Hebben we een ziel ?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Mart »

Bonjour schreef: 12 apr 2022, 22:32 [modbreak Bonjour] Ik kan niet herleiden hoe en door wie ontlasting gerelateerde termen in de discussie terecht zijn gekomen. Het kan gemakkelijk verkeerd uitgelegd worden. Kan de discussie verder zonder deze termen?
klik. Ik vind het een prachtige metafoor. Het is een rake metafoor die tevens het kwaliteitsverschil tussen de Maker (het Wezen) en het gemaakte (de uitwerpselen) helderder weergeeft dan bijv. de metafoor van het goddelijke Woord ('En God zei: "Er zij ...", en het was zo'), dat volgens de Targoemiem (het Mejmra/Memra/Davar) en Filo (de Logos) nog steeds de goddelijke eigenschappen behield (een concept dat later werd gebruikt in het Johannesevangelie). Hieruit publiekelijk de suggestie wekken alsof ik de plas- en poepfase nog niet teboven zou zijn, is iemand publiekelijk bespotten. Indien er misverstanden ontstaan, kan er gewoon naar gevraagd worden alvorens van een kwaadaardige intentie uit te gaan en deze zelfgemaakte karikatuur publiekelijk te bespotten.

Bovendien betreft de topicvraag of er bewijs is voor het bestaan van een ziel, of het aantoonbaar is. Daarnaast wordt er gevraagd naar de relevantie of eventuele noodzaak ervan. Het antwoord lijkt na vele pagina's: nee, er is geen bewijs. Naar mijn mening is het echter voor sommigen wel relevant, aangezien er mensen die er troost en kracht aan ontleden door het geloof erin.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Snelheid »

Tjonge tjonge poep en pis en dat voor volwassen mensen althans daar moet men voor door gaan. :x

Maar nu.............Hebben we een ziel........... Hen die zich zelf kennen in hun staat van hun mens zijn is dat geen vraag.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Mart »

Snelheid schreef: 13 apr 2022, 06:25 Tjonge tjonge poep en pis
Lees m'n voorgaande posting, dan weet je wat er wordt bedoeld en dat het geen verkeerde intentie achter zit. Wanneer wordt jij eindelijk eens gebanned na honderden waarschuwingen en modbreaks?!
Laatst gewijzigd door Mart op 13 apr 2022, 06:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Snelheid »

Mart schreef: 13 apr 2022, 06:32
Snelheid schreef: 13 apr 2022, 06:25 Tjonge tjonge poep en pis
Beter dan bloed imho. Lees m'n voorgaande posting, dan weet je wat er wordt bedoeld.
Tja wat ik als zei men moet voor volwassen door gaan maar ja................. :evil:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Mart »

Snelheid schreef: 13 apr 2022, 06:33
Mart schreef: 13 apr 2022, 06:32
Beter dan bloed imho. Lees m'n voorgaande posting, dan weet je wat er wordt bedoeld.
Tja wat ik als zei
Ik had reeds duidelijk gemaakt dat er geen verkeerde intentie achter zat. Maar ja, bij jou reageer met gelijke onzin: Tja, wat ik al zei -- men moet voor volwassen door gaan maar ja................. :evil: Escalatie: als ik (geheel terecht) gebanned wordt, dan jij eveneens. Je hebt genoeg kansen gehad :). Dit zal van mijn kant net zolang doorgaan als het van jouw kant gebeurt. Ik accepteer jouw beledigingen niet langer en als ik niet eindelijk eens in bescherming wordt geomen, dan gaan wij beiden eraan.
Laatst gewijzigd door Mart op 13 apr 2022, 06:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Snelheid »

Mart schreef: 13 apr 2022, 06:38
Snelheid schreef: 13 apr 2022, 06:33

Tja wat ik als zei
Ik had reeds duidelijk gemaakt dat er geen verkeerde intentie achter zat. Maar ja, bij jou reageer met gelijke onzin: Tja, wat ik al zei -- men moet voor volwassen door gaan maar ja................. :evil: Escalatie: als ik (geheel terecht) gebanned wordt, dan jij eveneens. Je hebt genoeg kansen gehad :)
Als volwassen mensen in een discussie over poep en pis beginnen zou dat normaal moeten zijn,NIET dus.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Mart »

