Zonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1830
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Zonde

Bericht door Yours »

Petra schreef: 27 mar 2024, 07:59
Yours schreef: 26 mar 2024, 22:10

Dag Petra,

Dit paadje in dit draadje leidt door het eten van de levensboom tot ‘het slechte’ in Genesis 6, vers 5. En dus naar het kwaad en dus ‘de zonde’!

Eerst nog even terug naar het einde van Genesis 3. Zoals je ziet eindigt dat met vers 24:


In Genesis 4 wordt er volop gegeten van de levensboom:
Hi Yours,
Hoe kom je er toch bij dat er in Genesis 4 nog van de levensboom wordt gegeten?
Die werd nou juist bewaakt zodat dat niet meer zou gebeuren omdat mensen dan eeuwig zouden leven.
Uit het feit dat de mensen in Genesis 4 niet eeuwig leefden kun je toch ook al concluderen dat ze dus niet van de levensboom aten.


https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/GEN.3/Genesis-3/
22..Nu wil Ik voorkomen dat hij ook vruchten van de levensboom plukt, want als hij die zou eten, zou hij eeuwig leven
Dag Petra,

Hij/zij zou dan eeuwig (reïncarnerend) leven in een stoffelijk lichaam op aarde. Aangezien door het eten van de Levensboom in Genesis 4 de menselijke wensen en verlangens vervuld worden, leidt dat tot o.a. de geschetste situatie van het Kwaad. Terwijl het de bedoeling is dat de mens het eeuwige leven in geestelijke zin verwerft, zodat hij/zij uiteindelijk niet meer afhankelijk is van een aards stoffelijk lichaam.

Het is ook niet voor niets dat er zoveel mensen zijn die met dit aardse leven in de knoop (van de dualiteit) zitten en weer terug naar het Thuis van de Bron willen. Hetzij op eigen kracht, hetzij via Jezus.
Laatst gewijzigd door Yours op 27 mar 2024, 10:13, 4 keer totaal gewijzigd.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 19 mar 2024, 12:25
Alpha schreef: 19 mar 2024, 11:50 Gekopieerde ideeën van Walsch?
Zie je wel, je kunt niet begrijpend lezen. :lol:
Alpha schreef: Je komt er in ieder geval vanzelf achter, zoals de mensen van de vloed en van het bezette Jeruzalem.
Toen ze er mee werden geconfronteerd, was het te laat.

Alleen Noach en zijn gezin hadden voor veilig gekozen.
Net als de volgelingen van Jezus.
Zij waren op tijd naar de bergen van Judea gevlucht.

Het is net als wat Jezus zei: "Gij het het niet gewild." (Lukas 13:34).
Vandaar dat hij vooraf heeft gewaarschuwd. (Matth. 24:15, 16).
Jij gelooft ook in Sneeuwwitje en Assepoester? En de boze wolf?
Nee, ik geloof niet in Walsh, maar in de bijbel.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Mullog schreef: 19 mar 2024, 14:54
Alpha schreef: 19 mar 2024, 11:52 ... De misdadiger ging niet naar de hemel, maar naar het paradijs.
Het paradijs was niet in de hemel, maar op aarde.
Je kunt het niet hebben dat die misdadiger een van de 144.000 is. Met die houding ga jij het daarin ook niet ver brengen.
Doordat ik de Bijbel ken, heb ik geen vooringenomen mening.

Deze misdadiger begreep, dat Jezus onschuldig was.
Omdat hij berouw toonde, toonde Jezus medeleven.
Dat begrijp je kennelijk niet.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2577
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Petra schreef: 26 mar 2024, 18:26
Yours schreef: 26 mar 2024, 09:26

Vraag is waarom men al etend van de levensboom aan het einde van Genesis 4 begint met God aan te roepen.
Een ander paadje in dit draadje Yours, leuk!
Edoch.. ik snap je niet.
In 3 wordt de levensboom bewaakt en mogen de mensen daar niet meer van eten.
Dus hoezo.. schrijf je "al etend van de levensboom"?
Naar ik begrijp... werd daar niet (meer) van gegeten.
Mochten er niet meer van eten?
Ik dacht eigenlijk dat ze dat van het begin af aan niet mochten.

Dat verbod had in het begin weinig zin lijkt me.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Tufkah schreef: 19 mar 2024, 18:55
Messenger schreef: 19 mar 2024, 10:49
In Gods Koninkrijk is alles mogelijk.
Nou, dat lijkt me niet. Wie niet is als de kinderen komt het Koninkrijk niet eens in!
Het is wat genuanceerder.
Een kind heeft geen vooringenomen mening en is onbevangen.

Markus 10:
13 De mensen kwamen kinderen bij hem brengen zodat hij ze zou aanraken, maar de discipelen wezen hen terecht.
14 Jezus zag dat en werd verontwaardigd. Hij zei: ‘Laat de kinderen bij me komen. Probeer ze niet tegen te houden, want Gods Koninkrijk is voor mensen die zijn zoals zij.

Mattheüs 18:
1 Op dat moment kwamen de discipelen bij Jezus en vroegen: ‘Wie is eigenlijk de grootste in het Koninkrijk van de hemel?’
2 Hij riep een kind bij zich, zette het in hun midden
3 en zei: ‘Ik verzeker jullie: als je niet verandert en wordt als een kind, zul je het Koninkrijk van de hemel niet binnengaan.
4 Wie zich net zo nederig opstelt als dit kind, is de grootste in het Koninkrijk van de hemel.
5 En wie zo’n kind in mijn naam ontvangt, ontvangt ook mij. NWV.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Tiberius Claudius schreef: 27 mar 2024, 09:51
Petra schreef: 26 mar 2024, 18:26

Een ander paadje in dit draadje Yours, leuk!
Edoch.. ik snap je niet.
In 3 wordt de levensboom bewaakt en mogen de mensen daar niet meer van eten.
Dus hoezo.. schrijf je "al etend van de levensboom"?
Naar ik begrijp... werd daar niet (meer) van gegeten.
Mochten er niet meer van eten?
Ik dacht eigenlijk dat ze dat van het begin af aan niet mochten.

Dat verbod had in het begin weinig zin lijkt me.
Als je kinderen geen grenzen stelt, dat ontsporen ze makkelijk.
Vandaar dat men kan stellen dat verwende kinderen veel eisen gaan stellen.
Er wordt al gesproken over de generatie Z.
Jongeren die zelfs eisen gaan stellen aan hun werkgever.
Zo heeft de jeugd geen toekomst meer.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

HJW schreef: 19 mar 2024, 19:20
Tufkah schreef: 19 mar 2024, 18:55

Nou, dat lijkt me niet. Wie niet is als de kinderen komt het Koninkrijk niet eens in!
Liefde is Onvoorwaardelijk, daar waren we het over eens. Er is dan ook geen voorwaarde dat je als de kinderen moet zijn.
Je corrigeert dan Jezus. :shock:
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 19 mar 2024, 19:23
HJW schreef: 19 mar 2024, 19:20

Liefde is Onvoorwaardelijk, daar waren we het over eens. Er is dan ook geen voorwaarde dat je als de kinderen moet zijn.
Precies. De vrije wil is ook onvoorwaardelijk.
Dus maar van harte gaan stelen?
Misdadigers hebben ook een vrije wil.
Een bom voor je deur is prima?
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Snelheid schreef: 19 mar 2024, 23:40 Elke losbol kan ten Hemel mits hij als losbol het losbollen achter zich heeft gelaten en zich bekeerd heeft.
Maar ja dat zondebesef is hier afwezig,dus roept men maar wat.
Helaas is de hemel alleen toegankelijk voor de 144.000, de mede regeerders van Jezus.
Dit zei Jezus:

Johannes 3:13 Bovendien is er nooit iemand naar de hemel opgestegen behalve hij die uit de hemel is neergedaald, de Mensenzoon. NWV.

Het aardse paradijs zal worden hersteld.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2577
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Alpha schreef: 27 mar 2024, 09:57
Tiberius Claudius schreef: 27 mar 2024, 09:51
Mochten er niet meer van eten?
Ik dacht eigenlijk dat ze dat van het begin af aan niet mochten.

Dat verbod had in het begin weinig zin lijkt me.
Als je kinderen geen grenzen stelt, dat ontsporen ze makkelijk.
Vandaar dat men kan stellen dat verwende kinderen veel eisen gaan stellen.
Er wordt al gesproken over de generatie Z.
Jongeren die zelfs eisen gaan stellen aan hun werkgever.
Zo heeft de jeugd geen toekomst meer.
Lijkt me weinig relevant.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2577
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Alpha schreef: 27 mar 2024, 10:04
Snelheid schreef: 19 mar 2024, 23:40 Elke losbol kan ten Hemel mits hij als losbol het losbollen achter zich heeft gelaten en zich bekeerd heeft.
Maar ja dat zondebesef is hier afwezig,dus roept men maar wat.
Helaas is de hemel alleen toegankelijk voor de 144.000, de mede regeerders van Jezus.
Dit zei Jezus:

Johannes 3:13 Bovendien is er nooit iemand naar de hemel opgestegen behalve hij die uit de hemel is neergedaald, de Mensenzoon. NWV.

Het aardse paradijs zal worden hersteld.
Als het er toch al vol is, waarom dan vergeefse moeite doen om er bij te komen?
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Tufkah
Berichten: 1215
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Alpha schreef: 27 mar 2024, 09:53
Tufkah schreef: 19 mar 2024, 18:55 Nou, dat lijkt me niet. Wie niet is als de kinderen komt het Koninkrijk niet eens in!
Het is wat genuanceerder.
Een kind heeft geen vooringenomen mening en is onbevangen.

Markus 10:
13 De mensen kwamen kinderen bij hem brengen zodat hij ze zou aanraken, maar de discipelen wezen hen terecht.
14 Jezus zag dat en werd verontwaardigd. Hij zei: ‘Laat de kinderen bij me komen. Probeer ze niet tegen te houden, want Gods Koninkrijk is voor mensen die zijn zoals zij.

Mattheüs 18:
1 Op dat moment kwamen de discipelen bij Jezus en vroegen: ‘Wie is eigenlijk de grootste in het Koninkrijk van de hemel?’
2 Hij riep een kind bij zich, zette het in hun midden
3 en zei: ‘Ik verzeker jullie: als je niet verandert en wordt als een kind, zul je het Koninkrijk van de hemel niet binnengaan.
4 Wie zich net zo nederig opstelt als dit kind, is de grootste in het Koninkrijk van de hemel.
5 En wie zo’n kind in mijn naam ontvangt, ontvangt ook mij. NWV.
Jezus zegt het zelf: wie niet is als de kinderen kan het Koninkrijk Gods wel vergeten.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Alpha schreef: 27 mar 2024, 09:58
HJW schreef: 19 mar 2024, 19:20

Liefde is Onvoorwaardelijk, daar waren we het over eens. Er is dan ook geen voorwaarde dat je als de kinderen moet zijn.
Je corrigeert dan Jezus. :shock:
Nee hoor.
Jij gelooft in voorwaardelijke liefde, en dan wordt het een kille, zakelijke overeenkomst.
Zo is het goddelijke volgens mij niet.
Maar dan moet je wel open staan om de liefde te willen begrijpen en ervaren.
Jij kiest voor een wettische weg van het strikt volgen van regels. Dat past blijkbaar beter bij jou.
Prima, het is gewoon een andere kleur.
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Snelheid »

Alpha schreef: 27 mar 2024, 10:04
Snelheid schreef: 19 mar 2024, 23:40 Elke losbol kan ten Hemel mits hij als losbol het losbollen achter zich heeft gelaten en zich bekeerd heeft.
Maar ja dat zondebesef is hier afwezig,dus roept men maar wat.
Helaas is de hemel alleen toegankelijk voor de 144.000, de mede regeerders van Jezus.
Dit zei Jezus:

Johannes 3:13 Bovendien is er nooit iemand naar de hemel opgestegen behalve hij die uit de hemel is neergedaald, de Mensenzoon. NWV.

Het aardse paradijs zal worden hersteld.
Het is altijd wel lachen met het JG heidendom die misbruik maken van Christelijke elementen :lol: :lol:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10110
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 27 mar 2024, 10:00
Messenger schreef: 19 mar 2024, 19:23
Precies. De vrije wil is ook onvoorwaardelijk.
Dus maar van harte gaan stelen?
Misdadigers hebben ook een vrije wil.
Een bom voor je deur is prima?
Jij identificeert je zelf met een misdadiger als de vrije wil onvoorwaardelijk is? (Het overgrote deel van de wereldbevolking gelooft nog steeds in de een of andere oordelende en straffende Godheid)

Wat betekent de vrije wil nog als deze wordt uitgehold door allerlei voorwaarden en regels? Maak je van de vrije wil dan niet een lachertje?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Pyro_123
Berichten: 792
Lid geworden op: 12 jul 2023, 16:27
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Pyro_123 »

Messenger schreef: 27 mar 2024, 12:41 Wat betekent de vrije wil nog als deze wordt uitgehold door allerlei voorwaarden en regels? Maak je van de vrije wil dan niet een lachertje?
Het ethisch gehalte van deze redenering is niet overdreven hoog ... :praying1:
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door peda »

Pyro_123 schreef: 27 mar 2024, 14:56
Messenger schreef: 27 mar 2024, 12:41 Wat betekent de vrije wil nog als deze wordt uitgehold door allerlei voorwaarden en regels? Maak je van de vrije wil dan niet een lachertje?
Het ethisch gehalte van deze redenering is niet overdreven hoog ... :praying1:
Het gaat er dan wel om wat de prioriteit heeft.
De individuele vrije wil van persoon A , die kan en mag domineren over het "' geluksbevinden"' van persoon B.
De macht van de sterkste heeft dan de regie.
Het bij deze prioriteitstelling gevolgde "' dogma "" is m.i. in ieder geval ethisch in strijd met de "' mensenrechten "( wat gij niet wilt dat U geschiedt, doe dat ook de ander niet ). Mensenrechten zijn niet vrijblijvend, maar worden in de nationale wetgeving dwingend afgedwongen. In de praktijk is de wettelijke beperking van de macht van de individuele vrije wil schering en inslag.
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Mullog »

Alpha schreef: 27 mar 2024, 09:42
Mullog schreef: 19 mar 2024, 14:54 Je kunt het niet hebben dat die misdadiger een van de 144.000 is. Met die houding ga jij het daarin ook niet ver brengen.
Doordat ik de Bijbel ken, heb ik geen vooringenomen mening.

Deze misdadiger begreep, dat Jezus onschuldig was.
Omdat hij berouw toonde, toonde Jezus medeleven.
Dat begrijp je kennelijk niet.
Het is wat ... Je moet wel ondertussen een hele lage dunk hebben van de intelligentie en leesvaardigheid van de doorsnee Nederlander. Niemand begrijpt iets en lezen kunnen we ook al niet.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Zonde

Bericht door Petra »

Yours schreef: 27 mar 2024, 09:21
Petra schreef: 27 mar 2024, 07:59

Hi Yours,
Hoe kom je er toch bij dat er in Genesis 4 nog van de levensboom wordt gegeten?
Die werd nou juist bewaakt zodat dat niet meer zou gebeuren omdat mensen dan eeuwig zouden leven.
Uit het feit dat de mensen in Genesis 4 niet eeuwig leefden kun je toch ook al concluderen dat ze dus niet van de levensboom aten.


https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/GEN.3/Genesis-3/
22..Nu wil Ik voorkomen dat hij ook vruchten van de levensboom plukt, want als hij die zou eten, zou hij eeuwig leven
Dag Petra,

Hij/zij zou dan eeuwig (reïncarnerend) leven in een stoffelijk lichaam op aarde. Aangezien door het eten van de Levensboom in Genesis 4 de menselijke wensen en verlangens vervuld worden, leidt dat tot o.a. de geschetste situatie van het Kwaad. Terwijl het de bedoeling is dat de mens het eeuwige leven in geestelijke zin verwerft, zodat hij/zij uiteindelijk niet meer afhankelijk is van een aards stoffelijk lichaam.

Het is ook niet voor niets dat er zoveel mensen zijn die met dit aardse leven in de knoop (van de dualiteit) zitten en weer terug naar het Thuis van de Bron willen. Hetzij op eigen kracht, hetzij via Jezus.
Hi Yours.. als ik je goed begrijp haal je de levensboom uit de Bijbel aan, maar geef je er een andere invulling aan.
In de Bijbel krijg je door het eten ervan het eeuwige leven, en bij jou worden "menselijke wensen en verlangens vervuld".

Yours schreef: 27 mar 2024, 09:21 Terwijl het de bedoeling is dat de mens het eeuwige leven in geestelijke zin verwerft, zodat hij/zij uiteindelijk niet meer afhankelijk is van een aards stoffelijk lichaam.
Dit snap ik dan weer niet. Waar haal je dan die bedoeling uit? Als dat de bedoeling was zou die boom toch niet afgeschermd/ bewaakt moeten worden.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10110
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Pyro_123 schreef: 27 mar 2024, 14:56
Messenger schreef: 27 mar 2024, 12:41 Wat betekent de vrije wil nog als deze wordt uitgehold door allerlei voorwaarden en regels? Maak je van de vrije wil dan niet een lachertje?
Het ethisch gehalte van deze redenering is niet overdreven hoog ... :praying1:
Ethiek is een menselijk begrip. Het komt voort uit oordeel. Oordelen is wat God niet doet. De vrije wil is onvoorwaardelijk en onbegrensd.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Pyro_123
Berichten: 792
Lid geworden op: 12 jul 2023, 16:27
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Pyro_123 »

Messenger schreef: 27 mar 2024, 23:26
Pyro_123 schreef: 27 mar 2024, 14:56 Het ethisch gehalte van deze redenering is niet overdreven hoog ... :praying1:
Ethiek is een menselijk begrip. Het komt voort uit oordeel. Oordelen is wat God niet doet. De vrije wil is onvoorwaardelijk en onbegrensd.
Je komt daarmee terecht bij wat Peda opmerkt, dat je in feite voorziet in een levensbeschouwelijke onderbouwing van het recht van de sterkste. Een levensbeschouwing waarin de menselijke maat zoek is. :praying1:
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10110
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Pyro_123 schreef: 28 mar 2024, 07:06
Messenger schreef: 27 mar 2024, 23:26
Ethiek is een menselijk begrip. Het komt voort uit oordeel. Oordelen is wat God niet doet. De vrije wil is onvoorwaardelijk en onbegrensd.
Je komt daarmee terecht bij wat Peda opmerkt, dat je in feite voorziet in een levensbeschouwelijke onderbouwing van het recht van de sterkste. Een levensbeschouwing waarin de menselijke maat zoek is. :praying1:
Nee er wordt voorzien in het recht op de vrije wil.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Pyro_123
Berichten: 792
Lid geworden op: 12 jul 2023, 16:27
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Pyro_123 »

Messenger schreef: 28 mar 2024, 07:37
Pyro_123 schreef: 28 mar 2024, 07:06

Je komt daarmee terecht bij wat Peda opmerkt, dat je in feite voorziet in een levensbeschouwelijke onderbouwing van het recht van de sterkste. Een levensbeschouwing waarin de menselijke maat zoek is. :praying1:
Nee er wordt voorzien in het recht op de vrije wil.
Ongelimiteerde vrije wil gaat botsingen opleveren, dus dat je jouw vrije wil doordrukt ten koste van andermans vrije wil. Als je dat legitimeert als je goddelijke recht, begint het toch op spirifascisme te lijken :evil:
Of een beetje zoals 'geen geze i k, iedereen rijk', een leus van Koot en Bie destijds. Iets wat aantrekkelijk klinkt maar een onrealistisch ideaal is.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1830
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Zonde

Bericht door Yours »

Petra schreef: 27 mar 2024, 19:24
Yours schreef: 27 mar 2024, 09:21

Dag Petra,

Hij/zij zou dan eeuwig (reïncarnerend) leven in een stoffelijk lichaam op aarde. Aangezien door het eten van de Levensboom in Genesis 4 de menselijke wensen en verlangens vervuld worden, leidt dat tot o.a. de geschetste situatie van het Kwaad. Terwijl het de bedoeling is dat de mens het eeuwige leven in geestelijke zin verwerft, zodat hij/zij uiteindelijk niet meer afhankelijk is van een aards stoffelijk lichaam.

Het is ook niet voor niets dat er zoveel mensen zijn die met dit aardse leven in de knoop (van de dualiteit) zitten en weer terug naar het Thuis van de Bron willen. Hetzij op eigen kracht, hetzij via Jezus.
Hi Yours.. als ik je goed begrijp haal je de levensboom uit de Bijbel aan, maar geef je er een andere invulling aan.
In de Bijbel krijg je door het eten ervan het eeuwige leven, en bij jou worden "menselijke wensen en verlangens vervuld".

Yours schreef: 27 mar 2024, 09:21 Terwijl het de bedoeling is dat de mens het eeuwige leven in geestelijke zin verwerft, zodat hij/zij uiteindelijk niet meer afhankelijk is van een aards stoffelijk lichaam.
Dit snap ik dan weer niet. Waar haal je dan die bedoeling uit? Als dat de bedoeling was zou die boom toch niet afgeschermd/ bewaakt moeten worden.
Dag Petra,

We gaan, op basis van de vrije wil, door het Goed en Kwaad heen waarna we definitief zullen moeten kiezen voor het Goede. Dus ondanks dat de levensboom bewaakt wordt eet de mens (ook) hiervan met zijn/haar vrije wil en vervult zijn/haar wensen en verlangens, waardoor tevens het kwaad geschapen wordt.
Uiteindelijk wordt, nadat de mens alle karma/oorzaak en gevolg goedgemaakt heeft, het eeuwig (geestelijk) leven verworven en kan de ziel tenslotte terug keren naar God.

De levensboom wordt afgeschermd, echter wetend dat de mens toch van die boom zal eten omdat de drang van de vrije wil allesoverheersend is. Zie Messenger zijn visie op de vrije wil, waar er ‘een recht’ op bestaat:
Messenger schreef: 28 mar 2024, 07:37 Nee er wordt voorzien in het recht op de vrije wil.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10110
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Bericht door Messenger »

Pyro_123 schreef: 28 mar 2024, 08:54
Messenger schreef: 28 mar 2024, 07:37
Nee er wordt voorzien in het recht op de vrije wil.
Ongelimiteerde vrije wil gaat botsingen opleveren, dus dat je jouw vrije wil doordrukt ten koste van andermans vrije wil. Als je dat legitimeert als je goddelijke recht, begint het toch op spirifascisme te lijken :evil:
Of een beetje zoals 'geen geze i k, iedereen rijk', een leus van Koot en Bie destijds. Iets wat aantrekkelijk klinkt maar een onrealistisch ideaal is.
Oh dus ik lijk voor jou op een spirifascist? Dat is nieuw.

Ik heb gezocht in De Gesprekken met God van Neale Donald Walsch over hoe God denkt over de vrije wil, zonde en onrecht.
Het gaat te ver om alles daaruit te citeren.
Toch een stukje omdat ik je boosheid voel:
De Gesprekken met God, blz 260, 261, 262 Neale Donald Walsch schreef: Jullie wereld, en de conditie waarin zij verkeert, is een weerspiegeling van het totale, gecombineerde bewustzijn van iedereen die leeft.

Als je om je heen kijkt, zie je dat er nog veel werk moet gebeuren. Tenzij je tevreden bent natuurlijk, met jouw wereld zoals die is.
Verbazingwekkend genoeg zijn de meeste mensen tevreden. Daarom verandert de wereld niet.
De meeste mensen zijn tevreden met een wereld, waarin verschillen -niet overeenkomsten- worden beloond, waarin meningsverschillen worden opgelost door conflicten en oorlog.
De meeste mensen zijn tevreden met een wereld, waarin de strijd om het bestaan, "macht is kracht" en competitie levensvoorwaarden zijn en winnen het hoogste goed wordt genoemd.
Als zo'n systeem toevallig "verliezers" voortbrengt, dan is het maar zo - het zij zo - zolang jij daar maar niet tussen zit.

De meeste mensen zijn tevreden, ook al brengt zo'n model regelmatig mensen voort die de dood vinden omdat ze als "slecht" worden beoordeeld, die uitgehongerd en dakloos raken omdat zij "verliezers" zijn, die onderdrukt en uitgebuit worden omdat zij niet "sterk" zijn.

De meeste mensen definiëren "verkeerd" of "slecht" als dat wat anders is dan zij. Met name godsdienstige verschillen worden niet getolereerd, evenals veel sociale, economische en politieke verschillen.

Uitbuiting van de lagere klassen wordt gerechtvaardigd door zelfingenomen verklaringen van de bovenklasse die benadrukken hoeveel beter de slachtoffers het nu hebben, in vergelijking met hun situatie voordat zij werden uitgebuit. Volgens die maatstaf kan de bovenklasse het onderwerp negeren hoe alle mensen zouden moeten worden behandeld als men werkelijk rechtvaardig was, in plaats van een vreselijke situatie iets beter te maken en tegelijkertijd daarvan op bijna obscene wijze een graantje mee te pikken.

De meeste mensen lachen, wanneer je een ander systeem voorstelt dan het huidige, bestaande systeem. Ze zeggen dat concurreren, doden, "de hoofdprijs voor de winnaar", hun beschaving juist groot heeft gemaakt! De meeste mensen denken dat er zelfs geen andere natuurlijke wijze van bestaan is, dat het in de aard van de mens ligt zo te handelen, en dat op een andere wijze handelen de geest doodt die de mens tot slagen aanzet. (Niemand stelt de vraag: slagen waarin?)

Voor waarlijk verlichte geesten is het moeilijk te begrijpen, maar de meeste mensen op jullie Aarde geloven in deze filosofie, en dat is waarom velen niet geven om de lijdende massa's, de onderdrukking van minderheden, de woede van de onderklasse of de overlevingsbehoeften van anderen dan zijzelf en hun directe verwanten.

De meeste mensen snappen niet dat zij hun Aarde aan het verwoesten zijn - de planeet nota bene die hen het leven schenkt - omdat zij in hun daden alleen naar verbetering van hun levensomstandigheden streven. Verbazingwekkend genoeg zijn ze niet verziend genoeg om te beseffen dat voordelen op de korte termijn nadelen op de lange termijn kunnen veroorzaken, en dat ook vaak doen en zullen doen.

De meeste mensen voelen zich bedreigd door groepsbewustzijn, een concept als het collectief belang, een verenigde wereldvisie of een God die in eenheid met de hele schepping bestaat, eerder dan er apart van te staan.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.