De messias van de T'NaCH

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Raymond B
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 sep 2018, 15:26
Man/Vrouw: M
Locatie: Tussen Haarlem en Amsterdam

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Raymond B »

Pasha; zelf het eerste feest op de 14de in de Bijbelse eerste maand van het nieuwe jaar.
Het nieuwe jaar begint als de natuur begint te leven, aviv de maand wanneer de eerste gerstearen werden gezien.
Hoe anders met ons gregoriaans nj wanneer alles dood en bevroren is.

Ex 12 :6 de ganse gemeente der vergadering van Israël zal het slachten tussen twee avonden.
Pasha is een hele dag van de ene avond 18.00 tot de andere 18.00, het start op de 14de aviv, meteen in het begin van de dag begint het zowel in Mozes tijd als ook in Yeshua's tijd.
Mar.14:17 En als het avond geworden was, kwam Hij met de twaalven.

ex.12:11 het is des HEEREN pascha.
Luk.22:15 En Hij zeide tot hen: Ik heb grotelijks begeerd, dit pascha met u te eten, eer dat Ik lijde;
Door de kerk bestempeld als laatste avondmaal is dit de maaltijd ter herinnering van de jaarlijkse Pascha

In Mozes tijd werd het Pascha daadwerkelijk al geslacht => niet alleen vierde Hij het Pascha Hij was het Pascha. Yeshua voor de thematische vergelijkbaarheid het bloed moest op de zij en dwarspost van de deur worden gesmeerd.=> Het bloed van Yeshua die van zichzelf zegt dat Hij de deur is werd overgebracht op het hout.
In die nacht tot 06.00 mochten de Israelieten niet uit huis, die nacht werd Yeshua gevangen genomen oa geslagen en bespuugd.en rond 06.00 naar Pilatus gebracht om verder gemarteld te worden.

36 Daartoe had de HEERE het volk genade gegeven in de ogen der Egyptenaren, dat zij hun hun begeerte deden; en zij beroofden de Egyptenaren.
De Egyptenaren lieten hun vrij en gedurende de dag werd alles ingepakt en werden de Egyptenaren berooft => in de Bijbel staan goud, zilver en nieuwe klederen voor de atributen van een vrijgemaakt volk, Yeshua maakte door Zijn dood ons vrij.
Dit gebeurde op het negende uur. het Paschalam moest geslacht worden tussen twee avonden Hij stierf om 15.00 uur.

Omdat Hij het eeuwige verzoenoffer is geworden, doordat Zijn bloed voor eeuwig is en Hij gelijkertijd de Hogepriester werd die datzelfde bloed 1 X per jaar over het verzoendeksel moest sprengen maar nu dagelijks doet, scheurde oa het gordijn die de scheiding van het volk met de hogepriester maakte in tweeen.

tot zover het Pascha de eerste dag van het ongezuurde broden feest, het 2de feest is het weken feest en de 3de het loofhutten feest, feesten van / over hetgeen wat Yeshua deed en doet voor ons.
Feesten die Hem eren voor het allergrootste offer aan de mens gebracht en wat Hij nog meer deed en gaat doen.

PS kerst en pasen zijn door mensen bedachte feesten en hebben niets met de Bijbel te maken.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Nogmaals Raymond

Van welke site komt dit relaas af?....bronvermelding is verplicht!
Waarbij ik mij tevens afvraag wat het hier doet in dit topic...
peda
Berichten: 20686
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door peda »

callista schreef: 30 sep 2018, 18:17 Nogmaals Raymond

Van welke site komt dit relaas af?....bronvermelding is verplicht!
Waarbij ik mij tevens afvraag wat het hier doet in dit topic...
Vraag Raymond of Yeshua de Aartsengel Michael is.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Zou hij een

Jehovah's getuige zijn?
Ik denk het niet...maar ja....waar kijken we nog van op... :roll:
HJW
Berichten: 6145
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

Raymond,

ook ik ben benieuwd waar je dit allemaal vandaan haalt. Want dit heb je niet allemaal zelf bedacht.
in de Bijbel staan goud, zilver en nieuwe klederen voor de atributen van een vrijgemaakt volk,
Heb je een bijbeltekst waaruit dit blijkt ?
HJW
Berichten: 6145
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

peda schreef: 30 sep 2018, 18:21 Vraag Raymond of Yeshua de Aartsengel Michael is.
Je denkt dat hij een JG is ?
Die noemen hem niet Yeshua en hebben ook niets met de joodse feesten.
Raymond B
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 sep 2018, 15:26
Man/Vrouw: M
Locatie: Tussen Haarlem en Amsterdam

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Raymond B »

Nogmaals C.
Mijn bron is de Bijbel, en alleen rabijnen /werken /boeken die de Bijbel als de autotiteit zien.
Sorry als ik niet ben als de mensen die je kent.
Dus de Bijbel, Is aan te raden om zelf te lezen in plaats van iedereen na te praten.

voor de rest; Ik ben een volgeling van JHWH/Yeshua ,
Verder Ik doe de instellingen en leefregels uit de Torah die op mij betrekking hebben.
Dat is Bijbels ik probeer dus niet Joods te zijn.
Een heleboel dingen die een groot aantal van Judah doen doe ik ook behalve dan de door de mensen gemaakte tradities die bijna overal erbij is gestopt.
Raymond B
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 sep 2018, 15:26
Man/Vrouw: M
Locatie: Tussen Haarlem en Amsterdam

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Raymond B »

HJW,

Ik wil best elke keer teksten voor je opzoeken, maar geef maar eens zinnig commentaar op hetgeen wat ik heb gestuurd.
Dan zoek ik het voor je op.
HJW
Berichten: 6145
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

Raymond B schreef: 30 sep 2018, 19:17 Nogmaals C.
Mijn bron is de Bijbel, en alleen rabijnen /werken /boeken die de Bijbel als de autotiteit zien.
Sorry als ik niet ben als de mensen die je kent.
Dus de Bijbel, Is aan te raden om zelf te lezen in plaats van iedereen na te praten.

voor de rest; Ik ben een volgeling van JHWH/Yeshua ,
Verder Ik doe de instellingen en leefregels uit de Torah die op mij betrekking hebben.
Dat is Bijbels ik probeer dus niet Joods te zijn.
Een heleboel dingen die een groot aantal van Judah doen doe ik ook behalve dan de door de mensen gemaakte tradities die bijna overal erbij is gestopt.
Wat je hier allemaal verkondigt, heb je vast niet allemaal zelf uit de bijbel gehaald en ook niet alleen uit boeken.
Er zijn vast meer mensen die zo denken en die onderling informatie uitwisselen. En die groep heeft waarschijnlijk ook nog wel een naam.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Raymond B schreef: 30 sep 2018, 19:17 Nogmaals C.
Mijn bron is de Bijbel, en alleen rabijnen /werken /boeken die de Bijbel als de autotiteit zien.
Sorry als ik niet ben als de mensen die je kent.
Dus de Bijbel, Is aan te raden om zelf te lezen in plaats van iedereen na te praten.

voor de rest; Ik ben een volgeling van JHWH/Yeshua ,
Verder Ik doe de instellingen en leefregels uit de Torah die op mij betrekking hebben.
Dat is Bijbels ik probeer dus niet Joods te zijn.
Een heleboel dingen die een groot aantal van Judah doen doe ik ook behalve dan de door de mensen gemaakte tradities die bijna overal erbij is gestopt.
Het is overduidelijk dat het merendeel van de stukken gekopieerd zijn.
Je kunt dat wel ontkennen, maar dan onderschat je de intelligentie van de deelnemers.

dus nogmaals..

---welke sites
---welke boeken
---welke werken

Graag bij naam noemen a.j.b.
Volg je misschien de Tora-Yeshua site?
Of soortgelijk?
Raymond B
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 sep 2018, 15:26
Man/Vrouw: M
Locatie: Tussen Haarlem en Amsterdam

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Raymond B »

Wauw C.
1 ding heb je wel gelijk ik onderschat zeker de intellegentie van sommige hier
HJW
Berichten: 6145
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

Raymond B schreef: 30 sep 2018, 19:19 Ik wil best elke keer teksten voor je opzoeken, maar geef maar eens zinnig commentaar op hetgeen wat ik heb gestuurd.
Dan zoek ik het voor je op.
Ik heb nog een aantal vragen openstaan, zou je daar dan iets zinnigs op willen zeggen:
1. Waaruit blijkt dat goud, zilver en nieuwe kleren de attributen van een nieuw volk zijn
2. Besef je dat je ongelovig bent op het vlak van het doen van de werken die Jezus ook deed
3. Waarom moest de messias komen voor de verwoesting van de tempel
4. Heb je er kennis van dat de vermeende profetie Daniel uiteindelijk uitkomt bij ene Onias en niet bij Jezus
5. Graag bronnen voor jouw geloofsovertuigingen. Welke rabbi's, welke boeken
6. Heb je nog namen van wetenschappers die aangeven dat het meeste van het NT is het Hebreeuws geschreven zou zijn
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

callista schreef: 30 sep 2018, 18:17 Nogmaals Raymond

Van welke site komt dit relaas af?....bronvermelding is verplicht!
Waarbij ik mij tevens afvraag wat het hier doet in dit topic...
Dat ziet er helemaal niet uit of het van een website komt. Dat is gewoon onderwijs wat je krijgt hoor in de kerk of Messiaanse gemeente. Moet elke voorganger elke bronvermelding in z'n preek doen? Die zijn ook weer onderwezen door tientallen anderen.
HJW
Berichten: 6145
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

coby schreef: 30 sep 2018, 20:38
Dat ziet er helemaal niet uit of het van een website komt. Dat is gewoon onderwijs wat je krijgt hoor in de kerk of Messiaanse gemeente. Moet elke voorganger elke bronvermelding in z'n preek doen? Die zijn ook weer onderwezen door tientallen anderen.
Maar als ik een dominee vraag naar boeken of sites of andere materialen, dan kan ik die toch ook gewoon krijgen. Raymond meldt tot op heden helemaal niets.
Hij kan toch aangeven op welke site we meer info kunnen krijgen of van welke rabbi’s hij leest.
Maar dat komt er niets.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

Raymond B schreef: 30 sep 2018, 13:47 Mart,

Je gaf in het begin aan van de 4 niveau's te weten wat JHWH in Zijn Woord heeft gelegd.
Raymond, dit schiet niet op. Op die claim heb ik notabene al 5 maal gereageerd (klik, klik, klik, klik en klik): ''Ejn mikra jotsej lejadaj pesjoeto'' (een vers mag niet worden verwijderd van zijn simpele/contextuele betekenis, zie Talmoed Sjabbat 63a, Talmoed Jevamot 11b en Talmoed Jevamot 24a). Midrasj, remez en sod mogen niet worden geïnterpreteerd alsof het de pesjat (de correcte contextuele betekenis) betreft; dat is logisch en het is een basisregel die zelfs Joodse kinderen kennen. Je verwijst naar de Joodse PaRDeS-exegese, maar overtreedt die telkens om van een kruisiging door Romeinen een paasoffer te maken dat blijkbaar de zonden van de mensheid op zich zou kunnen nemen omdat het NT dat beweert.
Het start op de 14de aviv
Aviv is geen maand, maar betekent ''lente''. Chodesj ha'Aviv verwijst naar de maand Niesan. Pesach begint op 14 Niesan. ''14 Aviv'' slaat nergens op. In de tekst van het vierde Evangelie werd Jezus zelfs een dag eerder gearresteerd en gekruisigd dan in de tekst van de Synoptische Evangeliën.
Door de kerk bestempeld als laatste avondmaal is dit de maaltijd ter herinnering van de jaarlijkse Pascha
In Mozes tijd werd het Pascha daadwerkelijk al geslacht => niet alleen vierde Hij het Pascha Hij was het Pascha. Yeshua voor de thematische vergelijkbaarheid het bloed moest op de zij en dwarspost van de deur worden gesmeerd.=> Het bloed van Yeshua die van zichzelf zegt dat Hij de deur is werd overgebracht op het hout.
In die nacht tot 06.00 mochten de Israelieten niet uit huis, die nacht werd Yeshua gevangen genomen oa geslagen en bespuugd.en rond 06.00 naar Pilatus gebracht om verder gemarteld te worden.
36 Daartoe had de HEERE het volk genade gegeven in de ogen der Egyptenaren, dat zij hun hun begeerte deden; en zij beroofden de Egyptenaren.
De Egyptenaren lieten hun vrij en gedurende de dag werd alles ingepakt en werden de Egyptenaren berooft => in de Bijbel staan goud, zilver en nieuwe klederen voor de atributen van een vrijgemaakt volk, Yeshua maakte door Zijn dood ons vrij.
Dit gebeurde op het negende uur. het Paschalam moest geslacht worden tussen twee avonden Hij stierf om 15.00 uur.
Omdat Hij het eeuwige verzoenoffer is geworden, doordat Zijn bloed voor eeuwig is en Hij gelijkertijd de Hogepriester werd die datzelfde bloed 1 X per jaar over het verzoendeksel moest sprengen maar nu dagelijks doet, scheurde oa het gordijn die de scheiding van het volk met de hogepriester maakte in tweeen.
Nergens uit Exodus blijkt dat het Pesach-lam naar een messias verwijst die voor de zonden van de mensheid moest worden gekruisigd zoals het NT dat claimt. Bij gebrek aan bewijs kom je telkens met de gebruikelijke typologie aanzetten, terwijl je reeds driemaal is gevraagd eerst maar eens aan te tonen op basis van de T'NaCH dat een kruisiging als offer geldt.

