Georges Bataille, filosoof van het kwaad

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Georges Bataille, filosoof van het kwaad

Bericht door hopper »

Zolderworm schreef: 06 mar 2022, 09:30
hopper schreef: 06 mar 2022, 08:47

Als je de natuur overstijgt dan is dat verlies van zelf. Wat hier 'continuïteit van het zijn' genoemd wordt overstijgt de natuur.
Doch dat 'continuïteit van het zijn' dient wel ergens in plaats te nemen, in de mens bijvoorbeeld.
Het is in feite het wegvallen van de vraag over de toekomst.
Wat de natuur overstijgt is al aanwezig in de mens.
Het is alleen aanwezig in het verborgene, het is namelijk de aanwezigheid zelf.
Daarom spreekt men ook van een wedergeboorte. Er ontstaat een nieuwe entiteit. Het is niet opgaan in het universum.
Ok. Dan zijn we het fundamenteel oneens.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Georges Bataille, filosoof van het kwaad

Bericht door Petra »

hopper schreef: 06 mar 2022, 09:45
Zolderworm schreef: 06 mar 2022, 09:30
Daarom spreekt men ook van een wedergeboorte. Er ontstaat een nieuwe entiteit. Het is niet opgaan in het universum.
Ok. Dan zijn we het fundamenteel oneens.
:lol:
Duhhhhhh... Zolderwormisme is niet hetzelfde als Hopperiaans.

Ik zeg ... helemaal prima :thumb1: :flower1: :flower1:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Georges Bataille, filosoof van het kwaad

Bericht door Bastiaan73 »

Petra schreef: 06 mar 2022, 09:50
hopper schreef: 06 mar 2022, 09:45

Ok. Dan zijn we het fundamenteel oneens.
:lol:
Duhhhhhh... Zolderwormisme is niet hetzelfde als Hopperiaans.

Ik zeg ... helemaal prima :thumb1: :flower1: :flower1:
Mocht er ooit een synthese plaats vinden dan zou dat zolderwopperisme genoemd kunnen worden.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Georges Bataille, filosoof van het kwaad

Bericht door Petra »

Bastiaan73 schreef: 06 mar 2022, 10:17
Petra schreef: 06 mar 2022, 09:50

:lol:
Duhhhhhh... Zolderwormisme is niet hetzelfde als Hopperiaans.

Ik zeg ... helemaal prima :thumb1: :flower1: :flower1:
Mocht er ooit een synthese plaats vinden dan zou dat zolderwopperisme genoemd kunnen worden.
:lol:
Of ehhh...

moppergehopperkelderwormianisme
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Georges Bataille, filosoof van het kwaad

Bericht door callista »

Nou, dan ben ik zo blij als blik dat ik voor het atheïsme heb gekozen......
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Georges Bataille, filosoof van het kwaad

Bericht door peda »

Petra schreef: 06 mar 2022, 09:50
hopper schreef: 06 mar 2022, 09:45

Ok. Dan zijn we het fundamenteel oneens.
:lol:
Duhhhhhh... Zolderwormisme is niet hetzelfde als Hopperiaans.

Ik zeg ... helemaal prima :thumb1: :flower1: :flower1:
Het goede is nu juist dat het niet hetzelfde is. Wat is nu precies wedergeboren? De christelijke visie is dat de gelovige zich laat leiden overeenkomstig wat de kerk formuleert als de leer van Jezus. Geen natuur overstijgende transformatie, zoals Zolder de toekomst ziet, maar per heden een andere levenshouding volgen, het zich laten leiden door het kerkelijk uitgedragen op Jezus gerichte geweten. De natuur overstijging van Zolder vraagt om een verdere evolutionaire ontwikkeling van het menselijk bewustzijn. Per heden hebben nog slechts weinig mensen dit vermogen ter beschikking. Hopper kijkt naar het christus-ik in de mens, daar ligt reeds het vermogen van de "" Zijn ""- status. Geef je over aan het christus-ik. Iedereen een eigen visie.
Het kwaad de wereld uit, volg de christelijke wedergeboorte, volg de natuur overstijgende transformatie, ga over op de christus-ik modus. 3 modellen voor "' succes "'.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Georges Bataille, filosoof van het kwaad

