Krishnamurti

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Krishnamurti

Bericht door hopper »

peda schreef: 24 feb 2020, 14:07
hopper schreef: 24 feb 2020, 12:34

De eerstehands mens begrijpt dat leven en dood met elkaar verbonden zijn. Niet vanuit een bewegend denken, maar vanuit 'zien'. De eerstehands mens is dan ook nergens aan gehecht, hij zou niet eens kúnnen, want hij is pure leegte.
Maar welke ""mens"' is werkelijk pure leegte? iedereen die nog spreekt, uitlegt, innerlijk ervaart, emoties kent, is niet leeg maar nog volop gevuld.
Misschien heeft de Boeddha het "' bereikt "' en is reincarnatie-vrij.
Kr. probeerde zijn overtuiging aan anderen uit te leggen ( w.o. de gesprekken met Bohm ) , een eerste hands mens is dat stadium voorbij. Sri Aurobindo was ook een niet zwijgzame goeroe, dus ook een tweede hands mens. De Abrahamitische Godsdienstvolgers ( de believers ) leven van/ bij/ door leerstellingen en behoren tot de dualistische wereld , geen eerste hands mensen. De Tao volgers houden zich ook bezig met het uitvogelen van de juiste weg, second hand en zo kun je maar doorgaan.
Peda, bewustzijn is geen overtuiging. Waar K. over spreekt is het realiseren van die leegte in je zelf. Zodat men van binnen uit letterlijk 'ziet' wat het 'zien' zelf is.

Je vraagt: "maar welk mens is pure leegte?" . Mijn antwoord daarop is dat dat in het dagbewustzijn sowieso niet het geval is. De door mij waargenomen wereld verschijnt in de leegte als in een spiegel. (De spiegel als metafoor welke leeg is) Men gebruikt ook wel eens de metafoor van de beslagen spiegel, de ik persoon is dan de 'wasem' waarmee de spiegel beslagen is.

De ervaring van pure leegte is alleen mogelijk als het dagbewustzijn is verdwenen en men bewust in de slaap blijft.
Wat men dan ervaart is uitsluitend 'zien'.
Wat de Boeddha heeft bereikt is -zoals ik het opvat- een toestand in dagbewustzijn. Nirwana dus. In waaktoestand is in NIrwana de mogelijkheid om niet langer gedachten te laten opkomen. En indien men het ego (de gedachte ik) dan niet laat opkomen, komt men in een (algemene) toestand van 'zijn'. Deze voelt 'stromend' aan.

Begrijp me goed, het Nirwana is al mooi als men dat realiseert. Maar persoonlijk ben ik meer van de Christologie. Dat begrip gebruik ik maar ten onderscheid van de Abrahamitische Godsdienstvolgers, de believers. Jezus is hier de mens, die de Christus in zichzelf vindt. Lang verhaal kort: hoewel bewustzijn leeg is en dus niet kan verruimen of verkleinen is er een ander bewustzijnsaspect. En dat is eigen-belang vs geen-belang. Het (oorspronkelijk lege) bewustzijn vormt zich een ego in de mens die de persoonlijke belangen dient. Je kan dan op de ene kant van het bewustzijn de narcist (superego) zetten en op de andere kant de onvoorwaardelijke liefde. De Christus is dan de stille getuige die de mens kan mee voeren van het superego naar die onvoorwaardelijke liefde.

http://www.thomasevangelie.nl/tekst0.htm
2 Jezus zei: Laat hij die zoekt niet ophouden te zoeken totdat hij vindt. En als hij vindt, zal hij verward zijn en als hij verward is, zal hij zich verwonderen. En als hij zich verwonderd heeft, zal hij overal boven staan en tot rust komen.
Zo is dat. De mens die zichzelf verlaat zal verward raken en verwonderen omdat hij vervreemdt is geraakt van zichzelf.


Ook een mooie:
42 Jezus zei: Kom tot zijn terwijl je voorbijgaat.
Kom tot 'zijn' terwijl je leven voorbij trekt. Dat zou ik de stille getuige noemen.
67 Jezus zei: Hij die alles kent, maar gebrek heeft aan zelfkennis, heeft overal gebrek aan.
!!!


Men gaat er van uit dat de mens twee naturen heeft. Een natuur zoals we die allemaal kennen en een tijdloze natuur. D.m.v. zelfkennis kan men die tijdloze natuur achterhalen. Het is de tijdloze ik die het leven van de 'ik' die in de tijd leeft gadeslaat. Het sluit ook prima aan bij het taoïsme. Daar is het niet-doen de Christus.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Krishnamurti

Bericht door hopper »

Tin schreef: 24 feb 2020, 14:52
K. gebruikte bij voorkeur geen enkel woord dat je zou kunnen opvatten als vakjargon van bestaande religieuze opvattingen.
Het enige waar het (hem) om gaat is inzicht in de werkelijkheid.
Dat zijn wijze van spreken bij jou geen snaar raakt kan natuurlijk zo zijn. :)
K. gebruikte mss geen vakjargon, maar om tot 'daar' te komen waar K. het over heeft kan het best dienstig zijn om je wél te bedienen van vakjargon.
Het land zonder paden kan niet gezegd worden noch kan er in geloofd worden. Maar we zullen toch woorden moeten gebruiken, stilte werkt niet op een forum of in een gesprek. Stilte is wél de weg.

Maar dat is ook mijn persoonlijke opvatting: maak gebruik van van alles wat er voor handen is en leer je zelf de zin van de onzin te scheiden.
Uiteindelijk gaat het ook niet om K. maar om de innerlijke guru wakker te maken.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Krishnamurti

Bericht door pyro »

peda schreef: 24 feb 2020, 10:36 Also sprach "' Krishnamurti "'
Hij heeft het nog steeds over "' learn "' en "' observe "', wat ieder normaal mens ook doet.
De "'stille getuige"' , het Nirwana-ik ontmoet ik bij Kr. niet. Je moet kennelijk een Kr. geesteshouding hebben om hem te begrijpen , maar juist op die geesteshouding krijg ik geen "' grip "'. Het zij zo !! Het Nirwana-ik ( stille getuige ) van Hopper, snap ik enigermate.
Tsja, K praatte veel. Het was allemaal toegespitst op zijn publiek...
Ik kan je nog aanbevelen wat ik zelf het meest verhelderende boek vind over K: de biografie van Pupul Jayakar. Dit boek is helaas out of print. Wel (en juist omdat het niet meer verkrijgbaar is, noem ik het) is de engelstalige versie van dit boek op internet te vinden. Om gesjanik met copyright - je weet maar nooit - te vermijden, zal ik de link hier echter niet publiceren.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Krishnamurti

Bericht door peda »

Tin schreef: 24 feb 2020, 14:52
peda schreef: 24 feb 2020, 10:36
Petra schreef: 24 feb 2020, 05:07

"To be free of all authority, of your own and that of another, is to die to everything yesterday.", so that your mind is always fresh, always young, innocent, full of vigour and passion. It is only in that state that one learns and observes.
And for that a great deal of awareness is required, actual awareness of what is goin on inside yourself, withut correcting it or telling it what it should or should not be, because the moment you correct it you have established another authority, a censor.'

Also sprach "' Krishnamurti "'
Hij heeft het nog steeds over "' learn "' en "' observe "', wat ieder normaal mens ook doet.
De "'stille getuige"' , het Nirwana-ik ontmoet ik bij Kr. niet. Je moet kennelijk een Kr. geesteshouding hebben om hem te begrijpen , maar juist op die geesteshouding krijg ik geen "' grip "'. Het zij zo !! Het Nirwana-ik ( stille getuige ) van Hopper, snap ik enigermate.

We gebruiken woorden.
Maar waar leiden ze ons toe?
Ik geef toe dat Krishnamurti een nogal eigen taalgebruik had, of laten we zeggen: woorden kunnen bij hem een betekenis hebben die iets naast de meest gangbare betekenis ligt.


K. gebruikte bij voorkeur geen enkel woord dat je zou kunnen opvatten als vakjargon van bestaande religieuze opvattingen.
Het enige waar het (hem) om gaat is inzicht in de werkelijkheid.
Dat zijn wijze van spreken bij jou geen snaar raakt kan natuurlijk zo zijn. :)
Hallo Tin,

Zelf vind ik het ook jammer dat ik ten diepste geen aansluiting vind bij Krishnamurti. Dat gebeurt bij mij eigenlijk nooit. Ik kan mij altijd redelijk inleven in de overtuigingen van anderen en inleven betekent voor mij begrijpen hoe de persoon denkt of ervaart. Bij Kr. lukt het mij niet om te "' pakken "' wat hij bedoelt. Het irriteert best wel, omdat het aan mij ligt.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Krishnamurti

Bericht door Mart »

peda schreef: 24 feb 2020, 16:43Ik kan mij altijd redelijk inleven in de overtuigingen van anderen en inleven betekent voor mij begrijpen hoe de persoon denkt of ervaart. Bij Kr. lukt het mij niet om te "' pakken "' wat hij bedoelt.
Hij heeft geen overtuiging. Dat-wat-is is voor iedereen beschikbaar en het zijn de overtuigingen die het obstakel vormen.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Krishnamurti

Bericht door Petra »

peda schreef: 24 feb 2020, 16:43
Zelf vind ik het ook jammer dat ik ten diepste geen aansluiting vind bij Krishnamurti. Dat gebeurt bij mij eigenlijk nooit. Ik kan mij altijd redelijk inleven in de overtuigingen van anderen en inleven betekent voor mij begrijpen hoe de persoon denkt of ervaart. Bij Kr. lukt het mij niet om te "' pakken "' wat hij bedoelt. Het irriteert best wel, omdat het aan mij ligt.
Hi peda..

Volgens mij... hoe je alleen maar die irritatie los te laten en het niet meer te proberen om het te pakken... en dan heb je 'm! ;)
Maar pas op.. zeg niet dat je het snapt want dan snap je het niet.


"So can you be completely negative, completely quiet, neither thinking nor afraid, and yet be extraordinarily, passionately alive?

That state of mind which is no longer capable of striving is the true religious mind, and in that state of mind you may come upon this thing called truth or reality or bliss or God or beauty or love. This thing cannot be invited. please understand that very simple fact. It cannot be invited, it cannot be sought after, because the mind is too silly, too small, your emotions are too shoddy, your way of life too confused for that enormity, that immense something, to be invited into your little house, your little corner of living which has been trampled and spat upon. You cannot invite it. To invite it you must know it and you cannot know it. It doesn't matter who says it, the moment he says, `I know', he does not know. The moment you say you have found it you have not found it. If you say you have experienced it, you have never experienced it. "
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Krishnamurti

Bericht door Petra »

Tin schreef: 24 feb 2020, 14:52 K. gebruikte bij voorkeur geen enkel woord dat je zou kunnen opvatten als vakjargon van bestaande religieuze opvattingen.
Het enige waar het (hem) om gaat is inzicht in de werkelijkheid.
Dat zijn wijze van spreken bij jou geen snaar raakt kan natuurlijk zo zijn. :)
Ik herkende toch best wel veel 'vakjargon' hoor.

De kern is volgens mij het standaard -hoe bevrijd ik mezelf uit het- pleasure & pain verhaal. We verlangen genot en dat leidt onherroepelijk tot pijn.
Niet meer lijden door te onthechten door te snappen dat niks permanent. Het is ons denken wat het permanent maakt.
Met mijn binnenwereld creëer ik de buitenwereld. Als ik alle conditionering, mental pictures, herinneringen etc. loslaat en dan mezelf heel eerlijk zie en het allemaal snap, eindigt alle geweld, pijn, genot, verlangens, wensen etc. En dan vind ik de Liefde. Met de grote L.

