Kees van der Spek over de dood, God en het hiernamaals

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Kees van der Spek over de dood, God en het hiernamaals

Bericht door Mart »

Gait schreef: 17 dec 2021, 12:58
Mart schreef: 17 dec 2021, 11:31
Nee, ik volg de wetenschap, kwantumvelden bestaan, alle materie maakt er deel van uit en de Big Babg was waarschijnlijk een kwantumveld. Dat is gewoon harde wetenschap. Goden betreffen daarentegen geloof en dat toont helemaal niets aan.
We blijven in de herhaling vallen. Ik laat het hierbij. Vind dit niet wat opleveren zo.
Harde wetenschap versus geloof. Prima, leten we het hierbij.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Kees van der Spek over de dood, God en het hiernamaals

Bericht door Mullog »

Gait schreef: 18 dec 2021, 00:29
callista schreef: 17 dec 2021, 23:02 We worden geboren en we gaan allemaal ook dood na een bepaalde tijd.
Sommigen hebben een lange levensduur en anderen een korte....mede afhankelijk van allerlei oorzaken.
Dat geldt voor alle levende wezens...mensen en dieren.

Sommige gelovigen zijn van mening dat er voor hun een hiernamaals is.
Waarom dan niet voor dieren?
Zijn die minder dan de mens?
Of zien sommigen zich nog als "kroon op de schepping"? :roll:
Of maakt de mens zichzelf graag iets wijs om het leven aan te kunnen...m.a.w. om te overleven aangezien de dood niet geaccepteerd kan worden als eindpunt?
Ik geloof dat dieren ook naar de hemel gaan. Het idee dat dit niet zo is, betreft kerkleer.
Maar Gait, wat jij vindt is volstrekt irrelevant voor wat de kerk als leer heeft. Zoals je het schrijft lijkt het wel alsof je je tegen de kerk (welke?) wilt afzetten. Alsof je absoluut zeker weet dat jij goed zit en zij fout.

Wat ik verbazingwekkend vind is dat mensen over dit soort zaken, die op geen enkele manier te staven zijn, niet alleen fantaseren (wat ik wel snap) maar zelfs slaande ruzie kunnen krijgen (ik denk o.a. aan de splitsing in de kerk door de ruzie over het al dan niet kunnen praten van de slang in het paradijs).
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Kees van der Spek over de dood, God en het hiernamaals

Bericht door Piebe Paulusma »

Mullog schreef: 17 dec 2021, 21:18
Piebe Paulusma schreef: 17 dec 2021, 18:23
Alle genezingen die op aarde plaatsvinden zijn tijdelijk, ga maar kijken op het kerkhof. Er liggen mensen die genezen waren door een wonder en door de medische wetenschap.

Ik vertrouw liever op een Geneesheer die me geneest van de dood.
Aha, je bent bang voor de dood.
Ja ik ben bang voor de dood, vind het een enorme spelbreker.
Mullog schreef: 17 dec 2021, 21:18Of misschien van dat de dood het einde betekent. Ik beschouw dat de basis van het geloof in God (of goden) en het het of een hiernamaals. Datgene waarop priesters hun inkomen baseren.
Van mij krijgen ze geen cent.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Kees van der Spek over de dood, God en het hiernamaals

Bericht door Mullog »

Piebe Paulusma schreef: 18 dec 2021, 11:14
Mullog schreef: 17 dec 2021, 21:18
Aha, je bent bang voor de dood.
Ja ik ben bang voor de dood, vind het een enorme spelbreker.
Mullog schreef: 17 dec 2021, 21:18Of misschien van dat de dood het einde betekent. Ik beschouw dat de basis van het geloof in God (of goden) en het het of een hiernamaals. Datgene waarop priesters hun inkomen baseren.
Van mij krijgen ze geen cent.
Zo ken ik je weer :lol:
Vertrokken user_7
Berichten: 1281
Lid geworden op: 12 aug 2021, 06:42
Man/Vrouw: M

Re: Kees van der Spek over de dood, God en het hiernamaals

Bericht door Vertrokken user_7 »

Mart schreef: 18 dec 2021, 01:58
Gait schreef: 17 dec 2021, 12:58

We blijven in de herhaling vallen. Ik laat het hierbij. Vind dit niet wat opleveren zo.
Harde wetenschap versus geloof. Prima, leten we het hierbij.
Ik ben een persoon van het midden. Ik zoek de flanken niet op.
Zie ik in alles :D
Geboren om lief te hebben.
Vertrokken user_7
Berichten: 1281
Lid geworden op: 12 aug 2021, 06:42
Man/Vrouw: M

Re: Kees van der Spek over de dood, God en het hiernamaals

Bericht door Vertrokken user_7 »

Mullog schreef: 18 dec 2021, 08:23
Gait schreef: 18 dec 2021, 00:29
Ik geloof dat dieren ook naar de hemel gaan. Het idee dat dit niet zo is, betreft kerkleer.
Maar Gait, wat jij vindt is volstrekt irrelevant voor wat de kerk als leer heeft. Zoals je het schrijft lijkt het wel alsof je je tegen de kerk (welke?) wilt afzetten. Alsof je absoluut zeker weet dat jij goed zit en zij fout.

Wat ik verbazingwekkend vind is dat mensen over dit soort zaken, die op geen enkele manier te staven zijn, niet alleen fantaseren (wat ik wel snap) maar zelfs slaande ruzie kunnen krijgen (ik denk o.a. aan de splitsing in de kerk door de ruzie over het al dan niet kunnen praten van de slang in het paradijs).
Ik geloof er in wegens een boek wat ik las van iemand die een bijna dood ervaringen heeft gehad en die dieren ook zag.
Sinds dat soort zaken te hebben gelezen, speel ik een beetje met de vooral protestantse kerken. Bijzaken geef ik geen aandacht aan. Zoek de gemeenschappelijke basis. Ik hoor zelfs van mensen die geloven dat behalve dat de aarde in 6 dagen geschapen is, dat die ook plat is :shock:
Maar boeiend, de liefde en de Heer, dat is waar ik mij naartoe bekeer. De rest neem ik met een korrel zout.
Geboren om lief te hebben.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Kees van der Spek over de dood, God en het hiernamaals

Bericht door Piebe Paulusma »

Mullog schreef: 18 dec 2021, 13:47
Piebe Paulusma schreef: 18 dec 2021, 11:14
Ja ik ben bang voor de dood, vind het een enorme spelbreker.

Van mij krijgen ze geen cent.
Zo ken ik je weer :lol:
Ach ja een geintje moet ook eens kunnen nietwaar? Maar de portemonnee blijft gesloten! ;)

Overigens ben ik het met je eens dat de dood zeker een trigger is om na te denken over het hiernamaals.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
mlinssen
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 feb 2022, 10:37
Man/Vrouw: M

Re: Kees van der Spek over de dood, God en het hiernamaals

Bericht door mlinssen »

Piebe Paulusma schreef: 18 dec 2021, 14:33 Overigens ben ik het met je eens dat de dood zeker een trigger is om na te denken over het hiernamaals.
Kun je me uitleggen wat daar de reden voor is?
  1. Een hiernamaals bestaat wel of niet, daar kan geen denken wat aan veranderen
  2. Als er geen hiernamaals is dan is het zonde van je tijd om er over na te denken
  3. Als er wel een hiernamaals is dan heb je straks nog alle tijd om er aan te denken
Of ben ik nu te binair?
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10115
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Kees van der Spek over de dood, God en het hiernamaals

Bericht door Messenger »

mlinssen schreef: 17 feb 2022, 11:37
[*]Als er wel een hiernamaals is dan heb je straks nog alle tijd om er aan te denken[/list]
Door er nu al aan te denken, en ik doe dat alleen op een positieve manier met een hemel of paradijs, heb ik er minder verdriet van als iemand van mijn dierbaren overlijdt. Het rouwproces is kort al blijft de liefde voortduren.
Zo ben ik ook niet bevreesd voor mijn eigen sterven.
Ik stel me voor dat de hemel een persoonlijke invulling krijgt en dan nog eens vele malen mooier dan ik me nu bij leven kan voorstellen. En ik stel me voor dat je de hemel van anderen ook kunt bezoeken.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
mlinssen
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 feb 2022, 10:37
Man/Vrouw: M

Re: Kees van der Spek over de dood, God en het hiernamaals

Bericht door mlinssen »

Messenger schreef: 17 feb 2022, 11:44
mlinssen schreef: 17 feb 2022, 11:37
[*]Als er wel een hiernamaals is dan heb je straks nog alle tijd om er aan te denken[/list]
Door er nu al aan te denken, en ik doe dat alleen op een positieve manier met een hemel of paradijs, heb ik er minder verdriet van als iemand van mijn dierbaren overlijdt. Het rouwproces is kort al blijft de liefde voortduren.
Zo ben ik ook niet bevreesd voor mijn eigen sterven.
Ik stel me voor dat de hemel een persoonlijke invulling krijgt en dan nog eens vele malen mooier dan ik me nu bij leven kan voorstellen. En ik stel me voor dat je de hemel van anderen ook kunt bezoeken.
Da's mooi verwoord Messenger.
Rouwen - tja. Ik ben zelf inmiddels ouderloos, heb echter ook meegemaakt dat mensen "te vroeg" stierven.
Maar het mooie van het leven is toch dat het eindig is, dat maakt het kostbaar en dierbaar

Ik probeer dagelijks de hemel van anderen te bezoeken, dat levert soms mooie momenten op ;)

Maar ik meen te begrijpen dat het doel van het nu nadenken over een hiernamaals is dat je er een positief label op plakt?
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Kees van der Spek over de dood, God en het hiernamaals

Bericht door hopper »

Messenger schreef: 17 feb 2022, 11:44
mlinssen schreef: 17 feb 2022, 11:37
[*]Als er wel een hiernamaals is dan heb je straks nog alle tijd om er aan te denken[/list]
Door er nu al aan te denken, en ik doe dat alleen op een positieve manier met een hemel of paradijs, heb ik er minder verdriet van als iemand van mijn dierbaren overlijdt. Het rouwproces is kort al blijft de liefde voortduren.
Zo ben ik ook niet bevreesd voor mijn eigen sterven.
Ik stel me voor dat de hemel een persoonlijke invulling krijgt en dan nog eens vele malen mooier dan ik me nu bij leven kan voorstellen. En ik stel me voor dat je de hemel van anderen ook kunt bezoeken.
Komen we allemaal in aparte hemels te zitten?
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10115
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Kees van der Spek over de dood, God en het hiernamaals

Bericht door Messenger »

mlinssen schreef: 17 feb 2022, 12:02
Messenger schreef: 17 feb 2022, 11:44
Door er nu al aan te denken, en ik doe dat alleen op een positieve manier met een hemel of paradijs, heb ik er minder verdriet van als iemand van mijn dierbaren overlijdt. Het rouwproces is kort al blijft de liefde voortduren.
Zo ben ik ook niet bevreesd voor mijn eigen sterven.
Ik stel me voor dat de hemel een persoonlijke invulling krijgt en dan nog eens vele malen mooier dan ik me nu bij leven kan voorstellen. En ik stel me voor dat je de hemel van anderen ook kunt bezoeken.
.
Maar het mooie van het leven is toch dat het eindig is, dat maakt het kostbaar en dierbaar
Daarom veranderen we in ons eindeloze bestaan veelvuldig van vorm en met een nieuwe agenda/bucketlist. En is alles afgestreept sterven we opnieuw en laten ons oude omhulsel achter en creëren we een nieuw.
mlinssen schreef: Ik probeer dagelijks de hemel van anderen te bezoeken, dat levert soms mooie momenten op ;)
Hoe doe je dat? Ben wel benieuwd.
mlinssen schreef: Maar ik meen te begrijpen dat het doel van het nu nadenken over een hiernamaals is dat je er een positief label op plakt?
Ja inderdaad, zo is rouwen soms een langdurige en pijnlijke toestand als je geen voorstelling hebt van een hemels paradijs.
Ook kun je dan bang zijn voor de dood als je er niet over nadenkt.
Neale Donald Walsch heeft het over leven en sterven in het boek : Thuis bij God. Dat boek kan ik aanraden als je interesse hebt.
https://www.deslegte.com/thuis-bij-god-361728/
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10115
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Kees van der Spek over de dood, God en het hiernamaals

Bericht door Messenger »

hopper schreef: 17 feb 2022, 12:27
Messenger schreef: 17 feb 2022, 11:44
Door er nu al aan te denken, en ik doe dat alleen op een positieve manier met een hemel of paradijs, heb ik er minder verdriet van als iemand van mijn dierbaren overlijdt. Het rouwproces is kort al blijft de liefde voortduren.
Zo ben ik ook niet bevreesd voor mijn eigen sterven.
Ik stel me voor dat de hemel een persoonlijke invulling krijgt en dan nog eens vele malen mooier dan ik me nu bij leven kan voorstellen. En ik stel me voor dat je de hemel van anderen ook kunt bezoeken.
Komen we allemaal in aparte hemels te zitten?
Er zal best een overlap zitten tussen vele hemels. Je moet het eerder zien als een eigen adres. Maar de hemel voor de een kan juist een hel zijn voor de ander. Smaken verschillen en hemels volgens mij ook.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
mlinssen
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 feb 2022, 10:37
Man/Vrouw: M

Re: Kees van der Spek over de dood, God en het hiernamaals

Bericht door mlinssen »

Messenger schreef: 17 feb 2022, 13:22
mlinssen schreef: 17 feb 2022, 12:02
.
Maar het mooie van het leven is toch dat het eindig is, dat maakt het kostbaar en dierbaar
Daarom veranderen we in ons eindeloze bestaan veelvuldig van vorm en met een nieuwe agenda/bucketlist. En is alles afgestreept sterven we opnieuw en laten ons oude omhulsel achter en creëren we een nieuw.
Dat zou best echt zo kunnen zijn, maar ik wil zelf altijd graag het nut en het doel ergens van inzien. Ik ken alleen dit bestaan en niets daarvoor of daarna, en heb daar dus ook geen lusten of lasten van. Zo zou de zon bijvoorbeeld best een dansje kunnen doen aan de andere kant van de aarde - in theorie - maar ik merk daar niks van

Met andere woorden: of reïncarnatie nu wel of niet bestaat, voor mijn leven maakt het niet uit - dus is het voor mij irrelevant. Het is voor mij ruim voldoende om dit leven te leiden, dat is al een ongekend unieke buitenkans op zich natuurlijk, vol vele wonderbaarlijkheden

Ik denk wel dat we gematerialiseerde energie zijn, of energie die veel langzamer trilt / vibreert, en dat we weer opgaan in energie na de dood. Maar net zoals een druppel water opgaat in de oceaan, of een vlam in het vuur, gaat het individu onder in de massa. Denk ik dan! En of die er dan weer uitgepeuterd kan worden, in min of meer dezelfde vorm?
mlinssen schreef: Ik probeer dagelijks de hemel van anderen te bezoeken, dat levert soms mooie momenten op ;)
Hoe doe je dat? Ben wel benieuwd.
De enige "hemel" die voor mij waarneembaar is er eentje hier op aarde (en dat geldt ook voor de hel), en iedereen heeft zijn eigen beeld van beiden. Ik vind het prachtig om mensen in extase te zien, vol blijheid, geluk, schoonheid. Dat mogen ook dieren zijn trouwens
mlinssen schreef: Maar ik meen te begrijpen dat het doel van het nu nadenken over een hiernamaals is dat je er een positief label op plakt?
Ja inderdaad, zo is rouwen soms een langdurige en pijnlijke toestand als je geen voorstelling hebt van een hemels paradijs.
Ook kun je dan bang zijn voor de dood als je er niet over nadenkt.
Neale Donald Walsch heeft het over leven en sterven in het boek : Thuis bij God. Dat boek kan ik aanraden als je interesse hebt.
https://www.deslegte.com/thuis-bij-god-361728/
Als ik dat zo lees lijkt het net alsof je zegt dat je zonder "voorstelling van een hemels paradijs" een grotere kans hebt dat "rouwen een langdurige en pijnlijke toestand" is?
Het lijkt mij dat acceptatie van de dood het verschil maakt, en de manier waarop je daartoe komt er weinig tot doen. Daarnaast wordt de impact het meest bepaald door wie of wat sterft natuurlijk

En het lijkt ook net alsof je zegt dat "je dan bang (kunt) zijn voor de dood als je er niet over nadenkt", en ook daar lijk je oorzaak en gevolg te suggereren. Maar als je helemaal nooit aan de dood denkt kun je er toch onmogelijk bang voor zijn?
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Kees van der Spek over de dood, God en het hiernamaals

Bericht door hopper »

Messenger schreef: 17 feb 2022, 13:24
hopper schreef: 17 feb 2022, 12:27

Komen we allemaal in aparte hemels te zitten?
Er zal best een overlap zitten tussen vele hemels. Je moet het eerder zien als een eigen adres. Maar de hemel voor de een kan juist een hel zijn voor de ander. Smaken verschillen en hemels volgens mij ook.
Okay. Ik zie nu al niks in afgescheidenheid. Maar ja, ik geloof nu ook al niet in een hiernamaals of een hemel.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Kees van der Spek over de dood, God en het hiernamaals

Bericht door Piebe Paulusma »

mlinssen schreef: 17 feb 2022, 11:37
Piebe Paulusma schreef: 18 dec 2021, 14:33 Overigens ben ik het met je eens dat de dood zeker een trigger is om na te denken over het hiernamaals.
Kun je me uitleggen wat daar de reden voor is?
  1. Een hiernamaals bestaat wel of niet, daar kan geen denken wat aan veranderen
  2. Als er geen hiernamaals is dan is het zonde van je tijd om er over na te denken
  3. Als er wel een hiernamaals is dan heb je straks nog alle tijd om er aan te denken
Of ben ik nu te binair?
Weet ik niet maar probeer het zou ik zeggen en denk er in het geheel niet over na.
  1. Louter gericht zijn op het aardse.
  2. Als je nooit denkt over een hiernamaals kun je er niet over meepraten
  3. Als je er wel over denkt kunnen we er net zo goed over speculeren met een stukje speculaas bij de thee.
Dat het zonde van de tijd is staat als een paal boven water, maar als ik een dubbeltje kreeg voor alles dat zonde van de tijd is kocht ik er een paar jaar bij om te verspillen.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
peda
Berichten: 20635
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Kees van der Spek over de dood, God en het hiernamaals

Bericht door peda »

Wie de visie is toegedaan dat er een voortgaand leven na de dood is en dat het geleefde leven hier op aarde van dominante betekenis is voor de toekomst na de dood, kijkt uiteraard anders aan tegen na de dood, als iemand voor wie "' na de dood "" geen enkele betekenis heeft.
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Kees van der Spek over de dood, God en het hiernamaals

Bericht door Snelheid »

Dat men is nadenkt over de dood is niet zo gek dat dat de weg van alle vlees is en daarna tja.............................. heerlijk eindelijk zo als het moet zijn :flower1: :thumb1: :thumb1: :thumb1:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Kees van der Spek over de dood, God en het hiernamaals

Bericht door Piebe Paulusma »

peda schreef: 17 feb 2022, 15:44 Wie de visie is toegedaan dat er een voortgaand leven na de dood is en dat het geleefde leven hier op aarde van dominante betekenis is voor de toekomst na de dood, kijkt uiteraard anders aan tegen na de dood, als iemand voor wie "' na de dood "" geen enkele betekenis heeft.
Niemand weet wat er na de dood is, de atheïst weet dat evenmin als de gelovige. Wat ik weet is dat we allemaal een keer moeten sterven.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
mlinssen
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 feb 2022, 10:37
Man/Vrouw: M

Re: Kees van der Spek over de dood, God en het hiernamaals

Bericht door mlinssen »

peda schreef: 17 feb 2022, 15:44 Wie de visie is toegedaan dat er een voortgaand leven na de dood is en dat het geleefde leven hier op aarde van dominante betekenis is voor de toekomst na de dood, kijkt uiteraard anders aan tegen na de dood, als iemand voor wie "' na de dood "" geen enkele betekenis heeft.
Ik kan me niet voorstellen dat het eerste voor Piebe geldt, maar het tweede geldt zeker voor mij - maar ik ben het wel helemaal met je eens: we geven invulling aan datgene wat we zinvol vinden

Wie dan (opeens toch nog) leeft wie dan zorgt zeg ik altijd maar ;)
peda
Berichten: 20635
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Kees van der Spek over de dood, God en het hiernamaals

Bericht door peda »

mlinssen schreef: 17 feb 2022, 16:48
peda schreef: 17 feb 2022, 15:44 Wie de visie is toegedaan dat er een voortgaand leven na de dood is en dat het geleefde leven hier op aarde van dominante betekenis is voor de toekomst na de dood, kijkt uiteraard anders aan tegen na de dood, als iemand voor wie "' na de dood "" geen enkele betekenis heeft.
Ik kan me niet voorstellen dat het eerste voor Piebe geldt, maar het tweede geldt zeker voor mij - maar ik ben het wel helemaal met je eens: we geven invulling aan datgene wat we zinvol vinden

Wie dan (opeens toch nog) leeft wie dan zorgt zeg ik altijd maar ;)
Dan is het wel te laat om je toekomstig lot nog te veranderen, zo de klassiekers in het christendom. Zoals de boom valt bij de biologische dood, zo volgt het oordeel over de toekomst na de dood. Alverzoening is niet het credo, hoewel het "' enthousiasme "" voor een doorgaande persoonlijke beïnvloeding van het toekomstig lot, ook na de dood, wel stijgende is, zo heb ik begrepen. De Anglicaan Bonting staat niet alleen in het veld.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Kees van der Spek over de dood, God en het hiernamaals

Bericht door hopper »

mlinssen schreef: 17 feb 2022, 16:48
peda schreef: 17 feb 2022, 15:44 Wie de visie is toegedaan dat er een voortgaand leven na de dood is en dat het geleefde leven hier op aarde van dominante betekenis is voor de toekomst na de dood, kijkt uiteraard anders aan tegen na de dood, als iemand voor wie "' na de dood "" geen enkele betekenis heeft.
Ik kan me niet voorstellen dat het eerste voor Piebe geldt, maar het tweede geldt zeker voor mij - maar ik ben het wel helemaal met je eens: we geven invulling aan datgene wat we zinvol vinden

Wie dan (opeens toch nog) leeft wie dan zorgt zeg ik altijd maar ;)
Zolang je leeft is de dood er niet en als je dood bent dan leef je niet.
Alleen zotten houden zich bezig met wat niet te weten valt.
mlinssen
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 feb 2022, 10:37
Man/Vrouw: M

Re: Kees van der Spek over de dood, God en het hiernamaals

Bericht door mlinssen »

hopper schreef: 17 feb 2022, 17:14
Zolang je leeft is de dood er niet en als je dood bent dan leef je niet.
Alleen zotten houden zich bezig met wat niet te weten valt.
Ik zie het een beetje als een feest: je weet dat het komen gaat maar je hebt geen idee hoe het gaat zijn. Je kunt er wel van alles over verzinnen vantevoren maar het pakt toch altijd anders uit :D

En als het echt helemaal niet bevalt ga je gewoon lekker eerder weg - het is altijd wel ergens leuk
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Kees van der Spek over de dood, God en het hiernamaals

Bericht door hopper »

mlinssen schreef: 17 feb 2022, 19:17
hopper schreef: 17 feb 2022, 17:14
Zolang je leeft is de dood er niet en als je dood bent dan leef je niet.
Alleen zotten houden zich bezig met wat niet te weten valt.
Ik zie het een beetje als een feest: je weet dat het komen gaat maar je hebt geen idee hoe het gaat zijn. Je kunt er wel van alles over verzinnen vantevoren maar het pakt toch altijd anders uit :D

En als het echt helemaal niet bevalt ga je gewoon lekker eerder weg - het is altijd wel ergens leuk
De dood is een toekomstverwachting , liefde is zonder verwachtingen.
mlinssen
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 feb 2022, 10:37
Man/Vrouw: M

Re: Kees van der Spek over de dood, God en het hiernamaals

Bericht door mlinssen »

hopper schreef: 17 feb 2022, 20:24 De dood is een toekomstverwachting, liefde is zonder verwachtingen.
Die is echt prachtig :flower1: :thumb1:

Liefde is voor mij geven, niet nemen. Met nadenken over of anticiperen op de dood maak je wellicht het huidige leven secundair, neem je alvast een voorschot op het afscheid nemen van de liefde die je hebt voor het leven. Alsof je gearmd met je vrouw over straat loopt en naar andere meisjes kijkt :lol:

Nee, serieus, het mag allemaal van mij hoor. Het is zeker aan te bevelen om bv een overzicht te hebben van al je wachtwoorden / verzekeringen etc, gewoon om je naasten straks het wat eenvoudiger te maken: da's nuttig en weet dat het wat zinnigs gaat opleveren want dan lever je kennis die anderen niet hebben.
Filosoferen over het hiernamaals? Ook leuk, zeker met een borrel erbij, want je weet dat alles wat je verzint alleen maar gebaseerd is op beweringen (en niet ervaringen) van andere mensen. Bijna-dood ervaringen? Alle bijna-dood ervaringen die niet vertellen over iemand die het licht ziet etc worden genegeerd, dus wat overblijft is een heel selectief en subjectief "self-fulfilling prophecy" setje

Maar nadenken over het hiernamaals zie ik voornamelijk gedreven door angst - en angst (en niet haat) is het tegenovergestelde van liefde voor mij