God ontkennen

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door MagereHein »

Alpha schreef: 07 feb 2022, 14:27
MagereHein schreef: 01 feb 2022, 14:21
Aha....de straffende huisbaas die m'n huis onder water zet zodat ik en m'n gezin en alle andere bewoners verzuipen?
Dus je blijft in je huis als die onderloopt?

Hoe kan je dan de huisbaas nog beschuldigen?

Hij dwong je niet om te blijven zitten, waar je zit?
Maar mijn huisbaas heeft er een bedoeling mee. Hij wil meer volgzame huurders die vooral niet zelf gaan nadenken. Hij laat mijn hele dorp onderlopen.
En...t is een heel doortrapte huisbaas. Hij heeft mijn woning zo gekunsteld in elkaar gezet, dat ik mijn huur niet meer betaalde. Hij wist op voorhand dat dit zo zou gaan lopen.
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door Alpha »

MagereHein schreef: 07 feb 2022, 14:42
Alpha schreef: 07 feb 2022, 14:27 Dus je blijft in je huis als die onderloopt?

Hoe kan je dan de huisbaas nog beschuldigen?

Hij dwong je niet om te blijven zitten, waar je zit?
Maar mijn huisbaas heeft er een bedoeling mee. Hij wil meer volgzame huurders die vooral niet zelf gaan nadenken. Hij laat mijn hele dorp onderlopen.
En...t is een heel doortrapte huisbaas. Hij heeft mijn woning zo gekunsteld in elkaar gezet, dat ik mijn huur niet meer betaalde. Hij wist op voorhand dat dit zo zou gaan lopen.
De aarde is gemaakt ter bewoning van de mens. JHWH zal hen verderven die de aarde, ons aardse tehuis, verderven.

Zo heeft ieder zijn keuze.
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door Barnabas »

hopper schreef: 25 okt 2021, 18:36 Wat God bekennen is weten we wel, dat is in God geloven.
Maar wat is God ontkennen eigenlijk? Daarmee bedoel ik de levenshouding van atheïsten.

Daar is een vrij eenvoudige formulering voor. Atheïsme is ontkennen dat God bestaat.
En met het woord 'bestaan' bedoel ik de wijze waarop jij en ik bestaan, de maan bestaat, een auto bestaat enz.
Bij mijn weten kennen atheïsten geen andere wijzen van bestaan dan voornoemde wijzen van bestaan.

Deze wijze van formuleren omzeilt de kwestie dat atheïsme ook een geloof is.
Namelijk dat atheïsme het geloof is dat God niet bestaat.

Door deze wijze van formuleren hoeven atheïsten niks meer te geloven, ze houden zich immers niet bezig met de kwestie of God bestaat.


Atheïsten ontkennen God, gelovigen bekennen God.

Je kunt ook in God geloven zonder Hem te bekennen. Dan hou je jezelf gewoon van de domme of je weet dat Hij bestaat maar wijst Hem af omdat je het zelf beter weet.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door Alpha »

Barnabas schreef: 14 feb 2022, 19:49
hopper schreef: 25 okt 2021, 18:36 Wat God bekennen is weten we wel, dat is in God geloven.
Maar wat is God ontkennen eigenlijk? Daarmee bedoel ik de levenshouding van atheïsten.

Daar is een vrij eenvoudige formulering voor. Atheïsme is ontkennen dat God bestaat.
En met het woord 'bestaan' bedoel ik de wijze waarop jij en ik bestaan, de maan bestaat, een auto bestaat enz.
Bij mijn weten kennen atheïsten geen andere wijzen van bestaan dan voornoemde wijzen van bestaan.

Deze wijze van formuleren omzeilt de kwestie dat atheïsme ook een geloof is.
Namelijk dat atheïsme het geloof is dat God niet bestaat.

Door deze wijze van formuleren hoeven atheïsten niks meer te geloven, ze houden zich immers niet bezig met de kwestie of God bestaat.


Atheïsten ontkennen God, gelovigen bekennen God.

Je kunt ook in God geloven zonder Hem te bekennen. Dan hou je jezelf gewoon van de domme of je weet dat Hij bestaat maar wijst Hem af omdat je het zelf beter weet.
Rom 1:20 Want zijn onzichtbare [hoedanigheden] worden van de schepping der wereld af duidelijk gezien, omdat ze worden waargenomen door middel van de dingen die gemaakt zijn, ja, zijn eeuwige kracht en Godheid, zodat zij niet te verontschuldigen zijn. NWV.


https://www.jw.org/nl/wat-de-bijbel-lee ... ontworpen/

Er zijn ongelofelijk veel bewijzen dat de schepper dingen geniaal ontworpen geeft.
J-W
Berichten: 2289
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door J-W »

Alpha schreef: 21 feb 2022, 15:34 Er zijn ongelofelijk veel bewijzen dat de schepper dingen geniaal ontworpen geeft.
Wie was er bij toen de Schepper aan het ontwerpen was?
Of had men geen antwoord op al het geniale in de natuur en heeft men toen als oplossing alles in de handen van een Schepper geschoven
en zien gelovigen bij afwezigheid van een andere geloofwaardige God de God uit de bijbel als het grote Genie?
J-W
Berichten: 2289
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door J-W »

Alpha schreef: 14 feb 2022, 17:31
De aarde is gemaakt ter bewoning van de mens. JHWH zal hen verderven die de aarde, ons aardse tehuis, verderven.
Daarna zag ik, en zie, een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle volk en stammen en natiën en talen stonden voor de troon en voor het Lam, bekleed met witte gewaden en met palmtakken in hun handen. En zij riepen met luider stem en zeiden: De zaligheid is van onze God, die op de troon gezeten is, en van het Lam! En al de engelen stonden rondom de troon en de oudsten en de vier dieren, en zij wierpen zich op hun aangezicht voor de troon en aanbaden God, zeggende: Amen, de lof en de heerlijkheid, en de wijsheid en de dankzegging, en de eer en de macht en de sterkte zij onze God tot in alle eeuwigheden! Amen (Openbaring 7:9-12 NBG51)

Op je knieën vallen voor Hem, anders ga je er aan! Is het nog nog van deze tijd hierin te geloven?
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: God ontkennen

Bericht door callista »

J-W schreef: 21 feb 2022, 16:04
Alpha schreef: 14 feb 2022, 17:31
De aarde is gemaakt ter bewoning van de mens. JHWH zal hen verderven die de aarde, ons aardse tehuis, verderven.
Daarna zag ik, en zie, een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle volk en stammen en natiën en talen stonden voor de troon en voor het Lam, bekleed met witte gewaden en met palmtakken in hun handen. En zij riepen met luider stem en zeiden: De zaligheid is van onze God, die op de troon gezeten is, en van het Lam! En al de engelen stonden rondom de troon en de oudsten en de vier dieren, en zij wierpen zich op hun aangezicht voor de troon en aanbaden God, zeggende: Amen, de lof en de heerlijkheid, en de wijsheid en de dankzegging, en de eer en de macht en de sterkte zij onze God tot in alle eeuwigheden! Amen (Openbaring 7:9-12 NBG51)

Op je knieën vallen voor Hem, anders ga je er aan!

Is het nog nog van deze tijd hierin te geloven?
Dat lijkt me meer horen bij een dictatoriaal regime....
Of bij een of andere sekte.
Bepaald niet gezond m.i.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door hopper »

Alpha schreef: 21 feb 2022, 15:34

Er zijn ongelofelijk veel bewijzen dat de schepper dingen geniaal ontworpen geeft.
Ik vind de evolutie ook geniaal. Het duurde dan wel ettelijke miljoenen jaren , maar dan heb je ook wat!
Jammer dan weer dat wij als mensen zo mislukt zijn. Maar moedertje evolutie weet daar wel raad mee.
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door MagereHein »

Alpha schreef: 14 feb 2022, 17:31
MagereHein schreef: 07 feb 2022, 14:42
Maar mijn huisbaas heeft er een bedoeling mee. Hij wil meer volgzame huurders die vooral niet zelf gaan nadenken. Hij laat mijn hele dorp onderlopen.
En...t is een heel doortrapte huisbaas. Hij heeft mijn woning zo gekunsteld in elkaar gezet, dat ik mijn huur niet meer betaalde. Hij wist op voorhand dat dit zo zou gaan lopen.
De aarde is gemaakt ter bewoning van de mens. JHWH zal hen verderven die de aarde, ons aardse tehuis, verderven.

Zo heeft ieder zijn keuze.
Onhoudbare, niet te onderbouwen standpunten ga ik niet meer op in. Levert me slechts vakantie op
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door hopper »

MagereHein schreef: 22 feb 2022, 17:33
Alpha schreef: 14 feb 2022, 17:31 De aarde is gemaakt ter bewoning van de mens. JHWH zal hen verderven die de aarde, ons aardse tehuis, verderven.

Zo heeft ieder zijn keuze.
Onhoudbare, niet te onderbouwen standpunten ga ik niet meer op in. Levert me slechts vakantie op
Gewoon een beetje aardig doen tegen Alpha is ook een optie. Je hoeft het niet met hem eens te zijn, maar hij is geen kwaaie.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10110
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door Messenger »

MagereHein schreef: 22 feb 2022, 17:33 Onhoudbare, niet te onderbouwen standpunten ga ik niet meer op in. Levert me slechts vakantie op
Als je er een vliegticket en verzorgde reis bij zou krijgen zou het nog leuk zijn die vakantie. ;)
Laatst gewijzigd door Messenger op 22 feb 2022, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door MagereHein »

hopper schreef: 22 feb 2022, 17:36
MagereHein schreef: 22 feb 2022, 17:33 Onhoudbare, niet te onderbouwen standpunten ga ik niet meer op in. Levert me slechts vakantie op
Gewoon een beetje aardig doen tegen Alpha is ook een optie. Je hoeft het niet met hem eens te zijn, maar hij is geen kwaaie.
Ik zou uitstekend een biertje met Alpha kunnen drinken, maar gesprekken die slechts met bijbel citaten worden opgeluisterd bedank ik voor. Heb m'n teen al eens aan een JG gestoten
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door Alpha »

J-W schreef: 21 feb 2022, 15:51
Alpha schreef: 21 feb 2022, 15:34 Er zijn ongelofelijk veel bewijzen dat de schepper dingen geniaal ontworpen geeft.
Wie was er bij toen de Schepper aan het ontwerpen was?
Of had men geen antwoord op al het geniale in de natuur en heeft men toen als oplossing alles in de handen van een Schepper geschoven
en zien gelovigen bij afwezigheid van een andere geloofwaardige God de God uit de bijbel als het grote Genie?
Jezus.

Spreuken 8:
27 Toen hij de hemel maakte, was ik daar, toen hij de horizon aftekende op het watervlak,
28 toen hij daarboven de wolken plaatste, toen hij de bronnen van de waterdiepte vestigde,
29 toen hij grenzen stelde aan de zee zodat het water zijn gebod niet zou overschrijden,
toen hij de fundamenten van de aarde legde,
30 toen was ik naast hem als een meesterwerker. Ik was degene op wie hij bijzonder gesteld was, elke dag weer. Ik was altijd vrolijk bij hem.
31 Ik was blij over de aarde, die bewoond kon worden, en ik was bijzonder gesteld op de mensen.


Er zijn in de natuur vele bewijzen te vinden, dat er een ontwerper is.
Vele mensen willen onafhankelijk zijn, dus ontkennen ze het bestaan van een schepper.

Job 38:
 3 Zet je schrap en wees een man. Ik zal je ondervragen en jij geeft antwoord.
 4 Waar was jij toen ik de fundamenten van de aarde legde? Vertel het mij, als je denkt dat je het begrijpt.
 5 Wie heeft haar afmetingen bepaald? Weet jij dat soms? En wie heeft het meetlint over haar gespannen?
 6 Waarop zijn haar voetstukken gelegd of wie heeft haar hoeksteen geplaatst
 7 toen de morgensterren samen juichten van vreugde en alle zonen van God uitbundig jubelden? NWV.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door Alpha »

J-W schreef: 21 feb 2022, 16:04
Alpha schreef: 14 feb 2022, 17:31
De aarde is gemaakt ter bewoning van de mens. JHWH zal hen verderven die de aarde, ons aardse tehuis, verderven.
Daarna zag ik, en zie, een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle volk en stammen en natiën en talen stonden voor de troon en voor het Lam, bekleed met witte gewaden en met palmtakken in hun handen. En zij riepen met luider stem en zeiden: De zaligheid is van onze God, die op de troon gezeten is, en van het Lam! En al de engelen stonden rondom de troon en de oudsten en de vier dieren, en zij wierpen zich op hun aangezicht voor de troon en aanbaden God, zeggende: Amen, de lof en de heerlijkheid, en de wijsheid en de dankzegging, en de eer en de macht en de sterkte zij onze God tot in alle eeuwigheden! Amen (Openbaring 7:9-12 NBG51)

Op je knieën vallen voor Hem, anders ga je er aan! Is het nog nog van deze tijd hierin te geloven?

Openbaring 7:
9 Daarna keek ik en zag een grote menigte, die niemand tellen kon, uit alle landen, stammen, volken en talen. Ze stonden voor de troon en voor het Lam, gekleed in witte gewaden en met palmtakken in hun handen.
10 Met luide stem riepen ze steeds: ‘Redding hebben we te danken aan onze God, die op de troon zit, en aan het Lam.’
11 Alle engelen stonden rondom de troon, de oudsten en de vier levende wezens. Ze bogen zich diep neer voor de troon en aanbaden God.
12 Ze zeiden: ‘Amen! De lof en de glorie en de wijsheid en de dank en de eer en de kracht en de sterkte komen onze God toe, voor altijd en eeuwig. Amen.’ NWV.

Deze tekst gaat over degenen die Gods ingrijpen hebben overleefd.

Waarschuwingen worden vaak genegeerd.
Noach en zijn gezin deed dat niet en overleefden de vloed.

Jezus discipelen herkenden zijn waarschuwing en vluchtten naar de bergen van Judea en overleefden de val van Jeruzalem.

Toen in Indonesië een vulkaan uitbrak werden mensen gewaarschuwd en volgden de aanwijzingen voor evacuatie op.
Een boer deed dat niet, hij moest zijn dieren eerst verzorgen.
Hij is nooit meer gezien.

De Bijbel geeft veel informatie over de tijd van het einde.
in Daniël 11 en 12 kan de een beschrijving vinden van de gebeurtenissen. Daniël 12:10b Maar degenen die inzicht hebben, zullen het begrijpen.

Mattheüs 24:7, 8 Het ene volk zal strijden tegen het andere, en het ene koninkrijk tegen het andere. Al die dingen zijn het begin van de weeën.

Markus 13:7 Als jullie horen van oorlogen en berichten van oorlogen, raak dan niet in paniek. Die dingen moeten gebeuren, maar het is nog niet het einde.

Lukas 21:11 Er zullen grote aardbevingen zijn en in de ene plaats na de andere voedseltekorten en epidemieën. Ook zullen er angstaanjagende dingen te zien zijn en zullen er uit de hemel grote tekenen zijn.

2 Timotheüs 3:1-5 In de laatste dagen zullen zware tijden aanbreken die moeilijk te doorstaan zijn. Want de mensen zullen alleen om zichzelf geven en om geld. Ze zullen verwaand zijn, arrogant, lasteraars, ongehoorzaam aan ouders, ondankbaar en ontrouw. Ze zullen geen natuurlijke genegenheid hebben, voor geen enkele overeenkomst openstaan en kwaadsprekers zijn. Ze zullen onbeheerst en wreed zijn en geen liefde voor het goede hebben. Ze zullen verraders zijn, roekeloos en opgeblazen van trots, met meer liefde voor genot dan liefde voor God. Ze zullen een schijn van vroomheid hebben maar de kracht ervan niet blijken te bezitten.

Lukas 11: 28 Als nu deze dingen beginnen te geschieden, richt U dan rechtop en heft UW hoofd omhoog, omdat UW bevrijding nabij komt.” NWV.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: God ontkennen

Bericht door callista »

Alpha schreef: 01 mar 2022, 12:26
J-W schreef: 21 feb 2022, 15:51

Wie was er bij toen de Schepper aan het ontwerpen was?
Of had men geen antwoord op al het geniale in de natuur en heeft men toen als oplossing alles in de handen van een Schepper geschoven
en zien gelovigen bij afwezigheid van een andere geloofwaardige God de God uit de bijbel als het grote Genie?
Jezus.

Spreuken 8:
27 Toen hij de hemel maakte, was ik daar, toen hij de horizon aftekende op het watervlak,
28 toen hij daarboven de wolken plaatste, toen hij de bronnen van de waterdiepte vestigde,
29 toen hij grenzen stelde aan de zee zodat het water zijn gebod niet zou overschrijden,
toen hij de fundamenten van de aarde legde,
30 toen was ik naast hem als een meesterwerker. Ik was degene op wie hij bijzonder gesteld was, elke dag weer. Ik was altijd vrolijk bij hem.
31 Ik was blij over de aarde, die bewoond kon worden, en ik was bijzonder gesteld op de mensen.
Spreuken 8 slaat op De Wijsheid; is vrouwelijk en slaat niet op Jezus.....dat is er van gemaakt in het christendom
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door Alpha »

callista schreef: 21 feb 2022, 16:23
J-W schreef: 21 feb 2022, 16:04

Daarna zag ik, en zie, een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle volk en stammen en natiën en talen stonden voor de troon en voor het Lam, bekleed met witte gewaden en met palmtakken in hun handen. En zij riepen met luider stem en zeiden: De zaligheid is van onze God, die op de troon gezeten is, en van het Lam! En al de engelen stonden rondom de troon en de oudsten en de vier dieren, en zij wierpen zich op hun aangezicht voor de troon en aanbaden God, zeggende: Amen, de lof en de heerlijkheid, en de wijsheid en de dankzegging, en de eer en de macht en de sterkte zij onze God tot in alle eeuwigheden! Amen (Openbaring 7:9-12 NBG51)

Op je knieën vallen voor Hem, anders ga je er aan!

Is het nog nog van deze tijd hierin te geloven?
Dat lijkt me meer horen bij een dictatoriaal regime....
Of bij een of andere sekte.
Bepaald niet gezond m.i.
Kijk wat het gevolg is van een dictatoriaal regime?
Dat gebeurd nu in Oekraïne!

In Rusland worden al vele jaren Jg vervolgd, omdat zij zich aan Bijbelse maalstaven willen houden.
Dat was ook zo in nazi Duitsland.
In de meeste landen zijn Jg ooit vervolgd om die reden.
Is dat wel gezond dan?

Interviews: Vijf Getuigen van Jehovah vertellen over politie-invallen in Oefa (Rusland).
https://www.jw.org/nl/nieuws/jw/regio/r ... -invallen/

Jezus voorzei een tijd waarin ‘het ene volk zal strijden tegen het andere, en het ene koninkrijk tegen het andere’ (Mattheüs 24:7). Lees het artikel ‘Wat is het teken van “de laatste dagen” of “de eindtijd”?’ om te zien hoe de Bijbel aantoont dat hedendaagse oorlogen een vervulling van Jezus’ profetie zijn.

https://www.jw.org/nl/wat-de-bijbel-le ... tie-teken/
J-W
Berichten: 2289
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door J-W »

Alpha schreef: 01 mar 2022, 12:26
J-W schreef: 21 feb 2022, 15:51

Wie was er bij toen de Schepper aan het ontwerpen was?
Of had men geen antwoord op al het geniale in de natuur en heeft men toen als oplossing alles in de handen van een Schepper geschoven
en zien gelovigen bij afwezigheid van een andere geloofwaardige God de God uit de bijbel als het grote Genie?
Jezus.

Spreuken 8:
27 Toen hij de hemel maakte, was ik daar, toen hij de horizon aftekende op het watervlak,
28 toen hij daarboven de wolken plaatste, toen hij de bronnen van de waterdiepte vestigde,
29 toen hij grenzen stelde aan de zee zodat het water zijn gebod niet zou overschrijden,
toen hij de fundamenten van de aarde legde,
30 toen was ik naast hem als een meesterwerker. Ik was degene op wie hij bijzonder gesteld was, elke dag weer. Ik was altijd vrolijk bij hem.
31 Ik was blij over de aarde, die bewoond kon worden, en ik was bijzonder gesteld op de mensen.


Er zijn in de natuur vele bewijzen te vinden, dat er een ontwerper is.
Vele mensen willen onafhankelijk zijn, dus ontkennen ze het bestaan van een schepper.

Job 38:
 3 Zet je schrap en wees een man. Ik zal je ondervragen en jij geeft antwoord.
 4 Waar was jij toen ik de fundamenten van de aarde legde? Vertel het mij, als je denkt dat je het begrijpt.
 5 Wie heeft haar afmetingen bepaald? Weet jij dat soms? En wie heeft het meetlint over haar gespannen?
 6 Waarop zijn haar voetstukken gelegd of wie heeft haar hoeksteen geplaatst
 7 toen de morgensterren samen juichten van vreugde en alle zonen van God uitbundig jubelden? NWV.
Je citeert slechts de fantasie van een paar schrijvers.
In de natuur kom je inderdaad vele onverklaarbare wonderen tegen maar ik heb nog nooit een bewijs gezien dat daar een God als ontwerper achter zat.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door Alpha »

callista schreef: 01 mar 2022, 12:45
Alpha schreef: 01 mar 2022, 12:26 Jezus.

Spreuken 8:
27 Toen hij de hemel maakte, was ik daar, toen hij de horizon aftekende op het watervlak,
28 toen hij daarboven de wolken plaatste, toen hij de bronnen van de waterdiepte vestigde,
29 toen hij grenzen stelde aan de zee zodat het water zijn gebod niet zou overschrijden,
toen hij de fundamenten van de aarde legde,
30 toen was ik naast hem als een meesterwerker. Ik was degene op wie hij bijzonder gesteld was, elke dag weer. Ik was altijd vrolijk bij hem.
31 Ik was blij over de aarde, die bewoond kon worden, en ik was bijzonder gesteld op de mensen.
Spreuken 8 slaat op De Wijsheid; is vrouwelijk en slaat niet op Jezus.....dat is er van gemaakt in het christendom
Als je heel oppervlakkig leest, dan lijkt dat zo.

Spr 1: Roept de wijsheid niet? Laat het inzicht zijn stem niet horen?

Is een meesterwerker een vrouw?
Kan wijsheid blij zijn over de aarde en bijzonder op mensen gesteld zijn?
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door Alpha »

J-W schreef: 01 mar 2022, 12:56
Alpha schreef: 01 mar 2022, 12:26 Jezus.

Spreuken 8:
27 Toen hij de hemel maakte, was ik daar, toen hij de horizon aftekende op het watervlak,
28 toen hij daarboven de wolken plaatste, toen hij de bronnen van de waterdiepte vestigde,
29 toen hij grenzen stelde aan de zee zodat het water zijn gebod niet zou overschrijden,
toen hij de fundamenten van de aarde legde,
30 toen was ik naast hem als een meesterwerker. Ik was degene op wie hij bijzonder gesteld was, elke dag weer. Ik was altijd vrolijk bij hem.
31 Ik was blij over de aarde, die bewoond kon worden, en ik was bijzonder gesteld op de mensen.


Er zijn in de natuur vele bewijzen te vinden, dat er een ontwerper is.
Vele mensen willen onafhankelijk zijn, dus ontkennen ze het bestaan van een schepper.

Job 38:
 3 Zet je schrap en wees een man. Ik zal je ondervragen en jij geeft antwoord.
 4 Waar was jij toen ik de fundamenten van de aarde legde? Vertel het mij, als je denkt dat je het begrijpt.
 5 Wie heeft haar afmetingen bepaald? Weet jij dat soms? En wie heeft het meetlint over haar gespannen?
 6 Waarop zijn haar voetstukken gelegd of wie heeft haar hoeksteen geplaatst
 7 toen de morgensterren samen juichten van vreugde en alle zonen van God uitbundig jubelden? NWV.
Je citeert slechts de fantasie van een paar schrijvers.
In de natuur kom je inderdaad vele onverklaarbare wonderen tegen maar ik heb nog nooit een bewijs gezien dat daar een God als ontwerper achter zat.
Ik ben hier niet degene die fantaseert of wil fantaseren!

Kan een blinde zien, kan een dove horen?

Kijk hier eens naar en verklaar hoe evolutie deze zaken heeft ontworpen?

https://www.jw.org/nl/wat-de-bijbel-lee ... sortBy=old
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door Alpha »

hopper schreef: 21 feb 2022, 16:30
Alpha schreef: 21 feb 2022, 15:34

Er zijn ongelofelijk veel bewijzen dat de schepper dingen geniaal ontworpen geeft.
Ik vind de evolutie ook geniaal. Het duurde dan wel ettelijke miljoenen jaren , maar dan heb je ook wat!
Jammer dan weer dat wij als mensen zo mislukt zijn. Maar moedertje evolutie weet daar wel raad mee.
Je meetlat is kapot.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door Alpha »

MagereHein schreef: 22 feb 2022, 17:33
Alpha schreef: 14 feb 2022, 17:31 De aarde is gemaakt ter bewoning van de mens. JHWH zal hen verderven die de aarde, ons aardse tehuis, verderven.

Zo heeft ieder zijn keuze.
Onhoudbare, niet te onderbouwen standpunten ga ik niet meer op in. Levert me slechts vakantie op.
Het is gebruikelijk standpunten die niet bevallen te ontkennen. "Wir haben es nicht gewusst".

[modbreak Bonjour] We hebben een regel er geen 2de wereldoorlog zaken bij te halen
J-W
Berichten: 2289
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door J-W »

Alpha schreef: 01 mar 2022, 12:40
J-W schreef: 21 feb 2022, 16:04

Daarna zag ik, en zie, een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle volk en stammen en natiën en talen stonden voor de troon en voor het Lam, bekleed met witte gewaden en met palmtakken in hun handen. En zij riepen met luider stem en zeiden: De zaligheid is van onze God, die op de troon gezeten is, en van het Lam! En al de engelen stonden rondom de troon en de oudsten en de vier dieren, en zij wierpen zich op hun aangezicht voor de troon en aanbaden God, zeggende: Amen, de lof en de heerlijkheid, en de wijsheid en de dankzegging, en de eer en de macht en de sterkte zij onze God tot in alle eeuwigheden! Amen (Openbaring 7:9-12 NBG51)

Op je knieën vallen voor Hem, anders ga je er aan! Is het nog nog van deze tijd hierin te geloven?

Openbaring 7:
9 Daarna keek ik en zag een grote menigte, die niemand tellen kon, uit alle landen, stammen, volken en talen. Ze stonden voor de troon en voor het Lam, gekleed in witte gewaden en met palmtakken in hun handen.
10 Met luide stem riepen ze steeds: ‘Redding hebben we te danken aan onze God, die op de troon zit, en aan het Lam.’
11 Alle engelen stonden rondom de troon, de oudsten en de vier levende wezens. Ze bogen zich diep neer voor de troon en aanbaden God.
12 Ze zeiden: ‘Amen! De lof en de glorie en de wijsheid en de dank en de eer en de kracht en de sterkte komen onze God toe, voor altijd en eeuwig. Amen.’ NWV.

Deze tekst gaat over degenen die Gods ingrijpen hebben overleefd.

Waarschuwingen worden vaak genegeerd.
Noach en zijn gezin deed dat niet en overleefden de vloed.

Jezus discipelen herkenden zijn waarschuwing en vluchtten naar de bergen van Judea en overleefden de val van Jeruzalem.

Toen in Indonesië een vulkaan uitbrak werden mensen gewaarschuwd en volgden de aanwijzingen voor evacuatie op.


Een boer deed dat niet, hij moest zijn dieren eerst verzorgen.
Hij is nooit meer gezien.

De Bijbel geeft veel informatie over de tijd van het einde.
in Daniël 11 en 12 kan de een beschrijving vinden van de gebeurtenissen. Daniël 12:10b Maar degenen die inzicht hebben, zullen het begrijpen.

Mattheüs 24:7, 8 Het ene volk zal strijden tegen het andere, en het ene koninkrijk tegen het andere. Al die dingen zijn het begin van de weeën.

Markus 13:7 Als jullie horen van oorlogen en berichten van oorlogen, raak dan niet in paniek. Die dingen moeten gebeuren, maar het is nog niet het einde.

Lukas 21:11 Er zullen grote aardbevingen zijn en in de ene plaats na de andere voedseltekorten en epidemieën. Ook zullen er angstaanjagende dingen te zien zijn en zullen er uit de hemel grote tekenen zijn.

2 Timotheüs 3:1-5 In de laatste dagen zullen zware tijden aanbreken die moeilijk te doorstaan zijn. Want de mensen zullen alleen om zichzelf geven en om geld. Ze zullen verwaand zijn, arrogant, lasteraars, ongehoorzaam aan ouders, ondankbaar en ontrouw. Ze zullen geen natuurlijke genegenheid hebben, voor geen enkele overeenkomst openstaan en kwaadsprekers zijn. Ze zullen onbeheerst en wreed zijn en geen liefde voor het goede hebben. Ze zullen verraders zijn, roekeloos en opgeblazen van trots, met meer liefde voor genot dan liefde voor God. Ze zullen een schijn van vroomheid hebben maar de kracht ervan niet blijken te bezitten.

Lukas 11: 28 Als nu deze dingen beginnen te geschieden, richt U dan rechtop en heft UW hoofd omhoog, omdat UW bevrijding nabij komt.” NWV.
Wat denk je, dat de God in de hemel nieuwsgierig over de hekkens op de wolken hangt om te zien hoe zijn schepsels elkaar met nucleaire wapens te lijf gaan? Dat hij jouw satan de vrijheid geeft zoveel mogelijk mensen te vernietigen? Denk je nu echt dat jouw God de JG zal beschermen zodra de kernraketten ons om de oren vliegen? Jullie gaan er net zo snel aan als iedereen.
Laatst gewijzigd door J-W op 01 mar 2022, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: God ontkennen

Bericht door callista »

Alpha schreef: 01 mar 2022, 12:57
callista schreef: 01 mar 2022, 12:45
Spreuken 8 slaat op De Wijsheid; is vrouwelijk en slaat niet op Jezus.....dat is er van gemaakt in het christendom
Als je heel oppervlakkig leest, dan lijkt dat zo.

Spr 1: Roept de wijsheid niet? Laat het inzicht zijn stem niet horen?

Is een meesterwerker een vrouw?
Kan wijsheid blij zijn over de aarde en bijzonder op mensen gesteld zijn?
Wijsheid spreekt
1 Hoor! Wijsheid roept,
Inzicht laat haar stem horen....
NBV....

Dat staat in elke Bijbel, behalve in die van de JG...daar staat "zijn"
Die hebben dat kennelijk aangepast...

Dit in de Statenvertaling...
1 Roept de Wijsheid niet, en verheft niet de Verstandigheid Haar stem?
Etc...
Laatst gewijzigd door callista op 01 mar 2022, 13:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door Alpha »

hopper schreef: 22 feb 2022, 17:36
MagereHein schreef: 22 feb 2022, 17:33 Onhoudbare, niet te onderbouwen standpunten ga ik niet meer op in. Levert me slechts vakantie op
Gewoon een beetje aardig doen tegen Alpha is ook een optie. Je hoeft het niet met hem eens te zijn, maar hij is geen kwaaie.
Sterken nog, ik heb niet MIJN belang op het oog!
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door Alpha »

callista schreef: 01 mar 2022, 13:07
Alpha schreef: 01 mar 2022, 12:57 Als je heel oppervlakkig leest, dan lijkt dat zo.

Spr 1: Roept de wijsheid niet? Laat het inzicht zijn stem niet horen?

Is een meesterwerker een vrouw?
Kan wijsheid blij zijn over de aarde en bijzonder op mensen gesteld zijn?
Wijsheid spreekt
1 Hoor! Wijsheid roept,
Inzicht laat haar stem horen....
NBV....

Dat staat in elke Bijbel, behalve in die van de JG...daar staat "zijn"
:lol:
1 Roept de wijsheid niet, en laat de wetenschap zich niet horen? Luhter.

1 Roept de wijsheid niet, verheft het verstand de stem niet? Leidse.

Aramaic Bible in Plain English
Because of this, wisdom preaches, and understanding will answer you.

Brenton Septuagint Translation
Thou shalt proclaim wisdom, that understanding may be obedient to thee.

Contemporary English Version
With great understanding, Wisdom is calling out

Brenton Septuagint Translation
Thou shalt proclaim wisdom, that understanding may be obedient to thee.


Gepersonifieerde wijsheid.
Wat de Schrift over het Woord zegt, vertoont een opmerkelijke overeenkomst met de beschrijving in Spreuken 8:22-31.
In dit schriftgedeelte wordt de wijsheid gepersonifieerd, voorgesteld alsof ze kon spreken en handelen (Sp 8:1).
Vele schrijvers uit de eerste eeuwen van de gewone tijdrekening die beleden christen te zijn, waren van mening dat dit schriftgedeelte symbolisch moest worden opgevat en betrekking had op Gods Zoon in zijn voormenselijk bestaan.
Met het oog op de reeds beschouwde teksten kan er geen twijfel over bestaan dat, zoals in de aangegeven verzen uit Spreuken wordt beschreven, deze Zoon door Jehovah werd „voortgebracht als het begin van zijn weg, als het vroegste van zijn werken van oudsher”, en dat de Zoon bij de schepping van de aarde ’als een meesterwerker naast Jehovah werd’.
Het is waar dat in het Hebreeuws — een taal waarin net als in het Nederlands en in vele andere talen de zelfstandige naamwoorden een geslacht hebben — het woord voor „wijsheid” altijd vrouwelijk is.
Dit zou dus blijven gelden in alle gevallen waarin de wijsheid gepersonifieerd is, ook daar waar ze in figuurlijke zin wordt gebruikt om Gods eerstgeboren Zoon voor te stellen.
Het Griekse woord voor „liefde” in de uitdrukking „God is liefde” (1Jo 4:8) is ook vrouwelijk, maar dat betekent niet dat God vrouwelijk is.
Salomo, die het grootste gedeelte van het bijbelboek Spreuken heeft geschreven (Sp 1:1), paste de titel qo·heʹleth (bijeenbrenger) op zichzelf toe (Pr 1:1), en ook dit woord is vrouwelijk. Uit Inzicht in de schrift.