Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Mart »

Tin schreef: 10 mei 2019, 20:19 Ja, nu zal ze bloemetjes krijgen ook :flower1: :lol: :kiss1:
''Boemenlandshap'' is een duidelijke term om aan te geven dat mensen soms hun eigen overtuigingen hebben en die tentoonspreiden, terwijl men feitelijk door een gekleurde bril ziet. Misschien dat ''brillenverzameling'' een redelijk alternatief is? Er zijn meer brillen ( 8-) :geek: :ugeek: ) dan bloemen ( :flower1: ). Take your pick.

Alle meningen ten spijt, het gaat er in dit topic natuurlijk wel om met wetenschappelijk bewijs te komen, mocht men inderdaad willen beweren dat ID juist is, ongeacht iemands mening. En een onbeargumenteerde discussie over de plaats van het bewustzijn draagt niet echt bij tot zulk bewijsmateriaal.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Mart »

coby schreef: 10 mei 2019, 20:04 Die observertheorie:

https://youtu.be/Bq69-MI9TA0

Dat is gek.
Klopt, dat is vreemd. Het is een filmpje uit ''What the bleep doe we know''. New age, hetgeen nobelprijs-winnaar Murray Gell-Mann (klik) 'Quantum Flapdoodle' noemde. Het is niet zo dat het waarnemen de golffunctie doet instorten. Botsingen met andere deeltjes laten de golffunctie instorten en je kan onmogelijk waarnemen zonder een botsing te veroorzaken. Dat is een belangrijk maar subtiel verschil. Volgens mij zoek je liever dat soort videootjes dan naar een wetenschappelijke site te gaan, simpel omdat dat type filmpjes beter bij je mening past.

Dat theorieën als de relativiteits theorie, evolutie theorie, quantum theorie werken, kunnen we in de dagelijkse praktijk gewoon zien: van de evolutie van virussen (evolutie) tot het gebruik van lasers en halfgeleiders (QM). Het probleem met QM is, dat we enerzijds de achterliggende wiskunde goed begrijpen terwijl anderzijds de exacte implicaties nog steeds een uitdaging vormen. De conventionele interpretatie binnen de QM is de Kopenhaagse interpretatie van Niels Bohr en Werner Heisenberg, deels gebaseerd op het werk van Max Born. Er is hooguit een handjevol wetenschappers te vinden dat suggereert dat het wellicht mogelijk is dat het menselijk bewustzijn de fysieke werkelijkheid creëert, zoals Eugene Wigner. De overdonderende meerderheid van de wetenschappers gaat uit van het tegengestelde: de Kopenhaagse regels blijken maar al te duidelijk te werken, dus moeten ze worden geaccepteerd.

Evenmin draagt de quantum mechanica overigens iets bij tot jouw ID suggestie, tenzij je de hypothese wilt verdedigen dat de onbewuste mens de ultieme schepper is van z'n fysieke universum. Sterker, de QM geeft geen reden aan te nemen dat quantumvelden ooit eindigen of begonnen zijn. En hieruit is 13.000.000.000 jaar geleden de big bang voortgekomen.

Een radio-actief atoom zal bijvoorbeeld vervallen en de QM kan de waarschijnlijkheid prima berekenen van ieder tijds-interval. Maar als je je achteraf afvraagt waarom het atoom op precies dat ene moment begon te vervallen in plaats van op één van al die andere mogelijke momenten, dan is het antwoord: er is geen reden, het is compleet willekeurig. Op dezelfde manier was de quantum oorsprong van het universum willekeurig. Het universum heeft nergens een aantoonbaar doel of een bewuste schepper met een universeel plan bloodgelegd. En daarmee zijn we weer on-topic ;)
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Yolanda_dB »

Eliyahu schreef:
Mart schreef:
coby schreef:Dus God versus de velden. Met niets bedoelde ik niets zichtbaars. Er is iets is wat eeuwig is en krachtig en een heelal met leven doet ontstaan.
Exact, een onzichtbare onbewijsbare god versus aantoonbare velden: godsdienst versus wetenschap. En jij kiest voor godsdienst. Waarom?
Bs"d

Omdat die velden niks oplossen. Ze verplaatsten het probleem alleen maar, want waar komen die velden dan weer vandaan?

Bij God houdt het op. God zegt: "The buck stops here!"

...
Sorry Eliyahu,
maar hier sla je de plank toch echt mis.
Als je telkens de vraag blijft stellen "waar komt het vandaan", geldt die vraag net zo goed voor God. Waar komt God vandaan?
En als vervolgens het antwoord is dat God er altijd al is geweest, waarom zou dat antwoord dan niet ook kunnen gelden voor die "velden"?
Nee, op die manier komen we nergens uit.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7380
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Tin »

Mart schreef: 10 mei 2019, 22:09
Tin schreef: 10 mei 2019, 20:19 Ja, nu zal ze bloemetjes krijgen ook :flower1: :lol: :kiss1:
''Boemenlandshap'' is een duidelijke term om aan te geven dat mensen soms hun eigen overtuigingen hebben en die tentoonspreiden, terwijl men feitelijk door een gekleurde bril ziet. Misschien dat ''brillenverzameling'' een redelijk alternatief is? Er zijn meer brillen ( 8-) :geek: :ugeek: ) dan bloemen ( :flower1: ). Take your pick.

Alle meningen ten spijt, het gaat er in dit topic natuurlijk wel om met wetenschappelijk bewijs te komen, mocht men inderdaad willen beweren dat ID juist is, ongeacht iemands mening. En een onbeargumenteerde discussie over de plaats van het bewustzijn draagt niet echt bij tot zulk bewijsmateriaal.
De reikwijdte van wetenschappelijk bewijs op zich zou ook een interessante zijn.
Mits de conclusies niet van tevoren al vast staan.
In de zin "de plaats van het bewustzijn" is 'plaats' op te vatten in de zin van een fysieke plek of in de zin dat "alles zijn plaats heeft".
In de eerste betekenis zit een vooringenomen conclusie, in de tweede niet.

Maar ik ben met je eens dat deze discussie gaat over wetenschappelijk bewijs voor ID.
Die is uiteraard niet te geven zoals vanaf het begin vast stond. Zal feitelijk bedoelt zijn mensen die dat niet vinden uit de tent te lokken danwel een kans te geven toch een poging te geven opdat de onbewijsbaarheid vervolgens wederom vastgesteld kan worden.
Die discussie is me wat te herhalend, dus houd ik voor de volgende 10 pagina's wel weer even voor gezien.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
peda
Berichten: 20635
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door peda »

Yolanda_dB schreef: 11 mei 2019, 00:51
Eliyahu schreef:
Mart schreef:
coby schreef:Dus God versus de velden. Met niets bedoelde ik niets zichtbaars. Er is iets is wat eeuwig is en krachtig en een heelal met leven doet ontstaan.
Exact, een onzichtbare onbewijsbare god versus aantoonbare velden: godsdienst versus wetenschap. En jij kiest voor godsdienst. Waarom?
Bs"d

Omdat die velden niks oplossen. Ze verplaatsten het probleem alleen maar, want waar komen die velden dan weer vandaan?

Bij God houdt het op. God zegt: "The buck stops here!"

...
Sorry Eliyahu,
maar hier sla je de plank toch echt mis.
Als je telkens de vraag blijft stellen "waar komt het vandaan", geldt die vraag net zo goed voor God. Waar komt God vandaan?
En als vervolgens het antwoord is dat God er altijd al is geweest, waarom zou dat antwoord dan niet ook kunnen gelden voor die "velden"?
Nee, op die manier komen we nergens uit.
Inderdaad,

Dat is precies de reden dat ik spreek over het Mysterie. Mart geeft terecht de huidige stand van weten goed weer, maar of er aan dat weten reeds een einde is gekomen en dus compleet is, is volkomen onbekend. Niemand weet hoe de Big-Bang is ontstaan, met de huidige ter beschikking staande mogelijkheden is informatie over dat beginpunt niet bereikbaar, dus niet waarneembaar, dus niet falsificeerbaar. Naar beste, huidig weten worden er dan in wetenschapsland hypothesen ontwikkeld die het "' gat "' aan zulk weten trachten op te vullen. Maar een hypothese blijft gewoon een hypothese tot het tijdstip dat falsificatie mogelijk is, dat dwingt de wetenschappelijke methode gewoon af. Het voordeel van de ongeschapen, eeuwig bestaande, onveroorzaakte natuur boven God ( Aseiteit ) is dat de natuur waarneembaar is en daardoor te onderzoeken is, terwijl God onzichtbaar is en daardoor Zich onttrekt aan het onderzoek traject. ( Ockham ). Zelf vind ik dat een belangrijke startpositie voor het verdere denken. Wie als grondpositie voor het bestaan van de mens een Bedoeling ziet, komt per definitie uit op de Persoonsachtige Relationele God ( Aseiteit ). Wie Bedoeling niet volgt, kan de oplossing prima vinden binnen de ongeschapen natuur. Daarom verbind ik I D met theologie ( Bedoeling staat voorop ) , waar de onbewijsbare Aseiteit tot de premissen behoort. Zelf snap ik niet goed waarom I D op die these niet ingaat en maar blijft volhouden dat hun waarheidsvinding voldoet aan wetenschappelijk bewijs. Bedoeling of geen bedoeling, het is de kijk op de mens. Heel kort en heel bondig.
Laatst gewijzigd door peda op 11 mei 2019, 10:00, 4 keer totaal gewijzigd.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door coby »

Yolanda_dB schreef: 11 mei 2019, 00:51
Eliyahu schreef:
Mart schreef:
coby schreef:Dus God versus de velden. Met niets bedoelde ik niets zichtbaars. Er is iets is wat eeuwig is en krachtig en een heelal met leven doet ontstaan.
Exact, een onzichtbare onbewijsbare god versus aantoonbare velden: godsdienst versus wetenschap. En jij kiest voor godsdienst. Waarom?
Bs"d

Omdat die velden niks oplossen. Ze verplaatsten het probleem alleen maar, want waar komen die velden dan weer vandaan?

Bij God houdt het op. God zegt: "The buck stops here!"

...
Sorry Eliyahu,
maar hier sla je de plank toch echt mis.
Als je telkens de vraag blijft stellen "waar komt het vandaan", geldt die vraag net zo goed voor God. Waar komt God vandaan?
En als vervolgens het antwoord is dat God er altijd al is geweest, waarom zou dat antwoord dan niet ook kunnen gelden voor die "velden"?
Nee, op die manier komen we nergens uit.
Als die velden ook eeuwig zijn en de wereld is daardoor ontstaan, moeten die te maken hebben met Gods Woord dat alles draagt en er zij Licht, denk ik dan, maar ja, bewijs het maar eens.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7380
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Tin »

Tin schreef: 11 mei 2019, 09:41
Yolanda_dB schreef: 11 mei 2019, 00:51
Eliyahu schreef:
Mart schreef:
coby schreef:Dus God versus de velden. Met niets bedoelde ik niets zichtbaars. Er is iets is wat eeuwig is en krachtig en een heelal met leven doet ontstaan.
Exact, een onzichtbare onbewijsbare god versus aantoonbare velden: godsdienst versus wetenschap. En jij kiest voor godsdienst. Waarom?
Bs"d

Omdat die velden niks oplossen. Ze verplaatsten het probleem alleen maar, want waar komen die velden dan weer vandaan?

Bij God houdt het op. God zegt: "The buck stops here!"

...
Sorry Eliyahu,
maar hier sla je de plank toch echt mis.
Als je telkens de vraag blijft stellen "waar komt het vandaan", geldt die vraag net zo goed voor God. Waar komt God vandaan?
En als vervolgens het antwoord is dat God er altijd al is geweest, waarom zou dat antwoord dan niet ook kunnen gelden voor die "velden"?
Nee, op die manier komen we nergens uit.
Precies! :flower1:
Zijn we het ook een keer met elkaar eens.
Zo komen we nergens.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door coby »

Tin schreef: 11 mei 2019, 09:47
Tin schreef: 11 mei 2019, 09:41
Yolanda_dB schreef: 11 mei 2019, 00:51
Eliyahu schreef:
Mart schreef: Exact, een onzichtbare onbewijsbare god versus aantoonbare velden: godsdienst versus wetenschap. En jij kiest voor godsdienst. Waarom?
Bs"d

Omdat die velden niks oplossen. Ze verplaatsten het probleem alleen maar, want waar komen die velden dan weer vandaan?

Bij God houdt het op. God zegt: "The buck stops here!"

...
Sorry Eliyahu,
maar hier sla je de plank toch echt mis.
Als je telkens de vraag blijft stellen "waar komt het vandaan", geldt die vraag net zo goed voor God. Waar komt God vandaan?
En als vervolgens het antwoord is dat God er altijd al is geweest, waarom zou dat antwoord dan niet ook kunnen gelden voor die "velden"?
Nee, op die manier komen we nergens uit.
Precies! :flower1:
Zijn we het ook een keer met elkaar eens.
Zo komen we nergens.
Dat geeft niks. Alles is willekeurig en heeft geen enkel doel.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Zolderworm »

callista schreef: 10 mei 2019, 18:24 Eli gebruikt dat alleen maar via een zoveelste slinkse manier om de wetenschap nogmaals aan te vallen en voor het blok te zetten.....zoals in elk bericht wat hij plaatst...
Hij weet donders goed waar hij mee bezig is....dit topic naar de challamieze helpen met zijn creationistische pseudo getuut...

En of jullie hier echt op één lijn liggen betwijfel ik ten zeerste...

Geef hem geen voeding...Zolder..
Bs"d

Wat bewustzijn betreft staan wij niet alleen op één lijn, maar zijn wij ook twee handen op één buik. De wetenschap bakt er niets van als het om bewustzijn gaat.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 11 mei 2019, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door callista »

Zolderworm schreef: 11 mei 2019, 10:47
callista schreef: 10 mei 2019, 18:24 Eli gebruikt dat alleen maar via een zoveelste slinkse manier om de wetenschap nogmaals aan te vallen en voor het blok te zetten.....zoals in elk bericht wat hij plaatst...
Hij weet donders goed waar hij mee bezig is....dit topic naar de challamieze helpen met zijn creationistische pseudo getuut...

En of jullie hier echt op één lijn liggen betwijfel ik ten zeerste...

Geef hem geen voeding...Zolder..
Wat bewustzijn betreft staan wij niet alleen op één lijn, maar zijn wij ook twee handen op één buik. De wetenschap bakt er niets van als het om bewustzijn gaat.
Ja..dat gun ik je van harte; ik vermoedde al zoiets... :geek: :clown:
Nu is dat ook niet bepaald een onderwerp waar de wetenschap uitgebreid mee bezig is denk ik....

Maar zoals ik al zei denk ik toch dat jij een andere kijk op bewustzijn hebt dan Eli als jullie hierover serieus in discussie zouden gaan........ik zie vooralsnog geen raakvlakken.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Zolderworm »

callista schreef: 11 mei 2019, 10:50
Zolderworm schreef: 11 mei 2019, 10:47
callista schreef: 10 mei 2019, 18:24 Eli gebruikt dat alleen maar via een zoveelste slinkse manier om de wetenschap nogmaals aan te vallen en voor het blok te zetten.....zoals in elk bericht wat hij plaatst...
Hij weet donders goed waar hij mee bezig is....dit topic naar de challamieze helpen met zijn creationistische pseudo getuut...

En of jullie hier echt op één lijn liggen betwijfel ik ten zeerste...

Geef hem geen voeding...Zolder..
Wat bewustzijn betreft staan wij niet alleen op één lijn, maar zijn wij ook twee handen op één buik. De wetenschap bakt er niets van als het om bewustzijn gaat.
Ja..dat gun ik je van harte; ik vermoedde al zoiets... :geek: :clown:
Nu is dat ook niet bepaald een onderwerp waar de wetenschap uitgebreid mee bezig is denk ik....

Maar zoals ik al zei denk ik toch dat jij een andere kijk op bewustzijn hebt dan Eli als jullie hierover serieus in discussie zouden gaan........ik zie vooralsnog geen raakvlakken.
Bs"d

Ik zie een en al raakvlak.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door callista »

Lieverd...dat gun ik je. :D
Sorry, dat mij dat dan ontgaat...
Kunnen jullie er een topic over openen met z'n tweetjes?
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Zolderworm »

callista schreef: 11 mei 2019, 11:02 Lieverd...dat gun ik je.
Sorry, dat mij dat dan ontgaat...
Kunnen jullie er een topic over openen met z'n tweetjes?
Bs"d

Dat hebben we al gedaan, maar dat is alleen in Israël te zien. Ik stop er nu weer mee, want het is vandaag heilige sabbat.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door callista »

Zolderworm schreef: 11 mei 2019, 11:05
callista schreef: 11 mei 2019, 11:02 Lieverd...dat gun ik je.
Sorry, dat mij dat dan ontgaat...
Kunnen jullie er een topic over openen met z'n tweetjes?
Bs"d

Dat hebben we al gedaan, maar dat is alleen in Israël te zien. Ik stop er nu weer mee, want het is vandaag heilige sabbat.
Shalom...(שָׁלוֹם) :kiss1:
אני אוהבת אותך
Laatst gewijzigd door callista op 11 mei 2019, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7380
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Tin »

Bs"d,

Dit topic gaat over het wetenschappelijk bewijs voor ID.
En vanwege de heilige sabbat ben een dagje naar Rotterdam.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door callista »

:lol:
Erg leuk zo op de zaterdagochtend...heerlijk.
Ik heb meteen weer een goed humeur...
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Zolderworm »

Tin schreef: 11 mei 2019, 11:07 Bs"d,

Dit topic gaat over het wetenschappelijk bewijs voor ID.
En vanwege de heilige sabbat ben een dagje naar Rotterdam.
Bs"d

Ik zie je daar wel in de synagoge.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Peter79 »

Yolanda_dB schreef: 11 mei 2019, 00:51 Als je telkens de vraag blijft stellen "waar komt het vandaan", geldt die vraag net zo goed voor God. Waar komt God vandaan?
En als vervolgens het antwoord is dat God er altijd al is geweest, waarom zou dat antwoord dan niet ook kunnen gelden voor die "velden"?
Nee, op die manier komen we nergens uit.
Toch is het de vraag of je voldoende onderscheid maakt tussen modellen en de werkelijkheid zelf. Is het model de werkelijkheid of dicteert het model hoe de werkelikheid eruit ziet? Of is het model een zo precies mogelijke benadering van de werkelijkheid, maar heeft het zijn geldigheid slechts binnen bepaalde kaders? Buiten die kaders weten we niets.

Bij een tekening of een foto kan je een verdwijnpunt vaststellen. Is dit verdwijnpunt een reëel punt of is het een illusie? Het verdwijnpunt is reëel omdat het een eigenschap weergeeft van lijnen en vlakken die in het beeld aanwezig zijn en het waardevolle is dat het daarin een samenhang aangeeft. Tevens kan het verdwijnpunt gebruikt worden om nieuwe objecten in te brengen en op de juiste manier weer te geven. Maar het verdwijnpunt zelf blijft volgens mij een theoretisch iets, een abstractie, die niet een zelfstandig bestaand iets aangeeft. Waarom zou de oerknal niet net zo iets kunnen zijn? We leiden de oerknal af uit de eigenschappen van de objecten die we waarnemen. De oerknal bestaat slechts doordat we haar afleiden uit het nu bestaande. We weten gewoon niet of we voor de loop van de geschiedenis miljoenen of miljarden jaren mogen extrapoleren.

We kunnen onderzoek doen door bestaande objecten te vereenvoudigen tot een samenstel van eigenschappen. Daarmee treedt verlies aan informatie op. Dimensies en eigenschappen brengen ons vervolgens bij zoiets als quantumvelden. Een adequate beschrijving van één bepaald aspect van de werkelijkheid, maar niet de werkelijkheid zelf.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
peda
Berichten: 20635
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door peda »

Peter79 schreef: 11 mei 2019, 11:21
Yolanda_dB schreef: 11 mei 2019, 00:51 Als je telkens de vraag blijft stellen "waar komt het vandaan", geldt die vraag net zo goed voor God. Waar komt God vandaan?
En als vervolgens het antwoord is dat God er altijd al is geweest, waarom zou dat antwoord dan niet ook kunnen gelden voor die "velden"?
Nee, op die manier komen we nergens uit.
Toch is het de vraag of je voldoende onderscheid maakt tussen modellen en de werkelijkheid zelf. Is het model de werkelijkheid of dicteert het model hoe de werkelijkheid eruit ziet? Of is het model een zo precies mogelijke benadering van de werkelijkheid, maar heeft het zijn geldigheid slechts binnen bepaalde kaders? Buiten die kaders weten we niets.
Voor mij geeft een wetenschappelijk model een ( beste ) verklaring van een waargenomen fenomeen. Het model heeft veel meer gezag als een mening en geeft een zo goed mogelijke benadering van de werkelijkheid en beoogt in mijn optiek geen dictaat te zijn hoe de werkelijkheid moet worden gezien. Zo bestaan er in de kosmologie meerdere modellen naast elkaar die elk een eigen onderliggende hypothese volgen. Modellen worden voortdurend geijkt en aangepast aan gedane waarnemingen, de praktijk wordt derhalve op de voet gevolgd. Recentelijk is een zwart gat "'zichtbaar "' gemaakt en onmiddellijk wordt nu geprobeerd om de waarneming met ondersteuning van geavanceerde technische hulpmiddelen nog tot een veel grotere detaillering uit te breiden met o.m. het doel de relativiteitstheorie van Einstein onder nog ultiemere omstandigheden te testen. Eerst als blijkt dat in de praktijk de theorie bij zeer sterke zwaartekrachtvelden niet meer zou voldoen, wordt naar een nog betere theorie onderbouwing gezocht en na het vinden wordt het model aangepast om tot een nog betere verklaring van de werkelijkheid te komen. De kracht van het model stopt dus binnen bekende praktijk kaders ( de waarneming ). Daar ligt ook precies de grens met de meta-fysica. Effecten eventueel voortkomend uit de meta-fysica zijn niet waarneembaar en kunnen derhalve niet in modellen met "'cijfers"' worden opgenomen. Meten = weten. Niet gemeten doet niet mee in het naturalisme. De formule mensen zoals Zolderworm het uitdrukt. Zelf ben ik naturalist met een dikke komma, maar dat is onderhand wel bekend.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Mart »

