De messias van de T'NaCH

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

HJW schreef: 02 okt 2018, 16:52
Piebe Paulusma schreef: 02 okt 2018, 16:48
Dat ben ik dan weer met jou eens, jullie grote ego's zitten je beide in de weg. :clown:
Misschien juist wel een gebrek aan ego.....
Waar vergeving is is geen offer meer voor de zonde mogelijk. Daar nog iets aan bij te willen dragen is er verkeerd aan. Het is hoogmoed.
Waar geen oordeel is, is geen vergeving meer nodig.
Ik zie daar geen hoogmoed in.
Prima, maar heb ik de vraag beantwoordt? Ja? Oké graag gedaan!
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Yolanda_dB »

HJW schreef:
Yolanda_dB schreef: Het gebod "gij zult niet stelen" is een goddelijk gebod, niet een menselijk regeltje.
De bisschop lapte een goddelijke regel aan z'n bisschoppelijke laars.
En de regel dat je niet op sabbat mag genezen is dan weer een menselijk regeltje ?
In feite is het gebod dat ze op de sabbat niet mogen "arbeiden".
Of "genezen" daar dan wel of niet onder valt: tja lees de argumenten die Jezus geeft.
HJW schreef:Hoe maak je dat onderscheid ?
Goede vraag.
HJW schreef:
En wat bedoel jij met "de regeltjes"?
Bijbelse voorschriften en de mate van striktheid waarin je die volgt.
Dat blinkt ook weer uit in vaagheid,
Welke "Bijbelse voorschriften".
Er zijn vele voorschiften in de Bijbel, vooral in het Oude Testament, die niet voor mij bedoeld zijn en dus ook niet door mij gehouden hoeven worden,
peda
Berichten: 20686
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door peda »

HJW schreef: 02 okt 2018, 16:02
Piebe Paulusma schreef: 02 okt 2018, 15:59 Dat verbaast me, maar leuk om te lezen! ;)
Ik heb ook zo mijn kanten....ik geloof in de Christus kracht. Ik geloof (niet altijd overigens, ik heb soms ook wel eens andere gedachten) dat Jezus (deels ?) zich die Christus kracht bewust was. En dat hij heeft laten zien wat er mogelijk is als ook wij (deels) die Christus kracht in ons bewust worden.
Ik denk ook dat die kracht zich niet beperkt tot het christendom, maar overal rondwaart om door mensen uitgenodigd te worden.
En dan de belangrijkste vorm van die kracht niet de persoon Jezus is, maar Liefde.
Inderdaad is naar menselijke opvattingen Liefde volwaardiger als het Kwade. Daar kwam ook Anselmus reeds mee met zijn hypothese dat er niets volmaakter is als God Zelve. Maar een hard bewijs is natuurlijk niet dat wat een mens het mooiste/ edelste vindt, ook De ""Kosmische"' Realiteit is. Het blijven helaas veronderstellingen, gezien en doorgetrokken vanuit de menselijke maat.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Zolderworm »

peda schreef: 02 okt 2018, 17:27
HJW schreef: 02 okt 2018, 16:02
Piebe Paulusma schreef: 02 okt 2018, 15:59 Dat verbaast me, maar leuk om te lezen! ;)
Ik heb ook zo mijn kanten....ik geloof in de Christus kracht. Ik geloof (niet altijd overigens, ik heb soms ook wel eens andere gedachten) dat Jezus (deels ?) zich die Christus kracht bewust was. En dat hij heeft laten zien wat er mogelijk is als ook wij (deels) die Christus kracht in ons bewust worden.
Ik denk ook dat die kracht zich niet beperkt tot het christendom, maar overal rondwaart om door mensen uitgenodigd te worden.
En dan de belangrijkste vorm van die kracht niet de persoon Jezus is, maar Liefde.
Inderdaad is naar menselijke opvattingen Liefde volwaardiger als het Kwade. Daar kwam ook Anselmus reeds mee met zijn hypothese dat er niets volmaakter is als God Zelve. Maar een hard bewijs is natuurlijk niet dat wat een mens het mooiste/ edelste vindt, ook De ""Kosmische"' Realiteit is. Het blijven helaas veronderstellingen, gezien en doorgetrokken vanuit de menselijke maat.
De basis van wat wij mooi of goed vinden, zijn meestentijds onze natuurinstincten. Mooie en goede dingen zijn de dingen die ons genot verschaffen.
Als we ervan uitgaan dat God ver boven de natuur verheven is, dan kunnen we bedenken dat de eigenschappen van God niets te maken hebben met wat wij mooi of goed vinden. Kortom: God is dan boven goed en kwaad verheven.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20686
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door peda »