Snelheid schreef: 13 apr 2022, 06:40
Mart schreef: 13 apr 2022, 06:38 Ik had reeds duidelijk gemaakt dat er geen verkeerde intentie achter zat. Maar ja, bij jou reageer met gelijke onzin: Tja, wat ik al zei -- men moet voor volwassen door gaan maar ja................. :evil: Escalatie: als ik (geheel terecht) gebanned wordt, dan jij eveneens. Je hebt genoeg kansen gehad :)
Als volwassen mensen in een discussie over poep en pis beginnen zou dat normaal moeten zijn,NIET dus.
Als ik jou eindelijk kan laten verdwijnen van dit forum na je tientallen lange bannen, legio weekbannen honderden beledigingen, waarschuwingen en modbreaks, dan ga ik er na jaren beledigingen incasseren gewoon voor. Dan gaan we er beiden maar aan. Ik had reeds enorm duidelijk gemaakt dat er geen verkeerde intentie achter zat en het zelfs helder uitgelegd. Vanwege Callista was ik zelfs bereid je een kans te gegeven. Maar ja, bij jou reageer vanaf nu met gelijke onzin: Tja, wat ik al zei -- men moet voor volwassen door gaan maar ja................. :evil: Escalatie: als ik (geheel terecht) gebanned wordt, dan jij eveneens. Je hebt genoeg kansen gehad.
Laatst gewijzigd door Mart op 13 apr 2022, 06:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Snelheid »

Mart schreef: 13 apr 2022, 06:45
Snelheid schreef: 13 apr 2022, 06:40

Als volwassen mensen in een discussie over poep en pis beginnen zou dat normaal moeten zijn,NIET dus.
Als ik jouw eindelijk kan laten verdwijnen van dit forum met je tientallen bannen, honderden beledigingen, waarschuwingen en modbreaks, dan ga ik er na jaren beledigingen incasseren gewoon voor. Dan gaan we er beinden eraan. Ik had reeds enorm duidelijk gemaakt dat er geen verkeerde intentie achter zat en het zelfs helder uitgelegd. Vanwege Callista had ik je zelfs een kans gegeven. Maar ja, bij jou reageer vanaf nu met gelijke onzin: Tja, wat ik al zei -- men moet voor volwassen door gaan maar ja................. :evil: Escalatie: als ik (geheel terecht) gebanned wordt, dan jij eveneens. Je hebt genoeg kansen gehad.
Ga is afkoelen :)
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Mart »

Snelheid schreef: 13 apr 2022, 06:48
Mart schreef: 13 apr 2022, 06:45
Als ik jouw eindelijk kan laten verdwijnen van dit forum met je tientallen bannen, honderden beledigingen, waarschuwingen en modbreaks, dan ga ik er na jaren beledigingen incasseren gewoon voor. Dan gaan we er beinden eraan. Ik had reeds enorm duidelijk gemaakt dat er geen verkeerde intentie achter zat en het zelfs helder uitgelegd. Vanwege Callista had ik je zelfs een kans gegeven. Maar ja, bij jou reageer vanaf nu met gelijke onzin: Tja, wat ik al zei -- men moet voor volwassen door gaan maar ja................. :evil: Escalatie: als ik (geheel terecht) gebanned wordt, dan jij eveneens. Je hebt genoeg kansen gehad.
Ga is afkoelen :)
Ga jijzelf zelf maar eens afkoelen en lees eerst m'n postings voordat je over poep en pies begint, want de metafoor zit dieper in elkaar, noch heb ik verkeerde intenties en eveneens heb ik dat helder uitgelegd zodat daar geen misverstand meer over kan bestaan.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Bonjour
Moderator
Berichten: 7708
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Bonjour »

[modbreak Bonjour] Ik heb de god die een universum met ontlasting maakt niet kunnen vinden. Wel met braaksel.
https://www.ranker.com/list/weirdest-cr ... aura-allan

Maar, zoals ik al zei, laten we hier over ophouden, want het beïnvloedt de discussie heel negatief. Het heeft ook niet met de ziel te maken.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Snelheid »

Inderdaad het onderwerp.............

