De messias van de T'NaCH

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door thom »

Mart schreef: 07 sep 2022, 20:58
thom schreef: 07 sep 2022, 20:51

Ik vind Psalm 23 eigenlijk wel passend als innerlijke Verlossing;

1 Een psalm van David. De HEERE is mijn Herder, mij zal niets ontbreken.

2 Hij doet mij nederliggen in grazige weiden; Hij voert mij zachtjes aan zeer stille wateren.

3 Hij verkwikt mijn ziel; Hij leidt mij in het spoor der gerechtigheid, om Zijns Naams wil.

4 Al ging ik ook in een dal der schaduw des doods, ik zou geen kwaad vrezen, want Gij zijt met mij; Uw stok en Uw staf, die vertroosten mij.

5 Gij richt de tafel toe voor mijn aangezicht, tegenover mijn tegenpartijders; Gij maakt mijn hoofd vet met olie, mijn beker is overvloeiende.

6 Immers zullen mij het goede en de weldadigheid volgen al de dagen mijns levens; en ik zal in het huis des HEEREN blijven in lengte van dagen.
En kun je aantonen waar in deze psalm iets staat over de messias? (En dan hebben we het niet over messias David zelf).
Gij is de Messias.

En Gij is Hij met ons. Ik in hen, en Gij in Mij, opdat zij 1 zijn, zoals Wij 1 zijn.

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

thom schreef: 07 sep 2022, 21:05
Mart schreef: 07 sep 2022, 20:58 En kun je aantonen waar in deze psalm iets staat over de messias? (En dan hebben we het niet over messias David zelf).
Gij is de Messias.

En Gij is Hij met ons. Ik in hen, en Gij in Mij, opdat zij 1 zijn, zoals Wij 1 zijn.

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.
En waar staat dat dit de messias zou zijn? Het is juist JHWH die elders de beschermende herderlijke staf heeft en ermee leidt, zoals in Michah 7:14 en de psalm begint dan ook met "JHWH is mijn herder". Waar zou blijken dat dit de messias betreft?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door thom »

Mart schreef: 07 sep 2022, 21:30
thom schreef: 07 sep 2022, 21:05

Gij is de Messias.

En Gij is Hij met ons. Ik in hen, en Gij in Mij, opdat zij 1 zijn, zoals Wij 1 zijn.

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.
En waar staat dat dit de messias zou zijn? Het is juist JHWH die elders de beschermende herderlijke staf heeft en ermee leidt, zoals in Michah 7:14 en de psalm begint dan ook met "JHWH is mijn herder".
En als gevolg op het innerlijk laten leiden, of de overgave aan de Heere, zal Hij ingaan en uitgaan en weide vinden..

Dat is aan hen, die Hem belijden met de mond en het hart dat het geloof heeft.

Dat zijn de gezalfden.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

thom schreef: 07 sep 2022, 21:39
Mart schreef: 07 sep 2022, 21:30 En waar staat dat dit de messias zou zijn? Het is juist JHWH die elders de beschermende herderlijke staf heeft en ermee leidt, zoals in Michah 7:14 en de psalm begint dan ook met "JHWH is mijn herder".
En als gevolg op het innerlijk laten leiden, of de overgave aan de Heere, zal Hij ingaan en uitgaan en weide vinden..

Dat is aan hen, die Hem belijden met de mond en het hart dat het geloof heeft.

Dat zijn de gezalfden.
Er staat gewoon dat JHWH David laat nederliggen in grazige weiden en er staat eveneens letterlijk dat JHWH Davids herder is. Nogmaals, waar staat dat dit de messias zou zijn en niet JHWH, die letterlijk degene is die David laat nederliggen in grazige weiden. De enige messias die wordt vermeld, is koning David.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door thom »

Mart schreef: 07 sep 2022, 21:45
thom schreef: 07 sep 2022, 21:39

En als gevolg op het innerlijk laten leiden, of de overgave aan de Heere, zal Hij ingaan en uitgaan en weide vinden..

Dat is aan hen, die Hem belijden met de mond en het hart dat het geloof heeft.

