Erfzonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
peda
Berichten: 20637
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Erfzonde

Bericht door peda »

Piebe 2.2 schreef:Maar Peda, voert het te ver om het naïef te vinden om de meest listige van alle dieren (Gen 3,1) bij de onschuldige mens in de hof toe te laten , hen bij de verboden boom te zien en te verwachten dat het wel zal loslopen? Alsdan God goed is, dan is naïviteit dat ook!
Hallo Piebe,

Wanneer je de Alwetendheid van God inzake de toekomst er ook nog bijneemt, wordt het nog minder verklaarbaar. Ook waarom God alles vooruit wetende in het paradijs de bekende boom heeft geplaatst. Predestinatie komt dan snel in het vizier van een aantal mensen. Ik stelde ook reeds dat het probleem van het contact van God met het kwaad niet bevredigend is opgelost. Niet voor niets wordt daar reeds in het O T mee geworsteld.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Erfzonde

Bericht door Piebe Paulusma »

peda schreef:
Piebe 2.2 schreef:Maar Peda, voert het te ver om het naïef te vinden om de meest listige van alle dieren (Gen 3,1) bij de onschuldige mens in de hof toe te laten , hen bij de verboden boom te zien en te verwachten dat het wel zal loslopen? Alsdan God goed is, dan is naïviteit dat ook!
Hallo Piebe,

Wanneer je de Alwetendheid van God inzake de toekomst er ook nog bijneemt, wordt het nog minder verklaarbaar. Ook waarom God alles vooruit wetende in het paradijs de bekende boom heeft geplaatst. Predestinatie komt dan snel in het vizier van een aantal mensen. Ik stelde ook reeds dat het probleem van het contact van God met het kwaad niet bevredigend is opgelost. Niet voor niets wordt daar reeds in het O T mee geworsteld.
Ciao Peda,

Met je opmerking dat het vraagstuk God en het kwaad niet bevredigend is opgelost sla je de spijker recht op zijn kop. Het vraagstuk is niet alleen niet opgelost, men wil dat ook helemaal niet want dan komt een aantal geloofszekerheden op de tocht te staan.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Fundamenteel
Berichten: 1263
Lid geworden op: 30 aug 2016, 13:55
Man/Vrouw: M

Re: Erfzonde

Bericht door Fundamenteel »

Iets dat ik in mijn dagboek ooit schreef:

God ik heb je gezocht, maar het lijkt alsof ik de duivel heb gevonden. Ik heb me opengesteld voor iedere ervaring die op mijn pad kwam. U stuurde mij uiteindelijk een Jehova getuige. Ik trof een hartelijke man die mij veel bijleert over de bijbel. Maar ik voel het niet als eigen aan. Als ik de leer van Jehova mag geloven leefde ik mijn hele leven in zonde. Volgens Jehova getuigen is alles na de zondeval van Adam en Eva een creatie van de duivel. Alles wat de mensheid ons te bieden heeft is des duivels. Maar zoals ik het ervaar, heb ik geen erfzonde. Ik ben misvormd door mijn opvoeding, niet door mijn natuur. Waarom zou alles wat ik ervaar in deze wereld afkomstig van de duivel zijn. Ik heb moeite met dit te geloven. Noch aanvaard ik het idee dat ik verantwoordelijk word gesteld voor de zondes van een ander. Adam en Eva zijn voor mij een fictief verhaal om een moment in geschiedenis symbolisch te verwoorden. Het zijn de eerste mensen die van hun instinct afdreven, meer inzicht verworven op zichzelf en mogelijkheden beredeneerden. De mens heeft op evolutionaire schaal tamelijk snel meer hersencapaciteit verworven. Dat moment beschrijven ze dan als de zondeval. Het hof van eden was dan onze dierlijke status in de natuur. De dood was ons onbekend, noch goed of kwaad. We handelden op instinct en gaven toe aan onze innerlijke stem. Die innerlijke stem, ons instinct, werd ervaren als “god”, maar evengoed de duivel. Door ons daar vanaf te keren gaven wij toe aan reden. We begonnen te beredeneren en ontbosten onszelf uit het hof van eden. God was ons instinct, de duivel is de toegepaste kennis. Hebben Adam en Eva ons de duivel aangedaan of hebben zij ons verlost uit de dierlijke status waar wij slaven van ons instinct waren?
The bible -> It is written | Theory of evil lucion -> It is rewritten
peda
Berichten: 20637
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Erfzonde

Bericht door peda »

Fundamenteel schreef:Iets dat ik in mijn dagboek ooit schreef:

God ik heb je gezocht, maar het lijkt alsof ik de duivel heb gevonden. Ik heb me opengesteld voor iedere ervaring die op mijn pad kwam. U stuurde mij uiteindelijk een Jehova getuige. Ik trof een hartelijke man die mij veel bijleert over de bijbel. Maar ik voel het niet als eigen aan. Als ik de leer van Jehova mag geloven leefde ik mijn hele leven in zonde. Volgens Jehova getuigen is alles na de zondeval van Adam en Eva een creatie van de duivel. Alles wat de mensheid ons te bieden heeft is des duivels. Maar zoals ik het ervaar, heb ik geen erfzonde. Ik ben misvormd door mijn opvoeding, niet door mijn natuur. Waarom zou alles wat ik ervaar in deze wereld afkomstig van de duivel zijn. Ik heb moeite met dit te geloven. Noch aanvaard ik het idee dat ik verantwoordelijk word gesteld voor de zondes van een ander. Adam en Eva zijn voor mij een fictief verhaal om een moment in geschiedenis symbolisch te verwoorden. Het zijn de eerste mensen die van hun instinct afdreven, meer inzicht verworven op zichzelf en mogelijkheden beredeneerden. De mens heeft op evolutionaire schaal tamelijk snel meer hersencapaciteit verworven. Dat moment beschrijven ze dan als de zondeval. Het hof van eden was dan onze dierlijke status in de natuur. De dood was ons onbekend, noch goed of kwaad. We handelden op instinct en gaven toe aan onze innerlijke stem. Die innerlijke stem, ons instinct, werd ervaren als “god”, maar evengoed de duivel. Door ons daar vanaf te keren gaven wij toe aan reden. We begonnen te beredeneren en ontbosten onszelf uit het hof van eden. God was ons instinct, de duivel is de toegepaste kennis. Hebben Adam en Eva ons de duivel aangedaan of hebben zij ons verlost uit de dierlijke status waar wij slaven van ons instinct waren?
Hallo Fundamenteel,

