Je ingraven met stelligheid

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Je ingraven met stelligheid

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 11 jan 2022, 14:41
Piebe Paulusma schreef: 11 jan 2022, 14:31
Ja ik moet lachen elke keer iemand op de persoon begint te spelen maar ik houd er niet van. En als ik er zelf wat van zeg weten we wel wat gebeurt dus meld ik het maar. En jouw reactie heb ik ook gemeld.
Geeft alleen maar blijk van je eigen zieligheid.
.Eerder in dit topic schreef je aan Hein:
Bij mij is er totaal geen rancune want het tijdelijke boeit me onvoldoende om altijd boos te blijven.
Blabla.

Wat jij allemaal in het Feedbacktopic aan beledigingen en beschuldigingen en pesterijen hebt geuit kan ook iedereen lezen...
Maar jij verandert nooit...q.e.d.
Dan moet je dat maar melden.

En het klopt dat ik niet verander, maar jij bent wel veranderd.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Je ingraven met stelligheid

Bericht door Leon »

hopper schreef: 11 jan 2022, 14:33 Komen we weer aanzetten met dat zelfbenoemde vrijdenkers-mantra.

Daadwerkelijk vrij denken is los van de persoon welke je zelf bent. Dus wat dat betreft zitten er op GG inderdaad niet zo veel vrije denkers.
Ik beschouw mezelf ook niet als vrijdenker. Daar ben ik te braaf voor.
[uit principe ben ik voor principes]
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Je ingraven met stelligheid

Bericht door peda »

Leon schreef: 11 jan 2022, 16:38
hopper schreef: 11 jan 2022, 14:33 Komen we weer aanzetten met dat zelfbenoemde vrijdenkers-mantra.

Daadwerkelijk vrij denken is los van de persoon welke je zelf bent. Dus wat dat betreft zitten er op GG inderdaad niet zo veel vrije denkers.
Ik beschouw mezelf ook niet als vrijdenker. Daar ben ik te braaf voor.
Is een zich vrijdenker noemende wel een vrij denker, of zit hij/ zij ook niet vast gebeiteld in vrijdenker doctrines. Kan een mens ten diepste wel een ware vrijdenker zijn ?
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Je ingraven met stelligheid

Bericht door Leon »

peda schreef: 11 jan 2022, 16:45
Leon schreef: 11 jan 2022, 16:38

Ik beschouw mezelf ook niet als vrijdenker. Daar ben ik te braaf voor.
Is een zich vrijdenker noemende wel een vrij denker, of zit hij/ zij ook niet vast gebeiteld in vrijdenker doctrines. Kan een mens ten diepste wel een ware vrijdenker zijn ?
Goed opgemerkt. In principe ben je vrij zonder wil. Dan valt al heel veel af.
[uit principe ben ik voor principes]
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Je ingraven met stelligheid

Bericht door Willempie »

Leon schreef: 11 jan 2022, 16:47
peda schreef: 11 jan 2022, 16:45

Is een zich vrijdenker noemende wel een vrij denker, of zit hij/ zij ook niet vast gebeiteld in vrijdenker doctrines. Kan een mens ten diepste wel een ware vrijdenker zijn ?
Goed opgemerkt. In principe ben je vrij zonder wil. Dan valt al heel veel af.
En ook als je stopt met zelf denken. :clown:
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Je ingraven met stelligheid

Bericht door Leon »

Willempie schreef: 11 jan 2022, 16:51
Leon schreef: 11 jan 2022, 16:47

Goed opgemerkt. In principe ben je vrij zonder wil. Dan valt al heel veel af.
En ook als je stopt met zelf denken. :clown:
Dat denk ik ook :-P
[uit principe ben ik voor principes]
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Je ingraven met stelligheid

Bericht door hopper »

Leon schreef: 11 jan 2022, 16:38
hopper schreef: 11 jan 2022, 14:33 Komen we weer aanzetten met dat zelfbenoemde vrijdenkers-mantra.

Daadwerkelijk vrij denken is los van de persoon welke je zelf bent. Dus wat dat betreft zitten er op GG inderdaad niet zo veel vrije denkers.
Ik beschouw mezelf ook niet als vrijdenker. Daar ben ik te braaf voor.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijdenkerij
Vrijdenkerij (in België: vrijzinnigheid) of vrijdenken, is de opvatting dat men zich in het denken uitsluitend door de rede, wetenschap en logica laat leiden.
Als dit de definitie is, dan ben ik ook geen vrijdenker, dan is @Hein hier de opperste vrijdenker.

Ik ben een vrije denker, dat gaat niet een stapje verder, maar is daadwerkelijk vrij denken.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Je ingraven met stelligheid

Bericht door hopper »

Leon schreef: 11 jan 2022, 16:47
peda schreef: 11 jan 2022, 16:45

Is een zich vrijdenker noemende wel een vrij denker, of zit hij/ zij ook niet vast gebeiteld in vrijdenker doctrines. Kan een mens ten diepste wel een ware vrijdenker zijn ?
Goed opgemerkt. In principe ben je vrij zonder wil. Dan valt al heel veel af.
Dat is wat ik bedoel, denken zonder dat de wil er bij betrokken is, is daadwerkelijk vrij denken.
Het is de 'wil' (eigenwillenheid) die het denken knecht.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Je ingraven met stelligheid

Bericht door Leon »

hopper schreef: 11 jan 2022, 17:15
Leon schreef: 11 jan 2022, 16:47

Goed opgemerkt. In principe ben je vrij zonder wil. Dan valt al heel veel af.
Dat is wat ik bedoel, denken zonder dat de wil er bij betrokken is, is daadwerkelijk vrij denken.
Het is de 'wil' (eigenwillenheid) die het denken knecht.
Denken zonder dat de wil erbij betrokken is zal fysisch wel niet kunnen…
[uit principe ben ik voor principes]
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Je ingraven met stelligheid

Bericht door hopper »

Leon schreef: 11 jan 2022, 17:17
hopper schreef: 11 jan 2022, 17:15

Dat is wat ik bedoel, denken zonder dat de wil er bij betrokken is, is daadwerkelijk vrij denken.
Het is de 'wil' (eigenwillenheid) die het denken knecht.
Denken zonder dat de wil erbij betrokken is zal fysisch wel niet kunnen…
Het denken heeft geen wil nodig om te kunnen denken.
Omdat denken altijd denken over 'iets' is.


Vrij zijn wil zeggen dat je 'los staat' van het willende zelf. Dat opent een geheel andere wijze van denken dan die van de zogenaamde vrijdenker.
Het is het 'willen' zelf wat knechtschap veroorzaakt. Ontdaan van het 'willen' is er het zien dat het 'willen' niks anders is dan een (af)dwingend scriptje wat het denken alleen maar verstoord.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Je ingraven met stelligheid

Bericht door Leon »

hopper schreef: 11 jan 2022, 17:29
Leon schreef: 11 jan 2022, 17:17

Denken zonder dat de wil erbij betrokken is zal fysisch wel niet kunnen…
Het denken heeft geen wil nodig om te kunnen denken.
Omdat denken altijd denken over 'iets' is.


Vrij zijn wil zeggen dat je 'los staat' van het willende zelf. Dat opent een geheel andere wijze van denken dan die van de zogenaamde vrijdenker.
Het is het 'willen' zelf wat knechtschap veroorzaakt. Ontdaan van het 'willen' is er het zien dat het 'willen' niks anders is dan een (af)dwingend scriptje wat het denken alleen maar verstoord.
Moeilijk…
[uit principe ben ik voor principes]
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Je ingraven met stelligheid

Bericht door hopper »

Leon schreef: 11 jan 2022, 17:33
hopper schreef: 11 jan 2022, 17:29

Het denken heeft geen wil nodig om te kunnen denken.
Omdat denken altijd denken over 'iets' is.


Vrij zijn wil zeggen dat je 'los staat' van het willende zelf. Dat opent een geheel andere wijze van denken dan die van de zogenaamde vrijdenker.
Het is het 'willen' zelf wat knechtschap veroorzaakt. Ontdaan van het 'willen' is er het zien dat het 'willen' niks anders is dan een (af)dwingend scriptje wat het denken alleen maar verstoord.
Moeilijk…
Willen is 'willen' dat iets anders is dan je het aantreft. Mooi voorbeeld is natuurlijk als de dokter zegt dat je nog 1 maand te leven hebt.
Dat wil ik niet! , denk je dan.

Of andere onaangename zaken welke je aantreft. Het 'willen' is onderdeel van het denken. Dus daadwerkelijk vrij denken kan alleen als de 'wil' er uit is verwijderd. Dan zul je bemerken dat er binnen het 'denken' veel meer mogelijk is dan je ooit hebt kunnen denken.

In geestelijke zin is er een ware schatkamer aanwezig in je zelf. Maar wie 'vrijdenker' is met behoud van de 'wil' is geen vrijdenker maar een slaaf.
In dat slaaf-denken laat men zich leiden door louter de rede, wetenschap en logica. Dan ben je weinig meer dan de computer waar ik nu op werk.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Je ingraven met stelligheid

Bericht door Leon »

hopper schreef: 11 jan 2022, 17:39
Leon schreef: 11 jan 2022, 17:33

Moeilijk…
Willen is 'willen' dat iets anders is dan je het aantreft. Mooi voorbeeld is natuurlijk als de dokter zegt dat je nog 1 maand te leven hebt.
Dat wil ik niet! , denk je dan.

Of andere onaangename zaken welke je aantreft. Het 'willen' is onderdeel van het denken. Dus daadwerkelijk vrij denken kan alleen als de 'wil' er uit is verwijderd. Dan zul je bemerken dat er binnen het 'denken' veel meer mogelijk is dan je ooit hebt kunnen denken.

In geestelijke zin is er een ware schatkamer aanwezig in je zelf. Maar wie 'vrijdenker' is met behoud van de 'wil' is geen vrijdenker maar een slaaf.
In dat slaaf-denken laat men zich leiden door louter de rede, wetenschap en logica. Dan ben je weinig meer dan de computer waar ik nu op werk.
Zo iemand als Mart, die “het schandaal” wil bevechten, is gewoon de ene kant van de medaille.
[uit principe ben ik voor principes]
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Je ingraven met stelligheid

Bericht door Leon »

hopper schreef: 11 jan 2022, 17:39
Leon schreef: 11 jan 2022, 17:33

Moeilijk…
Willen is 'willen' dat iets anders is dan je het aantreft. Mooi voorbeeld is natuurlijk als de dokter zegt dat je nog 1 maand te leven hebt.
Dat wil ik niet! , denk je dan.

Of andere onaangename zaken welke je aantreft. Het 'willen' is onderdeel van het denken. Dus daadwerkelijk vrij denken kan alleen als de 'wil' er uit is verwijderd. Dan zul je bemerken dat er binnen het 'denken' veel meer mogelijk is dan je ooit hebt kunnen denken.

In geestelijke zin is er een ware schatkamer aanwezig in je zelf. Maar wie 'vrijdenker' is met behoud van de 'wil' is geen vrijdenker maar een slaaf.
In dat slaaf-denken laat men zich leiden door louter de rede, wetenschap en logica. Dan ben je weinig meer dan de computer waar ik nu op werk.
Ik ben het er verder wel mee eens…
[uit principe ben ik voor principes]
small brother
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 okt 2021, 17:01
Man/Vrouw: M

Re: Je ingraven met stelligheid

Bericht door small brother »

MagereHein schreef: 10 jan 2022, 19:16
small brother schreef: 10 jan 2022, 18:26 Wie niet gelooft dat wijsheid kan worden verkregen, die kent ook geen nut en geen plaats toe aan wijsheid.
Echte wijsheid (ik noem dit: betrouwbare kennis) heeft niets met geloof te maken. Wellicht begint het met geloof: Einstein geloofde dat er een medium moest bestaan en noemde dat de ether). Het ongeloof van andere fysici bracht iets anders aan het licht. De ether was overbodig! Ongeloof boven geloof. Geloof is hardnekkig, zoveel zie ik hier!
Zo is het precies. De een zegt ether, en de ander zegt geen ether. En bewijs wordt niet gevraagd. Wijsheid niet gezocht. Waarheid niet geliefd. Geloof boven waarheid. En wat je mag meenemen, is dat je niet met gezag iets geloof of ongeloof kunt noemen. Want dat gezag moet ook worden geloofd. je staat dus steeds met lege handen. Wijsheid is dus altijd zoekende, om het geloof bevestigd te krijgen.
MagereHein schreef: 10 jan 2022, 19:16
small brother schreef: 10 jan 2022, 18:26Dankzij de filosofie ontstaat begrip, en worden verklaringen bekend, en er ontstaat in bredere zin samenhang en we noemen dat een toename van wijsheid.
De wetenschapper blijft met zijn tengels van de filosofie af, de filosoof zal zijn vingers niet branden aan fysische kwesties.
Aan metafysische kwesties kan iedereen z'n vingers wel branden omdat metafysica onzin is.
Wat je blijft ontgaan is dat geloofsmensen de metafysica verdacht maken. Maar de opzet ten tijde van Aristoteles is niet iets bovennatuurlijks, maar iets wat het het natuurlijke vooraf gaat. Dat is hetgeen we al redenerend aan de fysica ten grondslag kunnen leggen. Duidelijk een zaak die niet los van de fysica en de filosofie beoefend kan worden. En wie zich erin bekwaamd vergaart dan ook niet alleen kennis, maar ook wijsheid.
MagereHein schreef: 10 jan 2022, 19:16
small brother schreef: 10 jan 2022, 18:26Maar aan al die uitgangspunten en principes, ligt iets aan ten grondslag dat als meer algemene verklaring en principe aan alles ten grondslag moet liggen. Dat kunnen we niet overzien, omdat het zich aan onze waarneming onttrekt, maar uit het werkelijke en reële dat we kennen en begrijpen, kunnen we wel afleiden dat er iets moet zijn, dat als oorzakelijk iets een verklaring moet geven van hetgeen wij in z'n geheel waarnemen.
En waarom is die grondslag niet fysisch te doorgronden?
Omdat de defibitie van filosfie is dat het gaat over de beginselen, en de definitie wijsbegeerte hetgeen aan het begin daarvan ligt als oorzakelijk verbonden kennis of inzicht. Dat is per definitie op de grens van het weten. Alleen in wetenschapseditie van de Fabeltjeskrant staat er een heldere modulaire beschrijving van dat domein.
MagereHein schreef: 10 jan 2022, 19:16
small brother schreef: 10 jan 2022, 18:26Het overbrengen van fotonen zonder ether was ook niet te doorgronden. De ether is hier vergelijkbaar met de grondslag waar jij het over hebt. De filosoof gaat t je niet vertellen, Deepak Chopra niet en de metafysicus niet.
ALS er een antwoord komt, dan heeft de fysica die. En dat baseer ik niet op geloof, maar op een lang verleden van wetenschappelijk onderzoek.
Hear, hear. Het overbrengen van de fotonen is net zo te doorgronden als je doorgrondt dat de zon niet stilstaat maar opgaat: je hebt er geloof voor nodig, en een gezonde afkeer om het na te willen rekenen. Er is helemaal niets van de ether dat jij kunt onderbouwen. Er is geen enkel bewijs dat ether niet bestaat. Net als God. Toch geloof jij niet dat er ether bestaat, net zoals je niet gelooft dat God bestaat. Maar ether bestaat gewoon. Dat weet jij niet en dat geloof jij niet, maar dat is net zo vast en zeker als één en één twee is. Of dacht jij werkelijk dat een foton zich in transversale bochten wringt om verschillende kleuren uit te scheiden, en dan ook nog in staat is om te worden gespiegeld en precies op het netvlies van de kijker terug te komen? Dat is absurd. Belangrijker: jij hebt geen idee. Het hangt er maar van af wat je gelooft. En de metafysica zoals Aristoteles die bedoelde, houdt zich met deze zaken bezig. Dat is geen dom geloof, maar kennis en begrip en wijsheid.
Laatst gewijzigd door small brother op 11 jan 2022, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
small brother
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 okt 2021, 17:01
Man/Vrouw: M

Re: Je ingraven met stelligheid

Bericht door small brother »

Piebe Paulusma schreef: 11 jan 2022, 11:36 Als je blind vertrouwt op je eigen ogen, ruk ze dan beide uit opdat je mag zien.
Treffend gezegd.
small brother
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 okt 2021, 17:01
Man/Vrouw: M

Re: Je ingraven met stelligheid

Bericht door small brother »

HJW schreef: 11 jan 2022, 11:15 Zoals ik al zei: je probeert een blinde de kleur rood uit te leggen.
Een heel bewust blinde.....kansloos.
dat kan best. Rood als een lage en meer doordringende toon. En blauw een schel en oppervlakkig geluid. Maar wat je nodig hebt is bereidheid om het denken even te dwingen en te geleiden via banen van geluid. Dat is lastiger.
small brother
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 okt 2021, 17:01
Man/Vrouw: M

Re: Je ingraven met stelligheid

Bericht door small brother »

Leon schreef: 11 jan 2022, 19:17
hopper schreef: 11 jan 2022, 17:39

Willen is 'willen' dat iets anders is dan je het aantreft. Mooi voorbeeld is natuurlijk als de dokter zegt dat je nog 1 maand te leven hebt.
Dat wil ik niet! , denk je dan.

Of andere onaangename zaken welke je aantreft. Het 'willen' is onderdeel van het denken. Dus daadwerkelijk vrij denken kan alleen als de 'wil' er uit is verwijderd. Dan zul je bemerken dat er binnen het 'denken' veel meer mogelijk is dan je ooit hebt kunnen denken.

In geestelijke zin is er een ware schatkamer aanwezig in je zelf. Maar wie 'vrijdenker' is met behoud van de 'wil' is geen vrijdenker maar een slaaf.
In dat slaaf-denken laat men zich leiden door louter de rede, wetenschap en logica. Dan ben je weinig meer dan de computer waar ik nu op werk.
Ik ben het er verder wel mee eens…
Zonder de wil, en zonder de rede en logica, is het vrijdenken fantastisch. En voor de reële wereld betekenisloos. Wetenschap is een verhaal apart, omdat er zowel veel weten is als veel geloven als veel vrije fantasie. En hoe zou je jezelf serieus vrijheid toerekenen, als je bent ontkoppeld van de realiteit? Is dat niet een vorm van realiteit ontsnappende middelen? Vrijheid van denken wordt volgens mij pas waardevol, als je iets denkt, dat waarde heeft in de reële wereld. En daarvan zijn natuurlijk ook wel meer dan genoeg voorbeelden. Maar om in dat geheel de vrije wil te beschouwen als slavernij vind ik nogal extreem. Uiteindelijk bepaalt jouw eigen wil alleen, of je een gedachte accepteert als waardevol, of als hersenspinsel. En jouw gedachten zullen zich daarom willen laten leiden door wetten van logica en ruimtelijke synergie. Een wil dus, niet als last, maar als waardevolle asset.
small brother
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 okt 2021, 17:01
Man/Vrouw: M

Re: Je ingraven met stelligheid

Bericht door small brother »

MagereHein schreef: 11 jan 2022, 13:21
Messenger schreef: 11 jan 2022, 13:15 En tot het bewijs geleverd werd in 2012 was het een aanname.
En daarmee eigenlijk metafysica.
Je noemt dit soort aannames (betrekking hebbende op fysische deeltjes) METAfysica?
Nou, dat mag je van mij. MAAR...... Het werd/wordt FYSISCH opgelost. Zoals altijd weer. Zoals dat balletje 99x op groen valt.
Niet fysisch. Maar in geloof. Besef dat er nooit iets exact gemeten is. Het zijn steeds waarschijnlijke uitkomsten met mogelijke locatieaanduidingen van niet te specificeren energie. De kleinste deeltjes kunnen niet bewezen worden, omdat zelfs het kleinste deeltje wordt gemeten met twee deeltjes, als een frequentie, en in een onlosmakelijke verbinding met een stralingsbron. En wat wel wordt waargenomen is totaal zonder schaal en concreetheid: het is een gedacht veld, zonder omvang, massa's en vormen. Op de schaal van vals spel, valt dat binnen alle significantienormeringen. Jouw voorbeeld bewijst het hoge geloofskarakter van de wetenschap.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Je ingraven met stelligheid

Bericht door thom »

small brother schreef: 11 jan 2022, 20:27
MagereHein schreef: 11 jan 2022, 13:21
Je noemt dit soort aannames (betrekking hebbende op fysische deeltjes) METAfysica?
Nou, dat mag je van mij. MAAR...... Het werd/wordt FYSISCH opgelost. Zoals altijd weer. Zoals dat balletje 99x op groen valt.
Niet fysisch. Maar in geloof. Besef dat er nooit iets exact gemeten is. Het zijn steeds waarschijnlijke uitkomsten met mogelijke locatieaanduidingen van niet te specificeren energie. De kleinste deeltjes kunnen niet bewezen worden, omdat zelfs het kleinste deeltje wordt gemeten met twee deeltjes, als een frequentie, en in een onlosmakelijke verbinding met een stralingsbron. En wat wel wordt waargenomen is totaal zonder schaal en concreetheid: het is een gedacht veld, zonder omvang, massa's en vormen. Op de schaal van vals spel, valt dat binnen alle significantienormeringen. Jouw voorbeeld bewijst het hoge geloofskarakter van de wetenschap.
:thumb1:
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Je ingraven met stelligheid

Bericht door MagereHein »

Small brother, het gaat je goed. Ik kan aan je reacties geen touw vastknopen.


Ether (klassiek element), een element waarvan sommige filosofen in de oudheid dachten dat het bestond
Ether (medium), een medium waarvan men tot ca. 1900 veronderstelde dat elektromagnetische golven erin voortplantten
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Je ingraven met stelligheid

Bericht door Piebe Paulusma »

small brother schreef: 11 jan 2022, 20:00
Piebe Paulusma schreef: 11 jan 2022, 11:36 Als je blind vertrouwt op je eigen ogen, ruk ze dan beide uit opdat je mag zien.
Treffend gezegd.
Dank je! :)
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Je ingraven met stelligheid

Bericht door MagereHein »

small brother schreef: 11 jan 2022, 20:27
MagereHein schreef: 11 jan 2022, 13:21
Je noemt dit soort aannames (betrekking hebbende op fysische deeltjes) METAfysica?
Nou, dat mag je van mij. MAAR...... Het werd/wordt FYSISCH opgelost. Zoals altijd weer. Zoals dat balletje 99x op groen valt.
Niet fysisch. Maar in geloof. Besef dat er nooit iets exact gemeten is. Het zijn steeds waarschijnlijke uitkomsten met mogelijke locatieaanduidingen van niet te specificeren energie. De kleinste deeltjes kunnen niet bewezen worden, omdat zelfs het kleinste deeltje wordt gemeten met twee deeltjes, als een frequentie, en in een onlosmakelijke verbinding met een stralingsbron. En wat wel wordt waargenomen is totaal zonder schaal en concreetheid: het is een gedacht veld, zonder omvang, massa's en vormen. Op de schaal van vals spel, valt dat binnen alle significantienormeringen. Jouw voorbeeld bewijst het hoge geloofskarakter van de wetenschap.
Als een theorie werkt volstaat dat voor mij. Als een theorie niet werkt kan ze de prullenbak in.
Atomen zijn zeer goed gedocumenteerde concepten die aan alle voorspellingen voldoen. Dat noem ik een gedegen wetenschappelijke theorie. Wil dat zeggen dat ik er dogmatisch in geloof? Zie mijn andere bijdragen voor t antwoord.
Wetenschap geloof noemen is totale onkunde en onbegrip van jou.
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
small brother
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 okt 2021, 17:01
Man/Vrouw: M

Re: Je ingraven met stelligheid

Bericht door small brother »

MagereHein schreef: 11 jan 2022, 20:33 Small brother, het gaat je goed. Ik kan aan je reacties geen touw vastknopen.
Ether (klassiek element), een element waarvan sommige filosofen in de oudheid dachten dat het bestond
Ether (medium), een medium waarvan men tot ca. 1900 veronderstelde dat elektromagnetische golven erin voortplantten
Ik weet het; jammer dat je met losse eindjes blijft zitten. En ook zo onnodig want die twee ethers die jij benoemt, zijn niet eens verschillend. Kijk maar; Aristoteles beschouwt de ether noodzakelijk omdat anders de hemellichamen in een rechte lijn zouden moeten bewegen. Dat impliceert dus ether als een medium van botsende deeltjes, zoals inderdaad die tweede gelijknamige ether is. Die ether werd al verondersteld in Genesis, en werd benoemd door Aristoteles. En het wordt ook nog eens keurig verklaard door Huygens, die ongelooflijk eenvoudig de ether als medium bewijst: elk lichaam beweegt in een rechte lijn, tot het botst. Zo eenvoudig kan het. Daaruit volgt een syllogisme: er kan geen zwaartekracht op dat lichaam werken. Want immers; dan zou de beweging niet meer eenparig zijn. En dus moet de zwaartekracht een gevolg zijn van botsingen. Simple comme bonjour, en al voorgezegd door Aristoteles. En in overeenstemming met de derde wet van Newton, die impliceert dat elke beweging het gevolg moet zijn van een oorzakelijke preactie.

Dit heeft echter een metafysisch staartje. Want Newton beschouwt de verklaring van de zwaartekracht uitdrukkelijk tot het domein van de metafysica. Volg je het nog MagereHein? Nog even opletten. Lees dit:

Hypotheses non fingo
In de Principia van Isaac Newton staat een beroemd credo Hypotheses non fingo ("Ik verzin geen hypothesen"). In vertaling:
Zijn wij nog niet in staat geweest om een reden te ontdekken voor deze eigenschappen van dit verschijnsel zwaartekracht? Ik verzin geen hypothesen. Alles wat niet is afgeleid uit de waarneming wordt gedefinieerd als een hypothese. Of ze nu metafysisch of fysisch zijn of gebaseerd op verborgen kwaliteiten, of op mechanica, ze hebben geen plaats in proefondervindelijke filosofie (=experimentele natuurwetenschap, vertaler). Binnen deze filosofie worden bijzondere begrippen afgeleid uit het verschijnsel en door inductie algemeen gemaakt.

Bron: https://books.google.nl/books?id=Tm0FAA ... &q&f=false
Bron: https://no-regime.com/ru-denl/wiki/Hypotheses_non_fingo

Maar wat doet Newton dan? Hij accepteert de Zwaartekrachtwet zonder verklaring. Hij accepteert de wet puur op het Ding an Sich (kan ik ook eens een Metafysische term bezigen). Het centrale idee van de gravitatietheorie, dat lichamen met massa elkaar aantrekken, was volstrekt nieuw. Bovendien werd deze hypothese wiskundig geformuleerd. Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Isaac_Newton

Dat is echter niet wat Aristoteles ons leert; die zei nadrukkelijk om niet te rusten bij het waarnemen, maar om te gaan zitten en te bedenken wat het toch kan zijn geweest, dat die waarneming heeft veroorzaakt. Dat is de enige juiste betekenis van metafysica, en dat betreft het denken over de oorzaken die aan het waargenomene ten grondslag liggen, en waarvan we (in bescheidenheid) steeds maar een deel kennen. Had Newton dat ook gedaan, dan had hij eenvoudig ingezien dat de Zwaartekrachtwet als gevolg van eenparige bewegingen niet mogelijk is, en omgekeerd bewegingen als gevolg van botsingen wel. Dus het was niet zo'n goed idee om rust zoeken bij het postuleren van onzichtbare touwtjes die in strijd zijn met nota bene de allereerste wet van diezelfde Newton. Dus jammer voor Newton, maar hij vliegt er uit. Toen als was er te veel nadruk op de zeggingskracht van experimentele uitkomsten, en te weinig op de logische verbanden van een iets bredere samenhang.
MagereHein schreef: 11 jan 2022, 20:33 Ik kan aan je reacties geen touw vastknopen.
Houd goede moed Hein en eet je bordje leeg, dan raak je dat magere vanzelf kwijt. :)
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Je ingraven met stelligheid

Bericht door MagereHein »

Small Brother, we kunnen NOG verder terug in de tijd gaan. Die van de holbewoners. Wat die beste eerste bijna uitontwikkelde primaten wel niet dachten.
Dat was wijsheid van de bovenste plank.
Alles was "begeesterd" En als zij dat dachten, wie zijn wij om dat in twijfel te trekken?
Newton mocht zich beroepen op METAfysica omdat hij niet wist. Hij was de grotbewoner van de filosofie en "wetenschap" Je wilt niet weten welke absurde godsideeen Newton erop nahield. Die zou vandaag de dag in een gesticht terecht komen.
En die ga jij als autoriteit opvoeren?
Als er vandaag iemand opstaat als Newton noemen we dat een Zotte.
Wellicht krijgt hij gevolg en aanhangers en de volgende sekte is geboren.
Jij wenst daar misschien onderdeel van uit te maken,ik niet.
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day