Mattheus 10

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Mattheus 10

Bericht door Anja (oud account) »

Peter79 schreef:
Anja schreef:Want men helaas ook nogal eens over het hoofd ziet, is dat God ook het Nieuwe Verbond met Israël sloot,en niet met de volkeren.....
Dat staat hier toch voor niemand ter discussie?
Wilde je zeggen dat niemand een vervangingsleer aanhangt? En dat niemand het recht van de Israëlieten op hun eigen land, en wel het geheel daarvan, betwist? Ook het Nieuwe Verbond betreft land en volk Israël. De volkomen Manifestatie geldt eerst en vooral hen. Wij mogen er deel aan hebben.

Peter79 schreef:
Anja schreef:De Wederkomst, dus de volkomen Manifestatie (de derde soort komst dus) op de Olijfberg, zal zijn voor Israël en wij mogen daaraan deelhebben.
Het zou mooi en passend zijn, maar vergeet niet wat er al op de Olijfberg is gebeurd.
Dat ben ik niet vergeten hoor, de graven zijn opengegaan en Hij heeft hen met Zich meegenomen. Maar dit is een gedeeltelijke vervulling en was niet het einde der tijden. Zie ook: https://www.veg-immanuel-breda.nl/bijbelstudie55

En:
Ps.132:13-14 Want de HERE heeft Sion verkoren, Hij heeft het Zich ter woning begeerd. Dit is mijn rustplaats voor altijd
Jes. 8: 18 de HERE der heerscharen, die op de berg Sion woont
Jes. 60: 14 Zij zullen u noemen: De stad van de HERE, het Sion van de Heilige van Israël
Joël 13: 21De HERE zal blijven wonen op Sion
Ps. 78: 68 Maar Hij verkoos de stam van Juda, de berg Sion die Hij liefheeft
Ps. 87: 2 De HERE heeft Sions poorten lief
Zach. 1: 14 en 8: 2 Ik ben voor Jeruzalem en voor Sion in grote ijver ontbrand; in gloeiende ijver ben Ik ervoor ontbrand
Zach. 1: 17 Nóg zal de HERE Sion troosten, Jeruzalem nóg verkiezen
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 18 dec 2016, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Mattheus 10

Bericht door Peter79 »

Anja schreef:Wilde je zeggen dat niemand een vervangingsleer aanhangt?
Vervangingsleer is net zo'n scheldwoord als christen. Vooruit, ik ben een aanhanger van de vervangingsleer. Het heeft vervangingsleeraanhangers niet geholpen om het vervullingsleer te gaan noemen. Alleen, er is toch niemand die ontkent dat Jezus het Nieuwe Verbond gesloten heeft tijdens het laatste avondmaal? Daar zaten toch enkel Joodse mensen aan tafel?
En dat niemand het recht van de Israëlieten op hun eigen land, en wel het geheel daarvan, betwist? Ook het Nieuwe Verbond betreft land en volk Israël. De volkomen Manifestatie geldt eerst en vooral hen. Wij mogen er deel aan hebben.
Goed, ik geloof niet dat het Nieuwe Verbond gesloten werd met de toenmalige leiders en evenmin met de huidige. Maar ik heb in het verleden heel veel met Eric Jan hierover gehad en ik ga het in elk geval niet in dit topic doen, want daar komen we toch niet uit.

#edit: vanwege de genoemde teksten voorziet Johannes een nieuw Jeruzalem, dat uit de hemel neerdaalt.
Laatst gewijzigd door Peter79 op 18 dec 2016, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Mattheus 10

Bericht door Anja (oud account) »

Peter79 schreef: Goed, ik geloof niet dat het Nieuwe Verbond gesloten werd met de toenmalige leiders en evenmin met de huidige.
God geeft ieder land leiders en sluit leiding van een land geenszins uit, maar gebruikt hen juist. God komt met Israël tot Zijn Doel. Zijn Nieuwe Verbond sloot Hij met land en volk Israël, met de Hebreeën. En de volkeren mogen daarin delen. De volkomen Manifestatie komt nog, het einde der tijden is niet in het verleden gekomen. De dood is nog niet voor iedereen weggedaan en de aarde is nog niet vervuld van Heerlijkheid.

Verder was ook ik niet van plan hierover lang in discussie te gaan, maar ik reikte maar even kort iets aan, anders blijft men rondjes draaien achter de eigen staart aan ;) .

Zoals al eerder aangegeven, is de volkomen Manifestatie van Jezus mét Zijn Gemeente inderdaad. Dat Nieuwe Jeruzalem daalt echter wel neder in Israël, om de antichrist en al zijn aanhangers, de vijanden van Israël, te verdelgen :!:

Saillant detail is dat er inmiddels in onze tijd 144.000 graven liggen op de Olijfberg. Wikipedia spreekt van ca. 150.000 (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Olijfberg) maar Paul Begley vermeldde laatst, nadat hij ter plaatse was geweest, dat het er exact 144.000 zouden zijn. Niet dat hij die zelf geteld zou hebben natuurlijk, hij had een Israëlische gids bij zich die hem dat wist te vertellen.

(no worries, einde intermezzo)
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Mattheus 10

Bericht door Piebe Paulusma »

Peter79 schreef: Omdat je denkt dat de wederkomst al geweest is in de eerste eeuw in een regionale context, bedenk je maar een eigen scenario.
Ja ik bedenk mijn eigen scenario en toevallig staat dat scenario ook in de Bijbel. Ook jij bedenkt je eigen scenario en dat staat er niet.... :roll:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Mattheus 10

Bericht door Anja (oud account) »

Peter79 schreef: maar vergeet niet wat er al op de Olijfberg is gebeurd.
Maar goed, ik kan het zeker met je eens zijn dat Golgotha het begin van het einde der tijden is geweest ;) :flower1: .
Peter79 schreef:Golgotha is een plek op de Olijfberg. Daar was het einde van de tijden, want wie met Christus gestorven is, is dood voor deze wereld.
Voor de (wederomgeboren) gelovige wel ja. Die zal de dood dan ook niet smaken, want de Levende leeft in hen. Men kan ons ons fysieke lichaam nog afnemen, maar meer ook niet.

Dus okay, ook mee eens. Supergoed uitgelegd eigenlijk ook. :flower1:
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Mattheus 10

Bericht door Peter79 »

Peter79 schreef:Als de uitstorting van de Heilige Geest voor alle evangelisten relevant is, waarom meldt dan alleen Lukas die in Handelingen 2?
Een lezenswaardig artikel is te vinden via deze link: directe download pdf
Daarin analyseert de schrijver de visie van Lukas op de Heilige Geest. Lukas voegt de Heilige Geest in, waar de Heilige Geest in parallelle passages in Marcus en Mattheus ontbreekt. Hoewel Lukas een leerling en reisgenoot is van Paulus, verschilt zijn visie significant van die van Paulus. Het meest dichtbij staat Lukas bij Johannes: For Luke and John the purpose of the Spirit is to carry on the ministry of Jesus after he ascends to the Father. Whatever Jesus did for the disciples while on earth, the Spirit continues to do post-Pentecost. In a nutshell, he teaches, leads, validates, and empowers. Lukas en Johannes benadrukken de rol van de Heilige Geest om de bediening van Jezus voort te zetten wanneer Hij is opgevaren naar de hemel.

