Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Biker »

dingo schreef: Als ik kijk naar
1 Sam 16:14 De geest van de HEER had Saul verlaten; in plaats daarvan stuurde de HEER hem een kwade geest, die hem kwelde.
denk ik toch dat Piebe gelijk heeft.
Lees het nog eens. je quoot het zelf nota bene: de Geest werd weggenomen, terwijl de Geest nu verzegelt en blijft, niet meer weggaat, inwoont.Hij kan wel uitgeblust of teleurgesteld worden, maar niet weg gaan.
Wat is anders de betekenis van Pinksteren, waarop zij moetsen wachten in Jeruzalem?
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3616
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door dingo »

Biker schreef:
dingo schreef: Als ik kijk naar
1 Sam 16:14 De geest van de HEER had Saul verlaten; in plaats daarvan stuurde de HEER hem een kwade geest, die hem kwelde.
denk ik toch dat Piebe gelijk heeft.
Lees het nog eens. je quoot het zelf nota bene: de Geest werd weggenomen, terwijl de Geest nu verzegelt en blijft, niet meer weggaat, inwoont.Hij kan wel uitgeblust of teleurgesteld worden, maar niet weg gaan.
Wat is anders de betekenis van Pinksteren, waarop zij moetsen wachten in Jeruzalem?
Je kan nog steeds bewust tegen de Heilige Geest kiezen en loopt dan niet goed met je af zegt Paulus. Pinksteren markeert de start van het nieuwe verbond waar we al in onze nieuwe staat leven.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Piebe Paulusma »

Petrus zei dat het de laatste dagen waren toen de Heilige Geest collectief werd uitgestort:

'En het zal zijn in de laatste dagen (zegt God), Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouden zullen dromen dromen.' (Hand 2,17)

@ Biker, geloof jij dat het toen de laatste dagen waren? En je bent nog niet ingegaan op de zwangerschap van Maria in relatie tot de Heilige Geest. Nog maar een keer: ontken je dat Maria zwanger was van de Heilige Geest?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Biker »

dingo schreef:
Biker schreef:
dingo schreef: Als ik kijk naar
1 Sam 16:14 De geest van de HEER had Saul verlaten; in plaats daarvan stuurde de HEER hem een kwade geest, die hem kwelde.
denk ik toch dat Piebe gelijk heeft.
Lees het nog eens. je quoot het zelf nota bene: de Geest werd weggenomen, terwijl de Geest nu verzegelt en blijft, niet meer weggaat, inwoont.Hij kan wel uitgeblust of teleurgesteld worden, maar niet weg gaan.
Wat is anders de betekenis van Pinksteren, waarop zij moetsen wachten in Jeruzalem?
Je kan nog steeds bewust tegen de Heilige Geest kiezen en loopt dan niet goed met je af zegt Paulus. Pinksteren markeert de start van het nieuwe verbond waar we al in onze nieuwe staat leven.
De verbonden (en de beloften en de wetgeving en eredienst) zijn met de joden, niet met ons, heidenen. (“Thans is echter buiten de wet om gerechtigheid Gods openbaar geworden, waarvan de wet en de profeten getuigen, en wel gerechtigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, voor allen die geloven” (Rom. 3:21-22).
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Biker »

Piebe 2.2 schreef:Petrus zei dat het de laatste dagen waren toen de Heilige Geest collectief werd uitgestort:

'En het zal zijn in de laatste dagen (zegt God), Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouden zullen dromen dromen.' (Hand 2,17)

@ Biker, geloof jij dat het toen de laatste dagen waren? ?
Ja inderdaad. de laatste 2 dagen (dag is 1000 jaar) . Maar ook deze boodschap was aan de joden gericht, die nadat de bruiloftsmaaltijd was bereid (nadat Jezus als geslacht Lam had gefungeerd) nogmaals werden genodigd te komen, opdat het Koninkrijk kon aanbreken, maar nee, zij weigerden wederom.
Pas NA Handelingen 28:28 kwamen wij heidenen aan de beurt, hoewel de overgang al geleidelijk zichtbaar werd in het Boek Handelingen.Om de joden jaloers te maken.
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Biker »

Piebe 2.2 schreef: ontken je dat Maria zwanger was van de Heilige Geest?
Natuurlijk niet.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Piebe Paulusma »

Biker schreef:
Piebe 2.2 schreef:Petrus zei dat het de laatste dagen waren toen de Heilige Geest collectief werd uitgestort:

'En het zal zijn in de laatste dagen (zegt God), Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouden zullen dromen dromen.' (Hand 2,17)

@ Biker, geloof jij dat het toen de laatste dagen waren? ?
Ja inderdaad. de laatste 2 dagen (dag is 1000 jaar) .
Voor God is een dag als duizend jaar maar die profetie over de laatste dagen was niet gericht aan God, maar aan de wedergeboren christenen. Vergelijk het met wat Johannes niet veel later schreef:

'Kinderkens, het is de laatste ure; en gelijk gij gehoord hebt dat de antichrist komt, zo zijn ook nu vele antichristen geworden; waaruit wij kennen dat het de laatste ure is.' (1 Joh. 2,18)

Met de kinderen wordt God niet bedoeld en duizend jaar is voor geen mens als een dag. Dus dat argument van je is ongeldig, want dat een dag voor God als duizend jaar is heeft hier niks mee te maken.
Biker schreef:Maar ook deze boodschap was aan de joden gericht, die nadat de bruiloftsmaaltijd was bereid (nadat Jezus als geslacht Lam had gefungeerd) nogmaals werden genodigd te komen, opdat het Koninkrijk kon aanbreken, maar nee, zij weigerden wederom.
Pas NA Handelingen 28:28 kwamen wij heidenen aan de beurt, hoewel de overgang al geleidelijk zichtbaar werd in het Boek Handelingen.Om de joden jaloers te maken.
Jaaa, maar voor God is een dag als duizend jaar. Laat mij hem er ook maar eens in knallen dan! :lol:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Piebe Paulusma »

Biker schreef:
Piebe 2.2 schreef: ontken je dat Maria zwanger was van de Heilige Geest?
Natuurlijk niet.
Maar de Heilige Geest was er nog niet schreef je eerder, hoe verklaar je dat dan?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Biker »

Piebe 2.2 schreef:
Biker schreef:
Piebe 2.2 schreef: ontken je dat Maria zwanger was van de Heilige Geest?
Natuurlijk niet.
Maar de Heilige Geest was er nog niet schreef je eerder, hoe verklaar je dat dan?
Dat schreef ik niet, dat zei Jezus zelf:" “Als Ik niet weg ga dan kan de Heilige Geest niet komen”. .
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Piebe Paulusma »

Biker schreef:
Piebe 2.2 schreef:
Biker schreef:
Piebe 2.2 schreef: ontken je dat Maria zwanger was van de Heilige Geest?
Natuurlijk niet.
Maar de Heilige Geest was er nog niet schreef je eerder, hoe verklaar je dat dan?
Dat schreef ik niet, dat zei Jezus zelf:" “Als Ik niet weg ga dan kan de Heilige Geest niet komen”. .
Hoe werd Maria dan zwanger en waar staat dat?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
R.L.
Berichten: 421
Lid geworden op: 13 jun 2016, 00:20
Man/Vrouw: M

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door R.L. »

Piebe 2.2 schreef:
Biker schreef:
Piebe 2.2 schreef:
Biker schreef:
Piebe 2.2 schreef: ontken je dat Maria zwanger was van de Heilige Geest?
Natuurlijk niet.
Maar de Heilige Geest was er nog niet schreef je eerder, hoe verklaar je dat dan?
Dat schreef ik niet, dat zei Jezus zelf:" “Als Ik niet weg ga dan kan de Heilige Geest niet komen”. .
Hoe werd Maria dan zwanger en waar staat dat?
Het "hoe" is in het verhaal niet van belang.
het "dat" wel :)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Piebe Paulusma »

Riemer schreef:
Piebe 2.2 schreef:
Biker schreef:
Piebe 2.2 schreef:
Biker schreef: Natuurlijk niet.
Maar de Heilige Geest was er nog niet schreef je eerder, hoe verklaar je dat dan?
Dat schreef ik niet, dat zei Jezus zelf:" “Als Ik niet weg ga dan kan de Heilige Geest niet komen”. .
Hoe werd Maria dan zwanger en waar staat dat?
Het "hoe" is in het verhaal niet van belang.
het "dat" wel :)
Waarom is dat niet van belang? Staat er dan onzin in de Bijbel wou je zeggen? :shock:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Biker »

Piebe 2.2 schreef:
Riemer schreef:
Piebe 2.2 schreef:
Biker schreef:
Piebe 2.2 schreef: Maar de Heilige Geest was er nog niet schreef je eerder, hoe verklaar je dat dan?
Dat schreef ik niet, dat zei Jezus zelf:" “Als Ik niet weg ga dan kan de Heilige Geest niet komen”. .
Hoe werd Maria dan zwanger en waar staat dat?
Het "hoe" is in het verhaal niet van belang.
het "dat" wel :)
Waarom is dat niet van belang? Staat er dan onzin in de Bijbel wou je zeggen? :shock:
Tuurlijk niet, maar als we iets niet helemaal begrijpen, (want ons verstaan is tenslotte maar ten dele) betekent het nog niet dat het misschien niet waar is.
Onder diezelfde noemer zaaide de satan ook twijfel bij Eva , voor ze overstag ging, volgens mij.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Piebe Paulusma »

Dat Maria zwanger werd van de Heilige Geest kan ik wel verstaan en als die er nog niet was dan had dat niet gekund. Dat snap ik zelfs terwijl ik slechts ten dele versta en jij dan?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
R.L.
Berichten: 421
Lid geworden op: 13 jun 2016, 00:20
Man/Vrouw: M

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door R.L. »

Piebe 2.2 schreef: Waarom is dat niet van belang? Staat er dan onzin in de Bijbel wou je zeggen? :shock:
Wat Biker al zegt: niet nadenken over het hoe maar over het waarom of waartoe als je dat wilt.
Het interesseert mij niet op welke wijze Maria zwanger werd, het gaat niet om haar zwangerschap maar om twee andere zaken:
1) niet door een mens verwekt
2) de komt van Christus in het vlees.

Beide zullen wij nooit begrijpen.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Piebe Paulusma »

Riemer schreef:
Piebe 2.2 schreef: Waarom is dat niet van belang? Staat er dan onzin in de Bijbel wou je zeggen? :shock:
Wat Biker al zegt: niet nadenken over het hoe maar over het waarom of waartoe als je dat wilt.
Waar staat dat? In mijn Bijbel lees ik dat we God zullen liefhebben met heel ons verstand. Willen jij en Biker dat misschien niet?
Riemer schreef:Het interesseert mij niet op welke wijze Maria zwanger werd, het gaat niet om haar zwangerschap maar om twee andere zaken:
1) niet door een mens verwekt
2) de komt van Christus in het vlees.

Beide zullen wij nooit begrijpen.
Nou, mij interesseert het wel en als Maria NIET zwanger werd van de Heilige Geest dan was het dus wél van een mens, want God is Eén. Het is het een of het ander. Wees dan tenminste consequent en verklaar desnoods dat je niet gelooft dat de Heilige Geest de Vader is van Christus, simpelweg omdat die er toen nog niet was.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Biker »

Piebe 2.2 schreef: Waar staat dat? In mijn Bijbel lees ik dat we God zullen liefhebben met heel ons verstand. Willen jij en Biker dat misschien niet?
En met ons gebrekkige verstand proberen wij dat ook, denk ik. Maar het gedeelte wat nog niet helemaal mee wil, laten we rusten ipv een verklaring te moeten hebben voor alles wat we (nog) niet vatten, of deze in onze onwetendheid aan anderen op te leggen.
Het zal heus wel weer een rooms of protestants dogma zijn, waar ze elkaar of anderen om hebben omgebracht in het verleden.
Laten we dat niet weer gaan doen.
Er zijn al genoeg mensen afgeknapt op de hoogmoedigheid van de kerkgeschiedenis en het "gaan boven hetgeen geschreven is"
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door peda »

Biker schreef:
Piebe 2.2 schreef: Waar staat dat? In mijn Bijbel lees ik dat we God zullen liefhebben met heel ons verstand. Willen jij en Biker dat misschien niet?
En met ons gebrekkige verstand proberen wij dat ook, denk ik. Maar het gedeelte wat nog niet helemaal mee wil, laten we rusten ipv een verklaring te moeten hebben voor alles wat we (nog) niet vatten, of deze in onze onwetendheid aan anderen op te leggen.
Het zal heus wel weer een rooms of protestants dogma zijn, waar ze elkaar of anderen om hebben omgebracht in het verleden.
Laten we dat niet weer gaan doen.
Er zijn al genoeg mensen afgeknapt op de hoogmoedigheid van de kerkgeschiedenis en het "gaan boven hetgeen geschreven is"
Wat je met het gebrekkige verstand niet kunt benaderen is hoe de H Geest er als Onstoffelijke Identiteit in slaagde het menselijk dna zo te beinvloeden dat er een bevruchting in de baarmoeder van Maria ontstond. Evenzeer waarom Jezus geboren moest worden via de weg bevruchting, embryo, foetus, baby, kleuter, kind, jong volwassene, volwassene. De incarnatie had toch ook plaats kunnen vinden door een nieuw geschapen onmiddellijk volwassen "" Jezus "'. Op dit geheim geeft de bijbel geen antwoord. Met mijn verstand sluit ik het bevruchtingsverhaal zonder man volkomen uit. Voor mij geen Mysterie van de Incarnatie, maar Jozef als de biologische vader en Jezus geen Incarnatie, maar een volstrekte Abba-volger/geroepene. Dan vallen er verschillende puzzle-stukjes heel snel samen, geen groot mysterie, geen uitschakeling van het ( gebrekkige ) verstand, maar een volkomen logische volgorde van gebeurtenissen. Maar ik geef volmondig toe dat mijn aanpak het wegredeneren van het Mysterie betekent, de Incarnatie is immer een immens mysterie waarvoor de menselijke hersenen niet geschikt zijn om het te begrijpen. De Schilder die tijdelijk deel gaat uitmaken van zijn schilderij. De gedachte is fascinerend, maar is de gedachte ook tevens Waarheid, dat is nu juist het geloof.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Piebe Paulusma »

Biker schreef:
Piebe 2.2 schreef: Waar staat dat? In mijn Bijbel lees ik dat we God zullen liefhebben met heel ons verstand. Willen jij en Biker dat misschien niet?
En met ons gebrekkige verstand proberen wij dat ook, denk ik. Maar het gedeelte wat nog niet helemaal mee wil, laten we rusten ipv een verklaring te moeten hebben voor alles wat we (nog) niet vatten, of deze in onze onwetendheid aan anderen op te leggen.
Het zal heus wel weer een rooms of protestants dogma zijn, waar ze elkaar of anderen om hebben omgebracht in het verleden.
Laten we dat niet weer gaan doen.
Er zijn al genoeg mensen afgeknapt op de hoogmoedigheid van de kerkgeschiedenis en het "gaan boven hetgeen geschreven is"
Wat er staat geschreven is dat Maria zwanger was van de Heilige Geest, maar volgens jou en Riemer was die er toen nog niet. Dan blijf je ook niet bij wat er staat.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Piebe Paulusma »

peda schreef:
Biker schreef:
Piebe 2.2 schreef: Waar staat dat? In mijn Bijbel lees ik dat we God zullen liefhebben met heel ons verstand. Willen jij en Biker dat misschien niet?
En met ons gebrekkige verstand proberen wij dat ook, denk ik. Maar het gedeelte wat nog niet helemaal mee wil, laten we rusten ipv een verklaring te moeten hebben voor alles wat we (nog) niet vatten, of deze in onze onwetendheid aan anderen op te leggen.
Het zal heus wel weer een rooms of protestants dogma zijn, waar ze elkaar of anderen om hebben omgebracht in het verleden.
Laten we dat niet weer gaan doen.
Er zijn al genoeg mensen afgeknapt op de hoogmoedigheid van de kerkgeschiedenis en het "gaan boven hetgeen geschreven is"
Wat je met het gebrekkige verstand niet kunt benaderen is hoe de H Geest er als Onstoffelijke Identiteit in slaagde het menselijk dna zo te beinvloeden dat er een bevruchting in de baarmoeder van Maria ontstond. Evenzeer waarom Jezus geboren moest worden via de weg bevruchting, embryo, foetus, baby, kleuter, kind, jong volwassene, volwassene. De incarnatie had toch ook plaats kunnen vinden door een nieuw geschapen onmiddellijk volwassen "" Jezus "'. Op dit geheim geeft de bijbel geen antwoord. Met mijn verstand sluit ik het bevruchtingsverhaal zonder man volkomen uit. Voor mij geen Mysterie van de Incarnatie, maar Jozef als de biologische vader en Jezus geen Incarnatie, maar een volstrekte Abba-volger/geroepene. Dan vallen er verschillende puzzle-stukjes heel snel samen, geen groot mysterie, geen uitschakeling van het ( gebrekkige ) verstand, maar een volkomen logische volgorde van gebeurtenissen. Maar ik geef volmondig toe dat mijn aanpak het wegredeneren van het Mysterie betekent, de Incarnatie is immer een immens mysterie waarvoor de menselijke hersenen niet geschikt zijn om het te begrijpen. De Schilder die tijdelijk deel gaat uitmaken van zijn schilderij. De gedachte is fascinerend, maar is de gedachte ook tevens Waarheid, dat is nu juist het geloof.
Dat jij er als agnost anders tegenaan kijkt kan ik wel begrijpen, maar Biker en Riemer profileren zich beide als Bijbelvaste christenen. En in de Bijbel staat letterlijk dat Maria zwanger was van de Heilige Geest, dus dat zouden ze horen toe te juichen waren ze echt Bijbelvast. Zolang de Bijbel correspondeert met hun beperkte verstandelijk redeneren zijn ze Bijbelvast, want ze beweren immers dat ze hun God niet kunnen begrijpen. Zo'n God zou ik ook niet lief kunnen hebben want onbekend maakt onbemind.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door peda »

Piebe 2.2 schreef: Dat jij er als agnost anders tegenaan kijkt kan ik wel begrijpen, maar Biker en Riemer profileren zich beide als Bijbelvaste christenen. En in de Bijbel letterlijk staat dat Maria zwanger was van de Heilige Geest, dus ik neem dat zogenaamde Bijbelvaste van hen voortaan wel met een flinke korrel zout. Zolang de Bijbel correspondeert hem hun verstandelijk redeneren zijn ze Bijbelvast, terwijl ze tevens beweren hun God niet te kunnen begrijpen. Begrijp jij het nog? :lol:
Hallo Piebe,

Ik ben dan wel agnost, dat neemt niet weg dat ik theologie uitermate serieus neem. Zo is mij dan ook bekend dat in de theologie van de Triniteit er ook aan wordt gedacht dat de H Geest reeds Handelde voor "'Pinksteren"'. Het punt is natuurlijk hoe zwaar iemand zijn/haar geloof baseert op bepaalde uitgangspunten en andere opvattingen als inleeskunde bestempelt. Voor jou als volger van de "" God met het Masker "' is er natuurlijk geen enkel probleem, immers het is steeds dezelfde God ( en geen Aparte Identiteit uit de Trinitarische Familie ) die optreedt. De gedachte die mij theologisch ook aanspreekt.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door callista »

peda schreef:
Biker schreef:
Piebe 2.2 schreef: Waar staat dat? In mijn Bijbel lees ik dat we God zullen liefhebben met heel ons verstand. Willen jij en Biker dat misschien niet?
En met ons gebrekkige verstand proberen wij dat ook, denk ik. Maar het gedeelte wat nog niet helemaal mee wil, laten we rusten ipv een verklaring te moeten hebben voor alles wat we (nog) niet vatten, of deze in onze onwetendheid aan anderen op te leggen.
Het zal heus wel weer een rooms of protestants dogma zijn, waar ze elkaar of anderen om hebben omgebracht in het verleden.
Laten we dat niet weer gaan doen.
Er zijn al genoeg mensen afgeknapt op de hoogmoedigheid van de kerkgeschiedenis en het "gaan boven hetgeen geschreven is"
Wat je met het gebrekkige verstand niet kunt benaderen is hoe de H Geest er als Onstoffelijke Identiteit in slaagde het menselijk dna zo te beinvloeden dat er een bevruchting in de baarmoeder van Maria ontstond. Evenzeer waarom Jezus geboren moest worden via de weg bevruchting, embryo, foetus, baby, kleuter, kind, jong volwassene, volwassene. De incarnatie had toch ook plaats kunnen vinden door een nieuw geschapen onmiddellijk volwassen "" Jezus "'. Op dit geheim geeft de bijbel geen antwoord. Met mijn verstand sluit ik het bevruchtingsverhaal zonder man volkomen uit. Voor mij geen Mysterie van de Incarnatie, maar Jozef als de biologische vader en Jezus geen Incarnatie, maar een volstrekte Abba-volger/geroepene. Dan vallen er verschillende puzzle-stukjes heel snel samen, geen groot mysterie, geen uitschakeling van het ( gebrekkige ) verstand, maar een volkomen logische volgorde van gebeurtenissen..
Dat Jezus uit een maagd geboren zou worden heeft te maken met een foutieve vertaling van Jesaja 7:14...wat gaat over een gebeurtenis die in DIE tijd plaatsvond en niet ca. 7 eeuwen later......een geboorte uit een jonge vrouw en niet uit een maagd, wat het christendom ervan gemaakt heeft.
Het is dan ook een teken aan koning Achaz, die een zoon kreeg genaamd Hizkia, die 29 jaar geregeerd heeft; goed deed in Gods ogen en daarom Vredevorst genoemd werd.
Is derhalve geen profetie en kan dus niet op Jezus slaan....
14Daarom zal de Heer zelf u een teken geven: de jonge vrouw» is zwanger», zij zal spoedig» een zoon baren en hem Immanuel* noemen. 15Boter en honing zal hij eten, totdat hij in staat is om het kwade te verwerpen en het goede te kiezen.
.lees het hele hoofdstuk....en de kanttekeningen [aangaande Jesaja 7:14] rechts van het artikel....
http://www.nbv.nl/vertaalaantekeningen/ ... Isa.sec_11
De christologie heeft dat naar eigen inlegkunde ingevuld....
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Yolanda_dB »

callista schreef:Dat Jezus uit een maagd geboren zou worden heeft te maken met een foutieve vertaling van Jesaja 7:14...wat gaat over een gebeurtenis die in DIE tijd plaatsvond en niet ca. 7 eeuwen later......een geboorte uit een jonge vrouw en niet uit een maagd, wat het christendom ervan gemaakt heeft.
Het is dan ook een teken aan koning Achaz, die een zoon kreeg genaamd Hizkia, die 29 jaar geregeerd heeft; goed deed in Gods ogen en daarom Vredevorst genoemd werd.
Is derhalve geen profetie en kan dus niet op Jezus slaan....
14Daarom zal de Heer zelf u een teken geven: de jonge vrouw» is zwanger», zij zal spoedig» een zoon baren en hem Immanuel* noemen. 15Boter en honing zal hij eten, totdat hij in staat is om het kwade te verwerpen en het goede te kiezen.
.lees het hele hoofdstuk....en de kanttekeningen [aangaande Jesaja 7:14] rechts van het artikel....
http://www.nbv.nl/vertaalaantekeningen/ ... Isa.sec_11
De christologie heeft dat naar eigen inlegkunde ingevuld....
In 2 Koningen 16 lees ik dat Achaz 20 jaar oud (jong) was toen hij Koning werd.
En dat hij 16 jaar regeerde.
Kortom: hij was ongeveer 36 jaar toen hij stierf.
En dat hij werd opgevolgd door zijn zoon Hizkia.

In 2 Kronieken 28 (vers 1) lezen we hetzelfde.

Vervolgens lezen we (o.a. in 2 Koningen 18) dat Hizkia hem opvolgde.
En, zo lezen we: Hizkia was 25 toen hij zijn vader opvolgde.
En hij werd koning in het 3e jaar van Hosea, die koning was van Israël.
In 2 Koningen 17 zien we dat Hosea koning werd in het 12e regeringsjaar van Achaz.

Neem dit alles samen, en dan betekent dit:
Hizkia volgde zijn vader Achaz vrijwel meteen na diens dood op.
Hizkia was toen 25 jaar oud.
Dan moet zijn vader Achaz pas 11 à 12 jaar zijn geweest, toen hij vader werd van Hizkia.
(Tjonge: Bijzonder jong.)

Het gedeelte in Jesaja 7 begint met: "In de tijd dat Achaz, de zoon van Jotam, de zoon van Uzzia, regeerde over Juda, ..."
Dat betekent dat ten tijde van Jesaja 7, Hizkia al lang was geboren,
en deze profetie nooit over Hizkia kon gaan.

Bovendien staat er dat het kind de naam Immanuël zou krijgen.
Dat is niet hetzelfde als "Hizkia" of "Jehizkia".

Kortom: dat men discussieert over de juiste vertaling van Almah als zijnde "maagd", dat mag zo zijn,
maar de profetie in Jesaja 7 gaat niet over enig direct kind van Achaz, en al helemaal niet over Hizkia.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door callista »

Lees dan nog maar eens goed Yolanda....en dan met de bril van het OT, waar het staat.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Piebe Paulusma »

peda schreef:
Piebe 2.2 schreef: Dat jij er als agnost anders tegenaan kijkt kan ik wel begrijpen, maar Biker en Riemer profileren zich beide als Bijbelvaste christenen. En in de Bijbel letterlijk staat dat Maria zwanger was van de Heilige Geest, dus ik neem dat zogenaamde Bijbelvaste van hen voortaan wel met een flinke korrel zout. Zolang de Bijbel correspondeert hem hun verstandelijk redeneren zijn ze Bijbelvast, terwijl ze tevens beweren hun God niet te kunnen begrijpen. Begrijp jij het nog? :lol:
Hallo Piebe,

Ik ben dan wel agnost, dat neemt niet weg dat ik theologie uitermate serieus neem. Zo is mij dan ook bekend dat in de theologie van de Triniteit er ook aan wordt gedacht dat de H Geest reeds Handelde voor "'Pinksteren"'. Het punt is natuurlijk hoe zwaar iemand zijn/haar geloof baseert op bepaalde uitgangspunten en andere opvattingen als inleeskunde bestempelt. Voor jou als volger van de "" God met het Masker "' is er natuurlijk geen enkel probleem, immers het is steeds dezelfde God ( en geen Aparte Identiteit uit de Trinitarische Familie ) die optreedt. De gedachte die mij theologisch ook aanspreekt.
Klopt, het is voor mij sowieso geen probleem - dat staat buiten kijf - maar wat mij bevreemdt is dat er door zich als Bijbelvast profilerende christenen nogal lacherig wordt gedaan over iets dat er letterlijk staat. Er staat namelijk dat Maria zwanger was van de Heilige Geest en daar hoeft met een Bijbelvast christen toch geen ellenlange discussie aan vooraf gegaan te worden alvorens we het daarover eens worden zou je denken? :shock:

Als men Bijbelvast is hoor je blij te zijn als iemand bevestigt wat er staat maar neen, de beide Bijbelvaste heren vinden eigenlijk dat je het maar naast je moet neerleggen omdat het toch niet te begrijpen is. Ik kan daar totaal niks, maar dan ook helemaal niks mee. Immers, dat een mens over het water loopt en na drie dagen uit zijn graf wandelt en door muren gaat is ook niet echt te doorgronden toch? Zullen we dan het hele evangelie maar naast ons neerleggen?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende