Mullog schreef: 22 nov 2023, 07:23
Balthasar schreef: 21 nov 2023, 23:30
Ik ook, maar ik denk ook dat sommige mensen in een zodanige echokamer zitten dat als ze ook nog eens bepaalde persoonlijkheidstrekken hebben, wel in grote mate overtuigd kunnen zijn van hun gelijk. Dat zie je bijvoorbeeld bij enkele van de Jezusontkenners in dit debat. Vanuit de luie stoel een heel grote broek aantrekken maar ondertussen geen interesse hebben in een daadwerkelijk gesprek. Snap ik ook wel, want dan gaan ze gegarandeerd nat.
Je gebruikt het woord
Jezusontkenners. Maar volgens mij is het waar het hier om gaat of Jezus historisch is of niet. Ook een niet historische Jezus kan object zijn van geloof. Er zijn zat religies die gebaseerd zijn op goden die historisch niet bestaan hebben.
Als ik naar mijzelf kijk dan ontken ik Jezus niet in de zin van dat hij de basis is voor het christendom en daarmee een belangrijke rol heeft gespeeld in een religie die de meest invloedrijke in de geschiedenis is geweest. Dat staat los van zijn historicist.
Sure, ik gebruikte Jezusontkenners als verwijzing naar zij-die-de wetenschappelijke-consensus-omtrent-het-bestaan-van-Jezus-verwerpen-vanwege-complotredenen.
Mullog schreef: 22 nov 2023, 07:25
De wiskunde zal te moeilijk zijn
Dat zal waarschijnlijk, ik ben niet verder gekomen dan Wiskunde A van het gymnasium. Maar ik ben altijd in voor een uitdaging.
Maar stel dat iemand een boek zou schrijven waarin het bewijs voor de laatste stelling van Fermat bestreden wordt. En iemand met wiskundige scholing zou op een forum waar het wel vaker over wiskundige onderwerpen gaat zonder dat er veel wiskundigen rondhangen, dat boek bespreken. Als ik (die dan wel eens mee zou doen in wiskundige discussies) daarover een mening zou moeten vormen zonder dat ik het naadje van de kous begrijp, zou ik kijken naar:
- de credentials van de schrijver van het boek;
- wat de consensus is in het vakgebied;
- als de schrijver van het boek een lijst bijhoudt van welke deskundigen het met hem eens zijn, zou ik ook die lijst checken op credentials.
- lezen van besprekingen van andere wiskundigen.
Hieruit zouden dan twee mogelijke redelijke posities volgen:
- het gaat waarschijnlijk om een crackpot, dus houd ik me aan de wiskundige consensus.
- het is mogelijk/waarschijnlijk een echte uitdaging voor het bewijs, dus wacht ik rustig af of het andere wiskundigen overtuigt en de consensus verandert. Tot die tijd volg ik de heersende consensus.
peda schreef: 22 nov 2023, 17:07
Voortdurend het over en weer proberen te schermen met bewijslevering voor de Jezus-historiciteit ja/ neen , schiet in mijn optiek niet echt op.
Een geloofsbewijs is geen wetenschappelijk bewijs en een wetenschappelijk bewijs is geen wiskundig bewijs.
Het gaat m.i. om het beargumenteren van de redelijkheid van verschillende posities, waarbij "' redelijkheid "'vervolgens onderling weer anders kan worden gewaardeerd. C'ést la vie.
Er zijn gewoon wetenschappelijke spelregels. Als je je daar niet aan wilt houden, prima, maar dan stel je je buiten het redelijke debat.
Tufkah schreef: 23 nov 2023, 12:29
peda schreef: 22 nov 2023, 17:07
Voortdurend het over en weer proberen te schermen met bewijslevering voor de Jezus-historiciteit ja/ neen , schiet in mijn optiek niet echt op.
Een geloofsbewijs is geen wetenschappelijk bewijs en een wetenschappelijk bewijs is geen wiskundig bewijs.
Het gaat m.i. om het beargumenteren van de redelijkheid van verschillende posities, waarbij "' redelijkheid "'vervolgens onderling weer anders kan worden gewaardeerd. C'ést la vie.
Er is de absolute waarheid en er zijn de meningen. Geen van de forumdeelnemers was getuige van het leven van de historische Jezus. Ook met wetenschappelijk bewijs in de hand blijft het een mening. Meningen lopen altijd vast op de subjectieve kijk op de dingen. De subjectiviteit overstijgen (transcendentie) is voor weinigen weggelegd.
Is er voor jou geen onderscheid in gewicht tussen:
- een academicus die op grond van gedetailleerd onderzoek in de archieven en dergelijke betoogt dat een bepaalde gebeurtenis zus en zo is verlopen, met die en die oorzaken en die en die effecten.
- Geertje uut Venlo met een frikandel in zijn klauwen die al smakkend roept: nah daar geleuf ik lekker heulemaal niks van mevrouw de professor met je gekke bril!