De messias van de T'NaCH

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

peda schreef: 24 okt 2018, 13:10Ik ben benieuwd naar de Talmoed ondersteunende visie van Mart.
Ik heb vandaag even op een posting gereageerd omdat iemand iets stelde dat onwaar is, en ik dit niet kon laten sudderen tot aan het weekend (klik).

Heb eveneens snel een reactie geplaatst op je vraag. Zal in het weekend meer tijd hebben er uitgebreid op in te gaan en recht te doen aan je vraag. Heel even geduld ajb -- ik zit door de week met m'n vaste baan en m'n studies.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Raymond B
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 sep 2018, 15:26
Man/Vrouw: M
Locatie: Tussen Haarlem en Amsterdam

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Raymond B »

[/quote]
Welnu, waar zegt de T'NaCH dat de messias zal sterven en de zonden van de mensheid op zich zal nemen?
[/quote]

<r><QUOTE author="Raymond B" post_id="214796" time="1540141344" user_id="601"><s>
Raymond B schreef: 21 okt 2018, 19:02</s>
<QUOTE author="Raymond B" post_id="213874" time="1539625636" user_id="601"><s>
Raymond B schreef: 15 okt 2018, 19:47</s>
Mart,<br/>
Nog even een herhaling van de open punten voordat ik punt 6 weergeef<br/>
<br/>
1) Hoe kan het zijn dat Israel die niet rechtvaardig was en is als een vervangend zondoffer voor haar eigen zonden zijn? <br/>
2) Hoe kan het zijn dat het zondoffer dood moet gaan terwijl volgens mijn laatste keer dat ik keek, Israel leeft? <br/>
<br/>
opm:wat voor waarde heeft het offer als je daarvoor Israel invult => op deze hoef ik geen antwoord want dat antwoord is NUL<br/>
<br/>
Terwijl ik zo bezig ben met de leidende dienaar kom je van het een op het ander dus;<br/>
<br/>
punt6. De lijdende dienaar heeft eigenschappen die nooit waar waren voor Israël ik noem er hier 3<br/>
<br/>
1). De lijdende dienaar wordt afgeschilderd als zijnde onschuldig. Hij deed geen geweld en er was geen bedrog in zijn mond (Jesaja 53: 4-6, 8b, 9b). Israël heeft nooit gezegd dat ze zou lijden omdat ze onschuldig was. (Zie bijvoorbeeld Leviticus 26 en Deuteronomium 28.) Bovendien wordt Israël nooit afgebeeld als zijnde onschuldig. Een vluchtige lezing door Richt, I en II Sam, I en II Kon, I en II Kron., en alle profeten maken dit overduidelijk. <br/>
(Zie, bijvoorbeeld, Jes. 59: 1-15, in het bijzonder 4-7 en Psalm 14: 3.) Dit zijn slechts twee van de honderden voorbeelden die kunnen worden aangehaald.) Dat was de reden waarom zoveel offers nodig waren. Israël was nooit rechtvaardig, of zelfs dicht bij rechtvaardig zijn. <br/>
Door de Hebreeuwse Geschriften wordt Israël afgebeeld als voortdurend God afwijzende en herhaaldelijk veroordeeld worden voor haar zonden. <br/>
Dit staat in schril contrast met de lijdende dienaar van Jesaja 53, die wordt afgeschilderd als een onschuldige lijder.<br/>
<br/>
2). De lijdende dienaar is de meest rechtvaardige persoon die in de Schrift wordt beschreven. In Jesaja 53:11 wordt hij "Tsadeek ahvdee" of "Mijn rechtvaardige dienaar" genoemd. Dit is de enige plaats in de hele Hebreeuwse Bijbel waar deze uitdrukking wordt gebruikt. <br/>
Het wordt zeker nooit gebruikt door Israël. Bovendien werd Abraham, Mozes, David, of een andere profeet of heerser in de Hebreeuwse Bijbel nooit "Tsadeek ahvdee" of "Mijn rechtvaardige dienaar" genoemd, behalve de lijdende dienaar van Jesaja 53. Slechts één rechtvaardig of zonder enige smetten zou kunnen sterven als een offer voor de zonde. Nochtans, werd geen normale mens ooit als rechtvaardig beschouwd op zijn of haar. (Zie, bijvoorbeeld, Psalm 14: 2-3 en Psalm 53: 2-3.) Deze lijdende dienaar moet daarom iemand zijn die groter is dan Abraham, Mozes of David. <br/>
Het is geen wonder dat de grote meerderheid van rabbijnen door de eeuwen heen concludeerde dat deze rechtmatige dienaar niemand minder was dan de Messias van Israël.<br/>
<br/>
3). De lijdende dienaar wordt afgebeeld als een stille lijder, omdat hij, net als een lam, niet heeft geprotesteerd tegen zijn executie en zich evenmin heeft verdedigd. <br/>
In plaats daarvan heeft hij vrijwillig en vrijwillig geleden. <br/>
Terwijl Israël onmetelijke vervolging heeft ondergaan, heeft ze dit nooit vrijwillig of vrijwillig gedaan. Israël heeft altijd geroepen tegen de onmenselijkheid van mensen tegen haar.<br/>
<br/>
Bij vraag 1 en 2 komt dus bij<br/>
3)Hoe is Israel een onschuldig lijder?<br/>
4) Hoe en of wanneer is israel groter dan Abraham, Mozes of David?<br/>
5) Hoe of wanneer is Israel zonder protest als een lam geslacht?<br/>
<br/>
Mvg Raymond
<e>
</e></QUOTE>

