Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door HJW »

Leon schreef: 20 jul 2023, 12:38
Ik snap deze zinnen niet. Bedoel je dat Jezus na Getsemane naar huis had moeten gaan?
Ik bedoel dat wij het lijden niet moeten accepteren als behorend bij het leven.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1830
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Yours »

HJW schreef: 20 jul 2023, 12:53
Leon schreef: 20 jul 2023, 12:38
Ik snap deze zinnen niet. Bedoel je dat Jezus na Getsemane naar huis had moeten gaan?
Ik bedoel dat wij het lijden niet moeten accepteren als behorend bij het leven.
Het lijden is inherent aan het leven dat wij in ons stoffelijk lichaam leiden. Als zodanig kun je het niet anders dan accepteren.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Snelheid »

Je hebt schijnbaar mensen die lijden en het kwaad lekker vinden dan zijn ze ver van huis en goed van het pad af ; wat de bedoeling is om als mensen te leven is niet in het kwaad en lijden in tegendeel.
Gelukkig zijn er mensen die het kwaad en lijden niet accepteren maar het verzachten en bestrijden en het lijden proberen weg te nemen.

Hoe men het wenden of keren lijden en kwaad zijn een verschrikking gevolg van de zondeval .........................lijden en het kwaad heeft geen enkele zin het moet te vuur en te zwaard bestreden worden zijn zonder ophouden.
VERITAS VOS LIBERABIT.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door HJW »

Yours schreef: 20 jul 2023, 12:58
Het lijden is inherent aan het leven dat wij in ons stoffelijk lichaam leiden. Als zodanig kun je het niet anders dan accepteren.
Vanuit jouw visie snap ik dat. Zo bestaan er meerdere visies. Jouw visie houdt wel het lijden in stand.
Zolang veel mensen denken dat het lijden erbij hoort, zal het blijven: u geschiedde naar uw geloof.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1830
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Yours »

HJW schreef: 20 jul 2023, 13:50
Yours schreef: 20 jul 2023, 12:58
Het lijden is inherent aan het leven dat wij in ons stoffelijk lichaam leiden. Als zodanig kun je het niet anders dan accepteren.
Vanuit jouw visie snap ik dat. Zo bestaan er meerdere visies. Jouw visie houdt wel het lijden in stand.
Zolang veel mensen denken dat het lijden erbij hoort, zal het blijven: u geschiedde naar uw geloof.
Ik constateer dat er geestelijk/lichamelijk lijden bestaat in de vorm van ziekte, ouderdom en/of veroorzaakt door het kwaad. De lijdende mens zien, verafschuw ik: reden waarom ik vroeger in de zorg heb gewerkt. En nòg probeer ik op mijn manier mensen te steunen die in wat voor opzicht dan ook lijden. Het is dus geen ‘geloof’ maar een waarneming/constatering, waarbinnen je kunt proberen om het lijden van die ander te verlichten.

Dat was voor mij dan weer de weg die leidde tot zelfrealisatie waardoor ik na dìt leven niet meer in een stoffelijk lichaam hoef te reïncarneren. En dus ook geen (stoffelijk) lijden meer hoef te ondervinden omdat mijn kringloop op aarde na dit leven voorbij is.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door HJW »

Yours schreef: 20 jul 2023, 14:27
Ik constateer dat er geestelijk/lichamelijk lijden bestaat in de vorm van ziekte, ouderdom en/of veroorzaakt door het kwaad. De lijdende mens zien, verafschuw ik: reden waarom ik vroeger in de zorg heb gewerkt. En nòg probeer ik op mijn manier mensen te steunen die in wat voor opzicht dan ook lijden. Het is dus geen ‘geloof’ maar een waarneming/constatering, waarbinnen je kunt proberen om het lijden van die ander te verlichten.

Dat was voor mij dan weer de weg die leidde tot zelfrealisatie waardoor ik na dìt leven niet meer in een stoffelijk lichaam hoef te reïncarneren. En dus ook geen (stoffelijk) lijden meer hoef te ondervinden omdat mijn kringloop op aarde na dit leven voorbij is.
Jij gaf aan dat het lijden inherent is aan het stoffelijke leven. Dat denk ik niet. Ik denk dat het onderdeel is van een bewustzijnsniveau en aan een bepaalde manier van denken/geloven.
De oplossing zit dan in het veranderen van bewustzijnsniveau/denken. Dat kan ook in het stoffelijke lichaam.
Jij neemt de weg van zelfrealisatie. ik noem het vaak Huiswaarts keren.
Lijden is geen onderdeel van onze ware aard, van onze essentie.

Mensen steunen in het lijden is uitermate belangrijk, beseffende dat het symptoombestrijding is en niet de oplossing van het probleem.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1830
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Yours »

HJW schreef: 20 jul 2023, 15:17
Yours schreef: 20 jul 2023, 14:27
Ik constateer dat er geestelijk/lichamelijk lijden bestaat in de vorm van ziekte, ouderdom en/of veroorzaakt door het kwaad. De lijdende mens zien, verafschuw ik: reden waarom ik vroeger in de zorg heb gewerkt. En nòg probeer ik op mijn manier mensen te steunen die in wat voor opzicht dan ook lijden. Het is dus geen ‘geloof’ maar een waarneming/constatering, waarbinnen je kunt proberen om het lijden van die ander te verlichten.

Dat was voor mij dan weer de weg die leidde tot zelfrealisatie waardoor ik na dìt leven niet meer in een stoffelijk lichaam hoef te reïncarneren. En dus ook geen (stoffelijk) lijden meer hoef te ondervinden omdat mijn kringloop op aarde na dit leven voorbij is.
Jij gaf aan dat het lijden inherent is aan het stoffelijke leven. Dat denk ik niet. Ik denk dat het onderdeel is van een bewustzijnsniveau en aan een bepaalde manier van denken/geloven.
De oplossing zit dan in het veranderen van bewustzijnsniveau/denken. Dat kan ook in het stoffelijke lichaam.
Jij neemt de weg van zelfrealisatie. ik noem het vaak Huiswaarts keren.
Lijden is geen onderdeel van onze ware aard, van onze essentie.
Binnen onze essentie is er inderdaad geen lijden. Maar zelfs Jezus Christus moest een geestelijke en fysieke lijdensweg afleggen alvorens tot de essentie (het Huis van de Vader) terug te kunnen keren (als ik Jezus erbij mag halen).
Weet jij voor jezelf trouwens waarom jij de essentie verlaten hebt en niet meer in je/het Huis woont?
Mensen steunen in het lijden is uitermate belangrijk, beseffende dat het symptoombestrijding is en niet de oplossing van het probleem.
Zeker is dat zo.
Het was de weg die ik te gaan had om op deze manier te vergeestelijken en als zodanig door de nauwe poort te kunnen gaan naar de zelfrealisatie. En daardoor terug bij de essentie/de Bron/het Huis van de Vader/Moeder te kunnen komen.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Leon »

HJW schreef: 20 jul 2023, 12:53
Leon schreef: 20 jul 2023, 12:38
Ik snap deze zinnen niet. Bedoel je dat Jezus na Getsemane naar huis had moeten gaan?
Ik bedoel dat wij het lijden niet moeten accepteren als behorend bij het leven.
Wat versta je onder leven?

Ik weet dat als ik niet weet wat pijn is, ik ook niet kan genieten van de afwezigheid van pijn. Leven is weten wat pijn is.
[uit principe ben ik voor principes]
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door HJW »

Yours schreef: 20 jul 2023, 15:41 Binnen onze essentie is er inderdaad geen lijden. Maar zelfs Jezus Christus moest een geestelijke en fysieke lijdensweg afleggen alvorens tot de essentie (het Huis van de Vader) terug te kunnen keren (als ik Jezus erbij mag halen).
Jezus heeft geleden, maar of dat ook moest is de vraag. Dat is meer een geloofskwestie. Voor zijn lijden geldt wat mij betreft hetzelfde als voor al het andere lijden: niet nodig en onnatuurlijk.
Weet jij voor jezelf trouwens waarom jij de essentie verlaten hebt en niet meer in je/het Huis woont?
Nee.
Het was de weg die ik te gaan had om op deze manier te vergeestelijken en als zodanig door de nauwe poort te kunnen gaan naar de zelfrealisatie. En daardoor terug bij de essentie/de Bron/het Huis van de Vader/Moeder te kunnen komen.
Mooi dat jij op die manier je weg gevonden hebt en gegaan bent.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door HJW »

Leon schreef: 20 jul 2023, 16:44 Wat versta je onder leven?

Ik weet dat als ik niet weet wat pijn is, ik ook niet kan genieten van de afwezigheid van pijn. Leven is weten wat pijn is.
In dit geval versta ik onder leven: hier op deze aarde.

Het tweede is een geloofszaak.
Weet jij wat het is om je benen te gebruiken als je niet in een rolstoel hebt gezeten ? Lijkt mij toch niet. Je leert je functies van je benen kennen door ze te gebruiken, te verkennen, uit te proberen. Kortom: je hebt de rolstoel niet nodig voor je benen.
Zo heb je ook geen haat nodig om te weten wat liefde is. Liefde heef alle intrinsieke waarden in zich om zelfstandig gekend te worden, zonder de afwezigheid van liefde ervaren te hebben.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Leon »

HJW schreef: 20 jul 2023, 19:03
Leon schreef: 20 jul 2023, 16:44 Wat versta je onder leven?

Ik weet dat als ik niet weet wat pijn is, ik ook niet kan genieten van de afwezigheid van pijn. Leven is weten wat pijn is.
In dit geval versta ik onder leven: hier op deze aarde.

Het tweede is een geloofszaak.
Weet jij wat het is om je benen te gebruiken als je niet in een rolstoel hebt gezeten ? Lijkt mij toch niet. Je leert je functies van je benen kennen door ze te gebruiken, te verkennen, uit te proberen. Kortom: je hebt de rolstoel niet nodig voor je benen.
Zo heb je ook geen haat nodig om te weten wat liefde is. Liefde heef alle intrinsieke waarden in zich om zelfstandig gekend te worden, zonder de afwezigheid van liefde ervaren te hebben.
Dat is een sterk punt. Mijn kinderen wisten ook welke schoenen het beste waren zonder er verschillende geprobeerd te hebben.
[uit principe ben ik voor principes]
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door HJW »

Leon schreef: 20 jul 2023, 19:18 Dat is een sterk punt. Mijn kinderen wisten ook welke schoenen het beste waren zonder er verschillende geprobeerd te hebben.
👌👌
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Snelheid »

HJW schreef: 20 jul 2023, 20:26
Leon schreef: 20 jul 2023, 19:18 Dat is een sterk punt. Mijn kinderen wisten ook welke schoenen het beste waren zonder er verschillende geprobeerd te hebben.
👌👌
Evere en koos wisten precies welke lakschoenen ze wilden als ze naar de thee bijeenkomst gingen bij Tante Coba.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Freerk
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 sep 2022, 00:47
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Freerk »

HJW schreef: 20 jul 2023, 19:03
In dit geval versta ik onder leven: hier op deze aarde.

Leven is niet meer dan "zijn".
Of dat aards of onaards is maakt volgens mij niet zoveel uit: je bent óf je bent niet.
En dat het lijden er is kun je niet omheen. De oorsprong van het lijden zullen we tot het diepste nooit ontdekken.
Religieuze stromingen geven er een oorsprong aan maar we zullen nooit ten diepste weten of dat klopt.

Herman Finkers benoemde de dood ooit als de enige metgezel in je leven.
Dat is met het lijden denk ik net zo: je wordt geboren en het lijden is begonnen. Lang niet iedereen "lijdt" aan de aanwezigheid van het lijden, enkelen lijden echter sterk aan die aanwezigheid en ervaren ook de ongemakken van het lijden.
Het zijn namelijk (m.i.) niet de ongemakken van het leven (het leven is namelijk niet ongemakkelijk...) maar de ongemakken van het lijden.
Want: als je geen lekke band hebt is je fiets een prima vervoersmiddel. Pas als het ongemak van de lekke band optreedt is er een probleem. De fiets is dan nog steeds een prima fiets (het leven) maar de lekke band maakt de fiets minder aantrekkelijk :)
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door HJW »

Snelheid schreef: 20 jul 2023, 23:35
HJW schreef: 20 jul 2023, 20:26

👌👌
Evere en koos wisten precies welke lakschoenen ze wilden als ze naar de thee bijeenkomst gingen bij Tante Coba.
Dank voor deze zeer zinvolle bijdrage
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Leon »

Snelheid schreef: 20 jul 2023, 23:35
HJW schreef: 20 jul 2023, 20:26

👌👌
Evere en koos wisten precies welke lakschoenen ze wilden als ze naar de thee bijeenkomst gingen bij Tante Coba.
Het is van alle tijden.
[uit principe ben ik voor principes]
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door peda »

Natuurkrachten volgen blindelings de natuurwetten zonder onderscheid des persoons. Schade en leed dat door de natuur wordt veroorzaakt, is m.i. volstrekt doelloos en heeft geen enkel doel.
Dan is er het kwaad, gepaard gaande met leed en pijn dat ontstaat door het handelen van mensen onderling, zowel individueel als collectief.
Hier ligt meestal wel een bedoeling aan ten grondslag, dat weer de reden is voor de oproep tot alternatief correctief handelen, waarbij de gouden regel cq de mensenrechten in de schijnwerper worden geplaatst. De oorzaken zijn bekend beginnende met menselijk individueel en collectief egoïsme, of de behoefte om anderen bewust lichamelijk of geestelijk kwaad te doen. De oproep tot verandering is eveneens breed waarbij veelal het uitgangspunt is dat de innerlijke mens wel goed is maar door de verduistering/ verwijdering hier op aarde deze innerlijke goedheid niet meer volgt. Of de mens is door de zondeval niet meer in staat om goed te doen, er zijn vele verklarende redenen om de door mensen veroorzaakte ellende te verklaren. Of het op aarde ooit wel goed komt met het door mensen veroorzaakte kwaad en leed, de antwoorden vallen uiteraard weer onderling anders uit. Zelf ben ik geen helderziende, dat is wel het probleem bij het doen van uitspraken over datgene dat nog komen moet.
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Snelheid »

Leon schreef: 21 jul 2023, 09:59
Snelheid schreef: 20 jul 2023, 23:35

Evere en koos wisten precies welke lakschoenen ze wilden als ze naar de thee bijeenkomst gingen bij Tante Coba.
Het is van alle tijden.
Je weet het he je kwam vroeger onder de 14 niet zonder lakschoenen binnen op een thee bijeenkomst en het is nog zo;inderdaad het is van alle tijden,de tijden waar we ook het kwaad moeten bestrijden.
VERITAS VOS LIBERABIT.