Ik ben het met heel veel eens met jouw constateringen. Niet in alles, maar dat hoeft ook niet. Zelf heb ik het geloof aan het feitelijk bestaan van de gevallen engel die een kwalijke invloed uitoefent op de mens via de hersenen reeds lang verlaten. In de middeleeuwen werd het geloof in de duivel, heksen en andere onzichtbare fabelwezens enorm groot geschreven. Hetzelfde gold voor opvattingen over de hel, de toekomst voor velen na het laatste oordeel. In sommige stromingen is anno 2017 dit "'middeleeuws"' denken nog volop aan de orde van de dag. Ook de Jg geloven in het bestaan van Satan als een persoonsachtig geestelijk wezen. De Jg gelooft aan het Laatste Oordeel en vervolgens de definitieve vernietiging van die gestorvenen die niet gerechtvaardigd zijn in de ogen van God. De Jg gelooft aan de zondeval door het feitelijk verkeerd handelen van de eerste geschapen mensen bij de boom in het paradijs. Een zondeval door toenemende bewustwording in het evolutie proces, wordt vierkant van de hand gewezen. De Jg wijst macro-evolutie immers resoluut van de hand. Adam en Eva hebben met God pratend rondgelopen in het paradijs, Methusalem werd 969 jaren oud, Noach overleefde met een paar familie leden als enige de wereldwijde zondvloed. Wonderen bestaan en komen voor in de wereld. Wanneer iemand deze gedachten niet strijdig vindt met zijn/haar weten en voelen dan kan deze geloofsstroming door hun onderling gedrag sommigen aanspreken.
Wie deze basis-uitgangspunten niet deelt, moet in mijn ogen wegblijven uit de Koninkrijkszaal. De Jg vragen een totale "' bekering"' , geen gedeeltelijke. Jouw laatste zin "" hebben wij ons verlost uit de dierlijke status waar wij slaven van ons instinct waren"' geeft i.m.o. precies de positie aan waarin de moderne mens verkeert. De homo-sapiens die in het evolutieproces geleidelijk cognitieve eigen schappen heeft "' verkregen "' waarmede het in principe mogelijk is om controle en beheersing, over het in een vroegere episode ontwikkelde instinctieve gedrag, te verkrijgen. Of het ooit in de verre toekomst bij iedereen volkomen zal gaan lukken, blijft de onopgeloste grote vraag.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Erfzonde

Bericht door Alpha »

Fundamenteel schreef:
Alpha schreef:Ik beperk mij hier tot de Bijbel.

De slang in de geneeskunde is overgenomen van de Griekse mythologie.
Zij waren afgoden aanbidders.
Dus jij neemt het genesis verhaal letterlijk?
Jezus zei: "uw woord is waarheid".
Ik heb geen reden om aan hem te twijfelen.

Ik neem het Genesis verslag zoals het is, een verslag van gebeurtenissen.
Het is wel een kunst om te onderscheiden, wat letterlijk en wat figuurlijk is bedoeld.
Mozes is de schrijver en hij beschreef zaken, die hij niet meegemaakt heeft.
Duidelijk is, dat hij zaken onder goddelijke inspiratie schreef.
Er is op aarde geen enkel geschrift te vinden, die vanaf de eerste mens nauwkeurig het geslachtsregister bijhoudt.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Erfzonde

Bericht door Alpha »

Piebe 2.2 schreef:Dus hun ogen gingen ook langzaam open? :roll: !
waar haal je dat vandaan?
Piebe 2.2 schreef:Nog maar een keer: er werd gedreigd met onmiddellijke dood en na de zondeval leefde Adam nog negenhonderddertig jaar. Dat is geen sterven ten dage van het zondigen maar een lang gezond leven! De meeste christenen geloven dus dat Adam en Eva niet stierven op de dag dat ze van de verboden vrucht aten en het geeft te denken dat ook satan dat precies zei tegen Eva!
Er werd niet gedreigd, maar gezegd, wat de consequentie was van deze diefstal.

God had de aarde gemaakt voor volmaakte mensen en de bedoeling was, dat zij de aarde zouden "beheren".
Opstand tegen God wordt met de dood bestraft.

Maar...

2Pe 3:
8 Laat dit ene feit echter niet aan UW aandacht ontgaan, geliefden, dat bij JHWH één dag als duizend jaar is en duizend jaar als één dag. 
9 JHWHis niet traag ten aanzien van zijn belofte, zoals sommigen traagheid beschouwen, maar hij is geduldig met U, omdat hij niet wenst dat er iemand vernietigd wordt, maar wenst dat allen tot berouw geraken. 
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Erfzonde

Bericht door Alpha »

Fundamenteel schreef:Oh maar de bijbel verbiedt zeer zeker van de boom te eten.