<br/>
Mart,<br/>
wellicht heb je dit gemist vanwege de vele berichten erna.<br/>
Ik heb er onderrtussen nog twee bijgevonden <br/>
<br/>
punt 7 In deze passage wordt de lijdende dienaar afgeschilderd als lijdend voor, in naam van of in plaats van anderen. Dit was nooit waar voor Israël. In de Joodse Bijbel, elke keer als Israël lijdt, inclusief de Babylonische ballingschap en de huidige Dispersie of Diaspora, leed Israël voor haar eigen ongehoorzaamheid - niet voor de zonden van anderen.<br/>
<br/>
punt 8. Het Joodse volk (Israël) was beloofd dat als ze JHWH gehoorzaamden, ze enorm gezegend zouden zijn. <br/>
Alleen als ze ongehoorzaam waren, zouden ze vervloekt zijn. (Zie bijvoorbeeld Leviticus 26 en Deuteronomium 28.) <br/>
Als Israël de rechtvaardige dienaar van Jesaja 53 was, zou het onmogelijk zijn geweest om te hebben geleden en te zijn gestorven onder de omstandigheden en op de manier die in deze passage wordt beschreven.<br/>
<br/>
Bij de nog open vragen komt dus bij;<br/>
<br/>
6)Hoe kan Israel voor de zonden van anderen lijden?<br/>
7)Hoe kan Israel als 'rechtvaardige' nog onder de vloek vallen?
<e>
</e></QUOTE>

Mart. Daar je reaktie naar Inktvlam ongeveer hetzelfde is als naar mij. ik las net nog even jouw commentaar en het viel me op dat je idd naar mij voor de 8ste keer in herhaling valt met je betoog van grammatica maar nog steeds geen inhoudelijke antwoord geeft op het feit dat wat je ook zegt vanuit de grondbeginsel deze knecht niet Israel is maar de Messias.<br/> Maar misschien dat veel tekst toch indruk maakt dus ziehier.
Ook meld je herhaaldelijkdat ik inhoudelijk geen weerwoord geeft terwijl ik uitgebreid tekst voor tekst commentaar geef op Jes 53.<br/>

Tevens kom je dan keer op keer terug met de opm: "Welnu, waar zegt de T'NaCH dat de messias zal sterven en de zonden van de mensheid op zich zal nemen?" waarbij je dan compleet de essentie van de Tenach over het hoofd ziet.
JHWH heeft Zijn Woord niet op laten schrijven als een boekje voor het slapen gaan met spannende verhalen, maar als voorbeeld om niet in dezelfde fouten te vallen als betrokkenen maar om te leren en de juiste keuzes te maken, wanneer dezelfde gebeurtenissen weer gaan gebeuren.
De essentie van een offer is niet hoe maar waarom niet met welk middel maar vanwege het bloed wat vergeving en verzoening brengt.
Als je de verzoenoffers werkelijk niet door de Tenach ziet en of dat JHWH elke keer weer moet zeggen dat HIJ de enige redder van Israel is, dan ben je het levende bewijs waarom datzelfde woord zegt dat indien je Zijn Woord niet gelooft en doet je blind en doof bent.

