De messias van de T'NaCH

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

coby schreef: 02 okt 2018, 15:48 Ja da's leuk als je een fijn leven hebt, maar wat als je verslaafd bent aan de heroine en in een hel leeft of als je psychisch gestoord bent. Dan is een Redder heel welkom.
Lijkt mij een uitstekend idee. Zullen we het gaan doen ?
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door ericjan »

Piebe Paulusma schreef: 02 okt 2018, 15:35 Christus is onfeilbaar en beter zoek je hem i.p.v. spijkers op laag water.
En Piebe, hoe weet jij dan dat Christus onfeilbaar is? Uit de Schrift toch?
Daarin is dus volgens jou de Schrift niet feilbaar?
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

HJW schreef: 02 okt 2018, 15:53
coby schreef: 02 okt 2018, 15:48 Ja da's leuk als je een fijn leven hebt, maar wat als je verslaafd bent aan de heroine en in een hel leeft of als je psychisch gestoord bent. Dan is een Redder heel welkom.
Lijkt mij een uitstekend idee. Zullen we het gaan doen ?
:lol: Sorry..
I keep my mouth shut
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

Martha schreef: 02 okt 2018, 15:49 Ook deze tegenstelling klopt niet. Het is slechts een voorwaarde die u meent te kunnen stellen. Maar die voorwaarde heeft niets te maken met het gegeven van de vrije wil. U bent vrij om van de Eiffeltoren af te springen. De werkelijkheid betekent wel dat u dan te pletter valt op de grond door de zwaartekracht.
Niet als je door hebt wie je werkelijk bent.........
Ergo, u kunt ingaan tegen de morele Wil van God
Wie zegt dat ik dat wil ? Mijn wens is om weer de eenheid met het goddelijke te ervaren en dat bewust te zijn. Dan is alle ellende geleden. Daar is geen boek voor nodig, geen Redder.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

ericjan schreef: 02 okt 2018, 15:53
Piebe Paulusma schreef: 02 okt 2018, 15:35 Christus is onfeilbaar en beter zoek je hem i.p.v. spijkers op laag water.
En Piebe, hoe weet jij dan dat Christus onfeilbaar is? Uit de Schrift toch?
Daarin is dus volgens jou de Schrift niet feilbaar?
Christus is groter dan de Schrift en ik geloof in de genade die buten de wet zichtbaar is. De letter doodt immers.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

callista schreef: 02 okt 2018, 15:55
:lol: Sorry..
I keep my mouth shut
Serieus.....wie of wat houdt ons tegen ?
Het goddelijke ? Waarom ? Kan daar niets bij bedenken.
Ons ongeloof ? Onze excuses ? Ja.......dat houdt ons tegen.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

Piebe Paulusma schreef: 02 okt 2018, 15:56 Christus is groter dan de Schrift
Dat ben ik dan weer helemaal met je eens.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

HJW schreef: 02 okt 2018, 15:44
coby schreef: 02 okt 2018, 15:19 Als God robotten wilde had Hij die wel geschapen. Hij wil dat je uit eigen wil tot Hem komt omdat je eerst Zijn liefde voor je ziet.
Klopt. Maar als Hij een vrije wil geeft, moet Hij daar de mensen niet op afrekenen, want dan is er geen sprake meer van een vrije wil.
Als je uit vrije wil de duivel dient, dan moet je die gehoorzamen tot aan de dood. Als je er uit vrije wil voor kiest om God af te wijzen, kies je dus om de duivel te eren, de zondemacht en die wil je alleen maar kapot hebben. Niemand die bij z'n volle verstand is wil dat, dus dan moet je wel heel erg misleid zijn als je dat wilt.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

HJW schreef: 02 okt 2018, 15:58
Piebe Paulusma schreef: 02 okt 2018, 15:56 Christus is groter dan de Schrift
Dat ben ik dan weer helemaal met je eens.
Dat verbaast me, maar leuk om te lezen! ;)
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

HJW schreef: 02 okt 2018, 15:57
callista schreef: 02 okt 2018, 15:55
:lol: Sorry..
I keep my mouth shut
Serieus.....wie of wat houdt ons tegen ?
Het goddelijke ? Waarom ? Kan daar niets bij bedenken.
Ons ongeloof ? Onze excuses ? Ja.......dat houdt ons tegen.
Vergeet het maar...ik had even een andere bijgedachte..heel flauw eigenlijk.. :clown:
Zeker niet alles goed gelezen; was even met wat anders bezig....sorry
Laatst gewijzigd door callista op 02 okt 2018, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 02 okt 2018, 15:59
HJW schreef: 02 okt 2018, 15:57
callista schreef: 02 okt 2018, 15:55
:lol: Sorry..
I keep my mouth shut
Serieus.....wie of wat houdt ons tegen ?
Het goddelijke ? Waarom ? Kan daar niets bij bedenken.
Ons ongeloof ? Onze excuses ? Ja.......dat houdt ons tegen.
Vergeet het maar...ik had even een andere bijgedachte.... :clown:
Zeker niet alles goed gelezen; was even met wat anders bezig....sorry
I love a dirty mind! :mrgreen:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

HJW schreef: 02 okt 2018, 15:55
Wie zegt dat ik dat wil ? Mijn wens is om weer de eenheid met het goddelijke te ervaren en dat bewust te zijn. Dan is alle ellende geleden. Daar is geen boek voor nodig, geen Redder.
We zijn gescheiden van God door zonde, dus is er wel een Redder nodig. Anders had je toch die eenheid al?
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Ja..jij bent nog erger dan ik Piebe :mrgreen:
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

Piebe Paulusma schreef: 02 okt 2018, 15:59 Dat verbaast me, maar leuk om te lezen! ;)
Ik heb ook zo mijn kanten....ik geloof in de Christus kracht. Ik geloof (niet altijd overigens, ik heb soms ook wel eens andere gedachten) dat Jezus (deels ?) zich die Christus kracht bewust was. En dat hij heeft laten zien wat er mogelijk is als ook wij (deels) die Christus kracht in ons bewust worden.
Ik denk ook dat die kracht zich niet beperkt tot het christendom, maar overal rondwaart om door mensen uitgenodigd te worden.
En dan de belangrijkste vorm van die kracht niet de persoon Jezus is, maar Liefde.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

coby schreef: 02 okt 2018, 16:01 We zijn gescheiden van God door zonde, dus is er wel een Redder nodig. Anders had je toch die eenheid al?
Wij zijn niet gescheiden, maar we zijn ons niet bewust.
Noem het een sluier.
De eenheid is er al en is er altijd al geweest. We zijn het alleen vergeten. Oplossing is dan: herinneren.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

HJW schreef: 02 okt 2018, 16:04
coby schreef: 02 okt 2018, 16:01 We zijn gescheiden van God door zonde, dus is er wel een Redder nodig. Anders had je toch die eenheid al?
Wij zijn niet gescheiden, maar we zijn ons niet bewust.
Noem het een sluier.
De eenheid is er al en is er altijd al geweest. We zijn het alleen vergeten. Oplossing is dan: herinneren.
Nee ik was gescheiden en nu niet meer. Herinneren? Ik had niet eens het evangelie gehoord.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door ericjan »

Piebe Paulusma schreef: 02 okt 2018, 15:56
ericjan schreef: 02 okt 2018, 15:53
Piebe Paulusma schreef: 02 okt 2018, 15:35 Christus is onfeilbaar en beter zoek je hem i.p.v. spijkers op laag water.
En Piebe, hoe weet jij dan dat Christus onfeilbaar is? Uit de Schrift toch?
Daarin is dus volgens jou de Schrift niet feilbaar?
Christus is groter dan de Schrift en ik geloof in de genade die buten de wet zichtbaar is. De letter doodt immers.
Klink vroom, maar op basis waarvan geloof jij dat de Wet doodt? Ook op de Schrift toch? Is daar de Schrift wel betrouwbaar en op andere plaatsen waar het jou niet uitkomt minder betrouwbaar of zelfs niet?

Dus deze stukken uit de Schrift acht je wel als waarheid, maar stukken waarin de Schrift stelt onfeilbaar te zijn leg je naast je neer?
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

HJW schreef: 02 okt 2018, 16:02
Piebe Paulusma schreef: 02 okt 2018, 15:59 Dat verbaast me, maar leuk om te lezen! ;)
Ik heb ook zo mijn kanten....ik geloof in de Christus kracht. Ik geloof (niet altijd overigens, ik heb soms ook wel eens andere gedachten) dat Jezus (deels ?) zich die Christus kracht bewust was. En dat hij heeft laten zien wat er mogelijk is als ook wij (deels) die Christus kracht in ons bewust worden.
Ik denk ook dat die kracht zich niet beperkt tot het christendom, maar overal rondwaart om door mensen uitgenodigd te worden.
En dan de belangrijkste vorm van die kracht niet de persoon Jezus is, maar Liefde.
Die kracht is Melchizedek en Melchizedek is de Christus maar niet naar de wet van Mozes. Jezus wijst hier al op wanneer hij zegt 'eer Abraham was ik' en dat zie je ook terug in het Hindoeïsme en het Boeddhisme waar het grootste gebod heb je naaste lief als jezelf in wordt nageleefd.

Het is echter ontegenzeggelijk dat deze kracht vlees is geworden en wie dát niet belijdt zeker dwaalt naar mijn geloof.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

Piebe Paulusma schreef: 02 okt 2018, 16:09 Die kracht is Melchizedek en Melchizedek is de Christus maar niet naar de wet van Mozes. Jezus wijst hier al op wanneer hij zegt 'eer Abraham was ik' en dat zie je ook terug in het Hindoeïsme en het Boeddhisme waar het grootste gebod heb je naaste lief als jezelf in wordt nageleefd.

Het is echter ontegenzeggelijk dat deze kracht vlees is geworden en wie dát niet belijdt zeker dwaalt naar mijn geloof.
Het maakt voor mij niet uit welke naam je aan die kracht geeft. Of je gelooft dat die kracht vlees is geworden of niet, is voor mij niet van doorslaggevend belang.
Vraag die wat mij betreft relevant is: geloof jij dat die kracht ook in jou huist ? En in mij huist ?
Ook al stel je er voorwaarden aan en je gelooft dt je aan die voorwaarden voldoet.......dan nog hoeven we niet te verschillen. Als jij denkt dat je aan voorwaarden moet voldoen en je voldoet en ik geloof dat er geen voorwaarden zijn........in beide gevallen is die kracht in ons.
Vraag is veeleer: wat doen we daarmee ?
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Yolanda_dB »

HJW schreef: En dus zijn jij en Ericjan en Piebe het niet eens, terwijl jullie alle drie claimen slechts weer te geven wat de bijbel letterlijk weergeeft.
Ehm, waar claim ik dat?
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Yolanda_dB »

HJW schreef: nterpretatie zit er ook in dat jou sommige teksten wel en andere weer niet aanspreken.
Of teksten mij wel of niet of meer of minder aanspreken, heeft geen snars te maken met "interpretatie".
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

coby schreef: 02 okt 2018, 16:07 Nee ik was gescheiden en nu niet meer. Herinneren? Ik had niet eens het evangelie gehoord.
Als je niet meer gescheiden bent (in mijn optiek) dan is er zoveel meer mogelijk. Zijn de mogelijkheden grenzeloos. Niemand meer en geen gedachte meer die je ergens in tegenhoudt. En de negatieve neigingen zijn dan weg, die hoef je niet te bestrijden.
Het evangelie kan prima fungeren als herinneringstool, zoals er wel meer zijn.
Maar als je bij de kiezelsteen blijft hangen, ga je niet verder op weg naar Huis. Dat is wat mij betreft het risico.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

HJW schreef: 02 okt 2018, 16:15
Piebe Paulusma schreef: 02 okt 2018, 16:09 Die kracht is Melchizedek en Melchizedek is de Christus maar niet naar de wet van Mozes. Jezus wijst hier al op wanneer hij zegt 'eer Abraham was ik' en dat zie je ook terug in het Hindoeïsme en het Boeddhisme waar het grootste gebod heb je naaste lief als jezelf in wordt nageleefd.

Het is echter ontegenzeggelijk dat deze kracht vlees is geworden en wie dát niet belijdt zeker dwaalt naar mijn geloof.
Het maakt voor mij niet uit welke naam je aan die kracht geeft. Of je gelooft dat die kracht vlees is geworden of niet, is voor mij niet van doorslaggevend belang.
Voor de apostelen wel en tegen hen ingaan past niet bij de geest van Christus, zie 1 Joh. 4:3 .
HJW schreef: 02 okt 2018, 16:15 Vraag die wat mij betreft relevant is: geloof jij dat die kracht ook in jou huist ? En in mij huist ?
Zolang je niet belijdt dat Christus in het vlees gekomen is: neen.
HJW schreef: 02 okt 2018, 16:15Ook al stel je er voorwaarden aan en je gelooft dt je aan die voorwaarden voldoet.......dan nog hoeven we niet te verschillen. Als jij denkt dat je aan voorwaarden moet voldoen en je voldoet en ik geloof dat er geen voorwaarden zijn........in beide gevallen is die kracht in ons.
Vraag is veeleer: wat doen we daarmee ?
Ja, wat we er mee doen is zeker van belang, wetende dat het beetje goed dat we doen helaas te weinig is voor een perfecte wereld.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

Yolanda_dB schreef: 02 okt 2018, 16:19
HJW schreef: nterpretatie zit er ook in dat jou sommige teksten wel en andere weer niet aanspreken.
Of teksten mij wel of niet of meer of minder aanspreken, heeft geen snars te maken met "interpretatie".
Zeker wel. Want vanuit wat jou aanspreekt leg je meer nadruk op een bepaald aspect en dat is al interpretatie.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

HJW schreef: 02 okt 2018, 16:20
coby schreef: 02 okt 2018, 16:07 Nee ik was gescheiden en nu niet meer. Herinneren? Ik had niet eens het evangelie gehoord.
Als je niet meer gescheiden bent (in mijn optiek) dan is er zoveel meer mogelijk. Zijn de mogelijkheden grenzeloos. Niemand meer en geen gedachte meer die je ergens in tegenhoudt. En de negatieve neigingen zijn dan weg, die hoef je niet te bestrijden.
Het evangelie kan prima fungeren als herinneringstool, zoals er wel meer zijn.
Maar als je bij de kiezelsteen blijft hangen, ga je niet verder op weg naar Huis. Dat is wat mij betreft het risico.
Kiezelsteen? Rots of Hoeksteen. Je strekt je uit om als Hem te worden, net als Paulus.
Wat heb je nou aan een vage kracht? Ik heb een Vriend nodig, niet een of andere kracht.
Laatst gewijzigd door coby op 02 okt 2018, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.