In voetnoot 11 lees ik:
According to Bruce 166, Matthew and Mark portray the Spirit coming with John the Baptist whereas Luke and John portray it as a post-resurrection experience.
F. F. Bruce, “The Holy Spirit in the Acts of the Apostles,” Interpretation 27/2 (1973).
Dus waar Mattheus en Marcus de komst van de Heilige Geest schetsen met Johannes de Doper, daar stellen Lukas en Johannes die voor als een ervaringsfeit van na de opstanding.

Dus er zijn wel degelijk verschillen tussen de evangeliën, waardoor je de verhaallijnen van Lukas en Johannes niet zonder meer kan opleggen aan Mattheus en Markus.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Mattheus 10

Bericht door Piebe Paulusma »

Lukas en Handelingen vormen één geheel en in Handelingen situeert Lukas de uitstorting van de heilige Geest na de opstanding. Bovendien staat in het Johannes evangelie nadrukkelijk dat Jezus eerst moest gaan omdat de Trooster anders niet zou komen:

'Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden.' (Joh 16,7)

Volgens Bruce is de apostel die Christus liefhad een leugenaar.

Terug naar Mattheus 10. We lezen in vers 8: Genees zieken, wek doden op, maak melaatsen rein, drijf demonen uit. Voor niets hebben jullie gekregen, voor niets moet je geven.

Dat is een duidelijke opdracht om te volbrengen. In hetzelfde boek lezen we in hoofdstuk 17 vers 19-20 Toen vroegen de leerlingen Jezus onder vier ogen: ‘Waarom hebben wij hem niet kunnen uitdrijven? Hij zei hun: ‘Omdat jullie vertrouwen zo klein is! Want Ik verzeker jullie, als je vertrouwen hebt zo groot als een mosterdzaadje, dan zeg je tegen die berg: ga van hier naar daar, en hij gaat. Niets zal voor jullie onmogelijk zijn.

Kortom, Mattheus 10 gaat over de reis na de dood en opstanding van Christus, toen de apostelen de heilige Geest hadden gekregen en wel in staat waren om hun opdracht te volbrengen.
Laatst gewijzigd door Piebe Paulusma op 19 dec 2016, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Mattheus 10

Bericht door Peter79 »

Piebe 2.2 schreef:Lukas en Handelingen vormen één geheel en in Handelingen situeert Lukas de uitstorting van de heilige Geest na de opstanding. Bovendien staat in het Johannes evangelie nadrukkelijk dat Jezus eerst moest gaan omdat de Trooster anders niet zou komen:

'Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden.' (Joh 16,7)

Kortom, volgens Peter79 is de apostel die Christus liefhad een leugenaar.
En volgens Piebe zijn Mattheus en Marcus leugenaars en het hele Oude Testament ook. Tja, zo praten is geen doen.
http://www.desiringgod.org/messages/how ... -pentecost

#edit: mooie link trouwens.
Laatst gewijzigd door Peter79 op 19 dec 2016, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Mattheus 10

Bericht door Piebe Paulusma »

Peter79 schreef:
Piebe 2.2 schreef:Lukas en Handelingen vormen één geheel en in Handelingen situeert Lukas de uitstorting van de heilige Geest na de opstanding. Bovendien staat in het Johannes evangelie nadrukkelijk dat Jezus eerst moest gaan omdat de Trooster anders niet zou komen:

'Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden.' (Joh 16,7)

Kortom, volgens Peter79 is de apostel die Christus liefhad een leugenaar.
En volgens Piebe zijn Mattheus en Marcus leugenaars en het hele Oude Testament ook. Tja, zo praten is geen doen.
http://www.desiringgod.org/messages/how ... -pentecost
Zie de edit.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Mattheus 10

Bericht door Peter79 »

Piebe 2.2 schreef:Terug naar Mattheus 10. We lezen in vers 8: Genees zieken, wek doden op, maak melaatsen rein, drijf demonen uit. Voor niets hebben jullie gekregen, voor niets moet je geven.

Dat is een duidelijke opdracht om te volbrengen. In hetzelfde boek lezen we in hoofdstuk 17 vers 19-20 Toen vroegen de leerlingen Jezus onder vier ogen: ‘Waarom hebben wij hem niet kunnen uitdrijven? Hij zei hun: ‘Omdat jullie vertrouwen zo klein is! Want Ik verzeker jullie, als je vertrouwen hebt zo groot als een mosterdzaadje, dan zeg je tegen die berg: ga van hier naar daar, en hij gaat. Niets zal voor jullie onmogelijk zijn.

Kortom, Mattheus 10 gaat over de reis na de dood en opstanding van Christus, toen de apostelen de heilige Geest hadden gekregen en wel in staat waren om hun opdracht te volbrengen.
In zowel Markus 9, Lukas 9, als Mattheus 17 staat het verhaal van de jongen van wie de geest niet kon worden uitgedreven in hetzelfde hoofdstuk direct na de verheerlijking op de berg. Hoe deze teksten met elkaar verband houden weet ik niet.

Maar in Lukas 9 staat ook de parallel van Mattheus 10: de uitzending van de twaalf: Hij riep de twaalf bij elkaar en gaf hun kracht en gezag over alle demonen, en ter genezing van ziekten (Lukas 9: 1 WV95). Het is dus zo dat ze eerst wel kracht en gezag hebben over alle demonen, maar later niet - hetzelfde patroon als in Mattheus 10/17 (en Marcus 6/9). En in Lukas 10 kunnen de 72 wel weer demonen uitdrijven: De tweeënzeventig kwamen opgetogen terug. ‘Heer,’ zeiden ze, ‘zelfs de demonen onderwerpen zich aan ons in uw naam.’ Hij zei tegen hen: ‘Ik zag de satan als een bliksemschicht uit de hemel vallen. Kijk, Ik heb jullie de macht gegeven om op slangen en schorpioenen te trappen en in te gaan tegen alle vijandelijke krachten; niets kan jullie deren. Toch moeten jullie je niet verheugen omdat de geesten zich aan jullie onderwerpen; nee, verheug je omdat jullie namen staan opgetekend in de hemel.’ Toen jubelde Hij het uit, gedreven door de heilige Geest, en zei: ‘Ik dank U, Vader, Heer van hemel en aarde, omdat U dit verborgen hebt gehouden voor wijzen en verstandigen en het onthuld hebt aan eenvoudigen. Ja, Vader, zo hebt U het goedgevonden. Alles is Mij door mijn Vader in handen gegeven. Niemand weet wie de Zoon is behalve de Vader, en niemand weet wie de Vader is behalve de Zoon, en ieder aan wie de Zoon het wil onthullen’ (Lukas 10: 17-22 WV95).

Kortom, de evangelisten maken het ons niet gemakkelijk.

