Zonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
peda
Berichten: 20676
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door peda »

Hallo Tufkah,

Ook de metafysica is aan het versplinteren.
De spirituele "' broculeur "" is fors in opmars.
Zowel binnen de godsdiensten vindt er een versplintering plaats als in de esoterie.
Geen twee mensen hebben nog over de gehele spirituele lijn dezelfde overtuigingen. Overal de inmiddels enorm lange liniaal aan visies.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10145
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 24 nov 2023, 12:59
peda schreef: 24 nov 2023, 12:50

Helder en duidelijk Messenger. Bij jou geldt "" Ik ben God "". Bij Tufkah geldt "" Ik ben God"' duidelijk niet.
Ook bij de godsdienstvolgers wordt het credo "" ik ben God "" niet gezongen.
Kleurrijk de metafysica, ik stel het keer op keer.
Het is zelfs onmogelijk om God te zijn. Dan zou de mens Gods wil niet kunnen doen en dan kan de mens de liefde des Vaders niet ervaren.
De mens heeft de vrije wil zich te ervaren zoals de mens dat zelf wil.

God wil niets van de mens. God verlangt ernaar zich empirisch te ervaren in de fysieke wereld en dat doet God via alle levende wezens. Voor de mens is het dus al meer dan genoeg er simpel te zijn.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Tufkah
Berichten: 1311
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 24 nov 2023, 13:05 Hallo Tufkah,

Ook de metafysica is aan het versplinteren.
De spirituele "' broculeur "" is fors in opmars.
Zowel binnen de godsdiensten vindt er een versplintering plaats als in de esoterie.
Geen twee mensen hebben nog over de gehele spirituele lijn dezelfde overtuigingen. Overal de inmiddels enorm lange liniaal aan visies.
De ideeën (overtuigingen) over de metafysica versplinteren misschien. De metafysica zelf trekt zich daar niks van aan. Net zoals God zich niks hoeft aan te trekken van onze ideeën over God.

Dat de ideeën verschillend zijn (ook binnen het christendom) is logisch. Jezus is de weg en op die weg zit iedereen op een verschillende positie. De ene mens is nog erg op het aardse bestaan gericht, de andere mens heeft zich daar al wat van afgekeerd. Dat is volgens mij de kern. En daar kun je ook wat aan aflezen: mensen die gericht zijn op aards bezit of aardse veroveringen (de autocraten) die zijn niet met metafysica bezig, maar met fysica .

En om Hitler er nog een keer bij te halen: die was mega-extreem op het aardse gericht, dat lijkt me overduidelijk. Aan wat iemand doet of nalaat kun je wat aflezen.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Tufkah
Berichten: 1311
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: 24 nov 2023, 13:14
Tufkah schreef: 24 nov 2023, 12:59

Het is zelfs onmogelijk om God te zijn. Dan zou de mens Gods wil niet kunnen doen en dan kan de mens de liefde des Vaders niet ervaren.
De mens heeft de vrije wil zich te ervaren zoals de mens dat zelf wil.

God wil niets van de mens. God verlangt ernaar zich empirisch te ervaren in de fysieke wereld en dat doet God via alle levende wezens. Voor de mens is het dus al meer dan genoeg er simpel te zijn.
Het is niet God die zichzelf ervaart in de fysieke wereld, het is de menselijke ziel die zichzelf ervaart in de fysieke wereld. Het is de menselijke ziel die verleidt wordt in de wereld tot zelfzuchtige acties. Maar de mens heeft doorgaans geen kennis van de ziel, is er onwetend van. Dat is omdat de mens meent wat te kunnen winnen in de wereld.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10145
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 24 nov 2023, 13:04Om Godsontvankelijk te worden dienen we ons af te wenden van al die ervaringen, dat is worden als een kind. Onze ervaringen is wat ons tot een uniek persoon maken en die unieke persoonlijkheid kan worden opgegeven ten glorie van God.
Het gaat er juist om dat God zich vanuit vele unieke perspectieven kan ervaren in het God-zijn.
Je lijkt te doen alsof ervaringen verkeerd of fout zijn.
Tufkah schreef: Dan schenk je jezelf aan God zonder voorwaarden vooraf. Je geeft de vrije wil op.
Waarom zou je de vrije wil opgeven?
God geeft de vrije wil onvoorwaardelijk en om niet. De vrije wil opgeven is echt helemaal nergens voor nodig.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10145
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 24 nov 2023, 13:18
Messenger schreef: 24 nov 2023, 13:14
De mens heeft de vrije wil zich te ervaren zoals de mens dat zelf wil.

God wil niets van de mens. God verlangt ernaar zich empirisch te ervaren in de fysieke wereld en dat doet God via alle levende wezens. Voor de mens is het dus al meer dan genoeg er simpel te zijn.
Het is niet God die zichzelf ervaart in de fysieke wereld, het is de menselijke ziel die zichzelf ervaart in de fysieke wereld. Het is de menselijke ziel die verleidt wordt in de wereld tot zelfzuchtige acties. Maar de mens heeft doorgaans geen kennis van de ziel, is er onwetend van. Dat is omdat de mens meent wat te kunnen winnen in de wereld.
De menselijke ziel is een individuatie van God. De ziel is alwetend, alomtegenwoordig, alles omvattend en alziend. De ziel hoeft zich niet te laten verleiden, dat doet eventueel de Mind (geest) die blanco aan het leven begint.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Tufkah
Berichten: 1311
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: 24 nov 2023, 13:19
Tufkah schreef: 24 nov 2023, 13:04Om Godsontvankelijk te worden dienen we ons af te wenden van al die ervaringen, dat is worden als een kind. Onze ervaringen is wat ons tot een uniek persoon maken en die unieke persoonlijkheid kan worden opgegeven ten glorie van God.
Het gaat er juist om dat God zich vanuit vele unieke perspectieven kan ervaren in het God-zijn.
Je lijkt te doen alsof ervaringen verkeerd of fout zijn.
Tufkah schreef: Dan schenk je jezelf aan God zonder voorwaarden vooraf. Je geeft de vrije wil op.
Waarom zou je de vrije wil opgeven?
God geeft de vrije wil onvoorwaardelijk en om niet. De vrije wil opgeven is echt helemaal nergens voor nodig.
Het opgeven van de vrije wil is noodzakelijk om Gods wil te doen. Dat is de zelfverloochening (of zelflediging) waar Jezus het over heeft. De mens die de weg van Jezus volgt zal bemerken dat een vrije wil helemaal niet noodzakelijk is. Het is juist het 'willen' wat mij slaaf maakt van mijzelf. Jezus is dan ook niet voor niets de verlosser. En waar verlost hij je van? Van jezelf.

In jouw visie ben je God, mijn visie staat daar diametraal op. Ik ben juist een niet-God. Deze weg kan gradueel gevolgd worden, zodat men uiteindelijk alleen nog maar Gods wil doet. Zover ben ik nog niet, maar dat is wel de bedoeling van Jezus volgens mij. Gods wil doen is door God bewogen worden en niet langer door mijzelf.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10145
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 24 nov 2023, 13:28
Messenger schreef: 24 nov 2023, 13:19
Het gaat er juist om dat God zich vanuit vele unieke perspectieven kan ervaren in het God-zijn.
Je lijkt te doen alsof ervaringen verkeerd of fout zijn.

Waarom zou je de vrije wil opgeven?
God geeft de vrije wil onvoorwaardelijk en om niet. De vrije wil opgeven is echt helemaal nergens voor nodig.
Het opgeven van de vrije wil is noodzakelijk om Gods wil te doen. Dat is de zelfverloochening (of zelflediging) waar Jezus het over heeft. De mens die de weg van Jezus volgt zal bemerken dat een vrije wil helemaal niet noodzakelijk is. Het is juist het 'willen' wat mij slaaf maakt van mijzelf. Jezus is dan ook niet voor niets de verlosser. En waar verlost hij je van? Van jezelf.

In jouw visie ben je God, mijn visie staat daar diametraal op. Ik ben juist een niet-God. Deze weg kan gradueel gevolgd worden, zodat men uiteindelijk alleen nog maar Gods wil doet. Zover ben ik nog niet, maar dat is wel de bedoeling van Jezus volgens mij. Gods wil doen is door God bewogen worden en niet langer door mijzelf.
Jij gelooft dat een almachtige en volmaakte God iets van ons wil, zelfs dat je de vrije wil inlevert en je uniekheid verloochent, en dat dit de enige manier is om tot God te komen.

Het maakt voor de God waar ik in geloof niets uit wat je met de vrije wil doet, wat je gelooft of niet gelooft.
Alle wegen, ook de kromme, worden rechtgemaakt en je bent/komt altijd Thuis.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Tufkah
Berichten: 1311
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: 24 nov 2023, 13:24
De menselijke ziel is een individuatie van God. De ziel is alwetend, alomtegenwoordig, alles omvattend en alziend. De ziel hoeft zich niet te laten verleiden, dat doet eventueel de Mind (geest) die blanco aan het leven begint.
Ook over de ziel zijn we het volstrekt oneens. De ziel is juist onwetend, niets omvattend en (geestelijk) blind. De ziel heeft de kans om in dit mensenleven 'zuiver' te worden door de bezoedelingen van de zonde op te geven. Dan pas wordt de ziel wetend (van zichzelf) en geestelijk ziende. Een ziel die bezoedeld is met de zonde, daar kan God niks mee.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Tufkah
Berichten: 1311
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: 24 nov 2023, 13:32
Jij gelooft dat een almachtige en volmaakte God iets van ons wil, zelfs dat je de vrije wil inlevert en je uniekheid verloochent, en dat dit de enige manier is om tot God te komen.

Het maakt voor de God waar ik in geloof niets uit wat je met de vrije wil doet, wat je gelooft of niet gelooft.
Alle wegen, ook de kromme, worden rechtgemaakt en je bent/komt altijd Thuis.
Sub 1. Ja. We dienen onszelf te verloochenen en dit is de enige manier om tot God te komen.

Sub 2. De meeste mensen komen niet Thuis. Zo heeft Jezus het al voorzegd. Zonder zelfverloochening ook geen Thuis komen bij de Vader.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10145
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 24 nov 2023, 13:33 Een ziel die bezoedeld is met de zonde, daar kan God niks mee.
Zoals eerder uitgelegd bestaat er voor God geen zonde. Zo bestaat er ook geen gebod voor God. Voor God bestaat er geen "goed" en "fout", geen "juist" en "verkeerd".

Gods liefde is onbegrensd, onvoorwaardelijk en om niet. Geen voorwaarden, geen regels of geboden. Geen oordeel.

Voor God is er de vrije wil.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20676
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door peda »

Tufkah schreef: 24 nov 2023, 13:35
Messenger schreef: 24 nov 2023, 13:32
Jij gelooft dat een almachtige en volmaakte God iets van ons wil, zelfs dat je de vrije wil inlevert en je uniekheid verloochent, en dat dit de enige manier is om tot God te komen.

Het maakt voor de God waar ik in geloof niets uit wat je met de vrije wil doet, wat je gelooft of niet gelooft.
Alle wegen, ook de kromme, worden rechtgemaakt en je bent/komt altijd Thuis.
Sub 1. Ja. We dienen onszelf te verloochenen en dit is de enige manier om tot God te komen.

Sub 2. De meeste mensen komen niet Thuis. Zo heeft Jezus het al voorzegd. Zonder zelfverloochening ook geen Thuis komen bij de Vader.
Weer een verschil met de visie van Messenger. Bij Messenger komt iedereen na de biologische dood onmiddellijk Thuis, de rode loper ligt voor iedereen uitgespreid. Geen moeilijke weg wandeling, ogen definitief sluiten en klaar is kees.
Geen beoordeling door God, geen Karma-wet met kosmisch-verplichte -reïncarnatie, geen moeilijke toestanden, geen afzien van geneugten, alles heel simpel, een kind ( inderdaad ) kan de was doen.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10145
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

peda schreef: 24 nov 2023, 13:40
Tufkah schreef: 24 nov 2023, 13:35

Sub 1. Ja. We dienen onszelf te verloochenen en dit is de enige manier om tot God te komen.

Sub 2. De meeste mensen komen niet Thuis. Zo heeft Jezus het al voorzegd. Zonder zelfverloochening ook geen Thuis komen bij de Vader.
Weer een verschil met de visie van Messenger. Bij Messenger komt iedereen na de biologische dood onmiddellijk Thuis, de rode loper ligt voor iedereen uitgespreid. Geen moeilijke weg wandeling, ogen definitief sluiten en klaar is kees.
Geen beoordeling door God, geen Karma-wet met kosmisch-verplichte -reïncarnatie, geen moeilijke toestanden, geen afzien van geneugten, alles heel simpel, een kind ( inderdaad ) kan de was doen.
Het zal schelen op het sterfbed als mensen niet moeilijk denken over een moeilijke God.
Op het moment dat dit duidelijk is voor iedereen, zal men niet kiezen voor een lijdensweg maar deze voorkomen/bekorten om zonder angst over te gaan. Volgens mij kan het niet mooier.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Pyro_123
Berichten: 792
Lid geworden op: 12 jul 2023, 16:27
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Pyro_123 »

@Messenger: ik had nog een vraag gesteld om 11:14
viewtopic.php?p=444766#p444766

Je bent natuurlijk niet verplicht antwoord te geven, maar misschien had je deze gemist.
Gebruikersavatar
Pyro_123
Berichten: 792
Lid geworden op: 12 jul 2023, 16:27
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Pyro_123 »

peda schreef: 24 nov 2023, 13:40 Bij Messenger komt iedereen na de biologische dood onmiddellijk Thuis, de rode loper ligt voor iedereen uitgespreid.
Sterker nog, je blijkt ook nog zelf de Heer de Huizes te zijn :flower1:
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10145
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Pyro_123 schreef: 24 nov 2023, 13:47 @Messenger: ik had nog een vraag gesteld om 11:14
viewtopic.php?p=444766#p444766

Je bent natuurlijk niet verplicht antwoord te geven, maar misschien had je deze gemist.
Volgens mij heb ik hier : viewtopic.php?p=444771#p444771 geantwoord.
Of ik heb de vraag niet goed begrepen?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10145
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Pyro_123 schreef: 24 nov 2023, 13:48
peda schreef: 24 nov 2023, 13:40 Bij Messenger komt iedereen na de biologische dood onmiddellijk Thuis, de rode loper ligt voor iedereen uitgespreid.
Sterker nog, je blijkt ook nog zelf de Heer de Huizes te zijn :flower1:
Of the Lady of the House... :lol:
https://thepartydj.files.wordpress.com/ ... .jpg?w=465
Laatst gewijzigd door Messenger op 24 nov 2023, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20676
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door peda »

Pyro_123 schreef: 24 nov 2023, 13:48
peda schreef: 24 nov 2023, 13:40 Bij Messenger komt iedereen na de biologische dood onmiddellijk Thuis, de rode loper ligt voor iedereen uitgespreid.
Sterker nog, je blijkt ook nog zelf de Heer de Huizes te zijn :flower1:
Als ik zou weten wat het Huis is of wat Thuis-Komen zou kunnen betekenen, dan zou ik het volgaarne delen.
Nu weet ik slechts dat er een enorme liniaal aan opvattingen is.
De ene heeft het over leven op een Nieuwe Aarde, de ander ziet de Hemel ( wat daaronder ook te verstaan ) in het verschiet, weer een ander gaat volledig op in God en verliest de eigen zelfstandigheid, of er wordt gedacht aan een symbiose met God met behoud van de eigen bewuste individualiteit.
Kortom in de metafysica zijn er vele invullingen van THUIS/ HUIS etc.
De naturalist heeft het simpel , biologisch de ogen definitief sluiten en vervolgens FINITO, ook een liniaal positie. :lol:
Gebruikersavatar
Pyro_123
Berichten: 792
Lid geworden op: 12 jul 2023, 16:27
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Pyro_123 »

Messenger schreef: 24 nov 2023, 13:50
Pyro_123 schreef: 24 nov 2023, 13:47 @Messenger: ik had nog een vraag gesteld om 11:14
viewtopic.php?p=444766#p444766

Je bent natuurlijk niet verplicht antwoord te geven, maar misschien had je deze gemist.
Volgens mij heb ik hier : viewtopic.php?p=444771#p444771 geantwoord.
Of ik heb de vraag niet goed begrepen?
Ok, dus ik had hem zelf gemist :mrgreen:
Wel een mooi antwoord trouwens, net zo kleurrijk als de vlag van je avatar.
Gebruikersavatar
Pyro_123
Berichten: 792
Lid geworden op: 12 jul 2023, 16:27
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Pyro_123 »

peda schreef: 24 nov 2023, 13:55
Pyro_123 schreef: 24 nov 2023, 13:48
Sterker nog, je blijkt ook nog zelf de Heer de Huizes te zijn :flower1:
Als ik zou weten wat het Huis is of wat Thuis-Komen zou kunnen betekenen, dan zou ik het volgaarne delen.
Nu weet ik slechts dat er een enorme liniaal aan opvattingen is.
De ene heeft het over leven op een Nieuwe Aarde, de ander ziet de Hemel ( wat daaronder ook te verstaan ) in het verschiet, weer een ander gaat volledig op in God en verliest de eigen zelfstandigheid, of er wordt gedacht aan een symbiose met God met behoud van de eigen bewuste individualiteit.
Kortom in de metafysica zijn er vele invullingen van THUIS/ HUIS etc.
De naturalist heeft het simpel , biologisch de ogen definitief sluiten en vervolgens FINITO, ook een liniaal positie. :lol:
Past dit ook op je lineaal? :ugeek:
Messenger: "Alle ervaring vindt gelijktijdig plaats, je moet het niet in lineaire tijd zien.
Sequentieel én simultaan. Opeenvolgend in een mozaïek dat in het NU wordt gemaakt."
peda
Berichten: 20676
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door peda »

Pyro_123 schreef: 24 nov 2023, 14:01
peda schreef: 24 nov 2023, 13:55

Als ik zou weten wat het Huis is of wat Thuis-Komen zou kunnen betekenen, dan zou ik het volgaarne delen.
Nu weet ik slechts dat er een enorme liniaal aan opvattingen is.
De ene heeft het over leven op een Nieuwe Aarde, de ander ziet de Hemel ( wat daaronder ook te verstaan ) in het verschiet, weer een ander gaat volledig op in God en verliest de eigen zelfstandigheid, of er wordt gedacht aan een symbiose met God met behoud van de eigen bewuste individualiteit.
Kortom in de metafysica zijn er vele invullingen van THUIS/ HUIS etc.
De naturalist heeft het simpel , biologisch de ogen definitief sluiten en vervolgens FINITO, ook een liniaal positie. :lol:
Past dit ook op je lineaal? :ugeek:
Messenger: "Alle ervaring vindt gelijktijdig plaats, je moet het niet in lineaire tijd zien.
Sequentieel én simultaan. Opeenvolgend in een mozaïek dat in het NU wordt gemaakt."
Wel degelijk, ook al is het uit logica overwegingen niet te begrijpen.
In de christelijke theologie kom je de gedachte ook tegen.
Vanuit het "" denkraam "" van God ( Transcendentie ) vallen verleden, heden en toekomst, quasi op "" hetzelfde moment "" tezamen.
Delen van de metafysica wereld nemen afscheid van de logisch functionerende wereld. Of zulks goede of slechte metafysica is, is aan de individuele beschouwer. De ene kan er totaal niets mee, de ander juicht. Ik persoonlijk kan er niets mee, maar ik bepaal niet de Transcendente spelregels.
Gebruikersavatar
Pyro_123
Berichten: 792
Lid geworden op: 12 jul 2023, 16:27
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Pyro_123 »

peda schreef: 24 nov 2023, 14:17
Pyro_123 schreef: 24 nov 2023, 14:01 Past dit ook op je lineaal? :ugeek:
Messenger: "Alle ervaring vindt gelijktijdig plaats, je moet het niet in lineaire tijd zien.
Sequentieel én simultaan. Opeenvolgend in een mozaïek dat in het NU wordt gemaakt."
Wel degelijk, ook al is het uit logica overwegingen niet te begrijpen.
In de christelijke theologie kom je de gedachte ook tegen.
Vanuit het "" denkraam "" van God ( Transcendentie ) vallen verleden, heden en toekomst, quasi op "" hetzelfde moment "" tezamen.
Delen van de metafysica wereld nemen afscheid van de logisch functionerende wereld. Of zulks goede of slechte metafysica is, is aan de individuele beschouwer. De ene kan er totaal niets mee, de ander juicht. Ik persoonlijk kan er niets mee, maar ik bepaal niet de Transcendente spelregels.
Ok, inderdaad heb je minimaal een multidimensionale lineaal nodig om dit soort dingen te kunnen plaatsen.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10145
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Pyro_123 schreef: 24 nov 2023, 14:00 Wel een mooi antwoord trouwens, net zo kleurrijk als de vlag van je avatar.
Dank je! :flower1:
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Tufkah
Berichten: 1311
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 24 nov 2023, 13:40

Weer een verschil met de visie van Messenger. Bij Messenger komt iedereen na de biologische dood onmiddellijk Thuis, de rode loper ligt voor iedereen uitgespreid. Geen moeilijke weg wandeling, ogen definitief sluiten en klaar is kees.
Geen beoordeling door God, geen Karma-wet met kosmisch-verplichte -reïncarnatie, geen moeilijke toestanden, geen afzien van geneugten, alles heel simpel, een kind ( inderdaad ) kan de was doen.
Karma wil niets anders zeggen dan causaliteit. In onze fysieke , uiterlijke wereld is alles causaal bepaald. De mens incluis. Iemand kan zeggen of geloven dat causaliteit niet bestaat , maar dat is als zeggen dat zwaartekracht niet bestaat. De zwaartekracht trekt zich niets aan van iemand met zo'n mening.

Jezus volgen is mede jezelf onttrekken aan causaliteit. Daarom wordt de dood ook overwonnen, het gevolg van de zonde is de dood. Dat is causaal bepaald.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Tufkah
Berichten: 1311
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 24 nov 2023, 14:17
Wel degelijk, ook al is het uit logica overwegingen niet te begrijpen.
In de christelijke theologie kom je de gedachte ook tegen.
Vanuit het "" denkraam "" van God ( Transcendentie ) vallen verleden, heden en toekomst, quasi op "" hetzelfde moment "" tezamen.
Delen van de metafysica wereld nemen afscheid van de logisch functionerende wereld. Of zulks goede of slechte metafysica is, is aan de individuele beschouwer. De ene kan er totaal niets mee, de ander juicht. Ik persoonlijk kan er niets mee, maar ik bepaal niet de Transcendente spelregels.
Dat ligt toch een ietsje genuanceerder. Verleden, heden en toekomst vallen nooit op hetzelfde moment samen. Verleden , heden en toekomst is onderdeel van de Schepping. Tijd en ruimte bestaan niet los van elkaar zoals we weten. Tijd schrijdt steeds maar door, dat wat we eeuwigheid noemen staat geheel buiten de tijd en tegenover de tijd (en ruimte en de objecten in die ruimte)
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.