Dus voor de vierde maal: Zo'n offer werd niet eens uitgevoerd door de correcte personen (Leviticus 4:27-29), maar door Romeinen; de procedure van het offer week daarnaast enorm af van hetgeen de Torah voorschreef (Leviticus 4:30-31, Exodus 12:6-10); het offer diende bovendien zonder fysiek defect te zijn (Deuteronomium 17:1), dus daar zal eveneens een metaforisch sausje overheen moeten worden gegooid (waar je reeds mee bezig was); onbesneden mannen mochten evenmin aan het korban pesach deelnemen en het betrof slechts vergeving voor ongewilde fouten (Numeri 15:27-31) en dan slechts de vergissingen begaan voorafgaand aan het offer, wat geldt voor alle offers zoals eveneens het zonde-offer (chattat) als het schuld-offer (asjam); het offeren van een mens was niet geldig, en sterker: het was niet eens toegestaan en bovendien staat expliciet gesteld dat ieder persoon bij een doodvonnis zal sterven voor zijn/haar eigen schulden (Deuteronomium 24:16), etc., etc., etc.

Zou je alsjeblieft eens inhoudelijk in kunnen gaan op deze kwestie?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

HJW schreef: 30 sep 2018, 21:27
coby schreef: 30 sep 2018, 20:38
Dat ziet er helemaal niet uit of het van een website komt. Dat is gewoon onderwijs wat je krijgt hoor in de kerk of Messiaanse gemeente. Moet elke voorganger elke bronvermelding in z'n preek doen? Die zijn ook weer onderwezen door tientallen anderen.
Maar als ik een dominee vraag naar boeken of sites of andere materialen, dan kan ik die toch ook gewoon krijgen. Raymond meldt tot op heden helemaal niets.
Hij kan toch aangeven op welke site we meer info kunnen krijgen of van welke rabbi’s hij leest.
Maar dat komt er niets.
Dan vraag je google. Die weet alles. Zet er Messianic bij en ze leggen je alles uit.

https://hazakim.com/messiah-in-the-feas ... s-part-27/
HJW
Berichten: 6145
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

coby schreef: 01 okt 2018, 08:54
Dan vraag je google. Die weet alles. Zet er Messianic bij en ze leggen je alles uit.

https://hazakim.com/messiah-in-the-feas ... s-part-27/
Waarom kan Raymond niet zelf even aangeven waar hij het vandaan haalt. Weten we zeker dat we de goede sites en rabbi’s hebben.
Waarom die geheimzinnigheid ?
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

HJW schreef: 01 okt 2018, 09:05
coby schreef: 01 okt 2018, 08:54
Dan vraag je google. Die weet alles. Zet er Messianic bij en ze leggen je alles uit.

https://hazakim.com/messiah-in-the-feas ... s-part-27/
Waarom kan Raymond niet zelf even aangeven waar hij het vandaan haalt. Weten we zeker dat we de goede sites en rabbi’s hebben.
Waarom die geheimzinnigheid ?
Het komt op mij over dat ie dit gewoon zelf zegt en ergens onderwezen heeft gekregen. De doorsnee heidenkerk heeft er geen verstand van en zegt niet Yeshua, dus is het Messiaans.
HJW
Berichten: 6145
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

coby schreef: 01 okt 2018, 09:09 Het komt op mij over dat ie dit gewoon zelf zegt en ergens onderwezen heeft gekregen. De doorsnee heidenkerk heeft er geen verstand van en zegt niet Yeshua, dus is het Messiaans.
Nou, hij zegt het niet. We moeten het maar zelf een beetje deduceren. Maar hij kan toch gewoon zeggen:
- die en die rabbi
- die en die site
- dat en dat boek
Dat is toch niet zo moeilijk ? Dan kan iedereen, indien gewenst, dat zelf ook eens nalezen. Nu blijft het speculeren.
Laatst gewijzigd door HJW op 01 okt 2018, 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door ericjan »

coby schreef: 30 sep 2018, 20:38
callista schreef: 30 sep 2018, 18:17 Nogmaals Raymond

Van welke site komt dit relaas af?....bronvermelding is verplicht!
Waarbij ik mij tevens afvraag wat het hier doet in dit topic...
Dat ziet er helemaal niet uit of het van een website komt. Dat is gewoon onderwijs wat je krijgt hoor in de kerk of Messiaanse gemeente. Moet elke voorganger elke bronvermelding in z'n preek doen? Die zijn ook weer onderwezen door tientallen anderen.
De gebruikte tekst is niet online elders te vinden, dus is geen internet.
Daarbij sla ik zelf ook dikwijls voor mijzelf belangrijke dingen op die ik lees, zodat ik ze snel kan terugvinden indien nodig, zonder de bron erbij te vermelden. Dus dan gebruik je gekopieerde teksten uit eigen opslag, zonder de bron ervan nog te weten.
Ook vanuit de Schrift studie groep waar ik deel van uitmaak, sla ik soms belangrijke info op, die daar wordt gedeeld, zonder bronvermelding.
Toch is dit soms hier toepasselijk om te gebruiken. Lijkt mij niets mis mee toch?
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Dat het messiaans is is duidelijk
En dat hij het niet allemaal zelf geschreven heeft ook.

Als het vanuit een studie komt bv. of boeken etc...zoals die vragen eerder aan hem gesteld zijn ...zal hij daarvan ook de bron moeten vermelden.
HJW
Berichten: 6145
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

ericjan schreef: 01 okt 2018, 09:12 Daarbij sla ik zelf ook dikwijls voor mijzelf belangrijke dingen op die ik lees, zodat ik ze snel kan terugvinden indien nodig, zonder de bron erbij te vermelden. Dus dan gebruik je gekopieerde teksten uit eigen opslag, zonder de bron ervan nog te weten.
Ook vanuit de Schrift studie groep waar ik deel van uitmaak, sla ik soms belangrijke info op, die daar wordt gedeeld, zonder bronvermelding.
Toch is dit soms hier toepasselijk om te gebruiken. Lijkt mij niets mis mee toch?
Je weet heus niet meer van elke tekst waar je die vandaan hebt.
Maar je weet wel op welke schrijvers je je baseert, bij welke stroming je je thuis voelt en op welke websites er meer info te vinden is.
Maar het blijft geheel stil en dat is opvallend.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door ericjan »

callista schreef: 01 okt 2018, 09:14 Dat het messiaans is is duidelijk
En dat hij het niet allemaal zelf geschreven heeft ook.

Als het vanuit een studie komt bv. of boeken etc...zoals die vragen eerder aan hem gesteld zijn ...zal hij daarvan ook de bron moeten vermelden.
Als hij aangeeft dat het niet uit boeken komt en iemand twijfelt eraan, dan is het aan diegenen om dat te bewijzen.
Totdat het bewijs geleverd is, is de "verdachte" onschuldig.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door ericjan »

HJW schreef: 30 sep 2018, 21:27 Maar als ik een dominee vraag naar boeken of sites of andere materialen, dan kan ik die toch ook gewoon krijgen. Raymond meldt tot op heden helemaal niets.
Hij kan toch aangeven op welke site we meer info kunnen krijgen of van welke rabbi’s hij leest.
Maar dat komt er niets.
Een waar voorganger of dominee heeft slechts 1 bron, de Schrift als feilloos Woord van G'd en de Heilige Geest en laat zich niet afleiden door boeken over G'd door mensen van theorieeen voorzien.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Wat een smoesjes, flauwekul en erom heen draaien.... :w