callista schreef: 11 mei 2019, 11:06
Zolderworm schreef: 11 mei 2019, 11:05
callista schreef: 11 mei 2019, 11:02 Lieverd...dat gun ik je.
Sorry, dat mij dat dan ontgaat...
Kunnen jullie er een topic over openen met z'n tweetjes?
Bs"d

Dat hebben we al gedaan, maar dat is alleen in Israël te zien. Ik stop er nu weer mee, want het is vandaag heilige sabbat.
Shalom...(שָׁלוֹם) :kiss1:
אני אוהבת אותך
Romantisch! Wil je dat ik dit vertaal zodat de anderen ook weten waar het over gaat? Of toch maar liever niet? 8-)
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door callista »

Mart schreef: 11 mei 2019, 15:10
callista schreef: 11 mei 2019, 11:06
Zolderworm schreef: 11 mei 2019, 11:05
callista schreef: 11 mei 2019, 11:02 Lieverd...dat gun ik je.
Sorry, dat mij dat dan ontgaat...
Kunnen jullie er een topic over openen met z'n tweetjes?
Bs"d

Dat hebben we al gedaan, maar dat is alleen in Israël te zien. Ik stop er nu weer mee, want het is vandaag heilige sabbat.
Shalom...(שָׁלוֹם) :kiss1:
אני אוהבת אותך
Romantisch! Wil je dat ik dit vertaal zodat de anderen ook weten waar het over gaat? Of toch maar liever niet? 8-)
Nee.liever niet...daarom heb ik het er zo neergezet.. ;)
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Mart »

callista schreef: 11 mei 2019, 15:10 Nee.liever niet...daarom heb ik het er zo neergezet.. ;)
Knap van je. Zelfs het vrouwelijke geslacht van het werkwoord heb je correct geschreven. Kun je Ivriet?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door callista »

Mart schreef: 11 mei 2019, 15:20
callista schreef: 11 mei 2019, 15:10 Nee.liever niet...daarom heb ik het er zo neergezet.. ;)
Knap van je.
Zelfs het vrouwelijke geslacht van het werkwoord heb je correct geschreven. Kun je Ivriet?
Nee helaas ken ik dat niet....
Ik heb grote bewondering voor diegenen die dat wel spreken....als ik zo naar die tekens kijk....
Dank je...ja, dat had ik wel uitgezocht.... :D
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Mart »

peda schreef: 11 mei 2019, 12:12Zelf ben ik naturalist met een dikke komma, maar dat is onderhand wel bekend.
Net zoals vrijwel alle wetenschappers. Die komma hebben de meesten, aangezien wetenschap een proces van kennisverwerving betreft dat zich richt op het systematisch geordende en verifieerbare, hetgeen een relatief beperkt gebied is waar ieder persoonlijk als menselijk, emotioneel, sociaal en spiritueel wezen bovenuit stijgt.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2871
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Eliyahu »

Zolderworm schreef: 11 mei 2019, 11:13
Tin schreef: 11 mei 2019, 11:07 Bs"d,

Dit topic gaat over het wetenschappelijk bewijs voor ID.
En vanwege de heilige sabbat ben een dagje naar Rotterdam.
Bs"d

Ik zie je daar wel in de synagoge.
Bs"d

Allemaal naar de tent van Abraham?

http://tiny.cc/great-week
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13