Begeerte

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Begeerte

Bericht door peda »

Als Kleinste Gemene Veelvouden onder elkaar, heeft iedereen een van de ander afwijkende overtuiging. Dan kun je vervolgens 2 kanten op. Dit gegeven accepteren onder de noemer van kleurrijkdom, of je probeert de ander met zijn/ haar afwijkende overtuiging van die overtuiging af te helpen. In mijn optiek kiezen de meeste Kleine Gemene Veelvouden uit voor hen moverende redenen voor het credo "' de ander afhelpen van de afwijkende overtuiging "'. Hoe het genoemd wordt, speelt in mijn optiek geen rol. Nagenoeg iedereen op de eigen zeepkist, het eigen gelijk verkondigend en de ander proberen te laten meedoen met '' zwaan-kleef-bij-mij-aan '' . Het is mens-eigen. :lol:
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Begeerte

Bericht door hopper »

Petra schreef: 30 okt 2021, 14:53
hopper schreef: 30 okt 2021, 14:15

Precies, heer Snelheid. Daarom begeert een verstandig gelovige ook geen hiernamaals, wederopstanding o.i.d.
We zijn het helemaal eens!
Hi Hopper.
Eigenlijk zeg je hier dat Snelheid zijn eigen vijand is en geen verstandige gelovige want uiteraard begeert hij dat wel, hij is een christen hè. Dat hij het daarmee helemaal niet eens is lijk mij niet moeilijk te snappen !! Zelfs ik snap dat.


Het begeren van een hiernamaals, wederopstanding ligt geheel en al bij de individuele gelovige.
Ik kan geen uitspraak doen over Snelheid's begeren, ik kan wel instemmen met de desbetreffende quote van hem.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Begeerte

Bericht door hopper »

peda schreef: 30 okt 2021, 15:52 Als Kleinste Gemene Veelvouden onder elkaar, heeft iedereen een van de ander afwijkende overtuiging. Dan kun je vervolgens 2 kanten op. Dit gegeven accepteren onder de noemer van kleurrijkdom, of je probeert de ander met zijn/ haar afwijkende overtuiging van die overtuiging af te helpen. In mijn optiek kiezen de meeste Kleine Gemene Veelvouden uit voor hen moverende redenen voor het credo "' de ander afhelpen van de afwijkende overtuiging "'. Hoe het genoemd wordt, speelt in mijn optiek geen rol. Nagenoeg iedereen op de eigen zeepkist, het eigen gelijk verkondigend en de ander proberen te laten meedoen met '' zwaan-kleef-bij-mij-aan '' . Het is mens-eigen. :lol:
In de lege leer zijn er geen zwanen welke aan kleven.
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Begeerte

Bericht door peda »

hopper schreef: 30 okt 2021, 17:04
peda schreef: 30 okt 2021, 15:52 Als Kleinste Gemene Veelvouden onder elkaar, heeft iedereen een van de ander afwijkende overtuiging. Dan kun je vervolgens 2 kanten op. Dit gegeven accepteren onder de noemer van kleurrijkdom, of je probeert de ander met zijn/ haar afwijkende overtuiging van die overtuiging af te helpen. In mijn optiek kiezen de meeste Kleine Gemene Veelvouden uit voor hen moverende redenen voor het credo "' de ander afhelpen van de afwijkende overtuiging "'. Hoe het genoemd wordt, speelt in mijn optiek geen rol. Nagenoeg iedereen op de eigen zeepkist, het eigen gelijk verkondigend en de ander proberen te laten meedoen met '' zwaan-kleef-bij-mij-aan '' . Het is mens-eigen. :lol:
In de lege leer zijn er geen zwanen welke aan kleven.
Ik ontdek op G G geen leegte, maar volop gevuldheid. Daar reageer ik op, ware het anders dan was het hier "' Tote Hose "', niemand zou inbreng leveren.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Begeerte

Bericht door hopper »

peda schreef: 30 okt 2021, 17:37
hopper schreef: 30 okt 2021, 17:04

In de lege leer zijn er geen zwanen welke aan kleven.
Ik ontdek op G G geen leegte, maar volop gevuldheid. Daar reageer ik op, ware het anders dan was het hier "' Tote Hose "', niemand zou inbreng leveren.
Dat is niet correct. Dit onderwerp gaat over begeerte. Er is de mogelijkheid om leeg van begeerte te zijn.
Leeg van begeerte zijnde zijn er geen zwanen meer die begeren om aan te kleven.
Zie Petra's opmerking om 14:53. Petra zit nog vol met zaken die alleen bij haar aanwezig kunnen zijn.
Ze ziet nog vooroordelen en anderen de les lezen.
De leegte wordt niet verstoord door Petra's volte.....
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Begeerte

Bericht door Petra »

hopper schreef: 30 okt 2021, 18:48
peda schreef: 30 okt 2021, 17:37

Ik ontdek op G G geen leegte, maar volop gevuldheid. Daar reageer ik op, ware het anders dan was het hier "' Tote Hose "', niemand zou inbreng leveren.
Dat is niet correct. Dit onderwerp gaat over begeerte. Er is de mogelijkheid om leeg van begeerte te zijn.
Imo is het wel correct.
Uiteraard is er de mogelijkheid om -leeg- van begeerte te zijn, of dat proberen te zijn, maar het is nou eenmaal een feit dan niet iedereen dat begeert. :idea:

En ach Hopper..gelukkig begeer jij ook.. om vaak over jouw persoonlijke overtuigingen te schrijven op dit forum. :)
Hoe meer zielen hoe meer diversiteit hoe meer vreugd is mijn gedachte!
Maar dat kwartje valt helaas wat moeilijker, velen willen nou eenmaal graag anderen overtuigen van de Beste Juiste Ware Eigen overtuigingen.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Begeerte

Bericht door Snelheid »

hopper schreef: 30 okt 2021, 14:15
Snelheid schreef: 30 okt 2021, 13:51
Hen die begeren zijn hun eigen vijand.
Precies, heer Snelheid. Daarom begeert een verstandig gelovige ook geen hiernamaals, wederopstanding o.i.d.
We zijn het helemaal eens!
Denk dat je er goed naast zit en je haalt zaken door elkaar, begeerte en begeerte is twee zuivere begeert voed het leven ten eeuwigheid.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Begeerte

Bericht door Mart »

Snelheid schreef: 06 nov 2021, 21:30 Denk dat je er goed naast zit en je haalt zaken door elkaar, begeerte en begeerte is twee zuivere begeert voed het leven ten eeuwigheid.
Ik kan geen kaas van je zin maken: ''Begeerte en begeerte is twee zuivere begeert voed het leven ten eeuwigheid''? Wat bedoel je?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Begeerte

Bericht door hopper »

Ik kan er ook weinig van maken, geen begeerte is geen begeerte.
Daar zijn geen smaken in.
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Begeerte

Bericht door peda »

Begeerte naar God, is wat anders als begeerte naar puur hedonisme. Het is de richting van het begeren, waar is het begeren op gericht, dat een waarderingsbeoordeling krijgt.
Het begeren naar God ( het niet stoffelijke ) wordt dan van oudsher door de volgers ervan als een hoger, edeler begeren gezien, als het begeren van de lager gekwalificeerde stof. De religie en de filosofie onderschrijven eveneens de grote verschillen in kwaliteit. Iemand die voortdurend veel alcoholische drank begeert en voortdurend in het leven op zoek is naar zulke drank, voert een kwalitatief minder gevuld leven als een continue volledig op God betrokken mysticus. Het kan verkeren in het aardse, altijd die nadruk op het aantonen van verschillen, uitgedrukt in kwaliteit.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Begeerte

Bericht door hopper »

Ik vind het maar niks. Het blijft begeren naar iets buiten je zelf. En christenen begeren dan weer naar God, moslims naar Allah en Vikingen naar Odin.
Het is wat anders als je begeert om op te gaan in het Ene, zoals Plotinus. Dat maakt een einde aan degene die begeert en dat is ook de weg van de mystiek.
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Begeerte

Bericht door peda »

hopper schreef: 07 nov 2021, 11:46 Ik vind het maar niks. Het blijft begeren naar iets buiten je zelf. En christenen begeren dan weer naar God, moslims naar Allah en Vikingen naar Odin.
Het is wat anders als je begeert om op te gaan in het Ene, zoals Plotinus. Dat maakt een einde aan degene die begeert en dat is ook de weg van de mystiek.
De leer van Plotinus heeft ook niets met blijvend dualisme.
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Begeerte

Bericht door Snelheid »

peda schreef: 07 nov 2021, 10:35 Begeerte naar God, is wat anders als begeerte naar puur hedonisme. Het is de richting van het begeren, waar is het begeren op gericht, dat een waarderingsbeoordeling krijgt.
Het begeren naar God ( het niet stoffelijke ) wordt dan van oudsher door de volgers ervan als een hoger, edeler begeren gezien, als het begeren van de lager gekwalificeerde stof. De religie en de filosofie onderschrijven eveneens de grote verschillen in kwaliteit. Iemand die voortdurend veel alcoholische drank begeert en voortdurend in het leven op zoek is naar zulke drank, voert een kwalitatief minder gevuld leven als een continue volledig op God betrokken mysticus. Het kan verkeren in het aardse, altijd die nadruk op het aantonen van verschillen, uitgedrukt in kwaliteit.
Gelukkig is er altijd hier een forumlid die het wel snapt,en inderdaad zo is het @Peda.
VERITAS VOS LIBERABIT.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Begeerte

Bericht door hopper »

peda schreef: 07 nov 2021, 12:21
hopper schreef: 07 nov 2021, 11:46 Ik vind het maar niks. Het blijft begeren naar iets buiten je zelf. En christenen begeren dan weer naar God, moslims naar Allah en Vikingen naar Odin.
Het is wat anders als je begeert om op te gaan in het Ene, zoals Plotinus. Dat maakt een einde aan degene die begeert en dat is ook de weg van de mystiek.
De leer van Plotinus heeft ook niets met blijvend dualisme.
Binnen het Ene kan per definitie geen dualisme bestaan.
Binnen mij als mens is er zo lang als ik leef het dualisme tussen de waarnemer en 'de wereld'.
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Begeerte

Bericht door peda »

hopper schreef: 07 nov 2021, 12:33
peda schreef: 07 nov 2021, 12:21

De leer van Plotinus heeft ook niets met blijvend dualisme.
Binnen het Ene kan per definitie geen dualisme bestaan.
Binnen mij als mens is er zo lang als ik leef het dualisme tussen de waarnemer en 'de wereld'.
Op zich is dat juist. De gekozen premissen bij het verhaal rond de ENE zijn dan ook juist monistische. Monisme ( het psychische ) is ook datgene dat Zolderworm volgt. De christenen volgen andere, dualistische premissen en hebben dan ook een ander verhaal als Plotinus en Zolderworm. Meerdere totaal verschillende verhalen, als fundament gebouwd op totaal verschillende premissen.