Dan kan ik elk moment frips en fruitig als nieuw beleven door al het oud a.h.w. te laten sterven.

Dan zie je "beauty" en ervaar je "Joy". Dat is wat anders dan pleasure. (Bij pleasure komen er gedachten en het verlangen naar meer en herhaling enzo bij kijken).
Joy is instant genieten zonder erover na te denken, in het HIER en NU, dat is wat "bliss" of "love" is.

Het begrip Joy deed mij denken aan qualia.

Nou gaf hij als 'Joy' voorbeeld hoe hij genoot in het moment van de beauty in de natuur van een zingend vogeltje.
Dus ik ben ook de natuur in gegaan. Uiteraard zonder denken, wensen, verlangens en herinneringen e.d.

Zag ik ook een vogeltje. Maar die van mij flikkerde net alle eieren uit het nestje terwijl mama kwam aanvliegen met wat wormpjes. Mamma's kindjes werden ondertussen gretig opgepeuzeld door een ander hongerig diertje.
Ik stond daar, enorme Joy te ervaren, echt een bliss momentje.

Later vroeg ik me een klein beetje af.. of die Joy nou vooral voor vogeltjes die lief zingen gevoeld hoort te worden of ook voor alle natuurlijke gedragingen in het algemeen zoals die koekoek bv. of apen op de apenrots, seksende eenden etc etc.
En hoe dat dan zat met andere hongerige diertjes..zoals mensen die immers ook diertjes zijn.
En hoe dat dan zat met al die andere natuurlijke gedragingen?
En wat is nou eigenlijk het verschil tussen een vogeltje wat heeft leren praten (zingen) en mensen die hebben leren praten? Want als ik nou echt alles loslaat.. waarom zou ik de ene dan mooier vinden dan de ander?

Dus sja.. dat vroeg ik me wel af.
Wat is het wat hij beauty noemt?
Een mental image van leuk en lief versus ... de rest van de natuur?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Krishnamurti

Bericht door pyro »

Mart schreef: 24 feb 2020, 23:08
peda schreef: 24 feb 2020, 16:43Ik kan mij altijd redelijk inleven in de overtuigingen van anderen en inleven betekent voor mij begrijpen hoe de persoon denkt of ervaart. Bij Kr. lukt het mij niet om te "' pakken "' wat hij bedoelt.
Hij heeft geen overtuiging. Dat-wat-is is voor iedereen beschikbaar en het zijn de overtuigingen die het obstakel vormen.
K zou gaan onderzoeken wat wordt bedoeld met 'dat-wat-is'... :|
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Krishnamurti

Bericht door hopper »

Ik wil niet voor K. in vullen, maar het lijkt mij dat hij zou gaan onderzoeken wat hij niet is.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Krishnamurti

Bericht door hopper »

Petra schreef: 25 feb 2020, 04:38

Niet meer lijden door te onthechten door te snappen dat niks permanent. Het is ons denken wat het permanent maakt.
Wat is dan de oplossing, Peet? Stoppen met denken? Dat lukt mij maar zeer tijdelijk. Ik kan niet eens een comment schrijven zonder te denken.
En niks permanent? We zouden natuurlijk kunnen gaan kijken wat er wél permanent is en wat er niet permanent is.
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Krishnamurti

Bericht door peda »

hopper schreef: 25 feb 2020, 09:21
Petra schreef: 25 feb 2020, 04:38

Niet meer lijden door te onthechten door te snappen dat niks permanent. Het is ons denken wat het permanent maakt.
Wat is dan de oplossing, Peet? Stoppen met denken? Dat lukt mij maar zeer tijdelijk. Ik kan niet eens een comment schrijven zonder te denken.
En niks permanent? We zouden natuurlijk kunnen gaan kijken wat er wél permanent is en wat er niet permanent is.
Vul voor permanent "" Waar "' in en je bent inderdaad bezig met datgene te vinden "' waar "' wij de gehele tijd mee bezig zijn.
Mijzelf begrijp ik met mijn vaagheden beter als dat ik Kr. met zijn voor mij vaagheden begrijp; er is dus nog enige hoop.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Krishnamurti

Bericht door hopper »

peda schreef: 25 feb 2020, 09:26
Vul voor permanent "" Waar "' in en je bent inderdaad bezig met datgene te vinden "' waar "' wij de gehele tijd mee bezig zijn.
Mijzelf begrijp ik met mijn vaagheden beter als dat ik Kr. met zijn voor mij vaagheden begrijp; er is dus nog enige hoop.
Dat waar we het over hebben is geen 'waar' (dat is locatie) maar 'wat'. Door te onderzoeken wat veranderlijk is kan de mens leren 'zien' dat hij gehecht is aan het veranderlijke. Het onveranderlijke kan niet gevonden worden, want dat is al in jou aanwezig.

Het onveranderlijke kijkt met zijn ogen naar het veranderlijke. En de mens is gefascineerd door het veranderlijke. De mens wil zelfs het veranderlijke laten existeren in een hiernamaals!

Uiteraard is K. vaag. Maar dat komt omdat het onveranderlijke niet met het denken begrepen kan worden. Dus prikkelt K. de lezer. Hij wilde geen volgelingen, maar mensen die naar zichzelf gaan zoeken.

Maar het veranderlijke kan uitstekend door het denken begrepen worden. Als ik peda op een lijn leg van geboorte tot dood dan kan die ik-peda-persoon begrepen worden als levend vanuit het verleden naar de toekomst toe. Dat is de gedachte/bedachte peda die zichzelf bedacht heeft. En aan de bedachte peda kan alleen peda een einde maken.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Krishnamurti

Bericht door Mart »

pyro schreef: 25 feb 2020, 07:03
Mart schreef: 24 feb 2020, 23:08
peda schreef: 24 feb 2020, 16:43Ik kan mij altijd redelijk inleven in de overtuigingen van anderen en inleven betekent voor mij begrijpen hoe de persoon denkt of ervaart. Bij Kr. lukt het mij niet om te "' pakken "' wat hij bedoelt.
Hij heeft geen overtuiging. Dat-wat-is is voor iedereen beschikbaar en het zijn de overtuigingen die het obstakel vormen.
K zou gaan onderzoeken wat wordt bedoeld met 'dat-wat-is'... :|
K. had geen overtuiging, maar nam onbevooroordeeld waar wat-is. Het waren juist de overtuigingen die daarbij het obstakel vormden. Hij probeerde mensen mee te nemen op een zoektocht naar wat-is -- geen kennisname over wat-is, geen filosofie aangaande wat-is, maar simpel wat-is. Neti-neti: niet dit, niet dat. Indien iemand mocht denken ''Nu begrijp ik het'', dan zit deze ernaast. De essentie is geen kennisname, maar ongeconditioneerd waarnemen waarbij de scheiding tussen object en subject, tussen waarnemer en waargenomene verdwijnt. Zijn moeilijkheid was voornamelijk dat mensen graag kennis betreffende de werkelijkheid willen. Peda duidelijk ook.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Krishnamurti

Bericht door pyro »

Mart schreef: 25 feb 2020, 10:33 K. had geen overtuiging, maar nam onbevooroordeeld waar wat-is. Het waren juist de overtuigingen die daarbij het obstakel vormden. Hij probeerde mensen mee te nemen op een zoektocht naar wat-is -- geen kennisname over wat-is, geen filosofie aangaande wat-is, maar simpel wat-is. Neti-neti: niet dit, niet dat. Indien iemand mocht denken ''Nu begrijp ik het'', dan zit deze ernaast. De essentie is geen kennisname, maar ongeconditioneerd waarnemen waarbij de scheiding tussen object en subject, tussen waarnemer en waargenomene verdwijnt. Zijn moeilijkheid was voornamelijk dat mensen graag kennis betreffende de werkelijkheid willen. Peda duidelijk ook.
Ik weet het allemaal niet zo zeker met K, voor mij klink je nu net wat te stellig. Vast staat dat hij een advaite vedanta filosoof was in de traditie van neti-neti. Als mensen dat soort dingen tegen hem zeiden, was 'ie daar zelf helemaal niet blij mee heb ik begrepen. Het ging hem echt om het inzicht, niet om allerlei labeltjes. Ik heb bij K overigens nooit gelezen dat 'wat-is' in z'n begrippenkader voorkwam. En zeker niet 'simpel' wat-is. Hij had het over het Onbekende. Maar goed dat is ook allemaal maar een gekletter met termen.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Krishnamurti

Bericht door hopper »

https://www.trouw.nl/cultuur-media/waar ... gle.com%2F

Krishnamurti, inmiddels 89 jaar oud maar in kracht ongebroken, kwam de grote tent binnen, ging op een stoeltje zitten en keek om zich heen. Hij nam het woord en zei: “Ik kom hier nu al jaren en ik zie hier gezichten om mij heen die ik ook al jaren zie. Waarom komen jullie toch steeds terug? Om naar mij te kijken? Om een goeroe te verheerlijken? Luisteren jullie eigenlijk wel naar wat ik te zeggen heb?”

Marcel liet deze woorden tot zich doordringen en kwam tot de conclusie dat de oude man gelijk had. “Hij zei steeds weer dat we niet naar anderen moesten luisteren, óók niet naar hem. Dat we geen goeroes moesten volgen en dat we altijd moesten twijfelen aan wat anderen zeggen. Hij bedoelde dat niet egoïstisch, maar zag dat als de enige manier voor een mens om in vrijheid te leven. Niet andere mensen volgen of opvattingen of dogma's, maar de waarheid zoeken in jezelf.”
De waarheid geeft geen hoop, de waarheid geeft inzicht (K.).
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Krishnamurti

Bericht door Mart »

pyro schreef: 25 feb 2020, 12:45 Ik weet het allemaal niet zo zeker met K, voor mij klink je nu net wat te stellig.
Ja. Had als jong ventje reeds vrijwel al z'n boeken gelezen.
Vast staat dat hij een advaite vedanta filosoof was in de traditie van neti-neti.
Hetgeen ik reeds tweemaal schreef.
Als mensen dat soort dingen tegen hem zeiden, was 'ie daar zelf helemaal niet blij mee heb ik begrepen. Het ging hem echt om het inzicht, niet om allerlei labeltjes.
Exact: direct inzicht, geen kennisname en theoretische blablabla.
Ik heb bij K overigens nooit gelezen dat 'wat-is' in z'n begrippenkader voorkwam. En zeker niet 'simpel' wat-is. Hij had het over het Onbekende. Maar goed dat is ook allemaal maar een gekletter met termen.
Ik zeer vaak: dat-wat-is.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Krishnamurti

Bericht door pyro »

pyro schreef: 25 feb 2020, 12:45 Ik weet het allemaal niet zo zeker met K, voor mij klink je nu net wat te stellig.
Mart schreef: 25 feb 2020, 17:11Ja. Had als jong ventje reeds vrijwel al z'n boeken gelezen.
Ok. zelf ben ik nogal terughoudend met wat er zoal over hem is geschreven, vooral wanneer afkomstig van mensen die hem bewieroken als wereldleraar etc.
pyro schreef:Vast staat dat hij een advaite vedanta filosoof was in de traditie van neti-neti.
Mart schreef:Hetgeen ik reeds tweemaal schreef.
Ja, wij kunnen er niet voldoende op hameren ... 8-)
pyro schreef:Als mensen dat soort dingen tegen hem zeiden, was 'ie daar zelf helemaal niet blij mee heb ik begrepen. Het ging hem echt om het inzicht, niet om allerlei labeltjes.
Mart schreef:Exact: direct inzicht, geen kennisname en theoretische blablabla.
Ik heb begrepen dat K een keer bezoek had van een kudde verlichte lama's oid die hem voorhielden dat ze het allemaal al wisten, K vertelde niks nieuws. Dat viel K erg tegen, hij klaagde later dat het deze mensen helemaal niet om inzicht te doen was geweest.
pyro schreef:Ik heb bij K overigens nooit gelezen dat 'wat-is' in z'n begrippenkader voorkwam. En zeker niet 'simpel' wat-is. Hij had het over het Onbekende. Maar goed dat is ook allemaal maar een gekletter met termen.
Mart schreef:Ik zeer vaak: dat-wat-is.
Welk boek?
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Krishnamurti

Bericht door Zolderworm »

pyro schreef: 25 feb 2020, 19:19 Ok. zelf ben ik nogal terughoudend met wat er zoal over hem is geschreven, vooral wanneer afkomstig van mensen die hem bewieroken als wereldleraar etc.
Zelfs de diehard theosofen zeggen dat niet meer.
pyro schreef: Ik heb begrepen dat K een keer bezoek had van een kudde verlichte lama's oid die hem voorhielden dat ze het allemaal al wisten, K vertelde niks nieuws. Dat viel K erg tegen, hij klaagde later dat het deze mensen helemaal niet om inzicht te doen was geweest.
Ach, die zogenaamde verlichte lama's. Dat hele Tibetaans boeddhisme is primitiever dan we denken. Ze werken daar nog met waarzeggers en gebedsvlaggen. Er zijn trouwens maar weinig lama's die mediteren. Lekker lopen opscheppen dat ze het ook al lang weten. Kom nou.
Only dead fish go with the flow
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Krishnamurti

Bericht door pyro »

Zolderworm schreef: 25 feb 2020, 19:52 Ach, die zogenaamde verlichte lama's. Dat hele Tibetaans boeddhisme is primitiever dan we denken. Ze werken daar nog met waarzeggers en gebedsvlaggen. Er zijn trouwens maar weinig lama's die mediteren. Lekker lopen opscheppen dat ze het ook al lang weten. Kom nou.
Een bizarre sekte als je het mij vraagt ... :lol:
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Krishnamurti

Bericht door Zolderworm »

pyro schreef: 25 feb 2020, 20:30
Zolderworm schreef: 25 feb 2020, 19:52 Ach, die zogenaamde verlichte lama's. Dat hele Tibetaans boeddhisme is primitiever dan we denken. Ze werken daar nog met waarzeggers en gebedsvlaggen. Er zijn trouwens maar weinig lama's die mediteren. Lekker lopen opscheppen dat ze het ook al lang weten. Kom nou.
Een bizarre sekte als je het mij vraagt ... :lol:
Pas maar op, Snelheid heeft ook al twee maanden een ban gekregen nadat ik klaagde.
Only dead fish go with the flow
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Krishnamurti

Bericht door pyro »

Zolderworm schreef: 25 feb 2020, 20:57 Pas maar op, Snelheid heeft ook al twee maanden een ban gekregen nadat ik klaagde.
Hijs de gebedsvlaggen ! :flower1:
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Krishnamurti

Bericht door Petra »

hopper schreef: 25 feb 2020, 09:45
peda schreef: 25 feb 2020, 09:26
Vul voor permanent "" Waar "' in en je bent inderdaad bezig met datgene te vinden "' waar "' wij de gehele tijd mee bezig zijn.
Mijzelf begrijp ik met mijn vaagheden beter als dat ik Kr. met zijn voor mij vaagheden begrijp; er is dus nog enige hoop.
Dat waar we het over hebben is geen 'waar' (dat is locatie) maar 'wat'.
Nou wil ik niet voor een ander invullen.. ;)
Oh ja.. toch wel. :lol:

Volgens mij bedoelde peda "waar" in de zin van waarheid.

P.S.
Tevens snapt ie het volgens mij beter dan wat ie je laat geloven. :clown:
Laatst gewijzigd door Petra op 26 feb 2020, 02:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Krishnamurti

Bericht door Petra »

pyro schreef:Vast staat dat hij een advaite vedanta filosoof was in de traditie van neti-neti.
Mart schreef:Hetgeen ik reeds tweemaal schreef.
Volgens mij is dit het punt waar peda over struikelt. K. heeft het over een realisme waarin de natuur, kosmos etc. een realiteit zijn die bestaan onafhankelijk van ons denken en gewaarzijn.
https://www.kfionline.org/online-store/ ... actuality/

Het andere verschil is uiteraard K's stelling -wees je eigen autoriteit-, versus advaite vendanta's goeroes.


Mart schreef: 25 feb 2020, 10:33 K. had geen overtuiging, maar nam onbevooroordeeld waar wat-is. Het waren juist de overtuigingen die daarbij het obstakel vormden.
Sja... vandaar mijn 'beauty" en "joy" vraagstuk.
Ik vind het dat echt een hamvraag.. als ik al mijn overtuigingen loslaat... wat is dat dan die "beauty'?
Kan ik dan die 'beauty' nog wel (h)erkennen?
Zoals hier heb geprobeerd uit te leggen: viewtopic.php?p=274231#p274231

Heb jij enig idee?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Krishnamurti

Bericht door pyro »

Petra schreef: 26 feb 2020, 02:23 Het andere verschil is uiteraard K's stelling -wees je eigen autoriteit-, versus advaite vendanta's goeroes.
Mart schreef: 25 feb 2020, 10:33 K. had geen overtuiging, maar nam onbevooroordeeld waar wat-is. Het waren juist de overtuigingen die daarbij het obstakel vormden.
Sja... vandaar mijn 'beauty" en "joy" vraagstuk.
Ik vind het dat echt een hamvraag.. als ik al mijn overtuigingen loslaat... wat is dat dan die "beauty'?
Kan ik dan die 'beauty' nog wel (h)erkennen?
Zoals hier heb geprobeerd uit te leggen: viewtopic.php?p=274231#p274231

Heb jij enig idee?
Maar dat is dus zeer de vraag, of K geen overtuiging zou hebben gehad. Hij was bijvoorbeeld overtuigd van het typisch boeddhistische idee om alles zelf te onderzoeken, onafhankelijk van externe autoriteit (ik kan het citaat van boeddha er zo bij pakken indien gewenst). Die lama's waar ik het eerder over had hadden ook wel gelijk, *al* K's ideëen waren terug te voeren op boeddhistische principes. K bracht ze alleen op een nogal originele manier in de praktijk.
Het geeft allemaal niks overigens.
K dacht trouwens dat je je overtuigingen helemaal niet los hoefde laten. Hij was van mening dat een diep inzicht in de aard van je overtuigingen volstond om eruit te komen.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Krishnamurti

Bericht door hopper »

Petra schreef: 26 feb 2020, 02:17
hopper schreef: 25 feb 2020, 09:45
peda schreef: 25 feb 2020, 09:26
Vul voor permanent "" Waar "' in en je bent inderdaad bezig met datgene te vinden "' waar "' wij de gehele tijd mee bezig zijn.
Mijzelf begrijp ik met mijn vaagheden beter als dat ik Kr. met zijn voor mij vaagheden begrijp; er is dus nog enige hoop.
Dat waar we het over hebben is geen 'waar' (dat is locatie) maar 'wat'.
Nou wil ik niet voor een ander invullen.. ;)
Oh ja.. toch wel. :lol:

Volgens mij bedoelde peda "waar" in de zin van waarheid.

P.S.
Tevens snapt ie het volgens mij beter dan wat ie je laat geloven. :clown:

Ik doe niet aan geloven.

P.S. Peda heeft mij niet gecorrigeerd, wat betekent dat?