Hebben we een ziel ?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Petra »

peda schreef: 30 okt 2021, 12:16 Hallo Messenger,

Jij volgt niet de christelijke visie en bijvoorbeeld Hopper ook niet. Dat jullie een andere overtuiging hebben als de christelijke betekent dat je in het vervolgtraject tot andere conclusies kunt komen. Ik beschrijf de in de mijn ogen main-stream christelijke zielen-visie en ben dan benieuwd of er vanuit de christelijke kijk op de zaken ook christelijke monisten zijn.
Hi Peda,
Ik ben geen christen en veel weet ik er niet van maar naar wat ik las is de christelijke visie toch monistisch.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ziel_(filosofie)
Na de dood keert de geest terug tot God die haar gegeven heeft, terwijl de ziel neerdaalt in het dodenrijk.
En in de opstanding worden geest, ziel en lichaam weer één.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door peda »

Petra schreef: 30 okt 2021, 13:23
peda schreef: 30 okt 2021, 12:16 Hallo Messenger,

Jij volgt niet de christelijke visie en bijvoorbeeld Hopper ook niet. Dat jullie een andere overtuiging hebben als de christelijke betekent dat je in het vervolgtraject tot andere conclusies kunt komen. Ik beschrijf de in de mijn ogen main-stream christelijke zielen-visie en ben dan benieuwd of er vanuit de christelijke kijk op de zaken ook christelijke monisten zijn.
Hi Peda,
Ik ben geen christen en veel weet ik er niet van maar naar wat ik las is de christelijke visie toch monistisch.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ziel_(filosofie)
Na de dood keert de geest terug tot God die haar gegeven heeft, terwijl de ziel neerdaalt in het dodenrijk.
En in de opstanding worden geest, ziel en lichaam weer één.
Ik zie het toch als dualistisch omdat er een blijvend verschil is tussen God en mensenziel. Beiden leven in ongelijke kwaliteit naast elkaar, zowel vóór de opstanding als na de opstanding. De mens wordt nooit God ( wel bij Messenger ) en blijft altijd anders als God, althans zo interpreteer ik het main-stream christendom. Eeuwige ongelijkheid staat bij mij voor dualisme.
Het is vanuit de christelijke hoek over dit thema zeer rustig, eigenlijk jammer in mijn optiek.
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Mullog »

Leon schreef: 30 okt 2021, 09:18
Mullog schreef: 30 okt 2021, 08:48
Mooi dat je een lijntje naar God hebt en dat hij doet wat jij wilt. Hoe heb je hem ervan weten te overtuigen dat de mentaliteit die jij als niet waardig ziet voor hem een criterium is geworden?
Je omzeilt de vraag door een suggestieve vraag, alsof ik God mijn wil opleg.

Uiteindelijk heeft God voor elk levenspad een open hart, denk ik. Maar alsnog, redelijk nadenkend, kan je zorgen dat je yolo niet ondersteunt. Anders ben je dus geen redelijk mens. Die pretentie heb ik in ieder geval wel, jij toch ook?
Welke vraag? Ik lees en las een verklaring wat wordt ondersteund door het ontbreken van een vraagteken in de tekst. Mijn "suggestieve" vraag is niet meer dan het wijzen op de consequentie van je verklaring.

Kun je me uitleggen dat als ik yolo ondersteun ik opeens een onredelijk mens ben? Wat heeft dat überhaupt met redelijkheid of onredelijkheid als mens te maken? En ik lees er dan achteraan dat jij een pretentie hebt. Maar gezien de ingewikkelde zinsconstructies met dubbele ontkenningen is het mij niet helemaal duidelijk of je nu de pretentie hebt redelijk of onredelijk te zijn. Aangezien ik altijd van het goede in de mens uitga, ga ik er maar vanuit dat je redelijk bedoelt ;)
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Mullog »

Zolderworm schreef: 30 okt 2021, 09:14
Mullog schreef: 30 okt 2021, 08:46
Laat ik voorop stellen dat ik begrijp dat een persoonlijke ervaring bijzonder ingrijpend kan zijn. Ik ken de verhalen van mensen die een BDE hebben gehad en wiens leven na die ervaring volledig veranderd is. En ik kan mij daar van alles bij voorstellen. Als je op een realistische manier ervaart hoe het hiernamaals eruit ziet dan komt dat binnen. Het zal voor de ervaringen die jij hier beschrijft niet anders zijn.

Maar de ervaring is een ding. Of de ervaring de werkelijkheid is, is wat anders. En met alle respect, wat ik lees doet mij dan denken aan iets als Ghost Hunters (TV series) waar in duistere gebouwen met veel infrarood opnames een sfeertje van geheimzinnigheid en een hoop paniek moeten suggereren dat de er geesten rondwaren.
Mijn oma stond (zweefde) na haar dood gewoon klip en klaar, in volledig ornaat, en duidelijk, aan de andere kant van het raam. Daar was geen enkele schimmigheid bij. De honden begonnen eerst tegen de gesloten gordijnen te blaffen. M'n tante schoof het gordijn opzij en daar stond ze. Klip en klaar een beetje licht te geven.
Maar het is een persoonlijke ervaring. Het is niet bedoeld als betoog dat geesten bestaan. Dat moet ieder voor zich bepalen.
Ik heb al uitgelegd hoe ik erin zit. Je kunt met nog wel honderd voorbeelden komen maar het voegt naar mijn mening niks toe.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Leon »

Mullog schreef: 30 okt 2021, 16:53
Leon schreef: 30 okt 2021, 09:18

Je omzeilt de vraag door een suggestieve vraag, alsof ik God mijn wil opleg.

