Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door peda »

Opnieuw aandacht in een topic waar een geheel ander thema wordt behandeld de vraag waarom de christelijke geloofsovertuiging wordt "" bestreden "' door diegenen die naar eigen zeggen niets meer hebben met de bijbel.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door Tin »

Psychologisch zal het altijd te verklaren zijn.
Maar de psychologische verklaring van de buitenstaander zal zelden hetzelfde zijn als de verklaring die iemand die die confrontatie zoekt zelf geeft.
En aldus is weer een nieuwe confrontatie geboren.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1830
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door Yours »

Ik vraag me af of het scheppend is om iemand waar mensen hun hoop uit putten te vernietigen.

Neem Storm nu: voor haar is het geloof in Jezus Christus iets waar ze binnen haar persoonlijke omstandigheden Hoop uit put.
Ik zie geen enkele reden om haar die hoop uit handen te slaan.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door HJW »

Yours schreef: 05 aug 2023, 12:08 Ik vraag me af of het scheppend is om iemand waar mensen hun hoop uit putten te vernietigen.

Neem Storm nu: voor haar is het geloof in Jezus Christus iets waar ze binnen haar persoonlijke omstandigheden Hoop uit put.
Ik zie geen enkele reden om haar die hoop uit handen te slaan.
Helemaal mee eens.
Zelf ben ik uit het christendom gestapt. Voor mij werkte het niet meer. Ik ben een andere weg in gegaan. Geen betere weg, maar een weg die meer bij mij past.
Velen binnen het christendom putten hoop, moed en liefde uit hun geloof. Alhoewel ik er geen onderdeel meer van ben, heb ik veel respect voor mensen die inderdaad hoop en moed in hun geloof ervaren.

En Storm is een parel van het christendom.......maar ook de bijdragen van Robert Frans en Dingo lees ik graag. Lang niet altijd mee eens, maar dat geeft niet.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door Tin »

Mooie antwoorden @Yours en @HJW.
Maar dus mooi omdat die confrontatie niet wordt opgezocht.
Waarom wordt die confrontatie vaak wèl opgezocht?
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Vreugdevol
Berichten: 1290
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door Vreugdevol »

Tin schreef: 05 aug 2023, 12:16 Mooie antwoorden @Yours en @HJW.
Maar dus mooi omdat die confrontatie niet wordt opgezocht.
Waarom wordt die confrontatie vaak wèl opgezocht?

Bekeringsdrang, of zoals ik bij sommige atheïsten opmaak hoogmoed, arrogantie het plezier en vermaak in de achterkamertjes om die domme christenen.

Dat heeft een demonisch iets.

Bij weer anderen die zoeken net zolang naar fouten van christenen om hun te demoniseren desnoods hacken ze ip adressen en dergelijke indien zij de mogelijkheid daartoe hebben.

Ook dit wordt in de achterkamertjes gehouden.
[modbreak ] Met dit soort teksten zoek je zelf ook de confrontatie terwijl je anderen het verwijt. Bovendien is hier geen plaats voor ongefundeerde beschuldigingen dus voortaan graag wat zorgvuldiger formuleren.
Laatst gewijzigd door Vreugdevol op 05 aug 2023, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door peda »

Ik zie persoonlijk het de confrontatie bewust op zoeken, komen vanuit een persoonlijke missie.
De wereld zou er beter aan toe zijn als datgene waartegen wordt geageerd, niet meer meedoet.
De missie geroepenen zoeken aktief diegenen op die in hun ogen schadelijke overtuigingen hebben.

Er zijn uiteraard de beroepsquerulanten , die zoeken confrontatie om de confrontatie.
Laatst gewijzigd door peda op 05 aug 2023, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door HJW »

Tin schreef: 05 aug 2023, 12:16 Mooie antwoorden @Yours en @HJW.
Maar dus mooi omdat die confrontatie niet wordt opgezocht.
Waarom wordt die confrontatie vaak wèl opgezocht?
Ik denk dat superioriteitsgevoelens daarin mee spelen. Gebrek aan empathie kan ook een rol hebben.
Er kan van alles spelen. Ik denk wel dat het met name met de persoonlijkheid van die personen te maken heeft.

Er zijn namelijk genoeg voorbeelden van zowel gelovigen als ongelovigen die bewijzen dat het ook anders kan. Bij de gelovigen op dit forum heb ik al 3 voorbeelden genoemd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door callista »

Vreugdevol schreef: 05 aug 2023, 12:19
Tin schreef: 05 aug 2023, 12:16 Mooie antwoorden @Yours en @HJW.
Maar dus mooi omdat die confrontatie niet wordt opgezocht.
Waarom wordt die confrontatie vaak wèl opgezocht?

Bekeringsdrang, of zoals ik bij sommige atheïsten opmaak hoogmoed, arrogantie het plezier en vermaak in de achterkamertjes om die domme christenen.

Dat heeft een demonisch iets.

Bij weer anderen die zoeken net zolang naar fouten van christenen om hun te demoniseren desnoods hacken ze ip adressen en dergelijke indien zij de mogelijkheid daartoe hebben.

Ook dit wordt in de achterkamertjes gehouden.
Volkomen nonsens... :naughty: ..maar ja veel christenen hebben nogal een kort lontje..
Atheïsten geloven trouwens niet in demonen......dat is een zaak van christenen...van sommige althans.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1830
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door Yours »

Tin schreef: 05 aug 2023, 12:16 Waarom wordt die confrontatie vaak wèl opgezocht?
In mijn visie is het de drang tot vernietiging van de weg die je (vaak) zelf bent gegaan, zodat anderen die weg (ook) niet (langer) zullen gaan.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1830
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door Yours »

peda schreef: 05 aug 2023, 12:22 Ik zie persoonlijk het de confrontatie bewust op zoeken, komen vanuit een persoonlijke missie.
De wereld zou er beter aan toe zijn als datgene waartegen wordt geageerd, niet meer meedoet.
Er zijn uiteraard de beroepsquerulanten , die zoeken confrontatie om de confrontatie.
Mee eens.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door callista »

peda schreef: 05 aug 2023, 10:41 Opnieuw aandacht in een topic waar een geheel ander thema wordt behandeld de vraag waarom de christelijke geloofsovertuiging wordt "" bestreden "' door diegenen die naar eigen zeggen niets meer hebben met de bijbel.
Mij word in een ander topic ook verweten het christendom te bestrijden, terwijl ik er een andere visie over heb....en met sommige zaken het niet eens ben...
Volkomen onzin en pure laster....
En dat ook door iemand notabene die zelf het christendom verlaten heeft....@HJW
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door Mart »

Ja, de confrontatie is bewust opgezocht. Hier is het off-topic gegaan. Het was beter geweest in een ander topic af te vragen waarom Carrier zich niet op de platte aarde gelovigen of de Boeddhisten enzo richt. Ik zie het als een bewuste actie om het topic op de slachtofferrol van christenen te richten en - als zovaak - de atheisten de schuld toe te schuiven.

Kan het topic over Carrier niet worden afgesplitst vanaf die posting? Het heeft namelijk eveneens het hele topic off-topic gebracht.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door Petra »

HJW schreef: 05 aug 2023, 12:12
Yours schreef: 05 aug 2023, 12:08 Ik vraag me af of het scheppend is om iemand waar mensen hun hoop uit putten te vernietigen.

Neem Storm nu: voor haar is het geloof in Jezus Christus iets waar ze binnen haar persoonlijke omstandigheden Hoop uit put.
Ik zie geen enkele reden om haar die hoop uit handen te slaan.
Helemaal mee eens.
Dat is mooi. Alpha zal verheugd zijn.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door HJW »

Vreugdevol schreef: 05 aug 2023, 12:19 Bekeringsdrang, of zoals ik bij sommige atheïsten opmaak hoogmoed, arrogantie het plezier en vermaak in de achterkamertjes om die domme christenen.

Dat heeft een demonisch iets.

Bij weer anderen die zoeken net zolang naar fouten van christenen om hun te demoniseren desnoods hacken ze ip adressen en dergelijke indien zij de mogelijkheid daartoe hebben.

Ook dit wordt in de achterkamertjes gehouden.
En waarom ga jij elke keer de confrontatie aan ? Want het gaat beide kanten op....
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door HJW »

callista schreef: 05 aug 2023, 12:38
peda schreef: 05 aug 2023, 10:41 Opnieuw aandacht in een topic waar een geheel ander thema wordt behandeld de vraag waarom de christelijke geloofsovertuiging wordt "" bestreden "' door diegenen die naar eigen zeggen niets meer hebben met de bijbel.
Mij word in een ander topic ook verweten het christendom te bestrijden, terwijl ik er een andere visie over heb....en met sommige zaken het niet eens ben...
Volkomen onzin en pure laster....
En dat ook door iemand notabene die zelf het christendom verlaten heeft....@HJW
Ik heb je nog nooit 1 positieve opmerking over het christendom zien maken, het is één en al negativiteit. En de vraag is: waarom?
Heb ik letterlijk gezegd dat jij het bestrijdt ? Volgens mij niet. Ik heb me wel afgevraagd waarom het gaat zoals het gaat.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door HJW »

Mart schreef: 05 aug 2023, 12:40 Ja, de confrontatie is bewust opgezocht. Hier is het off-topic gegaan. Het was beter geweest in een ander topic af te vragen waarom Carrier zich niet op de platte aarde gelovigen of de Boeddhisten enzo richt. Ik zie het als een bewuste actie om het topic op de slachtofferrol van christenen te richten en - als zovaak - de atheisten de schuld toe te schuiven.

Kan het topic over Carrier niet worden afgesplitst vanaf die posting? Het heeft namelijk eveneens het hele topic off-topic gebracht.
Als je dat al een confrontatie noemt......ik vraag me af waarom specifiek deze man zich richt op het christendom. Als je elke vraag als een confrontatie ziet, dan is elke discussie een confrontatie. Niet terecht dus.
Ik zie christenen niet als slachtoffer en atheïsten niet als dader. Het is niet aan jou om mijn beweegredenen in te vullen, Ik stel kritische vragen aan christenen en atheïsten, Beide zijn daar blijkbar door geraakt danwel gepikeerd.
Ik maak geen onderscheid tussen christenen en atheïsten.
\Als christenen atheïsten onderuit willen halen, stel ik daar vragen bij en andersom ook.
Lijkt mij niets mis mee.
Maar mensen vinden vragen aan henzelf niet zo leuk, lijkt het.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door HJW »

Petra schreef: 05 aug 2023, 13:13
Dat is mooi. Alpha zal verheugd zijn.
Dat Alpha erg gelukkig is binnen zijn geloofsgemeenschap is hem van harte gegund.
Daar heb ik geen enkele opmerking over.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door callista »

HJW schreef: 05 aug 2023, 13:16
callista schreef: 05 aug 2023, 12:38

Mij word in een ander topic ook verweten het christendom te bestrijden, terwijl ik er een andere visie over heb....en met sommige zaken het niet eens ben...
Volkomen onzin en pure laster....
En dat ook door iemand notabene die zelf het christendom verlaten heeft....@HJW
Ik heb je nog nooit 1 positieve opmerking over het christendom zien maken, het is één en al negativiteit. En de vraag is: waarom?
Heb ik letterlijk gezegd dat jij het bestrijdt ? Volgens mij niet. Ik heb me wel afgevraagd waarom het gaat zoals het gaat.
Ik heb er ook niet zoveel positiefs over te vermelden.
Ja...je vroeg je af wat ik hier op dit forum deed nu ik geen christen meer ben en tevens dat ik weinig te melden had.

En wat heb jij te melden?
Waarom heb jij het christendom achter je gelaten?
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door Mart »

HJW schreef: 05 aug 2023, 13:20
Mart schreef: 05 aug 2023, 12:40 Ja, de confrontatie is bewust opgezocht. Hier is het off-topic gegaan. Het was beter geweest in een ander topic af te vragen waarom Carrier zich niet op de platte aarde gelovigen of de Boeddhisten enzo richt. Ik zie het als een bewuste actie om het topic op de slachtofferrol van christenen te richten en - als zovaak - de atheisten de schuld toe te schuiven.

Kan het topic over Carrier niet worden afgesplitst vanaf die posting? Het heeft namelijk eveneens het hele topic off-topic gebracht.
Als je dat al een confrontatie noemt......ik vraag me af waarom specifiek deze man zich richt op het christendom. Als je elke vraag als een confrontatie ziet, dan is elke discussie een confrontatie. Niet terecht dus.
Jij bent daar off-topic gegaan en de confrontatie aangegaan door je suggestief te richten op persoonlijke intenties. Callista gaf je notabene een redelijk antwoord: De meeste atheïsten b.v. zijn ooit christen geweest, dus voor hun is het zeker ook interessant....
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Pyro_123
Berichten: 792
Lid geworden op: 12 jul 2023, 16:27
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door Pyro_123 »

HJW schreef: 05 aug 2023, 12:30 Ik denk dat superioriteitsgevoelens daarin [het confrontatie zoeken] mee spelen. Gebrek aan empathie kan ook een rol hebben.
Er kan van alles spelen. Ik denk wel dat het met name met de persoonlijkheid van die personen te maken heeft.
Er bestaat inderdaad een soort persoonlijkheid bij wie logisch denken en elkaar confronteren de hoofdrol speelt bij het vinden van waarheid. Voor zulken is intellectuele strijd en de daarbij gepaard gaande negativiteit helemaal niet iets afkeurenswaardigs, maar juist goed bedoeld. De ander heeft zo gelegenheid het onlogische van zijn denkbeelden in te zien, kennis op te doen en zichzelf te verbeteren. Dat de afbraakfase auw-auw doet, hoort bij de geneesheer die geen stinkende wonden wil maken.

Persoonlijk geloof ik niet zo in de trotse ratio aan de macht, zeker in het kader van een forum dat qua doelstelling de dialoog zoekt vind ik zo'n houding eerder problematisch. :|
Laatst gewijzigd door Pyro_123 op 05 aug 2023, 13:30, 2 keer totaal gewijzigd.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door HJW »

callista schreef: 05 aug 2023, 13:22
Ik heb er ook niet zoveel positiefs over te vermelden.
Ja...je vroeg je af wat ik hier op dit forum deed nu ik geen christen meer ben en tevens dat ik weinig te melden had.

En wat heb jij te melden?
Waarom heb jij het christendom achter je gelaten?
Nee, ik vroeg me af wat de toegevoegde waarde is van allemaal negativiteit op een geloofsforum en ik heb ook aangegeven dat je van mij rustig mag blijven.
Ik jaag je niet weg, roep wel op om na te denken.

Ik heb het christendom achter mij gelaten omdat het exclusiviteitsclaims heeft en ik daar niet in geloof. Het goddelijke is wat mij betreft religie-overstijgend. Daarnaast geloof ik niet in het gered moeten worden en al helemaal niet door een gruwelijk offer.
Ik geloof in Onvoorwaardelijke Liefde en Jezus' leven inspireert mij daarin. Met zijn dood heb ik niets.
Ik heb hier laatst mijn insteek al weergegeven.
Vreugdevol
Berichten: 1290
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door Vreugdevol »

HJW schreef: 05 aug 2023, 13:14
Vreugdevol schreef: 05 aug 2023, 12:19 Bekeringsdrang, of zoals ik bij sommige atheïsten opmaak hoogmoed, arrogantie het plezier en vermaak in de achterkamertjes om die domme christenen.

Dat heeft een demonisch iets.

Bij weer anderen die zoeken net zolang naar fouten van christenen om hun te demoniseren desnoods hacken ze ip adressen en dergelijke indien zij de mogelijkheid daartoe hebben.

Ook dit wordt in de achterkamertjes gehouden.
En waarom ga jij elke keer de confrontatie aan ? Want het gaat beide kanten op....
De vraag is waarom atheïsten de confrontatie zoeken met christenen, dat is waar dit topic om vraagt. Omdat hun aanwezigheid geen logisch verklaring geeft op rationele gronden geef ik mijn mening waarom atheïsten wel de confrontatie zoeken.

Gebaseerd op sterke aanwijzingen dan noem ik êén vb over het elite clubje van freethinker en volgens "bronnen" zich daar achterbaks gedroegen in achterkamertjes.

Ik denk niet dat zoiets verandert is.
Mijn mening is niet gebaseerd op gebakken lucht.

Los daarvan hoeven atheïsten van mij niet weg, gaat mij meer om eerlijkheid, de confrontatie die ik aanga heeft een doel tot welzijn van de mens, atheïsten hebben die niet naar hun eigen geloof.
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door HJW »

Pyro_123 schreef: 05 aug 2023, 13:26 Er bestaat inderdaad een soort persoonlijkheid bij wie logisch denken en elkaar confronteren de hoofdrol speelt bij het vinden van waarheid. Voor zulken is intellectuele strijd en de daarbij gepaard gaande negativiteit helemaal niet iets afkeurenswaardigs, maar juist goed bedoeld. De ander heeft zo gelegenheid het onlogische van zijn denkbeelden in te zien, kennis op te doen en zichzelf te verbeteren. Dat de afbraakfase auw-auw doet, hoort bij de geneesheer die geen stinkende wonden wil maken.

Persoonlijk geloof ik niet zo in de trotse ratio aan de macht, zeker in het kader van een forum dat de dialoog zoekt vind ik zo'n houding eerder problematisch. :|
Het woord "confrontatie" kan verschillende connotaties hebben. In de titel lees ik de negatieve. Vandaar dat ik dat als uitgangspunt heb genomen.
Confrontatie kan ook betekenen dat je zaken tegenover elkaar stelt. Niet vanwege strijd, maar vanuit vergelijking en startpunt voor discussie. Dan heb ik geen moeite met confrontatie. Maar dat werd hier niet bedoeld, denk ik.

Zelfs de intellectuele strijd hoeft niet afkeurenswaardig te zijn, het kan inderdaad met de beste bedoelingen zijn.
Maar zie de reacties alhier. Als ik een kritische vraag stel, wordt er niet op de vraag ingegaan maar wordt gesteld dat het "een bewuste actie" is.
Mensen zijn gauw geraakt door vragen en opmerkingen.

Ik heb hier nog niet meegemaakt dat iemand het onlogische van zijn denkbeelden inzag, integendeel
Ik heb de ratio ook deels achter mij gelaten. Het helpt wel, maar moet niet de boventoon voeren. Er zijn meerdere aspecten dan alleen de ratio. Zoals ervaringen en gevoelens, intuïtie.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door Mart »

Vreugdevol schreef: 05 aug 2023, 13:30
HJW schreef: 05 aug 2023, 13:14
En waarom ga jij elke keer de confrontatie aan ? Want het gaat beide kanten op....
De vraag is waarom atheïsten de confrontatie zoeken met christenen, dat is waar dit topic om vraagt.
Nee, daar vraagt het topic helemaal niet naar. De vraag was juist waarom wordt er bewust de confrontatie wordt opgezocht in een topic daat daar helemaal niets mee te maken heeft. Stop eens met die christelijke slachtofferrol -- nergens voor nodig. Het was aantoonbaar HJW die de draad off-topic leidde en ook al is hij geen theïst, hij ging daarmee de confrontatie aan met andere atheïsten en niet met christenen.

En volgens mij is de situatie reeds opgelost, dus erop doorgaan is weinig constructief.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)