Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door ericjan »

HJW schreef: 16 okt 2018, 13:41
peda schreef: 16 okt 2018, 10:42 Hallo ericjan,

Ik begrijp dat jij zoals een jurist omgaat met de wetten, jij als gelovige dat doet met de bijbel. Steeds maar kijken wat God schrijft over een thema.
Jouw hele leven wordt beheerst door het precies volgen van bijbel inhoud.
Voor Ercjan is het blijkbaar belangrijk om letterlijke teksten te hebben om zich daaraan te houden. Dat geeft houvast.
Heel veel bijbelgetrouwe christenen die ook wandelen met de Heer en Hem dagelijks ervaren in hun levens doen dat.
Dit sinterkaas-forum is daarin gelukkig gene maatgever.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
HJW
Berichten: 6137
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door HJW »

ericjan schreef: 16 okt 2018, 13:47 Heel veel bijbelgetrouwe christenen die ook wandelen met de Heer en Hem dagelijks ervaren in hun levens doen dat.
Dit sinterkaas-forum is daarin gelukkig gene maatgever.
Ik stel ook niet dat jij de enige bent. In oerconservatief Amerika lopen er nog veel rond.
Maar je blijft maar hangen op een Sinterklaas forum......en dat alleen vanwege die mysterieuze meelezers.
Die heb jij als vlucht bedacht om het niet volgen van de bijbel voor jezelf goed te praten.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door callista »

Allengs wordt duidelijker dat zwaar orthodoxe-- van kaft tot kaft letterlijk gelovigen--- steeds meer van zichzelf laten zien en steeds minder van God.
peda
Berichten: 20677
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door peda »

callista schreef: 16 okt 2018, 13:59 Allengs wordt duidelijker dat zwaar orthodoxe-- van kaft tot kaft letterlijk gelovigen--- steeds meer van zichzelf laten zien en steeds minder van God.
Mijn favoriete godsdienstpsycholoog :!: :!: Vertel mij uw godsbeeld, dan vertel ik U wie U bent. :lol:
Overigens mag een ieder van mij zijn/haar persoonlijke aanleg, karakter en ervaringsomstandigheden vertalen naar eigen Godsbeelden.
Laatst gewijzigd door peda op 16 okt 2018, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door coby »

-
Laatst gewijzigd door coby op 16 okt 2018, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door ericjan »

HJW schreef: 16 okt 2018, 13:53
ericjan schreef: 16 okt 2018, 13:47 Heel veel bijbelgetrouwe christenen die ook wandelen met de Heer en Hem dagelijks ervaren in hun levens doen dat.
Dit sinterkaas-forum is daarin gelukkig gene maatgever.
Ik stel ook niet dat jij de enige bent. In oerconservatief Amerika lopen er nog veel rond.
Inderdaad is in de US de leugen theologie vanuit West Europa veelvuldig en verstandig aan de kant geschoven en vertrouwen ze er meer op G'd.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door callista »

ericjan schreef: 16 okt 2018, 14:09
HJW schreef: 16 okt 2018, 13:53
ericjan schreef: 16 okt 2018, 13:47 Heel veel bijbelgetrouwe christenen die ook wandelen met de Heer en Hem dagelijks ervaren in hun levens doen dat.
Dit sinterkaas-forum is daarin gelukkig gene maatgever.
Ik stel ook niet dat jij de enige bent. In oerconservatief Amerika lopen er nog veel rond.
Inderdaad is in de US de leugen theologie vanuit West Europa veelvuldig en verstandig aan de kant geschoven en vertrouwen ze er meer op G'd.
Gelukkig hebben ze Trump... :geek:
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door ericjan »

peda schreef: 16 okt 2018, 14:07 Mijn favoriete godsdienstpsycholoog :!: :!: Vertel mij uw godsbeeld, dan vertel ik U wie U bent. :lol:
Overigens mag een ieder van mij zijn/haar persoonlijke aanleg, karakter en ervaringsomstandigheden vertalen naar eigen Godsbeelden.
Van mij mag elk mens ook geloven wat ie wil en waarin ie wil en hoe ie wil.
Maar laten deze onverlaten dan NIET het Woord van G'd gaan misbruiken voor deze doeleinden.

Laat ze lekker een eigen boekje schrijven en uit alle religies ter wereld eruit pikken hetgeen ze bevalt.
Maar G'd Zijn feiloze Woord in de Schrift verloochenen en verlagen tot een boek geschreven over G'd en daarmee de kracht ervan verlammen, daarmee heb ik moete. In de US worden dergelijken doorgaans gelukkig onmiddelijk de deur van de kerk gewezen. In evangelische kringen in Europa inmiddels ook al meer net als de orthodoxe kerkgenootschappen.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door ericjan »

callista schreef: 16 okt 2018, 14:11
ericjan schreef: 16 okt 2018, 14:09
HJW schreef: 16 okt 2018, 13:53
ericjan schreef: 16 okt 2018, 13:47 Heel veel bijbelgetrouwe christenen die ook wandelen met de Heer en Hem dagelijks ervaren in hun levens doen dat.
Dit sinterkaas-forum is daarin gelukkig gene maatgever.
Ik stel ook niet dat jij de enige bent. In oerconservatief Amerika lopen er nog veel rond.
Inderdaad is in de US de leugen theologie vanuit West Europa veelvuldig en verstandig aan de kant geschoven en vertrouwen ze er meer op G'd.
Gelukkig hebben ze Trump... :geek:
Eindelijk iemand die de linkse leugen-media-machine openbaarde.
Het invreten van linkse "gutmensch" gedachte in de media, onderwijs en rechtsspraak.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door callista »

De tijd zal het leren..... :ugeek:
HJW
Berichten: 6137
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door HJW »

callista schreef: 16 okt 2018, 14:19 De tijd zal het leren..... :ugeek:
Het is weer een hoop sektarisch gewauwel. En maar hier op dit forum blijven..... want er zijn mysterieuze meelezers. En die kan hij misschien nog wel bereiken volgens eigen zeggen.
Jaja......
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door callista »

Ja...volgens zijn eigen zeggen... :mrgreen:
Hoop doet leven en gezelligheid kent geen tijd... :w
peda
Berichten: 20677
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door peda »

ericjan schreef: 16 okt 2018, 14:14
Maar G'd Zijn feiloze Woord in de Schrift verloochenen en verlagen tot een boek geschreven over G'd en daarmee de kracht ervan verlammen, daarmee heb ik moete. In de US worden dergelijken doorgaans gelukkig onmiddelijk de deur van de kerk gewezen. In evangelische kringen in Europa inmiddels ook al meer net als de orthodoxe kerkgenootschappen.
Inderdaad, heb ik zelf ook gelezen dat in Nederland de nog kerkende jeugd veel orthodoxer aan het worden is. Zelf zie ik het als een soort van amish-gebeuren. Steeds minder mensen worden veel orthodoxer en veel eerdere vrijzinnigen gaan richting "" ietsisme "' of worden spiritueel broculeur.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door ericjan »

peda schreef: 16 okt 2018, 14:29
ericjan schreef: 16 okt 2018, 14:14
Maar G'd Zijn feiloze Woord in de Schrift verloochenen en verlagen tot een boek geschreven over G'd en daarmee de kracht ervan verlammen, daarmee heb ik moete. In de US worden dergelijken doorgaans gelukkig onmiddelijk de deur van de kerk gewezen. In evangelische kringen in Europa inmiddels ook al meer net als de orthodoxe kerkgenootschappen.
Inderdaad, heb ik zelf ook gelezen dat in Nederland de nog kerkende jeugd veel orthodoxer aan het worden is. Zelf zie ik het als een soort van amish-gebeuren. Steeds minder mensen worden veel orthodoxer en veel eerdere vrijzinnigen gaan richting "" ietsisme "' of worden spiritueel broculeur.
Wanneer ik met mensen spreek die ook terugkeren naar de Schriftgetrouwe benadering, dan melden zij allemaal eigenlijk wel dat ze G'd meer zijn gaan bemerken in hun levens. Ze gaan ervaren dat G'd via de Schrift tot hun spreekt. Maar ook dat de vrijzinnige benadering totaal geen voldoening gaf en de stap om niet meer te geloven heel klein wordt.
Het heeft er alles van weg dat G'd Zelf deze kinderen aantrekt, ipv hun geloof te laten vallen in G'd dat G'd er Zelf ingelegd heeft, kiezen ze dan voor Schriftgetrouw en blijven ze verzekerd van het eeuwige leven te mogen ontvangen.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
peda
Berichten: 20677
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door peda »

ericjan schreef: 16 okt 2018, 14:45
Wanneer ik met mensen spreek die ook terugkeren naar de Schriftgetrouwe benadering, dan melden zij allemaal eigenlijk wel dat ze G'd meer zijn gaan bemerken in hun levens. Ze gaan ervaren dat G'd via de Schrift tot hun spreekt. Maar ook dat de vrijzinnige benadering totaal geen voldoening gaf en de stap om niet meer te geloven heel klein wordt.
Het heeft er alles van weg dat G'd Zelf deze kinderen aantrekt, ipv hun geloof te laten vallen in G'd dat G'd er Zelf ingelegd heeft, kiezen ze dan voor Schriftgetrouw en blijven ze verzekerd van het eeuwige leven te mogen ontvangen.
Hallo ericjan,

Of God Zelf Zijn kinderen aantrekt, zoals jij regelmatig opmerkt, dat weet ik niet. Zelf word ik niet aangetrokken, dat is mij wel duidelijk. Ik zie nooit enige sporen van God, noch in het nu, noch, voor mij althans, betrouwbaar in het verleden. Wanneer die "' ervarings-emotie "' ontbreekt, dan kijk jezelf wel met enige reserve naar anderen, die stellen dat zij die ervaring wel hebben. Als ik het heb Over God, dan is het de God Zonder Gezicht. Ik beleef bij die God ten diepste niets. Ik weet er niets over, ik mis emotie, kortom het is voor mij een zeer-ver-weg -God, die ik ook gemakkelijk kan inwisselen voor de idee van de Onpersoonlijke Super Natuur, waar ik ten diepste ook geen emotionele binding mee heb. God benader ik door filosofie en niet door ( voor mij vermeende ) Openbaring. God is voor mij een soort van denk-model, maar geen Wezen waarmede ik een ontmoeting kan hebben. God koppelen aan een verzekering van eeuwig leven na de dood, dat is mij vreemd. God die na de dood als een soort van Straffende Vader met mij omgaat, is mij veel te aards gedacht. ( mijn favoriete godsdienstpsycholoog ). Kortom onze wederzijdse Godsbeleving en kijk op God, heeft niet veel gemeenschappelijke raakvlakken
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10157
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door Messenger »

peda schreef: 16 okt 2018, 16:32 God die na de dood als een soort van Straffende Vader met mij omgaat, is mij veel te aards gedacht. ( mijn favoriete godsdienstpsycholoog ).
Of : "Als je in dit leven niet bang bent voor God, dan maken we je wel bang voor God na dit leven."
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20677
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door peda »

Messenger schreef: 16 okt 2018, 17:46
peda schreef: 16 okt 2018, 16:32 God die na de dood als een soort van Straffende Vader met mij omgaat, is mij veel te aards gedacht. ( mijn favoriete godsdienstpsycholoog ).
Of : "Als je in dit leven niet bang bent voor God, dan maken we je wel bang voor God na dit leven."
Sinds in onze omstreken de Straffende God/ de God van de Angst in de beleving van zeer velen is verdwenen, stromen de kerken leeg. Zeer opvallend.
De verkondiging van de onaangename hel was in vroeger tijd een probate gedachte om de geloofsbasis bij de les van de elite van de beroepsgelovigen, die er zeer goed van konden leven, te houden.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door Wim Nusselder »

Wim Nusselder schreef: 16 okt 2018, 10:07Overigens lees ik in de Bijbel niet dat de Bijbel Gods onfeilbare woord is.
Dat zou ook lastig zijn, want de Bijbel bestond nog niet toen hij ontstond en kreeg pas (min of meer) definitief vorm (door selectie uit potentiële samenstellende delen) toen die samenstellende delen al (min of meer) definitief vorm hadden gekregen.
De samenstellende delen konden dus niet verwijzen naar en uitspraken doen over het geheel.
ericjan schreef: 16 okt 2018, 10:35G'd zegt ons overduidelijk heel anders,
16 Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig omdaarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid,
2 Timoteus 3
HEEL de Schrift is ingegeven door G'd !
De Bijbel bestond nog niet toen die brief aan Timoteus geschreven werd, dus gaat het daarin om een andere "Schrift".
Je negeert mijn argumentatie.
HJW
Berichten: 6137
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door HJW »

Wim Nusselder schreef: 16 okt 2018, 21:46 De Bijbel bestond nog niet toen die brief aan Timoteus geschreven werd, dus gaat het daarin om een andere "Schrift".
Je negeert mijn argumentatie.
Dat is helemaal correct. Het zou over de tenach kunnen gaan, maar niet over het NT.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door Zolderworm »

peda schreef: 16 okt 2018, 17:58
Messenger schreef: 16 okt 2018, 17:46
peda schreef: 16 okt 2018, 16:32 God die na de dood als een soort van Straffende Vader met mij omgaat, is mij veel te aards gedacht. ( mijn favoriete godsdienstpsycholoog ).
Of : "Als je in dit leven niet bang bent voor God, dan maken we je wel bang voor God na dit leven."
Sinds in onze omstreken de Straffende God/ de God van de Angst in de beleving van zeer velen is verdwenen, stromen de kerken leeg. Zeer opvallend.
De verkondiging van de onaangename hel was in vroeger tijd een probate gedachte om de geloofsbasis bij de les van de elite van de beroepsgelovigen, die er zeer goed van konden leven, te houden.
Ik denk dat de kerken leegstromen, omdat de mensen sowieso niet meer in God geloven. De wetenschap immers maakt duidelijk dat veel onderdelen van het geloof simpelweg niet waar kunnen zijn. En allerlei regeltjes en gebruiken zijn een stuk lichter geworden. Daar kijken mensen nu anders tegenaan.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door Piebe Paulusma »

HJW schreef: 16 okt 2018, 21:49
Wim Nusselder schreef: 16 okt 2018, 21:46 De Bijbel bestond nog niet toen die brief aan Timoteus geschreven werd, dus gaat het daarin om een andere "Schrift".
Je negeert mijn argumentatie.
Dat is helemaal correct. Het zou over de tenach kunnen gaan, maar niet over het NT.
Het gaat over de Tenach noch over het NT. Het gaat over de canon zoals die gebruikt werd in de eerste eeuw.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door Piebe Paulusma »

Wim Nusselder schreef: 16 okt 2018, 21:46
Wim Nusselder schreef: 16 okt 2018, 10:07Overigens lees ik in de Bijbel niet dat de Bijbel Gods onfeilbare woord is.
Dat zou ook lastig zijn, want de Bijbel bestond nog niet toen hij ontstond en kreeg pas (min of meer) definitief vorm (door selectie uit potentiële samenstellende delen) toen die samenstellende delen al (min of meer) definitief vorm hadden gekregen.
De samenstellende delen konden dus niet verwijzen naar en uitspraken doen over het geheel.
ericjan schreef: 16 okt 2018, 10:35G'd zegt ons overduidelijk heel anders,
16 Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig omdaarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid,
2 Timoteus 3
HEEL de Schrift is ingegeven door G'd !
De Bijbel bestond nog niet toen die brief aan Timoteus geschreven werd, dus gaat het daarin om een andere "Schrift".
Je negeert mijn argumentatie.
Ik ben het met je eens dat heel de Schrift in die context niet slaat op toen nog ongeschreven boeken, maar om daaruit te concluderen dat het NT niet geïnspireerd is door God en niet nuttig is om uit te onderwijzen, neigt naar een brug te ver. Paulus laat in diens brieven duidelijk merken dat hij op autoriteit van God spreekt. In 1 Thes 4,8 schrijft hij: Zo dan, die dit verwerpt, die verwerpt geen mens, maar God, Die ook Zijn Heiligen Geest in ons heeft gegeven.

Het auteurschap van Paulus van deze brief is overigens onbetwist, zie hier.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door Piebe Paulusma »

ericjan schreef: 16 okt 2018, 13:12
Piebe Paulusma schreef: 16 okt 2018, 11:18 Christus wil spirituele offers verklaart apostel Petrus en het vergt veel van een mens om die te brengen. Als jij duizenden jarenlang verwacht dat je messias een aards koninkrijk zal stichten, maar in plaats daarvan in de eindtijd een geestelijk eeuwigdurend rijk sticht, dan moet je even schakelen. :lol:
G'd zegt er dit over in Zijn Woord in Openbaring 21:2
En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, neerdalen van God uit de hemel, gereedgemaakt als een bruid die voor haar man sierlijk gemaakt is.
Het nieuwe Jeruzalem DAALT NEER vanuit G'd uit de hemel, als bruid.
En ja wie was ook alweer de Bruid en Bruidegom?
Inderdaad, Yeshua is de Bruidegom en Israel is altijd de Bruid.

Israel is de bruid van de Bruidegom Yeshua. En wij christenen worden opgeroepen om de vriend vand e bruid te zijn en zich te verheugen, niet te weerleggen, ontkennen of verloochenen.

Johannes 3:29
Wie de bruid heeft, is de Bruidegom, maar de vriend van de Bruidegom, die erbij staat en hem hoort, verblijdt zich zeer over de stem van de Bruidegom. Deze blijdschap van mij nu is volkomen geworden.
In de tekst die je citeert staat er vriend van de Bruidegom en de Bruidegom is Christus.
En je denkt veel te negatief over de heidenen, ze werden de rechterhand van de gemeente genoemd (Gal 2,9) en niemand minder dan Paulus werd naar hen gezonden.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door Wim Nusselder »

Wim Nusselder schreef: 16 okt 2018, 21:46De Bijbel bestond nog niet toen die brief aan Timoteus geschreven werd, dus gaat het daarin om een andere "Schrift".
Piebe Paulusma schreef: 16 okt 2018, 22:10Ik ben het met je eens dat heel de Schrift in die context niet slaat op toen nog ongeschreven boeken, maar om daaruit te concluderen dat het NT niet geïnspireerd is door God en niet nuttig is om uit te onderwijzen, neigt naar een brug te ver.
Ik beschouw de Bijbel als goddelijk geïnspireerd én menselijk beperkt, omdat die goddelijke inspiratie zich nu eenmaal van mensen bediende.
Nuttig om uit te onderwijzen, om te leren over goddelijke inspiratie én over menselijke beperkingen.
Om die te kunnen onderscheiden heb je je de Heilige Geest van dit moment nodig.

De Bijbel is niet onfeilbaar, want je kunt hem ook in een andere geest lezen.
De Bijbel bevat niet uitsluitend Gods Woord, want die Inspiratie komt tot ons via mensen.
De Bijbel is dus niet identiek aan Gods Woord, wat bevestigd wordt door Johannes 1 waarin Gods Woord geïdentificeerd wordt met Christus.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door Piebe Paulusma »

Wim Nusselder schreef: 16 okt 2018, 22:39 De Bijbel is niet onfeilbaar, want je kunt hem ook in een andere geest lezen.
Hoe je de Bijbel leest zegt niets over de Bijbel. Maar waarom zou de Bijbel onfeilbaar moeten zijn?
Wim Nusselder schreef: 16 okt 2018, 22:39De Bijbel bevat niet uitsluitend Gods Woord, want die Inspiratie komt tot ons via mensen.
God sprak zelfs tot mensen via een ezelin en kracht wordt zichtbaar in zwakheid.
Wim Nusselder schreef: 16 okt 2018, 22:39De Bijbel is dus niet identiek aan Gods Woord, wat bevestigd wordt door Johannes 1 waarin Gods Woord geïdentificeerd wordt met Christus.
Dat Christus het Woord van God is ben ik met je eens. Laten we zeggen dat de Bijbel Gods woorden bevat, zie Rom. 3:2.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende