Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.

Moderatie: het moderatieteam
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door peda »

Messenger schreef: 18 feb 2024, 09:55
Tufkah schreef: 17 feb 2024, 23:37

De Weg kan alleen geweten worden door de Weg te gaan. Filosoferen over wat of waar de Weg naar leidt is erg vrijblijvend als het niet uit de praktijk afkomstig is.
Die 'Weg' leidt helemaal nergens toe als ik je goed begrijp.
Zoals ik Tufkah interpreteer, bewandelt hij de Weg tijdens het leven op aarde. Wat er na dit leven "'gebeurt"', vult Tufkah niet in.
De Weg stopt bij elk individu bij de biologische dood, zo begrijp ik zijn overtuiging.
Geen "' hiernamaals "' overtuiging derhalve.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2554
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Inktvlam »

peda schreef: 18 feb 2024, 11:33
Messenger schreef: 18 feb 2024, 09:55
Die 'Weg' leidt helemaal nergens toe als ik je goed begrijp.
Zoals ik Tufkah interpreteer, bewandelt hij de Weg tijdens het leven op aarde. Wat er na dit leven "'gebeurt"', vult Tufkah niet in.
De Weg stopt bij elk individu bij de biologische dood, zo begrijp ik zijn overtuiging.
Geen "' hiernamaals "' overtuiging derhalve.
Dus geen verschil met het atheïsme.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Tufkah
Berichten: 1216
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: 18 feb 2024, 09:55
Tufkah schreef: 17 feb 2024, 23:37

De Weg kan alleen geweten worden door de Weg te gaan. Filosoferen over wat of waar de Weg naar leidt is erg vrijblijvend als het niet uit de praktijk afkomstig is.
Die 'Weg' leidt helemaal nergens toe als ik je goed begrijp.
Zo zou je het kunnen stellen. Maar nergens zou wel eens waardevoller kunnen zijn dan een hiernamaals. De hiernamaals-gelovige houdt zichzelf cognitief naar buiten gericht en daarmee naar de toekomst. De hiernamaals-gelovige bepaald zichzelf hiermee in het toekomstig onvervulde. Waarmee de bepaling buiten hem zelf blijft liggen.

U geschiede naar uw geloof, zei Jezus al.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Alpha »

Mullog schreef: 13 feb 2024, 17:21
Alpha schreef: 13 feb 2024, 12:53 Ach, jezus gebruikte ook alledaagse voorbeelden.
Helaas begrepen sommige die illustraties niet.
Jezus discipelen vroegen of hij dat wilde uitleggen. ( Mt 13:36).

Het feit dat men zich soms terdege moet inspannen om de volledige, diepere, het hart rakende betekenis van een illustratie te begrijpen, maakt dat personen die God niet liefhebben, maar slechts een oppervlakkige belangstelling bezitten en daarom niet willen dat de waarheid tot hun hart doordringt en geen verdere moeite willen doen.

Mattheüs 13:
13 Daarom gebruik ik illustraties als ik hen toespreek. Want ze kijken wel maar zien niets, en ze luisteren wel maar horen niets en begrijpen de betekenis niet.
14 Zij vormen de vervulling van de profetie van Jesaja: “Jullie zullen wel horen maar de betekenis niet begrijpen, en jullie zullen wel kijken maar niets zien.
15 Want het hart van dit volk is ongevoelig geworden, hun oren hebben ze dichtgestopt en hun ogen hebben ze gesloten. Daardoor zullen ze nooit met hun ogen zien en met hun oren horen en zullen ze niet met hun hart de betekenis begrijpen en terugkeren en door mij genezen worden.” NWV.
Ik herhaal het nogmaals:
Ik denk dat jij het niet begrijpt. Jij waarschuwt ons dat we bijbelse waarschuwingen niet moeten negeren. En je weet niet beter dan te komen met een voorbeeld waar niks bijbels aan is.

Dat maak je niet goed met Bijbelse citaten over "begrijpen". Als een leerling een som (rekenen) niet begrijpt dan heeft het geen zin om hem de grammatica (taal) van wordt met dt uit te gaan leggen. Dat heeft namelijk niks met elkaar te maken!

Ik begrijp prima waarom die boer in Indonesië niet evacueerde. Ten eerste zijn de meeste boeren, zo niet alle, in Indonesië moslim. Ten tweede staat die voorspelling van die specifieke vulkaanuitbarsting niet in de Bijbel. Ten derde staat er helemaal niks in de bijbel over Indonesië (en heel veel andere gebieden op aarde) omdat God toen nog niet van het bestaan van die gebieden afwist. Ten vierde las die boer de bijbel niet omdat hij moslim was en omdat het weinig zinvol is om op zoek te gaan naar voorspellingen die er toch niet in staan. Die boer had gewoon zijn gezond verstand moeten gebruiken en als een vulkaan begint te roken beter afstand kunnen nemen.
Die boer negeerde de gegevens en dus de waarschuwingen.
Dat doe jij ook, je ziet de waarschuwingen niet of je wilt ze niet zien en gebruik je allerlei drogredenen.

Dat accepteer ik, het is jouw keuze.
Ik heb daar geen last van en heb ook geen enkel persoonlijk belang bij of je nu wel of niet de Bijbelse leer accepteert.

Op het strand waarschuwen mensen de aangegeven waarschuwingen ook.
Er zijn dan mensen aanwezig, die vrijwillig hulp aanbieden.
Ook dat wordt niet altijd gewaardeerd.
Het zij zo.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 13 feb 2024, 18:58
Alpha schreef: 13 feb 2024, 12:07 Dus rij je tegen het verkeer in, negeert stoplichten.
Je hebt immers een vrije wil?
Ik zou niet weten waarom ik zoiets zou doen. Heb jij soms altijd toezicht hebben? En moet je altijd gecontroleerd worden?
Ga jij jatten bij de Zelfscan als er geen personeel is?
Alpha schreef: Toch zei Jezus:
Mattheüs 6:10 Laat uw Koninkrijk komen. Laat uw wil gedaan worden op aarde net zoals in de hemel. NWV
God zegt de mens : "Uw wil is Mijn wil. En Mijn wil geschiedde." Kortom, de Vrije Wil.
Alpha schreef: Satan is uit de hemel geworpen, daar wordt nu Gods wil uitgevoerd.
Nu de aarde nog.

Dat gebeurd alleen als de Bijbelse normen en waarden gehandhaafd worden.
En daar heb je nauwkeurige kennis uit de Bijbel voor nodig.
Die toont het verschil tussen de smalle en de brede weg.
Dat is onzin, je komt hoe dan ook Thuis bij God.
Je weet dus niet waarom mensen de verkeersregels negeren?
Er zijn tig redenen waarom mensen dat doen.

Nee, ik heb geen toezicht en waarschuw mensen niet uit eigen belang.
Als een auto een defect licht heeft, dat probeer ik mensen daar op attent te maken.
Het kost onnodig geld en dat wil ik hen besparen.

Ik jat uit principe niet.
Als je de Bijbelse normen en waarden negeert, gaat de deur naar het aardse paradijs dicht.

Als je de Bijbel leest, zie je dat Jezus zegt: "Niet mijn wil, maar Uw wil geschiedde."
Jezus heeft ervaren dat Gods wil het beste voor iedereen betekent, die luistert.

Je toont wederom dat geen notie hebt, wat de Bijbel werkelijk leert.

Mattheüs 7:
21 Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen me zegt, zal het Koninkrijk van de hemel binnengaan, maar alleen degene die de wil doet van mijn Vader in de hemel.
23 Dan zal ik openlijk tegen ze zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend! Ga weg, wetteloze mensen!” NWV.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10111
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 20 feb 2024, 11:11
Messenger schreef: 13 feb 2024, 18:58
Ik zou niet weten waarom ik zoiets zou doen. Heb jij soms altijd toezicht hebben? En moet je altijd gecontroleerd worden?
Ga jij jatten bij de Zelfscan als er geen personeel is?


God zegt de mens : "Uw wil is Mijn wil. En Mijn wil geschiedde." Kortom, de Vrije Wil.

Dat is onzin, je komt hoe dan ook Thuis bij God.
Je weet dus niet waarom mensen de verkeersregels negeren?
Er zijn tig redenen waarom mensen dat doen.
Precies. Er zijn vele redenen waarom mensen dat doen. Ik snap niet wat voor punt je hiermee wil maken op geloofsgesprek.
Ik heb al vele malen uitgelegd waarom God ons de vrije wil geeft en niet oordeelt.
Alpha schreef: Nee, ik heb geen toezicht en waarschuw mensen niet uit eigen belang.
Als een auto een defect licht heeft, dat probeer ik mensen daar op attent te maken.
Het kost onnodig geld en dat wil ik hen besparen.
Wat nobel van je. Ik doe dat ook, mensen attent maken op een defect licht. Maar als ze dronken de auto instappen bel ik 112.
Alpha schreef: Ik jat uit principe niet.
Ik ook niet. Een gevonden mobieltje of portefeuille geef ik terug aan de rechtmatige eigenaar.
Alpha schreef: Als je de Bijbelse normen en waarden negeert, gaat de deur naar het aardse paradijs dicht.
Bijbelse normen en waarden zijn niet van deze tijd en hebben hun zeggingskracht voor velen verloren.
Of denk je dat het nog altijd gebruik is opstandige tieners buiten de stadspoort te stenigen?
Alpha schreef: Als je de Bijbel leest, zie je dat Jezus zegt: "Niet mijn wil, maar Uw wil geschiedde."
Jezus heeft ervaren dat Gods wil het beste voor iedereen betekent, die luistert.
Ik lees dat wel in de bijbel maar beschouw het als bullsh*t, door mensen geschreven. De vrije wil betekent juist dat God de mens zegt:"Jouw wil is Mijn wil."
Alpha schreef: Je toont wederom dat geen notie hebt, wat de Bijbel werkelijk leert.
Ja dat weet ik wel maar ik heb er maling aan. Het komt niet van God.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Alpha »

Pyro_123 schreef: 14 feb 2024, 10:31
Yours schreef: 14 feb 2024, 09:44 om weer on topic te komen, wens ik iedereen, met of zonder ‘echte’ bijbel, toe wat Aldous Huxley in zijn boek ‘Eeuwige Wijsheid’ schreef: de
In 1 Tim.6:16 wordt ons meegedeeld dat God 'een ontoegankelijk licht bewoont, dat geen der mensen gezien heeft of zien kan.
Wat de vraag oproept of je een licht kan ontmoeten dat je niet kan zien. En als je het al ontmoet, hoe je dat dan weet aangezien je het niet ziet.
Maar dat is wellicht iets voor een nieuw onderwerp.
1 Tim.6:
15 die de gelukkige en enige Machthebber op de daarvoor vastgestelde tijd zal tonen. Hij is de Koning van hen die als koningen regeren en Heer van hen die als heren regeren,
16 degene die als enige onsterfelijkheid heeft, die in een ontoegankelijk licht woont, die door geen mens gezien is of gezien kan worden. Hem komt eer en eeuwige macht toe. Amen.

Saulus (Paulus) van Tarsus werd door dat licht blind, toen de hemelse Jezus hem aansprak.

Han 9:
Terwijl hij onderweg was en in de buurt van Damaskus kwam, werd hij plotseling omgeven door een fel licht uit de hemel.
4 Hij viel op de grond en hoorde een stem zeggen: ‘Saul, Saul, waarom vervolg je mij?’
5 Hij vroeg: ‘Heer, wie bent u?’ Het antwoord was: ‘Ik ben Jezus, die jij vervolgt.
6 Maar sta op en ga de stad in. Daar zul je te horen krijgen wat je moet doen.’
7 De mannen die met hem meereisden, waren sprakeloos, want ze hoorden wel een stem maar zagen niemand.
8 Saulus kwam overeind en hoewel zijn ogen open waren, zag hij niets. Ze namen hem dus bij de hand en brachten hem Damaskus binnen.

Na zijn opstanding werd Jezus als koning aangesteld over de toekomstige nieuwe aarde.
Hij werd onsterfelijk gemaakt, net als de heren (de 144.000) die met Jezus over de aarde gaan regeren.

Romeinen 6:5 Als we één met hem zijn geworden door te sterven zoals hij, zullen we zeker ook één met hem zijn doordat we worden opgewekt zoals hij. NWV.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 20 feb 2024, 11:24
Alpha schreef: 20 feb 2024, 11:11
Je weet dus niet waarom mensen de verkeersregels negeren?
Er zijn tig redenen waarom mensen dat doen.
Precies. Er zijn vele redenen waarom mensen dat doen. Ik snap niet wat voor punt je hiermee wil maken op geloofsgesprek.
Ik heb al vele malen uitgelegd waarom God ons de vrije wil geeft en niet oordeelt.
Alpha schreef: Nee, ik heb geen toezicht en waarschuw mensen niet uit eigen belang.
Als een auto een defect licht heeft, dat probeer ik mensen daar op attent te maken.
Het kost onnodig geld en dat wil ik hen besparen.
Wat nobel van je. Ik doe dat ook, mensen attent maken op een defect licht. Maar als ze dronken de auto instappen bel ik 112.
Alpha schreef: Ik jat uit principe niet.
Ik ook niet. Een gevonden mobieltje of portefeuille geef ik terug aan de rechtmatige eigenaar.
Alpha schreef: Als je de Bijbelse normen en waarden negeert, gaat de deur naar het aardse paradijs dicht.
Bijbelse normen en waarden zijn niet van deze tijd en hebben hun zeggingskracht voor velen verloren.
Of denk je dat het nog altijd gebruik is opstandige tieners buiten de stadspoort te stenigen?
Alpha schreef: Als je de Bijbel leest, zie je dat Jezus zegt: "Niet mijn wil, maar Uw wil geschiedde."
Jezus heeft ervaren dat Gods wil het beste voor iedereen betekent, die luistert.
Ik lees dat wel in de bijbel maar beschouw het als bullsh*t, door mensen geschreven. De vrije wil betekent juist dat God de mens zegt:"Jouw wil is Mijn wil."
Alpha schreef: Je toont wederom dat geen notie hebt, wat de Bijbel werkelijk leert.
Ja dat weet ik wel maar ik heb er maling aan. Het komt niet van God.
Inderdaad is jouw mening niet uit de Bijbel afkomstig, dus niet van God.

De Bijbelse normen zijn eeuwig en dus "up to date".

Jakobus 1:22 Luister niet alleen naar het woord maar leef er ook naar, anders bedrieg je jezelf met onjuiste redenaties. NWV.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Alpha »

Tufkah schreef: 16 feb 2024, 17:17
Ik zie hier geen aanwijzingen voor een hiernamaals in. Het paradijs is zelfs hiervoormaals.[/quote]
Het paradijs was Gods oorspronkelijke voornemen en dat voornemen is nooit veranderd.

Lukas 23:
42 Daarna zei hij: ‘Jezus, denk aan mij wanneer je in je Koninkrijk gekomen bent.’
43 Hij antwoordde: ‘Ik verzeker je vandaag: jij zult met mij in het paradijs zijn.

Is het paradijs is de hemel of op aarde?

Johannes 3:13 Bovendien is er nooit iemand naar de hemel opgestegen behalve hij die uit de hemel is neergedaald, de Mensenzoon.

Openbaring 21:1 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de vroegere hemel en de vroegere aarde waren voorbijgegaan, en de zee is er niet meer.

De zee is een synoniem voor slechte, opstandige mensen.
Dat kan je bijna dagelijks op de TV zien.

Jes 57:20 ‘Maar slechte mensen zijn als de onstuimige zee die niet tot rust kan komen,
waarvan het water zeewier en slijk blijft opwerpen

Een herhaling van:

Jesaja 65:17 Want kijk, ik schep een nieuwe hemel en een nieuwe aarde en aan de dingen van vroeger zal niet meer worden gedacht, ze zullen niet meer in het hart opkomen.

2 Petrus 3:13 Maar volgens zijn belofte verwachten we een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, en daarin zal rechtvaardigheid heersen. NWV.
Laatst gewijzigd door Alpha op 20 feb 2024, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Alpha »

Tufkah schreef: 17 feb 2024, 23:37De Weg kan alleen geweten worden door de Weg te gaan. Filosoferen over wat of waar de Weg naar leidt is erg vrijblijvend als het niet uit de praktijk afkomstig is.
Mattheüs 7:
13 Ga naar binnen door de nauwe poort, want breed is de poort en wijd is de weg die naar de vernietiging leidt, en veel mensen gaan daardoor naar binnen.
14 Maar nauw is de poort en smal is de weg die naar het leven leidt, en maar weinig mensen vinden die. NWV.

De Bijbel is duidelijk waar "de weg" naar toe leidt.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10111
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 20 feb 2024, 11:32Inderdaad is jouw mening niet uit de Bijbel afkomstig, dus niet van God.
Ik heb God ervaren en inzichten verkregen en begrepen hoe ik de bijbel kan fileren op onzin. Er staan juiste dingen in maar de meeste verzen zijn quatsch.
Alpha schreef: De Bijbelse normen zijn eeuwig en dus "up to date".
Oh ja joh? Dus opstandige tieners worden nog steeds gestenigd zoals in de bijbel wordt verordonneerd?
Alpha schreef: Jakobus 1:22 Luister niet alleen naar het woord maar leef er ook naar, anders bedrieg je jezelf met onjuiste redenaties. NWV.
Bestudeer niet alleen de bijbel anders bedrieg je jezelf met onjuiste redenaties denk ik dan.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 20 feb 2024, 12:09
Alpha schreef: 20 feb 2024, 11:32Inderdaad is jouw mening niet uit de Bijbel afkomstig, dus niet van God.
Ik heb God ervaren en inzichten verkregen en begrepen hoe ik de bijbel kan fileren op onzin. Er staan juiste dingen in maar de meeste verzen zijn quatsch.
Alpha schreef: De Bijbelse normen zijn eeuwig en dus "up to date".
Oh ja joh? Dus opstandige tieners worden nog steeds gestenigd zoals in de bijbel wordt verordonneerd?
Alpha schreef: Jakobus 1:22 Luister niet alleen naar het woord maar leef er ook naar, anders bedrieg je jezelf met onjuiste redenaties. NWV.
Bestudeer niet alleen de bijbel anders bedrieg je jezelf met onjuiste redenaties denk ik dan.
Satan is m.i. degene die beweert, dat de Bijbel onzin is.

De steniging van mensen betrof leden van Gods verbond, die de wet overtraden.
Deze mozaïsche wet is niet op volgelingen van Jezus van toepassing.

Ik bestudeer niet alleen de Bijbel, maar kijk ook naar de achtergronden, het hoe en waarom.

Vandaar dat de Bijbel duidelijk is: Mensen die de Bijbelse normen en waarden opzettelijk overtreden, kunnen niet in Gods koninkrijk komen.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10111
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 20 feb 2024, 12:16
Messenger schreef: 20 feb 2024, 12:09
Ik heb God ervaren en inzichten verkregen en begrepen hoe ik de bijbel kan fileren op onzin. Er staan juiste dingen in maar de meeste verzen zijn quatsch.

Oh ja joh? Dus opstandige tieners worden nog steeds gestenigd zoals in de bijbel wordt verordonneerd?

Bestudeer niet alleen de bijbel anders bedrieg je jezelf met onjuiste redenaties denk ik dan.
Satan is m.i. degene die beweert, dat de Bijbel onzin is.
En omdat dit in de bijbel staat geloof je dat. Zelfs aan de hand van bijbelteksten heb ik duidelijk proberen te maken dat wat Satan verweten wordt, gewoon het werk van God zelf is, blijf je over Satan ouwenelen.
Alpha schreef: De steniging van mensen betrof leden van Gods verbond, die de wet overtraden.
Deze mozaïsche wet is niet op volgelingen van Jezus van toepassing.
God heeft geen wetten gemaakt, Mozes heeft de tien geboden bedacht. Hij was leider van een volk en wilde de macht behouden. Zo beweerde hij de Wet van God te hebben gekregen en dat hij daardoor uitverkoren was. Waarom smeet hij die stenen tafelen eigenlijk stuk?
Alpha schreef: Ik bestudeer niet alleen de Bijbel, maar kijk ook naar de achtergronden, het hoe en waarom.
Deed je dat maar...
Alpha schreef: Vandaar dat de Bijbel duidelijk is: Mensen die de Bijbelse normen en waarden opzettelijk overtreden, kunnen niet in Gods koninkrijk komen.
Gods Koninkrijk is in jou en om jou heen. Het is overal, er is niets anders, Je hoeft er dus niet te komen, want je bent er al.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Mullog »

Alpha schreef: 20 feb 2024, 10:55
Mullog schreef: 13 feb 2024, 17:21 ...
Die boer negeerde de gegevens en dus de waarschuwingen.
Dat doe jij ook, je ziet de waarschuwingen niet of je wilt ze niet zien en gebruik je allerlei drogredenen.
Ik herhaal het nogmaals:
Ik denk dat jij het niet begrijpt. Jij waarschuwt ons dat we bijbelse waarschuwingen niet moeten negeren. En je weet niet beter dan te komen met een voorbeeld waar niks bijbels aan is.
Tufkah
Berichten: 1216
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Tufkah »

Alpha schreef: 20 feb 2024, 12:05
Tufkah schreef: 17 feb 2024, 23:37De Weg kan alleen geweten worden door de Weg te gaan. Filosoferen over wat of waar de Weg naar leidt is erg vrijblijvend als het niet uit de praktijk afkomstig is.
Mattheüs 7:
13 Ga naar binnen door de nauwe poort, want breed is de poort en wijd is de weg die naar de vernietiging leidt, en veel mensen gaan daardoor naar binnen.
14 Maar nauw is de poort en smal is de weg die naar het leven leidt, en maar weinig mensen vinden die. NWV.

De Bijbel is duidelijk waar "de weg" naar toe leidt.
Maar wat wil je nu eigenlijk mededelen met het citeren van deze verzen? Die verzen zijn mij niet onbekend, en ik onderschrijf ze ook. Maar dan verdwijn je weer een week voor je antwoord geeft. En zo wordt het nooit wat met dat gesprek tussen ons.

Daarnaast zie ik dat de NWV een kolossale fout herbergt in slechts deze 2 verzen. Dus als je de verkeerde vertaling leest, dan wordt het nooit wat met die smalle weg. Voor de lezers zal ik even de juiste vertaling plaatsen:

13 Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort, en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die door dezelve ingaan;
14 Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden.

Zie je? In de NWV staat iets geheel anders. Dus dat je de Bijbel leest: chapeau. Maar nu nog wel even de goede versie zien te vinden. Anders blijf je maar op de brede weg en vindt je 'dezelve' niet.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Tufkah
Berichten: 1216
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Tufkah »

Overigens zie ik dan dat NBV 21 op Matt 7:13-14 gelijk is aan de NWV. NBV21 mag samen met de NWV bij de nepbijbels. De Willibrordvertaling geeft ook al dezelfde uitkomst.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 20 feb 2024, 13:10
Alpha schreef: 20 feb 2024, 12:16
Satan is m.i. degene die beweert, dat de Bijbel onzin is.
En omdat dit in de bijbel staat geloof je dat. Zelfs aan de hand van bijbelteksten heb ik duidelijk proberen te maken dat wat Satan verweten wordt, gewoon het werk van God zelf is, blijf je over Satan ouwenelen.
Alpha schreef: De steniging van mensen betrof leden van Gods verbond, die de wet overtraden.
Deze mozaïsche wet is niet op volgelingen van Jezus van toepassing.
God heeft geen wetten gemaakt, Mozes heeft de tien geboden bedacht. Hij was leider van een volk en wilde de macht behouden. Zo beweerde hij de Wet van God te hebben gekregen en dat hij daardoor uitverkoren was. Waarom smeet hij die stenen tafelen eigenlijk stuk?
Alpha schreef: Ik bestudeer niet alleen de Bijbel, maar kijk ook naar de achtergronden, het hoe en waarom.
Deed je dat maar...
Alpha schreef: Vandaar dat de Bijbel duidelijk is: Mensen die de Bijbelse normen en waarden opzettelijk overtreden, kunnen niet in Gods koninkrijk komen.
Gods Koninkrijk is in jou en om jou heen. Het is overal, er is niets anders, Je hoeft er dus niet te komen, want je bent er al.
Natuurlijk geloof ik datgene wat in de Bijbel staat.

Johannes 17:17 Heilig hen door de waarheid. Uw woord is waarheid.
Psalm 119:160 Waarheid is de essentie van uw woord. Al uw rechtvaardige oordelen duren voor eeuwig. NWV.

Is Jezus een leugenaar?

JHWH heeft vele wetten gemaakt, gebaseerd op de Bijbelse normen en waarden.
De Gulden regel is overal bekend en geaccepteerd.

Als je je jouw verzinsels schrapt, heb je een leeg blad.

Ik doe, wat ik zeg en probeer dat te onderbouwen.

Wat is Gods koninkrijk?
Er zijn vele beschrijvingen in de Bijbel te vinden.
De kenmerken zijn:
Geen oorlog, geen honger, geen ziekte, geen onrecht en een wereldwijde vrede en eenheid.

In jouw koninkrijk ontbreken die geheel, daarom zal dat koninkrijk ophouden te bestaan!
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Alpha »

Mullog schreef: 20 feb 2024, 13:57
Alpha schreef: 20 feb 2024, 10:55 Die boer negeerde de gegevens en dus de waarschuwingen.
Dat doe jij ook, je ziet de waarschuwingen niet of je wilt ze niet zien en gebruik je allerlei drogredenen.
Ik herhaal het nogmaals:
Ik denk dat jij het niet begrijpt. Jij waarschuwt ons dat we bijbelse waarschuwingen niet moeten negeren. En je weet niet beter dan te komen met een voorbeeld waar niks bijbels aan is.
Ik citeer slechts wat er in de Bijbel staat en probeer door een illustratie te verduidelijken.
Hoewel ik die zo eenvoudig mogelijk probeer weer te geven, is dat voor sommigen toch te moeilijk.
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Mullog »

Alpha schreef: 27 feb 2024, 12:20
Mullog schreef: 20 feb 2024, 13:57
Ik herhaal het nogmaals:
Ik denk dat jij het niet begrijpt. Jij waarschuwt ons dat we bijbelse waarschuwingen niet moeten negeren. En je weet niet beter dan te komen met een voorbeeld waar niks bijbels aan is.
Ik citeer slechts wat er in de Bijbel staat en probeer door een illustratie te verduidelijken.
Hoewel ik die zo eenvoudig mogelijk probeer weer te geven, is dat voor sommigen toch te moeilijk.
Wat begrijp je niet aan dat een Indonesische boer niet in de bijbel staat? Geef eens een voorbeeld van een bijbelse waarschuwing die deze eeuw iemand die niet ernaar geluisterd heeft in het verderf heeft gestort. Zo moeilijk moet dat voor een gelovige bijbel kenner toch niet zijn
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Alpha »

Tufkah schreef: 20 feb 2024, 14:32
Alpha schreef: 20 feb 2024, 12:05 Mattheüs 7:
13 Ga naar binnen door de nauwe poort, want breed is de poort en wijd is de weg die naar de vernietiging leidt, en veel mensen gaan daardoor naar binnen.
14 Maar nauw is de poort en smal is de weg die naar het leven leidt, en maar weinig mensen vinden die. NWV.

De Bijbel is duidelijk waar "de weg" naar toe leidt.
Maar wat wil je nu eigenlijk mededelen met het citeren van deze verzen? Die verzen zijn mij niet onbekend, en ik onderschrijf ze ook. Maar dan verdwijn je weer een week voor je antwoord geeft. En zo wordt het nooit wat met dat gesprek tussen ons.

Daarnaast zie ik dat de NWV een kolossale fout herbergt in slechts deze 2 verzen. Dus als je de verkeerde vertaling leest, dan wordt het nooit wat met die smalle weg. Voor de lezers zal ik even de juiste vertaling plaatsen:

13 Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort, en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die door dezelve ingaan;
14 Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden.

Zie je? In de NWV staat iets geheel anders. Dus dat je de Bijbel leest: chapeau. Maar nu nog wel even de goede versie zien te vinden. Anders blijf je maar op de brede weg en vindt je 'dezelve' niet.
Omdat ik niet aan een smartphone o.i.d. verslaafd ben, beperk ik mijn tijd op het internet.
Dat is een bewuste keuze.

Hoewel ik vaak een onderwerp aandraag waar over te discussiëren is, wordt dat hier genegeerd.

Een vertaling die oud Nederlands gebruikt, zoals de SV, leidt niet tot begrip van Gods woord.
Interessant is dat de SV op de King James is gebaseerd en de fouten daarin hebben overgenomen.
De rechten van de KJV en vele andere vertalingen, waaronder de Russische Makarios-bijbel, zijn door het WTG verworven.
Jehovah’s Getuigen lieten vervolgens bijna 300.000 exemplaren van de Makarios-bijbel in Italië drukken om ze in heel Rusland en in de vele andere landen waar Russisch wordt gesproken, te verspreiden.

Een tante las dagelijks voor uit de SV.
Ik was dan ook erg benieuwd of ze wel begreep, wat ze las.

Handelingen 8:
30 Filippus rende met de wagen mee en hoorde de man hardop de profeet Jesaja lezen, waarop hij vroeg: ‘Weet u eigenlijk wel wat u leest?’
31 Hij antwoordde: ‘Hoe zou dat ooit kunnen zonder dat iemand me helpt?’ Toen drong hij er bij Filippus op aan om in te stappen en bij hem te komen zitten. NWV.

Zij antwoorde: "dat interesseert mij niet en wierp de bijbel weer in de krantenbak".
Toen zij stervende was, toonde ze haar gebrek aan geloof.
Ze was doodsbang.

Wat deze tekst betreft, die volgens jou fout vertaald zo zijn:

Mattheüs 7:
13 Ga naar binnen door de nauwe poort, want breed is de poort en wijd is de weg die naar de vernietiging leidt, en veel mensen gaan daardoor naar binnen.
14 Maar nauw is de poort en smal is de weg die naar het leven leidt, en maar weinig mensen vinden die. NWV.

13 Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort, en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die door dezelve ingaan;
14 Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden. SV

13 Ga binnen door de nauwe poort, want wijd is de poort en breed is de weg die naar het verderf leidt, en velen zijn er die daardoor naar binnen gaan;
14 maar de poort is nauw en de weg is smal die naar het leven leidt, en weinigen zijn er die hem vinden. HSV

13 Enter ye in at the strait gate: for wide [is] the gate, and broad [is] the way, that leadeth to destruction, and many there be which go in thereat:
14 Because strait [is] the gate, and narrow [is] the way, which leadeth unto life, and few there be that find it. KJV

13 “Enter by the narrow gate; for wide is the gate and broad is the way that leads to destruction, and there are many who go in by it.
14 Because narrow is the gate and difficult is the way which leads to life, and there are few who find it. NKJV.

13 “Go in through the narrow gate,because broad is the gate and spacious is the road leading off into destruction, and many are going in through it; 14 whereas narrow is the gate and cramped the road leading off into life, and few are finding it. NWV

13 “Enter by the narrow gate. For the gate is wide and the way is easya that leads to destruction, and those who enter by it are many.
14 For the gate is narrow and the way is hard that leads to life, and those who find it are few. ESV

13 “You can enter God’s Kingdom only through the narrow gate. The highway to hellf is broad, and its gate is wide for the many who choose that way. 14 But the gateway to life is very narrow and the road is difficult, and only a few ever find it. NLT


Je kan ze hier met elkaar vergelijken.
Als je meerdere (Engelse) vertalingen met elkaar vergelijkt, kan je goed zien welke de King James als basis hebben gebruik.

Duidelijk is, dat de taal in de loop der tijd veranderd en daarmee ook het begrip.
Bij Jg hebben ze nu alle Nieuwe Wereld Vertalingen in honderden talen vertaald, zodat iedereen de Bijbel in zijn eigen taal kan begrijpen.
Iedereen heeft dan dezelfde Bijbel, ongeacht de taal, met elkaar bespreken.

Het begrip van de bijbel komt op de achtergrond, als je de vertaling baseert op talen, die niet meer in gebruik zijn.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Alpha »

Mullog schreef: 27 feb 2024, 12:44
Alpha schreef: 27 feb 2024, 12:20 Ik citeer slechts wat er in de Bijbel staat en probeer door een illustratie te verduidelijken.
Hoewel ik die zo eenvoudig mogelijk probeer weer te geven, is dat voor sommigen toch te moeilijk.
Wat begrijp je niet aan dat een Indonesische boer niet in de bijbel staat? Geef eens een voorbeeld van een bijbelse waarschuwing die deze eeuw iemand die niet ernaar geluisterd heeft in het verderf heeft gestort. Zo moeilijk moet dat voor een gelovige bijbel kenner toch niet zijn
Je reageert dus op de letter en niet op de geest, over wat ik precies bedoel.
Lastig voor je, nietwaar?

De Joodse Schriftgeleerden probeerden Jezus op zijn woorden te vangen.
Ze zetten daarmee zichzelf herhaaldelijk te kijk.
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door peda »

Prachtig de doven-dans.
Een ieder hoort de eigen muziek, die de ander niet hoort of wil horen.
Vervolgens "'danst"' een ieder op de eigen gehoorde muziek.
Van een dans duet is uiteraard geen sprake, maar zo'n duet is tussen betrokkenen ook helemaal niet de bedoeling.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10111
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 27 feb 2024, 12:16
Messenger schreef: 20 feb 2024, 13:10
En omdat dit in de bijbel staat geloof je dat. Zelfs aan de hand van bijbelteksten heb ik duidelijk proberen te maken dat wat Satan verweten wordt, gewoon het werk van God zelf is, blijf je over Satan ouwenelen.

God heeft geen wetten gemaakt, Mozes heeft de tien geboden bedacht. Hij was leider van een volk en wilde de macht behouden. Zo beweerde hij de Wet van God te hebben gekregen en dat hij daardoor uitverkoren was. Waarom smeet hij die stenen tafelen eigenlijk stuk?

Deed je dat maar...

Gods Koninkrijk is in jou en om jou heen. Het is overal, er is niets anders, Je hoeft er dus niet te komen, want je bent er al.
Natuurlijk geloof ik datgene wat in de Bijbel staat.

Johannes 17:17 Heilig hen door de waarheid. Uw woord is waarheid.
Psalm 119:160 Waarheid is de essentie van uw woord. Al uw rechtvaardige oordelen duren voor eeuwig. NWV.
Nou het klinkt bijna overtuigend als de bijbel dat zelf zegt!
Alpha schreef: Is Jezus een leugenaar?
Dat denk ik niet, maar er zijn hem wel woorden in de mond gelegd volgens mij die afbreuk doen aan zijn echte woorden.
Alpha schreef: JHWH heeft vele wetten gemaakt, gebaseerd op de Bijbelse normen en waarden.
Er is slechts 1 'wet' en dat is de vrije wil waaraan niet getornd wordt door God.
Alpha schreef: De Gulden regel is overal bekend en geaccepteerd.
Die bestond al ver voor het christendom en is geen regel maar advies.
Alpha schreef: Als je je jouw verzinsels schrapt, heb je een leeg blad.
Als je de verzinsels in de bijbel schrapt hou je misschien een foldertje over. En dat wat dan overblijft past wellicht precies op mijn lege blad en komt het overeen met wat ik de hele tijd al verkondig.
Alpha schreef: Ik doe, wat ik zeg en probeer dat te onderbouwen.

Wat is Gods koninkrijk?
Er zijn vele beschrijvingen in de Bijbel te vinden.
De kenmerken zijn:
Geen oorlog, geen honger, geen ziekte, geen onrecht en een wereldwijde vrede en eenheid.

In jouw koninkrijk ontbreken die geheel, daarom zal dat koninkrijk ophouden te bestaan!
Oorlog, honger, ziekte, onrecht, vrede en eenheid zijn zaken die de mens collectief kan oplossen als men daar simpel voor kiest met de vrije wil. Gods almacht zorgt vervolgens voor de uitkomsten.

Die zaken bestaan nog altijd omdat mensen niet weten dat ze de macht zelf hebben om ze te veranderen. Ze weten ook niet dat hun eerste keuze vaak niet uitkomt zoals verwacht, omdat de mensen geloven dat ze niet waardige schepsels zijn die afhankelijk zijn van God. Ze geloven niet in de echt vrije wil en de almacht die hen ten dienst staat. Hun onderliggende keuzes en verwachtingen zijn meestal ondermijnend in plaats van ondersteunend. En zo komen de initiële wensen zelden uit.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Tufkah
Berichten: 1216
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 27 feb 2024, 13:24 Prachtig de doven-dans.
Een ieder hoort de eigen muziek, die de ander niet hoort of wil horen.
Vervolgens "'danst"' een ieder op de eigen gehoorde muziek.
Van een dans duet is uiteraard geen sprake, maar zo'n duet is tussen betrokkenen ook helemaal niet de bedoeling.
Iedereen is hier aan het line dancen. Met ze alle voor ons zelluf!
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door peda »

Tufkah schreef: 27 feb 2024, 14:45
peda schreef: 27 feb 2024, 13:24 Prachtig de doven-dans.
Een ieder hoort de eigen muziek, die de ander niet hoort of wil horen.
Vervolgens "'danst"' een ieder op de eigen gehoorde muziek.
Van een dans duet is uiteraard geen sprake, maar zo'n duet is tussen betrokkenen ook helemaal niet de bedoeling.
Iedereen is hier aan het line dancen. Met ze alle voor ons zelluf!
Het mooie van line dancing is wel de gemeenschappelijke beweging in gelijke richting ( grootste gemene deler ).
Bij de doven-dans ontbreekt elke vorm van dans-synchronisatie.