Hebben we een ziel........... Hen die zich zelf kennen in hun staat van hun mens zijn is dat geen vraag.Voorts het lichaam is het huis.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door MagereHein »

Snelheid schreef: 13 apr 2022, 08:28 Inderdaad het onderwerp.............

Hebben we een ziel........... Hen die zich zelf kennen in hun staat van hun mens zijn is dat geen vraag.Voorts het lichaam is het huis.
Dan vraag ik: Hebben dieren een ziel? Ze hebben in ieder geval een lichaam waar een ziel in zou kunnen huizen.
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

MagereHein schreef: 12 apr 2022, 13:43
Zolderworm schreef: 12 apr 2022, 12:49
Welke wetenschappelijke boeken? Noem ze nou eens.
Dat is nu juist de crux. Die zijn er niet wat de ziel betreft. En dat is niet voor niets. Zoek maar wetenschappelijke verhandelingen over de Hatseflats. Succes.
Als zwarte gaten bestaan (was eerst een vermoeden) dan wordt daar, zoals t hoort als je bestaan van iets wil aantonen/uitsluiten onderzoek naar gedaan. Dat is soms lastig maar de aanhouder wint. Nu zijn zwarte gaten een feit.
De ziel zal altijd tot geloofsovertuiging gedoemd zijn.
Als er geen wetenschappelijk onderzoek en geen wetenschappelijke publicaties zijn over de ziel, dan is dit topic dus volkomen onzinnig. Je kunt dan de gelovigen tot in het oneindige vragen de ziel te beschrijven of zelfs te bewijzen. Maar waar zouden ze zich op moeten baseren als er geen wetenschappelijke publicaties zijn? Het kan dan alleen maar een welles-nietes-gesprek worden. En meer niet. Je gelooft er wel in of je gelooft er niet in. Dat is het. Dus je weet al van tevoren dat dit niets wordt. Dus wat mij betreft kunnen we nu wel langzamerhand stoppen met dit topic. Niet het minst omdat ik langzamerhand niet veel anders zie dan telkens weer in herhaling vallen. Zo kom je nu voor de zoveelste keer met de vraag of ook dieren een ziel hebben. Dat je er zelf niet langzamerhand genoeg van krijgt?
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 13 apr 2022, 08:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Snelheid »

MagereHein schreef: 13 apr 2022, 08:38
Snelheid schreef: 13 apr 2022, 08:28 Inderdaad het onderwerp.............

Hebben we een ziel........... Hen die zich zelf kennen in hun staat van hun mens zijn is dat geen vraag.Voorts het lichaam is het huis.
Dan vraag ik: Hebben dieren een ziel? Ze hebben in ieder geval een lichaam waar een ziel in zou kunnen huizen.
Of dieren een ziel hebben,het is niet uit te sluiten,voorts zou ik is hier in de huisbibliotheek in de boeken moeten duiken hoe dat zit.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door MagereHein »

En welk boek kun je me aanbevelen?
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10114
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Messenger »

MagereHein schreef: 13 apr 2022, 08:38
Snelheid schreef: 13 apr 2022, 08:28 Inderdaad het onderwerp.............

Hebben we een ziel........... Hen die zich zelf kennen in hun staat van hun mens zijn is dat geen vraag.Voorts het lichaam is het huis.
Dan vraag ik: Hebben dieren een ziel? Ze hebben in ieder geval een lichaam waar een ziel in zou kunnen huizen.
Elk levend wezen is een drieledig wezen bestaande uit ziel, geest en lichaam.
Of het gaat om een zilvervisje of een mens maakt niks uit.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door MagereHein »

Messenger schreef: 13 apr 2022, 09:08
MagereHein schreef: 13 apr 2022, 08:38 Dan vraag ik: Hebben dieren een ziel? Ze hebben in ieder geval een lichaam waar een ziel in zou kunnen huizen.
Elk levend wezen is een drieledig wezen bestaande uit ziel, geest en lichaam.
Of het gaat om een zilvervisje of een mens maakt niks uit.
Waarbij geest en ziel in het lichaam gehuisvest zijn?
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10114
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Messenger »

MagereHein schreef: 13 apr 2022, 09:19
Messenger schreef: 13 apr 2022, 09:08
Elk levend wezen is een drieledig wezen bestaande uit ziel, geest en lichaam.
Of het gaat om een zilvervisje of een mens maakt niks uit.
Waarbij geest en ziel in het lichaam gehuisvest zijn?
De ziel is het Godsdeel dat ontwerpt en schept, de architect van jouw wezen.
De ziel omvat dus, net als God (het totaal der zielen) alles dat is en alles dat niet is. Alomvattend, alomtegenwoordig. De ziel beschikt ook over de andere eigenschappen van God.

De geest is het ego, verstand, persoonlijkheid dat zich vanuit een uniek perspectief ervaart binnenin de wereld. De geest maakt vrije keuzes die de ziel realiseert. De geest omvat het fysieke lichaam.

Het fysieke lichaam is het voertuig/instrument/gereedschap van geest en ziel.

De zielen van het zilvervisje en de mens zijn in essentie gelijk, er is geen superioriteit. Ze hebben slechts een andere agenda, en doen hun unieke ervaringen op. Alle ervaringen van alle zielen zijn Gods ervaring.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door MagereHein »

Waar in het fysieke lichaam zitten geest en ziel?
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door hopper »

MagereHein schreef: 13 apr 2022, 12:15 Waar in het fysieke lichaam zitten geest en ziel?
Nergens
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10114
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Messenger »

MagereHein schreef: 13 apr 2022, 12:15 Waar in het fysieke lichaam zitten geest en ziel?
Overal, in elk elementair deeltje van het kwantumveld van het lichaam bevindt zich de geest.

De ziel omvat alle kwantumvelden, is overal in het Al.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door peda »

Op dezelfde vraag worden in de metafysica verschillende antwoorden gegeven, afhankelijk van welke premissen bij de grondovertuiging worden ingebracht. Substantieel is bijvoorbeeld de kijk op schepping door een Relationele God of de emanatie vanuit een Onpersoonlijk "" Iets "'. Verschillende antwoorden vind ik persoonlijk nu juist het boeiende aan de metafysica vermits de ingebrachte premissen logisch en consistent zijn. Dan heb je vandoen met kwaliteit.
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Snelheid »

MagereHein schreef: 13 apr 2022, 08:49 En welk boek kun je me aanbevelen?
Kan niks aan bevelen,want moet eerst is kijken wat er hier over te vinden is.en als het er toe doet dan hoor je dat.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Mart »

Bonjour schreef: 13 apr 2022, 07:49 [modbreak Bonjour] Ik heb de god die een universum met ontlasting maakt niet kunnen vinden. Wel met braaksel.
https://www.ranker.com/list/weirdest-cr ... aura-allan
Hier wordt er een aanzet toe gegeven en ik vind het een prachtige metafoor. Het is een rake metafoor die tevens het kwaliteitsverschil tussen de Maker (het Wezen) en het gemaakte (de uitwerpselen) helderder weergeeft dan bijv. de metafoor van het goddelijke Woord ('En God zei: "Er zij ...", en het was zo'), dat volgens de Targoemiem (het Mejmra/Memra/Davar) en Filo (de Logos) nog steeds de goddelijke eigenschappen behield (een concept dat later werd gebruikt in het Johannesevangelie).
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door MagereHein »

hopper schreef: 13 apr 2022, 12:23
MagereHein schreef: 13 apr 2022, 12:15 Waar in het fysieke lichaam zitten geest en ziel?
Nergens
Daar ben ik het grondig mee eens!
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day