Genesis 1:17
Maar van den boom der kennis des goeds en des kwaads, daarvan zult gij niet eten; want ten dage, als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven.

Genesis 3:2-5
En de vrouw zeide tot de slang: Van de vrucht der bomen dezes hofs zullen wij eten;
Maar van de vrucht des booms, die in het midden des hofs is, heeft God gezegd: Gij zult van die niet eten, noch die aanroeren, opdat gij niet sterft.
Toen zeide de slang tot de vrouw: Gijlieden zult den dood niet sterven;
Maar God weet, dat, ten dage als gij daarvan eet, zo zullen uw ogen geopend worden, en gij zult als God wezen, kennende het goed en het kwaad.


In welke mate liegt de slang hier? Zowel God als de slang liegen en vertellen halve waarheden. Want de dag dat zij er van eten, die dag sterven zij niet. OF wat bedoelde God met "ten dage" ?

Omdat Eva Adam verleidde van de vrucht te eten krijgt ze ook de naam Eva. Dat betekent, levensgever.
Daarvoor noemde ze Manninne. Dat betekent, uit de man genomen.
Het is geen dag volgens menselijke tijdsrekening, geen letterlijke aardse dag.

Gods tijdsrekening is niet op een zon gebaseerd. Zie 2 Pe 3:8.

In begrijpelijk Nederlands staat er dit:

Genesis 2:17 Maar wat de boom der kennis van goed en kwaad betreft, gij moogt daarvan niet eten, want op de dag dat gij daarvan eet, zult gij beslist sterven.”

Genesis 3:
2 Hierop zei de vrouw tot de slang: „Van de vrucht der bomen van de tuin mogen wij eten. 
3 Maar wat het eten van de vrucht van de boom die in het midden van de tuin staat betreft, God heeft gezegd: ’GIJ moogt daarvan niet eten, neen, GIJ moogt ze niet aanraken, opdat GIJ niet sterft.’” 
4 Hierop zei de slang tot de vrouw: „GIJ zult volstrekt niet sterven. 
5 Want God weet dat nog op de dag dat GIJ ervan eet, UW ogen stellig geopend zullen worden en GIJ stellig als God zult zijn, KENNEND goed en kwaad.” NWV.

Satan zei dat ze niet zouden sterven, dat gebeurde toch.
De eerste leugen.
Later maakte hij er een onsterfelijke ziel van.
Ook niet waar.

Helaas willen mensen nu nog steeds bepalen, wat in hun ogen goed en kwaad is.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Erfzonde

Bericht door Alpha »

Piebe 2.2 schreef:Howdy peda,

Over waar Paulus zijn leer vandaan had, namelijk het evangelie, schrijft de apostel zelf dat hij terstond bij geen vlees en bloed te rade is gegaan (Gal 1,16) en niet van noch geroepen is door een mens, maar Christus (Gal 1,1). Derhalve kunnen we stellen dat Paulus zijn leer van Christus afkomstig is, die tegen een joodse achtergrond van zijn eerdere leraren het beste verstaan wordt.
Paulus is duidelijk door de hemelse Jezus als apostel aangesteld.
Hij was een farizeeër en meende dat hij Gods wil deed, door die afvallige joden, discipelen van Jezus, te vervolgen en te doden.
Fundamenteel
Berichten: 1263
Lid geworden op: 30 aug 2016, 13:55
Man/Vrouw: M

Re: Erfzonde

Bericht door Fundamenteel »

peda schreef: Hallo Fundamenteel,

Ik ben het met heel veel eens met jouw constateringen. Niet in alles, maar dat hoeft ook niet. Zelf heb ik het geloof aan het feitelijk bestaan van de gevallen engel die een kwalijke invloed uitoefent op de mens via de hersenen reeds lang verlaten. In de middeleeuwen werd het geloof in de duivel, heksen en andere onzichtbare fabelwezens enorm groot geschreven. Hetzelfde gold voor opvattingen over de hel, de toekomst voor velen na het laatste oordeel. In sommige stromingen is anno 2017 dit "'middeleeuws"' denken nog volop aan de orde van de dag. Ook de Jg geloven in het bestaan van Satan als een persoonsachtig geestelijk wezen. De Jg gelooft aan het Laatste Oordeel en vervolgens de definitieve vernietiging van die gestorvenen die niet gerechtvaardigd zijn in de ogen van God. De Jg gelooft aan de zondeval door het feitelijk verkeerd handelen van de eerste geschapen mensen bij de boom in het paradijs. Een zondeval door toenemende bewustwording in het evolutie proces, wordt vierkant van de hand gewezen. De Jg wijst macro-evolutie immers resoluut van de hand. Adam en Eva hebben met God pratend rondgelopen in het paradijs, Methusalem werd 969 jaren oud, Noach overleefde met een paar familie leden als enige de wereldwijde zondvloed. Wonderen bestaan en komen voor in de wereld. Wanneer iemand deze gedachten niet strijdig vindt met zijn/haar weten en voelen dan kan deze geloofsstroming door hun onderling gedrag sommigen aanspreken.
Wie deze basis-uitgangspunten niet deelt, moet in mijn ogen wegblijven uit de Koninkrijkszaal. De Jg vragen een totale "' bekering"' , geen gedeeltelijke. Jouw laatste zin "" hebben wij ons verlost uit de dierlijke status waar wij slaven van ons instinct waren"' geeft i.m.o. precies de positie aan waarin de moderne mens verkeert. De homo-sapiens die in het evolutieproces geleidelijk cognitieve eigen schappen heeft "' verkregen "' waarmede het in principe mogelijk is om controle en beheersing, over het in een vroegere episode ontwikkelde instinctieve gedrag, te verkrijgen. Of het ooit in de verre toekomst bij iedereen volkomen zal gaan lukken, blijft de onopgeloste grote vraag.
wel ik probeer het hedendaags symbolisch te rijmen. De duivel die onze hersenen beïnvloed kan wel eens de misleiding zijn die ons naartoe de kennis dreef. Door de misleiding ontstond kennis. Want eerst waren we overtuigd, we stonden er niet bij stil, we gingen op instinct. Door de misleiding begonnen we aan onszelf te twijfelen en veranderde/evolueerde we geestelijk.

Ikzelf ben nog niet buiten geweest voor de getuigen. Ik ontvang 2 mensen bij mij thuis voor studie. Ik zie waar het uitdraait. Ik vind het een belangrijk aspect in mijn levensonderzoek dat ik niet kan negeren.

Ik vind dat religie en wetenschap te verzoenen zijn, maar ik kijk daar dan ook heel anders naar dan de meeste rond me heen.
Als je het genesis verhaal letterlijk gaat nemen, gaat er veel waarde verloren.
De vertaling is ook alles behalve zoals ze moet zijn.
Ziel en ademhaling verschillen maar 1 letter in Hebreeuws bv. Voor alles in echte waarde te schatten dien je de oorspronkelijke taal te leren. Het is een beknot verhaal dat een moment in onze menselijke geschiedenis verwoord.
Iets veranderde ons.
The bible -> It is written | Theory of evil lucion -> It is rewritten
Fundamenteel
Berichten: 1263
Lid geworden op: 30 aug 2016, 13:55
Man/Vrouw: M

Re: Erfzonde

Bericht door Fundamenteel »

Alpha schreef: Jezus zei: "uw woord is waarheid".
Ik heb geen reden om aan hem te twijfelen.

Ik neem het Genesis verslag zoals het is, een verslag van gebeurtenissen.
Het is wel een kunst om te onderscheiden, wat letterlijk en wat figuurlijk is bedoeld.
Mozes is de schrijver en hij beschreef zaken, die hij niet meegemaakt heeft.
Duidelijk is, dat hij zaken onder goddelijke inspiratie schreef.
Er is op aarde geen enkel geschrift te vinden, die vanaf de eerste mens nauwkeurig het geslachtsregister bijhoudt.
Waar haalde de kinderen van Adam en Eva dan hun vrouw?
Waarom is de eerste vrouw, Lilith, van Adam niet vernoemd in het OT?
The bible -> It is written | Theory of evil lucion -> It is rewritten
Fundamenteel
Berichten: 1263
Lid geworden op: 30 aug 2016, 13:55
Man/Vrouw: M

Re: Erfzonde

Bericht door Fundamenteel »

Alpha schreef:Het is geen dag volgens menselijke tijdsrekening, geen letterlijke aardse dag.

Gods tijdsrekening is niet op een zon gebaseerd. Zie 2 Pe 3:8.

In begrijpelijk Nederlands staat er dit:

Genesis 2:17 Maar wat de boom der kennis van goed en kwaad betreft, gij moogt daarvan niet eten, want op de dag dat gij daarvan eet, zult gij beslist sterven.”

Genesis 3:
2 Hierop zei de vrouw tot de slang: „Van de vrucht der bomen van de tuin mogen wij eten. 
3 Maar wat het eten van de vrucht van de boom die in het midden van de tuin staat betreft, God heeft gezegd: ’GIJ moogt daarvan niet eten, neen, GIJ moogt ze niet aanraken, opdat GIJ niet sterft.’” 
4 Hierop zei de slang tot de vrouw: „GIJ zult volstrekt niet sterven. 
5 Want God weet dat nog op de dag dat GIJ ervan eet, UW ogen stellig geopend zullen worden en GIJ stellig als God zult zijn, KENNEND goed en kwaad.” NWV.

Satan zei dat ze niet zouden sterven, dat gebeurde toch.
De eerste leugen.
Later maakte hij er een onsterfelijke ziel van.
Ook niet waar.

Helaas willen mensen nu nog steeds bepalen, wat in hun ogen goed en kwaad is.
De dagen duurden korter. Want mensen werden enorm oud. Ik vind het toch maar vaag en rekbaar. "Dagen zijn niet letterlijk te nemen, dat ook niet, maar dat dan weer wel." Ik leid het ook niet af uit uw bijbelverwijzingen.

God zegt ons ook dat we onze ogen en ledematen moeten uitrukken als zij zonde plegen. Is dat figuurlijk te nemen dan?
En zoals ik het lees verkondigen zowel God als de duivel halve waarheden.
Wat als de duivel een verzonnen fenomeen is om de ware aard van iets te vermommen?
The bible -> It is written | Theory of evil lucion -> It is rewritten
peda
Berichten: 20637
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Erfzonde

Bericht door peda »

Fundamenteel schreef:
wel ik probeer het hedendaags symbolisch te rijmen. De duivel die onze hersenen beïnvloed kan wel eens de misleiding zijn die ons naartoe de kennis dreef. Door de misleiding ontstond kennis. Want eerst waren we overtuigd, we stonden er niet bij stil, we gingen op instinct. Door de misleiding begonnen we aan onszelf te twijfelen en veranderde/evolueerde we geestelijk.

Ikzelf ben nog niet buiten geweest voor de getuigen. Ik ontvang 2 mensen bij mij thuis voor studie. Ik zie waar het uitdraait. Ik vind het een belangrijk aspect in mijn levensonderzoek dat ik niet kan negeren.

Ik vind dat religie en wetenschap te verzoenen zijn, maar ik kijk daar dan ook heel anders naar dan de meeste rond me heen.
Als je het genesis verhaal letterlijk gaat nemen, gaat er veel waarde verloren.
De vertaling is ook alles behalve zoals ze moet zijn.
Ziel en ademhaling verschillen maar 1 letter in Hebreeuws bv. Voor alles in echte waarde te schatten dien je de oorspronkelijke taal te leren. Het is een beknot verhaal dat een moment in onze menselijke geschiedenis verwoord.
Iets veranderde ons.
Hallo Fundamenteel,

Jij schrijft "' iets veranderde ons "'. Dat ben ik zeker met jou eens. Het totale leven bestaat uit verandering. De grote vraag is of die verandering aangestuurd wordt of niet. Is er een Hogere Bedoeling of juist niet. Komt "' Iets '' van Buiten deze wereld ( een schepping met een Doel ) of komt "Iets "' vanuit de Natuur zelve ( selfsupporting en zonder kenbaar Doel ). Dat is nu eenmaal het grote Mysterie bij het begrijpen van de oorzaak van de verandering. De mens begrijpt dat hij te maken heeft met een Mysterie, de rest van de natuur mist dat begrip. Dat plaatst de mens in een bijzondere positie. De mens geschapen naar Beeld en Gelijkenis van God of toch weer niet. Dat jij het Genesis verhaal niet letterlijk leest, doet mij persoonlijk deugd. Wanneer je de inhoud van Genesis metaforisch benaderd, ontmoet je een voor alle tijden grote diepgang in denken. Daar zie ik de mogelijkheid van een handreiking tussen geloof en wetenschap. Genesis lezen als een wetenschappelijk handboek over astronomie en geneeskunde of als een geschiedkundig manifest, levert botsingen op met inmiddels vele op andere wijze verkregen bevindingen. Dan sta je voor een keuze, waarbij en/en niet meer mogelijk is. Dat moet je ook bedenken bij de contacten met de Jg. Als je kiest voor de Jg, moet je aan de andere kant veel achter je laten.
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Erfzonde

Bericht door Yolanda_dB »

Fundamenteel schreef:Waarom is de eerste vrouw, Lilith, van Adam niet vernoemd in het OT?
Omdat het idee van twee vrouwen van Adam een verzinsel is.
Fundamenteel
Berichten: 1263
Lid geworden op: 30 aug 2016, 13:55
Man/Vrouw: M

Re: Erfzonde

Bericht door Fundamenteel »

Yolanda_dB schreef:
Fundamenteel schreef:Waarom is de eerste vrouw, Lilith, van Adam niet vernoemd in het OT?
Omdat het idee van twee vrouwen van Adam een verzinsel is.
Waarom is Lilith een verzinsel en Eva niet?
We lezen toch van man en vrouw in de gelijkenis van God.
Daarna lezen we pas over de schepping van de mens.
The bible -> It is written | Theory of evil lucion -> It is rewritten
Fundamenteel
Berichten: 1263
Lid geworden op: 30 aug 2016, 13:55
Man/Vrouw: M

Re: Erfzonde

Bericht door Fundamenteel »

peda schreef: Hallo Fundamenteel,

Jij schrijft "' iets veranderde ons "'. Dat ben ik zeker met jou eens. Het totale leven bestaat uit verandering. De grote vraag is of die verandering aangestuurd wordt of niet. Is er een Hogere Bedoeling of juist niet. Komt "' Iets '' van Buiten deze wereld ( een schepping met een Doel ) of komt "Iets "' vanuit de Natuur zelve ( selfsupporting en zonder kenbaar Doel ). Dat is nu eenmaal het grote Mysterie bij het begrijpen van de oorzaak van de verandering. De mens begrijpt dat hij te maken heeft met een Mysterie, de rest van de natuur mist dat begrip. Dat plaatst de mens in een bijzondere positie. De mens geschapen naar Beeld en Gelijkenis van God of toch weer niet. Dat jij het Genesis verhaal niet letterlijk leest, doet mij persoonlijk deugd. Wanneer je de inhoud van Genesis metaforisch benaderd, ontmoet je een voor alle tijden grote diepgang in denken. Daar zie ik de mogelijkheid van een handreiking tussen geloof en wetenschap. Genesis lezen als een wetenschappelijk handboek over astronomie en geneeskunde of als een geschiedkundig manifest, levert botsingen op met inmiddels vele op andere wijze verkregen bevindingen. Dan sta je voor een keuze, waarbij en/en niet meer mogelijk is. Dat moet je ook bedenken bij de contacten met de Jg. Als je kiest voor de Jg, moet je aan de andere kant veel achter je laten.
Ik meen dan iets dat ons echt significant veranderde. Misschien iets in ons dieet? Iets dat de Neanderthaler en consoorten niet aten? Een vrucht, de vrucht? :D
Ik kan het niet letterlijk lezen, ik kan het niet in mij opnemen voor waar. Het is een onmogelijke match. Het druist ook tegen mijn opvoeding in. Als je op het dieet gaat pinnen, dan kan je inderdaad heel diep gaan. Want hoe ver kan één gaan? Ik hou mij vooral in, maar denk er het mijne van.

Ik lees genesis eerder als geschiedenisboek, maar met een korreltje zout. Niet tegenstaand, het verhaal op zich heeft veel diepgang.