Uiteindelijk heeft God voor elk levenspad een open hart, denk ik. Maar alsnog, redelijk nadenkend, kan je zorgen dat je yolo niet ondersteunt. Anders ben je dus geen redelijk mens. Die pretentie heb ik in ieder geval wel, jij toch ook?
Welke vraag? Ik lees en las een verklaring wat wordt ondersteund door het ontbreken van een vraagteken in de tekst. Mijn "suggestieve" vraag is niet meer dan het wijzen op de consequentie van je verklaring.

Kun je me uitleggen dat als ik yolo ondersteun ik opeens een onredelijk mens ben? Wat heeft dat überhaupt met redelijkheid of onredelijkheid als mens te maken? En ik lees er dan achteraan dat jij een pretentie hebt. Maar gezien de ingewikkelde zinsconstructies met dubbele ontkenningen is het mij niet helemaal duidelijk of je nu de pretentie hebt redelijk of onredelijk te zijn. Aangezien ik altijd van het goede in de mens uitga, ga ik er maar vanuit dat je redelijk bedoelt ;)
De vraag is of je de waardigheid ondersteunt die niet uitgaat van yolo. Dat zie ik namelijk als redelijk. De consequenties van yolo ondersteunen zijn volgens mij allerlei egocentrisch en zelfzuchtig gedrag. Jegeeft dan dus met die visie yolo het verkeerde signaal af. Omdat het te moeilijk wordt met ontkenningen, het gaat om een waardigheid ondersteunen die de mogelijkheid open houdt van eeuwig leven bij God.
[uit principe ben ik voor principes]
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Mullog »

Leon schreef: 30 okt 2021, 17:12
Mullog schreef: 30 okt 2021, 16:53
Welke vraag? Ik lees en las een verklaring wat wordt ondersteund door het ontbreken van een vraagteken in de tekst. Mijn "suggestieve" vraag is niet meer dan het wijzen op de consequentie van je verklaring.

Kun je me uitleggen dat als ik yolo ondersteun ik opeens een onredelijk mens ben? Wat heeft dat überhaupt met redelijkheid of onredelijkheid als mens te maken? En ik lees er dan achteraan dat jij een pretentie hebt. Maar gezien de ingewikkelde zinsconstructies met dubbele ontkenningen is het mij niet helemaal duidelijk of je nu de pretentie hebt redelijk of onredelijk te zijn. Aangezien ik altijd van het goede in de mens uitga, ga ik er maar vanuit dat je redelijk bedoelt ;)
De vraag is of je de waardigheid ondersteunt die niet uitgaat van yolo. Dat zie ik namelijk als redelijk. De consequenties van yolo ondersteunen zijn volgens mij allerlei egocentrisch en zelfzuchtig gedrag. Jegeeft dan dus met die visie yolo het verkeerde signaal af. Omdat het te moeilijk wordt met ontkenningen, het gaat om een waardigheid ondersteunen die de mogelijkheid open houdt van eeuwig leven bij God.
Dus jij denkt dat als iemand uitgaat van yolo dat dit dan betekent dat die iemand een egocentrisch en misschien ook hedonistisch leven gaat leiden zonder oog voor anderen en alleen op zijn eigen vertier gericht?

Ik vind dit bijna een belediging.

Ik heb een gezin, kinderen en naar ik hoop ooit kleinkinderen. Ik wil die een toekomst geven en doe daarom alles in mijn vermogen om ze alle mogelijke kansen te geven. Daar hoort ook bij dat ik probeer te werken aan een samenleving waarin ze die kansen ook kunnen pakken. En naar mijn mening is dat een samenleving die sociaal is, die positief uitdagend is, die een vangnet heeft voor de zwakkeren en waarin respect is voor elkaar. Daar hoort ook bij dat ik mijn best doe om voor deze wereld te zorgen want k ik kan mijn kinderen geen toekomst geven als ze op een kaalgeslagen wereld tot aan hun nek in het plastic staan. En ik denk dat er heel veel yolo's zo inzitten.

En dan nu even voor de mensen die niet in yolo geloven. Dat zijn een stelletje egoïsten die het geen ene moer interesseert hoe de wereld er na hen uitziet want ze volgen blindelings een paar geboden en krijgen dan als beloning een eeuwig leven bij God. Dit om even te laten zien dat je die hele redenering van jou met het grootste gemak kunt omkeren.

Ik vraag mij af wie hier verkeerde signalen afgeeft.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door callista »

@Leon

Open je daarom een topic hierover [yolo] in het besloten gedeelte?
Samenleving zonder levensovertuiging
Waar alleen gelovigen toegang hebben? :roll: ...op een paar na en onderling daarover kunnen discussiëren?
Zo komt dat op mij over.....
Of zie ik dat verkeerd?
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Leon »

Mullog schreef: 30 okt 2021, 17:35
Leon schreef: 30 okt 2021, 17:12

De vraag is of je de waardigheid ondersteunt die niet uitgaat van yolo. Dat zie ik namelijk als redelijk. De consequenties van yolo ondersteunen zijn volgens mij allerlei egocentrisch en zelfzuchtig gedrag. Jegeeft dan dus met die visie yolo het verkeerde signaal af. Omdat het te moeilijk wordt met ontkenningen, het gaat om een waardigheid ondersteunen die de mogelijkheid open houdt van eeuwig leven bij God.
Dus jij denkt dat als iemand uitgaat van yolo dat dit dan betekent dat die iemand een egocentrisch en misschien ook hedonistisch leven gaat leiden zonder oog voor anderen en alleen op zijn eigen vertier gericht?

Ik vind dit bijna een belediging.

Ik heb een gezin, kinderen en naar ik hoop ooit kleinkinderen. Ik wil die een toekomst geven en doe daarom alles in mijn vermogen om ze alle mogelijke kansen te geven. Daar hoort ook bij dat ik probeer te werken aan een samenleving waarin ze die kansen ook kunnen pakken. En naar mijn mening is dat een samenleving die sociaal is, die positief uitdagend is, die een vangnet heeft voor de zwakkeren en waarin respect is voor elkaar. Daar hoort ook bij dat ik mijn best doe om voor deze wereld te zorgen want k ik kan mijn kinderen geen toekomst geven als ze op een kaalgeslagen wereld tot aan hun nek in het plastic staan. En ik denk dat er heel veel yolo's zo inzitten.

En dan nu even voor de mensen die niet in yolo geloven. Dat zijn een stelletje egoïsten die het geen ene moer interesseert hoe de wereld er na hen uitziet want ze volgen blindelings een paar geboden en krijgen dan als beloning een eeuwig leven bij God. Dit om even te laten zien dat je die hele redenering van jou met het grootste gemak kunt omkeren.

Ik vraag mij af wie hier verkeerde signalen afgeeft.
Het is geen belediging, het gaat erom dat je met het uitdragen van de visie yolo de mogelijke uitwassen van deze opvatting ondersteunt. Als jij dus niet gelooft dat die uitwassen er zijn en juist aan de andere kant liggen begrijp ik waarom je die visie blijft ondersteunen. Maar begrip heb ik er niet voor.
[uit principe ben ik voor principes]
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Leon »

callista schreef: 30 okt 2021, 17:49 @Leon

Open je daarom een topic hierover [yolo] in het besloten gedeelte?
Samenleving zonder levensovertuiging
Waar alleen gelovigen toegang hebben? :roll: ...op een paar na en onderling daarover kunnen discussiëren?
Zo komt dat op mij over.....
Of zie ik dat verkeerd?
Hallo Callista ik opende een ander topic in “Christedom en samenleving”, zijdelings gerelateerd, meer gerelateerd aan het onbegrip voor antivaxxers. Ik wist niet dat dit besloten was, kan iemand hier op het forum dan niet reageren? Hebben we rubrieken gelovig-ongelovig?
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door callista »

In dat gedeelte kunnen alleen diegenen reageren die er toestemming voor hebben en dat zijn over het algemeen gelovigen....dus christenen
Een paar uitzonderingen daargelaten...

Hier de richtlijnen:
viewtopic.php?f=107&t=4578
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Leon »

callista schreef: 30 okt 2021, 18:15 In dat gedeelte kunnen alleen diegenen reageren die er toestemming voor hebben en dat zijn over het algemeen gelovigen....dus christenen
Een paar uitzonderingen daargelaten...

Hier de richtlijnen:
viewtopic.php?f=107&t=4578
Ik heb trajecto gevraagd het te verplaatsen, bedankt voor de opmerkzaamheid, hopelijk wil je de lezing volgen.
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door callista »

Mooi @Leon.. :flower1:

Is gelukt zie ik nu..... :thumb1:
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Leon »

Ja, nu heb ik gevraagd aan Trajecto of hij de nadere wil verwijderen.
[uit principe ben ik voor principes]
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Mullog »

Leon schreef: 30 okt 2021, 18:10
Mullog schreef: 30 okt 2021, 17:35
Dus jij denkt dat als iemand uitgaat van yolo dat dit dan betekent dat die iemand een egocentrisch en misschien ook hedonistisch leven gaat leiden zonder oog voor anderen en alleen op zijn eigen vertier gericht?

Ik vind dit bijna een belediging.

Ik heb een gezin, kinderen en naar ik hoop ooit kleinkinderen. Ik wil die een toekomst geven en doe daarom alles in mijn vermogen om ze alle mogelijke kansen te geven. Daar hoort ook bij dat ik probeer te werken aan een samenleving waarin ze die kansen ook kunnen pakken. En naar mijn mening is dat een samenleving die sociaal is, die positief uitdagend is, die een vangnet heeft voor de zwakkeren en waarin respect is voor elkaar. Daar hoort ook bij dat ik mijn best doe om voor deze wereld te zorgen want k ik kan mijn kinderen geen toekomst geven als ze op een kaalgeslagen wereld tot aan hun nek in het plastic staan. En ik denk dat er heel veel yolo's zo inzitten.

En dan nu even voor de mensen die niet in yolo geloven. Dat zijn een stelletje egoïsten die het geen ene moer interesseert hoe de wereld er na hen uitziet want ze volgen blindelings een paar geboden en krijgen dan als beloning een eeuwig leven bij God. Dit om even te laten zien dat je die hele redenering van jou met het grootste gemak kunt omkeren.

Ik vraag mij af wie hier verkeerde signalen afgeeft.
Het is geen belediging, het gaat erom dat je met het uitdragen van de visie yolo de mogelijke uitwassen van deze opvatting ondersteunt. Als jij dus niet gelooft dat die uitwassen er zijn en juist aan de andere kant liggen begrijp ik waarom je die visie blijft ondersteunen. Maar begrip heb ik er niet voor.
Volgens mij heb je geen woord begrepen van wat ik geschreven heb.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

Mullog schreef: 30 okt 2021, 16:55
Zolderworm schreef: 30 okt 2021, 09:14
Mijn oma stond (zweefde) na haar dood gewoon klip en klaar, in volledig ornaat, en duidelijk, aan de andere kant van het raam. Daar was geen enkele schimmigheid bij. De honden begonnen eerst tegen de gesloten gordijnen te blaffen. M'n tante schoof het gordijn opzij en daar stond ze. Klip en klaar een beetje licht te geven.
Maar het is een persoonlijke ervaring. Het is niet bedoeld als betoog dat geesten bestaan. Dat moet ieder voor zich bepalen.
Ik heb al uitgelegd hoe ik erin zit. Je kunt met nog wel honderd voorbeelden komen maar het voegt naar mijn mening niks toe.
Het is helemaal niet de bedoeling jou te overtuigen. Jij hebt van tevoren, bij voorbaat al, je mening bepaald. Je bent zogezegd een orthodox atheïst, zoals er ook orthodox christenen zijn. Bij beide categorieën ben ik niet echt in een gesprek geïnteresseerd.
Only dead fish go with the flow
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Mullog »

Zolderworm schreef: 30 okt 2021, 21:00
Mullog schreef: 30 okt 2021, 16:55
Ik heb al uitgelegd hoe ik erin zit. Je kunt met nog wel honderd voorbeelden komen maar het voegt naar mijn mening niks toe.
Het is helemaal niet de bedoeling jou te overtuigen. Jij hebt van tevoren, bij voorbaat al, je mening bepaald. Je bent zogezegd een orthodox atheïst, zoals er ook orthodox christenen zijn. Bij beide categorieën ben ik niet echt in een gesprek geïnteresseerd.
Niet om het een of ander, maar ik heb sterk de indruk dat jouw mening ook in beton gegoten is. En als je niet echt in gesprek wilt waarom blijf je dan maar doorgaan met voorbeelden terwijl ik al eerder heb aangegeven dat het alleen maar een herhaling van zetten aan het worden is?
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

Mullog schreef: 30 okt 2021, 21:32
Zolderworm schreef: 30 okt 2021, 21:00
Het is helemaal niet de bedoeling jou te overtuigen. Jij hebt van tevoren, bij voorbaat al, je mening bepaald. Je bent zogezegd een orthodox atheïst, zoals er ook orthodox christenen zijn. Bij beide categorieën ben ik niet echt in een gesprek geïnteresseerd.
Niet om het een of ander, maar ik heb sterk de indruk dat jouw mening ook in beton gegoten is. En als je niet echt in gesprek wilt waarom blijf je dan maar doorgaan met voorbeelden terwijl ik al eerder heb aangegeven dat het alleen maar een herhaling van zetten aan het worden is?
De mening van ienand die elk jaar met vakantie naar Zwitserland gaat (alleen misschien niet vorig jaar), dat Zwitserland echt bestaat, is best wel in beton gegoten. Zo ook de mening dat er een geestelijke wereld bestaat bij iemand die 15 jaar lang uittredingen uit het lichaam heeft gehad en diverse spookverschijnselen heeft meegemaakt.
Normaliter komt een scepticus dan aan met argumenten als dat in de parapsychologie het paranormale nooit bewezen is, en dat een uittreding toch een soort hallucinatie is, of met het onderzoek van Persinger, of de tegenargumenten van Susan Blackmore, of James Randi, enzovoort enzovoort. Maar dat zie ik bij jou niet. Dus een gesprek kan dan gewoon niet ontstaan.
Het is nu alleen maar: "ik ben er niet van overtuigd met hoeveel voorbeelden je ook komt". Nou mooi. Maar dan is het gewoon over met het gesprek. Wat moeten we dan nog?
Only dead fish go with the flow
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Mullog »

Zolderworm schreef: 30 okt 2021, 21:43
Mullog schreef: 30 okt 2021, 21:32
Niet om het een of ander, maar ik heb sterk de indruk dat jouw mening ook in beton gegoten is. En als je niet echt in gesprek wilt waarom blijf je dan maar doorgaan met voorbeelden terwijl ik al eerder heb aangegeven dat het alleen maar een herhaling van zetten aan het worden is?
De mening van ienand die elk jaar met vakantie naar Zwitserland gaat (alleen misschien niet vorig jaar), dat Zwitserland echt bestaat, is best wel in beton gegoten. Zo ook de mening dat er een geestelijke wereld bestaat bij iemand die 15 jaar lang uittredingen uit het lichaam heeft gehad en diverse spookverschijnselen heeft meegemaakt.
Het zal wel niet zo bedoeld zijn maar je gooit het naar mij als een soort van verwijt terwijl je voor jezelf het wel oke lijkt te vinden.
Zolderworm schreef: 30 okt 2021, 21:43 Normaliter komt een scepticus dan aan met argumenten als dat in de parapsychologie het paranormale nooit bewezen is, en dat een uittreding toch een soort hallucinatie is, of met het onderzoek van Persinger, of de tegenargumenten van Susan Blackmore, of James Randi, enzovoort enzovoort. Maar dat zie ik bij jou niet. Dus een gesprek kan dan gewoon niet ontstaan.
Het is nu alleen maar: "ik ben er niet van overtuigd met hoeveel voorbeelden je ook komt". Nou mooi. Maar dan is het gewoon over met het gesprek. Wat moeten we dan nog?
Ik weet niet wat jij onder een gesprek verstaat maar wat je hier beschrijft lijkt mij eerder op een scenario voor een (niet al te beste) film.
  • Persoon A zegt: bla, bla, bla
  • Persoon B antwoord: bla, bla, bla
  • Persoon A zegt: bla, bla, bla
  • Persoon B antwoord: bla, bla, bla
  • Persoon A en B komen tot de conclusie toe agree to disagree
Blijkbaar is een gesprek het eeuwig herhalen van dezelfde argumenten. Ik lees dat regelmatig op forums.

Ik heb voor de lol even een aantal van onze posts in dit topic bij elkaar gescharreld:
viewtopic.php?p=368471#p368471
viewtopic.php?p=368547#p368547
viewtopic.php?p=368553#p368553 (een reactie van jou waarbij je volgens mij medicatie hebt gelezen als meditatie)
viewtopic.php?p=368591#p368591
viewtopic.php?p=368637#p368637
viewtopic.php?p=368656#p368656
viewtopic.php?p=368694#p368694
viewtopic.php?p=368698#p368698
viewtopic.php?p=368719#p368719
viewtopic.php?p=368779#p368779
viewtopic.php?p=368780#p368780

Het valt mij op dat ik maar weinig inhoudelijk verweer krijg. Ik wordt daarentegen een paar keer uit de discussie of van het forum weg gewenst. Is dat jou idee van een goed gesprek?
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

Mullog schreef: 31 okt 2021, 08:51
Zolderworm schreef: 30 okt 2021, 21:43
De mening van ienand die elk jaar met vakantie naar Zwitserland gaat (alleen misschien niet vorig jaar), dat Zwitserland echt bestaat, is best wel in beton gegoten. Zo ook de mening dat er een geestelijke wereld bestaat bij iemand die 15 jaar lang uittredingen uit het lichaam heeft gehad en diverse spookverschijnselen heeft meegemaakt.
Het zal wel niet zo bedoeld zijn maar je gooit het naar mij als een soort van verwijt terwijl je voor jezelf het wel oke lijkt te vinden.
Zolderworm schreef: 30 okt 2021, 21:43 Normaliter komt een scepticus dan aan met argumenten als dat in de parapsychologie het paranormale nooit bewezen is, en dat een uittreding toch een soort hallucinatie is, of met het onderzoek van Persinger, of de tegenargumenten van Susan Blackmore, of James Randi, enzovoort enzovoort. Maar dat zie ik bij jou niet. Dus een gesprek kan dan gewoon niet ontstaan.
Het is nu alleen maar: "ik ben er niet van overtuigd met hoeveel voorbeelden je ook komt". Nou mooi. Maar dan is het gewoon over met het gesprek. Wat moeten we dan nog?
Ik weet niet wat jij onder een gesprek verstaat maar wat je hier beschrijft lijkt mij eerder op een scenario voor een (niet al te beste) film.
  • Persoon A zegt: bla, bla, bla
  • Persoon B antwoord: bla, bla, bla
  • Persoon A zegt: bla, bla, bla
  • Persoon B antwoord: bla, bla, bla
  • Persoon A en B komen tot de conclusie toe agree to disagree
Blijkbaar is een gesprek het eeuwig herhalen van dezelfde argumenten. Ik lees dat regelmatig op forums.

Ik heb voor de lol even een aantal van onze posts in dit topic bij elkaar gescharreld:
viewtopic.php?p=368471#p368471
viewtopic.php?p=368547#p368547
viewtopic.php?p=368553#p368553 (een reactie van jou waarbij je volgens mij medicatie hebt gelezen als meditatie)
viewtopic.php?p=368591#p368591
viewtopic.php?p=368637#p368637
viewtopic.php?p=368656#p368656
viewtopic.php?p=368694#p368694
viewtopic.php?p=368698#p368698
viewtopic.php?p=368719#p368719
viewtopic.php?p=368779#p368779
viewtopic.php?p=368780#p368780

Het valt mij op dat ik maar weinig inhoudelijk verweer krijg. Ik wordt daarentegen een paar keer uit de discussie of van het forum weg gewenst. Is dat jou idee van een goed gesprek?
Ik moet zeggen dat ik me inderdaad afvraag wat mensen bij dit forum doen, die feitelijk alleen maar roepen: 'zo is het en verder niet lu.llen'. En feitelijk ben je nu weer zo bezig.
Zelf ben ik, volgens mij, niet zo. Want als jij met tegenargumenten zou komen, dan gaan we het daar wel degelijk over hebben. Dan komt er wel degelijk een gesprek tot stand. Alleen: jij komt niet met tegenargumenten! Tegen Hopper bijvoorbeeld zeg je alleen maar: droom maar lekker verder.
Er zijn hier in het verleden mensen geweest die het wat dat betreft heel wat beter hebben gedaan dan jij.
Het probleem met het paranormale is dat er feitelijk geen wetenschappelijke argumenten zijn voor het bestaan ervan. Dus kan ik moeilijk aan de hand van argumenten m'n standpunt verdedigen. Maar wetenschappelijke argumenten tegen het paronormale zijn er wel. Maar wat dat betreft laat je het behoorlijk afweten.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2554
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Inktvlam »

Een mens bestaat uit lichaam, ziel en geest:
viewtopic.php?p=53294#p53294

Bij een uittreding kunnen mensen door hun wil zichzelf naar een andere ruimte verplaatsen, een andere ruimte dan waar hun lichaam zich fysiek bevindt.
Lees wat Raymond Moody erover geschreven heeft.
viewtopic.php?p=208676#p208676
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door hopper »

https://tpo.nl/2016/08/26/filosofische- ... baring-is/

Peter van Duyvenvoorde:

De menselijke beperking van de rede

Zo zijn er ook steeds meer filosofen die Kants ethiek proberen te denken zonder transcendentie. Dat de ethiek daarmee onhoudbaar en onleefbaar wordt, lijkt hen ofwel onverschillig te laten of te ontgaan. Het laatste boek van Kant is in feite het sluitstuk van zijn ethiek, waarin hij stelt dat dat alleen maar leefbaar is onder hulp van “hogere bijstand”. (Kant was dan ook een zeer platonische denker) Enfin, transcendentie, voor Plato is dat het Goede. Het is dat wat ons overstijgt, wat zich buiten de kosmos bevindt, God zo u wilt. 



In de staat, aan het slot van boek III stelt Plato dat de godheid bij sommigen tijdens hun geboorte wat goud heeft gedaan. Dit goud is voor Plato het nastreven van goddelijke kennis en op deze manier verheft de ziel zich boven het slechts menselijke niveau waarop ze normaal opereert. De term die Plato hier gebruikt is aanraking, wat een relatief passieve term is. De ziel kan geraakt worden door het goddelijke. Op het moment dat dit gebeurt ontstaat er een type kennis (nous) dat Plato aanduidt met twee termen: inzicht en intellectueel kennen. Het is een vorm van kennis die voorij de redelijke kennis gaat, het is het plotseling begrijpen, het opeens zien.
Er is een vorm van kennis welke voorbij het denken gaat. Die kun je niet afdwingen. Er valt dan een stukje van de puzzel op zijn plaats welke door het intellect bergepen wordt.
Dit type kennis is niet zozeer een vermogen van de ziel, alswel een fragiele mogelijkheid van die ziel. Pas wanneer het bedoelde intellectuele totstand komt, bezit de ziel intellect. Tot dat moment kan de ziel er slechts naar verlangen. In dat verlangen moet de ziel zich blootstellen aan die mogelijke aanraking tussen het goddelijke en de ziel. Aan het einde van boek VI stelt Plato zelfs dat degene die redeneert zonder dat te doen, niet het echte intellect kan kennen.
In de platonische opvatting kan de ziel ontwaken door verlangen, een verlangen naar 'iets' wat onbekend is.
Wil de mens tot diepere kennis komen, moet hij zich aan de geordende kosmos buiten zichzelf verbinden, een kosmos die gericht is op het Goede. (God) En dat Goede kan de mens zich niet toe-eigenen. Plato gebruikt in de Phaedo het voorbeeld van de zon en de weerkaatsing daarvan in het water. Je kunt niet direct de zon in kijken, dan raak je verblind. Als de mens de zon wil zien, moet hij middels het water de weerspiegeling bekijken. Het is de taak om het water zo helder mogelijk te krijgen – middels redeneringen, maar uiteindelijk is dat begrensd. De mens stelt zich open, maakt het water helder en kan dan slechts afwachten en hopen dat het licht tot hem komt.
Wat Plato beredeneert is dat je niet te begerig moet zijn. De mens kan het Goede zich niet toe-eigenen. En het is te intensief om het Goede rechtstreeks aan te kijken, daarom krijgen we -geduldig wachtend- mogelijk er een afspiegeling van mee. Net zoals je wel het licht van de maan kan verdragen, maar niet dat van de zon. Toch is het hetzelfde licht.
Voor Plato sluiten openbaring en rede elkaar helemaal niet uit. Hij laat zien dat het goddelijke en de rede elkaar juist nodig hebben om tot waar intellect te kunnen komen. Maar daarin moet de lezer wel accepteren dat Plato tot in het diepst van zijn denken, een transcendente denker is waarin de mens met zijn voeten in de modder van een gebroken wereld staat en zijn gelaat richt naar die perfecte ideeënwereld. Het is de taak van de mens om zich open te stellen, ontvankelijk te maken middels de rede en hopen dat het goddelijke tot hem komt.
Plato die ook een begrip als de ziel gebruikte, stelt dus feitelijk dat de ziel en het goddelijke bereikbaar is middels de rede.
Geloof is maar beperkt van toepassing omdat er gestreefd wordt naar ware kennis. En waar men in dat streven toch weer een afwachtende houding dient aan te nemen.
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Mullog »

Zolderworm schreef: 31 okt 2021, 10:45
Mullog schreef: 31 okt 2021, 08:51
Het zal wel niet zo bedoeld zijn maar je gooit het naar mij als een soort van verwijt terwijl je voor jezelf het wel oke lijkt te vinden.
...
Het valt mij op dat ik maar weinig inhoudelijk verweer krijg. Ik wordt daarentegen een paar keer uit de discussie of van het forum weg gewenst. Is dat jou idee van een goed gesprek?
Ik moet zeggen dat ik me inderdaad afvraag wat mensen bij dit forum doen, die feitelijk alleen maar roepen: 'zo is het en verder niet lu.llen'. En feitelijk ben je nu weer zo bezig.
Zelf ben ik, volgens mij, niet zo. Want als jij met tegenargumenten zou komen, dan gaan we het daar wel degelijk over hebben. Dan komt er wel degelijk een gesprek tot stand. Alleen: jij komt niet met tegenargumenten! Tegen Hopper bijvoorbeeld zeg je alleen maar: droom maar lekker verder.
Er zijn hier in het verleden mensen geweest die het wat dat betreft heel wat beter hebben gedaan dan jij.
Het probleem met het paranormale is dat er feitelijk geen wetenschappelijke argumenten zijn voor het bestaan ervan. Dus kan ik moeilijk aan de hand van argumenten m'n standpunt verdedigen. Maar wetenschappelijke argumenten tegen het paronormale zijn er wel. Maar wat dat betreft laat je het behoorlijk afweten.
Ik weet niet wat je precies bedoelt met "zo bezig". Het enige waar ik je op wijs is dat jij aangeeft dat je, met 15 jaar ervaring, je mening blijkbaar wel in beton mag gieten en dat het op mij overkomt dat je mij dat juist verwijt. Ik begrijp dat niet.

Ik heb eerder al gereageerd op een vraag van je
Mullog schreef: 29 okt 2021, 06:56
Zolderworm schreef: 28 okt 2021, 23:27
Weet jij dan precies wat de realiteit is?
Of ik het precies weet, weet ik niet, maar ik heb een aardig idee. Jij ook trouwens. Moet je gewoon een stoeptegel op je tenen laten vallen. Dan merk je het vanzelf.
Ik heb daar geen enkele reactie op gekregen. Het schetst echter volledig het beeld van wat ik onder realiteit versta. Misschien zijn er mensen die het beter hebben gedaan dan ik maar als er niet gereageerd wordt op bijvoorbeeld het beeld van realiteit dat ik heb, wat valt er dan nog te discussiëren?

Ik heb je uitgelegd dat ik begrijp dat ervaringen, ook die jij hebt gehad, zeer ingrijpend kunnen zijn
Mullog schreef: 30 okt 2021, 08:46 Laat ik voorop stellen dat ik begrijp dat een persoonlijke ervaring bijzonder ingrijpend kan zijn. Ik ken de verhalen van mensen die een BDE hebben gehad en wiens leven na die ervaring volledig veranderd is. En ik kan mij daar van alles bij voorstellen. Als je op een realistische manier ervaart hoe het hiernamaals eruit ziet dan komt dat binnen. Het zal voor de ervaringen die jij hier beschrijft niet anders zijn.

Maar de ervaring is een ding. Of de ervaring de werkelijkheid is, is wat anders. En met alle respect, wat ik lees doet mij dan denken aan iets als Ghost Hunters (TV series) waar in duistere gebouwen met veel infrarood opnames een sfeertje van geheimzinnigheid en een hoop paniek moeten suggereren dat de er geesten rondwaren.
Maar ik schrijf daar ook bij dat wat iemand ervaart niet betekent dat het realiteit is en werkelijk gebeurt (die stoeptegel wel, kan ik je verzekeren). Gisteren in Mindf*ck kon je een aardig experiment zien waarbij alleen het geluid onder een filmfragment bepaalde of de film als een feel good film of horror/thriller werd ervaren (mocht je het gezien hebben). Wat je waarneemt wordt erg gekleurd door wat je hersenen invullen.

Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat je van een gesprek verwacht. Wordt het pas een discussie als ik wat referenties aan wat wetenschappelijke onderzoeken inbreng? Zijn gewoon de logische boerenverstand opmerking die ik maak niet goed genoeg voor een gesprek?
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door callista »

Je hebt het duidelijk toegelicht en
vergezeld gaande met argumenten en voorbeelden.
Tevens zonder op de man te spelen....... :thumb1:

Dit wil ik toch even gezegd hebben... :)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door callista »

Mullog schreef: 31 okt 2021, 08:51
viewtopic.php?p=368553#p368553 (een reactie van jou waarbij je volgens mij medicatie hebt gelezen als meditatie)
Heeee, nu ik dat lees heb je gelijk @Mullog. :thumb1:
Scherp!

@Zolderworm.
Wat heb je hier op te zeggen ?
Medicatie [Arnon Grunberg quote] lezen als meditatie?

Kun je dat toelichten?
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

Mullog schreef: 31 okt 2021, 16:46
Zolderworm schreef: 31 okt 2021, 10:45
Ik moet zeggen dat ik me inderdaad afvraag wat mensen bij dit forum doen, die feitelijk alleen maar roepen: 'zo is het en verder niet lu.llen'. En feitelijk ben je nu weer zo bezig.
Zelf ben ik, volgens mij, niet zo. Want als jij met tegenargumenten zou komen, dan gaan we het daar wel degelijk over hebben. Dan komt er wel degelijk een gesprek tot stand. Alleen: jij komt niet met tegenargumenten! Tegen Hopper bijvoorbeeld zeg je alleen maar: droom maar lekker verder.
Er zijn hier in het verleden mensen geweest die het wat dat betreft heel wat beter hebben gedaan dan jij.
Het probleem met het paranormale is dat er feitelijk geen wetenschappelijke argumenten zijn voor het bestaan ervan. Dus kan ik moeilijk aan de hand van argumenten m'n standpunt verdedigen. Maar wetenschappelijke argumenten tegen het paronormale zijn er wel. Maar wat dat betreft laat je het behoorlijk afweten.
Ik weet niet wat je precies bedoelt met "zo bezig". Het enige waar ik je op wijs is dat jij aangeeft dat je, met 15 jaar ervaring, je mening blijkbaar wel in beton mag gieten en dat het op mij overkomt dat je mij dat juist verwijt. Ik begrijp dat niet.

Ik heb eerder al gereageerd op een vraag van je
Mullog schreef: 29 okt 2021, 06:56
Of ik het precies weet, weet ik niet, maar ik heb een aardig idee. Jij ook trouwens. Moet je gewoon een stoeptegel op je tenen laten vallen. Dan merk je het vanzelf.
Ik heb daar geen enkele reactie op gekregen. Het schetst echter volledig het beeld van wat ik onder realiteit versta. Misschien zijn er mensen die het beter hebben gedaan dan ik maar als er niet gereageerd wordt op bijvoorbeeld het beeld van realiteit dat ik heb, wat valt er dan nog te discussiëren?

Ik heb je uitgelegd dat ik begrijp dat ervaringen, ook die jij hebt gehad, zeer ingrijpend kunnen zijn
Mullog schreef: 30 okt 2021, 08:46 Laat ik voorop stellen dat ik begrijp dat een persoonlijke ervaring bijzonder ingrijpend kan zijn. Ik ken de verhalen van mensen die een BDE hebben gehad en wiens leven na die ervaring volledig veranderd is. En ik kan mij daar van alles bij voorstellen. Als je op een realistische manier ervaart hoe het hiernamaals eruit ziet dan komt dat binnen. Het zal voor de ervaringen die jij hier beschrijft niet anders zijn.

Maar de ervaring is een ding. Of de ervaring de werkelijkheid is, is wat anders. En met alle respect, wat ik lees doet mij dan denken aan iets als Ghost Hunters (TV series) waar in duistere gebouwen met veel infrarood opnames een sfeertje van geheimzinnigheid en een hoop paniek moeten suggereren dat de er geesten rondwaren.
Maar ik schrijf daar ook bij dat wat iemand ervaart niet betekent dat het realiteit is en werkelijk gebeurt (die stoeptegel wel, kan ik je verzekeren). Gisteren in Mindf*ck kon je een aardig experiment zien waarbij alleen het geluid onder een filmfragment bepaalde of de film als een feel good film of horror/thriller werd ervaren (mocht je het gezien hebben). Wat je waarneemt wordt erg gekleurd door wat je hersenen invullen.

Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat je van een gesprek verwacht. Wordt het pas een discussie als ik wat referenties aan wat wetenschappelijke onderzoeken inbreng? Zijn gewoon de logische boerenverstand opmerking die ik maak niet goed genoeg voor een gesprek?
Nee, dat zijn ze niet.
De vraag is: mag iemand die elk jaar naar Zwitserland op vakantie gaat, zijn mening in beton gieten dat Zwitserland bestaat? Ja natuurlijk.
De vraag is vervolgens: mag iemand die 15 jaar uittredingen heeft gehad, als een soort geest door zijn huis heeft gezworven, door muren en deuren heen kon, zijn eigen lichaam vanaf een afstandje heeft zien liggen, en dat alles in een ervaring die net zo werkelijk is als op vakantie gaan in Zwitserland, of een haring gaan eten bij de viskar, met het volle denken aanwezig, driedimensionaal enzovoort enzovoort... er in beton gegoten van overtuigd zijn dat hij werkelijk uit zijn lichaam is getreden? Ja natuurlijk mag hij dat.
Zo heb ik bijvoorbeeld tijdens uittredingen dingen gezien waarvan ik het bestaan niet wist, zoals een beschadiging van een dakpan of het feit dat mijn moeder wasgoed op het ouderlijk bed had uitgespreid. Dingen die later bleken te kloppen.
Als jij een fietstochtje gaat maken en je ervaart het landschap, de grutto's die overvliegen, de wind in je gezicht, een koe die loeit in de verte, een andere fietser die je tegenkomt op het fietspad, moet je dan gaan twijfelen aan je ervaring? Moet je dan gaan denken: misschien fiets ik hier niet echt, maar is het allemaal een illusie die mij door m'n hersenen wordt voortgebracht? Nee, natuurlijk niet. Zo is het ook met mijn uittredingen.
Of de waarneming van mijn overleden oma, die expliciet duidelijk aan de andere zijde van de het raam staat.
Jij schrijft dat jouw visie op de realiteit de stoeptegel is die op je teen valt. Dat is gewoon helder. Daar valt niet veel over te zeggen. Dat is het materieel monisme. Klaar, punt uit. Welke intellectuele beschouwingen zou ik daarover moeten houden?
Het enige wat ik kan zeggen is dat ik niet overtuigd ben van het materieel monisme als gevolg van de bijzondere ervaringen die ik heb gehad. Ik geloof op z'n minst in het substantiedualisme of, liever nog, het psychisch monisme. Maar daar krijg ik dan weer geen reacties op. Alleen maar die stoeptegel. Waarom zou het substantiedualisme niet waar kunnen zijn? Ik hoor er niets over.
Waarom zouden paranormale ervaringen als uittredingen een illusie kunnen zijn? Waarom, waarom? Ik hoor er gewoon niets over. Het blijft maar bij die ene steen.
Dat is wat anderen voor jou wel goed hebben gedaan, maar jij niet. Wat uittredingen betreft haalden ze de experimenten van Michael Persinger aan. Of die van Charles Tart. Of de Pam Reynolds case. Maar bij jou: niets van dat alles. Maar oké. Het gaat gewoon niet lukken.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 31 okt 2021, 22:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow