Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door callista »

ineke-kitty schreef:@Zolderworm

" Het hoogst haalbare is [ voor jou] een simpel kleutergeloof in de Here Jezus".

Vandaar dat de Here Jezus Zelf ook zei dat we zouden geloven als een kind, m.a.w. volledig vertrouwen in Hem te hebben zoals een kind z'n vader vertrouwt.
Tja...is elke vader te vertrouwen dan? :?:
Het lijkt me beter zelf na te denken en alert te zijn , want sommigen zijn daar helaas in teleurgesteld en erger....
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door ineke-kitty »

@Callista

Heb je me horen zeggen dat "elke" vader te vertrouwen is? Nee toch? Een goede vader, is, net als onze Vader in de hemel, te vertrouwen, en dat is uiteraard wat ik ermee bedoelde.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door callista »

Oké ineke-kitty :)
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door Zolderworm »

ineke-kitty schreef:
Zolderworm schreef: " Het hoogst haalbare is [voor jou] een simpel kleutergeloof in de Here Jezus".
@Zolderworm
Vandaar dat de Here Jezus Zelf ook zei dat we zouden geloven als een kind, m.a.w. volledig vertrouwen in Hem te hebben zoals een kind z'n vader vertrouwt.
Nou ja, sommige mensen, zoals Anja en jij, zijn heel gelukkig met een simpel geloof, zonder zich af te vragen of de inhoud van hun geloof ook overeenkomt met de werkelijkheid. Als je je daar tevreden bij voelt, dan is het goed, dan moet je dat helemaal zelf weten. Maar persoonlijk, voor mezelf, vind ik het helemaal niks. Ik wil antwoorden op de grote vragen van het bestaan. En een simpel geloof kan mij die antwoorden niet geven. Dus zoek ik verder.
Only dead fish go with the flow
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door ineke-kitty »

@Zolderworm

Blijf vooral zoeken, dan zal je [ in elk geval volgens de Bijbel] de Waarheid vinden.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door Zolderworm »

ineke-kitty schreef:@Zolderworm

Blijf vooral zoeken, dan zal je [ in elk geval volgens de Bijbel] de Waarheid vinden.
Zoeken is voor mij momenteel toch vooral literatuurstudie, en datgene voorlopig voor waar houden wat ik het meest waarschijnlijk vind. Maar de waarheid "vinden" is iets heel anders, zou ik denken. Dat gebeurt alleen als je zelf de werkelijkheid tot in zijn diepste grond ervaart. Ik denk niet dat er iemand al zover is. Maar ik denk wel dat je dan aan je vaste denkbeelden voorbij moet kijken. Want tegen je eigen denkbeelden aankijken, daar kom je niet zover mee. Als iemand nu zegt dat hij of zij de waarheid heeft gevonden, dan sta ik op scherp. Persoonlijk geloof ik niet dat, tot nu toe, ook zelfs maar één mens de waarheid heeft gevonden. Dat is volgens mij een illusie.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door Zolderworm »

Anja schreef:
Zolderworm schreef:
Alpha schreef:
Zolderworm schreef:Ja, daarom is Alpha ook niet geschikt als deelnemer aan dit forum. Daar blijf ik bij. Hoe kun je meedoen met een forum als je helemaal niet bereid bent om over de denkbeelden van anderen met die anderen een wezenlijk gesprek te hebben en deze in overweging te nemen? Dat gaat toch niet?
Zowel Jezus, als de apostelen hielden zich aan hun gefundeerde geloof vast en lieten zich niet ompraten om hun geloof te verloochenen.
Satan probeerde Jezus met slinkse pogingen over te halen om zijn denkbeelden over te nemen of in ieder geval in overweging te nemen.
Iedere keer verwees Jezus naar de Bijbel: "Er staat geschreven".
Zij waren natuurlijk ook niet "geschikt" voor jouw denkwijze.
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid hebben alle door jou hierboven genoemde personen nooit echt bestaan.
Dit soort opmerkingen zijn van enigerlei vorm van realiteitszin gespeend. Meer is er dan ook niet te verwachten van wie niet toe zegt te zijn aan de waarheid. Witte wieven en het Solsche gat en dat soort verhaaltjes zijn dan wellicht het hoogst haalbare.
Het is wel bar en boos dat je zelfs het feit dat ik een leuk en succesvol boek heb geschreven tegen me gaat gebruiken. Hoe vervelend als mens moet je dan niet zijn?
Only dead fish go with the flow
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door ineke-kitty »

@Zolderworm

Dat het volgens jou een illusie is dat er geen mens de Waarheid zou kennen, is uiteraard weer jouw mening. Gelovigen in Christus weten dat er alleen in Hem de Waarheid te vinden is, en die waarheid is o.a. te vinden in de Bijbel. Als Christus Zelf zegt "Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven" is dat voor gelovigen voldoende om dat aan te nemen IN geloof, zonder daar ook maar aan te twijfelen.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door Piebe Paulusma »

Zolderworm schreef:
Anja schreef:
Zolderworm schreef:
Alpha schreef:
Zolderworm schreef:Ja, daarom is Alpha ook niet geschikt als deelnemer aan dit forum. Daar blijf ik bij. Hoe kun je meedoen met een forum als je helemaal niet bereid bent om over de denkbeelden van anderen met die anderen een wezenlijk gesprek te hebben en deze in overweging te nemen? Dat gaat toch niet?
Zowel Jezus, als de apostelen hielden zich aan hun gefundeerde geloof vast en lieten zich niet ompraten om hun geloof te verloochenen.
Satan probeerde Jezus met slinkse pogingen over te halen om zijn denkbeelden over te nemen of in ieder geval in overweging te nemen.
Iedere keer verwees Jezus naar de Bijbel: "Er staat geschreven".
Zij waren natuurlijk ook niet "geschikt" voor jouw denkwijze.
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid hebben alle door jou hierboven genoemde personen nooit echt bestaan.
Dit soort opmerkingen zijn van enigerlei vorm van realiteitszin gespeend. Meer is er dan ook niet te verwachten van wie niet toe zegt te zijn aan de waarheid. Witte wieven en het Solsche gat en dat soort verhaaltjes zijn dan wellicht het hoogst haalbare.
Het is wel bar en boos dat je zelfs het feit dat ik een leuk en succesvol boek heb geschreven tegen me gaat gebruiken. Hoe vervelend als mens moet je dan niet zijn?
Trek het je niet aan, doet ze bij mij ook. Zoals ik al eerder schreef en nu weer: als dat christelijk doe mij dan maar de islam.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door Piebe Paulusma »

ineke-kitty schreef:@Zolderworm

" Het hoogst haalbare is [ voor jou] een simpel kleutergeloof in de Here Jezus".

Vandaar dat de Here Jezus Zelf ook zei dat we zouden geloven als een kind, m.a.w. volledig vertrouwen in Hem te hebben zoals een kind z'n vader vertrouwt.
Dat zei Jezus tegen de pas wedergeboren christenen, maar Paulus schreef later:

'Ik heb u met melk gevoed, en niet met vaste spijze; want gij vermocht toen nog niet; ja, gij vermoogt ook nu nog niet; Want gij zijt nog vleselijk;' (1 kor 3,2-3a)

En ook:

'Want een iegelijk die der melk deelachtig is, die is onervaren in het woord der gerechtigheid, want hij is een kind.' (Heb 5,13)

Nu jij van jezelf hebt gezegd dat je een kind in het geloof bent moet je ophouden met college te geven, zie Hebr. 5:12.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door ineke-kitty »

@Piebe

Ik geef hier helemaal geen "college" , maar ik reageer op de post van @Zolderworm, en als dat jou niet aanstaat, is dat niet mijn probleem. Je hoeft mij niks te vertellen over mensen die nog aan de melk lurken, die zijn er inderdaad nog genoeg. Heeft niks te maken met het "geloven als een kind". Duidelijk dat jij dat onderscheid niet begrijpt.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door Zolderworm »

ineke-kitty schreef:@Zolderworm

Dat het volgens jou een illusie is dat er geen mens de Waarheid zou kennen, is uiteraard weer jouw mening. Gelovigen in Christus weten dat er alleen in Hem de Waarheid te vinden is, en die waarheid is o.a. te vinden in de Bijbel. Als Christus Zelf zegt "Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven" is dat voor gelovigen voldoende om dat aan te nemen IN geloof, zonder daar ook maar aan te twijfelen.
Ik mag dit misschien niet zeggen, want we zitten in bijbelgesprek. Maar de vraag is dan: hoe kunnen ze dat zo zeker weten? Het lijkt mij dat alleen wetenschappelijk bewijs een aanleiding kan zijn om te menen iets zeker te weten. Hoe je anders iets zeker zou kunnen weten, zou ik niet kunnen bedenken. Wat denk jij?
Only dead fish go with the flow
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door ineke-kitty »

@Zolderworm

Ik ben niet van plan om mijn geloof en zekerheid wetenschappelijk te willen "bewijzen". Die poging is al vele malen gedaan door andere christenen, en is gedoemd tot mislukking, omdat het geloof in Gods Woord, en daarmee ook het geloof in Christus niet wetenschappelijk te bewijzen IS.
Daarom heet het ook geloof he? De Enige die een mens kan "overtuigen" van de Waarheid is de Heilige Geest. Noch wetenschap, noch kennis van welke literatuur dan ook, kan de mens overtuigen van de waarheid van het Evangelie.
Wat gelovigen WEL kunnen is ge-tuigen van hun geloof.
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door peda »

Zolderworm schreef:
ineke-kitty schreef:@Zolderworm

Dat het volgens jou een illusie is dat er geen mens de Waarheid zou kennen, is uiteraard weer jouw mening. Gelovigen in Christus weten dat er alleen in Hem de Waarheid te vinden is, en die waarheid is o.a. te vinden in de Bijbel. Als Christus Zelf zegt "Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven" is dat voor gelovigen voldoende om dat aan te nemen IN geloof, zonder daar ook maar aan te twijfelen.
Ik mag dit misschien niet zeggen, want we zitten in bijbelgesprek. Maar de vraag is dan: hoe kunnen ze dat zo zeker weten? Het lijkt mij dat alleen wetenschappelijk bewijs een aanleiding kan zijn om te menen iets zeker te weten. Hoe je anders iets zeker zou kunnen weten, zou ik niet kunnen bedenken. Wat denk jij?
Er is reeds eerder op dit forum gesproken over wat onder "' bewijs "' moet worden verstaan. Wat mij bijgebleven is, dat door een aantal gelovigen het "' geloofsbewijs "' voor hen in bewijskracht wordt gelijkgesteld met wetenschappelijk en zelfs wiskundig bewijs. Bij het uitspreken van zo'n geloofsaxioma is de discussie over een eventuele begrenzing aan het zeker-weten reeds ten einde voordat hij is opgestart. Het geloof is gebaseerd op de claim dat de bijbel de Gedachten van God Zelve aanreikt en God Zelve vergist zich niet. Een cirkelredenering in de visie van deze wereld, maar Goddelijke Waarheid voor de gelovige.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door ineke-kitty »

@Peda

Inderdaad Goddelijke Waarheid voor de gelovige. Een 'wetenschapper' die niet in God gelooft, en bewijs wil zien, zal heel moeilijk tot geloof kunnen komen, hoewel niet onmogelijk. Er zijn genoeg wetenschappers die tot geloof zijn gekomen in de Here Jezus Christus.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door callista »

ineke-kitty schreef:@Peda

Inderdaad Goddelijke Waarheid voor de gelovige.
Een 'wetenschapper' die niet in God gelooft, en bewijs wil zien, zal heel moeilijk tot geloof kunnen komen, hoewel niet onmogelijk.

