vrije wil

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2577
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: vrije wil

Bericht door Tiberius Claudius »

Snelheid schreef: 27 jul 2023, 12:46 https://www.telegraaf.nl/nieuws/8447235 ... delingetje


Over vrije wil gesproken en keuze de man wil hond zijn uit vrije wil en keuze..
Dat kan.
Maar het lijkt me moeilijk te verwezenlijken.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10110
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: vrije wil

Bericht door Messenger »

Tiberius Claudius schreef: 27 jul 2023, 14:04
Snelheid schreef: 27 jul 2023, 12:46 https://www.telegraaf.nl/nieuws/8447235 ... delingetje


Over vrije wil gesproken en keuze de man wil hond zijn uit vrije wil en keuze..
Dat kan.
Maar het lijkt me moeilijk te verwezenlijken.
Meteen laten 'helpen'' bij de dierenarts. :lol: :lol:
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: vrije wil

Bericht door Snelheid »

Tiberius Claudius schreef: 27 jul 2023, 14:04
Snelheid schreef: 27 jul 2023, 12:46 https://www.telegraaf.nl/nieuws/8447235 ... delingetje


Over vrije wil gesproken en keuze de man wil hond zijn uit vrije wil en keuze..
Dat kan.
Maar het lijkt me moeilijk te verwezenlijken.
Zou je zo zeggen maar hij loopt wel rond als hond en wordt uit gelaten in het park een een vrouwelijke hond is zwaar verliefd op hem; dus omgebouwde vent tot hond is een realiteit.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: vrije wil

Bericht door Mullog »

Inktvlam schreef: 27 jul 2023, 13:40
Mullog schreef: 26 jul 2023, 20:42
Maar als het onderbewuste van alles regelt en doet dan heeft mijn bewuste daar geen inspraak in, want dan zou ik mij daar wel bewust van zijn. En dat ben ik niet. En ook al ben ik een samenstel van het onbewuste, onderbewuste en bewuste dan nog ben ik mij alleen bewust van de keuzes die ik bewust maak. Dus mijn bewuste heeft geen vrije wil en hobbelt achter het onderbewuste aan.

Dat heeft niks met vijandschap te maken. Het is niet meer dan een conclusie uit datgene wat jij beschrijft.
Je zou bijna gaan denken dat we slachtoffer zijn van ons onbewuste.
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat het onbewuste een kasteel in Frankrijk koopt en dat je daar pas achter komt als de rekening op de deurmat valt. :(
...
Dus het onbewuste is een vriend, geen vijand.
Ik zie het niet zo als vriend of vijand. Het is gewoon een onderdeel van wat ik ben.

Maar in relatie met een vrije wil vraag ik af wat de rol is van het onbewuste. Als ik er een nachtje over slaap en dan een keuze maak dan lopen er blijkbaar allerlei processen die door mij worden uitgevoerd maar waar ik geen invloed op heb. Zoals ik ook op een hoop fysieke processen die onbewust worden aangestuurd geen invloed heb (hartslag, bloeddruk, immuunsysteem, etc ...). Is er dan nog sprake van een vrije wil of maak ik keuzes die hun basis vinden in processen die buiten mijn invloedssfeer plaatsvinden? Is bijvoorbeeld een verslaafde verslaafd omdat zijn onbewuste ik dat bepaald en zijn bewuste ik niks over dat besluit te zeggen heeft (ook al wil die dat niet)?

Dat vraag ik mij dus af.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7708
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: vrije wil

Bericht door Bonjour »

Bedenk eens wat je vanavond gaat eten. Hoeveel gerechten komen er op om uit te kiezen.

Pak nu eens een stuk papier en ga eens nadenken hoeveel gerechten je had kunnen verzinnen. Dat zijn er een stuk meer. Waarom kwamen die niet bij je eerste selectie naar boven?

Stel je moet een beslissing tussen de gerechten voor vanavond maken. Denk aan de voors en tegens. Hoeveel komen er op? Als je niet alle gerechten bij de eerste vraag kreeg, hoe weet je dan zeker dat je alle voors en tegens hebt gehad? Als je ze niet allemaal hebt gehad, hoe kan je dan bewust, met vrije wil, een gerecht kiezen?
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2554
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: vrije wil

Bericht door Inktvlam »

Mullog schreef: 28 jul 2023, 11:11
Inktvlam schreef: 27 jul 2023, 13:40
Je zou bijna gaan denken dat we slachtoffer zijn van ons onbewuste.
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat het onbewuste een kasteel in Frankrijk koopt en dat je daar pas achter komt als de rekening op de deurmat valt. :(
...
Dus het onbewuste is een vriend, geen vijand.
Ik zie het niet zo als vriend of vijand. Het is gewoon een onderdeel van wat ik ben.