Als laatste zal ik het dan maar afmaken met de volgende inhoudelijke commentaar waarom Israel nooit de leidende knecht kan zijn;
heb je ook nog andere motivatie of wil je je verhaal voor de 9de keer herhalen? Maakt misschien dan wel indruk?<br/>
<br/>
Punt9 De lijdende knecht droeg de zonden van het volk, zodat zij niet hun eigen zonden hoefden te dragen of voor hen veroordeeld werden (Jesaja 53: 4-6, 8, 10, 12). Als de dienaar Israël is en het volk de heidenen, dan hoeven de heidenen niet gestraft te worden voor hun zonden, omdat ze plaatsvervangend door Israël gedragen zouden zijn. <br/>
Dit is nooit het geval geweest. De heidenen werden nooit als onschuldig beschouwd nadat de Joden door hun toedoen werden getroffen. In plaats daarvan werden ze veroordeeld voor het mishandelen van Joodse mensen. (Zie, bijvoorbeeld, Genesis 12: 3, Numeri 24: 9 en Jeremia 46:28.)<br/>
<br/>
punt 9. Jesaja 53: 1 verwijst naar de lijdende dienaar als "de arm van de Heer". Er zijn 37 verwijzingen naar de arm van de Heer in de Tenach. Nooit verwijst die uitdrukking naar Israël. De arm van de Heer handelt in naam van Israël, maar is nooit Israël. Onder andere dingen, de arm van de Heer verlost en bevrijdt Israël wanneer Israël niet in staat is om zichzelf te bevrijden. (Zie bijvoorbeeld Exodus 6: 6, Exodus 15:16, Deuteronomium 4:34, 5:15, 9:29, 26: 8, II Koningen 17:36, Psalm 44: 3, en Ezechiël 20: 33- 34.) Het is duidelijk dat de lijdende dienaar, de arm van de Heer, geen Israël kan zijn.<br/>
<br/>
Als je een gewoon antwoord kan geven op het commentaar dan hoor ik het graag<br/>
Komt dus bij de vragen 1 t/m 7 bij;<br/>
8) welke zonden droeg Israel voor de Heidenen, wanneer?<br/>
9)Israel de arm van JHWH? mochten ze willen! zo ja wanneer was dat?<br/>
<br/>
mocht je toch voor de 9de keer dezelfde op niets slaande commentaar geven ipv een antwoord op de vragen dan ben ik het met inktvlam eens die zegt' Die stevige onderbouwing heb ik gemist. Het is meer een tactiek van een berg teksten bij elkaar zoeken om de ander te overdonderen'<br/>
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Oh...wat ben ik blij
Dat mijn neus van voren zit en niet opzij....

Wat een gezever. en een uitentreuren gezuig.......en dat herhaaldelijk...ik herhaal...herhaaldelijk....ook na meerdere keren het uitgebreid uitgelegd te hebben gekregen....MET adequate onderbouwing :x

Nu ga ik dit keer parachute springen denk ik...
En anders van een hoge brug afspringen
HJW
Berichten: 6038
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

callista schreef: 24 okt 2018, 13:37 Wat een gezever. en een uitentreuren gezuig.......en dat herhaaldelijk...ik herhaal...herhaaldelijk....ook na meerdere keren het uitgebreid uitgelegd te hebben gekregen....MET adequate onderbouwing :x
Zelfs het knippen en plakken lukt al niet fatsoenlijk meer.
HJW
Berichten: 6038
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

Raymond B schreef: 24 okt 2018, 13:34 Als je de verzoenoffers werkelijk niet door de Tenach ziet en of dat JHWH elke keer weer moet zeggen dat HIJ de enige redder van Israel is, dan ben je het levende bewijs waarom datzelfde woord zegt dat indien je Zijn Woord niet gelooft en doet je blind en doof bent.
Inhoudelijk heel sterke opmerking !
Ook jij gooit er telkens maar ad hominems argumenten tegenaan.
Die stevige onderbouwing heb ik gemist. Het is meer een tactiek van een berg teksten bij elkaar zoeken om de ander te overdonderen
Een goede, stevige onderbouwing maakt meer indruk dan knippen en plakken.
Het is een plezier om de uitleg van Mart te lezen.
Het is goed onderbouwd en op veel plaatsen gecheckt.
Ik heb hier zojuist de link geplaatst:
http://robcassuto.com/jesaja.html

Met onder andere de teksten:

In de periode van zeg tot en met de eerste eeuwen van de christelijke jaartelling kan je grofweg twee uitlegtradities onderscheiden, de één vat de knecht op als collectief, de andere als een al dan niet messiaans persoon.

