Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Discussie over de rol van christenen en christendom in de samenleving.
:!: In dit subforum kunnen forummers meedoen en posten die daarvoor toestemming hebben.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Afbeelding

Geen tekst uit berichten hier kopiëren naar andere subforums.
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door peda »

ericjan schreef: 11 sep 2018, 16:17

Heb ik persoonlijk op zich minder "moeite" mee dan met lieden die wel claimen echt in Yeshua Zijn Offer te geloven en de Genade maar heel veel andere zaken weer niet.
Zelf stel ik nu juist het "' omgaan "' met God, door modern ingestelde christelijk gelovigen, op prijs.
Voor jou zijn de niet letterlijk ( woord voor woord ) de bijbel -begrijpenden, geen christenen, daarover ga ik geen discussie voeren, maar hun zienswijze boeit mij wel.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2554
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door Inktvlam »

Messenger schreef:Vandaar dat de hemel, zonder enige uitzondering, is opengesteld voor iedereen. En de hel bestaat niet.
Dat zou betekenen dat de hemel net zo'n rotzooitje wordt als het leven op aarde. Dat kan natuurlijk niet. Voor de zoveelste keer maakt het weer eens duidelijk dat zaken als hemel en hel totaal niet begrepen worden !! Men heeft geen flauwe notie. Men gaat uit van de verkeerde opvatting dat hemel en hel plaatsen zijn. Hel en hemel zijn innerlijke gesteldheden in de mens. Ontwikkelingsstadia van de ziel. Niet het Opperwezen stuurt ons naar de hel of de hemel. Ieder mens draagt overeenkomstig zijn persoonlijkheid zowel de hemel als de hel in zich. In de Statenvertaling en ook in de vertaling van Luther staat: “het Koninkrijk Gods is in u” (Luc.17:21). Die hemel en hel kunnen wel plaatsen worden als gelijkgestemde zielen elkaar opzoeken. Maar het moet vooral eerst hemel in jezelf worden voordat je rijp bent voor het samenzijn in de hemel met de Allerhoogste. In de hemel heerst nederigheid en zachtmoedigheid. De kenmerken van de hel zijn trots en hoogmoed.
Zoals de boom valt, blijft ie liggen, dat wil zeggen: onvolmaakt gaan we hier vandaan, onvolmaakt komen we daar aan. In de geestelijke wereld kunnen we ons nog verder ontwikkelen en voorbereiden op hemel of hel. Als je de hemel in je draagt oftewel liefdevol bent, zal dat een makkelijke weg zijn. Liefdelozen zullen het licht niet kunnen verdragen en een andere weg zoeken, maar kunnen later toch door schade en schande wijs worden en tot inkeer komen. Alleen de liefde brengt ons bij God, die de liefde en het leven zelf is.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door peda »

HJW schreef: 11 sep 2018, 16:47

PS ik vraag dit met de achterliggende gedachte: als wij werkelijk goddelijk zijn, zijn wij dus ook de (mede-)scheppers van dit universum. En als dat zo is, zouden wij dan ondergeschikt zijn aan de natuurwetten ? En wie bepaalt dat dan......vragen die mij bezighouden.
Zijn wij medescheppers IN dit universum of zijn wij medescheppers VAN dit universum. Is het universum door God ontstaan uit schepping ( ex-nihilo ) of bestaan God en universum als het ware naast elkaar, waarbij God Zelve niet de schepper is. Bij aan de gnostiek verwante gedachten, moet daar wel eerst uitsluitsel over zijn alvorens de volgende stappen te nemen. De gnostiek zelve volgt de gedachte dat God Niet de schepper is van het universum.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door pyro »

peda schreef: 11 sep 2018, 12:19 Ik vond het persoonlijk een mooie bijdrage van pyro onder praatvaria. Hij moet het zelf maar beantwoorden, maar zelf heb ik de idee dat ook pyro "" ergens "" de goddelijkheid van de mens volgt en niet de visie van het zondige schepsel dat zonder een daarover oordelende God het heil niet kan verwerven.
Ik zie niet zo goed hoe deze reactie aansluit bij wat ik heb gezegd. Het is een soort multiple choice die voor mij een beetje uit de lucht komt vallen - hier hadden we het niet over bij mijn weten?

Dit geeft me een idee van, ik kruis een vakje aan en dan vertel jij me de visie die daar volgens jou bij hoort? :roll:
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door peda »

pyro schreef: 11 sep 2018, 18:07
peda schreef: 11 sep 2018, 12:19 Ik vond het persoonlijk een mooie bijdrage van pyro onder praatvaria. Hij moet het zelf maar beantwoorden, maar zelf heb ik de idee dat ook pyro "" ergens "" de goddelijkheid van de mens volgt en niet de visie van het zondige schepsel dat zonder een daarover oordelende God het heil niet kan verwerven.
Ik zie niet zo goed hoe deze reactie aansluit bij wat ik heb gezegd. Het is een soort multiple choice die voor mij een beetje uit de lucht komt vallen - hier hadden we het niet over bij mijn weten?

Dit geeft me een idee van, ik kruis een vakje aan en dan vertel jij me de visie die daar volgens jou bij hoort? :roll:
Neen, ik zie het precies omgekeerd. Je hebt een visie ( basis-overtuiging ) en die visie pas je vervolgens al of niet in een spiritueel of levensbeschouwelijk kader. Ik refereer daarbij aan mijn favoriete William James met zijn constatering dat de mens de God ( spirituele weg ) zoekt die bij hem past. Voor Theresa van Lisieux was de inspiratiebron van haar groot Liefdesbesef Jezus, maar andere wegen om te komen tot grote menselijke betrokkenheid zijn ook mogelijk. Zo ken ik persoonlijk een ontzettend goede liefde volle dame, die weer overtuigd humaniste is. Ik denk bij mensen niet primair in "' hokjes "" maar vind het voor de communicatie wel gemakkelijk om in "'structuren"" te denken. Dat is een overblijfsel van mijn oude beroepsuitoefening. Bij nagenoeg een ieder op dit forum lukt mij dat, bij jou eerlijk gezegd niet. Vandaar. :flower1:
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door pyro »

peda schreef: 11 sep 2018, 18:48 Neen, ik zie het precies omgekeerd. Je hebt een visie ( basis-overtuiging ) en die visie pas je vervolgens al of niet in een spiritueel of levensbeschouwelijk kader. Ik refereer daarbij aan mijn favoriete William James met zijn constatering dat de mens de God ( spirituele weg ) zoekt die bij hem past. Voor Theresa van Lisieux was de inspiratiebron van haar groot Liefdesbesef Jezus, maar andere wegen om te komen tot grote menselijke betrokkenheid zijn ook mogelijk. Zo ken ik persoonlijk een ontzettend goede liefde volle dame, die weer overtuigd humaniste is. Ik denk bij mensen niet primair in "' hokjes "" maar vind het voor de communicatie wel gemakkelijk om in "'structuren"" te denken. Dat is een overblijfsel van mijn oude beroepsuitoefening. Bij nagenoeg een ieder op dit forum lukt mij dat, bij jou eerlijk gezegd niet. Vandaar. :flower1:
Ok. Mijn basis overtuiging zoals jij het noemt zou zijn dat de levenswandel van een mens blijk geeft van een mentaliteit, niet alleen in woord maar vooral in daad. Die mentaliteit, met name de (mate en kwaliteit van) liefde waarvan die getuigt, of juist niet, bepaalt wat je in wezen *wilt*. Simpel gezegd als iemand bij leven loopt te liegen en bedriegen als een gek, zal die na zijn dood wellicht een 'hemel' voor zichzelf wensen om lekker te genieten. Maar toch zal die na zijn lichamelijke dood niet naar de bron van waarheid willen gaan. Omdat hij de leugens die hij bij leven altijd wilde bedekken, na het leven ook niet aan het licht wil laten komen.
Dat is een iets andere insteek dan een God die je oordeelt, als ik het zo zeg. Maar het is er wel consistent mee. Het oordeel dat die ziel over zichzelf afroept (als gevolg van zijn eigen keuzes bij leven) is tegelijk te verstaan als een oordeel van God.
Anderzijds maak ik me geen zorgen over het zieleheil van heel liefdevolle mensen.

Wat betreft de uiteindelijke bestemming van een mens, ik weet niet in hoeverre en op welke manier onze keuzes existentieel blijken te zijn voor wie we in wezen 'zijn'. Dat ultieme 'ik-ben-die-ik-ben' is een licht dat ik als mens op deze wereld niet in het aangezicht kan kijken, en leven.
Alverzoeners en dergelijke schijnen het wel te weten, maar op dit punt ben ik dus meer een agnost.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door HJW »

pyro schreef: 11 sep 2018, 19:51 Alverzoeners en dergelijke schijnen het wel te weten, maar op dit punt ben ik dus meer een agnost.
Persoonlijk weet ik het niet. Alles wat ik hier neer zet zijn gedachten, kronkels, hoop, persoonlijke logica. Zeker weten doe ik niets op dit vlak. Ik heb geen behoefte om elke keer te zeggen: ik denk, ik vind, volgens mij. Vandaar dat ik wel stellig kan klinken. Daar moet je dan maar even doorheen prikken.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2554
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door Inktvlam »

peda schreef:
HJW schreef:PS ik vraag dit met de achterliggende gedachte: als wij werkelijk goddelijk zijn, zijn wij dus ook de (mede-)scheppers van dit universum. En als dat zo is, zouden wij dan ondergeschikt zijn aan de natuurwetten ? En wie bepaalt dat dan......vragen die mij bezighouden.

Zijn wij medescheppers IN dit universum of zijn wij medescheppers VAN dit universum. Is het universum door God ontstaan uit schepping ( ex-nihilo ) of bestaan God en universum als het ware naast elkaar, waarbij God Zelve niet de schepper is. Bij aan de gnostiek verwante gedachten, moet daar wel eerst uitsluitsel over zijn alvorens de volgende stappen te nemen. De gnostiek zelve volgt de gedachte dat God Niet de schepper is van het universum.
Geen mens moet zich verbeelden dat hij goddelijk is, voorlopig zijn we in potentie alleen maar kinderen van God, of embryo’s zoals Lorber het uitdrukt.
Een schepping uit het niets (ex-nihilo) is niet mogelijk. Hoewel het, meen ik, wel ergens genoemd wordt in de deuterocanonieke boeken. Ex nihilo nihil eri – uit niets komt niets voort.
De Romeinen hadden een spreuk die luidde: Quod a principio non valet, aut valere nequit, etiam in successu non aliquid valere potest; ex nihilo nihil erit (Wat vanaf het begin geen kracht heeft of hebben kan, kan ook later niets tot stand brengen; uit niets komt niets voort.)
Jezus zelf vertelt ons via het werk van Lorber het volgende:
De mens, die met een eigen levensbewustzijn is begiftigd, houdt echter de eindeloze scheppingsruimte en het ongekend vele dat zich daarin bevindt voor stom, dood en zonder intelligentie. (GJE 8 29:1) Om tot werkelijk ware voorstellingen van God te komen, moeten jullie alles wat met dood te maken heeft volledig uit de eindeloze ruimte verbannen en je niets dan leven en nog eens leven en niets anders dan intelligentie en nog eens intelligentie voorstellen, omdat er in het oneindige Wezen van Gods intelligentie en macht eeuwig geen dood kan bestaan. (GJE 8 28:20)
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door HJW »

Inktvlam schreef: 11 sep 2018, 20:30 Geen mens moet zich verbeelden dat hij goddelijk is, voorlopig zijn we in potentie alleen maar kinderen van God, of embryo’s zoals Lorber het uitdrukt.
O jee.....is dat jouw overtuiging of is dit de absolute waarheid ?
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door HJW »

peda schreef: 11 sep 2018, 17:18
Zijn wij medescheppers IN dit universum of zijn wij medescheppers VAN dit universum. Is het universum door God ontstaan uit schepping ( ex-nihilo ) of bestaan God en universum als het ware naast elkaar, waarbij God Zelve niet de schepper is. Bij aan de gnostiek verwante gedachten, moet daar wel eerst uitsluitsel over zijn alvorens de volgende stappen te nemen. De gnostiek zelve volgt de gedachte dat God Niet de schepper is van het universum.
Als wij goddelijk zijn, dan zijn wij mede-scheppers VAN het universum.
Ik volg niet de gnostische gedachten hierover.
Uitsluitsel zou wel prettig zijn.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door coby »

ericjan schreef: 10 sep 2018, 15:55
callista schreef: 10 sep 2018, 15:53
Messenger schreef: 10 sep 2018, 15:51
callista schreef: 10 sep 2018, 15:44 Ach...maak je er een zoekspelletje van :?: :naughty:
We gaan voor de staafmixer denk ik? :lol:
Zeker....die wil ik gewoon winnen... :mrgreen:
Goed zo callista, vrouwen die eten aan et bereiden zijn is zoals G'd het bedoeld heeft in Zijn chepping met verschil tussen man en vrouw.
https://m.youtube.com/watch?v=kabH9lJrr6g
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10114
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door Messenger »

HJW schreef: 11 sep 2018, 16:47
Messenger schreef: 11 sep 2018, 16:29 Enerzijds overkomt de wereld ons. Bijvoorbeeld : het regent. Het hangt van je perceptie af hoe je die regen ervaart, welke gevoelens die losmaken. Je kunt het vreselijk vinden dat je net in die regen moet fietsen en drijfnat op je bestemming aan komt, je kan ook blij zijn dat het regent omdat je er lang naar had uitgekeken.

Je kunt anderzijds ook de wereld veranderen als je collectief je gedachten/overtuigingen verandert, zoals bijvoorbeeld honger en armoede in de wereld uitbannen door bijvoorbeeld elke wereldburger te voorzien in een minimum gegarandeerd inkomen. Door de welvaart eerlijker te verdelen.
Je kunt ook collectief een einde maken aan godsdienstoorlogen door te erkennen dat jouw Weg niet de betere maar een andere Weg is.
Ik kan het volgen, maar heb nog wel een vraag:
Als ik de bijbel er nog even bij betrek: Jezus bestrafte de storm en de regen. Denk je dat wij daar ook toe in staat zijn door onze gedachten vanuit een ander niveau/bewustzijn te laten functioneren ?
En dan nogmaals de bijbel: als je zijn werken gelooft, kunnen wij ze ook.
Zouden jij en ik ook met 5 broden en 2 vissen een schare kunnen voeden.

Mijn vraag was meer op dit soort zaken toegepitst. Wederom benieuwd naar jouw gedachten......

PS ik vraag dit met de achterliggende gedachte: als wij werkelijk goddelijk zijn, zijn wij dus ook de (mede-)scheppers van dit universum. En als dat zo is, zouden wij dan ondergeschikt zijn aan de natuurwetten ? En wie bepaalt dat dan......vragen die mij bezighouden.
Ik kan niet dergelijke wonderen verrichten en ik ken ook niemand anders die dit kan. Sommige illusionisten lijken wonderlijke dingen te doen waar ik niks van snap, maar die waarschijnlijk goed te verklaren zijn.

Ik vraag me af of de mens in staat is tot wat wij wonderen noemen, maar ik denk dat hoger ontwikkelde wezens dit mogelijk wel kunnen. Het zou kunnen dat zij natuurwetten overtreden of negeren. Maar goed, ook dit zijn weer gedachten.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10114
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door Messenger »

Inktvlam schreef: 11 sep 2018, 17:08
Messenger schreef:Vandaar dat de hemel, zonder enige uitzondering, is opengesteld voor iedereen. En de hel bestaat niet.
Dat zou betekenen dat de hemel net zo'n rotzooitje wordt als het leven op aarde. Dat kan natuurlijk niet.
In de hemel herinner je je de verbinding met God. Je bent je dan weer bewust dat je Goddelijk bent.
Een rotzooitje als het leven op aarde wordt het daarom niet.
Laatst gewijzigd door Messenger op 11 sep 2018, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10114
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door Messenger »

HJW schreef: 11 sep 2018, 21:04
peda schreef: 11 sep 2018, 17:18
Zijn wij medescheppers IN dit universum of zijn wij medescheppers VAN dit universum. Is het universum door God ontstaan uit schepping ( ex-nihilo ) of bestaan God en universum als het ware naast elkaar, waarbij God Zelve niet de schepper is. Bij aan de gnostiek verwante gedachten, moet daar wel eerst uitsluitsel over zijn alvorens de volgende stappen te nemen. De gnostiek zelve volgt de gedachte dat God Niet de schepper is van het universum.
Als wij goddelijk zijn, dan zijn wij mede-scheppers VAN het universum.
Ik volg niet de gnostische gedachten hierover.
Uitsluitsel zou wel prettig zijn.
Volgens mij zijn we medescheppers VAN dit universum en zijn we medescheppers IN dit universum. Er is niets anders dan God en wij zijn daar onlosmakelijk deel van.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10114
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door Messenger »

Inktvlam schreef: 11 sep 2018, 20:30 Geen mens moet zich verbeelden dat hij goddelijk is, voorlopig zijn we in potentie alleen maar kinderen van God, of embryo’s zoals Lorber het uitdrukt.
En waarom moet geen mens zich verbeelden dat hij/zij goddelijk is?
Inktvlam schreef: Een schepping uit het niets (ex-nihilo) is niet mogelijk. Hoewel het, meen ik, wel ergens genoemd wordt in de deuterocanonieke boeken. Ex nihilo nihil eri – uit niets komt niets voort.
De Romeinen hadden een spreuk die luidde: Quod a principio non valet, aut valere nequit, etiam in successu non aliquid valere potest; ex nihilo nihil erit (Wat vanaf het begin geen kracht heeft of hebben kan, kan ook later niets tot stand brengen; uit niets komt niets voort.)
Volgens mij is er eerst een gedachte/bewustzijn ("Wie/Wat verkies ik te zijn?"), vervolgens trilling/vibratie en dan materialisatie.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door HJW »

Messenger schreef: 11 sep 2018, 23:06 Ik kan niet dergelijke wonderen verrichten en ik ken ook niemand anders die dit kan. Sommige illusionisten lijken wonderlijke dingen te doen waar ik niks van snap, maar die waarschijnlijk goed te verklaren zijn.

Ik vraag me af of de mens in staat is tot wat wij wonderen noemen, maar ik denk dat hoger ontwikkelde wezens dit mogelijk wel kunnen. Het zou kunnen dat zij natuurwetten overtreden of negeren. Maar goed, ook dit zijn weer gedachten.
Ik heb de neiging veel vragen te stellen, met name aan mijzelf. Maar ook aan anderen. Niet iedereen blijkt daar altijd van gediend, dus ik ga proberen mij in te houden. Weet wel dat ik elke vraag die ik stel niet bedoeld is als kritiek. Het is mijn persoonijke nieuwgierigheid, gekoppeld aan hoe mijn hersenen nou eenmaal werken.

Ik ken op dit moment ook niemand die dit kan. Ik zoek het niet in het illusionisme.
Als wij goddelijk zijn van nature, wie zijn er dan hoger ontwikkeld ?
Mijn gedachten:
als wij idd goddelijk van nature zijn en mede-schepper VAN het universum, dan zijn wij dus ook de bedenkers/scheppers van de natuurwetten. Hoe zou het dan kunnen dat wij nu ondergeschikt zijn aan die natuurwetten ? Is dat een keuze ? Of is dat opgelegd, maar door wie dan en waarom ?
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door HJW »

Messenger schreef: 11 sep 2018, 23:19 Volgens mij zijn we medescheppers VAN dit universum en zijn we medescheppers IN dit universum. Er is niets anders dan God en wij zijn daar onlosmakelijk deel van.
Helemaal mee eens. En dan denk ik door over de mogelijkheden en de consequenties.........en dan zijn er weer veel vragen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door ericjan »

peda schreef: 11 sep 2018, 16:52
ericjan schreef: 11 sep 2018, 16:17

Heb ik persoonlijk op zich minder "moeite" mee dan met lieden die wel claimen echt in Yeshua Zijn Offer te geloven en de Genade maar heel veel andere zaken weer niet.
Zelf stel ik nu juist het "' omgaan "' met God, door modern ingestelde christelijk gelovigen, op prijs.
Voor jou zijn de niet letterlijk ( woord voor woord ) de bijbel -begrijpenden, geen christenen, daarover ga ik geen discussie voeren, maar hun zienswijze boeit mij wel.
Ieder is vrij is te kiezen hoe het voor die persoon wenselijk is.
Voor mij geldt de stevige waarschuwing in de Schrift daarover in Galaten 1

6 Ik verwonder mij erover dat u zich zo snel afwendt van Hem Die u in de genade van Christus geroepen heeft, naar een ander evangelie,
7 terwijl er geen ander is; al zijn er ook sommigen die u in verwarring brengen en het Evangelie van Christus willen verdraaien.
8 Maar zelfs als wij, of een engel uit de hemel, u een evangelie zouden verkondigen, anders dan wat wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt.
9 Zoals wij al eerder gezegd hebben, zo zeg ik ook nu weer: Als iemand u een evangelie verkondigt anders dan wat u ontvangen hebt, die zij vervloekt.


We kunnen geloven in alle (af)goden die we kiezen, we kunnen er als mens allehande theorieen bij bedenken, maar dat is dan niet het evangelie.
En wie zich daaraan schuldig maakt ................ daarover is Paulus duidelijk.
Ik begrijp dat de vrijzinnige bijbellezers dit afdoen als een mening van Paulus.
Voor de bijbelgetrouwe lezer is het een ernstige waarschuwing van Yeshua.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door peda »

HJW schreef: 12 sep 2018, 08:30
Messenger schreef: 11 sep 2018, 23:19 Volgens mij zijn we medescheppers VAN dit universum en zijn we medescheppers IN dit universum. Er is niets anders dan God en wij zijn daar onlosmakelijk deel van.
Helemaal mee eens. En dan denk ik door over de mogelijkheden en de consequenties.........en dan zijn er weer veel vragen.
Toch blijft het een lastige. Wanneer de mens ten diepste God is en derhalve ( mede ) schepper Van het universum, waarom is de mens dan tijdens het aardse leven niet in staat om de door hemzelf medegeschapen natuurwetten te overwinnen ( wonder realiseren ) . Komt dat omdat op aarde de herinnering aan het goddelijke verdwenen is. Maar dat is toch ook vreemd, een god die ( tijdelijk ) kan vergeten, is toch in mijn ogen weer niet volledig goddelijk. Kortom ik heb nog wel wat vragen aangaande de godsvonk die de mens in wezen is.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10114
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door Messenger »

HJW schreef: 12 sep 2018, 08:29 Als wij goddelijk zijn van nature, wie zijn er dan hoger ontwikkeld ?
Ik vermoed dat buiten de aarde ook nog andere levensvormen bestaan. Sommigen zullen lager ontwikkeld zijn en andere weer hoger ontwikkeld.
HJW schreef: Mijn gedachten:
als wij idd goddelijk van nature zijn en mede-schepper VAN het universum, dan zijn wij dus ook de bedenkers/scheppers van de natuurwetten. Hoe zou het dan kunnen dat wij nu ondergeschikt zijn aan die natuurwetten ? Is dat een keuze ? Of is dat opgelegd, maar door wie dan en waarom ?
Ik denk dat de natuurwetten wenselijk zijn voor de leefomgeving die wij hebben. Daar zal denk ik voor gekozen zijn. Het kan zijn dat in andere delen van het heelal andere natuurwetten van kracht zijn. Als God dit heeft opgelegd, hebben wij dat ons opgelegd want we zijn delen van God.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door HJW »

ericjan schreef: 12 sep 2018, 08:42
6 Ik verwonder mij erover dat u zich zo snel afwendt van Hem Die u in de genade van Christus geroepen heeft, naar een ander evangelie,
7 terwijl er geen ander is; al zijn er ook sommigen die u in verwarring brengen en het Evangelie van Christus willen verdraaien.
8 Maar zelfs als wij, of een engel uit de hemel, u een evangelie zouden verkondigen, anders dan wat wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt.
9 Zoals wij al eerder gezegd hebben, zo zeg ik ook nu weer: Als iemand u een evangelie verkondigt anders dan wat u ontvangen hebt, die zij vervloekt.

Ik begrijp dat de vrijzinnige bijbellezers dit afdoen als een mening van Paulus.
Voor de bijbelgetrouwe lezer is het een ernstige waarschuwing van Yeshua.
Ja, ze konden er wat van in die tijd. Er werd wat afgemoord, vervloekt, dwaas genoemd. Raak je even de ark aan: dood. Verspil je je zaad op de grond: dood. Hout sprokkelen op sabbat: doodstraf.
Volkeren uitgemoord, maagden als oorlogsbuit meegenomen. Kinderen tegen rotsen te pletter slaan: hij zij geprezen. Oproepen om Gods tegenstanders te doden.
Ik heb het achter mij gelaten.......
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door HJW »

Messenger schreef: 12 sep 2018, 08:57 Ik vermoed dat buiten de aarde ook nog andere levensvormen bestaan. Sommigen zullen lager ontwikkeld zijn en andere weer hoger ontwikkeld.
Dat denk ik ook. En dan zijn er wellicht nog andere universa.
Ik denk dat de natuurwetten wenselijk zijn voor de leefomgeving die wij hebben. Daar zal denk ik voor gekozen zijn. Het kan zijn dat in andere delen van het heelal andere natuurwetten van kracht zijn. Als God dit heeft opgelegd, hebben wij dat ons opgelegd want we zijn delen van God.
Hmmmm...kan ik wel volgen, maar toch. Wat als ik spijt heb voor deze beperkingen gekozen te hebben ? (Serieuze vraag)
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10114
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door Messenger »

peda schreef: 12 sep 2018, 08:55
HJW schreef: 12 sep 2018, 08:30
Messenger schreef: 11 sep 2018, 23:19 Volgens mij zijn we medescheppers VAN dit universum en zijn we medescheppers IN dit universum. Er is niets anders dan God en wij zijn daar onlosmakelijk deel van.
Helemaal mee eens. En dan denk ik door over de mogelijkheden en de consequenties.........en dan zijn er weer veel vragen.
Toch blijft het een lastige. Wanneer de mens ten diepste God is en derhalve ( mede ) schepper Van het universum, waarom is de mens dan tijdens het aardse leven niet in staat om de door hemzelf medegeschapen natuurwetten te overwinnen ( wonder realiseren ) . Komt dat omdat op aarde de herinnering aan het goddelijke verdwenen is. Maar dat is toch ook vreemd, een god die ( tijdelijk ) kan vergeten, is toch in mijn ogen weer niet volledig goddelijk. Kortom ik heb nog wel wat vragen aangaande de godsvonk die de mens in wezen is.
Ik denk dat als je je echt alles herinnert, als je tot volledig bewustzijn komt (in het christendom noemt men dat Christus-bewustzijn), dat je dan wel de natuurwetten kunt trotseren.
Heb eens gelezen over yogi's in India die daar bijvoorbeeld over water zouden lopen. Bij yogi's zouden dergelijke bekwaamheden bestaan. ("Meesters van het verre Oosten" en "Dagboek van een yogi" van Paramahansa Yogananda).
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door HJW »

peda schreef: 12 sep 2018, 08:55 Toch blijft het een lastige. Wanneer de mens ten diepste God is en derhalve ( mede ) schepper Van het universum, waarom is de mens dan tijdens het aardse leven niet in staat om de door hemzelf medegeschapen natuurwetten te overwinnen ( wonder realiseren ) .
Zeer terechte vraag. Kan ik de keuze tijdens mijn leven veranderen ?
Komt dat omdat op aarde de herinnering aan het goddelijke verdwenen is. Maar dat is toch ook vreemd, een god die ( tijdelijk ) kan vergeten, is toch in mijn ogen weer niet volledig goddelijk. Kortom ik heb nog wel wat vragen aangaande de godsvonk die de mens in wezen is.
Ik barst van de vragen........
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Verschil tussen ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE en liefde?

Bericht door HJW »

Messenger schreef: 12 sep 2018, 09:03 Ik denk dat als je je echt alles herinnert, als je tot volledig bewustzijn komt (in het christendom noemt men dat Christus-bewustzijn), dat je dan wel de natuurwetten kunt trotseren.
Dat lijkt mij ook. Zouden we dit in dit leven kunnen bereiken ?
Heb eens gelezen over yogi's in India die daar bijvoorbeeld over water zouden lopen. Bij yogi's zouden dergelijke bekwaamheden bestaan. ("Meesters van het verre Oosten" en "Dagboek van een yogi" van Paramahansa Yogananda).
Meesters van het verre oosten...........staan prachtige, inspirerende teksten in.