Zolderworm schreef: 02 okt 2018, 17:32
peda schreef: 02 okt 2018, 17:27
HJW schreef: 02 okt 2018, 16:02
Piebe Paulusma schreef: 02 okt 2018, 15:59 Dat verbaast me, maar leuk om te lezen! ;)
Ik heb ook zo mijn kanten....ik geloof in de Christus kracht. Ik geloof (niet altijd overigens, ik heb soms ook wel eens andere gedachten) dat Jezus (deels ?) zich die Christus kracht bewust was. En dat hij heeft laten zien wat er mogelijk is als ook wij (deels) die Christus kracht in ons bewust worden.
Ik denk ook dat die kracht zich niet beperkt tot het christendom, maar overal rondwaart om door mensen uitgenodigd te worden.
En dan de belangrijkste vorm van die kracht niet de persoon Jezus is, maar Liefde.
Inderdaad is naar menselijke opvattingen Liefde volwaardiger als het Kwade. Daar kwam ook Anselmus reeds mee met zijn hypothese dat er niets volmaakter is als God Zelve. Maar een hard bewijs is natuurlijk niet dat wat een mens het mooiste/ edelste vindt, ook De ""Kosmische"' Realiteit is. Het blijven helaas veronderstellingen, gezien en doorgetrokken vanuit de menselijke maat.
De basis van wat wij mooi of goed vinden, zijn meestentijds onze natuurinstincten. Mooie en goede dingen zijn de dingen die ons genot verschaffen.
Als we ervan uitgaan dat God ver boven de natuur verheven is, dan kunnen we bedenken dat de eigenschappen van God niets te maken hebben met wat wij mooi of goed vinden. Kortom: God is dan boven goed en kwaad verheven.
Mij spreekt dat ook aan, maar het blijft altijd menselijke maat, hoe verheven de gedachten ook mogen zijn. De mens mist vergelijkingsmateriaal om zijn meest verheven gedachten te toetsen. En of God in het toetsingsmodel meedoet, is omstreden. Zo keer je steeds weer terug naar af, behalve bij de God-volgers die hebben de opening voor hen zelf gevonden.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

Yolanda_dB schreef: 02 okt 2018, 16:50
callista schreef: 02 okt 2018, 16:44
Yolanda_dB schreef: 02 okt 2018, 16:39
Het gebod "gij zult niet stelen" is een goddelijk gebod, niet een menselijk regeltje.
De bisschop lapte een goddelijke regel aan z'n bisschoppelijke laars.
Het is de gulden regel, die al veel eerder bestond dan de 10 geboden en bovendien ook in het Egyptisch dodenboek voorkomt...waar de 10 geboden zeer waarschijnlijk uit geput hebben..aangezien Mozes volgens de /bijbel in Egypte is geweest.

Nee..de bisschop gaf een heel menselijk en liefdevol voorbeeld.
Stel...jouw kind gaat bijna dood van de honger en dan laat je het liever doodgaan?
Wat een liefde..... :roll:
Een bisschop die zegt "als je arm bent en hongerig, steel dan maar een brood". Nee, dat is liefde. Nee, dat is Bijbels.
Kom op zeg.
Christelijke liefde zou dan zijn dat die bisschop zegt: kom maar hier, en ik geef je dat brood, en ik ga er voor zorgen dat je geen honger meer lijdt.
Als ie het heeft. In de Tweede Wereldoorlog gingen ze voedselbonnen stelen. Dat is ook liefde.
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Yolanda_dB »

coby schreef: 02 okt 2018, 17:46
Yolanda_dB schreef: 02 okt 2018, 16:50
callista schreef: 02 okt 2018, 16:44
Yolanda_dB schreef: 02 okt 2018, 16:39
Het gebod "gij zult niet stelen" is een goddelijk gebod, niet een menselijk regeltje.
De bisschop lapte een goddelijke regel aan z'n bisschoppelijke laars.
Het is de gulden regel, die al veel eerder bestond dan de 10 geboden en bovendien ook in het Egyptisch dodenboek voorkomt...waar de 10 geboden zeer waarschijnlijk uit geput hebben..aangezien Mozes volgens de /bijbel in Egypte is geweest.

Nee..de bisschop gaf een heel menselijk en liefdevol voorbeeld.
Stel...jouw kind gaat bijna dood van de honger en dan laat je het liever doodgaan?
Wat een liefde..... :roll:
Een bisschop die zegt "als je arm bent en hongerig, steel dan maar een brood". Nee, dat is liefde. Nee, dat is Bijbels.
Kom op zeg.
Christelijke liefde zou dan zijn dat die bisschop zegt: kom maar hier, en ik geef je dat brood, en ik ga er voor zorgen dat je geen honger meer lijdt.
Als ie het heeft. In de Tweede Wereldoorlog gingen ze voedselbonnen stelen. Dat is ook liefde.
De bisschop had het niet over de Tweede Wereldoorlog.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

Yolanda_dB schreef: 02 okt 2018, 17:47
coby schreef: 02 okt 2018, 17:46
Yolanda_dB schreef: 02 okt 2018, 16:50
callista schreef: 02 okt 2018, 16:44
Yolanda_dB schreef: 02 okt 2018, 16:39
Het gebod "gij zult niet stelen" is een goddelijk gebod, niet een menselijk regeltje.
De bisschop lapte een goddelijke regel aan z'n bisschoppelijke laars.
Het is de gulden regel, die al veel eerder bestond dan de 10 geboden en bovendien ook in het Egyptisch dodenboek voorkomt...waar de 10 geboden zeer waarschijnlijk uit geput hebben..aangezien Mozes volgens de /bijbel in Egypte is geweest.

Nee..de bisschop gaf een heel menselijk en liefdevol voorbeeld.
Stel...jouw kind gaat bijna dood van de honger en dan laat je het liever doodgaan?
Wat een liefde..... :roll:
Een bisschop die zegt "als je arm bent en hongerig, steel dan maar een brood". Nee, dat is liefde. Nee, dat is Bijbels.
Kom op zeg.
Christelijke liefde zou dan zijn dat die bisschop zegt: kom maar hier, en ik geef je dat brood, en ik ga er voor zorgen dat je geen honger meer lijdt.
Als ie het heeft. In de Tweede Wereldoorlog gingen ze voedselbonnen stelen. Dat is ook liefde.
De bisschop had het niet over de Tweede Wereldoorlog.
Oh ik ken de hele bisschop niet. Deze? Die klinkt wel goed.
https://godinallthings.com/2013/03/04/t ... dlesticks/

Oh het is gewoon een voorbeeld, maar wat als de bisschop ook niets heeft.
Laatst gewijzigd door coby op 02 okt 2018, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Martha
Berichten: 499
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:29
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Martha »

coby schreef: 02 okt 2018, 17:46
Yolanda_dB schreef: 02 okt 2018, 16:50
callista schreef: 02 okt 2018, 16:44
Yolanda_dB schreef: 02 okt 2018, 16:39
Het gebod "gij zult niet stelen" is een goddelijk gebod, niet een menselijk regeltje.
De bisschop lapte een goddelijke regel aan z'n bisschoppelijke laars.
Het is de gulden regel, die al veel eerder bestond dan de 10 geboden en bovendien ook in het Egyptisch dodenboek voorkomt...waar de 10 geboden zeer waarschijnlijk uit geput hebben..aangezien Mozes volgens de /bijbel in Egypte is geweest.

Nee..de bisschop gaf een heel menselijk en liefdevol voorbeeld.
Stel...jouw kind gaat bijna dood van de honger en dan laat je het liever doodgaan?
Wat een liefde..... :roll:
Een bisschop die zegt "als je arm bent en hongerig, steel dan maar een brood". Nee, dat is liefde. Nee, dat is Bijbels.
Kom op zeg.
Christelijke liefde zou dan zijn dat die bisschop zegt: kom maar hier, en ik geef je dat brood, en ik ga er voor zorgen dat je geen honger meer lijdt.
Als ie het heeft. In de Tweede Wereldoorlog gingen ze voedselbonnen stelen. Dat is ook liefde.
Goede mensen stalen van de Duitsers en de rijken (waaronder gierige boeren). Slechte mensen bestalen de armen, o.a. door hen aan te geven bij de Duitsers in ruil voor eten.
HJW
Berichten: 6145
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

Yolanda_dB schreef: 02 okt 2018, 16:55 In feite is het gebod dat ze op de sabbat niet mogen "arbeiden".
Of "genezen" daar dan wel of niet onder valt: tja lees de argumenten die Jezus geeft.
Daaronder viel het genezen.
Dat blinkt ook weer uit in vaagheid,
Welke "Bijbelse voorschriften".
Dit kun je toch wel zelf bedenken.
HJW
Berichten: 6145
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

Yolanda_dB schreef: 02 okt 2018, 17:47 De bisschop had het niet over de Tweede Wereldoorlog.
Stelen is stelen. Goddelijke wet.
Die geldt dan toch ook in oorlogstijd ?
HJW
Berichten: 6145
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

peda schreef: 02 okt 2018, 17:27 Inderdaad is naar menselijke opvattingen Liefde volwaardiger als het Kwade. Daar kwam ook Anselmus reeds mee met zijn hypothese dat er niets volmaakter is als God Zelve. Maar een hard bewijs is natuurlijk niet dat wat een mens het mooiste/ edelste vindt, ook De ""Kosmische"' Realiteit is. Het blijven helaas veronderstellingen, gezien en doorgetrokken vanuit de menselijke maat.
Maar ik kies dan liever voor de veronderstellingen en hypothese, dan altijd aan de zijlijn blijven staan.
Dat is mij te oppervlakkig.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door ericjan »

Piebe Paulusma schreef: 02 okt 2018, 16:23
ericjan schreef: 02 okt 2018, 16:08
Piebe Paulusma schreef: 02 okt 2018, 15:56
ericjan schreef: 02 okt 2018, 15:53
Piebe Paulusma schreef: 02 okt 2018, 15:35 Christus is onfeilbaar en beter zoek je hem i.p.v. spijkers op laag water.
En Piebe, hoe weet jij dan dat Christus onfeilbaar is? Uit de Schrift toch?
Daarin is dus volgens jou de Schrift niet feilbaar?
Christus is groter dan de Schrift en ik geloof in de genade die buten de wet zichtbaar is. De letter doodt immers.
Klink vroom, maar op basis waarvan geloof jij dat de Wet doodt? Ook op de Schrift toch? Is daar de Schrift wel betrouwbaar en op andere plaatsen waar het jou niet uitkomt minder betrouwbaar of zelfs niet?

Dus deze stukken uit de Schrift acht je wel als waarheid, maar stukken waarin de Schrift stelt onfeilbaar te zijn leg je naast je neer?
Helaas sleep jij er steeds van alles bij dat ik niet zo gezegd heb. De Bijbel is niet het woord van God, maar bevat wel woorden van God die opgetekend zijn, overgezet en gekopieerd door mensen. Als jij zelf werkelijk zou geloven dat de Bijbel betrouwbaar is dan zou je niet tegenspreken dat Christus het Woord van God is, want dat staat er letterlijk, zie Johannes 1,1.
Nergens spreek ik tegen dat Yeshua het Woord van G'd is Piebe,
Mijn stelling was dat het Woord van G'd in de Schrift staat. Dat zegt namelijk niets over Yeshua.
G'd heeft alles immers ook geschapen met Zijn Woord.
Betekent dat soms dat Yeshua eigenlijk alles geschapen heeft?

"De Bijbel is niet het woord van God, maar bevat wel woorden van God die opgetekend zijn, overgezet en gekopieerd door mensen"
Als de Schrift wel alle woorden van G'd bevat, dan is het daarmee toch het Woord van G'd?
Of denk je zelf te kunnen bepalen welke woorden wel van G'd zijn gegeven en welke niet?

De Schrift zelf zegt"
16 Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig omdaarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid,

2 Timoteüs 3
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door ericjan »

HJW schreef: 02 okt 2018, 18:16
Yolanda_dB schreef: 02 okt 2018, 17:47 De bisschop had het niet over de Tweede Wereldoorlog.
Stelen is stelen. Goddelijke wet.
Die geldt dan toch ook in oorlogstijd ?
Er staat meer in de Schrift.
18 Leef, zo mogelijk, voor zover het van u afhangt, in vrede met alle mensen.
Romeinen 12

Zo mogelijk, zover het van u afhangt dus.
Tegenwoordig kunenn wij westelingen niet (meer) oordelen over het hebben van daadwerkelijke honger.
Zelf doe ik aan vasten waardoor je het maar een heel klein beetje kunt voorstellen hoe naar honger zal moeten zijn.

Citaat 18 biedt bijvoorbeeld ruimte om indien anders mogelijk is een dochter van verkrachting of aanranding te redden door gebruik van geweld.
Ook een land heeft hiermee het recht zich te verdedigen wanneer het (onterecht) wordt aangevallen.
Dus bij extreme honger van iemand kinderen biedt dit citaat ook een uitweg voor diefstal.

Tevens is er in deze noodzakelijk gevallen het vangnet van Yeshua en zijn Evengelie.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
HJW
Berichten: 6145
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

ericjan schreef: 03 okt 2018, 07:10 De Schrift zelf zegt"
16 Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig omdaarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid,

2 Timoteüs 3
Dit gaat dus over de tenach en niet over het NT. Dat bestond toen nog helemaal niet.
Er staat meer in de Schrift.
18 Leef, zo mogelijk, voor zover het van u afhangt, in vrede met alle mensen.
Romeinen 12
Als ik jouw bijdragen op dit forum zo lees, dan heb je hier nog wel een ontwikkelingspunt.
Anderen zijn allemaal misleid, Piebe heeft satan als grote vriend enzovoort, enzovoort.
Je maakt je eigen citaat in het geheel niet waar. Misschien moet je je daar eerst maar eens op gaan richten.
Dus bij extreme honger van iemand kinderen biedt dit citaat ook een uitweg voor diefstal.
Blijkbaar heb je het allemaal niet gelezen en zwam je maar weer een eind weg.
Ik ben niet degene die zegt dat je niet mag stelen in extreme omstandigheden.
Yolanda is die mening toegedaan.
Dus je richt je compleet op de verkeerde persoon. Je was waarschijnlijk weer zo blij dat je los kon gaan, dat je niet meer de moeite neemt om eens te lezen WIE nu WAT schrijft.
Blind fanatisme........
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

ericjan schreef: 03 okt 2018, 07:10
Piebe Paulusma schreef: 02 okt 2018, 16:23
ericjan schreef: 02 okt 2018, 16:08
Piebe Paulusma schreef: 02 okt 2018, 15:56
ericjan schreef: 02 okt 2018, 15:53
En Piebe, hoe weet jij dan dat Christus onfeilbaar is? Uit de Schrift toch?
Daarin is dus volgens jou de Schrift niet feilbaar?
Christus is groter dan de Schrift en ik geloof in de genade die buten de wet zichtbaar is. De letter doodt immers.
Klink vroom, maar op basis waarvan geloof jij dat de Wet doodt? Ook op de Schrift toch? Is daar de Schrift wel betrouwbaar en op andere plaatsen waar het jou niet uitkomt minder betrouwbaar of zelfs niet?

Dus deze stukken uit de Schrift acht je wel als waarheid, maar stukken waarin de Schrift stelt onfeilbaar te zijn leg je naast je neer?
Helaas sleep jij er steeds van alles bij dat ik niet zo gezegd heb. De Bijbel is niet het woord van God, maar bevat wel woorden van God die opgetekend zijn, overgezet en gekopieerd door mensen. Als jij zelf werkelijk zou geloven dat de Bijbel betrouwbaar is dan zou je niet tegenspreken dat Christus het Woord van God is, want dat staat er letterlijk, zie Johannes 1,1.
Nergens spreek ik tegen dat Yeshua het Woord van G'd is Piebe,
Mijn stelling was dat het Woord van G'd in de Schrift staat. Dat zegt namelijk niets over Yeshua.
G'd heeft alles immers ook geschapen met Zijn Woord.
Betekent dat soms dat Yeshua eigenlijk alles geschapen heeft?
Juist, want Jezus is God, zie Heb 7,3.
ericjan schreef: 03 okt 2018, 07:10 De Schrift zelf zegt"
16 Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig omdaarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid,

2 Timoteüs 3
Dat wordt door mij niet ontkend, nogmaals Jezus is het Woord van God (Joh 1,1) en niet de Bijbel. Of is Jezus naar jouw geloof de Bijbel?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door ericjan »

HJW schreef: 03 okt 2018, 08:15
ericjan schreef: 03 okt 2018, 07:10 De Schrift zelf zegt"
16 Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig omdaarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid,

2 Timoteüs 3
Dit gaat dus over de tenach en niet over het NT. Dat bestond toen nog helemaal niet.
Die conclusie is te trekken, waarmee G'd Zijn Oogappel de Joden WEL ene betrouwbaar Woord gegeven heeft in de Totah/Tenach en dus niet aan de christenen.
Echter het feit dat er in het NT op gewezen wordt DAT Tenach/Torah door G'd is ingegeven, zou kunnen betekenen dat G'd in ZIjn Alwetendheid en Almacht, hetzelfde heeft gedaan met het NT.

Zelf denk ik dat G'd hetzelfde is omgegaan met Torah/Tenach als NT, maar dat de gebruikers ervan er anders mee omgaan.
Joden zijn veel vaster inzake het Woord van G'd dan onder de christenen, waarvan velen eruit plukken en weg redeneren zoals het hen uitkomt.
ericjan schreef: 03 okt 2018, 07:10
HJW schreef: 03 okt 2018, 08:15Er staat meer in de Schrift.]
18 Leef, zo mogelijk, voor zover het van u afhangt, in vrede met alle mensen.
Romeinen 12
Als ik jouw bijdragen op dit forum zo lees, dan heb je hier nog wel een ontwikkelingspunt.
Anderen zijn allemaal misleid, Piebe heeft satan als grote vriend enzovoort, enzovoort.
Je maakt je eigen citaat in het geheel niet waar. Misschien moet je je daar eerst maar eens op gaan richten.
Vanuit jouw wijze van omgaan met het geloof en de Schrift begrijp ik deze comment volledig.
Er staat wat er staat, voor mij geldt ALLES in de Schrift als waarheid waar jij alleen eruit pikt wat je past en dumpt wat je niet past.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
HJW
Berichten: 6145
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

ericjan schreef: 03 okt 2018, 08:41 Dit gaat dus over de tenach en niet over het NT. Dat bestond toen nog helemaal niet.
Die conclusie is te trekken, waarmee G'd Zijn Oogappel de Joden WEL ene betrouwbaar Woord gegeven heeft in de Totah/Tenach en dus niet aan de christenen.
Echter het feit dat er in het NT op gewezen wordt DAT Tenach/Torah door G'd is ingegeven, zou kunnen betekenen dat G'd in ZIjn Alwetendheid en Almacht, hetzelfde heeft gedaan met het NT.[/quote]
Flauwekul. Als Gods word onfeilbaar is en Hij zou willen dat er bekend is dat het gehele NT ook ZIjn onfeilbare word is, dan had Hij dat wel aangegeven.
Nu zit je amateuristisch te knutselen om je eigen geloofsovertuiging, die dus NIET in de bijbel staat, nog een basis te geven. Mislukte poging, want de bijbel geeft het niet aan.
Zelf denk ik dat G'd hetzelfde is omgegaan met Torah/Tenach als NT, maar dat de gebruikers ervan er anders mee omgaan.
Jij leert toch alleen wat de bijbel leert en hebt geen eigen interpretaties ?
Dus wel.....
Joden zijn veel vaster inzake het Woord van G'd dan onder de christenen, waarvan velen eruit plukken en weg redeneren zoals het hen uitkomt.
Tja.....jij doet het ook. Iets met splinter en balk.
Vanuit jouw wijze van omgaan met het geloof en de Schrift begrijp ik deze comment volledig.
Er staat wat er staat, voor mij geldt ALLES in de Schrift als waarheid waar jij alleen eruit pikt wat je past en dumpt wat je niet past.
Je draait er weer heerlijk vanaf. Het gaat nu niet om de schrift als waarheid te zien, maar hoe jij je als mens opstelt richting je medemens.
En je bent niet uit op vrede met mensen. En dus lap je deze bijbeltekst aan je laars.
Maar ook hier ontbreekt weer volledig zelfreflectie. Ook daar waar de bijbel oproept om naar jezelf te kijken......ook die tekst laat je liggen.
En zo redeneer ook jij de zaken weg die jou niet uitkomen.
Dubbele moraal noemen we dat.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door ericjan »

HJW schreef: 03 okt 2018, 09:23
ericjan schreef: 03 okt 2018, 08:41 Dit gaat dus over de tenach en niet over het NT. Dat bestond toen nog helemaal niet.
Die conclusie is te trekken, waarmee G'd Zijn Oogappel de Joden WEL ene betrouwbaar Woord gegeven heeft in de Totah/Tenach en dus niet aan de christenen.
Echter het feit dat er in het NT op gewezen wordt DAT Tenach/Torah door G'd is ingegeven, zou kunnen betekenen dat G'd in ZIjn Alwetendheid en Almacht, hetzelfde heeft gedaan met het NT.
Flauwekul. Als Gods word onfeilbaar is en Hij zou willen dat er bekend is dat het gehele NT ook ZIjn onfeilbare word is, dan had Hij dat wel aangegeven.[/quote]
In principe doet G'd dat ook wel, namelijk wie de HELE Schrift OT en NT als onfeilbaar Woord van Hem accepteert en behandelt ontvangt in retour Zijn Zegeningen terug en ervaart Zijn betrokkenheid in het leven dagelijks.
Een aantal christenen die ik ken en die de ommezwaai maakten en G'd op Zijn Woord in de Schrift gingen geloven tezamen met dagelijkse intens gebed, ervoeren eveneens een gelijke verandering ind e wijze waarop G'd in hun levens betrokkenwas.
HJW schreef: 03 okt 2018, 09:23
ericjan schreef: 03 okt 2018, 08:41 Vanuit jouw wijze van omgaan met het geloof en de Schrift begrijp ik deze comment volledig.
Er staat wat er staat, voor mij geldt ALLES in de Schrift als waarheid waar jij alleen eruit pikt wat je past en dumpt wat je niet past.
Je draait er weer heerlijk vanaf. Het gaat nu niet om de schrift als waarheid te zien, maar hoe jij je als mens opstelt richting je medemens.
En je bent niet uit op vrede met mensen. En dus lap je deze bijbeltekst aan je laars.
Iemand de eerlijke waarheid zeggen heeft meer met vrede te maken dan als een huichelaar meepraten om de ander niet te kwetsen.

Tav het evangelie is G'd in de Schrift ook hard, wie een ander evangelie verkondigt dan hetgeen in de Schrift is gegeven (door Paulus als schrijver) die is vervloekt. Zachte heelmeesters maken nu eenmaal stinkende wonden.

Wanneer iemand de keiharde waarheid zegt dan zijn degenen waartegen gesproken wordt en het niet willen horen uit op oorlog.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
HJW
Berichten: 6145
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

ericjan schreef: 03 okt 2018, 09:46 In principe doet G'd dat ook wel, namelijk wie de HELE Schrift OT en NT als onfeilbaar Woord van Hem accepteert en behandelt ontvangt in retour Zijn Zegeningen terug en ervaart Zijn betrokkenheid in het leven dagelijks.
Is gewoon een geloofsuitspraak. Feit is dat het niet in de bijbel staat. Je past de hele zaak aan aan jouw geloofsopvatting.
Een aantal christenen die ik ken en die de ommezwaai maakten en G'd op Zijn Woord in de Schrift gingen geloven tezamen met dagelijkse intens gebed, ervoeren eveneens een gelijke verandering ind e wijze waarop G'd in hun levens betrokkenwas.
Er zijn ook omgekeerde verhalen bekend. En die mensen schoffeer jij dan en masse.
Tav het evangelie is G'd in de Schrift ook hard, wie een ander evangelie verkondigt dan hetgeen in de Schrift is gegeven (door Paulus als schrijver) die is vervloekt. Zachte heelmeesters maken nu eenmaal stinkende wonden.
Die harde kant streelt jouw oren en ben je erg happig op. De andere kant streelt jouw oren niet, je kunt er niets mee.
En zo shop jij ook maar wat in de bijbel.
Je roept wel heel hard dat je de hele bijbel als onfeilbaar woord ziet en ALLES gelooft, maar de praktijk laat gewoon iets anders zien. En dan ben je je geloofwaardigheid kwijt.
Als je dan ook nog tegen een ander gaat zeggen dat satan zijn grote vriend is, dan ben je het allemaal toch redelijk kwijt.
Wanneer iemand de keiharde waarheid zegt dan zijn degenen waartegen gesproken wordt en het niet willen horen uit op oorlog.
Ik denk dat jouw harde woorden op zeer weinig mensen enige indruk maken. Mensen prikken door dat sektarische gewauwel heen.
Als je anderen afrekent op zaken die je zelf ook doet, dan hebben mensen dat snel genoeg door.
peda
Berichten: 20686
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door peda »

HJW schreef: 03 okt 2018, 09:59
ericjan schreef: 03 okt 2018, 09:46 Wanneer iemand de keiharde waarheid zegt dan zijn degenen waartegen gesproken wordt en het niet willen horen uit op oorlog.
Ik denk dat jouw harde woorden op zeer weinig mensen enige indruk maken. Mensen prikken door dat sektarische gewauwel heen.
Als je anderen afrekent op zaken die je zelf ook doet, dan hebben mensen dat snel genoeg door.
Zelf denk ik dat niemand onder de forumdeelnemers ook maar een millimeter in zijn/haar basis-overtuiging opschuift in welke richting dan ook. Of er nu op softe, harde of wellicht zelfs op vijandige wijze wordt gereageerd. Door wat te shoppen in forumland kom ik mensen tegen die reeds ontzettend lang inbreng leveren en na zeer lange tijd nog precies hetzelfde schrijven als eertijds. Wanneer je denkt anderen te kunnen overtuigen, vergeet het maar. Je eigen inbreng kunnen lezen, geeft ook een goed gevoel, dat merk ik bij mij zelf. Verder steek ik door kritisch lezen af en toe ook nog wat op, ik noem dat de pareltjes. Maar 99% van de bijdragen uit welke hoek dan ook, zijn een exacte herhaling van de eigen boodschap, waar de ander vervolgens niets mee doet. De eigen basis-overtuiging heeft het eeuwige leven. Hoera :lol:
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door ericjan »

HJW schreef: 03 okt 2018, 09:59
ericjan schreef: 03 okt 2018, 09:46 In principe doet G'd dat ook wel, namelijk wie de HELE Schrift OT en NT als onfeilbaar Woord van Hem accepteert en behandelt ontvangt in retour Zijn Zegeningen terug en ervaart Zijn betrokkenheid in het leven dagelijks.
Is gewoon een geloofsuitspraak. Feit is dat het niet in de bijbel staat. Je past de hele zaak aan aan jouw geloofsopvatting.
31 Want als wij onszelf zouden beoordelen, zouden wij niet geoordeeld worden.
32 Maar als wij geoordeeld worden, worden wij door de Heere bestraft, opdat wij niet met de wereld veroordeeld zouden worden.

1 Korinthe 11
Als christen worden we door de Heer gestraft in onze levens bij zonde om de christen te corrigeren. Dat is dus Zijn Zegeningen niet ontvangen.
Dat gebeurd uit Liefde, omdat de Christen niet met de zwak-en ongelovigen tezamen zullen worden bestraft met de eeuwige hel.

Dat jij dit niet begrijpt is begrijpelijk, zelfs onder veel christenen is dit begrip ver ondermaats.
G'd straft christen kinderen wanneer zij niet tot bloedens toe weerstand bieden tegen zonde. En Hij straft hard !
Veel christenen vragen zich af waarom ze niets van G'd merken en geven G'd de Schuld, terwijl zijzelf schuldig zijn aan de reden. (4)
Want wie niet door G'd wordt bestraft op zonde in dit leven is geen kind van G'd maar een bastaard! (8)

4 U hebt nog niet tot bloedens toe weerstand geboden in uw strijd tegen de zonde.
5 En u bent de vermaning vergeten waarmee u als kinderen wordt aangesproken: Mijn zoon, acht de bestraffing van de Heere niet gering en bezwijk niet, als u door Hem terechtgewezen wordt.
6 Want de Heere bestraft wie Hij liefheeft, en Hij geselt iedere zoon die Hij aanneemt.
7 Als u bestraffing verdraagt, behandelt God u als kinderen. Want welk kind is er dat niet door zijn vader bestraft wordt?
8 Maar als u zonder bestraffing bent, waar allen deel aan hebben gekregen, bent u bastaarden en geen kinderen.

Hebreeen 12
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door ericjan »

HJW schreef: 03 okt 2018, 09:59
ericjan schreef: 03 okt 2018, 09:46 Wanneer iemand de keiharde waarheid zegt dan zijn degenen waartegen gesproken wordt en het niet willen horen uit op oorlog.
Ik denk dat jouw harde woorden op zeer weinig mensen enige indruk maken. Mensen prikken door dat sektarische gewauwel heen.
Als je anderen afrekent op zaken die je zelf ook doet, dan hebben mensen dat snel genoeg door.
Zoals G'd de christen opdraagt te doen.
Let op ! De Christen naar een Christen, dus voel je niet aangesproken, het gata geheel niet over jou.
15 Maar als uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga naar hem toe en wijs hem terecht tussen u en hem alleen; als hij naar u luistert, hebt u uw broeder gewonnen.
16 Maar als hij niet naar u luistert, neem er dan nog een of twee met u mee, opdat in de mond van twee of drie getuigen elk woord vaststaat.
17 Als hij niet naar hen luistert, zeg het dan tegen de gemeente. En als hij ook niet naar de gemeente luistert, laat hij dan voor u als de heiden en de tollenaar zijn.

Matteus 18
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
HJW
Berichten: 6145
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

ericjan schreef: 03 okt 2018, 10:19
Als christen worden we door de Heer gestraft in onze levens bij zonde om de christen te corrigeren. Dat is dus Zijn Zegeningen niet ontvangen.
Dat gebeurd uit Liefde, omdat de Christen niet met de zwak-en ongelovigen tezamen zullen worden bestraft met de eeuwige hel.

Dat jij dit niet begrijpt is begrijpelijk, zelfs onder veel christenen is dit begrip ver ondermaats.
G'd straft christen kinderen wanneer zij niet tot bloedens toe weerstand bieden tegen zonde. En Hij straft hard !
Veel christenen vragen zich af waarom ze niets van G'd merken en geven G'd de Schuld, terwijl zijzelf schuldig zijn aan de reden. (4)
Want wie niet door G'd wordt bestraft op zonde in dit leven is geen kind van G'd maar een bastaard! (8)

4 U hebt nog niet tot bloedens toe weerstand geboden in uw strijd tegen de zonde.
5 En u bent de vermaning vergeten waarmee u als kinderen wordt aangesproken: Mijn zoon, acht de bestraffing van de Heere niet gering en bezwijk niet, als u door Hem terechtgewezen wordt.
6 Want de Heere bestraft wie Hij liefheeft, en Hij geselt iedere zoon die Hij aanneemt.
7 Als u bestraffing verdraagt, behandelt God u als kinderen. Want welk kind is er dat niet door zijn vader bestraft wordt?
8 Maar als u zonder bestraffing bent, waar allen deel aan hebben gekregen, bent u bastaarden en geen kinderen.

Hebreeen 12
Straffen, hard straffen, hel, veroordeeld worden, tot bloedens toe. Als je niet gestraft wordt ben je een bastaard.
Hatsekiedee........Ericjan gaat weer helemaal los !!

Het streelt je oren, je vindt het geweldig. Je geniet ervan.
Het klinkt allemaal heel SM.

De andere kant van de bijbel......dan val je helemaal stil. Het streelt je oren niet, je kunt er niets mee.
Maar dat oordelen, hel, tot bloedens toe.
Het is je persoonlijke fascinatie.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door ericjan »

HJW schreef: 03 okt 2018, 10:29
ericjan schreef: 03 okt 2018, 10:19
Als christen worden we door de Heer gestraft in onze levens bij zonde om de christen te corrigeren. Dat is dus Zijn Zegeningen niet ontvangen.
Dat gebeurd uit Liefde, omdat de Christen niet met de zwak-en ongelovigen tezamen zullen worden bestraft met de eeuwige hel.

Dat jij dit niet begrijpt is begrijpelijk, zelfs onder veel christenen is dit begrip ver ondermaats.
G'd straft christen kinderen wanneer zij niet tot bloedens toe weerstand bieden tegen zonde. En Hij straft hard !
Veel christenen vragen zich af waarom ze niets van G'd merken en geven G'd de Schuld, terwijl zijzelf schuldig zijn aan de reden. (4)
Want wie niet door G'd wordt bestraft op zonde in dit leven is geen kind van G'd maar een bastaard! (8)

4 U hebt nog niet tot bloedens toe weerstand geboden in uw strijd tegen de zonde.
5 En u bent de vermaning vergeten waarmee u als kinderen wordt aangesproken: Mijn zoon, acht de bestraffing van de Heere niet gering en bezwijk niet, als u door Hem terechtgewezen wordt.
6 Want de Heere bestraft wie Hij liefheeft, en Hij geselt iedere zoon die Hij aanneemt.
7 Als u bestraffing verdraagt, behandelt God u als kinderen. Want welk kind is er dat niet door zijn vader bestraft wordt?
8 Maar als u zonder bestraffing bent, waar allen deel aan hebben gekregen, bent u bastaarden en geen kinderen.

Hebreeen 12
Straffen, hard straffen, hel, veroordeeld worden, tot bloedens toe. Als je niet gestraft wordt ben je een bastaard.
Hatsekiedee........Ericjan gaat weer helemaal los !!

Het streelt je oren, je vindt het geweldig. Je geniet ervan.
Het klinkt allemaal heel SM.

De andere kant van de bijbel......dan val je helemaal stil. Het streelt je oren niet, je kunt er niets mee.
Maar dat oordelen, hel, tot bloedens toe.
Het is je persoonlijke fascinatie.
Jijzelf clamt dat er niet in de Schrift staat dat G'd de christenen zegent die Zijn Wil doen en bestraft die Zijn Wil niet doen.
Om die leugen te ontkrachten draag ik de versen aan.
Overigens heeft het tot bloedens toe betrekking op de eigen weerstand tegen zonde bieden, niet het gestraft worden.
Dus met SM heeft het neist te maken, en al helemaal niet met ongelovigen, dit gaat over Zijn Christen Kinderen.
Dus je kunt blij zijn je wordt in dit leven nergens voor gestraft, pas wanneer je je ogen sluit en dan voor eeuwig.

Jij ziet het negatieve in de versen omdat er gestraft wordt.
Ik zie het positieve in de versen omdat ik weet dat het een bevestiging is dat G'd nog bij mij is: :D en ik niet straks met de rest van de wereld voor de eeuwige straf hoef te lijden.
6 Want de Heere bestraft wie Hij liefheeft, en Hij geselt iedere zoon die Hij aanneemt.
Hebreeen 12

Hiermee is duidelijk dat jij denkt positief te zijn, terwijl je als zwartkijker dat juist geheel niet bent.
Verder dan dit kan ik je de waarheid hier op het forum niet schrijven, gezien de forum regels.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.