Het zondebok mechanisme

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7617
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Petra »

Leon schreef: 27 feb 2022, 13:15
Petra schreef: 27 feb 2022, 12:59

Door jezelf. (Niet door mij)
Ik heb het dsm doorgelezen en kan alleen gedachtenbeinvloeding door gevangenschap herkennen.

Mogelijk ook disrealisatie door cannabis in mijn jeugd, apathie

Voor de rest was het weer een mooi onderzoek.
Hi Leon.
Ik vind psychologie interessant.
MAAR.. als ik iets schadelijk vind dan is het wel hobbypsychooogjespelers die er op los psychologiseren o.g.v. een paar geschreven regeltjes op een forum.

Je bent maar zo'n beetje je gedachten aan het onderzoeken en ordenen.
Dus prima.. lees wat je lezen wilt en bedenk wat je bedenken wilt. Maar neem het niet te serieus. Indien wel.. zou ik je adviseren om dat met deskundigen te doen omdat het meer kwaad dan goed kan doen als we onze ondeskundige huistuinenkeukenpsychologie serieus nemen.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Leon »

Petra schreef: 27 feb 2022, 13:49
Leon schreef: 27 feb 2022, 13:15

Ik heb het dsm doorgelezen en kan alleen gedachtenbeinvloeding door gevangenschap herkennen.

Mogelijk ook disrealisatie door cannabis in mijn jeugd, apathie

Voor de rest was het weer een mooi onderzoek.
Hi Leon.
Ik vind psychologie interessant.
MAAR.. als ik iets schadelijk vind dan is het wel hobbypsychooogjespelers die er op los psychologiseren o.g.v. een paar geschreven regeltjes op een forum.

Je bent maar zo'n beetje je gedachten aan het onderzoeken en ordenen.
Dus prima.. lees wat je lezen wilt en bedenk wat je bedenken wilt. Maar neem het niet te serieus. Indien wel.. zou ik je adviseren om dat met deskundigen te doen omdat het meer kwaad dan goed kan doen als we onze ondeskundige huistuinenkeukenpsychologie serieus nemen.
Ja er staat in het artikel dat een bepaalde variant van dissociatie ook kan komen door behandelaars die hun diagnose hebben willen opdringen.

Ik lees het ook uit interesse, niet vanwege lijdensdruk.
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7617
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Petra »

Leon schreef: 27 feb 2022, 13:40 Pyramide van Maslow maar dan voor lichaam geest ziel


Wil van de ziel
—-
Wil van de geest
—-
Wil van het lichaam
Je vergelijkt met de Pyriamide van Maslov.
Lees *onderaan de kritiek: https://nl.wikipedia.org/wiki/Piramide_van_Maslow

Pas dat ook toe op de drie-eenheid; lichaam/geest/ziel. Et voilà.. je zit meer bij wat ik schreef en je eerdere linkje met de cirkels).



*
Empirisch onderzoek heeft geen steun opgeleverd voor de hiërarchische ordening van behoeften van Maslow. De theorievorming van Maslow bleek lastig te toetsen, ook door Maslow zelf.[4] In 1962 stelde hij hier zelf over: “My motivation theory was published 20 years ago, and in all that time nobody repeated it, or tested it, or really analyzed it or criticized it. They just used it, swallowed it whole with only the most minor modifications…” Diverse onderzoeken naar de activering van behoeften lijken er juist op te wijzen, dat verschillende categorieën aan behoeften nagestreefd kunnen worden los van het al dan niet bevredigd hebben van andere behoeften. Zoals Giep Franzen schrijft, "behoeften op verschillende niveaus kunnen ... tegelijkertijd manifest zijn. Iemand met een gezondheidsprobleem kan tegelijkertijd de behoefte voelen aan schoonheid en wijsheid."[4][5] In grote delen van de wereld kan gesteld worden, dat voor grote groepen mensen wordt voldaan aan alle onder de top liggende behoeften. Volgens de piramide zouden mensen zich dan bezig gaan houden met zelfactualisatie. In de werkelijkheid kan worden geconstateerd dat het grootste deel van die mensen daarmee niet bezig is.[6]

Daarnaast kan men de vraag stellen of mensen alleen uit 'innerlijke behoeften' tot activiteit komen. Er is immers ook het aanbod van de buitenwereld dat mensen activeert. Men vindt het schema wel te individualistisch en te subjectivistisch.[7]

In 2019 werd door enkele onderzoekers geconcludeerd dat Maslow zelf nooit zijn behoeftentheorie in de vorm van een piramide heeft gepresenteerd. Deze typische piramidevorm heeft echter wel een aantal ongewenste neveneffecten gehad bij het toepassen van Maslows ideeën stellen ze voorop.[8]
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Leon »

Petra schreef: 27 feb 2022, 13:54
Leon schreef: 27 feb 2022, 13:40 Pyramide van Maslow maar dan voor lichaam geest ziel


Wil van de ziel
—-
Wil van de geest
—-
Wil van het lichaam
Je vergelijkt met de Pyriamide van Maslov.
Lees *onderaan de kritiek: https://nl.wikipedia.org/wiki/Piramide_van_Maslow

Pas dat ook toe op de drie-eenheid; lichaam/geest/ziel. Et voilà.. je zit meer bij wat ik schreef en je eerdere linkje met de cirkels).



*
Empirisch onderzoek heeft geen steun opgeleverd voor de hiërarchische ordening van behoeften van Maslow. De theorievorming van Maslow bleek lastig te toetsen, ook door Maslow zelf.[4] In 1962 stelde hij hier zelf over: “My motivation theory was published 20 years ago, and in all that time nobody repeated it, or tested it, or really analyzed it or criticized it. They just used it, swallowed it whole with only the most minor modifications…” Diverse onderzoeken naar de activering van behoeften lijken er juist op te wijzen, dat verschillende categorieën aan behoeften nagestreefd kunnen worden los van het al dan niet bevredigd hebben van andere behoeften. Zoals Giep Franzen schrijft, "behoeften op verschillende niveaus kunnen ... tegelijkertijd manifest zijn. Iemand met een gezondheidsprobleem kan tegelijkertijd de behoefte voelen aan schoonheid en wijsheid."[4][5] In grote delen van de wereld kan gesteld worden, dat voor grote groepen mensen wordt voldaan aan alle onder de top liggende behoeften. Volgens de piramide zouden mensen zich dan bezig gaan houden met zelfactualisatie. In de werkelijkheid kan worden geconstateerd dat het grootste deel van die mensen daarmee niet bezig is.[6]

Daarnaast kan men de vraag stellen of mensen alleen uit 'innerlijke behoeften' tot activiteit komen. Er is immers ook het aanbod van de buitenwereld dat mensen activeert. Men vindt het schema wel te individualistisch en te subjectivistisch.[7]

In 2019 werd door enkele onderzoekers geconcludeerd dat Maslow zelf nooit zijn behoeftentheorie in de vorm van een piramide heeft gepresenteerd. Deze typische piramidevorm heeft echter wel een aantal ongewenste neveneffecten gehad bij het toepassen van Maslows ideeën stellen ze voorop.[8]
“Behoeften op verschillend niveau kunnen tegelijkertijd manifest zijn”

Dat is mooi, maar wel verschillende niveau’s

Verder kan inderdaad de piramide-vorm afleiden, alsof zelfrealisatie minder voorkomt, alleen de happy few.
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7617
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Petra »

Leon schreef: 27 feb 2022, 13:40 Wil van de ziel
—-
Wil van de geest
—-
Wil van het lichaam

Opvallend dat bij jou lichaam onderaan je lijstje staat maar dat op het plaatje in de link waar je naar verwees het lichaam bovenaan staat en geest en ziel naast elkaar eronder. Daar zie ik wel de gedachte -je lichaam is je Tempel- in uitgebeeld.


Afbeelding
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Leon »

Petra schreef: 27 feb 2022, 14:09
Leon schreef: 27 feb 2022, 13:40 Wil van de ziel
—-
Wil van de geest
—-
Wil van het lichaam

Opvallend dat bij jou lichaam onderaan je lijstje staat maar dat op het plaatje in de link waar je naar verwees het lichaam bovenaan staat en geest en ziel naast elkaar eronder. Daar zie ik wel de gedachte -je lichaam is je Tempel- in uitgebeeld.


Afbeelding
meer omdat bezig zijn met het lichaam de basis is, waar we ook de meeste tijd aan zullen besteden, daarbovenop komt werken aan eer, imago, ego en daarboven op dus weer werken aan bewustzijn op de juiste plek
[uit principe ben ik voor principes]
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Leon »

als je het moet nummeren

1) lichaam
2) geest
3) ziel

noem het afzonderlijke prioriteiten

ik denk dat gelovigen de cijfers zullen omkeren

of als je denkt aan

vader
zoon
heilige geest

misschien dat laatste op 1 zetten

er zijn wat variaties mogelijk
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7617
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Petra »

Leon schreef: 27 feb 2022, 14:16
meer omdat bezig zijn met het lichaam de basis is, waar we ook de meeste tijd aan zullen besteden, daarbovenop komt werken aan eer, imago, ego en daarboven op dus weer werken aan bewustzijn op de juiste plek
Het plaatje is een tweedimensionale weergave.
Mijn gedachte komt best overeen maar ik zie het meer in een driedimensionaal beeld.
En dan... IS er geen hoger/lager en dientengevolge "daarbovenop" mogelijkheid en geen nummering in rangorde mogelijk.

Zie het als de bal in een ruimte. .. waar is dan je hoger/lager/onder/boven/links/rechts etc. van die bal ?
Dat IS er niet. (slechts relatief).
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Leon »

met een bal zit er wat in de kern en heb je schillen.

maar het maakt verder niet uit, binnenkort een kernoorlog en dan foetsie mensheid, daar is mijn bewustzijn nu...
[uit principe ben ik voor principes]
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Leon »

Petra schreef: 27 feb 2022, 14:43
Leon schreef: 27 feb 2022, 14:16
meer omdat bezig zijn met het lichaam de basis is, waar we ook de meeste tijd aan zullen besteden, daarbovenop komt werken aan eer, imago, ego en daarboven op dus weer werken aan bewustzijn op de juiste plek
Het plaatje is een tweedimensionale weergave.
Mijn gedachte komt best overeen maar ik zie het meer in een driedimensionaal beeld.
En dan... IS er geen hoger/lager en dientengevolge "daarbovenop" mogelijkheid en geen nummering in rangorde mogelijk.

Zie het als de bal in een ruimte. .. waar is dan je hoger/lager/onder/boven/links/rechts etc. van die bal ?
Dat IS er niet. (slechts relatief).
Zet de niveaus dan maar naast elkaar als punten van een driehoek, dan heb je hetzelfde effect. Maar het duidelijk hoe jij denkt.

Wel jammer dat de wil van het lichaam en de wil van de geest dan niet vergeleken mogen worden.
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Piebe Paulusma »

Mensen zijn altijd op zoek naar een zondebok, je ziet het al bij kinderen. Het gebeurt ook in de natuur, de zondebok wordt verstoten en opgegeten.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Leon »

Piebe Paulusma schreef: 27 feb 2022, 19:19 Mensen zijn altijd op zoek naar een zondebok, je ziet het al bij kinderen. Het gebeurt ook in de natuur, de zondebok wordt verstoten en opgegeten.
ah BOT, bedankt,

een dergelijk mechanisme is dus wat we kunnen verwachten van het volk, een goede koning neemt dit op zijn rekening.
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Piebe Paulusma »

Leon schreef: 27 feb 2022, 19:32
Piebe Paulusma schreef: 27 feb 2022, 19:19 Mensen zijn altijd op zoek naar een zondebok, je ziet het al bij kinderen. Het gebeurt ook in de natuur, de zondebok wordt verstoten en opgegeten.
ah BOT, bedankt,

een dergelijk mechanisme is dus wat we kunnen verwachten van het volk, een goede koning neemt dit op zijn rekening.
Absoluut.

Een goede koning is de leraar van een basisschool, die creatief genoeg is om de zondebok er uit te pikken en ergens in te laten prevaleren ten overstaan van de groep, zodat de populaire meisjes zeggen: 'Jan is een held!'
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Snelheid »

Nou ja de zondebok van de laatste dagen ia Vladimir Poetin;het mechanisme werkt wel zo te zien.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Piebe Paulusma »

Snelheid schreef: 27 feb 2022, 22:25 Nou ja de zondebok van de laatste dagen ia Vladimir Poetin;het mechanisme werkt wel zo te zien.
Klopt hij wordt al steeds met Hitler vergeleken, doch waar twee vechten....
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Snelheid »

Piebe Paulusma schreef: 27 feb 2022, 22:28
Snelheid schreef: 27 feb 2022, 22:25 Nou ja de zondebok van de laatste dagen ia Vladimir Poetin;het mechanisme werkt wel zo te zien.
Klopt hij wordt al steeds met Hitler vergeleken, doch waar twee vechten....
En hen die de geschiedenis kennen van Rusland weet dat hij niets bijzonders doet; hij doet wat al zijn voorgangers ook hebben gedaan op wat uitzonderingen na,de tsaren de links rode fascistische tsaren en nu de geldwolf witte tsaren.
VERITAS VOS LIBERABIT.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door hopper »

Ja, dat zei Willem Holleeder ook. Ik ben steeds maar de zondebok. Ik doe slechts wat misdadigers al eeuwen doen! En ze sluiten me er nog voor op ook!
Ik doe niks bijzonders, maar nee, ze moeten mij altijd hebben. De mensen die ik vermoord heb hadden ook schuld, want waar 2 kijven.....

En dan die rotzussen van me. Klagen terwijl je zo aardig bent, die riepen me ook uit tot zondebok. Wie zonder zonden is die werpe de eerste steen!
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Snelheid »

hopper schreef: 27 feb 2022, 23:32 Ja, dat zei Willem Holleeder ook. Ik ben steeds maar de zondebok. Ik doe slechts wat misdadigers al eeuwen doen! En ze sluiten me er nog voor op ook!
Ik doe niks bijzonders, maar nee, ze moeten mij altijd hebben. De mensen die ik vermoord heb hadden ook schuld, want waar 2 kijven.....

En dan die rotzussen van me. Klagen terwijl je zo aardig bent, die riepen me ook uit tot zondebok. Wie zonder zonden is die werpe de eerste steen!
Hoe zou het met Willen Holleerder zijn, die zit toch levenslang vast,daar hoor je niks meer over.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Mullog »

Snelheid schreef: 27 feb 2022, 23:55
hopper schreef: 27 feb 2022, 23:32 Ja, dat zei Willem Holleeder ook. Ik ben steeds maar de zondebok. Ik doe slechts wat misdadigers al eeuwen doen! En ze sluiten me er nog voor op ook!
Ik doe niks bijzonders, maar nee, ze moeten mij altijd hebben. De mensen die ik vermoord heb hadden ook schuld, want waar 2 kijven.....

En dan die rotzussen van me. Klagen terwijl je zo aardig bent, die riepen me ook uit tot zondebok. Wie zonder zonden is die werpe de eerste steen!
Hoe zou het met Willen Holleerder zijn, die zit toch levenslang vast,daar hoor je niks meer over.
Zijn hoger beroep loopt nog. Op 26 juni van dit jaar komt de uitspraak. Pas dan weten we of het echt levenslang is geworden.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7617
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Petra »

Leon schreef: 27 feb 2022, 19:13
Petra schreef: 27 feb 2022, 14:43

Het plaatje is een tweedimensionale weergave.
Mijn gedachte komt best overeen maar ik zie het meer in een driedimensionaal beeld.
En dan... IS er geen hoger/lager en dientengevolge "daarbovenop" mogelijkheid en geen nummering in rangorde mogelijk.

Zie het als de bal in een ruimte. .. waar is dan je hoger/lager/onder/boven/links/rechts etc. van die bal ?
Dat IS er niet. (slechts relatief).
Zet de niveaus dan maar naast elkaar als punten van een driehoek, dan heb je hetzelfde effect. Maar het duidelijk hoe jij denkt.

Wel jammer dat de wil van het lichaam en de wil van de geest dan niet vergeleken mogen worden.
In hoe ik denk.. is er geen sprake van verschillende willen maar van één wil; gevormd door de drie-eenheid van een persoon.
Dan vallen er idd. geen verschillende- willen- te vergelijken.
Maarrrrrrr dat wil natuurlijk niet zeggen dat jij dat niet zou mogen doen, *als jij dat wel wil.

Ik ben wel benieuwd hoe je dat dan kan doen. Hoe kun je nou beoordelen waar de grens ligt tussen lichaam, geest en ziel ?
Zeg dat je trek hebt in patat maar ook wil afvallen. Is het dan je lichaam of je geest of je ziel die de patatkraam al of niet voorbij kan lopen?..
Of cannabis waar je het over had, is het je lichaam, geest of ziel die dat al of niet wil?
Waar begint dan de ene en eindigt de andere wil ?

*Is het je lichaam, je geest of je ziel die dat wil vergelijken ?

P.S.
Ik maak wel onderscheid tussen onbewuste wil en bewuste wil.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7617
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Petra »

Leon schreef: 27 feb 2022, 19:32
Piebe Paulusma schreef: 27 feb 2022, 19:19 Mensen zijn altijd op zoek naar een zondebok, je ziet het al bij kinderen. Het gebeurt ook in de natuur, de zondebok wordt verstoten en opgegeten.
ah BOT, bedankt,

een dergelijk mechanisme is dus wat we kunnen verwachten van het volk, een goede koning neemt dit op zijn rekening.
Naar wat ik in het artikel las zijn er nogal wat zondebokken.
De joden, de zwarten, de mismaakten in een primitieve samenleving, koning Oedipus, de vrouw sinds de bijbelse Eva, gekke Henkie in de buurt, en niet in de laatste plaats Socrates en Jezus. Het zijn allemaal zondebokken die de schuld kregen van een crisis.
In je voorbeeld haalde je Salomo aan.
Mijn gedachte is.. zou een Goede koning een hoofd afhakken bij een baby ?
Kan moord op een (onschuldig wezentje notabene) een goede oplossing zijn voor een conflict tussen anderen ?
Heeft geweld ooit iets constructiefs bijgedragen ?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Leon »

Petra schreef: 28 feb 2022, 08:54
Leon schreef: 27 feb 2022, 19:13

Zet de niveaus dan maar naast elkaar als punten van een driehoek, dan heb je hetzelfde effect. Maar het duidelijk hoe jij denkt.

Wel jammer dat de wil van het lichaam en de wil van de geest dan niet vergeleken mogen worden.
In hoe ik denk.. is er geen sprake van verschillende willen maar van één wil; gevormd door de drie-eenheid van een persoon.
Dan vallen er idd. geen verschillende- willen- te vergelijken.
Maarrrrrrr dat wil natuurlijk niet zeggen dat jij dat niet zou mogen doen, *als jij dat wel wil.

Ik ben wel benieuwd hoe je dat dan kan doen. Hoe kun je nou beoordelen waar de grens ligt tussen lichaam, geest en ziel ?
Zeg dat je trek hebt in patat maar ook wil afvallen. Is het dan je lichaam of je geest of je ziel die de patatkraam al of niet voorbij kan lopen?..
Of cannabis waar je het over had, is het je lichaam, geest of ziel die dat al of niet wil?
Waar begint dan de ene en eindigt de andere wil ?

*Is het je lichaam, je geest of je ziel die dat wil vergelijken ?

P.S.
Ik maak wel onderscheid tussen onbewuste wil en bewuste wil.
Het gaat om een complexiteitsreductie. Bij “wil van het lichaam” heb je biologische behoeften, dat is lekker duidelijk, daar waar fysische wetenschap iets over kan zeggen. Bij “wil van de geest” heb je sociale behoeften, daar is een ander soort wetenschap bij betrokken, geschiedenis, sociologie, filosofie. Bij “wil van de ziel” heb je externe behoeften (behoefte van God), daar heb je dan theologie voor bijvoorbeeld.

Als je het niet als domeinen beschouwt kan je het niet goed onderzoeken. Dan is het te complex. Wat is “eer” fysisch gezien? Wat is “wil van God” sociologisch gezien?

De “unifying theory” komt misschien nog wel, maar daar is nu nog geen zicht op.
[uit principe ben ik voor principes]
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Leon »

Piebe Paulusma schreef: 27 feb 2022, 19:53
Leon schreef: 27 feb 2022, 19:32

ah BOT, bedankt,

een dergelijk mechanisme is dus wat we kunnen verwachten van het volk, een goede koning neemt dit op zijn rekening.
Absoluut.

Een goede koning is de leraar van een basisschool, die creatief genoeg is om de zondebok er uit te pikken en ergens in te laten prevaleren ten overstaan van de groep, zodat de populaire meisjes zeggen: 'Jan is een held!'
Dat heeft Jezus niet gedaan. Die was er misschien van overtuigd dat de zondebok altijd ergens komt te liggen, de leraar neemt het over van de leerling, de pesters zijn nu boos op de leraar omdat die Jan uit zijn positie gehaald heeft.
[uit principe ben ik voor principes]
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Leon »

Petra schreef: 28 feb 2022, 09:21
Leon schreef: 27 feb 2022, 19:32

ah BOT, bedankt,

een dergelijk mechanisme is dus wat we kunnen verwachten van het volk, een goede koning neemt dit op zijn rekening.
Naar wat ik in het artikel las zijn er nogal wat zondebokken.
De joden, de zwarten, de mismaakten in een primitieve samenleving, koning Oedipus, de vrouw sinds de bijbelse Eva, gekke Henkie in de buurt, en niet in de laatste plaats Socrates en Jezus. Het zijn allemaal zondebokken die de schuld kregen van een crisis.
In je voorbeeld haalde je Salomo aan.
Mijn gedachte is.. zou een Goede koning een hoofd afhakken bij een baby ?
Kan moord op een (onschuldig wezentje notabene) een goede oplossing zijn voor een conflict tussen anderen ?
Heeft geweld ooit iets constructiefs bijgedragen ?
Catharsis bij het volk, als de zondebok geslacht is, er is geen andere weg, dit is de bliksemafleider.
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Piebe Paulusma »

Leon schreef: 28 feb 2022, 09:37
Piebe Paulusma schreef: 27 feb 2022, 19:53
Absoluut.

Een goede koning is de leraar van een basisschool, die creatief genoeg is om de zondebok er uit te pikken en ergens in te laten prevaleren ten overstaan van de groep, zodat de populaire meisjes zeggen: 'Jan is een held!'
Dat heeft Jezus niet gedaan. Die was er misschien van overtuigd dat de zondebok altijd ergens komt te liggen, de leraar neemt het over van de leerling, de pesters zijn nu boos op de leraar omdat die Jan uit zijn positie gehaald heeft.
Jezus is de verlosser en werd een zondebok vanwege andermans zonden doch is dat niet Jan die als laatste gekozen wordt met gym.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende