Mijn bijbels kloppen niet...

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
snappie
Berichten: 439
Lid geworden op: 22 jul 2014, 00:23
Man/Vrouw: V

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door snappie »

Even tussendoor, ik ben nogal visueel ingesteld en dus vraag ik me af welk zondagschoolwerkje je bij dat verhaal kunt maken.
Dat lijkt me best lastig. David die met het hoofd van Goliath onder z'n arm naar Jeruzalem liep .... (beetje luguber, zeker voor onze kleintjes!)
Maar goed, het schijnt me toe dat het belangrijk is voor ''het geloof'' wie hem gedood heeft. Wat gebeurt er als je het fout hebt?
Of gaat het alleen over de 'betrouwbaarheid' van de Bijbel?

Mijn Bijbel(s) klopt trouwens ook niet want ik vind binnen elke vertaling ook genoeg tegenstrijdigheden.
Seven
Berichten: 337
Lid geworden op: 13 okt 2017, 11:24
Man/Vrouw: M

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door Seven »

Balthasar schreef: 14 sep 2022, 12:00 Zoals ik al heb gezegd, rammelt jouw onderzoek aan alle kanten. Je begint namelijk met de conclusie. Dat is niet eerlijk.
Onderaan deze post stel ik een lijstje op van onderwerpen en wie er het laatst inhoudelijk op in is gegaan.
Zou ik je nu eens iets vertellen. Maar met dit soort eigenwijzen mensen ga ik niet in discussie.
Goliath is gedood door David. Einde discussie.
En mocht jij daar anders over denken. Prima ik wens je er veel succes mee.
Gebruikersavatar
Dat_beloof_ik
Berichten: 1279
Lid geworden op: 17 mar 2022, 16:10
Man/Vrouw: M

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door Dat_beloof_ik »

Seven schreef: 14 sep 2022, 09:53
In de Joodse cultuur was de symboliek van de verhalen belangrijker dan de inhoud. Je kunt dus niet meer weten wat het originele verhaal was.
Dat is niet erg, als je dat maar in je achterhoofd haalt en dus niet met stelling komt als "Goliath is gedood door David. Dat weet iedereen." Nee, dat weet niet iedereen, dan denkt iedereen die de bijbel slechts oppervlakkig kent
Goed dat jij er dan bent toch? Gelukkig dat jij de Bijbel niet oppervlakkig kent. Ook al weer een misverstand. Het waren ook geen Joden maar Hebreeuwen waar het Woord aan was overgeleverd. Zoals Abraham, Isak, Jakob, Mozes, David, Salomon en noem ze allemaal maar op . Dat waren Hebreeuwen. Het was het Hebreeuwse volk dat uit Egypte trok. Abraham bv kwam uit Ur en dat lag in Mesopotamië.
De religie heet Jodendom, en de aanhangers Joden. Niet Hebreeuwendom en Hebreeuwen. In de Joodse cultuur was de symboliek... etc, zie boven.
Seven
Berichten: 337
Lid geworden op: 13 okt 2017, 11:24
Man/Vrouw: M

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door Seven »

Dat_beloof_ik schreef: 14 sep 2022, 15:49
Seven schreef: 14 sep 2022, 09:53

Goed dat jij er dan bent toch? Gelukkig dat jij de Bijbel niet oppervlakkig kent. Ook al weer een misverstand. Het waren ook geen Joden maar Hebreeuwen waar het Woord aan was overgeleverd. Zoals Abraham, Isak, Jakob, Mozes, David, Salomon en noem ze allemaal maar op . Dat waren Hebreeuwen. Het was het Hebreeuwse volk dat uit Egypte trok. Abraham bv kwam uit Ur en dat lag in Mesopotamië.
De religie heet Jodendom, en de aanhangers Joden. Niet Hebreeuwendom en Hebreeuwen. In de Joodse cultuur was de symboliek... etc, zie boven.
Je snapt totaal niet wat ik bedoel. De term Jood of Joods wordt in de Bijbel pas voor het eerst gebruikt in de boeken Daniel, Esther, Nehemia. In de tijd van Ezra. Dat was aan het eind van het Babylonische tijdperk en aan het begin van de Meden-Perzen. En dat was omstreeks 500 voor Christus. En niet daarvoor. En Jodendom komt maar 2 keer voor. Namelijk in het boek Galaten
Gebruikersavatar
Dat_beloof_ik
Berichten: 1279
Lid geworden op: 17 mar 2022, 16:10
Man/Vrouw: M

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door Dat_beloof_ik »

Seven schreef: 14 sep 2022, 16:46
Dat_beloof_ik schreef: 14 sep 2022, 15:49

De religie heet Jodendom, en de aanhangers Joden. Niet Hebreeuwendom en Hebreeuwen. In de Joodse cultuur was de symboliek... etc, zie boven.
Je snapt totaal niet wat ik bedoel. De term Jood of Joods wordt in de Bijbel pas voor het eerst gebruikt in de boeken Daniel, Esther, Nehemia. In de tijd van Ezra. Dat was aan het eind van het Babylonische tijdperk en aan het begin van de Meden-Perzen. En dat was omstreeks 500 voor Christus. En niet daarvoor. En Jodendom komt maar 2 keer voor. Namelijk in het boek Galaten
Ik kwam met de term "In de Joodse cultuur", dus het is van belang wat ik daarmee bedoel en dat heb ik aan gegeven.
Wat jij hier bedoelt doet er niet toe, met alle respect.
Seven
Berichten: 337
Lid geworden op: 13 okt 2017, 11:24
Man/Vrouw: M

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door Seven »

Wel dat doet er wel toe. Alsof de Bijbel alleen bedoelt zou zijn voor Joden. Nee de Bijbel is ten eerste van toepassing op ieder mens.
En ten tweede is het Verbond na de dood van Christus ook over gegaan op de Heidenen. Voor het geval je het nog niet had begrepen.

Mattheüs 21:42 Jezus zei tegen hen: Hebt u nooit gelezen in de Schriften: De steen die de bouwers verworpen hadden, die is tot een hoeksteen geworden; dit is door de Heere geschied, en het is wonderlijk in onze ogen?
43. Daarom zeg Ik u dat het Koninkrijk van God van u weggenomen zal worden en aan een volk gegeven dat de vruchten ervan voortbrengt.
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door Mullog »

Ik begin zo langzamerhand te begrijpen waarom bijbels niet kloppen. Het begint al bij de lezers.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door callista »

Mullog schreef: 14 sep 2022, 17:21 Ik begin zo langzamerhand te begrijpen waarom bijbels niet kloppen. Het begint al bij de lezers.
Zeg dat....ik heb niet voor niets het christendom verlaten......
Prediker, Hooglied en Spreuken blijf ik mooi vinden....veel van de rest is verpest maar heeft mij daardoor wel wakker geschud.
En tot onderzoek gebracht....
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10116
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door Messenger »

Mullog schreef: 14 sep 2022, 17:21 Ik begin zo langzamerhand te begrijpen waarom bijbels niet kloppen. Het begint al bij de lezers.
Ja dat zie ik ook. Ze zijn ook vaak niet vatbaar voor de rede.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Seven
Berichten: 337
Lid geworden op: 13 okt 2017, 11:24
Man/Vrouw: M

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door Seven »

Mullog schreef: 14 sep 2022, 17:21 Ik begin zo langzamerhand te begrijpen waarom bijbels niet kloppen. Het begint al bij de lezers.
Een goede Bijbel klopt wel alleen mensen interpreteren het gewoon verkeerd tegenwoordig. Iedereen die zijn Bijbel kent snapt toch gewoon dat Jezus een Nieuw Verbond heeft gesloten met zijn apostelen. En die hebben het evangelie vervolgens verspreidt onder de heidenvolkeren, En als een Nieuw Verbond ingaat houdt het oude op te bestaan.

Hebreeën 8:13 Als Hij spreekt van een nieuw verbond, heeft Hij daarmee het eerste voor verouderd verklaard. En wat oud is verklaard en wat veroudert, staat op het punt te verdwijnen.

Ja kijk het het simpel. Door sommige mensen wordt hier zo gehamerd op Joodse cultuur en dat soort dingen. En dat mag allemaal. Maar als ze Christus hadden aanvaardt als Messias dan was het Judaïsme ten einde gekomen, dan had het opgehouden te bestaan. Dan waren het nu Christenen geweest.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door callista »

Tjeetje, wat een nonsens verkondig je hier. :naughty:

Dus de Joden moeten ook christenen worden. :shock:
Ik denk het niet ook al gaat die vermaledijde evangelisatie heden ten dage ook nog steeds door......sommigen weten niet van ophouden...
Beschamend vind ik het.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10116
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door Messenger »

Seven schreef: 14 sep 2022, 17:35
Mullog schreef: 14 sep 2022, 17:21 Ik begin zo langzamerhand te begrijpen waarom bijbels niet kloppen. Het begint al bij de lezers.
Een goede Bijbel klopt wel alleen mensen interpreteren het gewoon verkeerd tegenwoordig. Iedereen die zijn Bijbel kent snapt toch gewoon dat Jezus een Nieuw Verbond heeft gesloten met zijn apostelen. En die hebben het evangelie vervolgens verspreidt onder de heidenvolkeren, En als een Nieuw Verbond ingaat houdt het oude op te bestaan.

Hebreeën 8:13 Als Hij spreekt van een nieuw verbond, heeft Hij daarmee het eerste voor verouderd verklaard. En wat oud is verklaard en wat veroudert, staat op het punt te verdwijnen.

Ja kijk het het simpel. Door sommige mensen wordt hier zo gehamerd op Joodse cultuur en dat soort dingen. En dat mag allemaal. Maar als ze Christus hadden aanvaardt als Messias dan was het Judaïsme ten einde gekomen, dan had het opgehouden te bestaan. Dan waren het nu Christenen geweest.
Het maakt niks uit wat je levensbeschouwing is, wat je gelooft of dat je helemaal niet gelooft.

Een goede bijbel zou spreken over een God van pure liefde, niet over een God die mensen moeten vrezen om wat voor reden ook.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Seven
Berichten: 337
Lid geworden op: 13 okt 2017, 11:24
Man/Vrouw: M

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door Seven »

Messenger schreef: 14 sep 2022, 17:45
Seven schreef: 14 sep 2022, 17:35

Een goede Bijbel klopt wel alleen mensen interpreteren het gewoon verkeerd tegenwoordig. Iedereen die zijn Bijbel kent snapt toch gewoon dat Jezus een Nieuw Verbond heeft gesloten met zijn apostelen. En die hebben het evangelie vervolgens verspreidt onder de heidenvolkeren, En als een Nieuw Verbond ingaat houdt het oude op te bestaan.

Hebreeën 8:13 Als Hij spreekt van een nieuw verbond, heeft Hij daarmee het eerste voor verouderd verklaard. En wat oud is verklaard en wat veroudert, staat op het punt te verdwijnen.

Ja kijk het het simpel. Door sommige mensen wordt hier zo gehamerd op Joodse cultuur en dat soort dingen. En dat mag allemaal. Maar als ze Christus hadden aanvaardt als Messias dan was het Judaïsme ten einde gekomen, dan had het opgehouden te bestaan. Dan waren het nu Christenen geweest.
Het maakt niks uit wat je levensbeschouwing is, wat je gelooft of dat je helemaal niet gelooft.

Een goede bijbel zou spreken over een God van pure liefde, niet over een God die mensen moeten vrezen om wat voor reden ook.
In mijn Bijbel is God ook een God van liefde die je niet hoeft te vrezen.
Seven
Berichten: 337
Lid geworden op: 13 okt 2017, 11:24
Man/Vrouw: M

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door Seven »

callista schreef: 14 sep 2022, 17:40 Tjeetje, wat een nonsens verkondig je hier. :naughty:

Dus de Joden moeten ook christenen worden. :shock:
Ik denk het niet ook al gaat die vermaledijde evangelisatie heden ten dage ook nog steeds door......sommigen weten niet van ophouden...
Beschamend vind ik het.
Staat dat er dan? Dat Joden Christenen zouden moeten worden? Ik zeg als ze Christus aanvaardt zouden hebben dan zou het Jodendom opgehouden zijn te bestaan. En buiten dat om. Allemaal leuk die argumenten over Joodse cultuur en tradities en dat soort zaken maar Jezus had er helemaal niets mee. Die kraakte Joodse tradities, cultuur en wetten.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door callista »

Seven schreef: 14 sep 2022, 18:10
callista schreef: 14 sep 2022, 17:40 Tjeetje, wat een nonsens verkondig je hier. :naughty:

Dus de Joden moeten ook christenen worden. :shock:
Ik denk het niet ook al gaat die vermaledijde evangelisatie heden ten dage ook nog steeds door......sommigen weten niet van ophouden...
Beschamend vind ik het.
Staat dat er dan? Dat Joden Christenen zouden moeten worden? Ik zeg als ze Christus aanvaardt zouden hebben dan zou het Jodendom opgehouden zijn te bestaan.
En buiten dat om. Allemaal leuk die argumenten over Joodse cultuur en tradities en dat soort zaken maar Jezus had er helemaal niets mee. Die kraakte Joodse tradities, cultuur en wetten.
Het Jodendom zal nooit ophouden te bestaan....ook ondanks wat ze allemaal te verduren hebben gehad door de jaren heen.
En Joden hebben niets met Jezus.......en mij lijkt dat terecht.
Seven
Berichten: 337
Lid geworden op: 13 okt 2017, 11:24
Man/Vrouw: M

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door Seven »

callista schreef: 14 sep 2022, 18:13
Seven schreef: 14 sep 2022, 18:10

Staat dat er dan? Dat Joden Christenen zouden moeten worden? Ik zeg als ze Christus aanvaardt zouden hebben dan zou het Jodendom opgehouden zijn te bestaan.
En buiten dat om. Allemaal leuk die argumenten over Joodse cultuur en tradities en dat soort zaken maar Jezus had er helemaal niets mee. Die kraakte Joodse tradities, cultuur en wetten.
Het Jodendom zal nooit ophouden te bestaan....ook ondanks wat ze allemaal te verduren hebben gehad door de jaren heen.
En Joden hebben niets met Jezus.......en mij lijkt dat terecht.

Nee dat had Jezus ook niet met het Judaïsme. En de Bijbel gaat nu eenmaal over Jezus. Dus waarom zou ik er een Joodse draai aan moeten geven?

En nogmaals het Jodendom zou wel degelijk ten einde zijn gekomen als ze Jezus hadden aanvaard. Want dan waren het Christenen geworden.
Laatst gewijzigd door Seven op 14 sep 2022, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door callista »

Het OT [T'NaCH] gaat nergens over Jezus....die wordt in het NT geïntroduceerd en wel gebaseerd op een foutieve uitleg van het OT....zoals ik al eerder heb gezegd...

Dus Jezus was een antisemiet? 8-)
Laatst gewijzigd door callista op 14 sep 2022, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Seven
Berichten: 337
Lid geworden op: 13 okt 2017, 11:24
Man/Vrouw: M

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door Seven »

callista schreef: 14 sep 2022, 18:22 Het OT [T'NaCH] gaat nergens over Jezus....die wordt in het NT geïntroduceerd
Jezus is de Tenach. Jezus is alles. Hij is de Alpha en de Omega. De schepper, de Wet, en de Wetgever.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door callista »

Seven schreef: 14 sep 2022, 18:24
callista schreef: 14 sep 2022, 18:22 Het OT [T'NaCH] gaat nergens over Jezus....die wordt in het NT geïntroduceerd
Jezus is de Tenach. Jezus is alles. Hij is de Alpha en de Omega. De schepper, de Wet, en de Wetgever.
Nee...dat is God en niet Jezus.
Je verkondigt nu dogmatiek en kerkleer.
Seven
Berichten: 337
Lid geworden op: 13 okt 2017, 11:24
Man/Vrouw: M

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door Seven »

callista schreef: 14 sep 2022, 18:25
Seven schreef: 14 sep 2022, 18:24

Jezus is de Tenach. Jezus is alles. Hij is de Alpha en de Omega. De schepper, de Wet, en de Wetgever.
Nee...dat is God en niet Jezus.
Je verkondigt nu dogmatiek en kerkleer.
In de Callista Bijbel zou je dat inderdaad niet vinden nee.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door callista »

In geen enkele Bijbel staat dat.
Dat is op verschillende concilies bekokstoofd n.a.v. de Verzoeningsleer, wat ook een dogma is.
Snelheid
Berichten: 10831
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door Snelheid »

Verbaas me weer dat mensen die hier niets Geloof en Kerk te maken willen hebben zich zo druk maken.......................Voorts ook hier een studie kerkgeschiedenis en dogmatiek aan bevolen.


O ja het gaat hier over bijbelvertaling of het klopt ja of neen :o
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10116
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door Messenger »

Snelheid schreef: 14 sep 2022, 18:59 Verbaas me weer dat mensen die hier niets Geloof en Kerk te maken willen hebben zich zo druk maken.......................Voorts ook hier een studie kerkgeschiedenis en dogmatiek aan bevolen.


O ja het gaat hier over bijbelvertaling of het klopt ja of neen :o
Ik wil wel met geloof te maken hebben, maar het dient wel voor mij geloofwaardig te zijn.

Als dogmatiek niet bestand is tegen kritiek kan het verworpen worden, opgegeven worden.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door callista »

Van de TS valt geen teken van leven meer te bekennen..
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2871
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door Eliyahu »

Seven schreef: 14 sep 2022, 16:46
Dat_beloof_ik schreef: 14 sep 2022, 15:49

De religie heet Jodendom, en de aanhangers Joden. Niet Hebreeuwendom en Hebreeuwen. In de Joodse cultuur was de symboliek... etc, zie boven.
Je snapt totaal niet wat ik bedoel. De term Jood of Joods wordt in de Bijbel pas voor het eerst gebruikt in de boeken Daniel, Esther, Nehemia. In de tijd van Ezra. Dat was aan het eind van het Babylonische tijdperk en aan het begin van de Meden-Perzen. En dat was omstreeks 500 voor Christus. En niet daarvoor. En Jodendom komt maar 2 keer voor. Namelijk in het boek Galaten
Bs"d

Het woord "Jood" betekent gewoon afstammeling van de stamvader Judah, en werd later voor alle Joden van het 2 stammenrijk gebruikt.

Het woord "Jood" komt in de bijbel al eeuwen voor Daniel en Nehemia voor, bijvoorbeeld in 2 Kon 16:6.

Koning David en Salomo, allebei van de stam van Judah, waren dus ook Joden.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13