Christenvervolging

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
vegan-revolution
Berichten: 609
Lid geworden op: 20 feb 2022, 01:19
Man/Vrouw: M

Christenvervolging

Bericht door vegan-revolution »

 
Dit zou evengoed in Christendom en samenleving kunnen staan, denk ik, maar omdat ik (als niet-christen) daar niet bevoegd ben om te posten doe ik het maar hier.
 
In Ranglijst Christenvervolging van Open Doors staat :
 
Wereldwijd is de vervolging tot extreme hoogte gestegen: 1 op de 7 christenen kan zijn geloof niet in vrijheid beleven.
 
Ik vind dat nogal wat en ook tamelijk zorgelijk.
 
Grofweg zijn er vooral 4 levensbeschouwingen waaruit onverdraagzaamheid jegens christenen ontspruit (wat uiteraard niet wil zeggen dat iedere aanhanger van zo'n levensbeschouwing onverdraagzaam is jegens christenen) : islam, hindoeïsme, communisme en boeddhisme.
 
Vanuit bijvoorbeeld het jodendom lijkt er niet of nauwelijks onverdraagzaamheid jegens christenen te zijn.
 
In verreweg de meeste landen in een ranglijst van 50 landen komt de onverdraagzaamheid jegens christenen voort uit de islam.
 
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Christenvervolging

Bericht door Mullog »

vegan-revolution schreef: 05 mar 2022, 03:47  
Dit zou evengoed in Christendom en samenleving kunnen staan, denk ik, maar omdat ik (als niet-christen) daar niet bevoegd ben om te posten doe ik het maar hier.
 
In Ranglijst Christenvervolging van Open Doors staat :
 
Wereldwijd is de vervolging tot extreme hoogte gestegen: 1 op de 7 christenen kan zijn geloof niet in vrijheid beleven.
 
Ik vind dat nogal wat en ook tamelijk zorgelijk.
 
Grofweg zijn er vooral 4 levensbeschouwingen waaruit onverdraagzaamheid jegens christenen ontspruit (wat uiteraard niet wil zeggen dat iedere aanhanger van zo'n levensbeschouwing onverdraagzaam is jegens christenen) : islam, hindoeïsme, communisme en boeddhisme.
 
Vanuit bijvoorbeeld het jodendom lijkt er niet of nauwelijks onverdraagzaamheid jegens christenen te zijn.
 
In verreweg de meeste landen in een ranglijst van 50 landen komt de onverdraagzaamheid jegens christenen voort uit de islam.
 
Het mooie van die lijst is dat de top van die lijst op werkelijk iedere vervolgingslijst in de top staat. Dat je in die landen echt geen christen hoeft te zijn om vervolgd te worden. Dat je ook vervolgd wordt als je vrouw, homo, een variant van een willekeurig ander geloof aanhangt, een afwijkende (politieke) mening hebt, je inzet voor mensenrechten, uit de verkeerde provincie komt of gewoon je hoofd boven het maaiveld uitsteekt.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Christenvervolging

Bericht door hopper »

Inderdaad, in het moderne Rusland (een christelijk land notabene!) staat je al 15 jaar cel te wachten als je de waarheid (volgens jou) in een krant schrijft. Daar wordt je al vervolgd voor het verslaan van een oorlog die geen oorlog genoemd mag worden.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Christenvervolging

Bericht door callista »

Klopt.
Open Doors bekommert zich alleen om christenen.
Tevens evangeliseren ze in landen waar het verboden is...
Yja...dat velen dan vervolgd worden is niet zo moeilijk te begrijpen..
Dat lijkt me een open deur.
Wij zijn Open Doors
Open Doors steunt christenen die om hun geloof worden vervolgd of verdrukt.
Open Doors brengt Bijbels en christelijke lectuur naar landen die daarvoor gesloten zijn
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Christenvervolging

Bericht door Mart »

callista schreef: 05 mar 2022, 09:53 Open Doors bekommert zich alleen om christenen. Tevens evangeliseren ze in landen waar het verboden is...
Yja...dat velen dan vervolgd worden is niet zo moeilijk te begrijpen.
Ik vind christelijke evangelisatie erger dan christen-vervolging, tenzij er daadwerkelijke wreedheid bij komt kijken. Het doet me nou eenmaal meer als ik onschuldige mensen in de luren zie worden gelegd via propaganda dan het verbieden en vervolgen ervan.
vegan-revolution schreef: 05 mar 2022, 03:47 Vanuit bijvoorbeeld het jodendom lijkt er niet of nauwelijks onverdraagzaamheid jegens christenen te zijn.
Inderdaad, Israel vervolgt geen christenen, maar dat betekent niet dat we ons niet tegen onrecht verzetten. Toen ik op het ben Goerion vliegveld was, heb ikzelf gezien hoe missionarissen uit Zuid Amerika terug werden gestuurd omdat ze kinderen probeerden te bekeren tot het christendom.
Laatst gewijzigd door Mart op 05 mar 2022, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Christenvervolging

Bericht door hopper »

Van evangeliseren ben ik sowieso geen liefhebber. Het is voor te stellen als landen daar paal en perk aan stellen.
Wie ziet er nu graag een JG aan bellen? Natuurlijk vervolg je een JG niet, maar je wilt wel van hem af.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Christenvervolging

Bericht door Mart »

hopper schreef: 05 mar 2022, 10:10 Van evangeliseren ben ik sowieso geen liefhebber. Het is voor te stellen als landen daar paal en perk aan stellen.
Uiteraard.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Christenvervolging

Bericht door Piebe Paulusma »

Mart schreef: 05 mar 2022, 10:24
hopper schreef: 05 mar 2022, 10:10 Van evangeliseren ben ik sowieso geen liefhebber. Het is voor te stellen als landen daar paal en perk aan stellen.
Uiteraard.
Als de zendeling toevallig homo is kan die volgens bepaalde religies conform hun wet gestenigd worden! :thumb1:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Christenvervolging

Bericht door Mart »

Piebe Paulusma schreef: 05 mar 2022, 11:02
Mart schreef: 05 mar 2022, 10:24 Uiteraard.
Als de zendeling toevallig homo is kan die volgens bepaalde religies conform hun wet gestenigd worden!
Ja, vreselijk dat religieuze homoseksueel en vrouw-onvriendelijke denken.
:thumb1:
Daaruit leidt ik af dat je blijkbaar religieus bent.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Christenvervolging

Bericht door Piebe Paulusma »

Mart schreef: 05 mar 2022, 11:09
Piebe Paulusma schreef: 05 mar 2022, 11:02
Als de zendeling toevallig homo is kan die volgens bepaalde religies conform hun wet gestenigd worden!
Ja, vreselijk dat religieuze homoseksueel en vrouw-onvriendelijke denken.
:thumb1:
Daaruit leidt ik af dat je blijkbaar religieus bent.
Ik hang geen religie aan waar homo's gestenigd mogen worden, die religie identificeer jij je graag mee.

[modbreak Trajecto] het is je bekend dat Mart niet religieus is. Dat soort schrijven van je moet echt stoppen.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Christenvervolging

Bericht door Mart »

Piebe Paulusma schreef: 05 mar 2022, 11:13
Mart schreef: 05 mar 2022, 11:09 Ja, vreselijk dat religieuze homoseksueel en vrouw-onvriendelijke denken.

Daaruit leidt ik af dat je blijkbaar religieus bent.
Ik hang geen religie aan waar homo's gestenigd mogen worden, die religie identificeer jij je graag mee.
Jij bent het die in JHWH gelooft. Ik ben niet religieus.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Christenvervolging

Bericht door Piebe Paulusma »

Mart schreef: 05 mar 2022, 11:15
Piebe Paulusma schreef: 05 mar 2022, 11:13
Ik hang geen religie aan waar homo's gestenigd mogen worden, die religie identificeer jij je graag mee.
Jij bent het die in JHWH gelooft. Ik ben niet religieus.
Nee, jij bent inconsequent omdat je je niet volledig distantieert van jouw religie. Een beetje als een niet gelovige die zich christen noemt omdat die geboren is in een christelijk land of uit christelijke ouders.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Christenvervolging

Bericht door Mart »

Piebe Paulusma schreef: 05 mar 2022, 11:23
Mart schreef: 05 mar 2022, 11:15 Jij bent het die in JHWH gelooft. Ik ben niet religieus.
Nee, jij bent inconsequent omdat je je niet volledig distantieert van jouw religie. Een beetje als een niet gelovige die zich christen noemt omdat die geboren is in een christelijk land of uit christelijke ouders.
Jij gelooft in JHWH, ik niet. Een niet gelovige die zich christen noemt omdat die geboren is in een christelijk land of uit christelijke ouders, is geen christen. Een niet gelovige Jood die zich Jood noemt omdat die geboren is uit een Joodse moeder, is een Jood. Ik ben een Jood, maar ben absoluut geen jood en ben erg tegen een veroordeling van homosekualiteit zoals jouw bijbelgod doet.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Christenvervolging

Bericht door Piebe Paulusma »

Mart schreef: 05 mar 2022, 11:26
Piebe Paulusma schreef: 05 mar 2022, 11:23
Nee, jij bent inconsequent omdat je je niet volledig distantieert van jouw religie. Een beetje als een niet gelovige die zich christen noemt omdat die geboren is in een christelijk land of uit christelijke ouders.
Jij gelooft in JHWH, ik niet. Een niet gelovige die zich christen noemt omdat die geboren is in een christelijk land of uit christelijke ouders, is geen christen. Een niet gelovige Jood die zich Jood noemt omdat die geboren is uit een Joodse moeder, is een Jood. Ik ben een Jood, maar ben absoluut geen jood en ben erg tegen een veroordeling van homosekualiteit zoals jouw bijbelgod doet.
Het maakt mij niet uit hoe jij jezelf wilt noemen, maar een jood is een religieus iemand die het jodendom praktiseert. Aangezien jij je distantieert van de bijbelgod ben jij dat dus niet.

Zo zie ik dat, jij ziet dat anders. Prima, dat is duidelijk dan.

[modbreak Trajecto] Geen geruzie s.v.p.
In wezen bevestig je wat Mart zegt, zo te zien, maar doet daarbij alsof het juist een aanval richting Marts uitspraak is.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Christenvervolging

Bericht door callista »

Ik heb in een vrij orthodoxe joodse kliniek gewerkt met dus twee verschillende keukens [melk en vlees] en op vrijdag voor de sabbat naar huis, en de meesten waren Joods--ook psychologen, psychiaters en andere medewerkers....... en atheïst.....maar ze volgden wel de feesten...

Joods ben je hoe dan ook of je nu wel of niet gelovig bent...
Laatst gewijzigd door callista op 05 mar 2022, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Christenvervolging

Bericht door Mart »

Piebe Paulusma schreef: 05 mar 2022, 11:38
Mart schreef: 05 mar 2022, 11:26 Jij gelooft in JHWH, ik niet. Een niet gelovige die zich christen noemt omdat die geboren is in een christelijk land of uit christelijke ouders, is geen christen. Een niet gelovige Jood die zich Jood noemt omdat die geboren is uit een Joodse moeder, is een Jood. Ik ben een Jood, maar ben absoluut geen jood en ben erg tegen een veroordeling van homosekualiteit zoals jouw bijbelgod doet.
Een jood is een religieus iemand die het jodendom praktiseert. Aangezien jij je distantieert van de bijbelgod ben jij dat dus niet.
Exact! Ik ben een Jood (grote letter) omdat m'n ma dat was, en ben geen religieuze jood (kleine letter).

Jij bent echter iemand die in de bijbelgod gelooft, terwijl ik daarentegen juist erg tegen een veroordeling van homosekualiteit zoals jouw bijbelgod doet.
Het maakt mij niet uit hoe jij jezelf wilt noemen
Je hebt het er anders opvallend vaak over.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Christenvervolging

Bericht door Bastiaan73 »

Mart schreef: 05 mar 2022, 11:43 Ik ben een Jood (grote letter) omdat m'n ma dat was, en ben geen religieuze jood (kleine letter).
Beste Mart, ben je het met me eens dat de definitie van Jood haar oorsprong heeft in de definitie van jood? Zo niet, wat is dan de correlatie tussen Jood en jood?

Jij bent een Jood omdat je ma dat was. En haar ma? En haar ma? Enz.
Laatst gewijzigd door Bastiaan73 op 05 mar 2022, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Christenvervolging

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 05 mar 2022, 11:41 Ik heb in een vrij orthodoxe joodse kliniek gewerkt met dus twee verschillende keukens en op vrijdag voor de sabbat naar huis, en de meesten waren Joods en atheïst, maar ze volgden wel de feesten...
Joods ben je hoe dan ook of je nu wel of niet gelovig bent...
Als je het OT leest is duidelijk dat Jahweh gehoorzamen een vereiste is om tot zijn volk gerekend te worden. Tegenwoordig zijn er ook al mensen die de de christelijke feesten en cultuur onderhouden zonder dat ze geloven. Zelfs bij de SGP en zonder geloof is dat als ene drie-eenheid zonder de heilige Geest.

Wie nou precies een jood is volgens hedendaagse definities is ook geen eensgezindheid over, zelfs niet onder joden. Lees hier heel gedetailleerd de vele visies van joden over wie een jood is. Er zijn ook orthodoxe joden die hetzelfde standpunt huldigen als ik, dat een jood perse religieus moet zijn.

[modbreak Trajecto] Je maakt ruzie zonder iets nieuws in te brengen. Een jood (met kleine beginletter) is iemand die de religie van het jodendom aanhangt ja. Dat wordt hier al steeds gezegd.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Christenvervolging

Bericht door callista »

Mart--als Jood zijnde-- heeft het duidelijk uitgelegd :thumb1:
En dat lijkt mij voldoende....meer dan..

Je vergelijkt het christendom met het jodendom en eigenlijk is er geen enkel vergelijk mogelijk....zover wijken ze van elkaar af.
En dat was trouwens het punt niet.....
Laatst gewijzigd door callista op 05 mar 2022, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Christenvervolging

Bericht door Piebe Paulusma »

Mart schreef: 05 mar 2022, 11:43
Piebe Paulusma schreef: 05 mar 2022, 11:38
Een jood is een religieus iemand die het jodendom praktiseert. Aangezien jij je distantieert van de bijbelgod ben jij dat dus niet.
Exact! Ik ben een Jood (grote letter) omdat m'n ma dat was, en ben geen religieuze jood (kleine letter).

Jij bent echter iemand die in de bijbelgod gelooft, terwijl ik daarentegen juist erg tegen een veroordeling van homosekualiteit zoals jouw bijbelgod doet.
Het maakt mij niet uit hoe jij jezelf wilt noemen
Je hebt het er anders opvallend vaak over.
Ja ik vind het onderwerp wel interessant, mag dat niet? Maar zodra jij jezelf tot onderwerp maakt wordt het welles nietes en daar heeft niemand wat aan.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Christenvervolging

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 05 mar 2022, 11:52 Mart--als Jood zijnde-- heeft het duidelijk uitgelegd :thumb1:

Je vergelijkt het christendom met het jodendom en eigenlijk is er geen enkel vergelijk mogelijk....zover wijken ze van elkaar af.
En dat was trouwens het punt niet.....
Dat de link lastig is te lezen kan ik snappen - zeker zo snel - maar Mart is niet de enige jood die hier een visie over heeft en het duidelijk kan uitleggen.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Christenvervolging

Bericht door Mullog »

Mooi hoe een topic over christenvervolging toch in een paar post's een heel ander onderwerp kan krijgen :lol:
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Christenvervolging

Bericht door callista »

Piebe Paulusma schreef: 05 mar 2022, 11:55
callista schreef: 05 mar 2022, 11:52 Mart--als Jood zijnde-- heeft het duidelijk uitgelegd :thumb1:

Je vergelijkt het christendom met het jodendom en eigenlijk is er geen enkel vergelijk mogelijk....zover wijken ze van elkaar af.
En dat was trouwens het punt niet.....
Dat de link lastig is te lezen kan ik snappen - zeker zo snel - maar Mart is niet de enige jood die hier een visie over heeft en het duidelijk kan uitleggen.
Mart heeft het als Jood prima uitgelegd...ook al denken sommige christenen het beter te weten....
Nou, what's new... :w
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Christenvervolging

Bericht door Piebe Paulusma »

Mullog schreef: 05 mar 2022, 11:55 Mooi hoe een topic over christenvervolging toch in een paar post's een heel ander onderwerp kan krijgen :lol:
Zo off-topic is het niet, als je de brieven van Paulus leest is er steeds maar een groep die de christenen vervolgt. Dus op zich wel handig dat we eerst de definitie duidelijk hebben.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1496
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Christenvervolging

Bericht door Robert Frans »

callista schreef: 05 mar 2022, 09:53 Klopt.
Open Doors bekommert zich alleen om christenen.
Zij bedient een vrij specifieke bevolkingsgroep inderdaad. Net zoals er verschillende andere belangenorganisaties voor specifieke bevolkingsgroepen zijn, bijvoorbeeld het COC Nederland voor lhbt-ers.
Dat zo'n belangenorganisatie zich echter op een bepaalde hoofdgroep richt, betekent natuurlijk niet dat zij daarom zich niet om anderen zou bekommeren. Alleen vallen die gewoon niet binnen haar werkterrein. Daarvoor zijn dan weer ándere belangenorganisaties.
Tevens evangeliseren ze in landen waar het verboden is...
Yja...dat velen dan vervolgd worden is niet zo moeilijk te begrijpen..
Dat lijkt me een open deur.
Klopt, net zoals het begrijpelijk is dat bijvoorbeeld Rusland lhbt-ers vervolgt die de westerse lhbt-ideologie en ideeën omtrent andersgeaardheid daar proberen te evangeliseren/propageren. Lijkt mij ook een open deur, maar is het daarom ook te verexcuseren?
Wij zijn Open Doors
Open Doors steunt christenen die om hun geloof worden vervolgd of verdrukt.
Open Doors brengt Bijbels en christelijke lectuur naar landen die daarvoor gesloten zijn
Prima toch, dat zij voor haar doelgroep godsdienstvrijheid probeert te bewerkstelligen? Waarom zouden andere bevolkingsgroepen wel voor hun rechten mogen opkomen, maar christenen niet? Waarom zouden anderen bevolkingsgroepen wel anderen mogen overtuigen van hun ideeën, maar christenen niet?

Natuurlijk kan evangelisatie heel irritant zijn als je daar niet op zit te wachten. Maar het gaat in dit soort kwesties niet om waar jij op zit te wachten. Het gaat om de vrijheid te kunnen zeggen wat je wil zeggen, te geloven wat je wil geloven en dat vrij en onbekommerd met anderen te kunnen delen, juist ook als anderen daar niet op zitten te wachten. Of je nu christen, atheïst, lhbt-er, secularist, boeddhist, veganist of watdanook bent.
De vrijheden die je voor jezelf graag verwerft, moeten dan ook één op één voor anderen verworven kunnen worden. Natuurlijk mag je enige grenzen stellen als het gaat om zaaien van haat, oproepen tot geweld en dat soort dingen. Maar een vreedzame demonstratie, openbare lezing, advertentie of anderssoortige uiting van welk idee of welke overtuiging ook zou geen probleem moeten zijn.

In Amerika hebben veel atheïsten het bijvoorbeeld moeilijk, omdat het voor hen vaak lastiger is werk te vinden als ze hun overtuiging openlijk uiten en ze vooral in christelijke gemeenschappen nauwelijks tot niet geaccepteerd worden tot zelfs verstoten en gewelddadig bejegend.
Veel christenen zitten daar dus bepaald niet op hun ideeën en al helemaal niet op eventuele aanvallen op het christendom te wachten. Maar dat zou dan toch ook niet uit moeten maken? Ook zij moeten toch zich vrij kunnen uiten, gewoon als normale burgers behandeld worden en dus niet achtergesteld alleen omdat hun ideeën niet zouden bevallen?
Vrede en alle goeds