De kracht van God en de lege gaten in onze kennis

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10115
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: De kracht van God en de lege gaten in onze kennis

Bericht door Messenger »

MagereHein schreef: 09 dec 2021, 10:40
Messenger schreef: 09 dec 2021, 09:54 ...En inderdaad doe ik ook beweringen die niet toetsbaar zijn. Ik denk echter dat ze wel consistent zijn, omdat ze nooit tegenstrijdig zijn aan de 8 kenmerken die ik aan God toedicht en die voor mij een filter vormen voor ruis.
En die 8 kenmerken zijn?
God is echte onvoorwaardelijke liefde, met een onvoorwaardelijk vrije wil, om niet, zonder oordeel;
God is almachtig (in de zin van dat niets onmogelijk is, met heerschappij heeft het niets te maken);
God is alomtegenwoordig/alomvattend, buiten God bestaat er niets;
God is alziend (is immers overal en in alles);
God is alwetend;
God is onkwetsbaar;
God is volmaakt;
God is zonder enige behoefte, heeft slechts het verlangen zich empirisch te ervaren.

Bovenstaande kenmerken zijn voor mij van toepassing op een Godheid, een onvolmaakte en kwetsbare God wordt misschien door anderen aanbeden maar is voor mij geen God (met hoofdletter).
Een God die ontevreden is over de schepping, of het niet eens is met keuzes die mensen met vrije wil maken, is niet volmaakt.
Als een God iets van mensen nodig heeft of terugverwacht is sprake van een behoeftige entiteit, maar kan dat nooit een God zijn.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20635
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De kracht van God en de lege gaten in onze kennis

Bericht door peda »

MagereHein schreef: 09 dec 2021, 10:38
Je MAG iedere overtuiging erop na houden die je prefereert. Mijn bezwaar daartegen is dat je dan ieder wereldbeeld moet accepteren en dat gaat mij te ver. Dan krijg je o.a. te maken met gebedsgenezers, Jomanda's en mensen die menen dat Covid slechts een griepje is. Allemaal persoonlijke waarden, normen en meningen, maar 2+2 blijft 4.
Want wat ik hier lees is meten met 2 maten. Voor mij is de wetenschappelijke methode de norm, voor een ander niet. Maar die ander vist m.i. in 2 vijvers. Die wetenschappelijke methode heeft nl. haar vruchten wel afgeworpen en ik denk dat je daar niet meer omheen kunt, behalve misschien als je filosofisch gaat draaien. Neem discussies Adam en Eva versus de evolutietheorie. Als je eerlijk bent kan dit helemaal geen discussie meer zijn, zoals Barnabas ook absoluut geen walvis kan zijn. Tenzij je je gaat verlagen tot slechte filosofie en de overtuiging dat geloof een even valide weg is om tot de werkelijkheid te komen. Ik spreek dat tegen omdat ik denk dat ik daar voldoende reden en zelfs bewijs voor heb. Vliegtuigen vliegen en dat is niet omdat de piloot gelooft dat God zijn vliegtuig wel in de lucht zal houden als hij maar krachtig genoeg bidt. Zelfde geldt voor DNA en afstamming. Is het dan valide om filosofisch een geloofs-gelijk te behalen?
Want als dat kan, dan is Barnabas een walvis!
Hallo Magere Hein,

In mijn optiek moet er helemaal niets ( jouw tweede zin ). Net als bij jou is bij mij het wetenschappelijk bewijs een beter bewijs dan het geloofs- of filosofisch bewijs. Maar G G is een geloofsforum en niet een wetenschappelijk of naturalisten forum. Geloof is per definitie geen wetenschap, dat zal buiten wellicht een paar hard-liners door niemand ontkend worden. Verder vindt iedere gelovige het afwijkende geloof van een ander een dwaalleer, dus van mindere kwaliteit. Het is dus onmogelijk om te komen tot een objectieve geloofsnorm voor de beoordeling van goed cq slecht geloof, waarbij slecht geloof dan afvalt.
Kortom zodra iemand begint te jongleren met "' normen "' waaraan iedere inbreng ten minste moet voldoen, ben je puur subjectief bezig. Jomanda inbreng kan worden buitengesloten, dat is tegen de wet. Discriminatie kan worden buitengesloten, dat is tegen de wet. Niet correcte Nazi en Holocaust ontboezemingen zijn tegen de wet enz. Maar binnen de wet heeft de Ene van Hopper, op het forum in mijn optiek althans dezelfde rechten als JHWH van de Tenach of de Trinitaire God van het O T + N T, of de God van Messenger, of de astraliteit ( psychisch monisme ) van Zolder, of de reincarnatie van Yours, of de Jehovah-Getuigen God van Alpha enz. Ik zie op G G een collectief van kleine gemene veelvouden in de weer, een mooie kleuring althans voor mij. Als een kleur beweert een menselijke walvis te zijn, dan is het voor mij althans niet moeilijk om snel de kuierlatten te nemen en een andere gespreksronde op te zoeken.
Deelnemers genoeg alhier, gelukkig wel.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10115
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: De kracht van God en de lege gaten in onze kennis

Bericht door Messenger »

small brother schreef: 09 dec 2021, 10:20
Messenger schreef: 09 dec 2021, 09:54
Hoe kan dat als God overal en alomvattend is en buiten zichzelf niets kan scheppen omdat er buiten God niets is en niets zal zijn?
Dat laatste kan niet. God is niet alles in allen. Materie is buiten God, omdat materie God niet naderen kan.
Alles is deel van een alomtegenwoordige God. Er is geen 'buiten' God. God is alles-dat-is en alles-dat-niet-is.
Messenger schreef: 09 dec 2021, 09:54 Naar mijn idee verbiedt een God van liefde niets en heeft die God geen wetten, want echte liefde is onvoorwaardelijk (vrij van voorwaarden en mét vrije wil).
small brother schreef: God ziet dat anders. Gij zult niet doodslaan.
De bijbelgod roept anders de mensen op in naam van God mensen ter dood te brengen. Dus wat je beweert gaat niet op.

Ik stel dat een God van vrije wil niets gebiedt. Maar waarom zou je als mensen elkaar doodslaan? God oordeelt niet omwille van de echte liefde en vrije wil. Zou dat wel zo zijn, is er geen sprake van vrije wil en geen sprake van echte liefde.
Messenger schreef: 09 dec 2021, 09:54 De mens is deel van God, omdat God binnenin zichzelf heeft geschapen en de mens dus een Godsdeel (of Godsvonk) is.
small brother schreef: Misschien is dat zo. Zou jou dat reden geven om God te knechten en te onderwerpen aan jouw godsbeeld?
Ik knecht God juist niet, integendeel. Ik merk aan andere gelovigen dat zij God terugbrengen naar een vermenselijkt beeld in plaats van een Goddelijk beeld. God is zoveel meer dan menselijkheid en menselijk gedrag.
Messenger schreef: 09 dec 2021, 09:54 De geest van elke mens heeft zichzelf beperkt in het bewustzijn. Daarom probeert de gelovige en ook de onderzoekende (wetenschappelijke) mens invulling te geven aan de tijdelijke leemtes van de kennis.
small brother schreef: Dat is aan jezelf om te denken en ook om te doen, of te laten.
Dat klopt, dat doe je inderdaad zelf bij het scheppen van een nieuwe levensvorm.
Messenger schreef: 09 dec 2021, 09:54 God denkt niet net zo als de mens, de mens is een primitief denkend wezen, God denkt op supraniveau.
small brother schreef: Dat is niet samenhangend. Hoe zou jij als primitieve denker,
kunnen bedenken wat God beter bedenkt?
Omdat dit mij getoond is?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
small brother
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 okt 2021, 17:01
Man/Vrouw: M

Re: De kracht van God en de lege gaten in onze kennis

Bericht door small brother »

Messenger schreef: 09 dec 2021, 11:24 God is echte onvoorwaardelijke liefde, met een onvoorwaardelijk vrije wil, om niet, zonder oordeel;
God is almachtig (in de zin van dat niets onmogelijk is, met heerschappij heeft het niets te maken);
God is alomtegenwoordig/alomvattend, buiten God bestaat er niets;
God is alziend (is immers overal en in alles);
God is alwetend;
God is onkwetsbaar;
God is volmaakt;
God is zonder enige behoefte, heeft slechts het verlangen zich empirisch te ervaren.
Je beschrijft hiermee niet God, maar het domein van God.

Deuteronomium 10:14
Ziet, des HEEREN, uws Gods, is de hemel, en de hemel der hemelen, de aarde, en al wat daarin is.
Des en uws geven bezit aan. Niet het zijn.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De kracht van God en de lege gaten in onze kennis

Bericht door callista »

Peda schreef:
Maar G G is een geloofsforum en niet een wetenschappelijk of naturalisten forum
GG is een allround en breed forum....dus voor iedereen :thumb1: ..vandaar ook het sub-forum "Levensbeschouwing"
Dus ook met ruimte voor o.a. atheïsme, wetenschap etc..enz..../
peda
Berichten: 20635
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De kracht van God en de lege gaten in onze kennis

Bericht door peda »

callista schreef: 09 dec 2021, 11:44 Peda schreef:
Maar G G is een geloofsforum en niet een wetenschappelijk of naturalisten forum
GG is een allround en breed forum....dus voor iedereen :thumb1: ..vandaar ook het sub-forum "Levensbeschouwing"
Dus ook met ruimte voor o.a. atheïsme, wetenschap etc..enz..../
Voor de volle 100 % mijn visie. Wie binnen de zeer nauwe piketpaaltjes van de apostolische geloofsbelijdenis wil praten, zoekt op dit forum de "' beslotenheid "' op en verlate de kleuring. Maar de praktijk wijst uit dat kleur gesprekken bij de deelnemers de voorkeur hebben boven zwart-wit. Prima.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10115
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: De kracht van God en de lege gaten in onze kennis

Bericht door Messenger »

small brother schreef: 09 dec 2021, 11:42
Messenger schreef: 09 dec 2021, 11:24 God is echte onvoorwaardelijke liefde, met een onvoorwaardelijk vrije wil, om niet, zonder oordeel;
God is almachtig (in de zin van dat niets onmogelijk is, met heerschappij heeft het niets te maken);
God is alomtegenwoordig/alomvattend, buiten God bestaat er niets;
God is alziend (is immers overal en in alles);
God is alwetend;
God is onkwetsbaar;
God is volmaakt;
God is zonder enige behoefte, heeft slechts het verlangen zich empirisch te ervaren.
Je beschrijft hiermee niet God, maar het domein van God.

Deuteronomium 10:14
Ziet, des HEEREN, uws Gods, is de hemel, en de hemel der hemelen, de aarde, en al wat daarin is.
Des en uws geven bezit aan. Niet het zijn.
God beschrijven gaat ook niet lukken, God is alles-dat-is en alles-dat-niet-is. Hoe zou je dat verder kunnen beschrijven?
Je kunt uitvoerig over de mens schrijven, over een vlinder of over een paardenbloem. Dan beschrijf je delen van God, organismen die gemaakt zijn van hetzelfde spul.

Mijn beschrijving van wat jij het domein van God noemt, beschouw ik als specifieke kern-eigenschappen van een entiteit die je Goddelijk kunt noemen.
Beschrijvingen die niet voldoen aan die kern-eigenschappen, schuif ik opzij. Daarom schrap ik veel teksten uit de bijbel als ik die lees.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
small brother
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 okt 2021, 17:01
Man/Vrouw: M

Re: De kracht van God en de lege gaten in onze kennis

Bericht door small brother »

Messenger schreef: 09 dec 2021, 11:40 God is alles-dat-is en alles-dat-niet-is.
God maakte licht en donker, opdat het licht zou schijnen op alles wat er is,
en wat daarbuiten is, kan gelden en voelen, als buitengeworpen.
Stel eens dat je gelijk zou hebben, en jij mag een diamant zijn in de hemel.

Dan ben je blij als diamant, en je plaats is je genoeg. Maar je weet dat er 'goden' zijn die kunnen bewegen.
Jouw hel is dan, dat je geen god zijn kunt, omdat je het echt niet wilde. Toch heb je vrede.
Of dat een hel is of niet, daar kun je je geen voorstelling van maken.
Maar als je gelooft, dan zou je het nu zeker wel de hel noemen.
Want wie wens je toe om dode materie te zijn?

Jij zegt dat God in de materie is. Dus jij hoopt eigenlijk dat God jouw bewustzijn verduistert,
als je de hel beleeft. Wat zegt dat aan en voor jouw bewustzijn nu?
Messenger schreef: 09 dec 2021, 09:54
small brother schreef: God ziet dat anders. Gij zult niet doodslaan.
De bijbelgod roept anders de mensen op in naam van God mensen ter dood te brengen. Dus wat je beweert gaat niet op.
Nee; de bijbelgod roept op om je eigen omgeving te ordenen, en te zuiveren en te bestemmen tot liefde en vrede.
Dat vraagt een zwaard en een overheid en gezag en onderwerping, ook voor de vrije geesten.
Messenger schreef: 09 dec 2021, 09:54 Ik knecht God juist niet, integendeel. Ik merk aan andere gelovigen dat zij God terugbrengen naar een vermenselijkt beeld in plaats van een Goddelijk beeld. God is zoveel meer dan menselijkheid en menselijk gedrag.
Ik geloof je. Elk woord in waarheid en zicht, is uit de Geest van God.
Messenger schreef: 09 dec 2021, 09:54 Dat klopt, dat doe je inderdaad zelf bij het scheppen van een nieuwe levensvorm.
Waar doe ik dat? De bijbel leert ons om te geloven in de opstanding.
Dat de opstanding een ander of astrale hoedanigheid kan hebben, is onze fantasie en verbeelding.
Maar de wet zegt eenvoudig, dat je ziel zal opstaan in een stoffelijk lichaam en geestelijk samenhangend lichaam.
Dat is nu nog niet zo. we kunnen de geesten die in ons zijn niet vasthouden en bezitten.
Zij drijven ons als beheerders die wilde herten opdrijven of een kudde schapen.
Of als een virus dat ons lichaam inneemt.
Messenger schreef: 09 dec 2021, 09:54 God denkt niet net zo als de mens, de mens is een primitief denkend wezen, God denkt op supraniveau.
small brother schreef: Dat is niet samenhangend. Hoe zou jij als primitieve denker,
kunnen bedenken wat God beter bedenkt?
Omdat dit mij getoond is?
Dan kan het waar zijn. Het zicht van jou, behoeft duiding en plaatsing in je realiteit.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De kracht van God en de lege gaten in onze kennis

Bericht door hopper »

small brother schreef: 09 dec 2021, 10:35
hopper schreef: 09 dec 2021, 10:23

Bewustzijn heeft geen afmetingen.....

Daar ga je dan met al je beweringen.
Mijn bewustzijn kan met je antwoord alle kanten op.
En jouw bewustzijn zal op dit punt zeker groter zijn dan dat.
Care to share?
Ik heb geen idee wat je bedoelt. Hoe kan dit een reactie zijn op wat ik schreef?
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10115
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: De kracht van God en de lege gaten in onze kennis

Bericht door Messenger »

small brother schreef: 09 dec 2021, 12:00
Messenger schreef: 09 dec 2021, 11:40 God is alles-dat-is en alles-dat-niet-is.
God maakte licht en donker, opdat het licht zou schijnen op alles wat er is,
en wat daarbuiten is, kan gelden en voelen, als buitengeworpen.
Stel eens dat je gelijk zou hebben, en jij mag een diamant zijn in de hemel.

Dan ben je blij als diamant, en je plaats is je genoeg.
small brother schreef:Maar je weet dat er 'goden' zijn die kunnen bewegen.
Jouw hel is dan, dat je geen god zijn kunt, omdat je het echt niet wilde. Toch heb je vrede.
Of dat een hel is of niet, daar kun je je geen voorstelling van maken.
Maar als je gelooft, dan zou je het nu zeker wel de hel noemen.
Want wie wens je toe om dode materie te zijn?
Het deel van God als diamant, dode materie, zou blij zijn als diamant en de plaats als diamant zou genoeg zijn en heeft vrede. Waarom zou dan sprake zijn van een hel? Heb je nou vrede of toch niet?
small brother schreef: Jij zegt dat God in de materie is. Dus jij hoopt eigenlijk dat God jouw bewustzijn verduistert,
als je de hel beleeft. Wat zegt dat aan en voor jouw bewustzijn nu?
Ik als Godsdeel heb op de werkplaats in de hemel mijn bewustzijn verduisterd om het leven als avontuur, als ontdekkingsreis te ervaren.
Zou die verduistering niet door mij zijn aangebracht, zou er van avontuur of ontdekkingsreis niets ervaren worden. En omdat ik een zielsagenda wil vervullen, ervaar ik het leven in onwetendheid van mijn ware aard en herinner ik mij tijdens de ervaring Wie en Wat ik ben.
Messenger schreef: 09 dec 2021, 09:54 De bijbelgod roept anders de mensen op in naam van God mensen ter dood te brengen. Dus wat je beweert gaat niet op.
small brother schreef: Nee; de bijbelgod roept op om je eigen omgeving te ordenen, en te zuiveren en te bestemmen tot liefde en vrede.
Dat vraagt een zwaard en een overheid en gezag en onderwerping, ook voor de vrije geesten.
Ik constateer meerdere oproepen tot het doden in naam van God. Kijk maar naar de bijbelcitaten van Alpha, het gaat bijna over niets anders.
Of wil je dat ontkennen of niet onder ogen zien?
Wat je beter kunt doen is de vraag stellen : "Wat zou liefde doen?" Dan constateer je dat van alle teksten over God die mensen doodt of laat doden, niets waarheid kan zijn.
Messenger schreef: 09 dec 2021, 09:54 Dat klopt, dat doe je inderdaad zelf bij het scheppen van een nieuwe levensvorm.
small brother schreef: Waar doe ik dat? De bijbel leert ons om te geloven in de opstanding.
Dat de opstanding een ander of astrale hoedanigheid kan hebben, is onze fantasie en verbeelding.
Maar de wet zegt eenvoudig, dat je ziel zal opstaan in een stoffelijk lichaam en geestelijk samenhangend lichaam.
Dat is nu nog niet zo. we kunnen de geesten die in ons zijn niet vasthouden en bezitten.
Zij drijven ons als beheerders die wilde herten opdrijven of een kudde schapen.
Of als een virus dat ons lichaam inneemt.
Na het sterven herenigt de geest met de ziel. De ziel schept een nieuw lichaam, een nieuwe geest en een nieuwe agenda.
Dàt is de opstanding.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: De kracht van God en de lege gaten in onze kennis

Bericht door MagereHein »

small brother schreef: 09 dec 2021, 11:18 Dat is nogal dubbel van jezelf. Of de ander te verbieden om te vissen in jouw vijver, zo je wilt. Want de vijver is niet jouw vijver, maar zij is gemeenschappelijk. Ik vang Adam en Eva, en jij vangt bot. Ik vang Elia die met hemelse wagens opgenomen werd, en jij een piloot in een vliegtuig. Jij vangt een oude man, en ik Joses. Jij slechte filosofie, en ik jouw kraag. :clown:

De wetenschappelijke methode is besmet. Zij doet hetzelfde als google.
Namelijk selecteren en filteren op basis van plukken en uiteen trekken van wat bij elkaar hoort.
Zonder de samenhang te zoeken, om die dan ook te bewaren als samenhang.
Zo vind je steeds minder waarheid, waar je steeds méér samenhang zoekt.

Zoek je bijvoorbeeld op domheid onbeschoft en zolderworm, dan vind je dat small brother dat zegt.
En alles wat je méér weet, en dus gaat toevoegen in je zoektermen, brengt je verder af van die gevonden waarheid.
Wat je méér weet, brengt je dus minder snel bij wat je zoekt. De waarheid is zoek.

En de moraal van de wetenschappelijke methode is: wie zoekt, kan niet meer vinden.
Een vijver vol, maar zonder vis.
Ik verbied niemand iets. Ik raad iets aan. Ik betwijfel of de andere methode überhaupt wel een methode is. In mijn vijver zwemmen veel vissen die nog nimmer ontdekt zijn en wellicht nooit ontdekt zullen worden. Hert kan zelfs zo zijn dat de vissen die nu gevangen zijn, eigenlijk nepvissen bleken. Je weet wel: Donkere materie en energie. Het afgrijselijke deeltjesmodel met o.a. de krachtoverbrengende 'deeltjes'
Het zou zomaar allemaal fout kunnen zijn. Geweldig als dat zo is en er een betere meer consistente theorie gevonden wordt. Ze moet echter wel de eigenschappen kunnen blijven verklaren van het ons bekende model/heelal/deeltjes/krachten en noem maar op.
En dus doet de wetenschappelijke methode niet als google. Ze borduurt wel voort op hetgeen ontdekt (en bewezen) is maar morgen kan het zomaar zijn dat fotonen helemaal niet bestaan. Het blijft een zoektocht naar DAT model dat ALLES het beste verklaart. En ja, de wetenschap heeft haar beperkingen, maar wat ze niet doet is vertrouwen op (heilige) boeken, gezag en autoriteit. Het is neutraal en staat altijd open voor verbetering/verandering.

p.s. Ik zocht op 'domheid onbeschoft en zolderworm' maar kreeg maar 1 hit. "Small brother" kwam ik niet tegen. :D
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: De kracht van God en de lege gaten in onze kennis

Bericht door MagereHein »

Messenger schreef: 09 dec 2021, 11:24
MagereHein schreef: 09 dec 2021, 10:40 En die 8 kenmerken zijn?
God is echte onvoorwaardelijke liefde, met een onvoorwaardelijk vrije wil, om niet, zonder oordeel;
God is almachtig (in de zin van dat niets onmogelijk is, met heerschappij heeft het niets te maken);
God is alomtegenwoordig/alomvattend, buiten God bestaat er niets;
God is alziend (is immers overal en in alles);
God is alwetend;
God is onkwetsbaar;
God is volmaakt;
God is zonder enige behoefte, heeft slechts het verlangen zich empirisch te ervaren.

Bovenstaande kenmerken zijn voor mij van toepassing op een Godheid, een onvolmaakte en kwetsbare God wordt misschien door anderen aanbeden maar is voor mij geen God (met hoofdletter).
Een God die ontevreden is over de schepping, of het niet eens is met keuzes die mensen met vrije wil maken, is niet volmaakt.
Als een God iets van mensen nodig heeft of terugverwacht is sprake van een behoeftige entiteit, maar kan dat nooit een God zijn.
1 Vraag: Wat is God?
Nee, 2 Vragen: Hoe weet je dit?
Shit....3 vragen: Wat is het verlangen naar een empirisch ervaren?

Alle bijvoeglijke naamwoorden: almachtig, alwetend, algoed etc. doen suggereren dat het om een persoon gaat. Ik ben nl. niet bekend met onstoffelijke overkoepelende alles wetende (komen er hersenen bij kijken?) volmaakte ....??? iets......
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: De kracht van God en de lege gaten in onze kennis

Bericht door MagereHein »

peda schreef: 09 dec 2021, 11:37
Hallo Magere Hein,

In mijn optiek moet er helemaal niets ( jouw tweede zin ). Net als bij jou is bij mij het wetenschappelijk bewijs een beter bewijs dan het geloofs- of filosofisch bewijs. Maar G G is een geloofsforum en niet een wetenschappelijk of naturalisten forum. Geloof is per definitie geen wetenschap, dat zal buiten wellicht een paar hard-liners door niemand ontkend worden. Verder vindt iedere gelovige het afwijkende geloof van een ander een dwaalleer, dus van mindere kwaliteit. Het is dus onmogelijk om te komen tot een objectieve geloofsnorm voor de beoordeling van goed cq slecht geloof, waarbij slecht geloof dan afvalt.
Kortom zodra iemand begint te jongleren met "' normen "' waaraan iedere inbreng ten minste moet voldoen, ben je puur subjectief bezig. Jomanda inbreng kan worden buitengesloten, dat is tegen de wet. Discriminatie kan worden buitengesloten, dat is tegen de wet. Niet correcte Nazi en Holocaust ontboezemingen zijn tegen de wet enz. Maar binnen de wet heeft de Ene van Hopper, op het forum in mijn optiek althans dezelfde rechten als JHWH van de Tenach of de Trinitaire God van het O T + N T, of de God van Messenger, of de astraliteit ( psychisch monisme ) van Zolder, of de reincarnatie van Yours, of de Jehovah-Getuigen God van Alpha enz. Ik zie op G G een collectief van kleine gemene veelvouden in de weer, een mooie kleuring althans voor mij. Als een kleur beweert een menselijke walvis te zijn, dan is het voor mij althans niet moeilijk om snel de kuierlatten te nemen en een andere gespreksronde op te zoeken.
Deelnemers genoeg alhier, gelukkig wel.
Peda, is het naïef, irreëel of arrogant om van iemand met een gezond verstand te verlangen dat hij of zij op zoek is naar een betrouwbaar wereldbeeld? Natuurlijk is kinderen offeren tegen de wet, maar het zou valide zijn, als je hier heilig in gelooft en een godheid verlangt dit van je (tenminste...dat is je wereldbeeld/visie) en in de wet staat niet dat het verboden is?? Maakt dat deze mens vrij om te gaan offeren? Hele volksstammen hebben dit gedaan en zij reageerden hoogstwaarschijnlijk op dezelfde manier. Het is ONZE traditie....ONS geloof....ONZE overtuiging. Wie ben jij (westerse indringer) die mij gaat vertellen dat het inhumaan is?
Ons wereldbeeld is gebaseerd op kenbronnen. Die bronnen die doorgaans op de scholen onderwezen worden. Zijn er voor het geloof in goden betrouwbare kenbronnen?
Waarom zou je die als weldenkend mens dan toch hanteren?
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
small brother
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 okt 2021, 17:01
Man/Vrouw: M

Re: De kracht van God en de lege gaten in onze kennis

Bericht door small brother »

hopper schreef: 09 dec 2021, 12:22
small brother schreef: 09 dec 2021, 10:35 Mijn bewustzijn kan met je antwoord alle kanten op.
En jouw bewustzijn zal op dit punt zeker groter zijn dan dat.
Care to share?
Ik heb geen idee wat je bedoelt. Hoe kan dit een reactie zijn op wat ik schreef?
Ik heb geen idee wat jij bedoelt. Jij wel.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10115
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: De kracht van God en de lege gaten in onze kennis

Bericht door Messenger »

MagereHein schreef: 09 dec 2021, 12:42 1 Vraag: Wat is God?
God is voor mij de bron van alles-dat-is en alles-dat-niet-is.
MagereHein schreef: Nee, 2 Vragen: Hoe weet je dit?
Het is mij getoond in gedachte die ik zo goed als mogelijk onder woorden probeer te brengen, aangezien mijn gedachten niet overgedragen kunnen worden maar woorden wel. Al zijn woorden niet de beste communicatie.
MagereHein schreef: Shit....3 vragen: Wat is het verlangen naar een empirisch ervaren?
Het verlangen naar een werkelijke ervaring te zijn wie je wilt zijn, te doen wat je wilt doen en te ondergaan wat je wilt ondergaan. Jezelf onderscheiden ten opzichte van al het andere. De grootsheid van alles om je heen zien, alsmede het kleinste van alles.
Empirisch, zonder je bewust te zijn van je Goddelijkheid, van de eigenschappen die ik noemde. Onwetend, blanco zodat je het spel des levens onbevangen en onbevooroordeeld ervaren kan.
MagereHein schreef: Alle bijvoeglijke naamwoorden: almachtig, alwetend, algoed etc. doen suggereren dat het om een persoon gaat. Ik ben nl. niet bekend met onstoffelijke overkoepelende alles wetende (komen er hersenen bij kijken?) volmaakte ....??? iets......
Ik suggereer juist niet dat het om een persoon gaat. Bij mensen heeft almacht een andere betekenis, men denkt dan vaak aan een alleenheerser of dictator. Voor mij is de almacht van God het vermogen alles dat gekozen wordt te bewerkstelligen.
Hersenen zijn denk ik onder andere slechts een stoffelijk instrument voor lichaamsfuncties.
Waar het volgens mij om draait is bewustzijn dat niet alleen in het lichaam maar overal aanwezig is en waar het individu zijn/haar eigen individuele bewustzijn oppikt en tezamen met groepen anderen het collectieve (overeenkomstige) bewustzijn heeft.

Het collectief bewustzijn kan een holocaust mogelijk maken maar ook wereldvrede bijvoorbeeld.
Het individuele bewustzijn kan zich daarvan afscheiden of in het collectief bewustzijn opgaan.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20635
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De kracht van God en de lege gaten in onze kennis

Bericht door peda »

MagereHein schreef: 09 dec 2021, 12:50
Peda, is het naïef, irreëel of arrogant om van iemand met een gezond verstand te verlangen dat hij of zij op zoek is naar een betrouwbaar wereldbeeld? Natuurlijk is kinderen offeren tegen de wet, maar het zou valide zijn, als je hier heilig in gelooft en een godheid verlangt dit van je (tenminste...dat is je wereldbeeld/visie) en in de wet staat niet dat het verboden is?? Maakt dat deze mens vrij om te gaan offeren? Hele volksstammen hebben dit gedaan en zij reageerden hoogstwaarschijnlijk op dezelfde manier. Het is ONZE traditie....ONS geloof....ONZE overtuiging. Wie ben jij (westerse indringer) die mij gaat vertellen dat het inhumaan is?
Ons wereldbeeld is gebaseerd op kenbronnen. Die bronnen die doorgaans op de scholen onderwezen worden. Zijn er voor het geloof in goden betrouwbare kenbronnen?
Waarom zou je die als weldenkend mens dan toch hanteren?
Hallo Magere Hein,

Voorbeelden noemen is ter onderbouwing van een persoonlijke overtuiging natuurlijk prima, maar met het voorbeeld kinderen offeren kan ik echt niets. Ik heb zelf ook niet zo'n hoge pet op van allerlei godsbeelden. Een overtuigde creationist zoek ik niet als gesprekspartner, maar de toegang tot het forum zou ik hem/ haar bijvoorbeeld niet verbieden. Voor een absolute volger van de wereldwijde zondvloed geldt hetzelfde. Maar iemand die gelooft in een maagdelijke geboorte of in de Trinitaire God is voor mij wel degelijk een gesprekspartner hoewel ik voor deze Super Wonderen persoonlijk niet erg warm loop. Ik kan namelijk niet aantonen dat Super Wonderen onmogelijk zijn en dat kan ik bij het creationisme en de zondvloed in alle redelijkheid ( logisch beredeneerde waarschijnlijkheid ) wel. Verder volg ik niet de visie dat onze kennisbron ophoudt bij de grens van het empirisch toetsbare. Hier hebben wij een niet te overbruggen verschil in inzicht te pakken. Kortom voor mij geldt dat ik het domein metafysica wel degelijk zie als redelijk betrouwbare kennisbron, maar niet elke metafysische opvatting krijgt van mij het predikaat redelijk betrouwbaar. Dit is evenwel een subjectieve beoordeling mijnerzijds die ik zeker niet tot forum norm zou willen verheffen. Resumerend: jij ziet de gehele metafysica niet als een betrouwbare kennisbron en ik dus wel als redelijk betrouwbaar, met de kanttekening dat ik niet iedere metafysische uitspraak omarm. Ik acht mij desondanks te behoren tot de weldenkende mensen.
small brother
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 okt 2021, 17:01
Man/Vrouw: M

Re: De kracht van God en de lege gaten in onze kennis

Bericht door small brother »

Messenger schreef: 09 dec 2021, 12:24 Het deel van God als diamant, dode materie, zou blij zijn als diamant en de plaats als diamant zou genoeg zijn en heeft vrede. Waarom zou dan sprake zijn van een hel? Heb je nou vrede of toch niet?
Je bewustzijn heeft geen vrede maar opgeslotenheid,
omdat je door te denken, niet ontsnapt aan het zijn van diamant.
Messenger schreef: 09 dec 2021, 12:24 Ik als Godsdeel heb op de werkplaats in de hemel mijn bewustzijn verduisterd om het leven als avontuur, als ontdekkingsreis te ervaren.
Zou die verduistering niet door mij zijn aangebracht, zou er van avontuur of ontdekkingsreis niets ervaren worden. En omdat ik een zielsagenda wil vervullen, ervaar ik het leven in onwetendheid van mijn ware aard en herinner ik mij tijdens de ervaring Wie en Wat ik ben.
Als jij je eigen bewustzijn wilt verduisteren, dan zoek je middelen van verduistering. Maar om dan te zeggen dat je wordt wie je in verduisterde staat bent, vind ik wat ongerijmd. Klinkt echt als trippers, die denken dat ze kunnen vliegen, en dan heel hard vallen.

En om dan daarbij ook nog te zeggen, dat je jezelf in allerlei ervaring brengt, om te beleven wat daarvan nog verbinding heeft met wie je bent als je weer tot jezelf komt, vind ik toch eerder een zaak van verdovende middelen en van vallen en afglijden in gaten en goten.
Messenger schreef: 09 dec 2021, 09:54 Ik constateer meerdere oproepen tot het doden in naam van God. Kijk maar naar de bijbelcitaten van Alpha, het gaat bijna over niets anders.
Of wil je dat ontkennen of niet onder ogen zien?
Wat je beter kunt doen is de vraag stellen : "Wat zou liefde doen?" Dan constateer je dat van alle teksten over God die mensen doodt of laat doden, niets waarheid kan zijn.
Dat is onnadenkende salonpraat. De wet is gemaakt in een woestijn. Het volk van God werd geleid door een wereld die zo liefdeloos was, dat het anders verteerd zou zijn geworden door zwavel, zout, en vuur, zoals Sodom en Gomora overkwam, en ook overal wordt geprofeteerd: zelfs het land zal de goddeloze uitspuwen. Je praat dus over zaken waar je geen inzicht van toont, maar wel een oordeel.

Maar begin dan gewoon met de waarheid: jij kunt niet liefdevol toestaan dat je buren beginnen met iedereen in je straat dood te slaan. Doe je dat wel, dan heb jijzelf de liefde niet en zij mogelijk wel. Want zij zijn in een excessituatie, waarin hun liefde heel even geen plek heeft. Maar jij staat erbij en kijkt ernaar in volle overtuiging van de ware liefde, en dan zeg je: ik ben liefde, want mij doet dat niets. Huh, hoe is dat dan? Nou zeg jij dan: als ik die mensen dood of laat doden, ben ik niet in de waarheid. Wat ik zeg; teveel verdovende middelen.
Ik zeg: jij laat die mensen doden. Als je dat doet, en ook als je dat niet doet. Je bent in beide gevallen schuldig aan de dood.
En dan is er wel een nuancering: je kunt ook zeggen: God zal u straffen, en dat volstaat, want God en de hemelse legermachten zijn getuigen, en grijpen graag in bij waar geloof. Maar niet bij jou, want jij zegt dat God niet kan ingrijpen. Niet wil ingrijpen. Nee; sterker nog: wel kan ingrijpen, maar dat niet doet uit liefde voor het geheel van moord en doodslag. Wat ik zeg: bewustzijnsverlagende middelen.
Messenger schreef: 09 dec 2021, 09:54 Na het sterven herenigt de geest met de ziel. De ziel schept een nieuw lichaam, een nieuwe geest en een nieuwe agenda.
Dàt is de opstanding.
Wat je zegt. Maar volgens jou is die ziel dan toch weer God Zelf in zijn hoogste staat van Zijn.
De bijbel leert dat Christus is, wie jij zegt dat de mens is,
en dat de mens is, van wie God zegt dat Christus meerder is.
Want die mens staat uit zichzelf niet op.

Johannes 5:21-30
Want gelijk de Vader de doden opwekt en levend maakt, alzo maakt ook de Zoon levend, Die Hij wil.
Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft al het oordeel den Zoon gegeven;
Opdat zij allen den Zoon eren, gelijk zij den Vader eren.
Die den Zoon niet eert, eert den Vader niet, Die Hem gezonden heeft.

Verwondert u daar niet over, want de ure komt, in dewelke allen, die in de graven zijn, Zijn stem zullen horen;
En zullen uitgaan, die het goede gedaan hebben, tot de opstanding des levens,
en die het kwade gedaan hebben, tot de opstanding der verdoemenis.
Ik kan van Mijzelven niets doen. Gelijk Ik hoor, oordeel Ik, en Mijn oordeel is rechtvaardig;
want Ik zoek niet Mijn wil, maar den wil des Vaders, Die Mij gezonden heeft.
small brother
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 okt 2021, 17:01
Man/Vrouw: M

Re: De kracht van God en de lege gaten in onze kennis

Bericht door small brother »

MagereHein schreef: 09 dec 2021, 12:37 p.s. Ik zocht op 'domheid onbeschoft en zolderworm' maar kreeg maar 1 hit. "Small brother" kwam ik niet tegen. :D
Doe hetzelfde met "manipuleren van bijbelteksten om mijn eigen gelijk te bewijzen",
en dan kom je alweer zolderworm tegen :clown: Dan weet je dat er wetenschappelijk iets rammelt. :w
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: De kracht van God en de lege gaten in onze kennis

Bericht door MagereHein »

Messenger schreef: 09 dec 2021, 13:03 Hersenen zijn denk ik onder andere slechts een stoffelijk instrument voor lichaamsfuncties.
Waar het volgens mij om draait is bewustzijn dat niet alleen in het lichaam maar overal aanwezig is en waar het individu zijn/haar eigen individuele bewustzijn oppikt en tezamen met groepen anderen het collectieve (overeenkomstige) bewustzijn heeft.

Het collectief bewustzijn kan een holocaust mogelijk maken maar ook wereldvrede bijvoorbeeld.
Het individuele bewustzijn kan zich daarvan afscheiden of in het collectief bewustzijn opgaan.
Wat het begrip "God" betreft komen we er niet uit denk ik. Deze term is te beladen en een ieder vult dit naar eigen inzicht en gevoel in. Zo is voor mij de term God (met die hoofdletter) betekenisloos geworden. Je kunt het 'al' (heelal, mensen, gedachten, liefde) als God gaan uitleggen, maar ook als Bijbelse heerser die over hemel en hel gaat. Alle begripsbepalingen zijn voor de persoon even geldig. Daar pas ik dan voor.

Wat hersenen betreft is dit misschien niet het juiste topic.
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: De kracht van God en de lege gaten in onze kennis

Bericht door MagereHein »

peda schreef: 09 dec 2021, 13:26 ...Ik kan namelijk niet aantonen dat Super Wonderen onmogelijk zijn en dat kan ik bij het creationisme en de zondvloed in alle redelijkheid ( logisch beredeneerde waarschijnlijkheid ) wel. Verder volg ik niet de visie dat onze kennisbron ophoudt bij de grens van het empirisch toetsbare. Hier hebben wij een niet te overbruggen verschil in inzicht te pakken. Kortom voor mij geldt dat ik het domein metafysica wel degelijk zie als redelijk betrouwbare kennisbron, maar niet elke metafysische opvatting krijgt van mij het predikaat redelijk betrouwbaar. Dit is evenwel een subjectieve beoordeling mijnerzijds die ik zeker niet tot forum norm zou willen verheffen. Resumerend: jij ziet de gehele metafysica niet als een betrouwbare kennisbron en ik dus wel als redelijk betrouwbaar, met de kanttekening dat ik niet iedere metafysische uitspraak omarm. Ik acht mij desondanks te behoren tot de weldenkende mensen.
SuperWonderen zijn dermate onwaarschijnlijk en onbetrouwbaar (in verslaglegging) dat je er wel iets van kunt en mag vinden. Het is overigens maar hoe je "wonder" definieert.
Heb ik wel een vraag wat betreft metafysica. Welke deelgebieden versta je hieronder? Met filosofie kan ik soms ver mee gaan, maar dat heeft duidelijk de beperkingen.
Wat wonderen betreft: https://www.freethinker.nl/forum/viewto ... 89#p531547 CD3.
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
small brother
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 okt 2021, 17:01
Man/Vrouw: M

Re: De kracht van God en de lege gaten in onze kennis

Bericht door small brother »

MagereHein schreef: 09 dec 2021, 12:37 En ja, de wetenschap heeft haar beperkingen, maar wat ze niet doet is vertrouwen op (heilige) boeken, gezag en autoriteit. Het is neutraal en staat altijd open voor verbetering/verandering.
Neutraal? Doe ff serieus. Als er net zoveel wordt geïnvesteerd in de historiciteit van de bijbel, als in de oerknal / terugreizen in de tijd,
dan is op een miljoenste van het investeringsbedrag al voldoende inzicht om historisch wetenschappelijk bewezen te krijgen,
dat de bijbel het enige overgeleverde geschiedenisboek is van de mensheid als geheel.
En zelfs de meest ongelovige geschiedenis wetenschappers,
zouden het gaan gebruiken als bron van waarheid.
peda
Berichten: 20635
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De kracht van God en de lege gaten in onze kennis

Bericht door peda »

MagereHein schreef: 09 dec 2021, 13:59

SuperWonderen zijn dermate onwaarschijnlijk en onbetrouwbaar (in verslaglegging) dat je er wel iets van kunt en mag vinden. Het is overigens maar hoe je "wonder" definieert.
Heb ik wel een vraag wat betreft metafysica. Welke deelgebieden versta je hieronder? Met filosofie kan ik soms ver mee gaan, maar dat heeft duidelijk de beperkingen.
Wat wonderen betreft: https://www.freethinker.nl/forum/viewto ... 89#p531547 CD3.
Hallo Magere Heijn,

Bij mij begint de metafysica onmiddellijk nadat de fysica ( wetenschappelijke empirische toetsing ) is verlaten.
Een Bedoelde schepping is bijvoorbeeld een metafysische uitspraak, metafysisch omdat het "'gebeuren"' niet empirisch getoetst kan worden op waar of niet waar. Omdat empirische toetsing niet mogelijk is, houd ik de mogelijkheid van ( bedoelde ) schepping open. Jij wijst bedoelde schepping af, naar de argumentatie ( premissen ) ben ik wel benieuwd.
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: De kracht van God en de lege gaten in onze kennis

Bericht door Mullog »

small brother schreef: 09 dec 2021, 14:09
MagereHein schreef: 09 dec 2021, 12:37 En ja, de wetenschap heeft haar beperkingen, maar wat ze niet doet is vertrouwen op (heilige) boeken, gezag en autoriteit. Het is neutraal en staat altijd open voor verbetering/verandering.
Neutraal? Doe ff serieus. Als er net zoveel wordt geïnvesteerd in de historiciteit van de bijbel, als in de oerknal / terugreizen in de tijd,
dan is op een miljoenste van het investeringsbedrag al voldoende inzicht om historisch wetenschappelijk bewezen te krijgen,
dat de bijbel het enige overgeleverde geschiedenisboek is van de mensheid als geheel.
En zelfs de meest ongelovige geschiedenis wetenschappers,
zouden het gaan gebruiken als bron van waarheid.
Misschien heeft dat te maken dat met dat er gewoon weinig interesse is en dat theologische faculteiten moeite hebben met het werven van studenten. Wetenschapsland is nu eenmaal een jungle waar je met prestaties je financiering bij elkaar moet harken.

Verder is het natuurlijk larie dat de bijbel het enige overgeleverde geschiedenisboek is van de mensheid als geheel. Je vindt er geen Chinees, japanner, Azteek, Indiaan, Afrikaan en duizenden andere volkeren en culturen in terug. De geografie strekt zich praktisch niet veel verder uit dan die zandbak ik het Midden Oosten.

Daarnaast botst de bijbel met nogal wat feiten uit de geschiedenis, dus een bron van waarheid is het zeker niet.
Laatst gewijzigd door Mullog op 09 dec 2021, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De kracht van God en de lege gaten in onze kennis

Bericht door hopper »

MagereHein schreef: 09 dec 2021, 13:50
Messenger schreef: 09 dec 2021, 13:03 Hersenen zijn denk ik onder andere slechts een stoffelijk instrument voor lichaamsfuncties.
Waar het volgens mij om draait is bewustzijn dat niet alleen in het lichaam maar overal aanwezig is en waar het individu zijn/haar eigen individuele bewustzijn oppikt en tezamen met groepen anderen het collectieve (overeenkomstige) bewustzijn heeft.

Het collectief bewustzijn kan een holocaust mogelijk maken maar ook wereldvrede bijvoorbeeld.
Het individuele bewustzijn kan zich daarvan afscheiden of in het collectief bewustzijn opgaan.
Wat het begrip "God" betreft komen we er niet uit denk ik. Deze term is te beladen en een ieder vult dit naar eigen inzicht en gevoel in. Zo is voor mij de term God (met die hoofdletter) betekenisloos geworden. Je kunt het 'al' (heelal, mensen, gedachten, liefde) als God gaan uitleggen, maar ook als Bijbelse heerser die over hemel en hel gaat. Alle begripsbepalingen zijn voor de persoon even geldig. Daar pas ik dan voor.

Wat hersenen betreft is dit misschien niet het juiste topic.
Er zijn alternatieve termen om verwarring met de christelijke God te voorkomen, zoals het Ene.
Of men duidt de bijbelse God aan met Gruwelgod, per slot van rekening heeft deze God gruwelen begaan zoals het verdrinken van bijna de gehele mensheid. Dat het niet echt gebeurd is doet dan niet ter zake. We hebben het dan over een Gods-beeld in het hoofd van een x aantal gelovigen.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De kracht van God en de lege gaten in onze kennis

Bericht door hopper »

small brother schreef: 09 dec 2021, 14:09

Neutraal? Doe ff serieus. Als er net zoveel wordt geïnvesteerd in de historiciteit van de bijbel, als in de oerknal / terugreizen in de tijd,
dan is op een miljoenste van het investeringsbedrag al voldoende inzicht om historisch wetenschappelijk bewezen te krijgen,
dat de bijbel het enige overgeleverde geschiedenisboek is van de mensheid als geheel.
En zelfs de meest ongelovige geschiedenis wetenschappers,
zouden het gaan gebruiken als bron van waarheid.
In je dromen dan toch zeker. Veel van wat in de bijbel staat is historisch onbewezen.