vrije wil

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: vrije wil

Bericht door Tin »

Modbreak Tin: En nu maar weer terug naar het onderwerp. Voordat de zaak verder gaat escaleren
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: vrije wil

Bericht door HJW »

Tin schreef: 29 jul 2023, 09:10 Modbreak Tin: En nu maar weer terug naar het onderwerp. Voordat de zaak verder gaat escaleren
Zo’n beetje overal waar Snelheid zich meldt, zie je zijn gedrag. Altijd anderen willen a f z e i k e n.
Een oproep om terug te gaan naar het onderwerp, lost niets op.
Dan gaat hij gewoon in een ander topic weer los.

Het kan toch niet de bedoeling zijn dat hij Mullogs huwelijk zo benadert en zomaar stelt dat Mullog een miserabel leven heeft.
Dat lijkt mij ernstig in strijd met de regels van het forum.

Modbreak Tin: Dat is ernstig in strijd met de regels en wil ik dus niet meer zien. Als we terug gaan naar het onderwerp zien we het ook niet meer.
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: peda's spreekuur

Bericht door peda »

Ik ga er, zonder het harde bewijs te kunnen leveren, vanuit dat mijn hersenen anders omgaan met het "' begrip God "' , als zulks bij anderen het geval zou kunnen zijn. Ik ervaar bijvoorbeeld niets wat direct van God Zelve afkomstig zou kunnen zijn in mijn hersenen. Geen telepathisch contact bijvoorbeeld. Uiteraard neem ik velerlei literatuur die Over God gaan ter kennis, maar dat levert voor mij slechts weten verkregen uit tweede hand. De eerste hand meldt zich niet in mijn hersenen. Bij anderen zou het totaal anders kunnen lopen. Vrije wil, vrije keuze, verduistering, niet uitverkoren, zielloos, onwetendheid, niet geraakt zijn, een veelheid van totaal verschillende begrippen staat beschikbaar om gebruikt te worden als verklaring voor wat op persoonlijke basis plaats vindt in de hersenpan.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2577
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: peda's spreekuur

Bericht door Tiberius Claudius »

peda schreef: 29 jul 2023, 10:30 Ik ga er, zonder het harde bewijs te kunnen leveren, vanuit dat mijn hersenen anders omgaan met het "' begrip God "' , als zulks bij anderen het geval zou kunnen zijn. Ik ervaar bijvoorbeeld niets wat direct van God Zelve afkomstig zou kunnen zijn in mijn hersenen.
Daar ga ik in mee.
Ik wil niet zover gaan, dat voor elk mens verschillend is, maar wel dat er heel veel onderlinge verschillen zijn.
Een getal wil ik niet noemen, dat gaat te gemakkelijk een eigen leven leiden.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: peda's spreekuur

Bericht door HJW »

peda schreef: 29 jul 2023, 10:30 Ik ga er, zonder het harde bewijs te kunnen leveren, vanuit dat mijn hersenen anders omgaan met het "' begrip God "' , als zulks bij anderen het geval zou kunnen zijn. Ik ervaar bijvoorbeeld niets wat direct van God Zelve afkomstig zou kunnen zijn in mijn hersenen. Geen telepathisch contact bijvoorbeeld.
Ja, dat kan. Zo ervaart de één het niet en de ander weer wel.
Zo gaat ieder zijn eigen pad en zo lang we elkaar niet veroordelen, lijkt het mij dat er geen probleem is. Veelkleurigheid.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2554
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: vrije wil

Bericht door Inktvlam »

Mullog schreef: 28 jul 2023, 22:38
Inktvlam schreef: 28 jul 2023, 20:15
Hoe weet je nou dat je een vrolijk en gezellig leven hebt? Je wantrouwt je eigen bewustzijn. Jouw woorden: “Maar als het onderbewuste van alles regelt en doet dan heeft mijn bewuste daar geen inspraak in ...”. Je hebt het zelfs over geregeerd worden door het onderbewuste.
Omdat ik er niet wakker van lig. En omdat ik bijvoorbeeld niet als jij dwangmatig iedere keer maar roep dat ik iets bewezen heb wat niet bewezen is. Mocht je het niet zijn opgevallen, ik begin de discussie niet maar reageer slechts. En omdat ik mij alleen maar verbaas en verwonder over de conclusie dat ik geen gezellig leven heb zoals jij die trekt terwijl het bij mij niet meer gaat dan over een kort gespreksonderwerp op een niet zo heel belangrijk forum. Je hebt misschien de illusie dat mijn hele leven om dit inzicht draait maar feitelijk speelt het nauwelijks een rol. Ik denk dat jij wilt dat ik een depressief leven heb. Maar dan moet ik je teleurstellen, dat is niet zo. Nooit geweest ook.

En natuurlijk omdat familie, vrienden, kinderen en kleinkinderen mij als persoon zeer waarderen om dat ik zo vrolijk en positief in het leven sta. En mochten ze met z'n alle liegen dan waardeer ik de collectieve manier waarop ze dit toneelspel voor mij opvoeren want ook dat toont aan dat ze me waarderen.

Heb jij dat ook?
Ik heb helemaal niks gezegd over hoe jouw leven eruitziet. Daar weet ik niks van. Dus kan ik er niets over zeggen. En uiteraard gun ik je één en al vrolijkheid en gezelligheid en ga je gierend van de lach door het leven. Ik zeg alleen maar dat je bewering niet klopt. Alleen via je bewustzijn kun je weten hoe jouw leven er voor staat. Maar aangezien jouw onbewuste de baas is en niet jouw bewustzijn, vraag ik me af hoe je dat kan weten.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: vrije wil

Bericht door peda »

Zelf zie ik zowel het on( der ) bewuste als het bewuste een rol spelen bij het thema vrije wil en vrije keuze. De vraag is m.i. waar precies ligt de afgrenzing tussen beide rollen.
Het is in mijn optiek zeker niet zo dat het onbewuste uitsluitend de regie in handen heeft en omgekeerd is het ook niet zo dat het onbewuste geen enkele rol speelt.
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: vrije wil

Bericht door Snelheid »

Aldus Inktvlam;Alleen via je bewustzijn kun je weten hoe jouw leven er voor staat. Maar aangezien jouw onbewuste de baas is en niet jouw bewustzijn, vraag ik me af hoe je dat kan weten.

Inderdaad maar leven mensen wel bewust zo kijkend rondom wel in het eeuwig durend heden maar bewust van het leven en verder nou.................. :roll:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: vrije wil

Bericht door Mullog »

Inktvlam schreef: 31 jul 2023, 10:46
Mullog schreef: ...
Ik heb helemaal niks gezegd over hoe jouw leven eruitziet. Daar weet ik niks van. Dus kan ik er niets over zeggen. En uiteraard gun ik je één en al vrolijkheid en gezelligheid en ga je gierend van de lach door het leven.
Misschien interpreteer ik onderstaande dan verkeerd.
Inktvlam schreef: 28 jul 2023, 14:43
Mullog schreef: 28 jul 2023, 11:11 ...
Jeetje, als je zo'n gecompliceerd idee hebt over de vrije wil, moet je wel een zwaar leven hebben. ...
Inktvlam schreef: 31 jul 2023, 10:46 Ik zeg alleen maar dat je bewering niet klopt. Alleen via je bewustzijn kun je weten hoe jouw leven er voor staat. Maar aangezien jouw onbewuste de baas is en niet jouw bewustzijn, vraag ik me af hoe je dat kan weten.
Wat je hier schrijft is niet waar ik het over heb. De vraag die ik mijzelf stel is als alles door mijn onbewuste wordt bepaald, heb ik dan wel een vrije wil?

Maar om aan te haken bij wat je schrijft. Als ik met een auto over de weg zoef dan kan ik best wel weten hoe de auto zich gedraagt. Hoewel ik zelfs afgesneden ben van alle processen die zich onder de motorkap afspelen voel ik wel of hij lekker rijdt of dat het met horten en stoten en een hoop gerammel gaat. Als ik mij depressief voel of ongelukkig ben kan dat een duidelijk signaal zijn dat het niet helemaal lekker zit in mijn onbewuste. Bewust kan ik daar niet zo heel veel aan doen.
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: vrije wil

Bericht door Snelheid »

De vrije wil is zodanig dat je een prive chauffeur kan nemen als je zelf niet achter het stuur wil maar achterin een goed glas port wil drinken en tevens een spannend verhaal van Sjors en Sjimmie wil lezen met mooie plaatjes erbij;de vrije wil gaat waar hij wil.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: vrije wil

Bericht door Mullog »

Snelheid schreef: 01 aug 2023, 19:08 De vrije wil is zodanig dat je een prive chauffeur kan nemen als je zelf niet achter het stuur wil maar achterin een goed glas port wil drinken en tevens een spannend verhaal van Sjors en Sjimmie wil lezen met mooie plaatjes erbij;de vrije wil gaat waar hij wil.
Maar bepaald de chauffeur dan waar je naartoe rijdt of doe jij dat?
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: vrije wil

Bericht door Snelheid »

In de vrije wil van de natuur gaan we in augustus al naar de temperaturen van september.

Een klein koket najaars jasje is nu aan geboden en aan bevolen.

Heerlijk die vrije wil. :thumb1:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10113
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: vrije wil

Bericht door Messenger »

Snelheid schreef: 07 aug 2023, 11:45 In de vrije wil van de natuur gaan we in augustus al naar de temperaturen van september.

Een klein koket najaars jasje is nu aan geboden en aan bevolen.

Heerlijk die vrije wil. :thumb1:
Ik wil geen hittegolf meer in Nederland, vandaar. ;)
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: vrije wil

Bericht door HJW »

Snelheid schreef: 07 aug 2023, 11:45 In de vrije wil van de natuur gaan we in augustus al naar de temperaturen van september.

Een klein koket najaars jasje is nu aan geboden en aan bevolen.

Heerlijk die vrije wil. :thumb1:
Komende week wordt het 25 tot 27 graden.....het jasje kan weer snel uit.
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: vrije wil

Bericht door peda »

De natuur heeft geen wil, een watermolecuul heeft geen wil en een zwart gat ook niet. De natuurwetten bepalen wat er "' gebeurt "' en de natuurwetten zelve hebben ook geen wil. De natuur een wil toeschrijven verhoogt de babylonische spraakverwarring. De mens met vrije wil kan de natuur op eigen wijze beïnvloeden. Op eigen wijze wordt dan weer gekoppeld aan vrije wil of nog beter gezegd naar vrije keuze.
Gebruikersavatar
Pyro_123
Berichten: 792
Lid geworden op: 12 jul 2023, 16:27
Man/Vrouw: M

Re: vrije wil

Bericht door Pyro_123 »

peda schreef: 07 aug 2023, 13:50 De natuur heeft geen wil, een watermolecuul heeft geen wil en een zwart gat ook niet. De natuurwetten bepalen wat er "' gebeurt "' en de natuurwetten zelve hebben ook geen wil. De natuur een wil toeschrijven verhoogt de babylonische spraakverwarring. De mens met vrije wil kan de natuur op eigen wijze beïnvloeden. Op eigen wijze wordt dan weer gekoppeld aan vrije wil of nog beter gezegd naar vrije keuze.
Of is de menselijke vrije wil onderdeel en spiegel van het grote geheel dat wij natuur noemen? Slaat de moderne uberrationele mens misschien een beetje te ver door in zijn streven alles altijd maar te duiden in termen van levenloze mechanieken? En dan alles wat niet in dat stramien past gauw onder het kleedje vegen. Waar ons denkklimaat zucht onder steriele eenduidigheid, laten we dan de kracht van de mythe onze inspiratie bevruchten. Ik poneer bij deze een bevlogen visie op de leven gevende wil van het watermolecuul.

De onverschrokken watermoleculen zijn de dappere redders van alle levende wezens! Ze trotseren moeilijkheden zonder vrees, stromend door de aarde, lucht en zelfs door ons lichaam om ons te behoeden voor gruwelijke uitdroging.

Met hun heldhaftige capriolen vullen ze meren, oceanen en rivieren, waarbij ze planten en dieren van kostbaar vocht voorzien. Ze bevechten de zwaartekracht om als verfrissende druppels uit de hemel te vallen, waardoor alle leven wordt ondersteund.

Of het nu gaat om het voeden van de dorstige of het bevloeien van de gewassen, deze edele watermoleculen dragen de last van het hele rijk der levenden op hun schouders. Zonder hen zouden we verloren zijn.

Laten we daarom een staande ovatie geven aan deze fascinerende wezens, met een diepe dankbaarheid voor hun nooit aflatende inspanningen die ons beschermen tegen een gruwelijke dood door uitdroging. Hoera voor de heldhaftige watermoleculen!
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: vrije wil

Bericht door Mullog »

Pyro_123 schreef: 07 aug 2023, 21:55 ...Slaat de moderne uberrationele mens misschien een beetje te ver door in zijn streven alles altijd maar te duiden in termen van levenloze mechanieken? ...
Überrationele mens? Die bestaat niet. De mensheid in zijn algemeenheid en haar individuele leden in het bijzonder blinken uit in irrationeel gedrag. Je hoeft het nieuws maar te volgen om dat te zien, op alle niveau's.

De irrationaliteit slaar door waardoor datgene gebeurt waar jij op duidt.
Gebruikersavatar
Pyro_123
Berichten: 792
Lid geworden op: 12 jul 2023, 16:27
Man/Vrouw: M

Re: vrije wil

Bericht door Pyro_123 »

Pyro_123 schreef: 07 aug 2023, 21:55 ...Slaat de moderne uberrationele mens misschien een beetje te ver door in zijn streven alles altijd maar te duiden in termen van levenloze mechanieken? ...
Mullog schreef: 08 aug 2023, 07:01 Überrationele mens? Die bestaat niet. De mensheid in zijn algemeenheid en haar individuele leden in het bijzonder blinken uit in irrationeel gedrag. Je hoeft het nieuws maar te volgen om dat te zien, op alle niveau's.

De irrationaliteit slaat door waardoor datgene gebeurt waar jij op duidt.
Ik kan me wel vinden in je benadering dat de überrationele mens welbeschouwd niet bestaat en dat iedereen zo z'n irrationele trekken vertoont. Ik denk wel dat de overtuigde rationalisten onder ons dat wat moeilijker onderkennen bij zichzelf, die hebben meer de neiging zichzelf te beschouwen als bakens van verlichte rede.
Volgens mij duidt dat eerder op een soort blinde vlek, wat je bij jezelf niet kan hanteren zie je liever niet onder ogen, en dan ga je dat uitvergroot bij anderen zoeken.
In ieder geval is de vraag, als je eerlijk de irrationele kanten van het leven bewust bent bij jezelf en bij anderen, hoe je daar dan mee omgaat. Ga je dat willen bestrijden met nog meer, extremer rationalisme, dan kan je volgens mij best doorschieten daarin. Dat zou ik dan toch überrationeel willen noemen.
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: vrije wil

Bericht door Snelheid »

Maar goed ook de vrije wil is een keuze tot wat wil men doen en is daar vrij in;
@Callista gaat geen garnalen kroket eten met @Inktvlam in de Razende Bol in Den Helder.@Callista ze zou kunnen zeggen ga ik wel doen ze zal waarschijnlijk daar alleen zitten ze komt nog is ergens en de garnalen kroket zal haar smaken,maar neen ze maakt een keuze uit Vrije Wil ......................ik blijf heerlijk in mijn boshuis residentie en trek een fles wijn open................
met zeer oude kaas er bij met mosterd waar de tranen van in je neus komen.
De vrije wil is keuze en keuze is vrije wil.zo moeilijk is het allemaal niet de geest van de vrije wil waait waar hij wil alleen je eigen geest moet dat de kans geven dus zet de ramen van je geest op en de vrije wil zal je gelukkig maken...................zo moeilijk is het allemaal niet. :|
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2577
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: vrije wil

Bericht door Tiberius Claudius »

Snelheid schreef: 08 aug 2023, 14:51 Maar goed ook de vrije wil is een keuze tot wat wil men doen en is daar vrij in;
@Callista gaat geen garnalen kroket eten met @Inktvlam in de Razende Bol in Den Helder.@Callista ze zou kunnen zeggen ga ik wel doen ze zal waarschijnlijk daar alleen zitten ze komt nog is ergens en de garnalen kroket zal haar smaken,maar neen ze maakt een keuze uit Vrije Wil ......................ik blijf heerlijk in mijn boshuis residentie en trek een fles wijn open................
met zeer oude kaas er bij met mosterd waar de tranen van in je neus komen.
De vrije wil is keuze en keuze is vrije wil.zo moeilijk is het allemaal niet de geest van de vrije wil waait waar hij wil alleen je eigen geest moet dat de kans geven dus zet de ramen van je geest op en de vrije wil zal je gelukkig maken...................zo moeilijk is het allemaal niet. :|
Och wel:
Want wie of wat stuurt dan de Vrije Wil?
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: vrije wil

Bericht door Snelheid »

Tiberius Claudius schreef: 08 aug 2023, 15:10
Snelheid schreef: 08 aug 2023, 14:51 Maar goed ook de vrije wil is een keuze tot wat wil men doen en is daar vrij in;
@Callista gaat geen garnalen kroket eten met @Inktvlam in de Razende Bol in Den Helder.@Callista ze zou kunnen zeggen ga ik wel doen ze zal waarschijnlijk daar alleen zitten ze komt nog is ergens en de garnalen kroket zal haar smaken,maar neen ze maakt een keuze uit Vrije Wil ......................ik blijf heerlijk in mijn boshuis residentie en trek een fles wijn open................
met zeer oude kaas er bij met mosterd waar de tranen van in je neus komen.
De vrije wil is keuze en keuze is vrije wil.zo moeilijk is het allemaal niet de geest van de vrije wil waait waar hij wil alleen je eigen geest moet dat de kans geven dus zet de ramen van je geest op en de vrije wil zal je gelukkig maken...................zo moeilijk is het allemaal niet. :|
Och wel:
Want wie of wat stuurt dan de Vrije Wil?
De Vrije Wil ben je zelf @TC.
VERITAS VOS LIBERABIT.