Dat zijn de gezalfden.
Er staat gewoon dat JHWH David laat nederliggen in grazige weiden en er staat eveneens letterlijk dat JHWH Davids herder is. Nogmaals, waar staat dat dit de messias zou zijn en niet JHWH, die letterlijk degene is die David laat nederliggen in grazige weiden. De enige messias die wordt vermeld, is koning David.
Vat je'm?
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

thom schreef: 07 sep 2022, 21:47
Mart schreef: 07 sep 2022, 21:45 Er staat gewoon dat JHWH David laat nederliggen in grazige weiden en er staat eveneens letterlijk dat JHWH Davids herder is. Nogmaals, waar staat dat dit de messias zou zijn en niet JHWH, die letterlijk degene is die David laat nederliggen in grazige weiden. De enige messias die wordt vermeld, is koning David.
Vat je'm?
Nogmaals, er staat gewoon dat JHWH David laat nederliggen in grazige weiden en er staat eveneens letterlijk dat JHWH Davids herder is. Waar staat dat dit de messias zou zijn en niet JHWH, die letterlijk degene is die David laat nederliggen in grazige weiden. Dit gaat niet over de messias uit de eindtijd, maar gewoon over David. Dit topic betreft de messias uit de eindtijd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door thom »

Mart schreef: 07 sep 2022, 21:49
thom schreef: 07 sep 2022, 21:47

Vat je'm?
Nogmaals, er staat gewoon dat JHWH David laat nederliggen in grazige weiden en er staat eveneens letterlijk dat JHWH Davids herder is. Waar staat dat dit de messias zou zijn en niet JHWH, die letterlijk degene is die David laat nederliggen in grazige weiden. Dit gaat niet over de messias uit de eindtijd, maar gewoon over David. Dit topic betreft de messias uit de eindtijd.
Uit de eindtijd?

Hij die is, was en komen zal?

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

Liefgehad hebt, maar nu dwalen.

19 Zo wie Ik liefheb, die bestraf en kastijd Ik; wees dan ijverig, en bekeer u.

20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.

21 Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon.


Einde tijd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Dat is volgens mij toch allemaal uit het NT?
Dat zet je er niet bij.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door thom »

callista schreef: 07 sep 2022, 22:04 Dat is volgens mij toch allemaal uit het NT?
Dat zet je er niet bij.
Eindtijd is Openbaring. :)
Laatst gewijzigd door thom op 07 sep 2022, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Wat heeft dat met dit topic te maken?
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door thom »

callista schreef: 07 sep 2022, 22:08 Wat heeft dat met dit topic te maken?
Dat kan je nu aan Mart vragen. 8-)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

thom schreef: 07 sep 2022, 22:09
callista schreef: 07 sep 2022, 22:08 Wat heeft dat met dit topic te maken?
Dat kan je nu aan Mart vragen.
Ik vraag het aan jou.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door thom »

callista schreef: 07 sep 2022, 22:12
thom schreef: 07 sep 2022, 22:09

Dat kan je nu aan Mart vragen.
Ik vraag het aan jou.
Heb je gelezen wat ik gereageerd heb vanavond? Dan kan je lezen dat Hij van alle tijden is.

De Alpha en de Omega.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

En wie is die Hij?
Dit even voor de duidelijkheid.....en om misverstanden te voorkomen...
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door thom »

callista schreef: 07 sep 2022, 22:19 En wie is die Hij?
Dit even voor de duidelijkheid.....en om misverstanden te voorkomen...
Je wil duidelijkheid zonder eerst te lezen?

Ben je bang voor de duivel of zo?
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Graag een antwoord uit jouw mond...dan is het duidelijk voor mij....en ook voor anderen.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door thom »

callista schreef: 07 sep 2022, 22:22 Graag een antwoord uit jouw mond...dan is het duidelijk voor mij....en ook voor anderen.
Hij is Ik in hen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Niet zo zweverig, maar graag in duidelijke taal.
Of ben je de hele mikmak aan het verzieken misschien?

Ik mis n.l. het verband met dit topic.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door thom »

callista schreef: 07 sep 2022, 22:26 Niet zo zweverig, maar graag in duidelijke taal.
Of ben je de hele mikmak aan het verzieken misschien?

Ik mis n.l. het verband met dit topic.
Heb je gelezen wat ik geschreven heb vanavond aan Mart?
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

thom schreef: 07 sep 2022, 21:55
Mart schreef: 07 sep 2022, 21:49 Nogmaals, er staat gewoon dat JHWH David laat nederliggen in grazige weiden en er staat eveneens letterlijk dat JHWH Davids herder is. Waar staat dat dit de messias zou zijn en niet JHWH, die letterlijk degene is die David laat nederliggen in grazige weiden. Dit gaat niet over de messias uit de eindtijd, maar gewoon over David. Dit topic betreft de messias uit de eindtijd.
Uit de eindtijd?