Zodra ik voor de keuze kom te staan tussen JG en mezelf, kies ik wellicht voor mezelf. Ik ben paganistisch, occult en de grote zoeker die het nooit zal weten. Ik vraag me soms wel eens af in welke mate ik gebrainwasht ben en in welke mate ik vatbaar ben voor de leer van Jehova.
Wat wilt God van mij? Simpel, niet roken, niet drinken, geen drugs en goed zorgen voor mijn omgeving. Ik laat het simpel klinken, maar vanuit mijn positie is dat een serieuze opdracht. Mijn persoonlijke erfzonde.
The bible -> It is written | Theory of evil lucion -> It is rewritten
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Erfzonde

Bericht door callista »

Fundamenteel schreef:
Yolanda_dB schreef:
Fundamenteel schreef:Waarom is de eerste vrouw, Lilith, van Adam niet vernoemd in het OT?
Omdat het idee van twee vrouwen van Adam een verzinsel is.
Waarom is Lilith een verzinsel en Eva niet?
We lezen toch van man en vrouw in de gelijkenis van God.
Daarna lezen we pas over de schepping van de mens.

Daarom verschillen de twee scheppingsverhalen ook.
In Genesis 1 schiep God de mens..man en vrouw schiep hij hen..tegelijk dus..,
In Genesis 2 schiep God volgens de Scheppingsmythe in de Bijbel eerst Adam en daarna Eva uit een rib van Adam.
Nadat Lillith weggestuurd werd vanwege het patriarchaal worden van de bijbelschrijvers is er het een en ander verdwenen uit de Bijbel......en aangepast
Gebruikersavatar
Wajehie
Berichten: 578
Lid geworden op: 07 dec 2014, 18:55
Man/Vrouw: M

Re: Erfzonde

Bericht door Wajehie »

callista schreef: Nadat Lillith weggestuurd werd vanwege het patriarchaal worden van de bijbelschrijvers is er het een en ander verdwenen uit de Bijbel......en aangepast
Een atheist die iets gelooft zonder bewijs. Wel erg selectief geloven.
Ze kunnen je ook van alles wijsmaken :mrgreen:
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Erfzonde

Bericht door Yolanda_dB »

Fundamenteel schreef:Waarom is Lilith een verzinsel en Eva niet?
Omdat Eva in de Bijbel wordt genoemd, en Lilith niet.
Fundamenteel schreef:We lezen toch van man en vrouw in de gelijkenis van God.
Klopt.
Fundamenteel schreef:Daarna lezen we pas over de schepping van de mens.
Klopt ook.
Nogmaals Adam en Eva.
En niet alleen een herhaling van de schepping van Adam en een nieuwe schepping van een tweede vrouw.

Zoals ik het lees in Genesis 2:
In Genesis 1 is de schepping beschreven.
In Genesis 2 verzen 1 t/m 4 zegt God samenvattend: Dit is hoe de hemel en de aarde zijn geschapen.
Kortom: het scheppen van God is klaar.
Kortom: wat hierna komt, is niet een tweede scheppingsverhaal,
of een aanvullend stukje schepping omdat God wat is vergeten of wat fout heeft gedaan,
maar een nadere uitwerking van het scheppingsverhaal.
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Erfzonde

Bericht door Yolanda_dB »

callista schreef:Daarom verschillen de twee scheppingsverhalen ook.
In Genesis 1 schiep God de mens..man en vrouw schiep hij hen..tegelijk dus..,
In Genesis 2 staat niet een tweede schepping beschreven, alsof God de eerste keer wat fout had gedaan of wat was vergeten.
Het is nadere uitwerking van enkele relevante elementen in de schepping, met name over de (oorspronkelijke vorm van) relatie tussen man en vrouw.
Dat "tegelijk dus" is een interpretatie, en meteen ook een interpretatie die door Genesis 2 wordt weerlegd.
callista schreef:In Genesis 2 schiep God volgens de Scheppingsmythe in de Bijbel eerst Adam en daarna Eva uit een rib van Adam.
Klopt.
callista schreef:Nadat Lillith weggestuurd werd vanwege het patriarchaal worden van de bijbelschrijvers is er het een en ander verdwenen uit de Bijbel......en aangepast
Ja, dit complot-denken van jou is ondertussen wel bekend.
Ik geloof dat dit complete kletskoek is ...
En verder is het voor het onderwerp "erfzonde" niet heel erg belangrijk volgens mij ...
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Erfzonde

Bericht door callista »

Yolanda
Als ik iets niet ben is het wel een complotdenker. :roll:
Volgens mij zien sommige christenen juist een andere uitleg dan wat hun geleerd is als complotdenken of als een aanval op hun God of hun geloof....
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Erfzonde

Bericht door Piebe Paulusma »

Alpha schreef:
Piebe 2.2 schreef:Dus hun ogen gingen ook langzaam open? :roll: !
waar haal je dat vandaan?
Begrijpend lezen is lastig voor je hé? Kennelijk is je hart dik geworden door de WTG hersensspoeling waardoor je hardhorig bent. Zie mijn vorige bericht, ik blijf mezelf niet herhalen.
Piebe 2.2 schreef:Nog maar een keer: er werd gedreigd met onmiddellijke dood en na de zondeval leefde Adam nog negenhonderddertig jaar. Dat is geen sterven ten dage van het zondigen maar een lang gezond leven! De meeste christenen geloven dus dat Adam en Eva niet stierven op de dag dat ze van de verboden vrucht aten en het geeft te denken dat ook satan dat precies zei tegen Eva!
Alpha schreef:Er werd niet gedreigd, maar gezegd, wat de consequentie was van deze diefstal.
Er werd wel gedreigd, je wilt het beestje alleen niet bij de naam noemen, dat noemen ze ontkenning.
Alpha schreef:God had de aarde gemaakt voor volmaakte mensen en de bedoeling was, dat zij de aarde zouden "beheren".
Opstand tegen God wordt met de dood bestraft.
Nogal stom van je God dat hij de slang listiger maakte dan alle andere dieren en toegang verschafte tot het paradijs en Adam en Eva liet verleiden bij de verboden boom, welke uitgerekend in het midden van de hof stond. Klinkt als een vooropgezet plan, maar kennelijk heeft niet iedereen de oren om dat te horen. Anders zouden ze zich ook niet laten verleiden met leugens.
Alpha schreef:Maar...

2Pe 3:
8 Laat dit ene feit echter niet aan UW aandacht ontgaan, geliefden, dat bij JHWH één dag als duizend jaar is en duizend jaar als één dag. 
9 JHWHis niet traag ten aanzien van zijn belofte, zoals sommigen traagheid beschouwen, maar hij is geduldig met U, omdat hij niet wenst dat er iemand vernietigd wordt, maar wenst dat allen tot berouw geraken. 
Krijgen we dat weer! Het citaat van Petrus komt zo af en toe voorbij als een donderslag bij heldere hemel, totaal niet ter zake doend -zoals ook nu weer - helemaal uit de context gerukt wordt het voor je poten gesmeten. Doch, Petrus spreekt met het oog op God en dat voor hem een dag is als duizend jaar maar Genesis gaat over de mens Adam en voor mensen is een dag niet als duizend jaar. Dus leuk dat je mij er op wijst dat tijd voor God relatief is, maar het heeft niks met deze discussie te maken en is derhalve off-topic. Als ik moderator was zou je daar een officiële waarschuwing voor krijgen.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
peda
Berichten: 20637
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Erfzonde

Bericht door peda »

Yolanda_dB schreef:
Fundamenteel schreef:Waarom is Lilith een verzinsel en Eva niet?
Omdat Eva in de Bijbel wordt genoemd, en Lilith niet.
Fundamenteel schreef:We lezen toch van man en vrouw in de gelijkenis van God.
Klopt.
Fundamenteel schreef:Daarna lezen we pas over de schepping van de mens.
Klopt ook.
Nogmaals Adam en Eva.
En niet alleen een herhaling van de schepping van Adam en een nieuwe schepping van een tweede vrouw.

Zoals ik het lees in Genesis 2:
In Genesis 1 is de schepping beschreven.
In Genesis 2 verzen 1 t/m 4 zegt God samenvattend: Dit is hoe de hemel en de aarde zijn geschapen.
Kortom: het scheppen van God is klaar.
Kortom: wat hierna komt, is niet een tweede scheppingsverhaal,
of een aanvullend stukje schepping omdat God wat is vergeten of wat fout heeft gedaan,
maar een nadere uitwerking van het scheppingsverhaal.
Hallo Yolanda,

Jij geeft de Orthodoxe visie weer. Zelf volg ik de Liberale visie. Daar worden meerdere bronnen onderscheiden t.w.
1 de oudste bron : De Jahwist (ca 1000 v C- ca 800 v C) Genesis 2 verzen 4b-25
2 in de tijd volgend : De Priesterschrift ( ca 700 v C-ca 500 v C ) Genesis 1- 2 vers 4a
3 De Redactor( en ) die in de periode ca 450 v C -ca 400 v C de verschillende in omloop zijnde uitvoeringen van scheppingsverhalen verzamelden en selecteerden

Hoewel verschillende verhalen, uit verschillende tradities was er volledige overeenstemming in de betekenis van de Schepping t.w.

De Schepping is het werk van een Enig God. De Schepping heeft een door God gegeven Bedoeling. De mens is als beheerder ( rentmeester )
van de Schepping door God aangesteld.

Daarnaast spoorden de verhalen ook inhoudelijk sterk met elkaar.

Natuurlijk is dit een zeer verkorte opsomming van de liberale idee.
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Erfzonde

Bericht door Yolanda_dB »

callista schreef:Yolanda
Als ik iets niet ben is het wel een complotdenker. :roll:
Volgens mij zien sommige christenen juist een andere uitleg dan wat hun geleerd is als complotdenken of als een aanval op hun God of hun geloof....
waarmee je het complotdenken alleen nog verder onderstreept ...

Want:
Teksten als "vanwege het patriarchaal worden van de bijbelschrijvers is er het een en ander verdwenen uit de Bijbel......en aangepast" zijn puur complotdenken.

Heb je vandaag weer wat over jezelf geleerd ...
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Erfzonde

Bericht door Anja (oud account) »

Yolanda_dB schreef:
callista schreef:Daarom verschillen de twee scheppingsverhalen ook.
In Genesis 1 schiep God de mens..man en vrouw schiep hij hen..tegelijk dus..,
In Genesis 2 staat niet een tweede schepping beschreven, alsof God de eerste keer wat fout had gedaan of wat was vergeten.
Het is nadere uitwerking van enkele relevante elementen in de schepping, met name over de (oorspronkelijke vorm van) relatie tussen man en vrouw.
Dat "tegelijk dus" is een interpretatie, en meteen ook een interpretatie die door Genesis 2 wordt weerlegd.
Nee hoor, Genesis 2 weerlegt niks Genesis 1. Het beschrijft een volgende fase in de val. En Callista legt dat mijns inziens prima uit. Dat betekent nog niet dat de vrouw in Genesis 1 Lilith heette. Mij persoonlijk boeit dat niet, Genesis 1 beschrijft precies wat Johannes ook beschrijft, namelijk dat alles en iedereen uit God is ontstaan en dat er niets is ontstaan dat niet uit God is ontstaan.

