Water in wijn veranderen

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2554
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door Inktvlam »

Mart schreef: 08 dec 2021, 08:33 Ik volg de wetenschap en niet het christelijke Testament, waardoor ik vrij redelijk weet wie Jezus was, op enkele details na.
De christenen bestuderen het NT en de wetenschappers bestuderen het NT. En bevooroordeeld als hij is, mogen de apologetische theologen niet meedoen van Mart. Ze bestuderen allemaal hetzelfde boek, maar wat blijkt … de “wetenschappers” toveren een heel andere Jezus uit de hoge hoed. :?
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door peda »

Wanneer het Goddelijk deel van het NT verhaal niet als premisse wordt meegenomen, krijg je bij de wetenschappelijke Jezus beoordeling vanzelfsprekend als conclusie een 100 % menselijk persoon voor het voetlicht. De Goddelijkheid van Jezus is door de wetenschap niet te onderzoeken en dus geeft de wetenschap daar geen uitsluitsel over, terwijl het in de onderlinge discussie ( pro en contra Goddelijkheid ) nu juist daarover gaat. Jezus Goddelijk en 2 naturen, of Jezus 100 % menselijk zonder enige Goddelijkheid, het blijft de persoonlijke beoordeling, de wetenschap levert geen hulp. Helaas.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door Mart »

Inktvlam schreef: 08 dec 2021, 12:20
Mart schreef: 08 dec 2021, 08:33 Ik volg de wetenschap en niet het christelijke Testament, waardoor ik vrij redelijk weet wie Jezus was, op enkele details na.
De christenen bestuderen het NT en de wetenschappers bestuderen het NT.
Veel van het NT is niet historisch en veel wat historisch is staat anders in het NT.
En bevooroordeeld als hij is, mogen de apologetische theologen niet meedoen van Mart.
Wie zegt dat ze niet mee mogen doen? Ik volg slechts de wetenschap en niet de apologetische theologen.
de “wetenschappers” toveren een heel andere Jezus uit de hoge hoed. :?
Exact! Behalve dat degenen die een andere Jezus uit de hoed toveren de apologetische theologen zijn en niet de wetenschappers.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2554
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door Inktvlam »

Mart schreef: 08 dec 2021, 12:31
Inktvlam schreef: 08 dec 2021, 12:20 De christenen bestuderen het NT en de wetenschappers bestuderen het NT.
Veel van het NT is niet historisch en veel wat historisch is staat anders in het NT.
Ik vind het zo knap dat mensen die er niet bij zijn geweest, het allemaal veel beter weten dan de mensen die er wel bij zijn geweest.

Mart schreef:
Inktvlam schreef:En bevooroordeeld als hij is, mogen de apologetische theologen niet meedoen van Mart.
Wie zegt dat ze niet mee mogen doen? Ik volg slechts de wetenschap en niet de apologetische theologen.
Een hele groep uitsluiten omdat hun mening je niet bevalt, het kan natuurlijk. Maar is het bij voorbaat uitsluiten van deskundigen wetenschappelijk? Ik vermoed dat je je alleen maar baseert op joodse wetenschappers.

Mart schreef:
Inktvlam schreef:de “wetenschappers” toveren een heel andere Jezus uit de hoge hoed. :?
Exact! Behalve dat degenen die een andere Jezus uit de hoed toveren de apologetische theologen zijn en niet de wetenschappers.
Die Jezus van jou mag geen wonderen doen, want dat past niet in jouw atheïstische straatje. Maar de Jezus van het NT doet wel wonderen. Dus niet de apologetische theologen, maar jij maakt er een andere Jezus van.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door Willempie »

Inktvlam schreef: 08 dec 2021, 14:33 Ik vermoed dat je je alleen maar baseert op joodse wetenschappers.
Ho ho!

https://youtu.be/6np7bYdJjjI
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door Piebe Paulusma »

Inktvlam schreef: 08 dec 2021, 14:33
Mart schreef: 08 dec 2021, 12:31
Veel van het NT is niet historisch en veel wat historisch is staat anders in het NT.
Ik vind het zo knap dat mensen die er niet bij zijn geweest, het allemaal veel beter weten dan de mensen die er wel bij zijn geweest.

Mart schreef:Wie zegt dat ze niet mee mogen doen? Ik volg slechts de wetenschap en niet de apologetische theologen.
Een hele groep uitsluiten omdat hun mening je niet bevalt, het kan natuurlijk. Maar is het bij voorbaat uitsluiten van deskundigen wetenschappelijk? Ik vermoed dat je je alleen maar baseert op joodse wetenschappers.

Mart schreef:Exact! Behalve dat degenen die een andere Jezus uit de hoed toveren de apologetische theologen zijn en niet de wetenschappers.
Die Jezus van jou mag geen wonderen doen, want dat past niet in jouw atheïstische straatje. Maar de Jezus van het NT doet wel wonderen. Dus niet de apologetische theologen, maar jij maakt er een andere Jezus van.
Wonderen passen juist goed bij de joodse eschatologie. Ik zal een paar voorbeelden geven:

De waterdoop van bekering en de doop met de heilige Geest (Hand 2).

Jes. 44:3 Want Ik zal water gieten op den dorstige en stromen op het droge; Ik zal Mijn Geest op uw zaad gieten en Mijn zegen op uw nakomelingen.

De vervanging van het OT met het NT:

Ez. 11:19 En Ik zal hun enerlei hart geven, en zal een nieuwen geest in het binnenste van u geven, en Ik zal het stenen hart uit hun vlees wegnemen, en zal hun een vlezen hart geven,

De uitstorting van de heilige Geest:

Ez. 36:27 En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen en Mijn rechten zult bewaren en doen.

De uitstorting van de heilige Geest en de wonderen en tekens:

Joël 2:28 En daarna zal het geschieden dat Ik Mijn Geest zal uitgieten over alle vlees, en uw zonen en uw dochters zullen profeteren; uw ouden zullen dromen dromen, uw jongelingen zullen gezichten zien.

Het oordeel en de wederkomst van Christus:

Zach. 12:10 Doch over het huis Davids en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik uitstorten den Geest der genade en der gebeden, en zij zullen Mij aanschouwen, Dien zij doorstoken hebben; en zij zullen over Hem rouwklagen als met de rouwklage over een enigen zoon; en zij zullen over Hem bitterlijk kermen, gelijk men bitterlijk kermt over een eerstgeborene.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2554
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door Inktvlam »

Willempie schreef: 08 dec 2021, 14:51
Inktvlam schreef: 08 dec 2021, 14:33 Ik vermoed dat je je alleen maar baseert op joodse wetenschappers.
Ho ho!

https://youtu.be/6np7bYdJjjI
Indrukwekkend getuigenis van James Tour. Jezus is persoonlijk aan hem verschenen. Ik denk niet dat je Mart daarmee kan overtuigen. Mart heeft, zoals elke atheïst, de wetenschap als zijn god aangenomen. Terwijl wetenschap toch gewoon mensenwerk is.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door callista »

Gelukkig zijn er kritische bijbelonderzoekers. :thumb1:
[Ik heb er veel van geleerd en het heeft mij er ook toe gebracht tot onderzoeken....]

Die de ogen openen van diegenen die alles wat ze lezen klakkeloos aannemen...en geloven verwarren met feiten.
Wie het OT leest mag dan ook uitleggen waar er gesproken wordt over een Jezus, die ook God is, aan het kruis gestorven is voor de zonden van de mensen; gestorven is en weer opgestaan.....en de beloofde Messias zou zijn.... en ook nog eens terugkomt [al lijkt dat onderhand wel een wachten op Godot, maar hoop doet leven]

Lees nog maar eens terug @Inktvlam. e.a...misschien ben je het vergeten... :geek:

viewtopic.php?f=9&t=3535&hilit=messias+ ... start=3125
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door Willempie »

Inktvlam schreef: 08 dec 2021, 17:29
Willempie schreef: 08 dec 2021, 14:51

Ho ho!

https://youtu.be/6np7bYdJjjI
Indrukwekkend getuigenis van James Tour. Jezus is persoonlijk aan hem verschenen. Ik denk niet dat je Mart daarmee kan overtuigen. Mart heeft, zoals elke atheïst, de wetenschap als zijn god aangenomen. Terwijl wetenschap toch gewoon mensenwerk is.
Spreek Mart alsjeblieft direct aan. Ik ken hem niet, en zelfs als ik hem wel zou kennen wil ik nog steeds niet achter zijn rug om over hem praten.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door Zolderworm »

Inktvlam schreef: 08 dec 2021, 17:29
Willempie schreef: 08 dec 2021, 14:51

Ho ho!

https://youtu.be/6np7bYdJjjI
Indrukwekkend getuigenis van James Tour. Jezus is persoonlijk aan hem verschenen. Ik denk niet dat je Mart daarmee kan overtuigen. Mart heeft, zoals elke atheïst, de wetenschap als zijn god aangenomen. Terwijl wetenschap toch gewoon mensenwerk is.
Elke astrale entiteit kan zich voordoen als Jezus. Even jezelf materialiseren en dik voor de bakker. Breken maar dat brood.
Only dead fish go with the flow
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door hopper »

Zolderworm schreef: 08 dec 2021, 18:31
Inktvlam schreef: 08 dec 2021, 17:29
Indrukwekkend getuigenis van James Tour. Jezus is persoonlijk aan hem verschenen. Ik denk niet dat je Mart daarmee kan overtuigen. Mart heeft, zoals elke atheïst, de wetenschap als zijn god aangenomen. Terwijl wetenschap toch gewoon mensenwerk is.
Elke astrale entiteit kan zich voordoen als Jezus. Even jezelf materialiseren en dik voor de bakker. Breken maar dat brood.
Ik kan al die Jezus-verschijningen niet serieus nemen. Geen hond die weet hoe Jezus er uit heeft gezien.
Net als al die Maria-verschijningen. Ik wist niet dat Inktvlam katholiek is. Bij protestanten verschijnen toch geen bijbelse figuranten?
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door Mart »

hopper schreef: 08 dec 2021, 20:58
Zolderworm schreef: 08 dec 2021, 18:31
Elke astrale entiteit kan zich voordoen als Jezus. Even jezelf materialiseren en dik voor de bakker. Breken maar dat brood.
Ik kan al die Jezus-verschijningen niet serieus nemen. Geen hond die weet hoe Jezus er uit heeft gezien.
Net als al die Maria-verschijningen. Ik wist niet dat Inktvlam katholiek is. Bij protestanten verschijnen toch geen bijbelse figuranten?
Inktvlam gelooft in de ''goddelijke'' openbaringen van Jakob Lorber. Op punten waar we Lorbers claims kunnen verifiëren aan de hand van de moderne wetenschap, blijkt zijn werk vol fouten te zitten: De verschillen tussen de kosmologie van Lorber en de moderne sterrenkunde.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door hopper »

Mart schreef: 08 dec 2021, 21:03
hopper schreef: 08 dec 2021, 20:58

Ik kan al die Jezus-verschijningen niet serieus nemen. Geen hond die weet hoe Jezus er uit heeft gezien.
Net als al die Maria-verschijningen. Ik wist niet dat Inktvlam katholiek is. Bij protestanten verschijnen toch geen bijbelse figuranten?
Inktvlam gelooft in de ''goddelijke'' openbaringen van Jakob Lorber. Op punten waar we Lorbers claims kunnen verifiëren aan de hand van de moderne wetenschap, blijkt zijn werk vol fouten te zitten: De verschillen tussen de kosmologie van Lorber en de moderne sterrenkunde.
Alleen al dat gekwebbel over de maan is volslagen oninteressant als 'goddelijke' openbaring. Als dat zou bestaan.
Als er dan toch goddelijke openbaringen moeten zijn, dan neemt God (of Jezus) wel rechtstreeks contact op met Inktvlam.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2554
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door Inktvlam »

Mart schreef: 08 dec 2021, 21:03
hopper schreef: 08 dec 2021, 20:58

Ik kan al die Jezus-verschijningen niet serieus nemen. Geen hond die weet hoe Jezus er uit heeft gezien.
Net als al die Maria-verschijningen. Ik wist niet dat Inktvlam katholiek is. Bij protestanten verschijnen toch geen bijbelse figuranten?
Inktvlam gelooft in de ''goddelijke'' openbaringen van Jakob Lorber. Op punten waar we Lorbers claims kunnen verifiëren aan de hand van de moderne wetenschap, blijkt zijn werk vol fouten te zitten: De verschillen tussen de kosmologie van Lorber en de moderne sterrenkunde.
We zullen zien. Ik kan het niet goed beoordelen. De tijd zal het leren. De kosmologie is nog volop in beweging. Men weet nog lang niet alles.
Volgens de schrijver Kurt Eggenstein kloppen de beweringen van Lorber prima.
Zie: Proof as to the Authenticity of Jakob Lorber's Prophesy
http://www.j-lorber.de/kee/index.htm

Met de verschillende scheppingsperiodes, de massa-uitroeiingen, de verschillende soorten mensachtigen, de gevaren van ontbossing, wereldwijde communicatie, enzovoort had Lorber het gelijk aan zijn kant. Ook met “aarde baarde maan” had Lorber het bij het rechte eind.
viewtopic.php?p=267463#p267463

Maar ik denk ook wel dat er in zijn werk beweringen staan die onjuist zijn. In één of ander religieus radioprogramma heb ik iemand wel eens horen beweren, dat geen één profeet het volledig bij het rechte eind heeft. In het boek “Armageddon” van Peter Lemesurier deelt de schrijver deze opvatting. Volgens hem vindt er een vermenging plaats tussen de geopenbaarde en de eigen mening. Hij noemt dat zelfs de wet van de storende invloed van vooropgezette meningen (blz.27).
Maar ondanks dat is het Lorberwerk bijzonder leerzaam en waardevol. Van elk boek accepteer je dingen en verwerp je dingen. Je moet geen enkel boek kritiekloos lezen.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door Zolderworm »

hopper schreef: 08 dec 2021, 20:58
Zolderworm schreef: 08 dec 2021, 18:31
Elke astrale entiteit kan zich voordoen als Jezus. Even jezelf materialiseren en dik voor de bakker. Breken maar dat brood.
Ik kan al die Jezus-verschijningen niet serieus nemen. Geen hond die weet hoe Jezus er uit heeft gezien.
Net als al die Maria-verschijningen. Ik wist niet dat Inktvlam katholiek is. Bij protestanten verschijnen toch geen bijbelse figuranten?
Zo'n entiteit vormt zich naar het beeld hoe de mensen denken dat Jezus eruit ziet. Dat bootst hij na.
Only dead fish go with the flow
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door Snelheid »

Inktvlam schreef: 08 dec 2021, 17:29
Willempie schreef: 08 dec 2021, 14:51

Ho ho!

https://youtu.be/6np7bYdJjjI
Indrukwekkend getuigenis van James Tour. Jezus is persoonlijk aan hem verschenen. Ik denk niet dat je Mart daarmee kan overtuigen. Mart heeft, zoals elke atheïst, de wetenschap als zijn god aangenomen. Terwijl wetenschap toch gewoon mensenwerk is.
Het is mensenwerk; de wetenschap ontstaan in de kloosters daar de kloosterlingen tijd hadden om goed onderzoek te doen, en aan werken betreft de eerste polders in Nederland was wetenschap van de Monniken.
Maar gelukkig is er meer als onzekere wetenschap,echte wetenschap te eeuwigheid.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door Mart »

De oorsprong van de wetenschap kan worden herleid tot het oude Egypte en Mesopotamië rond 3000 tot 1200 voor Chr. Hun bijdragen aan wiskunde, astronomie en geneeskunde vormden de Griekse natuurfilosofie van de klassieke oudheid, waarbij pogingen werden ondernomen om verklaringen te geven voor gebeurtenissen in de fysieke wereld op basis van natuurlijke oorzaken. Na de val van het West-Romeinse rijk verslechterde de kennis van de Griekse wereldopvattingen juist in christelijk West-Europa tijdens de eerste eeuwen (400 tot 1000 n. Chr.) van de Middeleeuwen, maar werd daarentegen bewaard in de moslimwereld tijdens de islamitische Gouden Eeuw. Later werd dit in de natuurfilosofie nieuw leven inblazen, hetgeen later werd getransformeerd door de wetenschappelijke revolutie die in de 16e eeuw begon.

Wonderen als letterlijk water in wijn veranderen, zijn nooit aangetoond.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door callista »

Mart schreef: 10 dec 2021, 22:00
Wonderen als letterlijk water in wijn veranderen, zijn nooit aangetoond.
Het zijn z.g. heldenverhalen die nooit letterlijk gebeurd zijn.
Het zijn mythen....
DIONYSUS VERANDERT WATER IN WIJN
Dionysus is de meester van het wijnmaken of misschien wijndraaien. Hij staat bekend als de God van wijn + vruchtbaarheid.
https://beyondenigma.com/jesus-and-dion ... %20WINE%21
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1315
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door Balthasar »

Mart schreef: 10 dec 2021, 22:00 De oorsprong van de wetenschap kan worden herleid tot het oude Egypte en Mesopotamië rond 3000 tot 1200 voor Chr. Hun bijdragen aan wiskunde, astronomie en geneeskunde vormden de Griekse natuurfilosofie van de klassieke oudheid, waarbij pogingen werden ondernomen om verklaringen te geven voor gebeurtenissen in de fysieke wereld op basis van natuurlijke oorzaken. Na de val van het West-Romeinse rijk verslechterde de kennis van de Griekse wereldopvattingen juist in christelijk West-Europa tijdens de eerste eeuwen (400 tot 1000 n. Chr.) van de Middeleeuwen, maar werd daarentegen bewaard in de moslimwereld tijdens de islamitische Gouden Eeuw. Later werd dit in de natuurfilosofie nieuw leven inblazen, hetgeen later werd getransformeerd door de wetenschappelijke revolutie die in de 16e eeuw begon.
Dat is een eenzijdig beeld. De moslimwereld speelt maar een zeer beperkte rol in de overlevering. Veel Griekse teksten waren in het westen bekend in Latijnse vertaling, en eigenlijk zijn de meeste Griekse teksten gewoon via de Byzantijnse kloosters en scriptoria overgeleverd.
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door Snelheid »

Praktisch alle Griekse teksten enz enz zijn allemaal in het Latiin al heel vroeg overgezet veel Byzantijnse kloosters waren daar mee bezig en ging zelf in een hoog tempo. De moslim kwam daar bij niet kijken daar had men alleen last van.

Maar goed het ging en gaat over de Bruiloft te Kana. :)
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door Piebe Paulusma »

Mart schreef: 10 dec 2021, 22:00 Wonderen als letterlijk water in wijn veranderen, zijn nooit aangetoond.
Dat kan niet meer worden aangetoond. Het is net als een vallende ster, alleen degenen die hem waarnemen zijn getuigen maar kunnen dat nooit meer aantonen.
Belangrijker is echter dat nergens in het christelijke Testament staat dat iemand in wonderen moet geloven. De wonderen werden gedaan om de joodse ooggetuigen tot geloof in Christus te bewegen. Jezus zei immers 'als je mijn woorden niet gelooft, geloof dan de werken' en het lijkt me duidelijk dat hij niet de huidige generatie op het oog had. De wonderen werden gedaan om het evangelie mee te bewijzen aan de joden wiens harten God verhard had zodat ze niet gemakkelijk tot geloof kwamen. Dus wonderen hebben hun doel gediend, duizenden joden zijn in de eerste eeuw tot geloof gekomen. Hierover lezen we in Handelingen en ook Flavius Josephus maakt er melding van. Doch in deze huidige tijd hebben de wonderen afgedaan en zijn niet meer wetenschappelijk aan te tonen.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door Mart »

Piebe Paulusma schreef: 10 dec 2021, 23:16Duizenden joden zijn in de eerste eeuw tot geloof gekomen. Hierover lezen we in Handelingen en ook Flavius Josephus maakt er melding van. Doch in deze huidige tijd hebben de wonderen afgedaan en zijn niet meer wetenschappelijk aan te tonen.
Nee, het is vrij bekend dat vrijwel alle tekstcritici het erover eens zijn dat het Testimonium Flavianum niet authentiek is. Ook is bekend dat Josefus niet geloofde in Jezus' messiasschap. Het christendom was evenmin meer dan een kleine joodse sekte en hoorde niet tot de drie grote joodse religieuze partijen. Evenmin is het wetenschappelijk aannemelijk te maken dat iemand uit een maagd zou zijn geboren, ten hemel zou zjin gevaren, weer neder zou zijn gedaald, geheel onschuldig zou zijn geweest (ook omdat expliciet in de T'NaCH staat dat geen mens onschuldig zou zijn) en indien Jezus had gesuggereerd dat hij JHWH zou zijn, was hij volgens de Torah simpelweg terecht geëxecuteerd.

Evenmin ben je ergens ingegaan op het gegeven dat voor vergeving van zonden helemaal geen offer vereist is en t'sjoevah of tsedakah genoeg zijn, noch dat de hele kruisiging nergens in de Torah als legitiem offer kan worden genomen. Het was m.i. gewoon een ordinaire kruisiging van een gefaalde joodse messias-claimant die bij de joden nooit een succes is geweest en uitgroeide tot een grotendeels heidense religie, in het begin zelfs onder leiding van Romeinse pausen. Wij hebben er 2000 jaar mee afgerekend; jullie mogen hem hebben.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door Snelheid »

Piebe Paulusma schreef: 10 dec 2021, 23:16
Mart schreef: 10 dec 2021, 22:00 Wonderen als letterlijk water in wijn veranderen, zijn nooit aangetoond.
Dat kan niet meer worden aangetoond. Het is net als een vallende ster, alleen degenen die hem waarnemen zijn getuigen maar kunnen dat nooit meer aantonen.
Belangrijker is echter dat nergens in het christelijke Testament staat dat iemand in wonderen moet geloven. De wonderen werden gedaan om de joodse ooggetuigen tot geloof in Christus te bewegen. Jezus zei immers 'als je mijn woorden niet gelooft, geloof dan de werken' en het lijkt me duidelijk dat hij niet de huidige generatie op het oog had. De wonderen werden gedaan om het evangelie mee te bewijzen aan de joden wiens harten God verhard had zodat ze niet gemakkelijk tot geloof kwamen. Dus wonderen hebben hun doel gediend, duizenden joden zijn in de eerste eeuw tot geloof gekomen. Hierover lezen we in Handelingen en ook Flavius Josephus maakt er melding van. Doch in deze huidige tijd hebben de wonderen afgedaan en zijn niet meer wetenschappelijk aan te tonen.
Wonderen hoeven ook niet wetenschappelijk aan getoond daar ze een feit zijn.

En inderdaad Flavius Josephus is daar een goede chroniqueur in doet goed en realistisch verslag van die wonderen,maar dat is gewoon iets voor een theologisch wetenschappelijk forum, gelukkig zijn die besloten,daar de discussie kan verlopen op theologische en wetenschappelijk basis,temeer,daar zij al bovengenoemd beschreven zijn en niet alleen door Flavius.Maar goed dat is weer een ander onderwerp.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door Mullog »

Mart schreef: 11 dec 2021, 00:43 ... Wij hebben er 2000 jaar mee afgerekend; jullie mogen hem hebben.
Wil je hem echt niet terug.... :|
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1315
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door Balthasar »

Snelheid schreef: 11 dec 2021, 01:29 En inderdaad Flavius Josephus is daar een goede chroniqueur in doet goed en realistisch verslag van die wonderen,maar dat is gewoon iets voor een theologisch wetenschappelijk forum, gelukkig zijn die besloten,daar de discussie kan verlopen op theologische en wetenschappelijk basis,temeer,daar zij al bovengenoemd beschreven zijn en niet alleen door Flavius.Maar goed dat is weer een ander onderwerp.
Gelukkig is dit onzin. Wat Flavius Josefus schrijft wordt -- ook door katholieke geleerden en theologen -- gewoon volgens de algemene regels van de wetenschap bestudeerd. Ook wonderen trouwens, maar daar heb je altijd weer theologen die hun eigen werkelijkheid creëren.