Hij die is, was en komen zal?

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

Liefgehad hebt, maar nu dwalen.

19 Zo wie Ik liefheb, die bestraf en kastijd Ik; wees dan ijverig, en bekeer u.

20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.

21 Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon.


Einde tijd.
Nee, ik heb het over de messias uit de T'NaCH. Als reeds enige malen geschreven, staat in Jesaja 2:2-4 dat in אחרית הימים, achariet hajamiem (de eindtijd), de oorlogen zullen eindigen en er daarna geen wapengekletter meer zal zijn; dat JHWH de volkeren zal berechten en men zich zal verzamelen om JHWH te eren. De term - אחרית הימים, achariet hajamiem - komt in een aantal passages in de T'NaCH voor. Zo ook in Jesaja 11 -- het eind van het oorlogvoeren, mensen die zich verzamelen, etc. tijdens achariet haJamiem. Maar er wordt eveneens verdere informatie toegevoegd: naast vrede, de mensen die vanover de wereld bijeenkomen om de JHWH te eren, en de terukeer van de Joden, wordt er eveneens gezegd dat Efraim en Jehoedah samen zullen strijden. Dat wordt in Ezechiel 37 vervolgens nog verder uitgebreid: naast dat wordt herhaald dat er vrede zal zijn, de mensen zich verzamelen van over de hele wereld om JHWH te eren, en de Joden terugkeren van over de gehele wereld, wordt er ook verteld dat Efraim en Jehoedah niet langer met elkaar zullen wedijveren, maar samen zullen vechten: zij zullen de Palestijnen op de schouder vliegen tegen het westen, en zullen samen die van het oosten beroven; aan Syrië (Edom en Moab) zullen ze hun handen slaan. Dit wordt vervolgens nog verder uitgebreid in Ezechiel 37: hier valt weer te lezen dat Jehoedah en Efraim samengaan, maar ook wordt nu verteld dat in die tijd Jehoedah de aanvoerder zal zijn en dat de baas van Jehoedah een koning is. Eveneens komt de Tempel uit de eindtijd nu ter sprake en worden heel specifiek en exact de afmetingen gegeven van de muren, poorten, ramen, etc. van deze fysieke Tempel. Dit alles valt regelrecht uit de T'NaCh te herleiden.

Deze leider van Jehoedah wordt in de Talmoediem, Midrasjiem en Targoemiem onder de term melech haMasjiach (de gezalfde koning) aangeduidt (en niet in de T'NaCH), simpelweg omdat dit korter is dan "De aanvoerder van Jehoedah die leeft in de tijd waarin de Joden weer zijn teruggekeerd en Efraim & Jehoedah samen zullen strijden tegen de Palestijnen & Syrië, en waarin daarna geen oorlog meer zal worden gevoerd en JHWH de volkeren zal berechten en men zich zal verzamelen om JHWH te eren", wat is hetgeen de T'NaCH zegt over de messias.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door thom »

Mart schreef: 07 sep 2022, 22:37
thom schreef: 07 sep 2022, 21:55

Uit de eindtijd?

Hij die is, was en komen zal?

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

Liefgehad hebt, maar nu dwalen.

19 Zo wie Ik liefheb, die bestraf en kastijd Ik; wees dan ijverig, en bekeer u.

20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.

21 Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon.


