug komen. De mens komt van oorsprong niet van de aarde, maar uit de hemel vandaan.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7708
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Bonjour »

Je weet niet beter. Je gelooft beter.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door coby »

peda schreef: 11 aug 2019, 18:48 De volgorde in het scheppingsverhaal is; de aarde, planten/bomen, sterren, zon, maan, water met levende wezens, vogels, landdieren, mensen.
En eerst nog het heelal. Daarom denken die van de GAP theorie dat het alleen verduisterd was.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Gaitema »

coby schreef: 11 aug 2019, 21:56
peda schreef: 11 aug 2019, 18:48 De volgorde in het scheppingsverhaal is; de aarde, planten/bomen, sterren, zon, maan, water met levende wezens, vogels, landdieren, mensen.
En eerst nog het heelal. Daarom denken die van de GAP theorie dat het alleen verduisterd was.
Wat is GAP?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Gaitema »

Bonjour schreef: 11 aug 2019, 21:45 Je weet niet beter. Je gelooft beter.
Ik geloof wat ik zie. Iets anders geloof ik niet.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door callista »

Gaitema schreef: 11 aug 2019, 22:26
coby schreef: 11 aug 2019, 21:56
peda schreef: 11 aug 2019, 18:48 De volgorde in het scheppingsverhaal is; de aarde, planten/bomen, sterren, zon, maan, water met levende wezens, vogels, landdieren, mensen.
En eerst nog het heelal. Daarom denken die van de GAP theorie dat het alleen verduisterd was.
Wat is GAP?
Het verbaast me dat je dat niet weet.
Restitutieleer, die pas in 1814 is ontstaan toen de evolutietheorie in zicht kwam...een poging om deze met de evolutietheorie te verenigen...maar het blijft vallen onder het kopje creationisme..
En heeft niets met wetenschap te maken.
En al helemaal niet met atheïsme....waar dit topic over gaat.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7708
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Bonjour »

Gaitema schreef: 11 aug 2019, 22:27 Ik geloof wat ik zie. Iets anders geloof ik niet.
Wat zie je hier?
https://en.wikipedia.org/wiki/Cosmic_mi ... ll4096.png
(Kan hier geen plaatje opnemen)
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door coby »

Gaitema schreef: 11 aug 2019, 22:26
coby schreef: 11 aug 2019, 21:56
peda schreef: 11 aug 2019, 18:48 De volgorde in het scheppingsverhaal is; de aarde, planten/bomen, sterren, zon, maan, water met levende wezens, vogels, landdieren, mensen.
En eerst nog het heelal. Daarom denken die van de GAP theorie dat het alleen verduisterd was.
Wat is GAP?
Dat er een gat (tijd) zit tussen Gen. 1:1 en Gen. 1:2. Zij geloven dat alles heel oud is en dat dit een herschepping is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Gaitema »

coby schreef: 11 aug 2019, 22:33
Gaitema schreef: 11 aug 2019, 22:26
coby schreef: 11 aug 2019, 21:56
peda schreef: 11 aug 2019, 18:48 De volgorde in het scheppingsverhaal is; de aarde, planten/bomen, sterren, zon, maan, water met levende wezens, vogels, landdieren, mensen.
En eerst nog het heelal. Daarom denken die van de GAP theorie dat het alleen verduisterd was.
Wat is GAP?
Dat er een gat (tijd) zit tussen Gen. 1:1 en Gen. 1:2. Zij geloven dat alles heel oud is en dat dit een herschepping is.
Dat is het ook. Want God begint niet met de duisternis, maar met het Licht. De duisternis van Genesis 1:1 komt door de zondeval. Daarna begon God te herscheppen. Maar er zit ook een dubbele laag in. Zoals God schiep, doet Hij dat ook in ons. Ook voor onze bekering is onze geest gehuld in de woest en ledigheid. Daarin moet God eerst scheiding brengen tussen dag en nacht en gaan zaaien op onze geestelijke akkers.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Gaitema »

callista schreef: 11 aug 2019, 22:29
Gaitema schreef: 11 aug 2019, 22:26
coby schreef: 11 aug 2019, 21:56
peda schreef: 11 aug 2019, 18:48 De volgorde in het scheppingsverhaal is; de aarde, planten/bomen, sterren, zon, maan, water met levende wezens, vogels, landdieren, mensen.
En eerst nog het heelal. Daarom denken die van de GAP theorie dat het alleen verduisterd was.
Wat is GAP?
Het verbaast me dat je dat niet weet.
Restitutieleer, die pas in 1814 is ontstaan toen de evolutietheorie in zicht kwam...een poging om deze met de evolutietheorie te verenigen...maar het blijft vallen onder het kopje creationisme..
En heeft niets met wetenschap te maken.
En al helemaal niet met atheïsme....waar dit topic over gaat.
Oké. Het zal ook wel. De wetenschap wekt bij mij ook eerlijk gezegd maar een heel beperkte interesse. Ik geloof het allemaal wel wat ze zeggen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Gaitema »

Bonjour schreef: 11 aug 2019, 22:32
Gaitema schreef: 11 aug 2019, 22:27 Ik geloof wat ik zie. Iets anders geloof ik niet.
Wat zie je hier?
https://en.wikipedia.org/wiki/Cosmic_mi ... ll4096.png
(Kan hier geen plaatje opnemen)
Een kievitsei
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7708
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Bonjour »

Gaitema schreef: 11 aug 2019, 22:42Een kievitsei
Je ziet een plaatje van de kosmische achtergrondstraling, met hier en daar wat warmere plekken.

Nadat Hubble had waargenomen dat sterrenstelsel sneller van ons af bewegen naarmate ze verder weg staan, werd de Big Bang theorie bedacht. In 1946 werd voorspeld dat er dan een kosmische achtergrondstraling te meten moest zijn. Deze werd in 1965 bij toeval ook daadwerkelijk gemeten.

Geloof je dat de Big Bang heeft plaatsgevonden?
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10114
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Messenger »

Gaitema schreef: 11 aug 2019, 22:38De duisternis van Genesis 1:1 komt door de zondeval.
De zondeval heeft nooit plaats gehad. Het is een menselijk sprookje.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Gaitema »

Bonjour schreef: 11 aug 2019, 23:22
Gaitema schreef: 11 aug 2019, 22:42Een kievitsei
Je ziet een plaatje van de kosmische achtergrondstraling, met hier en daar wat warmere plekken.

Nadat Hubble had waargenomen dat sterrenstelsel sneller van ons af bewegen naarmate ze verder weg staan, werd de Big Bang theorie bedacht. In 1946 werd voorspeld dat er dan een kosmische achtergrondstraling te meten moest zijn. Deze werd in 1965 bij toeval ook daadwerkelijk gemeten.

Geloof je dat de Big Bang heeft plaatsgevonden?
In den beginne was de aarde woest en ledig. Er staat nergens hoe die aarde er dan gekomen is, dus het kan ook bijbels gezien. Ik neem Genesis trouwens ook niet als een letterlijk verslag. Het is een verslag wat grofweg twee zaken verteld. Namelijk hoe God in onze duisternis Licht brengt en grof weg hoe deze aarde bestaat. De maan en de zon komt letterlijk gezien ook niet in dit verslag voor. Er wordt namelijk gesproken over twee lichten die heersen over de dag en de nacht. Dat slaat meer denk ik op machten die over ons heersen. Jezus over de dag, Lucifer over de nacht.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Gaitema »

Messenger schreef: 11 aug 2019, 23:31
Gaitema schreef: 11 aug 2019, 22:38De duisternis van Genesis 1:1 komt door de zondeval.
De zondeval heeft nooit plaats gehad. Het is een menselijk sprookje.
Denk je nu werkelijk dat God ons hiervoor geschapen heeft, voor deze tranendal waarin we leven? De zondeval is ook wat anders dan wat de kerken beweren. Wij allemaal zijn in het hemels paradijs geschapen. We zijn in navolging van Lucifer echter God de rug gaan toe keren en dat is de zondeval. Daardoor vielen wij uit de hemel. We hebben al een hele helse verblijf in de scheppingen achter ons gehad, eer we in baarmoeder geweven werden.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Gaitema »

Nog iets, de afmetingen van de ark van Noach waren zeer ongebruikelijk voor die tijd. Zo bouwde men de schepen niet. Volgens de huidige wetenschap is de boot zeer geschikt voor varen op het ruwe water en sterker dan de schepen van die tijd. Bron: https://wetenschap.infonu.nl/diversen/1 ... zeewaardig
Scheppingsverhalen over de hele aarde in alle religies komen met elkaar over één.

De wetten van Mozus: als je die volgde, was dat goed voor de hygiëne en je bleef veel gezonder dan de omringende volken die het niet volgden. Hoe wist men dat toen? Het weet zelfs welk eten goed voor je is en welke niet. Terwijl de kennis daarvoor er toen nog niet wetenschappelijk voor handen was. Bron: http://www.gelovenvolgensdebijbel.nl/st ... ezondheid/
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.