Het tweede scheppingsverhaal uit de Bijbel, het ribbetjesverhaal, is in vele culturen bekend, en is van oorsprong afkomstig uit de oudste religieuze geschriften op aarde, de Soemerische kleitabletten. Deze oudste religieuze geschriften verhalen van buitenaardse humanoïde personen, wier wereld in dezelfde toestand verkeerde als de onze nu: gaten in de ozonlaag, een dampkring die er ernstig aan toe was, en chemtrails met daarin vele gevaarlijke stoffen maar vooral goud, om het gat in de ozonlaag te dichten. Dit kwam uiteindelijk als neerslag op hun planeet terecht en verziekte het milieu ernstig, zoals ook de chemtrails bij ons in het milieu terechtkomen via de neerslag. Het goud dat op hun planeet niet meer rijkelijk voorhanden was, kwamen ze hier zoeken. De "mensen" (buitenaardsen uit de voortijd) die nederdaalden op onze wereld, moesten dat goud delven in de goudmijnen en zij kwamen in opstand, zo luidt de geschiedenis in dat verhaal, omdat ze zo hard niet wilden werken. Toen besloten zij, uit een reeds op aarde bestaande aapachtige mensensoort, een nieuwe soort te maken, die intelligent genoeg was om het werk te doen maar niet meer dan dat, het moest een slavenvolk zijn en dat werden wij dus, de homo sapiens, de wetende mens.

Wij, die goden waren toen we nog bij God waren,belandden na onze keuze om God de rug toe te keren, met ons etherisch lichaam in de homo sapiens en werden dus de homo sapiens.

In "de hof van Eden" op aarde creëerden deze buitenaardse, de Anunnaki, ook wel Nephilim genoemd, dus de mens. Zoals ook gebeurt als wij heden ten dage een nieuwe soort creëren, was deze mens steriel. Hij kon zich niet voortplanten. Bovendien hadden ze alleen mannetjesmensen nodig voor in de goudmijnen. Dit genetische experiment genaamd mens, vond plaats door een aapachtige (homo erectus) te voorzien van Annunaki-genen. Door genetische manipulatie dus. De Anunnaki vrouwen moesten steeds die mannetjesmensen baren. Maar de Anunnaki-vrouwen kwamen eveneens in opstand, die hadden (natuurlijk) geen zin om voortdurend die slavenbabies te moeten baren. En zo werd dan uiteindelijk Eva gemaakt, "uit de rib van Adam", dat wil zeggen uit het genetisch materiaal van Adam. Dit staat in de vorm van de mythe van het ribbetje in de Bijbel, want wij waren tot nog maar enkele tientallen jaren geleden helemaal niet in staat om te snappen wat genetische manipulatie is. Een mythe is geen verzinsel, maar een waarheid die op een dusdanige manier is beschreven dat de kern door vele generaties begrepen kan worden over duizenden jaren. Zo ook met de scheppingsmythe in de Bijbel.

Ons etherisch lichaam echter, bestond reeds voordat ons aardse lichaam bestond. In den beginne waren we bij God. En dankzij en door Jezus de Christus eindigen wij ook bij God. En zo is de cirkel dan rond bij het derde scheppingsverhaal, in Johannes 1.
In het begin was het Woord (de Logos = het bewustzijn, het denkvermogen) en het woord was bij God en het Woord was God. 2Dit was in het begin bij God. 3Alles is door Hem geworden en zonder Hem is niets geworden van wat geworden is. 4In Hem was leven, en dat leven was het licht der mensen. 5En het licht schijnt in de duisternis maar de duisternis nam het niet aan.
Wij zijn eindeloos bewustzijn en wij komen van het ware Licht, van God en wij gaan naar God door Christus Jezus Onze Heer. En wat die buitenaardsen doen, die Nephilim, die Anunnaki, dat moeten zij zelf maar weten, wij zijn uit hen niet, ofschoon wij hun genen dragen. Een Nephilim, een Anunnaki dus, is niet onze vader. Ze worden grofstoffelijk gezien veel ouder dan wij, maar ze gaan wel een keertje "de pijp uit". Sommige van hen erkennen dezelfde God als wij. De Paus zegt dan ook niet voor niets dat hij hen zou "dopen" als ze op aarde zouden komen, en als ze dat zouden willen.

Overigens staan hun oorlogen beschreven, niet alleen in de Soemerische heilige schriften, maar ook in de Veda's. Ze hebben afschuwelijke oorlogen gevoerd, atoomoorlogen, precies zoals de mensheid doet, alleen dan een paar graadjes erger nog dus.
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 06 feb 2017, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Erfzonde

Bericht door Yolanda_dB »

Anja schreef:Nee hoor, Genesis 2 weerlegt niks Genesis 1. Het beschrijft een volgende fase in de val. En Callista legt dat mijns inziens prima uit. Dat betekent nog niet dat de vrouw in Genesis 1 Lilith heette. Mij persoonlijk boeit dat niet, Genesis 1 beschrijft precies wat Johannes ook beschrijft, namelijk dat alles en iedereen uit God is ontstaan en dat er niets is ontstaan dat niet uit God is ontstaan.

Het tweede scheppingsverhaal uit de Bijbel, het ribbetjesverhaal, is in vele culturen bekend, en is van oorsprong afkomstig uit de oudste religieuze geschriften op aarde, de Soemerische kleitabletten.

... [knip] ...
Een leuk sprookje, maar het zal voor jou vast niet als een verrassing komen dat ik hierin ook echt niets meer zie dan een sprookje ...
En steeds verder off-topic ook ...