Einde tijd.
Nee, ik heb het over de messias uit de T'NaCH. Als reeds enige malen geschreven, staat in Jesaja 2:2-4 dat in אחרית הימים, achariet hajamiem (de eindtijd), de oorlogen zullen eindigen en er daarna geen wapengekletter meer zal zijn; dat JHWH de volkeren zal berechten en men zich zal verzamelen om JHWH te eren. De term - אחרית הימים, achariet hajamiem - komt in een aantal passages in de T'NaCH voor. Zo ook in Jesaja 11 -- het eind van het oorlogvoeren, mensen die zich verzamelen, etc. tijdens achariet haJamiem. Maar er wordt eveneens verdere informatie toegevoegd: naast vrede, de mensen die vanover de wereld bijeenkomen om de JHWH te eren, en de terukeer van de Joden, wordt er eveneens gezegd dat Efraim en Jehoedah samen zullen strijden. Dat wordt in Ezechiel 37 vervolgens nog verder uitgebreid: naast dat wordt herhaald dat er vrede zal zijn, de mensen zich verzamelen van over de hele wereld om JHWH te eren, en de Joden terugkeren van over de gehele wereld, wordt er ook verteld dat Efraim en Jehoedah niet langer met elkaar zullen wedijveren, maar samen zullen vechten: zij zullen de Palestijnen op de schouder vliegen tegen het westen, en zullen samen die van het oosten beroven; aan Syrië (Edom en Moab) zullen ze hun handen slaan. Dit wordt vervolgens nog verder uitgebreid in Ezechiel 37: hier valt weer te lezen dat Jehoedah en Efraim samengaan, maar ook wordt nu verteld dat in die tijd Jehoedah de aanvoerder zal zijn en dat de baas van Jehoedah een koning is. Eveneens komt de Tempel uit de eindtijd nu ter sprake en worden heel specifiek en exact de afmetingen gegeven van de muren, poorten, ramen, etc. van deze fysieke Tempel. Dit alles valt regelrecht uit de T'NaCh te herleiden.

Deze leider van Jehoedah wordt in de Talmoediem, Midrasjiem en Targoemiem onder de term melech haMasjiach (de gezalfde koning) aangeduidt, simpelweg omdat dit korter is dan De aanvoerder van Jehoedah die leeft in de tijd waarin de Joden weer zijn teruggekeerd en Efraim & Jehoedah samen zullen strijden tegen de Palestijnen & Syrië, en waarin daarna geen oorlog meer zal worden gevoerd en JHWH de volkeren zal berechten en men zich zal verzamelen om JHWH te eren.
Ik zal het zo schrijven; dit is voor mij een ver van mijn bed show. Ik zie geen paralellen met maar iets van wat ik ken uit het NT, waar het over een innerlijke strijd en -overgave gaat, van het natuurlijke transfigurerend in het goddelijke, de enige weg tot werkelijke verlossing.

Deze wereld kan voor mij niet het einddoel zijn, maar een dwaling in een noodorde, een tijdelijkheid, een vergankelijkheid.

Er is niet voor niets een Nieuw Verbond, die het oude insluit. Betreft de Tempelbouw hetzelfde verhaal; een innerlijk op te richten bouwwerk ter ere van Hem, de woonplaats van de Geest Gods.
Laatst gewijzigd door thom op 07 sep 2022, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

thom schreef: 07 sep 2022, 22:52
Mart schreef: 07 sep 2022, 22:37 Nee, ik heb het over de messias uit de T'NaCH. Als reeds enige malen geschreven, staat in Jesaja 2:2-4 dat in אחרית הימים, achariet hajamiem (de eindtijd), de oorlogen zullen eindigen en er daarna geen wapengekletter meer zal zijn; dat JHWH de volkeren zal berechten en men zich zal verzamelen om JHWH te eren. De term - אחרית הימים, achariet hajamiem - komt in een aantal passages in de T'NaCH voor. Zo ook in Jesaja 11 -- het eind van het oorlogvoeren, mensen die zich verzamelen, etc. tijdens achariet haJamiem. Maar er wordt eveneens verdere informatie toegevoegd: naast vrede, de mensen die vanover de wereld bijeenkomen om de JHWH te eren, en de terukeer van de Joden, wordt er eveneens gezegd dat Efraim en Jehoedah samen zullen strijden. Dat wordt in Ezechiel 37 vervolgens nog verder uitgebreid: naast dat wordt herhaald dat er vrede zal zijn, de mensen zich verzamelen van over de hele wereld om JHWH te eren, en de Joden terugkeren van over de gehele wereld, wordt er ook verteld dat Efraim en Jehoedah niet langer met elkaar zullen wedijveren, maar samen zullen vechten: zij zullen de Palestijnen op de schouder vliegen tegen het westen, en zullen samen die van het oosten beroven; aan Syrië (Edom en Moab) zullen ze hun handen slaan. Dit wordt vervolgens nog verder uitgebreid in Ezechiel 37: hier valt weer te lezen dat Jehoedah en Efraim samengaan, maar ook wordt nu verteld dat in die tijd Jehoedah de aanvoerder zal zijn en dat de baas van Jehoedah een koning is. Eveneens komt de Tempel uit de eindtijd nu ter sprake en worden heel specifiek en exact de afmetingen gegeven van de muren, poorten, ramen, etc. van deze fysieke Tempel. Dit alles valt regelrecht uit de T'NaCh te herleiden.