Het beeld van een plaatsvervangend lijdende persoonlijke messias is verder in joodse kringen niet echt aangeslagen. (noot 6 ) Het beeld van de reddende messias-koning die voor Israel tussenbeide komt is altijd wel populair gebleven maar kon men toch niet goed terugvinden in de beschrijving van Jesaja 53.

Duidelijk is er in die eerste paar eeuwen van de westerse jaartelling sprake van een joods verzet tegen het gebruik van Jesaja 53 als christelijke bewijstekst voor Jezus

In de sfeer van het Palestijnse en Rabbijnse jodendom in de eeuwen vóór en na het begin van de westerse jaartelling vatte men de knecht in hoofdstuk 53 als een persoon op. Gaandeweg werd aan dit hoofdstuk messiaanse uitleg gegeven. Het populaire beeld van de messias als een krachtige bevrijder en vredesvorst - zoals bijv. later beschreven door Maimonides ( noot 2 ) - laat zich echter moeilijk rijmen met de lijdende knecht van vers 53. Die lijdende kant heeft voor de Joodse uitleggers een probleem gevormd. Hoe die te combineren met de triomferende koning-Messias? Een bevredigende oplossing is er nooit voor gevonden,

Rabbi Akiva (1e helft tweede eeuw) en zijn school schijnen te hebben vastgehouden aan een messiaanse exegese van Jes. 53, maar vormden een minderheid.


Strekking is helder, lijkt mij.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

HJW schreef: 24 okt 2018, 13:58 Een goede, stevige onderbouwing maakt meer indruk dan knippen en plakken.
Het is een plezier om de uitleg van Mart te lezen.
Het is goed onderbouwd en op veel plaatsen gecheckt.
Ik heb hier zojuist de link geplaatst:
http://robcassuto.com/jesaja.html
Fijn dat je Mart z'n bijdrage zo weet te waarderen - dat heb je wel vaker met betogen die in je straatje passen heb ik gemerkt - maar het zou mij plezieren als je eens uitlegt waar dan die Messias blijft waar de teksten in de Tenach wél naar wijzen.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
HJW
Berichten: 6038
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

Piebe Paulusma schreef: 24 okt 2018, 14:26 - dat heb je wel vaker met betogen die in je straatje passen heb ik gemerkt -
Ik heb je al eerder uitgelegd dat elke mooie en goede onderbuwing mij kan bekoren, los van de uitkomst.
Maar je kiest er bewust voor om het altijd zo negatief mogelijk te benaderen.
Je hebt een hekel aan mij en van daaruit komen je reacties.
Weinig inhoud......
HJW
Berichten: 6038
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

Piebe Paulusma schreef: 24 okt 2018, 14:26 maar het zou mij plezieren als je eens uitlegt waar dan die Messias blijft waar de teksten in de Tenach wél naar wijzen.
Die is er nog niet, daar is het wachten nog steeds op.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

HJW schreef: 24 okt 2018, 14:29
Piebe Paulusma schreef: 24 okt 2018, 14:26 maar het zou mij plezieren als je eens uitlegt waar dan die Messias blijft waar de teksten in de Tenach wél naar wijzen.
Die is er nog niet, daar is het wachten nog steeds op.
Sterk! Ik zou het bijna geloven! :D
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
HJW
Berichten: 6038
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

Piebe Paulusma schreef: 24 okt 2018, 14:37 Sterk! Ik zou het bijna geloven! :D
Vraag het de joden eens. Ze wachten nog steeds op de messias uit de tenach.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2554
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Inktvlam »

Mart schreef:En dat is je reactie?
Ik heb net hierboven aangetoond dat de term lamo (למו) ''aan hen''/''voor hen'' betekent, heb daarbij legio links gegeven naar een online woordenboek met Bijbelse vertalingen, naar Christelijke concordanties. Aangezien het niet m'n bedoeling is de Christelijke interpretatie teniet te doen, had ik tevens (een enigszins kunstmatige) grammaticale constructie geopperd waardoor de enkelvoudige toepassing niet geheel verdwijnt (iets dat ik graag zo wil houden). Maar feitelijk staat er simpelweg ''aan hen''/''voor hen''.

Je verklaarde notabene letterlijk dat je je nog herinnerde dat Eliyahu ook schreef over “lamo”, en dat je hem toen had geschreven dat alle vertalingen “hij” of “hem” laten zien. Het tegendeel blijkt waar.
Is dat mijn reactie? Nee, je hebt een heel stuk weggelaten.
Het tegendeel blijkt waar? Ik heb een Franse en Engelse versie bekeken, ik zie nergens iets wat lijkt op “aan hen” of “voor hem”. 53:8 hebben we 't toch over? Waar staat dat “lamo”?
https://www.blueletterbible.org/kjv/isa ... onc_732008

Mart schreef:
“Toch had hij nooit enig onrecht begaan, nooit bedrieglijke taal gesproken" (vers 9b).


En weer wordt de tekst verkracht. Waar haal je die ''nooit'' vandaan? Uit een Christelijke Bijbel? לא betekent ''niet''. ''Nooit'' is bijv. אף פעם לא. Israel leed VANWEGE de volkeren die het sloegen terwijl het er geen geweld tegenover stelde.

1) Hier een online woordeboek zodat iedereen het zelf kan checken: no, not ; don't, isn't ; no matter ; ולא - if not, otherwise ; שלא - not ; שלא - without.

2) De Christelijke Brown-Driver-Briggs concordantie zegt eveneens ''niet'': klik. De Christelijke interlineaire Bijbel Scripture for All zegt eveneens: ''niet'' (klik).

3) Hier de Christelijke NASB Lexicon die eveneens ''niet'' zegt. Eveneens geldt hier dat je de term ''niet'' best mag interpreteren als ''helemaal nooit'', maar dat staat er niet.
Er zijn inderdaad ook andere vertalingen. Zoals: “he had done no violence, neither was any deceit in his mouth.” Maar het blijft hetzelfde, dat kan nooit Israël betreffen.

Mart schreef:De Hebreeuwse tekst zegt: יפגיע, dat is de derde persoon enkelvoud toekomende/tegenwoordige tijd van פגע, dat is o.a.: "hij zal voor de overtreders voorspreken/bidden" of ”hij is voor zijn overtreders aan het bidden.” Ondanks dat Israel de kwaadaardigheden van anderen verdroeg (נשא), zal hij bidden. Dit is iets wat in veel synagogen op de Shabbat en Heilige dagen gebeurt. God verwacht van zijn volk – z’n knecht - dat deze z’n rol als voorspreker voortzet, zoals het een dienaar betaamt. Een עבד (dienaar, knecht, slaaf) is altijd de mindere van de meester. Daarnaast vertelt Jesaja 53:12 eveneens dat het Joodse volk als God’s knecht, zal worden beloond voor z’n rol.
Tjonge, dat is interessant wat ze in de synagogen allemaal wauwelen. Het gaat natuurlijke om een profetie en niet om kletspraat in de synagoge.
De blue letter bible geeft een andere tekst dan jij noteert.
https://www.blueletterbible.org/kjv/isa ... onc_732012

Mart schreef:Welnu, waar zegt de T'NaCH dat de messias zal sterven en de zonden van de mensheid op zich zal nemen?
Welnu, dat is precies waar Jesaja 53 over gaat. Misschien moet je dat toch eens lezen.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Inktvlam schreef: 24 okt 2018, 15:15
Mart schreef:Welnu, waar zegt de T'NaCH dat de messias zal sterven en de zonden van de mensheid op zich zal nemen?
Welnu, dat is precies waar Jesaja 53 over gaat. Misschien moet je dat toch eens lezen.
Ja Mart ga dat nu eindelijk eens lezen.....dan wordt het je wel duidelijk... :geek: :clown:
peda
Berichten: 20635
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door peda »

HJW schreef: 24 okt 2018, 14:55
Piebe Paulusma schreef: 24 okt 2018, 14:37 Sterk! Ik zou het bijna geloven! :D
Vraag het de joden eens. Ze wachten nog steeds op de messias uit de tenach.
Maar hoe wil je nu anno 2018 en later aantonen dat je uit het huis van David afkomstig bent?
HJW
Berichten: 6038
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

peda schreef: 24 okt 2018, 17:20
Maar hoe wil je nu anno 2018 en later aantonen dat je uit het huis van David afkomstig bent?
Er zijn een aantal verwachtingen over de Messias. Één daarvan is dat hij uit het geslacht David komt, maar er zijn er wel wat meer.
Genoeg aanknopingspunten om de Messias te herkennen.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

peda schreef: 24 okt 2018, 17:20
HJW schreef: 24 okt 2018, 14:55
Piebe Paulusma schreef: 24 okt 2018, 14:37 Sterk! Ik zou het bijna geloven! :D
Vraag het de joden eens. Ze wachten nog steeds op de messias uit de tenach.
Maar hoe wil je nu anno 2018 en later aantonen dat je uit het huis van David afkomstig bent?
Genen of zo. Die ene rabbi zegt dat ie rechtstreeks van Aaron afstamt.
Ik stam af van een Neanderthaler.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Dan ben jij de Messias coby :)
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

callista schreef: 24 okt 2018, 17:46 Dan ben jij de Messias coby :)
:lol:
peda
Berichten: 20635
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door peda »

coby schreef: 24 okt 2018, 17:32
peda schreef: 24 okt 2018, 17:20
HJW schreef: 24 okt 2018, 14:55
Piebe Paulusma schreef: 24 okt 2018, 14:37 Sterk! Ik zou het bijna geloven! :D
Vraag het de joden eens. Ze wachten nog steeds op de messias uit de tenach.
Maar hoe wil je nu anno 2018 en later aantonen dat je uit het huis van David afkomstig bent?
Genen of zo. Die ene rabbi zegt dat ie rechtstreeks van Aaron afstamt.
Ik stam af van een Neanderthaler.
Doordat onze voorouders gepaard hebben met (de zijtak der) Neanderthalers zitten er in ons erfelijk materiaal nog steeds genen afkomstig van deze familie. Jij stamt eerder af van Aaron als van een Neanderthaler. Bij vele Joodse gelovigen gaat het er meer om Wat de Messias zal gaan Doen, als Wie hij is. Maar naar mijn inschatting zijn er onder de Joden ook velen, die de Messias verwachting volledig hebben verlaten. Zoals onder ons ook zeer velen de tweede komst van Jezus niet meer zien zitten. Of Jezus de Messias was of dat de Messias bij de Joden nog komt, of dat Jezus voor de tweede keer nog eens komt, wordt meer en meer een theoretische exercitie. Het kan verkeren.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

peda schreef: 24 okt 2018, 18:13 . Maar naar mijn inschatting zijn er onder de Joden ook velen, die de Messias verwachting volledig hebben verlaten.
Zoals onder ons ook zeer velen de tweede komst van Jezus niet meer zien zitten.
Die vraag zullen we eens voorleggen aan Mart....lijkt me wel interessant
Eigenlijk heeft hij al min of meer iets in die richting gezegd...nl. dat veel joden atheïst zijn, maar ja, dan heb je nog de liberale joden en de ultra orthodoxen.....de chaddische joden...
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

Daniel 7
13Ik bleef toekijken in de nachtgezichten en zie, met de wolken des hemels kwam iemand gelijk een mensenzoon; hij begaf zich tot de Oude van dagen, en men leidde hem voor deze; 14en hem werd heerschappij gegeven en eer en koninklijke macht, en alle volken, natiën en talen dienden hem. Zijn heerschappij is een eeuwige heerschappij, die niet zal vergaan, en zijn koningschap is een, dat onverderfelijk is
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2871
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Eliyahu »

Inktvlam schreef: 24 okt 2018, 15:15
Mart schreef:Welnu, waar zegt de T'NaCH dat de messias zal sterven en de zonden van de mensheid op zich zal nemen?
Welnu, dat is precies waar Jesaja 53 over gaat. Misschien moet je dat toch eens lezen.
Bs"d

De lijdende knecht in Jesaja 53 is het volk Israel, en niet de messias.

Voor de fijnere details kijk hier: http://Jesaja53.notlong.com

http://tinyurl.com/Pred-12-13
Laatst gewijzigd door Eliyahu op 25 okt 2018, 07:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2871
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Eliyahu »

Bs"d

Wie en wat is de messias? Laten we eens kijken wat de messias zou moeten doen volgens de heilige hebreeuwse teksten:

Micha 5:1-8; "En gij, O Bethlehem Ephrata, al zijt gij klein onder de geslachten van Juda, uit u zal Mij voortkomen die een heerser zal zijn over Israel, en wiens oorsprong is van ouds, van de dagen der eeuwigheid. Daarom zal hij hen prijsgeven tot de tijd dat zij die baren zal gebaard heeft. Dan zal het overblijfsel zijner broederen terugkeren met de Israelieten. Dan zal hij staan en hen weiden in de kracht des HERE, in de majesteit van de naam des HERE, zijns Gods; en zij zullen rustig wonen, want NU zal hij groot zijn tot aan de einden der aarde, en hij zal vrede zijn. Wanneer Assur in ons land komt en wanneer hij onze paleizen betreedt, dan zullen wij tegen hem zeven herders stellen en acht vorsten uit de mensen, die het land van Assur zullen weiden met het zwaard, en het land van Nimrod in zijn poorten. En Hij zal bevrijden van Assur, wanner die in ons land komt en wanneer hij ons gebied betreedt. En het overblijfsel van Jacob zal temidden van vele volkeren zijn als de dauw van de HERE, als regenstromen op het groene kruid, dat niet wacht op de mens, noch mensenkinderen verbeidt. En het overblijfsel van Jakob zal zijn onder de natien, te midden van vele volkeren, als een leeuw onder de dieren des wouds, als een jonge leeuw onder de schaapskudden, die, wanneer hij binnendringt neerslaat, en verscheurt, zonder dat iemand redt. Uw hand zal verheven zijn boven uw tegenstanders en al uw vijanden zullen worden uitgeroeid."