Bericht door hopper »

https://adoc.pub/het-ontklede-woord-lit ... s-bat.html
De werkelijkheid is volgens Bataille in eerste instantie continu. Het is een onafgebroken stroom, voortgedreven door een willoze wil en lijkt hierin veel op de blinde wil van Schopenhauer. In de continuïteit bestaan geen individuen, heeft het subject geen vorm. Ontstaan en vergaan lossen onophoudelijk in elkaar op. Er zijn geen onderscheidingen. Deze continuïteit is feitelijk de dood. “Death,” schrijft Bataille, “means continuity of being”
De werkelijkheid is de werkelijkheid van de dood.
Tegenover de continuïteit staat de discontinuïteit. Discontinu is het bestaan zoals wij dat dagelijks ervaren. Wanneer een mens geboren wordt, wordt een subject geboren – een omrand, afgetekend ‘ik.’ Het subject wordt als het ware uit de continue stroom getild en in de wereld van de discontinuïteit geplaatst. Een breuk met de continuïteit is bewerkstelligd. Het subject is in alles het tegengestelde van de continue stroom waarin hij ooit was ondergedompeld. Het is geen ‘worden’ maar een ‘zijn,’ geen ‘stroom’ maar een ‘entiteit.’ Het heeft een wil, behoeftes, verlangens en vooral: ratio. De discontinue wereld is een verstarde, gestolde wereld, een wereld met duidelijk onderscheidbare subjecten en objecten.
In feite zijn wij als mensen 'subject' en daarmee discontinu. Het wordt vaak vergeleken met de golven in een zee. De golven verschijnen even als afgezonderd 'zee', maar is in werkelijkheid niet afgesloten van de zee: golven zijn de zee. Maar golven zijn wel discontinu. Doch als een golf op een kust kapot slaat, waar is die dan? Antwoord: nergens. Zo is het met ons mensen als subject ook: ooit slaan we kapot op de kust en dat was het dan. Wat de golf zelf allemaal beweerde of geloofde doet er dan niet meer toe. Beweringen en geloof heeft plaats in de discontinuïteit , de continuïteit kent geen geloof.

Deze staat van discontinuïteit is in principe maar kort: uiteindelijk zal het subject weer uitgeleverd worden aan de eeuwige stroom van de continuïteit. Maar gedurende zijn kortstondige bestaan draagt het subject zijn eigen discontinuïteit overal met zich mee. Deze breuk definieert het menselijk bestaan.
Als mens kun je in het gebroken bestaan leven van de discontinuïteit (de golf) of je kunt gaan voor de continuïteit (de zee).
De golf is sterfelijk (slaat kapot) de zee is het eeuwig zijnde. Helaas is er zelfverlies voor nodig om terug te keren naar de oorsprong (de zee).
Voor een golf is in de continuïteit niks te halen. Golven kunnen wat redetwisten met andere golven over een hiernamaals of whatever, het uiteindelijke lot is kapot slaan op de kust.
Het bestaan in de discontinuïteit wordt gekenmerkt door begrenzingen. Door de grenzen van het lichaam is het ‘ik’ gescheiden van de ander, door de grenzen van tijd en ruimte is het gescheiden van andere plaatsen op de wereld, enzovoorts. De continuïteit verwordt tot iets vreemds en ongrijpbaars, iets wat zich onttrekt aan de meetbare wereld. Het kan met discursief denken niet benaderd worden. Het menselijk bestaan is erop gericht de begrenzing te beschermen.
Dat wat we 'ik' noemen is feitelijk een begrenzing die dat zelfde 'ik' in stand houdt. Niemand die jou ooit gezegd heeft dat dat zo moet blijven.
Het homogene bestaan is de wereld die wij vertrouwen, in stand gehouden door wetten en gewoontes die de begrenzing bevorderen. In deze wereld wordt het continue heterogeen, ‘het andere,’ dat vijandig is aan ons omdat het in zijn uiterste consequentie onze dood betekent. Daarom noemt Bataille de heterogene wereld ook wel het Kwaad. Het Goede, de ons bekende wereld, “bestaat slechts bij gratie van de uitsluiting van al datgene wat niet aan de wet beantwoordt en niet tot de homogeniteit reduceerbaar is,”
Beetje lastig misschien om te begrijpen, maar het Kwaad ligt besloten in de discontinuïteit. Omdat de mens 'ik' zegt is het Kwaad er.
Een hang naar de continuïteit blijft echter in de mens wakkeren als een trillende kaarsvlam. Diep van binnen weet hij, volgens Bataille, dat de wereld waarin hij leeft illusoir is en bestaat er een verlangen terug te keren naar het gebied voorbij de differentie, naar het ‘echte,’ zuivere bestaan. Dit verlangen brengt de mens ertoe zichzelf op gezette tijden op het spel te zetten, zijn lichaamsgrenzen te overstijgen, om zo een glimp van de continuïteit op te vangen. Wanneer de mens hieraan toegeeft vindt er een transgressie plaats die leidt tot wat Bataille een Ervaring noemt, een tijdelijke opname in de lege plaats van de continuïteit.
De continuïteit is leeg (lege plaats), daar kan de mens tijdelijk in opgenomen worden. Hetgeen een beetje merkwaardig is, want als discontinue golf blijf je gewoon bestaan. Het wil zeggen dat de leegte van de continuïteit is opgenomen in de discontinuïteit van de persoon (golf). Rumiaans gezegd: ik ben dan niet langer de druppel in de zee, maar de zee in de druppel.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Georges Bataille, filosoof van het kwaad