Deze leider van Jehoedah wordt in de Talmoediem, Midrasjiem en Targoemiem onder de term melech haMasjiach (de gezalfde koning) aangeduidt, simpelweg omdat dit korter is dan De aanvoerder van Jehoedah die leeft in de tijd waarin de Joden weer zijn teruggekeerd en Efraim & Jehoedah samen zullen strijden tegen de Palestijnen & Syrië, en waarin daarna geen oorlog meer zal worden gevoerd en JHWH de volkeren zal berechten en men zich zal verzamelen om JHWH te eren.
Ik zal het zo schrijven; dit is voor mij een ver van mijn bed show. Ik zie geen paralellen met maar iets van wat ik ken uit het NT, waar het over een innerlijke strijd en -overgave gaat, van het natuurlijke transfigurerend in het goddelijke, de enige weg tot werkelijke verlossing.
Exact! Jezus is niet de messias waar de T'NaCH over spreekt. En dit draadje gaat over de messias waar de T'NaCH over spreekt.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door thom »

Mart schreef: 07 sep 2022, 22:54
thom schreef: 07 sep 2022, 22:52

Ik zal het zo schrijven; dit is voor mij een ver van mijn bed show. Ik zie geen paralellen met maar iets van wat ik ken uit het NT, waar het over een innerlijke strijd en -overgave gaat, van het natuurlijke transfigurerend in het goddelijke, de enige weg tot werkelijke verlossing.
Exact! Jezus is niet de messias waar de T'NaCH over spreekt. En dit draadje gaat over de messias waar de T'NaCH over spreekt.
Alweer Jezus?

Dat wilde je toch niet horen?

Het is de Verlosser in de mens, die deze mens tot Koning maakt.

1 Kor. 15

22 Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden.

23 Maar een iegelijk in zijn orde: de eersteling Christus, daarna die van Christus zijn, in Zijn toekomst.

24 Daarna zal het einde zijn, wanneer Hij het Koninkrijk aan God en den Vader zal overgegeven hebben; wanneer Hij zal te niet gedaan hebben alle heerschappij, en alle macht en kracht.

25 Want Hij moet als Koning heersen, totdat Hij al de vijanden onder Zijn voeten zal gelegd hebben.

26 De laatste vijand, die te niet gedaan wordt, is de dood.

27 Want Hij heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen. Doch wanneer Hij zegt, dat Hem alle dingen onderworpen zijn, zo is het openbaar, dat Hij uitgenomen wordt, Die Hem alle dingen onderworpen heeft.

28 En wanneer Hem alle dingen zullen onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf onderworpen worden Dien, Die Hem alle dingen onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

thom schreef: 07 sep 2022, 22:57
Mart schreef: 07 sep 2022, 22:54 Exact! Jezus is niet de messias waar de T'NaCH over spreekt. En dit draadje gaat over de messias waar de T'NaCH over spreekt.
Alweer Jezus?
Je zegt toch zelf dat je geen paralellen ziet met maar iets van wat je kent uit het NT?
Dat wilde je toch niet horen?
Vandaar dat ik schreef dat dit draadje gaat over de messias waar de T'NaCH over spreekt en niet die van het NT. Laten we ontopic verdergaan en stop alsjebleift met het citeren van teksten uit het NT zoals je hierboven weer deed. Nogmaals, dit topic betreft de messias waar de T'NaCH over spreekt en niet die van het NT.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door thom »

Mart schreef: 07 sep 2022, 22:59
thom schreef: 07 sep 2022, 22:57

Alweer Jezus?
Je zegt toch zelf dat je geen paralellen ziet met maar iets van wat je kent uit het NT?
Dat wilde je toch niet horen?
Vandaar dat ik schreef dat dit draadje gaat over de messias waar de T'NaCH over spreekt en niet die van het NT.
Mart, jij haalt Jezus er steeds bij, terwijl de Zoon in elk mens herboren kan worden, de Christus.