Ergernis, boosheid en zelfs haat. Waarom?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Ergernis, boosheid en zelfs haat. Waarom?

Bericht door Piebe Paulusma »

hopper schreef: 13 feb 2022, 10:32
Piebe Paulusma schreef: 13 feb 2022, 10:29
Als je het nog op prekerige wijze brengt zoals mevrouw Kaag zou ik het bijna geloven, maar het is niet netjes mensen te labelen en zelf de extremist uit te hangen. :naughty:
Het kan me weinig schelen. Boos zijn is een keuze. Ik kies voor niet-boos, wat kies jij?
Ik ben een gevoelsmens maar ik maak me niet te gauw boos. Daar zit ook een stukje eigenbelang bij geef ik ruiterlijk toe!
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Ergernis, boosheid en zelfs haat. Waarom?

Bericht door hopper »

Bonjour schreef: 13 feb 2022, 10:35
Maria K schreef: 13 feb 2022, 10:14 Hoe kan het ontstaan, waarom en wat doen we ermee?
Er zijn zoveel manieren waarop het kan ontstaan. Godzijdank hebben we niet allemaal hetzelfde karakter, maar de karakters botsen wel. De mens heeft in ingebouwd mechanisme om het eigen belang te verdedigen, maar de een meer dan de andere en met verschillende methodes.
Tja, wat doe je ermee. Verschillende oplossingen, maar geen idee wat de beste is.
Boosheid heeft niet zo zeer met karakter te maken , maar meer met beheersing. Dat ingebouwde mechanisme (evolutie) dat is universeel, het kan echter overstegen worden. Ook op universele wijze.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Ergernis, boosheid en zelfs haat. Waarom?

Bericht door Piebe Paulusma »

hopper schreef: 13 feb 2022, 10:38
Bonjour schreef: 13 feb 2022, 10:35
Er zijn zoveel manieren waarop het kan ontstaan. Godzijdank hebben we niet allemaal hetzelfde karakter, maar de karakters botsen wel. De mens heeft in ingebouwd mechanisme om het eigen belang te verdedigen, maar de een meer dan de andere en met verschillende methodes.
Tja, wat doe je ermee. Verschillende oplossingen, maar geen idee wat de beste is.
Boosheid heeft niet zo zeer met karakter te maken , maar meer met beheersing. Dat ingebouwde mechanisme (evolutie) dat is universeel, het kan echter overstegen worden. Ook op universele wijze.
Als jij je met een hamer op je duim slaat word je boos, terwijl het toch je eigen domme schuld is. Boosheid is niet perse altijd rationeel.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Ergernis, boosheid en zelfs haat. Waarom?

Bericht door hopper »

Piebe Paulusma schreef: 13 feb 2022, 10:36
hopper schreef: 13 feb 2022, 10:32

Het kan me weinig schelen. Boos zijn is een keuze. Ik kies voor niet-boos, wat kies jij?
Ik ben een gevoelsmens maar ik maak me niet te gauw boos. Daar zit ook een stukje eigenbelang bij geef ik ruiterlijk toe!
Uiteraard zit er een stukje eigenbelang om niet-boos te zijn. Tientallen jaren terug werd ik nog wel eens boos en nu vraag ik me af waarom ik toen zo onwetend was. Ik deed mijzelf iets aan en daar ben ik levende voort mee gestopt. Het is een kwestie van zelfkennis (Ken uzelve).

Maar toegegeven: je leven wordt er niet spannender van. En zeker als je jong bent (puberteit) heb je last van hormonen en breng je spanning aan in je leven. Boosmensen zijn dus in wezen mensen die nooit volwassen zijn geworden.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7708
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Ergernis, boosheid en zelfs haat. Waarom?

Bericht door Bonjour »

Allereerst een stukje vakliteratuur van een taaldeskundige.
https://www.youtube.com/watch?v=UDgYk36 ... vieking149

Boosheid is een overtreffende trap van geërgerd zijn, geïrriteerd zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat het een overdreven stap is.

Een bevriend stel ging scheiden maar er was nooit ruzie. Hoewel ze al apart woonden, kwamen ze nog veel bij elkaar over de vloer en hadden zelfs elkaars voordeursleutel. Pas toen er eens aanleiding was om eens goed boos te worden, kwamen ze los van elkaar en konden verder met hun leven.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Ergernis, boosheid en zelfs haat. Waarom?

Bericht door Snelheid »

Piebe Paulusma schreef: 13 feb 2022, 10:29
hopper schreef: 13 feb 2022, 10:07 Ik haalde het voorbeeld aan om het verschil aan te geven met gekanaliseerde boosheid en boosheid die opkropt (extreemrechts).
Als je het nog op prekerige wijze brengt zoals mevrouw Kaag zou ik het bijna geloven, maar het is niet netjes mensen te labelen en zelf de extremist uit te hangen. :naughty:
De 24 uurs forum man@Hopper heeft wat met extreemrechts(weet hij wel wat dat is ) die heb je hier in NL niet ,wel in Rusland,Duitsland,Oostenrijk en Zweden.

Het is natuurlijk onbegrijpelijk dat mensen boos worden ergernis hebben tegen over mensen die ze niet kennen als op een forum of dit forum ;leuk op een forum maar meer ook niet,laat staan haat,maar hier maak je dat allemaal mee;ach het echt mens zijn ook of afstand ook via een forum is zeer weinigen gegeven; en op het prekerige wijze hun bijdragen posten hier .....................juist uit gerekend die niets van God en Gebod willen weten doen hier niks anders dan preken, er wordt nergens in forumland zo veel gepreekt als hier :lol: tja................... wat zei hij ook al weer Maat je ken hen wel........... het kan verkeren;Bredero was zijn naam.
VERITAS VOS LIBERABIT.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Ergernis, boosheid en zelfs haat. Waarom?

Bericht door hopper »

Piebe Paulusma schreef: 13 feb 2022, 10:41
hopper schreef: 13 feb 2022, 10:38

Boosheid heeft niet zo zeer met karakter te maken , maar meer met beheersing. Dat ingebouwde mechanisme (evolutie) dat is universeel, het kan echter overstegen worden. Ook op universele wijze.
Als jij je met een hamer op je duim slaat word je boos, terwijl het toch je eigen domme schuld is. Boosheid is niet perse altijd rationeel.
Zelfs dan blijf ik beheerst. Afgelopen zomer kreeg ik een zwaar voorwerp op mijn tenen en ik had direct de tegenwoordigheid van geest om te gaan liggen. De pijn was namelijk dusdanig dat ik duizelig werd. Dan voorkom je erger. Het is juist de boosheid die maakt dat je niet goed meer kan denken.
Maar een keertje vloeken als je op je duim slaat mag best, dat is niet erg.
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Ergernis, boosheid en zelfs haat. Waarom?

Bericht door Maria K »

thom schreef: 13 feb 2022, 10:19
hopper schreef: 13 feb 2022, 10:12

Ja, dat is er verwant mee. Misschien heb je wel eens geprobeerd om iemand glimlachend of i.i.g. neutraal aan te kijken die jou uitscheldt of anderszins boos op je is. Dan zul je zien dat de 'schelder' zich machteloos gaat voelen. Zijn boosheid kan geen kant op. Als je er op reageert dan schenk je bevrediging aan de 'schelder'. Ik zie nooit aanleiding om iemand die mij uitscheldt bevrediging te schenken. Ik reflecteer niet d.w.z. ik schenk geen boosheid en daarmee bevrediging terug.
Maar je bent tevens onbereikbaar voor diegene, die gehoord of begrepen wil worden.
Zoiets was ook mijn eerste reactie.
Dan kan zelfs olie op het vuur zijn.

Maar een heel natuurlijke reactie, als je heel vaak, zo niet constant en steeds weer herhalend, negatieviteit (zonder constructief denken) over je heen krijgt, voorbij alle argumenten, die wederzijds zijn gegeven.
Dan is een stoppen ervan ook het enige doel en om weer rust te krijgen.

Ook al geldt dat niet voor genoemde partij en is het slechts schijn en voelt het afgedwongen.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Ergernis, boosheid en zelfs haat. Waarom?

Bericht door thom »

Maria K schreef: 13 feb 2022, 10:47
thom schreef: 13 feb 2022, 10:19

Maar je bent tevens onbereikbaar voor diegene, die gehoord of begrepen wil worden.
Zoiets was ook mijn eerste reactie.
Dan kan zelfs olie op het vuur zijn.

Maar een heel natuurlijke reactie, als je heel vaak, zo niet constant en steeds weer herhalend, negatieviteit (zonder constructief denken) over je heen krijgt, voorbij alle argumenten, die wederzijds zijn gegeven.
Dan is een stoppen ervan ook het enige doel en om weer rust te krijgen.

Ook al geldt dat niet voor genoemde partij en is het slechts schijn en voelt het afgedwongen.
Mee eens.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Ergernis, boosheid en zelfs haat. Waarom?

Bericht door Piebe Paulusma »

hopper schreef: 13 feb 2022, 10:43
Piebe Paulusma schreef: 13 feb 2022, 10:36
Ik ben een gevoelsmens maar ik maak me niet te gauw boos. Daar zit ook een stukje eigenbelang bij geef ik ruiterlijk toe!
Uiteraard zit er een stukje eigenbelang om niet-boos te zijn. Tientallen jaren terug werd ik nog wel eens boos en nu vraag ik me af waarom ik toen zo onwetend was. Ik deed mijzelf iets aan en daar ben ik levende voort mee gestopt. Het is een kwestie van zelfkennis (Ken uzelve).

Maar toegegeven: je leven wordt er niet spannender van. En zeker als je jong bent (puberteit) heb je last van hormonen en breng je spanning aan in je leven. Boosmensen zijn dus in wezen mensen die nooit volwassen zijn geworden.
Als je je nergens boos over maakt, maak je je ook nergens blij over. Boosheid is de keerzijde van de medaille. In wél boos worden zit ook eigenbelang soms.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Ergernis, boosheid en zelfs haat. Waarom?

Bericht door Piebe Paulusma »

Snelheid schreef: 13 feb 2022, 10:46
Piebe Paulusma schreef: 13 feb 2022, 10:29
Als je het nog op prekerige wijze brengt zoals mevrouw Kaag zou ik het bijna geloven, maar het is niet netjes mensen te labelen en zelf de extremist uit te hangen. :naughty:
De 24 uurs forum man@Hopper heeft wat met extreemrechts(weet hij wel wat dat is ) die heb je hier in NL niet ,wel in Rusland,Duitsland,Oostenrijk en Zweden.

Het is natuurlijk onbegrijpelijk dat mensen boos worden ergernis hebben tegen over mensen die ze niet kennen als op een forum of dit forum ;leuk op een forum maar meer ook niet,laat staan haat,maar hier maak je dat allemaal mee;ach het echt mens zijn ook of afstand ook via een forum is zeer weinigen gegeven; en op het prekerige wijze hun bijdragen posten hier .....................juist uit gerekend die niets van God en Gebod willen weten doen hier niks anders dan preken, er wordt nergens in forumland zo veel gepreekt als hier :lol: tja................... wat zei hij ook al weer Maat je ken hen wel........... het kan verkeren;Bredero was zijn naam.
Ja er wordt wat afgepreekt door niet religieuzen op dit forum, terwijl echte atheïsten zich niet interesseren voor geloofszaken en nu aan het vissen zijn o.i.d.

Bredero had weer gelijk maat! :D
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Ergernis, boosheid en zelfs haat. Waarom?

Bericht door hopper »

Piebe Paulusma schreef: 13 feb 2022, 11:02
hopper schreef: 13 feb 2022, 10:43

Uiteraard zit er een stukje eigenbelang om niet-boos te zijn. Tientallen jaren terug werd ik nog wel eens boos en nu vraag ik me af waarom ik toen zo onwetend was. Ik deed mijzelf iets aan en daar ben ik levende voort mee gestopt. Het is een kwestie van zelfkennis (Ken uzelve).

Maar toegegeven: je leven wordt er niet spannender van. En zeker als je jong bent (puberteit) heb je last van hormonen en breng je spanning aan in je leven. Boosmensen zijn dus in wezen mensen die nooit volwassen zijn geworden.
Als je je nergens boos over maakt, maak je je ook nergens blij over. Boosheid is de keerzijde van de medaille. In wél boos worden zit ook eigenbelang soms.

Nee, zo zit het niet in elkaar blijkens mijn ervaring. Ik beschik over een opgeruimd en blij gestemd gemoed. Ik ben nergens blij over, het is de gestemdheid zelve. Dat maakt wel eens dat ik onvoorzichtige opmerkingen maak waar anderen mss boos over worden. Maar dat merk ik niet op, zoals eerder aangegeven.

Ik kan wel eens in een situatie komen van 'onvriendelijkheid' als bv iemand me perse iets wilt aansmeren. Maar dat zou ik eerder gedecideerd noemen, het wordt niet emotioneel aangedreven.