Maar in relatie met een vrije wil vraag ik af wat de rol is van het onbewuste. Als ik er een nachtje over slaap en dan een keuze maak dan lopen er blijkbaar allerlei processen die door mij worden uitgevoerd maar waar ik geen invloed op heb. Zoals ik ook op een hoop fysieke processen die onbewust worden aangestuurd geen invloed heb (hartslag, bloeddruk, immuunsysteem, etc ...). Is er dan nog sprake van een vrije wil of maak ik keuzes die hun basis vinden in processen die buiten mijn invloedssfeer plaatsvinden? Is bijvoorbeeld een verslaafde verslaafd omdat zijn onbewuste ik dat bepaald en zijn bewuste ik niks over dat besluit te zeggen heeft (ook al wil die dat niet)?

Dat vraag ik mij dus af.
Jeetje, als je zo'n gecompliceerd idee hebt over de vrije wil, moet je wel een zwaar leven hebben. Let wel, een moeilijke relatie met de vrije wil heeft een negatief effect op je gedrag.
Geloof of ongeloof in de vrije wil heeft effect op de mechanismen in onze hersenen die van belang zijn bij het opsporen van vergissingen. Daar is uitgebreid onderzoek naar gedaan, te lezen in “Je brein de baas” vanaf pag. 75. Experimenten hebben uitgewezen dat het ontkennen van de vrije wil invloed heeft op de hersenen en dus op gedrag. De betreffende hersengedeeltes zijn dan minder actief in het detecteren van de eigen vergissingen. Je bent dus veel minder alert.
Aangetoond is dat mensen die wel in de vrije wil geloven beter presteren op hun werk en een beter carrièreperspectief hebben. Het idee dat wij min of meer vrije wezens zijn, die invloed kunnen uitoefenen op ons gedrag, heeft dus duidelijk positieve gevolgen, terwijl het promoten van het idee dat de mens geen vrije wil zou hebben antisociaal gedrag bevordert (p.77).

viewtopic.php?p=323408#p323408
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2554
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: vrije wil

Bericht door Inktvlam »

peda schreef: 27 jul 2023, 08:38
Inktvlam schreef: 26 jul 2023, 17:36
Wat is het verschil tussen vrije wil en vrije keuze, Peda?
Hallo Inktvlam.

Je komt op dit forum de volgende zienswijzen tegen;

# A Er is geen verschil. Beide begrippen zijn identiek.
# B Er bestaat vrije wil en vrije keuze
# C Er bestaat noch vrije wil, noch vrije keuze
# D Er bestaat geen vrije wil, maar wel vrije keuze

Bij zo'n uiteenlopende waaier aan conclusies rond hetzelfde thema lijkt het mij goed eerst maar te kijken of onderling de definities gelijk worden ingevuld.
Het zoeken naar goede definities in de literatuur ( Dennett, Swaab, Lamme, van Lommel e.a. ) om een voorzet te geven voor de discussie is evenwel geen sinecure en dat lukt mij momenteel qua tijdbesteding niet.
Het is niet echt antwoord op mijn vraag, maar ik maak eruit op dat niemand het verschil weet. Grappig.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: vrije wil

Bericht door Mullog »

Inktvlam schreef: 28 jul 2023, 14:43 . .
Jeetje, als je zo'n gecompliceerd idee hebt over de vrije wil, moet je wel een zwaar leven hebben. ...
Nee hoor. Ik heb een heel vrolijk en gezellig leven. Dat ik mij dingen afvraag wil niet zeggen dat ik er wakker van lig.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2577
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: vrije wil

Bericht door Tiberius Claudius »

Bonjour schreef: 28 jul 2023, 14:33 Bedenk eens wat je vanavond gaat eten. Hoeveel gerechten komen er op om uit te kiezen.

Pak nu eens een stuk papier en ga eens nadenken hoeveel gerechten je had kunnen verzinnen. Dat zijn er een stuk meer. Waarom kwamen die niet bij je eerste selectie naar boven?

Stel je moet een beslissing tussen de gerechten voor vanavond maken. Denk aan de voors en tegens. Hoeveel komen er op? Als je niet alle gerechten bij de eerste vraag kreeg, hoe weet je dan zeker dat je alle voors en tegens hebt gehad? Als je ze niet allemaal hebt gehad, hoe kan je dan bewust, met vrije wil, een gerecht kiezen?
Dat dat niet gebeurd is maar goed ook, stel je voor dat je alle mogelijkheden voor het avond eten bewust zou afwegen, dan had je niet eens tijd om het klaar te maken laat staan om het op te eten.
Er wordt dus een soort voorselectie gemaakt, hoe dat werkt tja...?????
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: vrije wil

Bericht door Mullog »

Tiberius Claudius schreef: 28 jul 2023, 15:40
Bonjour schreef: 28 jul 2023, 14:33 Bedenk eens wat je vanavond gaat eten. Hoeveel gerechten komen er op om uit te kiezen.

Pak nu eens een stuk papier en ga eens nadenken hoeveel gerechten je had kunnen verzinnen. Dat zijn er een stuk meer. Waarom kwamen die niet bij je eerste selectie naar boven?

Stel je moet een beslissing tussen de gerechten voor vanavond maken. Denk aan de voors en tegens. Hoeveel komen er op? Als je niet alle gerechten bij de eerste vraag kreeg, hoe weet je dan zeker dat je alle voors en tegens hebt gehad? Als je ze niet allemaal hebt gehad, hoe kan je dan bewust, met vrije wil, een gerecht kiezen?
Dat dat niet gebeurd is maar goed ook, stel je voor dat je alle mogelijkheden voor het avond eten bewust zou afwegen, dan had je niet eens tijd om het klaar te maken laat staan om het op te eten.
Er wordt dus een soort voorselectie gemaakt, hoe dat werkt tja...?????
Ik zou dat niet weten, mijn vrouw doet dat. Als ze weleens vraagt wat ik wil eten dan kom ik niet verder dan erwtensoep.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2577
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: vrije wil

Bericht door Tiberius Claudius »

Mullog schreef: 28 jul 2023, 18:00 Ik zou dat niet weten, mijn vrouw doet dat. Als ze weleens vraagt wat ik wil eten dan kom ik niet verder dan erwtensoep.
ook als het om het ontbijt gaat???
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: vrije wil

Bericht door Snelheid »

Tiberius Claudius schreef: 28 jul 2023, 18:11
Mullog schreef: 28 jul 2023, 18:00 Ik zou dat niet weten, mijn vrouw doet dat. Als ze weleens vraagt wat ik wil eten dan kom ik niet verder dan erwtensoep.
ook als het om het ontbijt gaat???
Ze hebben gewoon een heel slecht huwelijk tja........................
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2554
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: vrije wil

Bericht door Inktvlam »

Mullog schreef: 28 jul 2023, 15:09
Inktvlam schreef: 28 jul 2023, 14:43 . .
Jeetje, als je zo'n gecompliceerd idee hebt over de vrije wil, moet je wel een zwaar leven hebben. ...
Nee hoor. Ik heb een heel vrolijk en gezellig leven. Dat ik mij dingen afvraag wil niet zeggen dat ik er wakker van lig.
Hoe weet je nou dat je een vrolijk en gezellig leven hebt? Je wantrouwt je eigen bewustzijn. Jouw woorden: “Maar als het onderbewuste van alles regelt en doet dan heeft mijn bewuste daar geen inspraak in ...”. Je hebt het zelfs over geregeerd worden door het onderbewuste.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: vrije wil

Bericht door Mullog »

Inktvlam schreef: 28 jul 2023, 20:15
Mullog schreef: 28 jul 2023, 15:09
Nee hoor. Ik heb een heel vrolijk en gezellig leven. Dat ik mij dingen afvraag wil niet zeggen dat ik er wakker van lig.
Hoe weet je nou dat je een vrolijk en gezellig leven hebt? Je wantrouwt je eigen bewustzijn. Jouw woorden: “Maar als het onderbewuste van alles regelt en doet dan heeft mijn bewuste daar geen inspraak in ...”. Je hebt het zelfs over geregeerd worden door het onderbewuste.
Omdat ik er niet wakker van lig. En omdat ik bijvoorbeeld niet als jij dwangmatig iedere keer maar roep dat ik iets bewezen heb wat niet bewezen is. Mocht je het niet zijn opgevallen, ik begin de discussie niet maar reageer slechts. En omdat ik mij alleen maar verbaas en verwonder over de conclusie dat ik geen gezellig leven heb zoals jij die trekt terwijl het bij mij niet meer gaat dan over een kort gespreksonderwerp op een niet zo heel belangrijk forum. Je hebt misschien de illusie dat mijn hele leven om dit inzicht draait maar feitelijk speelt het nauwelijks een rol. Ik denk dat jij wilt dat ik een depressief leven heb. Maar dan moet ik je teleurstellen, dat is niet zo. Nooit geweest ook.

En natuurlijk omdat familie, vrienden, kinderen en kleinkinderen mij als persoon zeer waarderen om dat ik zo vrolijk en positief in het leven sta. En mochten ze met z'n alle liegen dan waardeer ik de collectieve manier waarop ze dit toneelspel voor mij opvoeren want ook dat toont aan dat ze me waarderen.

Heb jij dat ook?
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: vrije wil

Bericht door Mullog »

Snelheid schreef: 28 jul 2023, 19:48
Tiberius Claudius schreef: 28 jul 2023, 18:11

ook als het om het ontbijt gaat???
Ze hebben gewoon een heel slecht huwelijk tja........................
Je zou willen dat je zo'n huwelijk als het mijne had :D
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: vrije wil

Bericht door Snelheid »

Mullog schreef: 28 jul 2023, 22:42
Snelheid schreef: 28 jul 2023, 19:48

Ze hebben gewoon een heel slecht huwelijk tja........................
Je zou willen dat je zo'n huwelijk als het mijne had :D
Je hebt gewoon een slecht huwelijk,anders zou nu bij je schoot zitten en samen kijken naar een mooie film,zij zit gewoon nu op haar eigen kamer,kan ze geen ongelijk geven.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: vrije wil

Bericht door Mullog »

Snelheid schreef: 28 jul 2023, 23:14
Mullog schreef: 28 jul 2023, 22:42
Je zou willen dat je zo'n huwelijk als het mijne had :D
Je hebt gewoon een slecht huwelijk,anders zou nu bij je schoot zitten en samen kijken naar een mooie film,zij zit gewoon nu op haar eigen kamer,kan ze geen ongelijk geven.
Je bent jaloers :)
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: vrije wil

Bericht door Snelheid »

Mullog schreef: 29 jul 2023, 08:09
Snelheid schreef: 28 jul 2023, 23:14

Je hebt gewoon een slecht huwelijk,anders zou nu bij je schoot zitten en samen kijken naar een mooie film,zij zit gewoon nu op haar eigen kamer,kan ze geen ongelijk geven.
Je bent jaloers :)
Jaloers,nou duidelijk dan heb je het leven niet begrepen,waarom zou iemand jaloers zijn op anders man miserabele leven tja..................
VERITAS VOS LIBERABIT.
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: vrije wil

Bericht door Mullog »

Snelheid schreef: 29 jul 2023, 08:12
Mullog schreef: 29 jul 2023, 08:09
Je bent jaloers :)
Jaloers,nou duidelijk dan heb je het leven niet begrepen,waarom zou iemand jaloers zijn op anders man miserabele leven tja..................
Wat ik zeg, je bent jaloers :)
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: vrije wil

Bericht door HJW »

Snelheid schreef: 29 jul 2023, 08:12
Jaloers,nou duidelijk dan heb je het leven niet begrepen,waarom zou iemand jaloers zijn op anders man miserabele leven tja..................
Jij bent een eenzame man. Anders zou je wel in het gezelschap van vrienden zitten en niet constant hier.
Over een miserabel leven gesproken….

Maar je bent weer lekker ruzie aan het zoeken en altijd maar kijken of je iemand of hele groepen kunt a f z e i k e n.
Zieke geest.
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: vrije wil

Bericht door Snelheid »

HJW schreef: 29 jul 2023, 08:34
Snelheid schreef: 29 jul 2023, 08:12
Jaloers,nou duidelijk dan heb je het leven niet begrepen,waarom zou iemand jaloers zijn op anders man miserabele leven tja..................
Jij bent een eenzame man. Anders zou je wel in het gezelschap van vrienden zitten en niet constant hier.
Over een miserabel leven gesproken….

Maar je bent weer lekker ruzie aan het zoeken en altijd maar kijken of je iemand of hele groepen kunt a f z e i k e n.
Zieke geest.
:lol: :lol: Altijd lachen met jou.
VERITAS VOS LIBERABIT.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: vrije wil

Bericht door HJW »

Snelheid schreef: 29 jul 2023, 08:38
:lol: :lol: Altijd lachen met jou.
De waarheid prikt, anders zou je niet reageren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10110
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: vrije wil

Bericht door Messenger »

HJW schreef: 29 jul 2023, 08:50
Snelheid schreef: 29 jul 2023, 08:38
:lol: :lol: Altijd lachen met jou.
De waarheid prikt, anders zou je niet reageren.
Straks zegt Snelheid weer: "Zoek het maar uit :arrow: "
Zo voorspelbaar...
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: vrije wil

Bericht door Snelheid »

HJW schreef: 29 jul 2023, 08:50
Snelheid schreef: 29 jul 2023, 08:38
:lol: :lol: Altijd lachen met jou.
De waarheid prikt, anders zou je niet reageren.
Denk dat bij jou de waarheid prik hou is op met zieken kwaje jongen. :naughty:
VERITAS VOS LIBERABIT.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: vrije wil

Bericht door HJW »

Snelheid schreef: 29 jul 2023, 08:53
Denk dat bij jou de waarheid prik hou is op met zieken kwaje jongen. :naughty:
En maar weer ruzie zoeken. Dat doe je al jaren.
Maar het raakt je behoorlijk, zo te zien.
De waarheid….