Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Peter79 »

Mullog schreef: 03 jul 2023, 20:33 Nu rek jij het begrip lijden wel erg ver op. Want is een voor wolven vluchtend hert dan aan het lijden of vertoond het gewoon in vrijheid normaal gedrag? Verder ben ik van mening dat er een bepaalde vorm van bewustzijn moet zijn voor lijden. Mensapen hem meer aanleg voor lijden dan kikkers, om een voorbeeld te geven.
Het laatste is ook wat er rond dierenleed gangbaar is. Normaal gedrag is dat je bij een hert verhoogde stress kan meten als deze een wolf ruikt of ziet. Als de impuls weg is, zakt het stressniveau naar een normaal niveau. Bij een dier dat lijdt blijft het stressniveau hoog. Een kip of varken in de intensieve veehouderij lijdt waarschijnlijk vanwege te weinig ruimte en andere ontbrekende factoren. Een scharrelkip heeft het in elk geval beter.
Mullog schreef: Maar het heelal is volgens mij helemaal niet leeg. Dat beeld wordt geschetst als men het over de structuur van het heelal heeft, over filamenten van sterrenstelsels met daartussen holtes. Er wordt dan gesuggereerd dat die holtes leeg zijn maar die zitten bomvol met straling want we zien de sterrenstelsels aan de overkant van de holtes. Verder is er nog spul waarvan we niet weten wat het is zoals donkere materie en donkere energie die zich kenbaar maakt in het gedrag wat we wel kunnen zien en wordt het vacuüm geteisterd door virtuele deeltjes die te pas en te onpas verschijnen en verdwijnen. En volgens mij is dat wat jij bedoelt met abstraheren in het oneindige. Wat dan wel weer de manier is om er iets van te proberen te begrijpen omdat je anders door de informatiebomen het informatiebos niet meer ziet.
Om het te begrijpen schiften we de informatie. Zelf ben ik wel benieuwd of donkere energie en materie werkelijkheidswaarde hebben of dat ze een artefact zijn van het abstraheren.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Mullog »

Peter79 schreef: 04 jul 2023, 12:49
Mullog schreef: 03 jul 2023, 20:33 Nu rek jij het begrip lijden wel erg ver op. Want is een voor wolven vluchtend hert dan aan het lijden of vertoond het gewoon in vrijheid normaal gedrag? Verder ben ik van mening dat er een bepaalde vorm van bewustzijn moet zijn voor lijden. Mensapen hem meer aanleg voor lijden dan kikkers, om een voorbeeld te geven.
Het laatste is ook wat er rond dierenleed gangbaar is. Normaal gedrag is dat je bij een hert verhoogde stress kan meten als deze een wolf ruikt of ziet. Als de impuls weg is, zakt het stressniveau naar een normaal niveau. Bij een dier dat lijdt blijft het stressniveau hoog. Een kip of varken in de intensieve veehouderij lijdt waarschijnlijk vanwege te weinig ruimte en andere ontbrekende factoren. Een scharrelkip heeft het in elk geval beter.
Maar een scharrelkip heeft het nog niet goed. Het is maar de vraag of een kip het ooit goed heeft.
Peter79 schreef: 04 jul 2023, 12:49
Mullog schreef: 03 jul 2023, 20:33 Maar het heelal is volgens mij helemaal niet leeg. Dat beeld wordt geschetst als men het over de structuur van het heelal heeft, over filamenten van sterrenstelsels met daartussen holtes. Er wordt dan gesuggereerd dat die holtes leeg zijn maar die zitten bomvol met straling want we zien de sterrenstelsels aan de overkant van de holtes. Verder is er nog spul waarvan we niet weten wat het is zoals donkere materie en donkere energie die zich kenbaar maakt in het gedrag wat we wel kunnen zien en wordt het vacuüm geteisterd door virtuele deeltjes die te pas en te onpas verschijnen en verdwijnen. En volgens mij is dat wat jij bedoelt met abstraheren in het oneindige. Wat dan wel weer de manier is om er iets van te proberen te begrijpen omdat je anders door de informatiebomen het informatiebos niet meer ziet.
Om het te begrijpen schiften we de informatie. Zelf ben ik wel benieuwd of donkere energie en materie werkelijkheidswaarde hebben of dat ze een artefact zijn van het abstraheren.
Ze hebben werkelijkheidswaarde in de zin van dat er effecten worden waargenomen die niet verklaard kunnen worden met wat we nu kennen. Zoals de versnelde uitdijing van het heelal en versnelling wordt veroorzaakt door een kracht en dat noemen we voorlopig maar "donkere energie". Dus benoemen we iets wat we nog niet kennen als de oorzaken van die fenomenen. En in sterrenstelsels is de snelheid van de sterren zo hoog dat ze volgens wat we nu weten eigenlijk uit het sterrenstelsel zouden moeten ontsnappen. Blijkbaar is er meer massa aanwezig dan we kunnen zien en dat noemen we donkere materie (een andere optie is dat zwaartekracht anders werkt dan we denken maar dat schijnt een minder overtuigend alternatief te zijn).

Maar eigenlijk zijn we niet verder dan een oorzaak benoemen zonder te weten wat het is. Maar de fenomenen zijn concreet en volgens mij geen artefact van abstraheren.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Peter79 »

Mullog schreef: 04 jul 2023, 20:09
Peter79 schreef: 04 jul 2023, 12:49
Het laatste is ook wat er rond dierenleed gangbaar is. Normaal gedrag is dat je bij een hert verhoogde stress kan meten als deze een wolf ruikt of ziet. Als de impuls weg is, zakt het stressniveau naar een normaal niveau. Bij een dier dat lijdt blijft het stressniveau hoog. Een kip of varken in de intensieve veehouderij lijdt waarschijnlijk vanwege te weinig ruimte en andere ontbrekende factoren. Een scharrelkip heeft het in elk geval beter.
Maar een scharrelkip heeft het nog niet goed. Het is maar de vraag of een kip het ooit goed heeft.
Ik denk dat zodra je het kan hebben over gradaties, er sprake is van uitersten en dat er een tegenovergestelde van het lijden is (namelijk het andere uiterste). Bij mensen is een beetje spanning goed - het verbetert de prestaties en de beleving daarvan - terwijl teveel spanning negatief uitwerkt. Zolang er balans is, ben je gezond, raak je uit balans dan kan je ziek worden en bij chronisch uit balans kan je spreken van lijden.
Ze hebben werkelijkheidswaarde in de zin van dat er effecten worden waargenomen die niet verklaard kunnen worden met wat we nu kennen. Zoals de versnelde uitdijing van het heelal en versnelling wordt veroorzaakt door een kracht en dat noemen we voorlopig maar "donkere energie". Dus benoemen we iets wat we nog niet kennen als de oorzaken van die fenomenen. En in sterrenstelsels is de snelheid van de sterren zo hoog dat ze volgens wat we nu weten eigenlijk uit het sterrenstelsel zouden moeten ontsnappen. Blijkbaar is er meer massa aanwezig dan we kunnen zien en dat noemen we donkere materie (een andere optie is dat zwaartekracht anders werkt dan we denken maar dat schijnt een minder overtuigend alternatief te zijn).

Maar eigenlijk zijn we niet verder dan een oorzaak benoemen zonder te weten wat het is. Maar de fenomenen zijn concreet en volgens mij geen artefact van abstraheren.
Eens
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Mullog »

Peter79 schreef: 05 jul 2023, 14:10
Mullog schreef: 04 jul 2023, 20:09 Maar een scharrelkip heeft het nog niet goed. Het is maar de vraag of een kip het ooit goed heeft.
Ik denk dat zodra je het kan hebben over gradaties, er sprake is van uitersten en dat er een tegenovergestelde van het lijden is (namelijk het andere uiterste). Bij mensen is een beetje spanning goed - het verbetert de prestaties en de beleving daarvan - terwijl teveel spanning negatief uitwerkt. Zolang er balans is, ben je gezond, raak je uit balans dan kan je ziek worden en bij chronisch uit balans kan je spreken van lijden.
Als je de ladder van bewustzijn in het leven afloopt, met de mens aan de top, dan wordt er naarmate verder je naar beneden gaat steeds minder geleden. Bacillen lijden niet en virussen nog minder. Levenloze materie kun je niet op lijden betrappen.

Datgene wat jij benoemd zou ik feitelijk geen lijden willen noemen. Het is een vorm van gedrag wat, een manier om met situaties in het leven om te gaan. Als ik het over lijden heb in dit topic dan bedoel ik iemand die terminaal is en maanden zonder pijnstillers of comfort of perspectief (om eens een populair woord heden ten dagen te gebruiken ;) ) zijn lot moet ondergaan. In dat verband vind ik het lijden van Jezus als discutabel want het was kort en met perspectief vanwege uitzicht op een mooie positie in de hemel.
Vreugdevol
Berichten: 1290
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Vreugdevol »

Mullog schreef: 06 jul 2023, 07:31
Peter79 schreef: 05 jul 2023, 14:10
Ik denk dat zodra je het kan hebben over gradaties, er sprake is van uitersten en dat er een tegenovergestelde van het lijden is (namelijk het andere uiterste). Bij mensen is een beetje spanning goed - het verbetert de prestaties en de beleving daarvan - terwijl teveel spanning negatief uitwerkt. Zolang er balans is, ben je gezond, raak je uit balans dan kan je ziek worden en bij chronisch uit balans kan je spreken van lijden.
Als je de ladder van bewustzijn in het leven afloopt, met de mens aan de top, dan wordt er naarmate verder je naar beneden gaat steeds minder geleden. Bacillen lijden niet en virussen nog minder. Levenloze materie kun je niet op lijden betrappen.

Datgene wat jij benoemd zou ik feitelijk geen lijden willen noemen. Het is een vorm van gedrag wat, een manier om met situaties in het leven om te gaan. Als ik het over lijden heb in dit topic dan bedoel ik iemand die terminaal is en maanden zonder pijnstillers of comfort of perspectief (om eens een populair woord heden ten dagen te gebruiken ;) ) zijn lot moet ondergaan. In dat verband vind ik het lijden van Jezus als discutabel want het was kort en met perspectief vanwege uitzicht op een mooie positie in de hemel.
Je hebt dan ook werkelijk geen idee, van het lijden van Jezus.
Er is geen enkel schepsel op deze aardbol die meer geleden heeft dan hij.

Zijn lijden en vernedering begon vanaf zijn geboorte, met het kruis als hoogtepunt.

Alleen al het feit dat hij zijn positie opgaf, om neer te dalen op aarde is al een ongekende vernedering.
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10110
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Messenger »

Vreugdevol schreef: 06 jul 2023, 07:40
Alleen al het feit dat hij zijn positie opgaf, om neer te dalen op aarde is al een ongekende vernedering.
Dit snap ik niet. Hoezo is het neerdalen op Aarde een ongekende vernedering?
Worden wij dan ook vernederd omdat we op Aarde leven?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Mullog »

Vreugdevol schreef: 06 jul 2023, 07:40
Mullog schreef: 06 jul 2023, 07:31
Als je de ladder van bewustzijn in het leven afloopt, met de mens aan de top, dan wordt er naarmate verder je naar beneden gaat steeds minder geleden. Bacillen lijden niet en virussen nog minder. Levenloze materie kun je niet op lijden betrappen.

Datgene wat jij benoemd zou ik feitelijk geen lijden willen noemen. Het is een vorm van gedrag wat, een manier om met situaties in het leven om te gaan. Als ik het over lijden heb in dit topic dan bedoel ik iemand die terminaal is en maanden zonder pijnstillers of comfort of perspectief (om eens een populair woord heden ten dagen te gebruiken ;) ) zijn lot moet ondergaan. In dat verband vind ik het lijden van Jezus als discutabel want het was kort en met perspectief vanwege uitzicht op een mooie positie in de hemel.
Je hebt dan ook werkelijk geen idee, van het lijden van Jezus.
Er is geen enkel schepsel op deze aardbol die meer geleden heeft dan hij.

Zijn lijden en vernedering begon vanaf zijn geboorte, met het kruis als hoogtepunt.

Alleen al het feit dat hij zijn positie opgaf, om neer te dalen op aarde is al een ongekende vernedering.
We weten vanaf zijn geboorte tot bijna zijn dood helemaal niks, nada, noppes over zijn leven. Alleen van de laatste twee of drie jaar weten we wat en de verhalen die in het NT zijn, met uitzondering van het einde, niet de verhalen over een man die lijdt

En hij gaf zijn positie niet af, hij vertrok met een baan garantie.

Ik vind dat je schromelijk overdrijft.
Vreugdevol
Berichten: 1290
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Vreugdevol »

Mullog schreef: 06 jul 2023, 12:23
Vreugdevol schreef: 06 jul 2023, 07:40

Je hebt dan ook werkelijk geen idee, van het lijden van Jezus.
Er is geen enkel schepsel op deze aardbol die meer geleden heeft dan hij.

Zijn lijden en vernedering begon vanaf zijn geboorte, met het kruis als hoogtepunt.

Alleen al het feit dat hij zijn positie opgaf, om neer te dalen op aarde is al een ongekende vernedering.
We weten vanaf zijn geboorte tot bijna zijn dood helemaal niks, nada, noppes over zijn leven. Alleen van de laatste twee of drie jaar weten we wat en de verhalen die in het NT zijn, met uitzondering van het einde, niet de verhalen over een man die lijdt

En hij gaf zijn positie niet af, hij vertrok met een baan garantie.

Ik vind dat je schromelijk overdrijft.
Zoals ik al aangaf, je hebt geen idee zijn vernedering en lijden zijn genoeg voor verzoening van de zonden van de gehele wereld.

Er is niet één schepsel die daar tegenop kan.

Daarnaast als jij zegt haast niets te weten over zijn leven, waarom dan de aaname dat ie niet geleden heeft?

Speciaal voor jou nog maar een keer.

Fillepenzen 2

Lofzang op Christus

Laat daarom die gezindheid in u zijn die ook in Christus Jezus was,
6Die, terwijl Hij in de gestalte van God was, het niet als roof beschouwd heeft aan God gelijk te zijn,
7Ps. 8:6maar Zichzelf ontledigd heeft door de gestalte van een slaaf aan te nemen en aan de mensen gelijk te worden.
8En in gedaante als een mens bevonden, heeft Hij Zichzelf vernederd en is gehoorzaam geworden, tot de dood, ja, tot de kruisdood.
9Daarom heeft God Hem ook bovenmate verhoogd en heeft Hem een Naam geschonken boven alle naam,
10opdat in de Naam van Jezus zich zou buigen elke knie van hen die in de hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn,
en elke tong zou belijden dat Jezus Christus de Heere is, tot heerlijkheid van God de Vader.
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Vreugdevol
Berichten: 1290
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Vreugdevol »

Messenger schreef: 06 jul 2023, 09:56
Vreugdevol schreef: 06 jul 2023, 07:40
Alleen al het feit dat hij zijn positie opgaf, om neer te dalen op aarde is al een ongekende vernedering.
Dit snap ik niet. Hoezo is het neerdalen op Aarde een ongekende vernedering?
Worden wij dan ook vernederd omdat we op Aarde leven?
Vergelijk het met een koning die plots slaven werk gaat doen, al komt de vergelijking veel tekort.

Wij zijn van ons zelf gezien al slaaf, hij kwam in zijn heiligheid om ons werk op te knappen.
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Mullog »

Vreugdevol schreef: 06 jul 2023, 14:18
Mullog schreef: 06 jul 2023, 12:23
We weten vanaf zijn geboorte tot bijna zijn dood helemaal niks, nada, noppes over zijn leven. Alleen van de laatste twee of drie jaar weten we wat en de verhalen die in het NT zijn, met uitzondering van het einde, niet de verhalen over een man die lijdt

En hij gaf zijn positie niet af, hij vertrok met een baan garantie.

Ik vind dat je schromelijk overdrijft.
Zoals ik al aangaf, je hebt geen idee zijn vernedering en lijden zijn genoeg voor verzoening van de zonden van de gehele wereld.

Er is niet één schepsel die daar tegenop kan.

Daarnaast als jij zegt haast niets te weten over zijn leven, waarom dan de aaname dat ie niet geleden heeft?

Speciaal voor jou nog maar een keer.

Fillepenzen 2

Lofzang op Christus

Laat daarom die gezindheid in u zijn die ook in Christus Jezus was,
6Die, terwijl Hij in de gestalte van God was, het niet als roof beschouwd heeft aan God gelijk te zijn,
7Ps. 8:6maar Zichzelf ontledigd heeft door de gestalte van een slaaf aan te nemen en aan de mensen gelijk te worden.
8En in gedaante als een mens bevonden, heeft Hij Zichzelf vernederd en is gehoorzaam geworden, tot de dood, ja, tot de kruisdood.
9Daarom heeft God Hem ook bovenmate verhoogd en heeft Hem een Naam geschonken boven alle naam,
10opdat in de Naam van Jezus zich zou buigen elke knie van hen die in de hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn,
en elke tong zou belijden dat Jezus Christus de Heere is, tot heerlijkheid van God de Vader.
Voor de goede orde. Hier staat dus dat Jezus geleden heeft met baan garantie in de hemel. En dat zijn lijden voor een deel bestaat uit zijn menswording. Persoonlijk lijd ik niet zoveel in mijn menszijn. En als ik het evangelie lees heeft Jezus ook niet zoveel geleden op zijn paar laatste dagen na.

Ik zie daarom niet zo goed waar je het lijden vandaan haalt in de zin dat een god vrijwillig een tijdje mens wordt.
Vreugdevol
Berichten: 1290
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Vreugdevol »

Mullog schreef: 06 jul 2023, 15:35
Vreugdevol schreef: 06 jul 2023, 14:18

Zoals ik al aangaf, je hebt geen idee zijn vernedering en lijden zijn genoeg voor verzoening van de zonden van de gehele wereld.

Er is niet één schepsel die daar tegenop kan.

Daarnaast als jij zegt haast niets te weten over zijn leven, waarom dan de aaname dat ie niet geleden heeft?

Speciaal voor jou nog maar een keer.

Fillepenzen 2

Lofzang op Christus

Laat daarom die gezindheid in u zijn die ook in Christus Jezus was,
6Die, terwijl Hij in de gestalte van God was, het niet als roof beschouwd heeft aan God gelijk te zijn,
7Ps. 8:6maar Zichzelf ontledigd heeft door de gestalte van een slaaf aan te nemen en aan de mensen gelijk te worden.
8En in gedaante als een mens bevonden, heeft Hij Zichzelf vernederd en is gehoorzaam geworden, tot de dood, ja, tot de kruisdood.
9Daarom heeft God Hem ook bovenmate verhoogd en heeft Hem een Naam geschonken boven alle naam,
10opdat in de Naam van Jezus zich zou buigen elke knie van hen die in de hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn,
en elke tong zou belijden dat Jezus Christus de Heere is, tot heerlijkheid van God de Vader.
Voor de goede orde. Hier staat dus dat Jezus geleden heeft met baan garantie in de hemel. En dat zijn lijden voor een deel bestaat uit zijn menswording. Persoonlijk lijd ik niet zoveel in mijn menszijn. En als ik het evangelie lees heeft Jezus ook niet zoveel geleden op zijn paar laatste dagen na.

Ik zie daarom niet zo goed waar je het lijden vandaan haalt in de zin dat een god vrijwillig een tijdje mens wordt.

Dan lees je niet goed, maar had ook niet anders van je verwacht.

Het is bewuste onwil.
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door callista »

En blablabla....leg het dan nog eens uit i.p.v. zo'n minderwaardige reactie.....spelend op de man...
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10110
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Messenger »

Het is eerder een soort promotie. ;)
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10110
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Messenger »

Vreugdevol schreef: 06 jul 2023, 14:28
Messenger schreef: 06 jul 2023, 09:56
Dit snap ik niet. Hoezo is het neerdalen op Aarde een ongekende vernedering?
Worden wij dan ook vernederd omdat we op Aarde leven?
Vergelijk het met een koning die plots slaven werk gaat doen, al komt de vergelijking veel tekort.

Wij zijn van ons zelf gezien al slaaf, hij kwam in zijn heiligheid om ons werk op te knappen.
Ik denk niet dat Jezus, zoals hij beschreven wordt, superioriteitsgevoelens had.
En wat versta je onder slavenwerk?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Mullog »

Vreugdevol schreef: 06 jul 2023, 16:15
Mullog schreef: 06 jul 2023, 15:35
Voor de goede orde. Hier staat dus dat Jezus geleden heeft met baan garantie in de hemel. En dat zijn lijden voor een deel bestaat uit zijn menswording. Persoonlijk lijd ik niet zoveel in mijn menszijn. En als ik het evangelie lees heeft Jezus ook niet zoveel geleden op zijn paar laatste dagen na.

Ik zie daarom niet zo goed waar je het lijden vandaan haalt in de zin dat een god vrijwillig een tijdje mens wordt.

Dan lees je niet goed, maar had ook niet anders van je verwacht.

Het is bewuste onwil.
Zoals jij bewust lijden leest waar het niet is?
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Leon »

het tegenovergestelde van lijden is genieten.

je zou kunnen zeggen dat voor lijden vaak haten is en voor genieten liefde.

maar je kunt ook milder zijn naar lijden, het accepteren als onderdeel van het leven en wat onverschillig blijven tegenover de liefde voor genieten
[uit principe ben ik voor principes]
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Snelheid »

Waarde @Leon nog maar een keer lijden en het kwaad zijn een totale verschrikking en het dient nergens toe.
VERITAS VOS LIBERABIT.
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door peda »

Er zijn dezulken die het kwetsen van anderen een hoge prioriteit geven in het eigen leven.
Weer anderen scheppen genoegen in het pijnigen van anderen, de wereld zit wat dit betreft wat de lustbevrediging betreft vreemd in elkaar.
De natuurwet kent geen doel in deze wereld, dus lijden als gevolg van de nare gevolgen van de werking van natuurwetten ( chaos ) is doelloos en neutraal.
De door de mens bewust toegepaste pijniging van anderen, heeft een persoonlijk subjectief doel, namelijk een kwalitatief laagstaand eigen bevredigingsdoel.
Wel een doel, maar een voor de meerderheid der mensen een zeer verwerpelijk doel.
Dan bestaat er ook nog de pijniging met als doel om het slachtoffer bekentenissen te ontlokken.
Sommigen ondergaan zelfs voor lustbevrediging als doel sterke pijn aan eigen lijf, een andere omgang met wat weer een ander lijden noemt.
Vreemde wereld, zeker weten.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1830
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Yours »

Ons lijden en het kwaad komen gewoon voort uit het feit dat we in een stoffelijk lichaam leven. Anderzijds is het mooie daarvan dat je o.a. met dat stoffelijke lichaam dode stof tot leven kunt (ver-)wekken waarbinnen zielen kunnen incarneren waardoor er ervaringen opgedaan kunnen worden. (Re-)ïncarnatie is de enige manier om (via het kennen van zowel goed als kwaad) tot daadwerkelijk bewustzijn te komen. Het stoffelijke leven en het daardoor ontstane bewustzijn doen ons op basis daarvan op een bepaald moment de hemel leren kennen.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Snelheid »

Yours schreef: 19 jul 2023, 17:40 Ons lijden en het kwaad komen gewoon voort uit het feit dat we in een stoffelijk lichaam leven. Anderzijds is het mooie daarvan dat je o.a. met dat stoffelijke lichaam dode stof tot leven kunt (ver-)wekken waarbinnen zielen kunnen incarneren waardoor er ervaringen opgedaan kunnen worden. (Re-)ïncarnatie is de enige manier om (via het kennen van zowel goed als kwaad) tot daadwerkelijk bewustzijn te komen. Het stoffelijke leven en het daardoor ontstane bewustzijn doen ons op basis daarvan op een bepaald moment de hemel leren kennen.
Als dat waar zou zijn zou er heel vee l minder kwaad zijn en wat zien we het tegendeel.Er is maar een Verlosser van het kwaad en dat is Jezus de Christus in Hem zijn wij vrij van kwaad en lijden op naar het heerlijk toekomend leven. :praying1: :praying1: :praying1:
VERITAS VOS LIBERABIT.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door HJW »

Leon schreef: 08 jul 2023, 21:42
maar je kunt ook milder zijn naar lijden, het accepteren als onderdeel van het leven en wat onverschillig blijven tegenover de liefde voor genieten
De verloren leed toen het allemaal minder ging. Hij accepteerde het niet als onderdeel van het leven, hij ging naar huis. Veel betere beslissing.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door HJW »

Snelheid schreef: 09 jul 2023, 12:02 Waarde @Leon nog maar een keer lijden en het kwaad zijn een totale verschrikking en het dient nergens toe.
We zijn het zowaar een keer eens. Lijden is onnatuurlijk, het voegt niets toe.
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Snelheid »

HJW schreef: 20 jul 2023, 08:38
Snelheid schreef: 09 jul 2023, 12:02 Waarde @Leon nog maar een keer lijden en het kwaad zijn een totale verschrikking en het dient nergens toe.
We zijn het zowaar een keer eens. Lijden is onnatuurlijk, het voegt niets toe.
Je hoeft het met mij niet eens te zijn,zit er niet op te wachten.
VERITAS VOS LIBERABIT.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door HJW »

Snelheid schreef: 20 jul 2023, 11:30
Je hoeft het met mij niet eens te zijn,zit er niet op te wachten.
Altijd positief…..die Snelheid. 👌👌
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Leon »

HJW schreef: 20 jul 2023, 08:36
Leon schreef: 08 jul 2023, 21:42
maar je kunt ook milder zijn naar lijden, het accepteren als onderdeel van het leven en wat onverschillig blijven tegenover de liefde voor genieten
De verloren leed toen het allemaal minder ging. Hij accepteerde het niet als onderdeel van het leven, hij ging naar huis. Veel betere beslissing.
Ik snap deze zinnen niet. Bedoel je dat Jezus na Getsemane naar huis had moeten gaan?
[uit principe ben ik voor principes]