Het zondebok mechanisme

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Piebe Paulusma »

Inktvlam schreef: 10 feb 2022, 15:20 Het woord “maagd” of “jonge vrouw” staat vermeld in Jesaja 7:14.
De joden houden bij hoog en laag vol, dat er “jonge vrouw” staat en niet “maagd”.
Maar is dat wel zo? In de Septuagint, de Griekse vertaling, staat wel degelijk maagd (parthenos). De christenen zeggen dat de joden dat zelf zo vertaald hebben. En de joden zeggen dat ze alleen de vijf boeken van Mozes in het Grieks vertaald hebben. Maar de Septuagint was in de eerste eeuw voor Christus al afgerond, toen waren er nog geen christenen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Septuagint

Ter informatie.
https://mens-en-samenleving.infonu.nl/r ... teken.html
https://www.israelendebijbel.nl/nl/bijb ... ger-worden
De joden haten de vader en de zoon dus is het geen wonder dat ze moeder ook lasteren. In de Septuagint stond inderdaad maagd reeds voor de komst van de Messias. Meer hoef ik niet te weten.

[modbreak Trajecto] De joden haten de vader...?? Dat vraagt om uitleg.
[modbreak Bonjour] Ik heb je 9 februari gevraagd maar even niets meer over de joden te schrijven. Een dag later kom je weer met zo'n generaliserende opmerking. Dat moet je gewoon niet doen.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Leon »

peda schreef: 10 feb 2022, 15:42
Leon schreef: 10 feb 2022, 15:26

Wie het gedaan heeft is verder niet van belang. Het lijkt wel een vertaalfout.
Als je weer de Goddelijke Leiding ziet bij het vertalen, ziet het er weer anders uit. Vond de vertaling plaats zonder Goddelijke Inspiratie/ Begeleiding dan is het een 100 % menselijk gebeuren met faal mogelijkheden alom, is het geen 100 % menselijk gebeuren, dan wordt de vertaal-uitkomst toegeschreven aan Goddelijke inbreng. De ongelovigen kiezen voor de 100 % menselijke factor, dus een vernietigende slag richting gelovigen, maar de gelovigen zien de Stem van God aan het werk, dus een vernietigende slag aan de ongelovigen. Welke broek het beste zit en past, bepaalt de individuele uitslag. Mens of God aan het werk, die keuze bepaalt de individuele conclusie. Simple comme bonjour.
Ik denk dat het werk van Jezus heel belangrijk was en is, maar de mythe rondom afkomst vind ik verder niet van belang. Het klopt wel dat de mythe door het verhaal van de moederlijke maagd extra kleur heeft gekregen. Die kleuring kan uit Goddelijke Leiding zijn ontstaan.
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door callista »

Leon schreef: 10 feb 2022, 16:17
Het klopt wel dat de mythe door het verhaal van de moederlijke maagd extra kleur heeft gekregen.

Die kleuring kan uit Goddelijke Leiding zijn ontstaan.
Of door menselijke invulling en misinterpretatie...
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door hopper »

callista schreef: 10 feb 2022, 16:19
Leon schreef: 10 feb 2022, 16:17
Het klopt wel dat de mythe door het verhaal van de moederlijke maagd extra kleur heeft gekregen.

Die kleuring kan uit Goddelijke Leiding zijn ontstaan.
Of door menselijke invulling en misinterpretatie...
Of een verwijzing naar 'dat' wat ongeboren is.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Leon »

callista schreef: 10 feb 2022, 16:19
Leon schreef: 10 feb 2022, 16:17
Het klopt wel dat de mythe door het verhaal van de moederlijke maagd extra kleur heeft gekregen.

Die kleuring kan uit Goddelijke Leiding zijn ontstaan.
Of door menselijke invulling en misinterpretatie...
Het verschil is niet altijd duidelijk. De Bijbel presenteert verschillende karakters die op onnavolgbare wijze in Gods plan lijken voor komen. Wat te denken van Jona?
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Mart »

Inktvlam schreef: 10 feb 2022, 15:20 Het woord “maagd” of “jonge vrouw” staat vermeld in Jesaja 7:14.
De joden houden bij hoog en laag vol, dat er “jonge vrouw” staat en niet “maagd”.
Maar is dat wel zo? In de Septuagint, de Griekse vertaling, staat wel degelijk maagd (parthenos). De christenen zeggen dat de joden dat zelf zo vertaald hebben. En de joden zeggen dat ze alleen de vijf boeken van Mozes in het Grieks vertaald hebben. Maar de Septuagint was in de eerste eeuw voor Christus al afgerond, toen waren er nog geen christenen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Septuagint

Ter informatie.
https://mens-en-samenleving.infonu.nl/r ... teken.html
https://www.israelendebijbel.nl/nl/bijb ... ger-worden
Nee, het Hebreeuwse woord betekent alleen ''jonge vrouw'' -- de stam ajin-lamed-mem heeft alleen connotaties met leeftijd en de mannelijke tegenhanger is 'elem (= jonge man). Het oorspronkelijke Hebreeuwse woord wordt bevestigd door de Jesaja rol uit de dode zeerollen die lang voorafgaand aan het christendom werd geschreven. Iedereen weet dat het Hebreeuws slechts connotaties met leeftijd heeft en niet met maagdelijkheid. De mannelijke tegenhanger 'elem betekent ''jonge man'' en het Hebreeuwse woord wordt bevestigd door de Jesaja rol uit de dode zeerollen die lang voorafgaand aan het christendom werd geschreven.

Allereerst zijn op gezag van Ptolemeüs II slechts de eerste 5 boeken van de Torah door de rabbijnen in het Grieks van de Septuagint vertaald. De rest is later door anderen gedaan. En de kerkvaders Origenes en Hieronymus klaagden reeds zodanig over de Christelijke tekstveranderingen van de Griekse Septuagint dat zij de Joodse Hebreeuwse teksten hanteerden in niet mis te verstane woorden: ''We zijn onmiddelijk bereid om de kopieën die in onze kerken worden gebruikt als vals te verwerpen en de broederschap te bevelen de heilige boeken die onder hen heersen weg te zetten en de Joden te overreden, en hen over te halen om ons kopieën te geven welke nog niet zijn doordrongen van vervalsing'' (Origenes, uit: brief aan Africanus, Niceense Vaders, Volume 4).

Wat betreft Jesaja 7:14 citeert het christelijke Testament duidelijk uit de Septuagint die zegt: διὰ τοῦτο δώσει κύριος αὐτὸς ὑμῖν σημεῖον ἰδοὺ ἡ παρθένος ἐν γαστρὶ ἕξει καὶ τέξεται υἱόν καὶ καλέσεις τὸ ὄνομα αὐτοῦ Eμμανουηλ terwijl de Hebreeuwse tekst zegt: לכן יתן אדני הוא לכם אות הנה העלמה הרה וילדת בן וקראת שמו עמנו אל, wat letterlijk betekent: ''Daarom zal JHWH zelf aan jullie een teken geven; zie, een jonge vrouw zal zwanger worden en zal een zoon baren, en zijn naam Imanoe'el noemen''. De Masoretische Jesaja Teksten komen voor bijna 100% overeen met de Jesaja tekst uit Dode Zeerollen die van ver voor het Christendom stamt. Wat zeggen deze teksten? Er staat daar exact hetzelfde woord als in de Masoretische Texten: העלמה, ''een jonge vrouw''. En ook Origenes en Hieronymus schreven dat עלמה (almah) het woord in kwestie was (zie de Engelse "Church's Bible" op bladzijde 99 en 101). Zelfs de Septuagint gebruikt een woord dat ook "jonge vrouw/meisje" kan betekenen: παρθενοζ. Een duidelijk voorbeeld hiervan is Genesis 34:3, waar werd verwezen naar Dinah als een παρθενοζ nadat ze was verkracht door Sh'chem. Indien Jesaja het woord "maagd" had bedoeld, dan had hij een zeer goed alternatief: בתולה. Jesaja was goed op de hoogte van de betekenis van beide woorden, want hij gebruikt het woord בתולה op 4 plaatsen: in Jesaja 23:12, in Jesaja 37:22, in Jesaja 47:1, en in Jesaja 62:5.

Het is niet zonder reden dat het Judaisme de Griekse Septuagint vanaf de komst van de eerste generaties Christelijke kerkvaders afwezen als gezaghebbend (net zoals de Kerkvaders Origenes en Hieronimus zelf) en slechts de Hebreeuwse traditie aanvaardden en tevens nog Targoemiem hadden (die eveneens het woord העלמה hebben).

En nog relevanter is, dat de profetie reeds was vervuld in de T'NaCH tijdens dagen van het koningschap van Rezin en Pekah. Uit Jesaja 7 valt duidelijk op te maken dat het een teken (אות) betreft aan het adres van Achaz (de Koning van Jehoedah) en zijn mensen i.v.m. de dreigende nederlaag tegen Pekah (de Koning van Israel) en Rezin (de Koning van Aram). Omdat Koning Achaz weigert een teken te noemen, noemt God een teken. De context roept om een immanent teken en er kan werkelijk nergens uit afgeleid worden dat het een maagdelijke geboorte honderden jaren later zou betreffen. Lees slechts één zin verder om te zien hoe deze Immanu’el wordt beschreven in Jesaja 7:15:
Boter en honing zal hij eten, totdat hij wete te verwerpen het kwade, en te verkiezen het goede.
Boter en honing eten is een vrij kostbare aangelegenheid. En weer één zin verder in Jesaja 7:16:
Zekerlijk, eer dit knechtje weet te verwerpen het kwade, en te verkiezen het goede, zal dat land, waarover gij verdrietig zijt, verlaten zijn van zijn twee koningen.
Hier zie je dat er weer gerefereerd wordt naar de dreigende nederlaag tegen de twee Koningen: Pekah (de Koning van Israel) en Rezin (de Koning van Aram). De vervulling van deze profetie staat helder beschreven in 2 Koningen 16:9 en in 2 Koningen 15:29-30:
2 Koningen 16:9 schreef: Toen zond Achaz boden naar Tiglath-Pileser, de koning van Assur, om te zeggen: Ik ben uw knecht en uw zoon; trek op en verlos mij uit de macht van de Koning van Aram en uit de macht van de Koning van Israel, die tegen mij zijn opgetrokken. Achaz nam het zilver en goud, dat zich bevond in het huis des Heren en in de schatkamers van het koninklijk paleis, en hij zond het als een geschenk aan de koning van Assur. En de koning van Assur gaf hem gehoor; de koning van Assur trok op tegen Damascus, nam het in en voerde de bevolking in ballingschap weg naar Kir; en Rezin bracht hij ter dood.
2 Koningen 15:29-30 schreef: In de dagen van Pekah, de Koning van Israel, kwam Tiglath-pileser, de koning van Assur, en veroverde Ijon, Abel-Beth-Maacha, Janoah, Kedes en Hazor, Gilead en Galilea, het hele land van Naftali; en hij voerde de bevolking in ballingschap naar Assur. En Hosea, de zoon van Ela, smeedde een samenzwering tegen Pekah, de zoon van Remalia; hij sloeg hem dood en werd koning in zijn plaats in het twintigste jaar van Jotham, de zoon van Uzzia.
En als klap op de vuurpijl komt deze Immanu’el inderdaad in het volgende hoofdstuk ter sprake binnen de context van een dreigende nederlaag, waarmee Koning Rezin bij naam in verband wordt gebracht:
Jesaja 8:6-8 schreef: Dewijl dit volk veracht de wateren van Siloa, die zachtjes gaan, en er vreugde is bij Rezin en den zoon van Remalia; Daarom ziet, zo zal de Heere over hen doen opkomen die sterke en geweldige wateren der rivier, den koning van Assyrie en al zijn heerlijkheid; en hij zal opkomen over al zijn stromen, en gaan over al zijn oevers;En hij zal doortrekken in Juda, hij zal het overstromen, en er doorgaan, hij zal tot aan den hals reiken; en de uitstrekkingen zijner vleugelen zullen vervullen de breedte uws lands, o Immanuel!
Dat Christenen het een 'dubbelprofetie' noemen, betekent dat men teruggrijpt op een concept dat nergens in de T'NaCH voorkomt. Als herhaaldelijk vermeld, vind ik het verder uiteraard geen probleem dat het NT claimt dat het hier een maagdelijke geboorte honderden jaren nadien zou betreffen, maar het gaat erom in dit topic de correctheid aan te tonen van claims die het NT doet omtrent de T'NaCH.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Mart »

Leon schreef: 10 feb 2022, 15:26 Wie het gedaan heeft is verder niet van belang. Het lijkt wel een vertaalfout.
Klopt. Het Hebreeuwse woord wordt namelijk bevestigd door de Dode Zeerollen, de Targoemiem en zie ook deze posting (klik): zelfs de Septuagint gebruikt een woord dat ook "jonge vrouw/meisje" kan betekenen: παρθενοζ. Een duidelijk voorbeeld hiervan is Genesis 34:3, waar werd verwezen naar Dinah als een παρθενοζ nadat ze was verkracht door Sh'chem. Maar het woord betekent vooral ook ''maagd'' en dat heeft de deur opengezet naar een vertaling die met het oorspronkelijke Hebreeuwse woord niet mogelijk is. Daarnaast, indien Jesaja het woord "maagd" had bedoeld, dan had hij een zeer goed alternatief: בתולה. Jesaja was goed op de hoogte van de betekenis van beide woorden, want hij gebruikt het woord בתולה op 4 plaatsen: in Jesaja 23:12, in Jesaja 37:22, in Jesaja 47:1, en in Jesaja 62:5.

Bovendien was de profetie reeds ver voor Jezus vervuld; vandaar dat de christenen aan komen zetten met het begrip ''dubbelprofetie'' - een concept dat helemaal niet in de T'NaCH voorkomt - om een profetie die sowieso niets met de messias te maken had naar hun Jezus te laten verwijzen.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Mart »

Piebe Paulusma schreef: 10 feb 2022, 16:14 De joden haten de vader en de zoon dus is het geen wonder dat ze moeder ook lasteren. In de Septuagint stond inderdaad maagd reeds voor de komst van de Messias. Meer hoef ik niet te weten.
Religieuze joden hebben de Vader lief en hoewel ze Jezus verder irrelevant vinden, haten ze hem niet. Hij wordt gewoon van geen belang gevonden en misschien een beetje belachelijk. Daarnaast geloven joden niet in een heilige Maria als moeder van God -- Sanctae Dei Genetricis Mariae is vooral een christelijk fenomeen dat gevierd wordt binnen de Rooms-Katholieke Kerk op de octaafdag van Kerstmis en heeft met het jodendom niets te maken.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Piebe Paulusma »

Piebe Paulusma schreef: 10 feb 2022, 16:14
Inktvlam schreef: 10 feb 2022, 15:20 Het woord “maagd” of “jonge vrouw” staat vermeld in Jesaja 7:14.
De joden houden bij hoog en laag vol, dat er “jonge vrouw” staat en niet “maagd”.
Maar is dat wel zo? In de Septuagint, de Griekse vertaling, staat wel degelijk maagd (parthenos). De christenen zeggen dat de joden dat zelf zo vertaald hebben. En de joden zeggen dat ze alleen de vijf boeken van Mozes in het Grieks vertaald hebben. Maar de Septuagint was in de eerste eeuw voor Christus al afgerond, toen waren er nog geen christenen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Septuagint

Ter informatie.
https://mens-en-samenleving.infonu.nl/r ... teken.html
https://www.israelendebijbel.nl/nl/bijb ... ger-worden
De joden haten de vader en de zoon dus is het geen wonder dat ze moeder ook lasteren. In de Septuagint stond inderdaad maagd reeds voor de komst van de Messias. Meer hoef ik niet te weten.

[modbreak Trajecto] De joden haten de vader...?? Dat vraagt om uitleg.
[modbreak Bonjour] Ik heb je 9 februari gevraagd maar even niets meer over de joden te schrijven. Een dag later kom je weer met zo'n generaliserende opmerking. Dat moet je gewoon niet doen.
Twee modbreaks, de een vraagt om uitleg en de ander vraagt of ik even niks over joden wil schrijven, beetje lastig. @ Trajecto ik refereerde aan Joh. 15:24.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Bonjour
Moderator
Berichten: 7711
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Bonjour »

[modbreak Bonjour] In Levensbeschouwing maak je dus een generaliserende opmerking over alle joden op basis van een bijbeltekst die in Levensbeschouwing niet als bewijs geldt. En over de tekst zelf kunnen we ook nog een discussie hebben of dat voor alle joden geldt. Dus blijf ik bij mijn opmerking dat jij het gewoon beter niet over de joden kan hebben.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Leon »

Mart schreef: 10 feb 2022, 23:56
Leon schreef: 10 feb 2022, 15:26 Wie het gedaan heeft is verder niet van belang. Het lijkt wel een vertaalfout.
Klopt. Het Hebreeuwse woord wordt namelijk bevestigd door de Dode Zeerollen, de Targoemiem en zie ook deze posting (klik): zelfs de Septuagint gebruikt een woord dat ook "jonge vrouw/meisje" kan betekenen: παρθενοζ. Een duidelijk voorbeeld hiervan is Genesis 34:3, waar werd verwezen naar Dinah als een παρθενοζ nadat ze was verkracht door Sh'chem. Maar het woord betekent vooral ook ''maagd'' en dat heeft de deur opengezet naar een vertaling die met het oorspronkelijke Hebreeuwse woord niet mogelijk is. Daarnaast, indien Jesaja het woord "maagd" had bedoeld, dan had hij een zeer goed alternatief: בתולה. Jesaja was goed op de hoogte van de betekenis van beide woorden, want hij gebruikt het woord בתולה op 4 plaatsen: in Jesaja 23:12, in Jesaja 37:22, in Jesaja 47:1, en in Jesaja 62:5.

Bovendien was de profetie reeds ver voor Jezus vervuld; vandaar dat de christenen aan komen zetten met het begrip ''dubbelprofetie'' - een concept dat helemaal niet in de T'NaCH voorkomt - om een profetie die sowieso niets met de messias te maken had naar hun Jezus te laten verwijzen.
Ach je weet misschien dat ik er vanuit ga dat op ieder moment een nieuwe schepping mogelijk is, met deze of gene geschiedenis. Ik hou me niet vast aan geschiedenis. Ik hou me vast aan de wijsheid van Jezus werk aan het kruis. De vervulling van koningschap door de zondebok te worden, en Jezusbewustzijn bij (sommige) mensen te brengen. Op dit moment, in het nu, onafhankelijk van een geschiedenisverhaal, is Jezusbewustzijn mogelijk.

Het is spijtig dat dit bewustzijn niet aan iedereen gegeven kan worden.
[uit principe ben ik voor principes]
Snelheid
Berichten: 10845
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Snelheid »

Ik hou me vast aan de wijsheid van Jezus werk aan het kruis. De vervulling van koningschap door de zondebok te worden, en Jezusbewustzijn bij (sommige) mensen te brengen. Op dit moment, in het nu, onafhankelijk van een geschiedenisverhaal, is Jezusbewustzijn mogelijk.
Inderdaad waarde @Leon het innerlijk weten van het Levenschenkend Kruis een openbaar geheimenis, het is gegeven of niet. Voorts het is er voor iedereen niemand mag verloren gaan ,maar velen miskennen het,tja dat is dan voor eigen rekening.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Leon »

Snelheid schreef: 11 feb 2022, 13:22
Ik hou me vast aan de wijsheid van Jezus werk aan het kruis. De vervulling van koningschap door de zondebok te worden, en Jezusbewustzijn bij (sommige) mensen te brengen. Op dit moment, in het nu, onafhankelijk van een geschiedenisverhaal, is Jezusbewustzijn mogelijk.
Inderdaad waarde @Leon het innerlijk weten van het Levenschenkend Kruis een openbaar geheimenis, het is gegeven of niet. Voorts het is er voor iedereen niemand mag verloren gaan ,maar velen miskennen het,tja dat is dan voor eigen rekening.
Hallo Snelheid, “niemand mag verloren gaan”, zo is het, amen.
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door callista »

Waarom zouden mensen verloren gaan?
En waaraan?
Wanneer ze niet het juiste geloof praktiseren?

Wat nu als ze een prima leven leiden zonder anderen te benadelen en te beduvelen?
Is dat niet genoeg?
Is daar überhaupt wel een geloof of religie voor nodig?
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Mart »

callista schreef: 11 feb 2022, 14:18 Waarom zouden mensen verloren gaan?
En waaraan?
Wanneer ze niet het juiste geloof praktiseren?

Wat nu als ze een prima leven leiden zonder anderen te benadelen en te beduvelen?
Is dat niet genoeg?
Is daar überhaupt wel een geloof of religie voor nodig?
Dat is wat relatief veel christenen nou eenmaal geloven: als je niet gelooft in de gekruisigde Nazarener, ga je verloren.
Laatst gewijzigd door Mart op 11 feb 2022, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Leon »

callista schreef: 11 feb 2022, 14:18 Waarom zouden mensen verloren gaan?
En waaraan?
Wanneer ze niet het juiste geloof praktiseren?

Wat nu als ze een prima leven leiden zonder anderen te benadelen en te beduvelen?
Is dat niet genoeg?
Is daar überhaupt wel een geloof of religie voor nodig?
Er is veel onbegrip onder de mensen, dat is volgens mij een probleem. Tegenslagen of fysiek of psychisch vlak kunnen dan niet in perspectief geplaatst worden. Het gaat goed zolang het gaat, maar zit er iets tegen dan is er onbegrip ten aanzien van een schepper. De reden dat velen het denkbeeld van de schepper niet kunnen overdenken.

Je kan ook zeggen dat er troost mogelijk is uit het nihilisme, er is niets, wen er maar aan, maar dat is keihard, en dan word je zelf ook hard, hard in de leer.

Verloren is als je geleefd hebt en niet tot beter begrip bent gekomen, dat is zonde.

In dat werk aan het kruis zit heel veel mogelijkheid tot begrip, maar het is bijna niet uit te leggen. Je moet het innerlijk ervaren. Dat helpt, al zeggen sommigen dat het je karakter niet verbetert.

Maar het gaat misschien om een klein beetje verschil, in mildheid.
Laatst gewijzigd door Leon op 11 feb 2022, 14:37, 2 keer totaal gewijzigd.
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 11 feb 2022, 14:18 Waarom zouden mensen verloren gaan?
En waaraan?
Wanneer ze niet het juiste geloof praktiseren?

Wat nu als ze een prima leven leiden zonder anderen te benadelen en te beduvelen?
Is dat niet genoeg?
Is daar überhaupt wel een geloof of religie voor nodig?
Wie de zoon lastert heeft het meest heilige onheilig geacht en jouw goede werken kunnen zomaar eveneens als zonden gezien worden. Dan word je namelijk gemeten met de maat waarmee jij Christus meet.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door callista »

Ik hecht daar geen enkele waarde aan, want ik geloof daar niet in......dogma's bedacht door kerkvaders etc...om zieltjes te winnen en anderen af te serveren..
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Mart »

Leon schreef: 11 feb 2022, 14:32 Je kan ook zeggen dat er troost mogelijk is uit het nihilisme...
Zijn er hier nihilisten? Iedereen kan zelf of samen waarden en zingeving scheppen; daar is geen duizenden jaren oud boekwerk voor nodig.
Piebe Paulusma schreef: 11 feb 2022, 14:35 Wie de zoon lastert heeft het meest heilige onheilig geacht en jouw goede werken kunnen zomaar eveneens als zonden gezien worden. Dan word je namelijk gemeten met de maat waarmee jij Christus meet.
Dat is geen argument -- je verkondigt slechts je geloof.
Laatst gewijzigd door Mart op 11 feb 2022, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Snelheid
Berichten: 10845
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Snelheid »

Mart schreef: 11 feb 2022, 14:41
Leon schreef: 11 feb 2022, 14:32 Je kan ook zeggen dat er troost mogelijk is uit het nihilisme...
Zijn er hier nihilisten? Iedereen kan zelf of samen waarden en zingeving scheppen; daar is geen duidenden jaren oud boekwerk voor nodig.
Gaat ook niet over een boek werk maar om het innerlijk weten en ja als je dat mist..................... dan is elke discussie in deze tevergeefs.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Mart »

Snelheid schreef: 11 feb 2022, 14:43
Mart schreef: 11 feb 2022, 14:41
Zijn er hier nihilisten? Iedereen kan zelf of samen waarden en zingeving scheppen; daar is geen duidenden jaren oud boekwerk voor nodig.
Gaat ook niet over een boek werk maar om het innerlijk weten en ja als je dat mist..................... dan is elke discussie in deze tevergeefs.
Dat zeggen zoveel andersdenkenden eveneens over hun eigen goden en overtuigingen.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Leon »

Mart schreef: 11 feb 2022, 14:41
Leon schreef: 11 feb 2022, 14:32 Je kan ook zeggen dat er troost mogelijk is uit het nihilisme...
Zijn er hier nihilisten? Iedereen kan zelf of samen waarden en zingeving scheppen; daar is geen duidenden jaren oud boekwerk voor nodig.
“Er is niets” lijkt me nihilistisch, maar ik kan ernaast zitten.
[uit principe ben ik voor principes]
Snelheid
Berichten: 10845
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Snelheid »

Mart schreef: 11 feb 2022, 14:45
Snelheid schreef: 11 feb 2022, 14:43

Gaat ook niet over een boek werk maar om het innerlijk weten en ja als je dat mist..................... dan is elke discussie in deze tevergeefs.
Dat zeggen zoveel andersdenkenden eveneens over hun eigen goden en overtuigingen.
Men kan zoveel zeggen; maar er is maar een innerlijk weten en waarheid en meer niet.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Mart »

Leon schreef: 11 feb 2022, 14:45
Mart schreef: 11 feb 2022, 14:41
Zijn er hier nihilisten? Iedereen kan zelf of samen waarden en zingeving scheppen; daar is geen duidenden jaren oud boekwerk voor nodig.
“Er is niets” lijkt me nihilistisch, maar ik kan ernaast zitten.
Is er hier iemand die het niet geloven in goden gelijkstelt aan niets? Nee, er is een heleboel en voor zingeving hebben we jouw bijbelgod of aandermans goden niet nodig.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Het zondebok mechanisme

Bericht door Leon »

Snelheid schreef: 11 feb 2022, 14:43
Mart schreef: 11 feb 2022, 14:41
Zijn er hier nihilisten? Iedereen kan zelf of samen waarden en zingeving scheppen; daar is geen duidenden jaren oud boekwerk voor nodig.
Gaat ook niet over een boek werk maar om het innerlijk weten en ja als je dat mist..................... dan is elke discussie in deze tevergeefs.
Ik probeer met open vizier een uitleg te geven, het lijkt ook geen effect te hebben.
[uit principe ben ik voor principes]