#edit:
Piebe schreef:(En dit zeide Hij van den Geest, Denwelken ontvangen zouden die in Hem geloven; want de Heilige Geest was nog niet, overmits Jezus nog niet verheerlijkt was.) Joh 7:39. Jes. 44:3. Joël 2:28 (3,1 in WBV). Hand. 2:17.
Joh 7: 37-39 (WV95): Op de laatste dag, het hoogtepunt van het feest, stond Jezus daar en riep: ‘Heeft iemand dorst, laat hij dan naar Mij toe komen, en laat drinken wie in Mij gelooft! Zoals de Schrift zegt: Uit zijn binnenste zullen stromen levend water vloeien.’ Hiermee doelde Hij op de Geest die men zou ontvangen als men tot geloof in Hem kwam. Toen was de Geest er namelijk nog niet, omdat Jezus nog niet verheerlijkt was.
Waar de Heilige Geest in het Oude Testament, inclusief de tijd vóór Jezus verheerlijking, van buitenaf optreedt, zoals het inspireren van profeten en het aangrijpen van richters, daar gaat het na Jezus' verheerlijking veel verder - de gelovige krijgt de Heilige Geest (daarom wordt gesproken van een gave en een onderpand) en de HG gaat niet meer weg. De Heilige Geest woont in de gelovige en daarom is het lichaam van een gelovige een tempel van de Heilige Geest, net als de gelovigen bij elkaar in de gemeente samen ook een tempel van de Heilige Geest zijn.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Mattheus 10

Bericht door Piebe Paulusma »

Voor mij is het een helder verhaal en geen van beide interpretaties leidt bij mij tot een geloofscrisis. En hoe je het ook wendt of keert, dat is bij jou wel zo. Daarom heb jij de schijn tegen dat je niet objectief kan zijn. Derhalve zal de objectieve waarnemer altijd de voorkeur geven aan mijn exegese en terecht ook, anders wordt hij berispt! :lol:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Mattheus 10

Bericht door Anja (oud account) »

Peter79 schreef:
Joh 7: 37-39 (WV95): Op de laatste dag, het hoogtepunt van het feest, stond Jezus daar en riep: ‘Heeft iemand dorst, laat hij dan naar Mij toe komen, en laat drinken wie in Mij gelooft! Zoals de Schrift zegt: Uit zijn binnenste zullen stromen levend water vloeien.’ Hiermee doelde Hij op de Geest die men zou ontvangen als men tot geloof in Hem kwam. Toen was de Geest er namelijk nog niet, omdat Jezus nog niet verheerlijkt was.
Waar de Heilige Geest in het Oude Testament, inclusief de tijd vóór Jezus verheerlijking, van buitenaf optreedt, zoals het inspireren van profeten en het aangrijpen van richters, daar gaat het na Jezus' verheerlijking veel verder - de gelovige krijgt de Heilige Geest (daarom wordt gesproken van een gave en een onderpand) en de HG gaat niet meer weg. De Heilige Geest woont in de gelovige en daarom is het lichaam van een gelovige een tempel van de Heilige Geest, net als de gelovigen bij elkaar in de gemeente samen ook een tempel van de Heilige Geest zijn.

Amen. Mooie samenvatting. :)

De Schrift is nogal duidelijk en beschrijft m.i. precies wat jij zegt, voor de Opstanding was er geen inwoning van de HG. Wel inspiratie van buitenaf voor enkelingen , zoals bij de profeten, maar geen permanente inwoning, en dat na de Opstanding bovendien niet alleen voor enkele profeten maar voor iedere wederomgeboren gelovige. Dat is dan ook precies waar het bij de Heilige Drie-Éenheid cq Heilige Drievuldigheid om gaat.(http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... 94#p162565)
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Mattheus 10

Bericht door Piebe Paulusma »

Peter79 schreef: Dus waar Mattheus en Marcus de komst van de Heilige Geest schetsen met Johannes de Doper, daar stellen Lukas en Johannes die voor als een ervaringsfeit van na de opstanding.

Dus er zijn wel degelijk verschillen tussen de evangeliën, waardoor je de verhaallijnen van Lukas en Johannes niet zonder meer kan opleggen aan Mattheus en Markus.
De collectieve doop met de heilige Geest werd nochtans door Johannes de Doper in de toekomende tijd geplaatst in Mattheus 3,11-12:

Ik doop u in water met het oog op bekering. Maar Hij die na mij komt, is krachtiger dan ik. Ik ben te min om Hem zijn sandalen te brengen. Hij zal u dopen in heilige Geest en vuur. De wan heeft Hij al in zijn hand, en Hij zal zijn dorsvloer opruimen; zijn graan zal Hij verzamelen in zijn schuur, maar het kaf verbranden in onblusbaar vuur.’

Dit is overduidelijk een profetie over de uitstorting van de heilige Geest tijdens pinkster en Christus tweede komst om te oordelen. Deze profetie wordt door Christus verklaard met de gelijkenis van het Koninkrijk uit Mattheus 13.

Hoe dan ook, Mattheus 10 gaat over de uitstorting van de heilige Geest tijdens pinkster beschreven in Lukas zijn tweede boek en de reis van de apostelen door Israël.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Mattheus 10

Bericht door Peter79 »

Piebe 2.2 schreef:
Peter79 schreef: Dus waar Mattheus en Marcus de komst van de Heilige Geest schetsen met Johannes de Doper, daar stellen Lukas en Johannes die voor als een ervaringsfeit van na de opstanding.

Dus er zijn wel degelijk verschillen tussen de evangeliën, waardoor je de verhaallijnen van Lukas en Johannes niet zonder meer kan opleggen aan Mattheus en Markus.
De collectieve doop met de heilige Geest werd nochtans door Johannes de Doper in de toekomende tijd geplaatst in Mattheus 3,11-12:

Ik doop u in water met het oog op bekering. Maar Hij die na mij komt, is krachtiger dan ik. Ik ben te min om Hem zijn sandalen te brengen. Hij zal u dopen in heilige Geest en vuur. De wan heeft Hij al in zijn hand, en Hij zal zijn dorsvloer opruimen; zijn graan zal Hij verzamelen in zijn schuur, maar het kaf verbranden in onblusbaar vuur.’

Dit is overduidelijk een profetie over de uitstorting van de heilige Geest tijdens pinkster en Christus tweede komst om te oordelen. Deze profetie wordt door Christus verklaard met de gelijkenis van het Koninkrijk uit Mattheus 13.

Hoe dan ook, Mattheus 10 gaat over de uitstorting van de heilige Geest tijdens pinkster beschreven in Lukas zijn tweede boek en de reis van de apostelen door Israël.
Het belangrijkste bezwaar dat ik tegen jouw uitlatingen heb, is niet dat jij ongelijk hebt, maar dat je de deur dichtgooit voor andere verklaringen dan de jouwe.

Mattheus 3 kan óók gelezen worden tegen de achtergrond van Maleachi 3 (en Matt 21):
Zie, Ik zend mijn bode om voor Mij uit de weg te banen.
Plotseling zal dan de Heer in zijn heiligdom binnentreden, de Heer die u zoekt, de bode van het verbond, naar wie u met vreugde uitkijkt. Zie, Hij komt – zegt de heer van de machten.
Maar wie verdraagt de dag van zijn komst? Wie blijft er staande, als Hij verschijnt?
Want Hij is als het vuur van de smelter, als het loog van de blekers.
Hij zal zijn als iemand die het zilver smelt en reinigt: de Levieten reinigt en loutert Hij, als goud en zilver. Dan zullen zij de heer weer hun offergaven brengen zoals het hoort.
Dan zal het offer van Juda en Jeruzalem de heer bevallen, evenals in de dagen van weleer, in de vroegere jaren.
Dan kom Ik naar u toe om recht te doen, om als een voortvarend aanklager op te treden tegen de tovenaars, de echtbrekers, de leugenaars, degenen die de dagloner zijn verdiende loon onthouden, die de weduwe en de wees verdrukken, die de vreemdeling opzij dringen,
tegen al degenen die Mij niet vrezen – zegt de heer van de machten.


Als je de doop van Jezus beschouwt als een gebeurtenis om de mensen
Piebe schreef:Christus werd als eerste gedoopt met de heilige Geest ja, maar dat was niet om Christus maar om de mensen, want hij was er immers al voor Abraham en David sprak bij monde van de Geest.
waarom mag Pinksteren dan niet een gebeurtenis om de mensen zijn?

- en nogmaals - ik heb al aangegeven dat de werking van de Heilige Geest na Jezus' verheerlijking veel verder gaat dan het in de mond leggen van de juiste woorden.

[quote="Exodus 4: 10-16 (WV95)"]Maar Mozes sprak tot de heer: ‘Neem mij niet kwalijk, Heer, maar ik ben geen redenaar. Ik ben dat nooit geweest, en ik ben het nu nog niet, ook al hebt U tot uw dienaar gesproken. Ik spreek moeilijk en traag.’ De heer antwoordde hem: ‘Wie geeft de mens een mond? Wie maakt stom of doof, ziende of blind? Doe Ik, de heer, dat niet? Ga nu maar, Ik zal u bijstaan als u spreekt en u ingeven wat u moet zeggen.’ Mozes bracht hier tegenin: ‘Neem mij niet kwalijk, Heer, zend liever iemand anders.’ Toen ontbrandde de toorn van de heer tegen Mozes en Hij sprak: ‘Is Aäron de Leviet* niet uw broer? Ik weet dat hij een goed spreker is! Hij is op weg naar u en hij zal blij zijn als hij u ziet. Spreek met hem, leg hem uw woorden in de mond. Ik zal u beiden bijstaan als u moet spreken en u ingeven wat u moet doen. Laat hem in uw plaats spreken tot het volk; hij zal uw mond zijn, u zijn god.[/quote]
[quote="Jeremia 1:6-9 "WV95)"]Ik zei: ‘Ach Heer god, ik kan niet spreken; ik ben veel te jong.’ Maar de heer antwoordde: ‘Zeg niet: “Ik ben veel te jong!” Ga naar iedereen tot wie Ik u zend en alles wat Ik u opdraag, moet u hun zeggen. Wees niet bang voor hen want Ik ben bij u om u te redden – godsspraak van de heer.’ De heer stak toen zijn hand uit, raakte mijn mond aan en de heer sprak tot mij: ‘Ik leg hiermee mijn woorden in uw mond.[/quote]
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Mattheus 10

Bericht door Piebe Paulusma »

Peter79 schreef:
Piebe 2.2 schreef:
Peter79 schreef: Dus waar Mattheus en Marcus de komst van de Heilige Geest schetsen met Johannes de Doper, daar stellen Lukas en Johannes die voor als een ervaringsfeit van na de opstanding.

Dus er zijn wel degelijk verschillen tussen de evangeliën, waardoor je de verhaallijnen van Lukas en Johannes niet zonder meer kan opleggen aan Mattheus en Markus.
De collectieve doop met de heilige Geest werd nochtans door Johannes de Doper in de toekomende tijd geplaatst in Mattheus 3,11-12:

Ik doop u in water met het oog op bekering. Maar Hij die na mij komt, is krachtiger dan ik. Ik ben te min om Hem zijn sandalen te brengen. Hij zal u dopen in heilige Geest en vuur. De wan heeft Hij al in zijn hand, en Hij zal zijn dorsvloer opruimen; zijn graan zal Hij verzamelen in zijn schuur, maar het kaf verbranden in onblusbaar vuur.’

Dit is overduidelijk een profetie over de uitstorting van de heilige Geest tijdens pinkster en Christus tweede komst om te oordelen. Deze profetie wordt door Christus verklaard met de gelijkenis van het Koninkrijk uit Mattheus 13.

Hoe dan ook, Mattheus 10 gaat over de uitstorting van de heilige Geest tijdens pinkster beschreven in Lukas zijn tweede boek en de reis van de apostelen door Israël.
Het belangrijkste bezwaar dat ik tegen jouw uitlatingen heb, is niet dat jij ongelijk hebt, maar dat je de deur dichtgooit voor andere verklaringen dan de jouwe.
Dat is spijtig om te lezen, want je doet jezelf te kort als je mijn slaan met de deur mee laat wegen in je exegese. En bovendien heb ik geen ongelijk. ;)
Peter79 schreef:Mattheus 3 kan óók gelezen worden tegen de achtergrond van Maleachi 3 (en Matt 21):
Zie, Ik zend mijn bode om voor Mij uit de weg te banen.
Plotseling zal dan de Heer in zijn heiligdom binnentreden, de Heer die u zoekt, de bode van het verbond, naar wie u met vreugde uitkijkt. Zie, Hij komt – zegt de heer van de machten.
Maar wie verdraagt de dag van zijn komst? Wie blijft er staande, als Hij verschijnt?
Dit gaat duidelijk niet over de komst van Christus in het vlees, want die was onopvallend en stil, zie Mattheus 12 waarin de profeet wordt geciteerd en op Christus betrokken:

[18] Zie mijn knecht, die Ik gekozen heb,
van wie Ik houd en in wie Ik vreugde vind.
Ik zal mijn Geest op Hem leggen en het recht zal Hij verkondigen aan de volkeren.
[19] Hij zal niet twisten, niet schreeuwen,
en niemand zal op straat zijn stem horen.
[20] Het geknakte riet zal Hij niet breken
en een smeulende pit zal Hij niet doven,
tot Hij het recht laat zegevieren.
[21] En op zijn naam zullen de volkeren hun hoop stellen.

De eerste komst van Christus was passief, dat is een duidelijke zaak. Totdat hij het oordeel velde bij de tweede komst, wist niemand wie hij was behalve zijn discipelen. Voor de rest van de mensen was het een mysterie wie Jezus van Nazareth was voordat hij verkondigd werd als de gekomen Messias. De dag van de Heer waar Maleachi over profeteerde is niet de eerste, maar de tweede komst, wanneer Christus kwam om te oordelen.

'De dag van de heer zal duisternis zijn, geen licht, nachtelijk donker, van alle licht verstoken.'(Am 5,20)

Op de dag van het offer van de heer zal Ik de leiders, de zonen van de koning en iedereen die uitheemse kleding draagt straffen. (Sef 1,8)

Deze dag wordt door Christus in de voor zijn toehoorders toekomende tijd geplaatst.

Wees dus waakzaam, want je weet niet op welke dag jullie Heer komt. (Mat 24,42)

En na de uitstorting van de heilige Geest over de zonen en dochters van Israël in Handelingen 2 spreekt Petrus in de toekomende tijd over deze dag van de Heer:

[14] Toen trad Petrus met de elf naar voren, verhief zijn stem en sprak hen als volgt toe: ‘Joden, inwoners van Jeruzalem, dit moet u allen weten, luister aandachtig naar mijn woorden! [15] Want deze mensen zijn niet dronken, zoals u denkt – het is trouwens pas het derde uur van de dag – [16] maar hier gebeurt wat gezegd is door de profeet Joël: [17] En het zal gebeuren in de laatste dagen, zegt God,
dat Ik mijn Geest zal uitgieten over alle mensen;
uw zonen en uw dochters zullen profeteren,
de jongeren onder u zullen visioenen zien
en de ouderen zullen dromen dromen;
[18] ja, over mijn dienaren en mijn dienaressen
zal Ik in die dagen mijn Geest uitgieten,
en zij zullen profeteren.
[19] Ik zal wonderen verrichten aan de hemel boven
en tekenen op de aarde beneden:
bloed en vuur en walmende rook.
[20] De zon zal veranderen in duisternis
en de maan in bloed,
voordat de dag van de Heer komt,
de grote en stralende dag.


Vergelijk dat eens met jouw citaat:
Peter79 schreef:Want Hij is als het vuur van de smelter, als het loog van de blekers.
Hij zal zijn als iemand die het zilver smelt en reinigt: de Levieten reinigt en loutert Hij, als goud en zilver. Dan zullen zij de heer weer hun offergaven brengen zoals het hoort.
Dan zal het offer van Juda en Jeruzalem de heer bevallen, evenals in de dagen van weleer, in de vroegere jaren.
Dan kom Ik naar u toe om recht te doen, om als een voortvarend aanklager op te treden tegen de tovenaars, de echtbrekers, de leugenaars, degenen die de dagloner zijn verdiende loon onthouden, die de weduwe en de wees verdrukken, die de vreemdeling opzij dringen,
tegen al degenen die Mij niet vrezen – zegt de heer van de machten.
Het is duidelijk aangetoond dat Maleachi woordelijk profeteerde over de dag van Heer.
Peter79 schreef:Als je de doop van Jezus beschouwt als een gebeurtenis om de mensen
waarom mag Pinksteren dan niet een gebeurtenis om de mensen zijn?
Waarom niet nee, daar heb ik geen moeite mee!
Peter79 schreef: - en nogmaals - ik heb al aangegeven dat de werking van de Heilige Geest na Jezus' verheerlijking veel verder gaat dan het in de mond leggen van de juiste woorden.
Apostel Johannes leert duidelijk dat de heilige Geest pas kon komen nadat Jezus naar de Vader ging. De betreffende verzen over de Trooster zijn reeds voorbijgekomen.
Peter79 schreef:[quote="Exodus 4: 10-16 (WV95)"]Maar Mozes sprak tot de heer: ‘Neem mij niet kwalijk, Heer, maar ik ben geen redenaar. Ik ben dat nooit geweest, en ik ben het nu nog niet, ook al hebt U tot uw dienaar gesproken. Ik spreek moeilijk en traag.’ De heer antwoordde hem: ‘Wie geeft de mens een mond? Wie maakt stom of doof, ziende of blind? Doe Ik, de heer, dat niet? Ga nu maar, Ik zal u bijstaan als u spreekt en u ingeven wat u moet zeggen.’ Mozes bracht hier tegenin: ‘Neem mij niet kwalijk, Heer, zend liever iemand anders.’ Toen ontbrandde de toorn van de heer tegen Mozes en Hij sprak: ‘Is Aäron de Leviet* niet uw broer? Ik weet dat hij een goed spreker is! Hij is op weg naar u en hij zal blij zijn als hij u ziet. Spreek met hem, leg hem uw woorden in de mond. Ik zal u beiden bijstaan als u moet spreken en u ingeven wat u moet doen. Laat hem in uw plaats spreken tot het volk; hij zal uw mond zijn, u zijn god.
[quote="Jeremia 1:6-9 "WV95)"]Ik zei: ‘Ach Heer god, ik kan niet spreken; ik ben veel te jong.’ Maar de heer antwoordde: ‘Zeg niet: “Ik ben veel te jong!” Ga naar iedereen tot wie Ik u zend en alles wat Ik u opdraag, moet u hun zeggen. Wees niet bang voor hen want Ik ben bij u om u te redden – godsspraak van de heer.’ De heer stak toen zijn hand uit, raakte mijn mond aan en de heer sprak tot mij: ‘Ik leg hiermee mijn woorden in uw mond.[/quote][/size][/quote]
Wat wil je met die teksten zeggen, dat Handelingen 2 niet klopt misschien of wat?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3616
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Mattheus 10

Bericht door dingo »

Enig moment wordt in het Oude Testament gezegd dat Gods Geest Saul verlaat en dat David deze juist ontvangt. Vandaar kun je zeggen dat individueel mensen Gods Geest altijd al ontvingen. De mogelijkheid bestaat dus dat Jezus inderdaad de Geest over de discipelen liet komen voordat hij ze langs de dorpen en steden stuurde in Mattheus 10. Het lijkt nog het meest op de koning die zijn boden het land instuurt om het goede nieuws te vertellen.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Mattheus 10

Bericht door Piebe Paulusma »

dingo schreef:Enig moment wordt in het Oude Testament gezegd dat Gods Geest Saul verlaat en dat David deze juist ontvangt. Vandaar kun je zeggen dat individueel mensen Gods Geest altijd al ontvingen. De mogelijkheid bestaat dus dat Jezus inderdaad de Geest over de discipelen liet komen voordat hij ze langs de dorpen en steden stuurde in Mattheus 10. Het lijkt nog het meest op de koning die zijn boden het land instuurt om het goede nieuws te vertellen.
Dan moet je ook toegeven dat de evangelisten elkaar tegenspreken over het moment van de collectieve uitstorting van de heilige Geest, want Johannes stelt duidelijk dat de Trooster pas kon komen nadat Jezus naar de Vader ging. Met je opmerking ga je voorbij aan een paar belangrijke gemaakte punten, zoals ook aan Johannes de Doper die de doop met heilige Geest in de toekomende tijd plaatste.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Mattheus 10

Bericht door Anja (oud account) »

Dingo en Peter reiken belangrijke dingen aan. Voor de opstanding leidde Gods Geest individuen. Na de opstanding is er de permanente inwoning van de Heilige Geest mogelijk.
Joh.6 26. Jezus antwoordde hun en zeide: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: gij zoekt Mij, niet omdat gij tekenen gezien hebt, maar omdat gij van de broden gegeten hebt, en verzadigd zijt.

27. Werkt niet om de spijs, die vergaat, maar om de spijs, die blijft tot in het eeuwige leven, welke de Zoon des mensen ulieden geven zal; want Dezen heeft God de Vader verzegeld.

28. Zij zeiden dan tot Hem: Wat zullen wij doen, opdat wij de werken Gods mogen werken?

29. Jezus antwoordde en zeide tot hen: Dit is het werk Gods, dat gij gelooft in Hem, Dien Hij gezonden heeft.

30. Zij zeiden dan tot Hem: Wat teken doet Gij dan, opdat wij het mogen zien, en U geloven? Wat werkt Gij?

31. Onze vaders hebben het Manna gegeten in de woestijn; gelijk geschreven is: Hij gaf hun het brood uit den hemel te eten.

32. Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Mozes heeft u niet gegeven het brood uit den hemel; maar Mijn Vader geeft u dat ware Brood uit den hemel.

33. Want het Brood Gods is Hij, Die uit den hemel nederdaalt, en Die der wereld het leven geeft
.


34. Zij zeiden dan tot Hem: Heere, geef ons altijd dit Brood.

35. En Jezus zeide tot hen: Ik ben het Brood des levens; die tot Mij komt, zal geenszins hongeren, en die in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten.

36. Maar Ik heb u gezegd, dat gij Mij ook gezien hebt, en gij gelooft niet.

37. Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.

38. Want Ik ben uit den hemel nedergedaald, niet opdat Ik Mijn wil zou doen, maar den wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft.

39. En dit is de wil des Vaders, Die Mij gezonden heeft, dat al wat Hij Mij gegeven heeft, Ik daaruit niet verlieze, maar hetzelve opwekke ten uitersten dage.

40. En dit is de wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft, dat een iegelijk, die den Zoon aanschouwt, en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

41. De Joden dan murmureerden over Hem, omdat Hij gezegd had: Ik ben het Brood, Dat uit den hemel nedergedaald is.

42. En zij zeiden: Is deze niet Jezus, de Zoon van Jozef, Wiens vader en moeder wij kennen? Hoe zegt Deze dan: Ik ben uit den hemel nedergedaald?

43. Jezus antwoordde dan, en zeide tot hen: Murmureert niet onder elkander.

44. Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

45. Er is geschreven in de profeten: En zij zullen allen van God geleerd zijn. Een iegelijk dan, die het van den Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij.

46. Niet dat iemand den Vader gezien heeft, dan Die van God is; Deze heeft den Vader gezien.

47. Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die in Mij gelooft, heeft het eeuwige leven.

48. Ik ben het Brood des levens.

49. Uw vaders hebben het Manna gegeten in de woestijn, en zij zijn gestorven.

50. Dit is het Brood, dat uit den hemel nederdaalt, opdat de mens daarvan ete, en niet sterve.


51. Ik ben dat levende Brood, dat uit den hemel nedergedaald is; zo iemand van dit Brood eet, die zal in der eeuwigheid leven. En het Brood, dat Ik geven zal, is Mijn vlees, hetwelk Ik geven zal voor het leven der wereld.

52. De Joden dan streden onder elkander, zeggende: Hoe kan ons deze Zijn vlees te eten geven?

53. Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Tenzij dat gij het vlees des Zoons des mensen eet, en Zijn bloed drinkt, zo hebt gij geen leven in uzelven.

54. Die Mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die heeft het eeuwige leven; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

55. Want Mijn vlees is waarlijk Spijs, en Mijn bloed is waarlijk Drank.

56. Die Mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die blijft in Mij, en Ik in hem.

57. Gelijkerwijs Mij de levende Vader gezonden heeft, en Ik leve door den Vader; alzo die Mij eet, dezelve zal leven door Mij.

58. Dit is het Brood, dat uit den hemel nedergedaald is; niet gelijk uw vaders het Manna gegeten hebben, en zijn gestorven. Die dit Brood eet, zal in der eeuwigheid leven.

59. Deze dingen zeide Hij in de synagoge, lerende te Kapernaum.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Mattheus 10

Bericht door Peter79 »

Piebe 2.2 schreef:
Peter79 schreef:
Piebe 2.2 schreef:
Peter79 schreef: Dus waar Mattheus en Marcus de komst van de Heilige Geest schetsen met Johannes de Doper, daar stellen Lukas en Johannes die voor als een ervaringsfeit van na de opstanding.

Dus er zijn wel degelijk verschillen tussen de evangeliën, waardoor je de verhaallijnen van Lukas en Johannes niet zonder meer kan opleggen aan Mattheus en Markus.
De collectieve doop met de heilige Geest werd nochtans door Johannes de Doper in de toekomende tijd geplaatst in Mattheus 3,11-12:

Ik doop u in water met het oog op bekering. Maar Hij die na mij komt, is krachtiger dan ik. Ik ben te min om Hem zijn sandalen te brengen. Hij zal u dopen in heilige Geest en vuur. De wan heeft Hij al in zijn hand, en Hij zal zijn dorsvloer opruimen; zijn graan zal Hij verzamelen in zijn schuur, maar het kaf verbranden in onblusbaar vuur.’

Dit is overduidelijk een profetie over de uitstorting van de heilige Geest tijdens pinkster en Christus tweede komst om te oordelen. Deze profetie wordt door Christus verklaard met de gelijkenis van het Koninkrijk uit Mattheus 13.

Hoe dan ook, Mattheus 10 gaat over de uitstorting van de heilige Geest tijdens pinkster beschreven in Lukas zijn tweede boek en de reis van de apostelen door Israël.
Het belangrijkste bezwaar dat ik tegen jouw uitlatingen heb, is niet dat jij ongelijk hebt, maar dat je de deur dichtgooit voor andere verklaringen dan de jouwe.
Dat is spijtig om te lezen, want je doet jezelf te kort als je mijn slaan met de deur mee laat wegen in je exegese. En bovendien heb ik geen ongelijk. ;)
Peter79 schreef:Mattheus 3 kan óók gelezen worden tegen de achtergrond van Maleachi 3 (en Matt 21):
Zie, Ik zend mijn bode om voor Mij uit de weg te banen.
Plotseling zal dan de Heer in zijn heiligdom binnentreden, de Heer die u zoekt, de bode van het verbond, naar wie u met vreugde uitkijkt. Zie, Hij komt – zegt de heer van de machten.
Maar wie verdraagt de dag van zijn komst? Wie blijft er staande, als Hij verschijnt?
Dit gaat duidelijk niet over de komst van Christus in het vlees, want die was onopvallend en stil, zie Mattheus 12 waarin de profeet wordt geciteerd en op Christus betrokken:

[18] Zie mijn knecht, die Ik gekozen heb,
van wie Ik houd en in wie Ik vreugde vind.
Ik zal mijn Geest op Hem leggen en het recht zal Hij verkondigen aan de volkeren.
[19] Hij zal niet twisten, niet schreeuwen,
en niemand zal op straat zijn stem horen.
[20] Het geknakte riet zal Hij niet breken
en een smeulende pit zal Hij niet doven,
tot Hij het recht laat zegevieren.
[21] En op zijn naam zullen de volkeren hun hoop stellen.

De eerste komst van Christus was passief, dat is een duidelijke zaak.
Voor jou is dat duidelijk. Je schijnt hier dezelfde tweedeling aan te hangen als de evangelischen doen als ze zeggen dat Jezus bij zijn komst als Lam kwam en pas bij zijn wederkomst als Leeuw.
Mattheus maakt die tweedeling niet. In zijn evangelie speelt vervulling een essentiële rol. Jezus heeft niet alleen de wet, maar ook de profeten vervuld: Maar dit alles is gebeurd, opdat de geschriften van de profeten vervuld zouden worden (Matt 26:56 WV95).
Totdat hij het oordeel velde bij de tweede komst, wist niemand wie hij was behalve zijn discipelen.
Ik geloof dat het oordeel heeft plaatsgevonden op Golgotha. Daar heeft Jezus zijn leven gegeven als losgeld voor velen (Matt 20:28). Groot zijn in de wereld, is heerschappij voeren, maar groot zijn in het Koninkrijk van God is dienen in deze wereld. Wie in de wereld wil opvallen, heeft zijn loon al in de wereld, maar wie zijn gerechtigheid in het verborgene doet, ontvangt zijn loon bij God, die in het verborgene ziet.
Voor de rest van de mensen was het een mysterie wie Jezus van Nazareth was voordat hij verkondigd werd als de gekomen Messias.
Omdat ze ziende blind zijn en hun gedachten niet Gods gedachten zijn, maar gedachten van mensen. De steen die door de bouwlieden verworpen werd, is tot een hoeksteen geworden, maar een struikelblok voor hen die zich in hun onwilligheid daaraan stoten.
De dag van de Heer waar Maleachi over profeteerde is niet de eerste, maar de tweede komst, wanneer Christus kwam om te oordelen.
Maleachi had het over "terstond". Jezus kwam terwijl Johannes de Doper nog bezig was.
'De dag van de heer zal duisternis zijn, geen licht, nachtelijk donker, van alle licht verstoken.'(Am 5,20)
Diepe duisternis op Golgotha.
Op de dag van het offer van de heer zal Ik de leiders, de zonen van de koning en iedereen die uitheemse kleding draagt straffen. (Sef 1,8)

Deze dag wordt door Christus in de voor zijn toehoorders toekomende tijd geplaatst.

Wees dus waakzaam, want je weet niet op welke dag jullie Heer komt. (Mat 24,42)
Hij wist het zelf ook niet, alleen de Vader. Hij kan van deze komst dus ook niet vaststellen dat het tijdens het leven is van sommige van zijn toehoorders, want dan zou Hij het wel geweten hebben.
En na de uitstorting van de heilige Geest over de zonen en dochters van Israël in Handelingen 2 spreekt Petrus in de toekomende tijd over deze dag van de Heer:

[14] Toen trad Petrus met de elf naar voren, verhief zijn stem en sprak hen als volgt toe: ‘Joden, inwoners van Jeruzalem, dit moet u allen weten, luister aandachtig naar mijn woorden! [15] Want deze mensen zijn niet dronken, zoals u denkt – het is trouwens pas het derde uur van de dag – [16] maar hier gebeurt wat gezegd is door de profeet Joël: [17] En het zal gebeuren in de laatste dagen, zegt God,
dat Ik mijn Geest zal uitgieten over alle mensen;
uw zonen en uw dochters zullen profeteren,
de jongeren onder u zullen visioenen zien
en de ouderen zullen dromen dromen;
[18] ja, over mijn dienaren en mijn dienaressen
zal Ik in die dagen mijn Geest uitgieten,
en zij zullen profeteren.
[19] Ik zal wonderen verrichten aan de hemel boven
en tekenen op de aarde beneden:
bloed en vuur en walmende rook.
[20] De zon zal veranderen in duisternis
en de maan in bloed,
voordat de dag van de Heer komt,
de grote en stralende dag.


Vergelijk dat eens met jouw citaat:
Peter79 schreef:Want Hij is als het vuur van de smelter, als het loog van de blekers.
Hij zal zijn als iemand die het zilver smelt en reinigt: de Levieten reinigt en loutert Hij, als goud en zilver. Dan zullen zij de heer weer hun offergaven brengen zoals het hoort.
Dan zal het offer van Juda en Jeruzalem de heer bevallen, evenals in de dagen van weleer, in de vroegere jaren.
Dan kom Ik naar u toe om recht te doen, om als een voortvarend aanklager op te treden tegen de tovenaars, de echtbrekers, de leugenaars, degenen die de dagloner zijn verdiende loon onthouden, die de weduwe en de wees verdrukken, die de vreemdeling opzij dringen,
tegen al degenen die Mij niet vrezen – zegt de heer van de machten.
Het is duidelijk aangetoond dat Maleachi woordelijk profeteerde over de dag van Heer.
Inderdaad en daarom is het jammer dat je de komst van de Heer in het vlees niet erkent.
Peter79 schreef:Als je de doop van Jezus beschouwt als een gebeurtenis om de mensen
waarom mag Pinksteren dan niet een gebeurtenis om de mensen zijn?
Waarom niet nee, daar heb ik geen moeite mee!
Peter79 schreef: - en nogmaals - ik heb al aangegeven dat de werking van de Heilige Geest na Jezus' verheerlijking veel verder gaat dan het in de mond leggen van de juiste woorden.
Apostel Johannes leert duidelijk dat de heilige Geest pas kon komen nadat Jezus naar de Vader ging. De betreffende verzen over de Trooster zijn reeds voorbijgekomen.
Herhaling van zetten.
Peter79 schreef:[quote="Exodus 4: 10-16 (WV95)"]Maar Mozes sprak tot de heer: ‘Neem mij niet kwalijk, Heer, maar ik ben geen redenaar. Ik ben dat nooit geweest, en ik ben het nu nog niet, ook al hebt U tot uw dienaar gesproken. Ik spreek moeilijk en traag.’ De heer antwoordde hem: ‘Wie geeft de mens een mond? Wie maakt stom of doof, ziende of blind? Doe Ik, de heer, dat niet? Ga nu maar, Ik zal u bijstaan als u spreekt en u ingeven wat u moet zeggen.’ Mozes bracht hier tegenin: ‘Neem mij niet kwalijk, Heer, zend liever iemand anders.’ Toen ontbrandde de toorn van de heer tegen Mozes en Hij sprak: ‘Is Aäron de Leviet* niet uw broer? Ik weet dat hij een goed spreker is! Hij is op weg naar u en hij zal blij zijn als hij u ziet. Spreek met hem, leg hem uw woorden in de mond. Ik zal u beiden bijstaan als u moet spreken en u ingeven wat u moet doen. Laat hem in uw plaats spreken tot het volk; hij zal uw mond zijn, u zijn god.
[quote="Jeremia 1:6-9 "WV95)"]Ik zei: ‘Ach Heer god, ik kan niet spreken; ik ben veel te jong.’ Maar de heer antwoordde: ‘Zeg niet: “Ik ben veel te jong!” Ga naar iedereen tot wie Ik u zend en alles wat Ik u opdraag, moet u hun zeggen. Wees niet bang voor hen want Ik ben bij u om u te redden – godsspraak van de heer.’ De heer stak toen zijn hand uit, raakte mijn mond aan en de heer sprak tot mij: ‘Ik leg hiermee mijn woorden in uw mond.
[/size][/quote]
Wat wil je met die teksten zeggen, dat Handelingen 2 niet klopt misschien of wat?[/quote]
Handelingen 2 klopt wel, maar jij wil per se Mattheus 10 zo lezen met het oog op de uitstorting van de Heilige Geest, dat je je ogen sluit voor de overeenkomst met de roeping van Mozes en Jeremia en het werk van de Heilige Geest vóór de verheerlijking van Jezus. Ik heb de teksten maar in klein lettertype weergegeven, want het is aan jou niet besteed, maar aan iemand anders wel.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Mattheus 10

Bericht door Piebe Paulusma »

Mattheus 10 gaat er ook over dat de discipelen in synagogen gegeseld werden, hetgeen eveneens pas na de dood en opstanding van Christus plaatsvond en niet er voor. Maar misschien heb ik de betreffende verzen gemist en wil je ze me aanreiken. :w
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Mattheus 10

Bericht door Peter79 »

Piebe 2.2 schreef:Mattheus 10 gaat er ook over dat de discipelen in synagogen gegeseld werden, hetgeen eveneens pas na de dood en opstanding van Christus plaatsvond en niet er voor. Maar misschien heb ik de betreffende verzen gemist en wil je ze me aanreiken. :w
Je hebt zeker wat gemist, lees het topic nog maar eens door.
Peter79 schreef: De fysieke haat tegen het evangelie komt in de evangeliën vooral tot uiting in de kruisdood en de dreiging die daaraan vooraf ging (“ze trachtten Hem te doden”). Het meest dichtbij komt nog dat een menigte Jezus van de berg wilde gooien. Dus wat hierboven staat, hoort eerder bij de tijd van Handelingen en daarna, dan van de tijd dat Jezus nog op aarde rondwandelde.

Piebe kiest er op grond van deze tekst nu voor om deze opdracht ook helemaal op de tijd na Jezus’ opstanding te laten slaan. In de tekst ligt de komst van de Mensenzoon nog in de toekomst. Dus als dit slaat op de tijd na de opstanding, dan ligt ook de komst van de Mensenzoon nog in de toekomst, gerekend vanaf de opstanding. En omdat een mensenleven niet zo lang duurt, moeten we concluderen dat de wederkomst al heeft plaatsgevonden.

Daarentegen kies ik ervoor om de opdracht te laten slaan op de opdracht die de discipelen hadden. In de dertig jaar na de opstanding was het bezoeken van alle steden van Israël goed te doen, maar om dat in de beperkte tijd voor Jezus’ sterven te doen, was haastwerk. Om dit verhaal herkenbaar en opbouwend te vertellen aan de lezers en hoorders van het boek Mattheus werd het in beelden beschreven die zij kenden en die o.a. in Handelingen worden beschreven. De haat die de lezers en hoorders ervoeren, kwam tot uiting in vervolging, maar het was dezelfde haat die de discipelen eerder hadden ontmoet tijdens hun rondgang door Israël.

Volgens mij betekent dit dat we elk onze keuzes maken – Piebe kiest ervoor, vanwege de inhoud van de opdracht om het na de opstanding te situeren; en ik kies vanwege de chronologie van Mattheus om het vóór de opstanding te situeren. Daarin zijn onze eigen menselijke keuzes doorslaggevend, want elk zijn we Bijbelgetrouw, omdat we elk verschillende aspecten van de tekst voor waar aannemen en de rest door logica aanpassen tot een consistente voorstelling.
Peter79 schreef:Hoe je vervolgens deze informatie interpreteert, kan verschillen, maar Mattheus 10 geeft bij nauwkeurige lezing een probleem, omdat er twee gebeurtenissen in elkaar geschoven lijken te zijn, namelijk het prediken in Israël vóór de opstanding en het preken in de wereld van de volken na de opstanding.

Mijn interpretatie is, dat de prediking in Israël een soort voorbeeld of sjabloon is voor hoe de hoorders en lezers van Mattheus zelf de wereld ingaan. Ook voor hen geldt dat ze het met haast moeten doen, want de eerste ronde liep uit op de eerste komst van de Mensenzoon - de overwinning die Hem naar de Vader voerde volgens het beeld van Daniël - en de tweede ronde zal eveneens uitlopen op het zien van Hem met de wolken en dat zal volgens het Nieuwe Testament spoedig zijn.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Mattheus 10

Bericht door Piebe Paulusma »

Dat wollige verhaal heb ik al gelezen, wat bedoel je nou, denk je dat we iets te kiezen hebben?

Dat Jezus over de periode voor de kruisdood sprak in Mattheus 10,17 is zeker niet het geval:

Pas op voor de mensen, want ze zullen je uitleveren aan rechtbanken, en in hun synagogen zullen ze je geselen.

Vergelijk het met Handelingen 22,19: Ik zei: “Heer, ze weten dat ik het was die overal in de synagogen de mensen die in U geloven gevangen nam en geselde.

En Handelingen 26,11: In alle synagogen heb ik hen herhaaldelijk met lijfstraffen tot godslastering gedwongen en in mijn tomeloze razernij vervolgde ik hen zelfs in steden buiten ons land.

En Paulus schreef in 1 Tes: [14] Broeders en zusters, u bent navolgers geworden van de christengemeenten van God in Judea, want van uw eigen landgenoten hebt u hetzelfde moeten verduren als zij van de Joden [15] die de Heer Jezus en de profeten hebben gedood en ons hebben vervolgd, die God niet behagen en tegen alle mensen ingaan, [16] die ons willen beletten tot de heidenen te spreken, opdat die gered worden; en hierdoor zijn zij voortdurend bezig de maat van hun zonden vol te maken. Maar Gods toorn is dan ook in volle mate over hen gekomen.

De christenvervolgingen vonden plaats NA de kruisiging en daardoor en door het feit dat de Vader door de discipelen sprak weten we dat Mattheus 10 gaat over de reis door Israël NA de dood en opstanding van Christus.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Mattheus 10

Bericht door Peter79 »

Piebe 2.2 schreef:Het is lastig praten met iemand die zo zeker is van zijn eigen gelijk over het tijdstip van de wederkomst dat elk vers ervoor moet wijken.
Dat is zeker, zullen we maar stoppen? En spot maar verder met je wandelende kadavers, als dat geen grappen zijn, is dat serieuze spot, toch?
Hoe dan ook, de christenvervolgingen vonden plaats NA de dood en opstanding en daaruit en uit het feit dat de Vader door hen sprak weten we dat Mattheus 10 gaat over de reis door Israël NA de dood en opstanding van Christus.
Daarmee wordt gewoon de lijn voortgezet van Abel tot Zekarja: Kijk, daarom stuur Ik profeten en wijzen en schriftgeleerden naar u. U zult sommigen van hen doden en kruisigen, u zult anderen geselen in uw synagogen en vervolgen van stad tot stad, opdat op u neerkomt al het rechtvaardige bloed dat op aarde vergoten is vanaf het bloed van de rechtvaardige Abel tot het bloed van Zacharias, de zoon van Berekja, die u vermoord hebt tussen de tempel en het altaar. Ik verzeker u, dit zal allemaal op deze generatie neerkomen. Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt en diegenen stenigt die tot haar gezonden zijn! Hoe vaak heb Ik uw kinderen niet onder mijn hoede willen nemen, zoals een kip haar kuikens bijeenbrengt onder haar vleugels. Maar u hebt het niet gewild. Kijk, uw huis blijft onbewoond achter (Matt 23:34-38 WV95).
Dat wollige verhaal heb ik al gelezen, wat bedoel je nou, denk je dat we iets te kiezen hebben?

Dat Jezus over de kruisdood sprak in Mattheus 10,17 is zeker niet het geval:

Pas op voor de mensen, want ze zullen je uitleveren aan rechtbanken, en in hun synagogen zullen ze je geselen.

Vergelijk het met Mattheus 23,34: Kijk, daarom stuur Ik profeten en wijzen en schriftgeleerden naar u. U zult sommigen van hen doden en kruisigen, u zult anderen geselen in uw synagogen en vervolgen van stad tot stad,

En Paulus schreef in 1 Tes: [14] Broeders en zusters, u bent navolgers geworden van de christengemeenten van God in Judea, want van uw eigen landgenoten hebt u hetzelfde moeten verduren als zij van de Joden [15] die de Heer Jezus en de profeten hebben gedood en ons hebben vervolgd, die God niet behagen en tegen alle mensen ingaan, [16] die ons willen beletten tot de heidenen te spreken, opdat die gered worden; en hierdoor zijn zij voortdurend bezig de maat van hun zonden vol te maken. Maar Gods toorn is dan ook in volle mate over hen gekomen.
Jij bent de maat der dingen toch?
Ik laat het hierbij, ik ben gewaarschuwd voor spotters.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Mattheus 10

Bericht door Piebe Paulusma »

Dat Jezus over de periode voor de kruisdood sprak in Mattheus 10,17 is zeker niet het geval:

Pas op voor de mensen, want ze zullen je uitleveren aan rechtbanken, en in hun synagogen zullen ze je geselen.

Vergelijk het met Handelingen 22,19: Ik zei: “Heer, ze weten dat ik het was die overal in de synagogen de mensen die in U geloven gevangen nam en geselde.

En Handelingen 26,11: In alle synagogen heb ik hen herhaaldelijk met lijfstraffen tot godslastering gedwongen en in mijn tomeloze razernij vervolgde ik hen zelfs in steden buiten ons land.

Dit komt woordelijk overeen met waar Jezus zijn discipelen voor waarschuwde, derhalve situeer ik Mattheus 10 na de kruisiging. Dit leidt echter tot de onvermijdelijke conclusie dat Jezus zijn komst (v23) binnen de levens van sommige apostelen plaatste. Vergelijk het ook met Mattheus 16,28. Deze onvermijdelijke conclusie is ook wat Peter79 zo frustreert.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende