Terug in de tijd reizen....

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door hopper »

HJW schreef: 18 aug 2020, 08:54
Bonjour schreef: 18 aug 2020, 08:50 Je moet mij ook niet terug laten reizen. Ik zou de geschiedenis gaan aanpassen.
Die neiging zou ik ook moeten onderdrukken.
Even Hitler doodschieten of dat soort dingen.
Ik doe mijn best dat niet te doen, maar ik begrijp wat je bedoelt.
Afgezien van de grootvaderparadox denk ik dat het doodschieten van Hitler nutteloos is.
Voor hem in de plaats een andere volksmenner. Het interbellum was instabiel, net zoals we nu een min of meer instabiele tijd mee maken.
Zo heeft Trump dood schieten ook geen zin. De Amerikaanse samenleving was toe aan een volksmenner. Zeker na 8 jaar een zwarte president was er kennelijk een rechtsextremist aan de beurt.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door HJW »

hopper schreef: 18 aug 2020, 15:37Afgezien van de grootvaderparadox denk ik dat het doodschieten van Hitler nutteloos is.
Voor hem in de plaats een andere volksmenner. Het interbellum was instabiel, net zoals we nu een min of meer instabiele tijd mee maken.
Zo heeft Trump dood schieten ook geen zin. De Amerikaanse samenleving was toe aan een volksmenner. Zeker na 8 jaar een zwarte president was er kennelijk een rechtsextremist aan de beurt.
Klopt. Tocjh zou je de neiging kunnen hebben. Niet wetende wat de gevolgen dan zouden zijn geweest.
Misschien had Duitsland het veel langer uitgezongen als een veel intelligenter en stabieler iemand als Rommel de fuhrer was geweest.

Ik wilde aangeven dat ik die neiging onderdrukt heb, en dat wens tot tijdreizen een andere interesse grondslag heeft.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door hopper »

HJW schreef: 18 aug 2020, 15:42
hopper schreef: 18 aug 2020, 15:37Afgezien van de grootvaderparadox denk ik dat het doodschieten van Hitler nutteloos is.
Voor hem in de plaats een andere volksmenner. Het interbellum was instabiel, net zoals we nu een min of meer instabiele tijd mee maken.
Zo heeft Trump dood schieten ook geen zin. De Amerikaanse samenleving was toe aan een volksmenner. Zeker na 8 jaar een zwarte president was er kennelijk een rechtsextremist aan de beurt.
Klopt. Tocjh zou je de neiging kunnen hebben. Niet wetende wat de gevolgen dan zouden zijn geweest.
Misschien had Duitsland het veel langer uitgezongen als een veel intelligenter en stabieler iemand als Rommel de fuhrer was geweest.

Ik wilde aangeven dat ik die neiging onderdrukt heb, en dat wens tot tijdreizen een andere interesse grondslag heeft.
Precies. Iemand als Rommel had fuhrer kunnen worden. Hitler was een strategisch onbenul en door Hitler te vermoorden had men het veel erger kunnen maken.

Tijdsinhoud heeft de neiging om in een opkomende en neergaande beweging steeds te repeteren.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door Petra »

HJW schreef: 18 aug 2020, 07:05
Petra schreef: 18 aug 2020, 03:09 Stel je voor dat ik eeuwen in de tijd teruggeslingerd word.. zou ik dan veel kunnen met de kennis die ik als moderne mens heb?
Ik ken elektriciteit, ik snap hoe een batterij werkt. Maar zou ik dat van de grond kunnen opbouwen zonder wikipedia ernaast?
Of penicilline of antibiotica ontdekken. Of een platenspeler, telefoon of TV. Zou ik Newtons, Einsteins of Darwins leringen aan de vrouw/man kunnen brengen?
Maar hemel..misschien zijn er wel andere dingen veel belangrijker .. ik vrees dat ik nog niet eens een aardappel kan verbouwen of een brood bakken. :lol:
Ik zou ook vooral mensen willen ontmoeten, oude natuur willen zien.
Waarom zou ik Einstein willen uitleggen ? Daar kunnen de mensen in die tijd toch niets mee.
Het heeft weinig zin om in de eerste eeuw mensen te gaan uitleggen wat een helicopter is.
Aanpassen aan de tijd van toen.
Ja op die gedachte hinkte ik ook... wat kun je er allemaal mee, al die kennis van nu.
Uitleggen dat de aarde een bolletje is en om de zon draait... wat heb je eraan als de tijd er nog niet rijp voor is.
En hoe goed kun je het uitleggen? Hoeveel weet je nou werkelijk? Ik kan best vertellen dat het zonlicht er ong. 8 minuten over doet om de aarde te bereiken..maar daar blijft het bij, aantonen ...zou niet weten hoe.

Terug naar de natuur..stel ik me zo voor dat ik op dag 1 al overlopen word door een mammoet. :lol:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10111
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door Messenger »

In de film Alien Code is er een interessant gesprek aan het einde tussen een mens die leeft in lineaire tijd en een buitenaards wezen dat daarbuiten leeft.
Als je de film nog wil gaan zien, lees dan niet verder vanwege spoilers.

De dialoog met tekst, zonder beelden uit de film:
https://www.youtube.com/watch?v=xXJ8BQ-GOzE
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door Snelheid »

Terug in de tijd verschrikkelijk, de zeelui hadden liever zweepslagen dan dat ze naar de chirurgijn moesten.

Deze huidige samenleving van alles los is ook niks maar toch maar hier in de tegenwoordigheid.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10111
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door Messenger »

Het leven met lineaire tijd is als het tuinieren met zaadjes die na verloop van tijd uitkomen. Het is alleen zo dat we niet precies weten wàt we zaaien en dus ook niet precies wàt we gaan oogsten. We hebben niet altijd het idee dat hetgeen wordt geoogst ook door ons gezaaid is en dat we afhankelijk zijn van iets buiten ons.

In de lineaire tijd verloopt het leven met vertraging, waardoor we niet zien wat het exacte effect is van wat gezaaid wordt. Daardoor is de oogst niet altijd gewenst.

Buiten de lineaire tijd heb je het overzicht over alle uitkomsten en is het gericht kiezen wat je wenst. Alsof de tafel bezaaid ligt met papiertjes met daarop de uitkomst, die je - wanneer de uitkomst gekozen is - op de papierprikker prikt.

Alles vindt simultaan plaats (de tafel met alle mogelijke uitkomsten) en sequentieel (gekozen uitkomsten die op de prikker gaan). Sequenmultaan, een begrip samengevoegd uit simultaan en sequentieel.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.