Waar is de identiteit van de unieke mens gezeteld?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Waar is de identiteit van de unieke mens gezeteld?

Bericht door Petra »

Leon schreef: 06 feb 2022, 19:25
Iets wat ontwikkeld is, is moeilijk te kopiëren. Dat zijn dan allerlei “sporen”, van een litteken to denksporen.

Bij het mechanische wereldbeeld wordt daarmee geen rekening gehouden. Dan kan je gewoon onderdelen vervangen totdat je een ander schip hebt, dat toch hetzelfde schip is.
Het iS niet hetzelfde schip.
Ik heb me daarom ook behoorlijk wat uitgesproken tégen het mechanische wereldbeeld en tevens tegen CRISPR en human enhancement aanpassingen.. (lees alles wat de menselijke NATUUR van de mens bedreigt).
Of nog beter.. lees... een mens is geen pak suiker, koffiezetapparaat, wandelende baarmoeder of wandelende machine .. waar je mee kan sollen of in de afvalbak flikkeren. Geen enkele uitzondering!

Dus. mijn gedacht is... zolang er nog mensen zijn die zich uit alle macht daartegen blijven verzetten... is er nog hoop voor mensheid.
Laatst gewijzigd door Petra op 06 feb 2022, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Waar is de identiteit van de unieke mens gezeteld?

Bericht door Leon »

Petra schreef: 06 feb 2022, 19:35
Leon schreef: 06 feb 2022, 19:25
Iets wat ontwikkeld is, is moeilijk te kopiëren. Dat zijn dan allerlei “sporen”, van een litteken to denksporen.

Bij het mechanische wereldbeeld wordt daarmee geen rekening gehouden. Dan kan je gewoon onderdelen vervangen totdat je een ander schip hebt, dat toch hetzelfde schip is.
Het iS niet hetzelfde schip.
Ik heb me daarom ook behoorlijk wat uitgesproken tégen het mechanische wereldbeeld en tevens tegen CRISPR en human enhancement aanpassingen.. (lees alles wat de menselijke NATUUR van de mens bedreigt).
Of nog beter.. lees... een mens is geen pak suiker, koffiezetapparaat, wandelende baarmoeder of wandelende machine .. waar je mee kan sollen of in de afvalbak flikkeren. Geen enkele uitzondering!

Dus. mijn gedacht is... zolang er nog mensen zijn die zich uit alle macht daartegen blijven verzetten... is er nog hoop voor mensheid.


Je bent humanist, er zijn andere fracties.

Op zich denk ik dat mensen, met wat hun hele footprint betreft, misschien beter vervangen kunnen worden door een meer duurzaam ‘product’.
Laatst gewijzigd door Leon op 06 feb 2022, 19:47, 2 keer totaal gewijzigd.
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Waar is de identiteit van de unieke mens gezeteld?

Bericht door Petra »

Op zich denk ik.. dat de mensheid zich steeds meer in duurzame richting beweegt.
Circulaire economie.
De industriële revolutie was nodig en bracht vooruitgang en nu mét die kennis en kunde weer verder op weg naar.. duurzame energie.

P.S.
Ik had hem nog een beetje aangepast.. als jij je citaat ook aanpast komt het weer overeen. :)

Doordat ik gewend ben in landen met slecht electra/internet te wonen.. ben ik gewend om supersnel op de verzendknop te drukken. Anders is alles weer kwijt.
En daarna dan nog taalfoutjes of toevoegingen te doen als dat mogelijk is. Vandaar.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Waar is de identiteit van de unieke mens gezeteld?

Bericht door Leon »

Petra schreef: 06 feb 2022, 19:42 Op zich denk ik.. dat de mensheid zich steeds meer in duurzame richting beweegt.
Circulaire economie.
De industriële revolutie was nodig en bracht vooruitgang en nu mét die kennis en kunde weer verder op weg naar.. duurzame energie.

P.S.
Ik had hem nog een beetje aangepast.. als jij je citaat ook aanpast komt het weer overeen. :)

Doordat ik gewend ben in landen met slecht electra/internet te wonen.. ben ik gewend om supersnel op de verzendknop te drukken. Anders is alles weer kwijt.
En daarna dan nog taalfoutjes of toevoegingen te doen als dat mogelijk is. Vandaar.
Ik heb het bericht overgenomen.

Het gaat misschien niet snel genoeg, bovendien is de mens kwalitatief geen topproduct, terwijl er wel topproducten mogelijk worden, al was het alleen maar voor ruimtevaart. De straling vernietigt biologische lichamen.
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Waar is de identiteit van de unieke mens gezeteld?

Bericht door Petra »

Leon schreef: 06 feb 2022, 19:50

Het gaat misschien niet snel genoeg, bovendien is de mens kwalitatief geen topproduct, terwijl er wel topproducten mogelijk worden, al was het alleen maar voor ruimtevaart. De straling vernietigt biologische lichamen.
Ons brein heeft een neurologisch netwerk zo groot als het heelal.
Als je daar niet van flauwvalt.. weet ik het ook niet meer.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Waar is de identiteit van de unieke mens gezeteld?

Bericht door Leon »

Petra schreef: 06 feb 2022, 19:57
Leon schreef: 06 feb 2022, 19:50

Het gaat misschien niet snel genoeg, bovendien is de mens kwalitatief geen topproduct, terwijl er wel topproducten mogelijk worden, al was het alleen maar voor ruimtevaart. De straling vernietigt biologische lichamen.
Ons brein heeft een neurologisch netwerk zo groot als het heelal.
Als je daar niet van flauwvalt.. weet ik het ook niet meer.
Jazeker, indrukwekkend, overgedimensioneerd misschien, omdat onhandelbaar een bijeffect is vaak.
[uit principe ben ik voor principes]
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Waar is de identiteit van de unieke mens gezeteld?

Bericht door Snelheid »

Leon schreef: 06 feb 2022, 19:50
Petra schreef: 06 feb 2022, 19:42 Op zich denk ik.. dat de mensheid zich steeds meer in duurzame richting beweegt.
Circulaire economie.
De industriële revolutie was nodig en bracht vooruitgang en nu mét die kennis en kunde weer verder op weg naar.. duurzame energie.

P.S.
Ik had hem nog een beetje aangepast.. als jij je citaat ook aanpast komt het weer overeen. :)

Doordat ik gewend ben in landen met slecht electra/internet te wonen.. ben ik gewend om supersnel op de verzendknop te drukken. Anders is alles weer kwijt.
En daarna dan nog taalfoutjes of toevoegingen te doen als dat mogelijk is. Vandaar.
Ik heb het bericht overgenomen.

Het gaat misschien niet snel genoeg, bovendien is de mens kwalitatief geen topproduct, terwijl er wel topproducten mogelijk worden, al was het alleen maar voor ruimtevaart. De straling vernietigt biologische lichamen.
De mens is wel een topproduct alleen de mens zit zichzelf in de weg, en er zijn er maar weinigen die dat zichzelf in de weg zitten kunnen ontstijgen.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Waar is de identiteit van de unieke mens gezeteld?

Bericht door Leon »

Snelheid schreef: 06 feb 2022, 20:01
Leon schreef: 06 feb 2022, 19:50

Ik heb het bericht overgenomen.

Het gaat misschien niet snel genoeg, bovendien is de mens kwalitatief geen topproduct, terwijl er wel topproducten mogelijk worden, al was het alleen maar voor ruimtevaart. De straling vernietigt biologische lichamen.
De mens is wel een topproduct alleen de mens zit zichzelf in de weg, en er zijn er maar weinigen die dat zichzelf in de weg zitten kunnen ontstijgen.
Dat klopt natuurlijk wel, maar dat het er zo weinig zijn zegt toch wel iets.
[uit principe ben ik voor principes]
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Waar is de identiteit van de unieke mens gezeteld?

Bericht door Mullog »

Leon schreef: 06 feb 2022, 19:25 ...
Iets wat ontwikkeld is, is moeilijk te kopiëren. Dat zijn dan allerlei “sporen”, van een litteken to denksporen.

Bij het mechanische wereldbeeld wordt daarmee geen rekening gehouden. Dan kan je gewoon onderdelen vervangen totdat je een ander schip hebt, dat toch hetzelfde schip is.
Ook daar kun je over discussiëren. Als ik de schroef van een schip vervang door een schroef van een ander formaat, of een motor met motor van een iets ander vermogen, of schilder met verf met een andere samenstelling, of ... Heb ik dan nog steeds hetzelfde schip?
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Waar is de identiteit van de unieke mens gezeteld?

Bericht door Mullog »

Snelheid schreef: 06 feb 2022, 20:01 ...
De mens is wel een topproduct alleen de mens zit zichzelf in de weg, en er zijn er maar weinigen die dat zichzelf in de weg zitten kunnen ontstijgen.
Kun je dat zo stellen? We hebben nogal wat tekortkomingen op heel veel verschillende vlakken.
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Waar is de identiteit van de unieke mens gezeteld?

Bericht door Snelheid »

Mullog schreef: 06 feb 2022, 20:28
Snelheid schreef: 06 feb 2022, 20:01 ...
De mens is wel een topproduct alleen de mens zit zichzelf in de weg, en er zijn er maar weinigen die dat zichzelf in de weg zitten kunnen ontstijgen.
Kun je dat zo stellen? We hebben nogal wat tekortkomingen op heel veel verschillende vlakken.
Dat kan je inderdaad zo stellen de mens is een topproduct.
VERITAS VOS LIBERABIT.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Waar is de identiteit van de unieke mens gezeteld?

Bericht door hopper »

Willempie schreef: 06 feb 2022, 16:58
hopper schreef: 06 feb 2022, 15:38
Vanuit de christelijke visie begrijp ik dat ook wel, het is immers de identiteit welke in het hiernamaals moet verschijnen of opnieuw belichaamd moet worden.

Mijn visie is dat de identiteit gevormd is in deze wereld, in deze tijd. En daarmee hou ik de gangbare visie aan.

De ziel is opgebouwd uit lagen, allereerst is er de onveranderlijke 'zijnde' kern welke 'ziet'. (Ding an Sich)
Daarnaast is er het gemoed als laag bovenop het 'zijnde' : dat wat verlangt, begeert, wat wilt.
(En wat tijdens het leven getransformeerd kan worden)
En daar boven is dan nog weer de 'menner' van de verlangens, het begeren, de wil: de ratio.

Identiteit is slechts een geestelijk product als 'spiegelbeeld' van "Dat Ding für Mich".
Identiteit is er wel, maar ik ben het niet.

Ergo: ik hecht er totaal geen waarde aan.
Onderschrijf je hier mee de (of een algemeen aanvaardbare) christelijke visie? De ziel is ons gevoel, verstand en wil? Dus wie je werkelijk bent? Onder deze drie termen vallen uiteraard ontelbare andere zaken.

Wat ik met ziel bedoel is dat ik in mijn innerlijk afdaal en het "ik wil iets, ik voel iets, ik denk iets" als zodanig waarneem.
Een onveranderlijke bewustheid welke zich van genoemde zaken zich bewust is.
Je kunt het 'willen' als zodanig waarnemen, dus niet wat je wilt.

Maar dat zielsbegrip bevat nadrukkelijk geen identiteit, wie de eigen ziel (het waarnemen) én bezieling (willen, voelen, denken) wenst te kennen dient dat te scheiden van de identiteit (het zelfbeeld).

Dan neemt de ziel zichzelf waar zonder bewustzijnsinhoud (identiteit is inhoud). Of dat christelijk is weet ik niet. Naar de letter wel, maar veel christenen zijn meer met de identiteit bezig dan met waar het werkelijk om gaat.
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Waar is de identiteit van de unieke mens gezeteld?

Bericht door Mullog »

Snelheid schreef: 06 feb 2022, 20:29
Mullog schreef: 06 feb 2022, 20:28
Kun je dat zo stellen? We hebben nogal wat tekortkomingen op heel veel verschillende vlakken.
Dat kan je inderdaad zo stellen de mens is een topproduct.
Ik heb anders vaak de indruk dat het een tobproduct is. :)
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Waar is de identiteit van de unieke mens gezeteld?

Bericht door Snelheid »

Mullog schreef: 06 feb 2022, 20:54
Snelheid schreef: 06 feb 2022, 20:29

Dat kan je inderdaad zo stellen de mens is een topproduct.
Ik heb anders vaak de indruk dat het een tobproduct is. :)
Ja die heb je ook daar heb je gelijk in :D
VERITAS VOS LIBERABIT.
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Waar is de identiteit van de unieke mens gezeteld?

Bericht door Maria K »

dingo schreef: 06 feb 2022, 15:01
Maria K schreef: 06 feb 2022, 14:49
Lijkt een SF (strip)verhaal uit lang vervlogen tijden.
Hier zou je zo een nieuwe versie van kunnen schrijven.
De zoveelste versie dan.

Zou ook zomaar geloofd kunnen worden, als na de voleinding van de wereld en een nieuw begin, zo'n verhaal gevonden wordt.
En op dat moment nogal veel antwoorden oplevert voor mensen/cyborgen, die dit zelf nooit zo hebben beleefd.
De beste van dit soort verhalen zijn overigens de verhalen met de meest aansprekende metaforen binnen een bepaalde tijd/cultuur.
Binnen de symboliek van Openbaringen is er nooit één uitleg maatgevend maar ik zie Openbaringen als symboliek dus in zekere zin fiction maar geen science. De tekst waar ik naar verwees is Openbaringen 13:2 Voor de ogen van het eerste beest oefende het heel diens macht uit. Het dwong de aarde en alle mensen die erop leefden het eerste beest, dat van zijn dodelijke verwonding genezen was, te aanbidden. 13 Het verrichtte indrukwekkende tekenen, het liet voor de ogen van de mensen zelfs vuur uit de hemel neerdalen op de aarde. 14 Het wist de mensen die op aarde leven te misleiden door de tekenen die het voor de ogen van het eerste beest kon verrichten. Het droeg hun op een beeld te maken voor het beest dat ondanks zijn steekwond toch leefde. 15 Het kreeg de macht om dat beeld leven in te blazen, zodat het beeld van het beest ook kon spreken en ervoor kon zorgen dat iedereen die het beeld niet aanbad, gedood zou worden.
Als ik dan zeg dat het hier mogelijk gaat over een kloon of een cyborg-achtig vervangend lichaam, is dat ik het op grond van de bijbel niet bij voorbaat uitsluit.
Dat dacht ik al, dat je dat bedoelde.
Als je iets metaforisch kan zien, dan komt het vaak dicht bij de gedachten, die je al in je geest had.
Je kent vast ook wel de verhalen volgens Erich von Däniken.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Waar is de identiteit van de unieke mens gezeteld?

Bericht door Leon »

Mullog schreef: 06 feb 2022, 20:26
Leon schreef: 06 feb 2022, 19:25 ...
Iets wat ontwikkeld is, is moeilijk te kopiëren. Dat zijn dan allerlei “sporen”, van een litteken to denksporen.

Bij het mechanische wereldbeeld wordt daarmee geen rekening gehouden. Dan kan je gewoon onderdelen vervangen totdat je een ander schip hebt, dat toch hetzelfde schip is.
Ook daar kun je over discussiëren. Als ik de schroef van een schip vervang door een schroef van een ander formaat, of een motor met motor van een iets ander vermogen, of schilder met verf met een andere samenstelling, of ... Heb ik dan nog steeds hetzelfde schip?
Het is in ieder geval “jouw” schip.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Schip_van_Theseus
[uit principe ben ik voor principes]
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Waar is de identiteit van de unieke mens gezeteld?

Bericht door peda »

Wanneer je het hart vervangt, is inderdaad het lichaam ter plaatse verandert, maar de geestelijke identiteit verandert door het nieuwe hart niet. Natuurlijk heb je er een operatie ervaring bij, maar er zijn tal van grote ervaringen die in het menselijk leven worden opgedaan. Ervaringen vormen de mens en vullen de ziel, in christelijke optiek. De christelijke immateriële ziel verandert door een medische ingreep niet. Wanneer het gehele biologische lichaam in al haar onderdelen zou worden vervangen door kunst produkten dan stuurt de ziel vervolgens een bionisch lichaam aan, zo de positie van Dingo. De ziel wordt wel oorspronkelijk "" ingeplant "" in een biologische omgeving. Geen kunstlichaam uit de fabriek dat in de fabriekshal ligt te wachten tot God een ziel toevoegt. De uniekheid van het mens zijn zit in de christelijke optiek in de ziel en niet in de gebruikte lichaams moleculen. Een kunstmatig brein ( hersenen ) dat de functie overneemt van de ziel , zie ik theologisch niet als mogelijk. Dan zou de ziel materialiseren en dat is nu juist niet de bedoeling in het christendom.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Waar is de identiteit van de unieke mens gezeteld?

Bericht door hopper »

De ziel kán ook niet materialiseren. Het bezit die mogelijkheid niet. Daarom kan er in een kunstmatig brein ook geen ziel worden ingebouwd. Mogelijk wel een identiteit (self-learning), maar dan is er in dat kunstmatige brein niks wat zich bewust is van die identiteit.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1830
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Waar is de identiteit van de unieke mens gezeteld?

Bericht door Yours »

hopper schreef: 07 feb 2022, 10:11 De ziel kán ook niet materialiseren. Het bezit die mogelijkheid niet. Daarom kan er in een kunstmatig brein ook geen ziel worden ingebouwd. Mogelijk wel een identiteit (self-learning), maar dan is er in dat kunstmatige brein niks wat zich bewust is van die identiteit.
Inderdaad, Hopper.

Dat is precies wat de mens onderscheid van de materie oftewel het kunstmatige brein: die ziel.
Die incarneert in de bevruchte eicel en groeit als zodanig uit tot de mens mèt zelfbewustzijn.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Waar is de identiteit van de unieke mens gezeteld?

Bericht door hopper »

Yours schreef: 07 feb 2022, 13:20
hopper schreef: 07 feb 2022, 10:11 De ziel kán ook niet materialiseren. Het bezit die mogelijkheid niet. Daarom kan er in een kunstmatig brein ook geen ziel worden ingebouwd. Mogelijk wel een identiteit (self-learning), maar dan is er in dat kunstmatige brein niks wat zich bewust is van die identiteit.
Inderdaad, Hopper.

Dat is precies wat de mens onderscheid van de materie oftewel het kunstmatige brein: die ziel.
Die incarneert in de bevruchte eicel en groeit als zodanig uit tot de mens mèt zelfbewustzijn.
Hoe die ziel in 'mij' is terecht gekomen weet ik eerlijk gezegd niet.
Maar dat ik als ziel belichaamd ben is een ding wat zeker is.
De ziel manifesteert zich in mij en als mij. Voor zolang het leven als 'mij' duurt.
Het 'mij' daar heb ik een zelfbeeld (identiteit) van, de ziel is beeldloos.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Waar is de identiteit van de unieke mens gezeteld?

Bericht door thom »

hopper schreef: 07 feb 2022, 14:49
Yours schreef: 07 feb 2022, 13:20 Inderdaad, Hopper.

Dat is precies wat de mens onderscheid van de materie oftewel het kunstmatige brein: die ziel.
Die incarneert in de bevruchte eicel en groeit als zodanig uit tot de mens mèt zelfbewustzijn.
Hoe die ziel in 'mij' is terecht gekomen weet ik eerlijk gezegd niet.
Maar dat ik als ziel belichaamd ben is een ding wat zeker is.
De ziel manifesteert zich in mij en als mij. Voor zolang het leven als 'mij' duurt.
Het 'mij' daar heb ik een zelfbeeld (identiteit) van, de ziel is beeldloos.
Zo bijzonder, dat je 'mij' classificeert als zonder ziel dan, want die kwam in jou schrijf je.

Terwijl je juist de 'jij' bent, die de ziel al vanaf conceptie uitgekozen heeft; het karma. Met andere woorden; jij bent het schepsel van de ziel; mens.

De ziel die jou geschapen heeft als mens zoals je bent, kan niet anders zijn, want daardoor leef jij in deze wereld; men is gemaakt hieruit, men leeft hieruit en men gaat er weer in op. Van stof tot stof cyclus. De mens is een levende ziel, maar leeft in deze wereld, door deze wereld, uit deze wereld.

De eerste Adam is geworden tot een levende ziel.
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Waar is de identiteit van de unieke mens gezeteld?

Bericht door Willempie »

hopper schreef: 06 feb 2022, 20:49
Je kunt het 'willen' als zodanig waarnemen, dus niet wat je wilt.
Je komt op mij ontzettend vaag over. Is bij jou je wil uitgeschakeld? Waarom wil je dan hier aan het forum deelnemen?
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Waar is de identiteit van de unieke mens gezeteld?

Bericht door hopper »

thom schreef: 07 feb 2022, 16:10
hopper schreef: 07 feb 2022, 14:49

Hoe die ziel in 'mij' is terecht gekomen weet ik eerlijk gezegd niet.
Maar dat ik als ziel belichaamd ben is een ding wat zeker is.
De ziel manifesteert zich in mij en als mij. Voor zolang het leven als 'mij' duurt.
Het 'mij' daar heb ik een zelfbeeld (identiteit) van, de ziel is beeldloos.
Zo bijzonder, dat je 'mij' classificeert als zonder ziel dan, want die kwam in jou schrijf je.

Terwijl je juist de 'jij' bent, die de ziel al vanaf conceptie uitgekozen heeft; het karma. Met andere woorden; jij bent het schepsel van de ziel; mens.

De ziel die jou geschapen heeft als mens zoals je bent, kan niet anders zijn, want daardoor leef jij in deze wereld; men is gemaakt hieruit, men leeft hieruit en men gaat er weer in op. Van stof tot stof cyclus. De mens is een levende ziel, maar leeft in deze wereld, door deze wereld, uit deze wereld.

De eerste Adam is geworden tot een levende ziel.
De ziel kiest helemaal niet. De ziel is keuzeloos. Er kan binnen de ziel wel het willen aanwezig zijn. Dat ik mijzelf zou hebben uitgekozen is meer Messenger' s theorie.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Waar is de identiteit van de unieke mens gezeteld?

Bericht door hopper »

Willempie schreef: 07 feb 2022, 16:22
hopper schreef: 06 feb 2022, 20:49
Je kunt het 'willen' als zodanig waarnemen, dus niet wat je wilt.
Je komt op mij ontzettend vaag over. Is bij jou je wil uitgeschakeld? Waarom wil je dan hier aan het forum deelnemen?
De wil kan nooit uitgeschakeld zijn. Anders zou ik de wil (in mijzelf) niet kunnen waarnemen.

Dat betekent dat ik ten aller tijde kan kiezen. Het kiezen 'an sich' is het veld van goed en kwaad.
Keuzeloosheid is ook een optie. Dan bevindt je je buiten het veld van goed en kwaad.
Keuzeloosheid is het uitdoven van de wil. In de staat van uitgedoofd zijn vind men de liefde.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Waar is de identiteit van de unieke mens gezeteld?

Bericht door thom »

hopper schreef: 07 feb 2022, 17:17
thom schreef: 07 feb 2022, 16:10

Zo bijzonder, dat je 'mij' classificeert als zonder ziel dan, want die kwam in jou schrijf je.

Terwijl je juist de 'jij' bent, die de ziel al vanaf conceptie uitgekozen heeft; het karma. Met andere woorden; jij bent het schepsel van de ziel; mens.

De ziel die jou geschapen heeft als mens zoals je bent, kan niet anders zijn, want daardoor leef jij in deze wereld; men is gemaakt hieruit, men leeft hieruit en men gaat er weer in op. Van stof tot stof cyclus. De mens is een levende ziel, maar leeft in deze wereld, door deze wereld, uit deze wereld.

De eerste Adam is geworden tot een levende ziel.
De ziel kiest helemaal niet. De ziel is keuzeloos. Er kan binnen de ziel wel het willen aanwezig zijn. Dat ik mijzelf zou hebben uitgekozen is meer Messenger' s theorie.
De ziel moet ook kiezen. Niet voor niets is het; Heb Mij lief, met heel het hart, heel het verstand, en heel de ziel.

7 Jezus zei: Gelukkig is de leeuw die door de mens wordt gegeten, en de leeuw wordt die mens. En vervloekt is de mens die door de leeuw wordt gegeten, en de leeuw zal die mens worden.

Het is door de complete mens dat de mogelijkheid ontstaat tot Mens-wording. Dus steeds weer is daar, na conceptie en geboorte, een mogelijkheid voor de mens in de totale bezetting van energie-lichamen, om zich om te keren. En de leeuw, het zielenwezen, zal ook moeten kiezen/zich overgeven wanneer het hart en het verstand gekozen hebben.