We zien hier, in het eerste vers van deze messiaanse profetie, dat wanneer de messias komt vanuit Bethlehem, dan zal hij een heerser zijn over Israel. Dat betekent dat hij een koning, of misschien een president, zal zijn, maar in elk geval een gewichtig persoon die heel wat in de melk te brokkelen heeft, en geen rondtrekkende prediker en wonderdokter. We zien ook dat na de komst van de messias de joodse oorlogen uitgevochten gaan worden en gewonnen gaan worden door de joden. We zien hier een messias die ons fysieke verlossing gaat brengen van aardse vijanden: En Hij zal bevrijden van Assur, wanneer die in ons land komt en wanneer hij ons gebied betreedt." "Uw hand zal verheven zijn boven uw tegenstanders en al uw vijanden zullen worden uitgeroeid." Dat is duidelijke taal, niet voor meerdere uitleggingen vatbaar.



Zacheria 9:9-10; "Jubel luide gij dochter van Sion; juich gij dochter van Jeruzalem! Zie uw koning komt tot u, hij is rechtvaardig en zegevierend, nederig, en rijdend op een ezel, op een ezelshengst, een ezelinnejong. Dan zal ik de wagens uit Efraim en de paarden uit Jeruzalem te niet doen, ook de strijdboog wordt teniet gedaan; en hij zal volken vrede verkondigen, en zijn heerschappij zal zich uitstrekken van zee tot zee, en van de rivier tot de einden der aarde."

Men zegt dat Jezus op een ezel reed, net zoals het gehele Midden Oosten in die dagen, maar dat is waar de vervulling van deze profetie ophoudt. De messias, wanneer hij komt, zal een zegevierende koning zijn. Gearresteerd en doodgemarteld worden is niet hetzelfde als zegevieren. Na de komst van de messias zullen de paarden, wagens, en de strijdboog worden tenietgedaan vanuit Jeruzalem, dat betekent geen oorlog meer in Jeruzalem. En de messias zal de volken vrede verkondigen, en zijn heerschappij zal zijn van zee tot zee en tot de einden der aarde. Dit was niet bepaald het geval met Jezus; hij is nooit een koning geweest, en hij had helemaal geen heerschappij.

Ten einde dit probleem te omzeilen bedacht het christendom de 'tweede komst'. Maar nergens in de Hebreeuwse bijbel staat het geschreven dat de messias komt, en dan gedood wordt, en dan duizenden jaren later weer komt in een tweede komst. Al de messiaanse profetieen zeggen heel duidelijk dat als de messias komt hij zijn taak gelijk vervult, en niet duizenden jaren later. Ziet u in de bovenstaande profetieen dat er een hiaat van 2000 jaar of meer is tussen de komst van de messias en de verlossing van de vijanden? In de volgende messiaanse profetie van Jeremia kan u zien dat het onmogelijk is om 2000 of meer jaar te plaatsen tussen de komst van de messias en de verlossing:

Jeremia 33:14-16; "Zie, de dagen komen, luidt het woord des HERE, dat ik het goede woord in vervulling zal doen gaan, dat ik over het huis van Juda en het huis van Israel gesproken heb. IN DIE DAGEN EN TE DIEN TIJDE zal ik aan David een spruit der gerechtigheid doen ontspruiten, die naar recht en gerechtigheid in het land zal handelen. IN DIE DAGEN zal Juda verlost worden en Jeruzalem veilig wonen."

Volgens het christendom is de spruit der gerechtigheid al 2000 jaar geleden ontsproten aan David. Maar helaas; er was geen verlossing voor Judah en Jeruzalem woonde niet veilig: 40 jaar na de dood van Jezus, in het jaar 70, werd Jeruzalem totaal verwoest door de romeinen, de tweede tempel werd platgebrand, en het joodse volk verstrooid over de aardbodem. En Jeremia zegt toch heel duidelijk dat ten tijde dat de messias komt, IN DIE DAGEN, dan zal Jeruzalem veilig wonen en zal Juda verlost worden.

Jesaja 11; "En er zal een rijsje voortkomen uit de tronk van Isai, (de vader van koning David) en een scheut uit zijn wortelen zal vrucht dragen. En op hem zal de geest des HERE rusten, de geest van wijsheid en verstand, de geest van raad en sterkte, de geest van kennis en vreze des HERE; ja, zijn lust zal zijn in de vreze des HERE. Hij zal niet richten naar hetgeen zijn ogen zien, noch rechtspreken naar hetgeen zijn oren horen; want hij zal de geringen in gerechtigheid richten, en over de ootmoedigen des lands in billijkheid rechtspreken, maar hij zal de aarde slaan met de roede zijns monds en met de adem zijner lippen de goddeloze doden. Gerechtigheid zal de gordel zijner lenden zijn en trouw de gordel zijner heupen. Dan zal de wolf bij het schaap verkeren en de panter zich nederleggen bij het bokje; het kalf, de jonge leeuw en het mestvee zullen tezamen zijn, en een kleine jongen zal ze hoeden; de koe en de berin zullen samen weiden, haar jongen zullen zich tezamen nederleggen, en de leeuw zal stro eten als het rund; dan zal een zuigeling bij het hol van de adder spelen en naar het nest van een giftige slang zal een gespeend kind zijn hand uitsrekken. Men zal geen kwaad doen noch verderf stichten op gans mijn heilige berg."

Hier hebben we meer van hetzelfde; een messias die de goddelozen zal doden: "hij zal de aarde slaan met de roede zijns monds en met de adem zijner lippen de goddeloze doden", waarna we de betere wereld krijgen; de wolf die bij het schaap verkeert, en de panter die zich neerlegt bij het bokje. Ook voor deze profetie hoef je waarachtig geen atoomgeleerde te zijn om te zien dat hij niet vervuld is door Jezus. Conclusie: Hij was niet de messias.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2871
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Eliyahu »

coby schreef: 24 okt 2018, 19:17 Daniel 7
13Ik bleef toekijken in de nachtgezichten en zie, met de wolken des hemels kwam iemand gelijk een mensenzoon; hij begaf zich tot de Oude van dagen, en men leidde hem voor deze; 14en hem werd heerschappij gegeven en eer en koninklijke macht, en alle volken, natiën en talen dienden hem. Zijn heerschappij is een eeuwige heerschappij, die niet zal vergaan, en zijn koningschap is een, dat onverderfelijk is
Bs"d

Dienen alle volken, natiën en talen, de christelijke messias?

Nee?

Dan hebben we hier dus van doen met alweer een messiaans profetie die NIET vervuld is door JC.


http://tinyurl.com/Pred-12-13
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

Eliyahu schreef: 25 okt 2018, 07:52
coby schreef: 24 okt 2018, 19:17 Daniel 7
13Ik bleef toekijken in de nachtgezichten en zie, met de wolken des hemels kwam iemand gelijk een mensenzoon; hij begaf zich tot de Oude van dagen, en men leidde hem voor deze; 14en hem werd heerschappij gegeven en eer en koninklijke macht, en alle volken, natiën en talen dienden hem. Zijn heerschappij is een eeuwige heerschappij, die niet zal vergaan, en zijn koningschap is een, dat onverderfelijk is
Bs"d

Dienen alle volken, natiën en talen, de christelijke messias?

Nee?

Dan hebben we hier dus van doen met alweer een messiaans profetie die NIET vervuld is door JC.


http://tinyurl.com/Pred-12-13
Nee nog niet. Maar ik dacht dat de Messias niet vanuit de wolken kwam naar de aarde volgens het Judaisme. Iemand vroeg aan een man bij een youtube filmpie: Waar zie je 2 komsten van de Messias? Toen gaf ie deze tekst en die dat hij op een ezel rijdt.
HJW
Berichten: 6038
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

coby schreef: 25 okt 2018, 08:43 Iemand vroeg aan een man bij een youtube filmpie: Waar zie je 2 komsten van de Messias? Toen gaf ie deze tekst en die dat hij op een ezel rijdt.
En aangezien daar niets staat over twee komsten, moge het helder zijn dat de bijbel geen profetie kent die aangeeft dat de messias de klus in 2 keer klaart.