Er zijn genoeg wetenschappers die tot geloof zijn gekomen in de Here Jezus Christus.
Waarom zet je hier wetenschapper tussen aanhalingstekens?
Wat wil je daar mee zeggen?
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door ineke-kitty »

@Callista

Omdat wetenschap ook maar betrekkelijk is. De wetenschap denkt bewijs nodig te hebben om te kunnen geloven, maar niets is minder waar. De wetenschap in het algemeen verandert voortdurend van gedachte, terwijl iemand die vast overtuigd is van zijn/haar geloof, uitzonderingen daargelaten, niet zal veranderen van gedachte.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door callista »

ineke-kitty schreef:@Callista

Omdat wetenschap ook maar betrekkelijk is. De wetenschap denkt bewijs nodig te hebben om te kunnen geloven, maar niets is minder waar. De wetenschap in het algemeen verandert voortdurend van gedachte, terwijl iemand die vast overtuigd is van zijn/haar geloof, uitzonderingen daargelaten, niet zal veranderen van gedachte.
Precies, en dat maakt de wetenschap veel geloofwaardiger ...dat heet vooruitgang in tegenstelling tot stilstand
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door ineke-kitty »

@Calllista

Een gelovige staat evenmin stil. Integendeel. Een gelovige groeit als het goed is in geloof, en wordt daardoor alleen maar sterker. Dus van enige stilstand is geen sprake.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door Zolderworm »

ineke-kitty schreef:@Calllista

Een gelovige staat evenmin stil. Integendeel. Een gelovige groeit als het goed is in geloof, en wordt daardoor alleen maar sterker. Dus van enige stilstand is geen sprake.
Sterker nog, het is een teruguit gaan naar gedachten uit een vroegere tijd, die in deze moderne tijd niet meer passen, en door steeds minder mensen worden geloofd. Het is niet voor niets dat de kerken leeglopen. Het is uit de tijd. Misschien geldt dat niet voor de basisgedachten van Jezus, zoals naastenliefde, maar elke Bijbelse (zogenaamde) kennis is compleet achterhaald.
Only dead fish go with the flow
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door ineke-kitty »

@Zolderworm

Nee hoor, Bijbelse kennis is absoluut niet achterhaald. Dat is weer jouw mening. Dat de kerken leeglopen heeft te maken met dat steeds meer mensen afvallen van het geloof . Wat trouwens ook voorspeld is in de Bijbel, dat in de "laatste dagen" [ en ik geloof persoonlijk dat wij daar nu in leven] de mensen zullen afvallen van het geloof en in de leugen zullen gaan geloven.
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door Yolanda_dB »

Zolderworm schreef:Jezus en de apostelen gingen niet met hun bijbeltje langs de deur om de zogenaamde waarheid in een boekje op te zoeken.
Nou, dat zeg je nou wel, maar het kwam er wel heeeeeel dicht in de buurt.
Jezus trok rond met zijn discipelen. Hij ging naar de mensen toe.
Hij kwam letterlijk bij mensen thuis.
En Hij sprak vanuit de Thora, zeg maar: de toen bekende Bijbel.
"Er staat geschreven ..." gebruikte Hij geregeld.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door Zolderworm »

ineke-kitty schreef:@Zolderworm

Nee hoor, Bijbelse kennis is absoluut niet achterhaald. Dat is weer jouw mening. Dat de kerken leeglopen heeft te maken met dat steeds meer mensen afvallen van het geloof . Wat trouwens ook voorspeld is in de Bijbel, dat in de "laatste dagen" [ en ik geloof persoonlijk dat wij daar nu in leven] de mensen zullen afvallen van het geloof en in de leugen zullen gaan geloven.
Ja, maar de vraag is natuurlijk waarom ze afvallen van hun geloof. Dat gebeurt niet zomaar. De reden is volgens mij omdat ze de inhoud van de bijbel (letterlijk beschouwd) en het christelijk geloof in het algemeen te onwaarschijnlijk vinden. Ze geloven niet meer dat het waar is.
Of ze in de leugen gaan geloven is nog maar helemaal de vraag. Of feitelijk vind ik dat onzin. Hoe kun jij bepalen dat het om een leugen gaat? Ben jij zo wijs? Ik denk het niet. De meeste mensen geloven in wetenschappelijke kennis. En dat is beslist geen leugen. Het gaat daarbij om bewezen feiten (afgezien wellicht van de beschrijvende wetenschappen, die louter en alleen beschrijven).
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door peda »

Zolderworm schreef:
ineke-kitty schreef:@Zolderworm

Nee hoor, Bijbelse kennis is absoluut niet achterhaald. Dat is weer jouw mening. Dat de kerken leeglopen heeft te maken met dat steeds meer mensen afvallen van het geloof . Wat trouwens ook voorspeld is in de Bijbel, dat in de "laatste dagen" [ en ik geloof persoonlijk dat wij daar nu in leven] de mensen zullen afvallen van het geloof en in de leugen zullen gaan geloven.
Ja, maar de vraag is natuurlijk waarom ze afvallen van hun geloof. Dat gebeurt niet zomaar. De reden is volgens mij omdat ze de inhoud van de bijbel (letterlijk beschouwd) en het christelijk geloof in het algemeen te onwaarschijnlijk vinden. Ze geloven niet meer dat het waar is.
Of ze in de leugen gaan geloven is nog maar helemaal de vraag. Of feitelijk vind ik dat onzin. Hoe kun jij bepalen dat het om een leugen gaat? Ben jij zo wijs? Ik denk het niet. De meeste mensen geloven in wetenschappelijke kennis. En dat is beslist geen leugen. Het gaat daarbij om bewezen feiten (afgezien wellicht van de beschrijvende wetenschappen, die louter en alleen beschrijven).
Hallo Zolderworm,

Om voor mij zelf te spreken, ben ik afgestapt van de gedachte dat God ( wat daaronder ook moge worden verstaan ) zich met mensen individueel bemoeit. Het is de post-theistische idee die vele mensen inmiddels zijn gaan volgen. Wat mij opvalt is dat het aantal a-theisten ook niet groeit. De meeste mensen ''geloven'' wel in een Mysterie, een Overstijging, maar het Gezicht is verdwenen. De Verwondering heeft het overgenomen zonder de koppeling aan een concreet Gezicht . God wordt niet meer in verband gebracht met leerstellingen zoals ( erf )zonde, verwijdering, verzoening, kruisoffer, Heil. Zelf geloof ik als agnost ook aan een Overstijgend Mysterie, maar ik heb met het Mysterie totaal geen mij persoonlijk aansprekende relatie. God is Onpersoonlijk geworden. De God die ook de psychisch monisten volgen, alleen beschrijven deze nog allerhande "' tussen "' werelden. Dat laatste doe ik niet. Onbekend terrein.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Welke criteria en handelwijzen binnen (sektarische) christelijke geloofsgroepen zijn uitgesproken bedenkelijk?

Bericht door Alpha »

Zolderworm schreef:
Alpha schreef:
Zolderworm schreef:Ja, daarom is Alpha ook niet geschikt als deelnemer aan dit forum. Daar blijf ik bij. Hoe kun je meedoen met een forum als je helemaal niet bereid bent om over de denkbeelden van anderen met die anderen een wezenlijk gesprek te hebben en deze in overweging te nemen? Dat gaat toch niet?
Zowel Jezus, als de apostelen hielden zich aan hun gefundeerde geloof vast en lieten zich niet ompraten om hun geloof te verloochenen.
Satan probeerde Jezus met slinkse pogingen over te halen om zijn denkbeelden over te nemen of in ieder geval in overweging te nemen.
Iedere keer verwees Jezus naar de Bijbel: "Er staat geschreven".
Zij waren natuurlijk ook niet "geschikt" voor jouw denkwijze.
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid hebben alle door jou hierboven genoemde personen nooit echt bestaan.
Dat kan je natuurlijk aantonen met archeologische bewijzen.
Dat men intussen ca. 50 personen die in de Bijbel vermeld worden, wel heeft terug gevonden negeer je?

Het grote verschil met jou is, dat ik niet twijfel.
Voor mij geeft de Bijbel meer dan voldoende bewijzen dat die waar is.
Ik laat mij niet beïnvloeden door "hogere" Bijbelcritici.

Toch bedankt voor je reactie.