Bericht door Zolderworm »

hopper schreef: 06 mar 2022, 09:45
Zolderworm schreef: 06 mar 2022, 09:30
Daarom spreekt men ook van een wedergeboorte. Er ontstaat een nieuwe entiteit. Het is niet opgaan in het universum.
Ok. Dan zijn we het fundamenteel oneens.
Dan verwacht ik je kruisraketten.
Only dead fish go with the flow
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Georges Bataille, filosoof van het kwaad

Bericht door hopper »

In de erotiek:
Ook via de erotiek ontmoeten we op gewelddadige wijze de continuïteit via de ander. Het gewelddadige karakter van de erotiek zit in de ontkleding en de penetratie, die leidt tot vervoering en extase. Door ons voor een ander te ontkleden, stellen we ons kwetsbaar op. We overtreden een taboe, een grens. Gedurende de seksuele daad wordt een ander lichaam binnengedrongen. Twee gescheiden lichamen worden één. Deze binnendringing is gewelddadig omdat zij de discontinuïteit van de twee lichamen tijdelijk opheft. Via de ander wordt men tijdelijk uitgeleverd aan de continuïteit.Erotiek is volgens Bataille dus altijd nauw verbonden met de dood. Ook hier gaan we voor een kort moment, via de ander, op in de lege plaats. Genot en doodsbeleving gaan bij Bataille hand in hand.
Zelfverlies gaat gepaard met spirituele extase. Het orgasme binnen de seks kan behalve lichamelijk ook spiritueel beleeft worden. De kleine dood wordt het spiritueel orgasme dan ook wel genoemd. Wie daar kennis van draagt zal deze materie ook beter begrijpen.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Georges Bataille, filosoof van het kwaad

Bericht door Petra »

peda schreef: 06 mar 2022, 11:07
Petra schreef: 06 mar 2022, 09:50

:lol:
Duhhhhhh... Zolderwormisme is niet hetzelfde als Hopperiaans.

Ik zeg ... helemaal prima :thumb1: :flower1: :flower1:
Het goede is nu juist dat het niet hetzelfde is. Wat is nu precies wedergeboren? De christelijke visie is dat de gelovige zich laat leiden overeenkomstig wat de kerk formuleert als de leer van Jezus. Geen natuur overstijgende transformatie, zoals Zolder de toekomst ziet, maar per heden een andere levenshouding volgen, het zich laten leiden door het kerkelijk uitgedragen op Jezus gerichte geweten. De natuur overstijging van Zolder vraagt om een verdere evolutionaire ontwikkeling van het menselijk bewustzijn. Per heden hebben nog slechts weinig mensen dit vermogen ter beschikking. Hopper kijkt naar het christus-ik in de mens, daar ligt reeds het vermogen van de "" Zijn ""- status. Geef je over aan het christus-ik. Iedereen een eigen visie.
Het kwaad de wereld uit, volg de christelijke wedergeboorte, volg de natuur overstijgende transformatie, ga over op de christus-ik modus. 3 modellen voor "' succes "'.
Hi Peda,
Ik zat idd. te zoeken naar wat dat wedergeboren ookalweer precies inhield :)
Thanks voor je Jip en Janneke analyse :thumb1: :kiss1:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Georges Bataille, filosoof van het kwaad

Bericht door thom »

peda schreef: 06 mar 2022, 11:07
Petra schreef: 06 mar 2022, 09:50

:lol:
Duhhhhhh... Zolderwormisme is niet hetzelfde als Hopperiaans.

Ik zeg ... helemaal prima :thumb1: :flower1: :flower1:
Het goede is nu juist dat het niet hetzelfde is. Wat is nu precies wedergeboren? De christelijke visie is dat de gelovige zich laat leiden overeenkomstig wat de kerk formuleert als de leer van Jezus. Geen natuur overstijgende transformatie, zoals Zolder de toekomst ziet, maar per heden een andere levenshouding volgen, het zich laten leiden door het kerkelijk uitgedragen op Jezus gerichte geweten. De natuur overstijging van Zolder vraagt om een verdere evolutionaire ontwikkeling van het menselijk bewustzijn. Per heden hebben nog slechts weinig mensen dit vermogen ter beschikking. Hopper kijkt naar het christus-ik in de mens, daar ligt reeds het vermogen van de "" Zijn ""- status. Geef je over aan het christus-ik. Iedereen een eigen visie.
Het kwaad de wereld uit, volg de christelijke wedergeboorte, volg de natuur overstijgende transformatie, ga over op de christus-ik modus. 3 modellen voor "' succes "'.
Dat dikke kan alleen als het eigen overgegeven is aan wat wedergeboren is. Wat transformeert is de eigen visie in; goddelijkheid. De Christus-Ik, is wat Zich openbaart als 'ga over op' er niet meer is.

Het succes voor de mens, is dat die er niet meer is. Dat is n.l de transformatie; van mens tot Mens. Van aards tot de Heere uit de hemel.
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Georges Bataille, filosoof van het kwaad

Bericht door peda »

Inderdaad de mens bedrijft volop zonde ( hoe ook te definiëren ), de MENS kent de zonde niet meer. In wezen draait iedere '' hogere "" visie om de/een weg die begaan moet worden om van mens tot MENS te geraken. Vele actieve deelnemers alhier, promoten hun weg.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Georges Bataille, filosoof van het kwaad

Bericht door thom »

peda schreef: 07 mar 2022, 11:35 Inderdaad de mens bedrijft volop zonde ( hoe ook te definiëren ), de MENS kent de zonde niet meer. In wezen draait iedere '' hogere "" visie om de/een weg die begaan moet worden om van mens tot MENS te geraken. Vele actieve deelnemers alhier, promoten hun weg.
Als m.i. het NT begrepen wordt zoals het er staat (..) wat te volgen, dan is het aan de mens (kleine letter) om de weg voor te bereiden voor datgene wat uit God geboren is. Wat uit God geboren is, gaat de Weg van de Waarheid, het Leven, omdat het daaruit geboren is, en zal groeien naarmate er in die mens de overgave (van wat het leven onder de wet is) is.

Met andere woorden; het is een innerlijk proces van overgave/doorzien/heiliging aan de Zoon, de wedergeboren Ziel, die op Zijn beurt zichzelf geeft aan het proces van God dienen, door inwerking van de Geest. Het is een proces van heiliging, innerlijke Verlichting, omzetting en transfiguratie wat men als een Weg kan zien.

Een weg met een doel. Een doel in tegenstelling tot het doelloze, wat de betekenis van zonden is.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Georges Bataille, filosoof van het kwaad

Bericht door hopper »

Er is nergens iets wat uit God geboren is. God is geen vrouw die kinderen baart, dat zou een malle boel worden.
In het kader van dit topic: alleen discontinuïteit kan uit continuïteit geboren worden.
Maar discontinuïteit heeft geen continuïteit in zich. Dat gaat weer verloren......
Onthou dat, alleen de continuïteit heeft continuïteit in zich.
Zelfverlies wil zeggen dat de discontinuïteit wordt opgegeven.
Het is immers het 'zelf' wat discontinu is: het verschijnt en verdwijnt (geboorte en dood).
Dan zijn er geen sluipweggetjes om weer stiekem terug te keren in de discontinuïteit.

Mogelijk is wel dat discontinuïteit wordt wedergeboren (wederopstanding) als discontinuïteit.
Dat noemt men met andere woorden 'reïncarnatie'. Maar dat is het topic hier niet.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Georges Bataille, filosoof van het kwaad

Bericht door thom »

hopper schreef: 07 mar 2022, 14:42 Er is nergens iets wat uit God geboren is. God is geen vrouw die kinderen baart, dat zou een malle boel worden.
In het kader van dit topic: alleen discontinuïteit kan uit continuïteit geboren worden.
Maar discontinuïteit heeft geen continuïteit in zich. Dat gaat weer verloren......
Onthou dat, alleen de continuïteit heeft continuïteit in zich.
Zelfverlies wil zeggen dat de discontinuïteit wordt opgegeven.
Het is immers het 'zelf' wat discontinu is: het verschijnt en verdwijnt (geboorte en dood).
Dan zijn er geen sluipweggetjes om weer stiekem terug te keren in de discontinuïteit.

Mogelijk is wel dat discontinuïteit wordt wedergeboren (wederopstanding) als discontinuïteit.
Dat noemt men met andere woorden 'reïncarnatie'. Maar dat is het topic hier niet.
Het Leven baren uit de dood.

De Mens, het Kind, geboren laten worden.

‘Wij vieren hier in de tijd dat de eeuwige geboorte, namelijk: het gebaard hebben en zonder onderbreking in eeuwigheid baren van God, dat diezelfde geboorte nu is gebeurd in de tijd in menselijke natuur.’ Eckhart

Wat een zweefgedoe verder hopper..
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Georges Bataille, filosoof van het kwaad

Bericht door Petra »

peda schreef: 07 mar 2022, 11:35 Inderdaad de mens bedrijft volop zonde ( hoe ook te definiëren ), de MENS kent de zonde niet meer. In wezen draait iedere '' hogere "" visie om de/een weg die begaan moet worden om van mens tot MENS te geraken. Vele actieve deelnemers alhier, promoten hun weg.
Hi Peda,
In principe heeft het wel iets moois.. al die mensen die hun Weg bewandelen om van mens MENS te worden.
Het promoten van al die verschillende Wegen zie ik ook geen kwaad in. Diversiteit, Kleuring, De Bonte Stoet (of hoe je het ook noemen wilt)..imo allemaal dikke prima..laat de bloemetjes maar bloeien :thumb1: :flower1: :flower1: :flower1:

Het wordt imo pas problematisch als de Wegpromotors andere Wegbewandelaars de Pas willen afsnijden en daar zelfs oneigenlijke middelen voor willen en kunnen inzetten. (Van list en bedrog, liegen, verdraaien, corruptie, intimidatie, agressie, machtsmisbruik tot in het uiterste geval.. moord).
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Georges Bataille, filosoof van het kwaad

Bericht door Maria K »

hopper schreef: 06 mar 2022, 12:51 In de erotiek:
Ook via de erotiek ontmoeten we op gewelddadige wijze de continuïteit via de ander. Het gewelddadige karakter van de erotiek zit in de ontkleding en de penetratie, die leidt tot vervoering en extase. Door ons voor een ander te ontkleden, stellen we ons kwetsbaar op. We overtreden een taboe, een grens. Gedurende de seksuele daad wordt een ander lichaam binnengedrongen. Twee gescheiden lichamen worden één. Deze binnendringing is gewelddadig omdat zij de discontinuïteit van de twee lichamen tijdelijk opheft. Via de ander wordt men tijdelijk uitgeleverd aan de continuïteit.Erotiek is volgens Bataille dus altijd nauw verbonden met de dood. Ook hier gaan we voor een kort moment, via de ander, op in de lege plaats. Genot en doodsbeleving gaan bij Bataille hand in hand.
Zelfverlies gaat gepaard met spirituele extase. Het orgasme binnen de seks kan behalve lichamelijk ook spiritueel beleeft worden. De kleine dood wordt het spiritueel orgasme dan ook wel genoemd. Wie daar kennis van draagt zal deze materie ook beter begrijpen.
Liever niet teveel hierover uitwijden, als zou dit voor iedereen kunnen gelden binnen het mystieke beleven.
Alles wat hierover is gezegd, is vanuit het oogpunt van de man.
https://www.ensie.nl/woordenboek-van-po ... ne-dood-de
En dan nog heel specifiek Georges Bataille
Heel persoonlijk en misschien zijn er een aantal mannen, die het zo kunnen zien en daarom er ook voeling mee hebben.
Maar velen zullen het, net als de meeste vrouwen waaronder ik, slechts persoonlijke gedachten vinden.
Die met een oergebeuren als het hebben van seks niets te maken heeft, als er niet al een onderliggend idee van mannen is over de verhoudingen tussen man en vrouw en dan mn. binnen dit onderwerp.
• De weg naar het orgasme is de hoogstpersoonlijke exploratie van de hoogstpersoonlijke anatomie. Een greep uit al die weetjes over de mooie, kleine dood. (De Morgen, 28/05/2011)
• Waar was ik? Helaas wist ik het weer, want de kleine dood is een dood van niks. Ik was weliswaar gestorven, maar het paradijs met zijn zeven hemelen had ik niet bereikt. (P.F. Thomése: Het Bami-schandaal. 2012)
• Tijdens het hoogtepunt gaat het brein tijdelijk in de slaapstand; bij vrouwen zelfs nog meer dan bij mannen. Geen wonder dat ze een orgasme in Frankrijk ook wel le petit mort noemen: de kleine dood. (Daphne Deckers: De mooiste stukken over seks. 2013)
• Als je het leven uitstoot, blijft er dood over en het orgasme wordt dan ook wel – door en voor mannen – de “kleine dood” genoemd. (Lisette Thooft: De onverzadigbare vrouw (en de afwezige man). 2014)
Mijn conclusie:
Laat je hier absoluut niet door leiden, anders dan als zeer persoonlijke gedachten.
Doe je dit toch, en wek je de schijn, dat dit voor iedereen zou gelden, dan rijzen mijn haren ten bergen.

Het bereiken van een egoloos hoogtepunt, als het resultaat van het schijnbare loslaten ervan, omdat het brein zich niet meer bewust is van het eigen denken en verder argeloos heeft gereageerd.
Dat staat slechts ten dienste van de grootste verlangens en hoogste vervulling van het ego, nl. de behoefte van de voortzetting ervan.
Bij het achteraf terugkeren van het ego, kan dit idd. als grootste teleurstelling de consequentie hebben, dat het eerdere slechts een illusie was.
Dus de dood in de pot.

Hoe groter het eerdere ego, hoe dieper de val bij dat besef.
Heb je dit door, dan is er slechts de nagedachtenis van het hoogtepunt als een ervaring zonder ego.
Met alleen verlangen naar eerst rust en daarna een herhaking van de ervaring.

Echter zoals altijd, een ego met een te hoog verwachtingspatroon, kan opnieuw teleurstelling geven achteraf.
Allemaal leermomenten voor wie nog denkt te kunnen leren.
Voor anderen, steeds opnieuw de dood van een illusie, gevoed door een te groot eigen ego.

Met een mystiek samengaan tussen man en vrouw heeft dit weinig tot niets te maken.
Het zich laten leiden door het ego en het verdere verloop, kan net zo zijn bij een gewillige maar gevoeloze vrouw (of man) of zelfs bij een verkrachting.

Voor seks met liefde en elkaar belangrijjk vinden en stimuleren, zijn heel andere gedachten en componenten van belang en zal daarna ook niet resulteren in een "dood", maar eerder in een levenbrengende energie.
En dan bedoel ik niet een zwangerschap, maar een levensenergie, die het waard zal maken door te leven samen met je partner.
Maar voor allen die zich laten leiden door een herkenning van wat wordt bedoekd met "de kleine dood" vlg. deze filosoof, zal dit wsl. weer niet begrepen worden.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.