Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door HJW »

Vreugdevol schreef: 05 aug 2023, 13:30 De vraag is waarom atheïsten de confrontatie zoeken met christenen, dat is waar dit topic om vraagt. Omdat hun aanwezigheid geen logisch verklaring geeft op rationele gronden geef ik mijn mening waarom atheïsten wel de confrontatie zoeken.
Dat de vraag over anderen gaat, mag geen reden zijn om die ook jezelf los te laten......splinter en balk kan aan de orde zijn.
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door peda »

Pyro_123 schreef: 05 aug 2023, 13:26
HJW schreef: 05 aug 2023, 12:30 Ik denk dat superioriteitsgevoelens daarin [het confrontatie zoeken] mee spelen. Gebrek aan empathie kan ook een rol hebben.
Er kan van alles spelen. Ik denk wel dat het met name met de persoonlijkheid van die personen te maken heeft.
Er bestaat inderdaad een soort persoonlijkheid bij wie logisch denken en elkaar confronteren de hoofdrol speelt bij het vinden van waarheid. Voor zulken is intellectuele strijd en de daarbij gepaard gaande negativiteit helemaal niet iets afkeurenswaardigs, maar juist goed bedoeld. De ander heeft zo gelegenheid het onlogische van zijn denkbeelden in te zien, kennis op te doen en zichzelf te verbeteren. Dat de afbraakfase auw-auw doet, hoort bij de geneesheer die geen stinkende wonden wil maken.

Persoonlijk geloof ik niet zo in de trotse ratio aan de macht, zeker in het kader van een forum dat qua doelstelling de dialoog zoekt vind ik zo'n houding eerder problematisch. :|
Het eerste deel van jouw inbreng is in mijn ogen een rake typering. De logica mens ziet veelal het merendeels op onlogische dus niet-betrouwbare wijze opgebouwde geloof, als volkomen achterhaald en dus niet meer passend in de wereld anno 2023. De ander opvoeden, tot beter inzicht brengen of "' ik ben mijn broeders hoeder "' overtuiging. Daarom zoekt deze liefhebber ook de niet-meer-in-de -moderne-wereld-passenden aktief op om de missie te volbrengen. Of een forum zich van dezulken moet ontdoen om rust te verkrijgen, dat geloof ik niet. Immers rust is in een forum zonder ballotage nooit te bereiken, zo mijn visie.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door callista »

Vreugdevol schreef: 05 aug 2023, 13:30
Los daarvan hoeven atheïsten van mij niet weg, gaat mij meer om eerlijkheid, de confrontatie die ik aanga heeft een doel tot welzijn van de mens, atheïsten hebben die niet naar hun eigen geloof.
Oh atheïsten hebben geen welzijn en zelfs volgens jou ook een geloof? :shock:
Je wilt ze dus bekeren en wat wijzer maken?

Ach...ik neem maar een wijntje....daar knap ik eerder van op....
Vreugdevol
Berichten: 1290
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door Vreugdevol »

callista schreef: 05 aug 2023, 13:49
Vreugdevol schreef: 05 aug 2023, 13:30
Los daarvan hoeven atheïsten van mij niet weg, gaat mij meer om eerlijkheid, de confrontatie die ik aanga heeft een doel tot welzijn van de mens, atheïsten hebben die niet naar hun eigen geloof.
Ach...ik neem maar een wijntje....daar knap ik eerder van op....
Geniet van je wijntje, de meeste wijnen zijn m.i niet te drinken.
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door callista »

Vreugdevol schreef: 05 aug 2023, 13:52
callista schreef: 05 aug 2023, 13:49

Ach...ik neem maar een wijntje....daar knap ik eerder van op....
Geniet van je wijntje, de meeste wijnen zijn m.i niet te drinken.
Dankjewel...nou....mijn wijn smaakt heerlijk... :thumb1:
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door Zolderworm »

callista schreef: 05 aug 2023, 13:49
Vreugdevol schreef: 05 aug 2023, 13:30
Los daarvan hoeven atheïsten van mij niet weg, gaat mij meer om eerlijkheid, de confrontatie die ik aanga heeft een doel tot welzijn van de mens, atheïsten hebben die niet naar hun eigen geloof.
Oh atheïsten hebben geen welzijn en zelfs volgens jou ook een geloof? :shock:
Je wilt ze dus bekeren en wat wijzer maken?

Ach...ik neem maar een wijntje....daar knap ik eerder van op....
Atheïsten hebben geen geloof. WANT ZE WETEN ALLES ZEKER!!
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door callista »

Zolderworm schreef: 05 aug 2023, 13:57
callista schreef: 05 aug 2023, 13:49

Oh atheïsten hebben geen welzijn en zelfs volgens jou ook een geloof? :shock:
Je wilt ze dus bekeren en wat wijzer maken?

Ach...ik neem maar een wijntje....daar knap ik eerder van op....
Atheïsten hebben geen geloof. WANT ZE WETEN ALLES ZEKER!!
Een domme reactie.....verdiep je er maar eens meer in....als je even tijd hebt... 8-)
Vreugdevol
Berichten: 1290
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door Vreugdevol »

callista schreef: 05 aug 2023, 13:53
Vreugdevol schreef: 05 aug 2023, 13:52

Geniet van je wijntje, de meeste wijnen zijn m.i niet te drinken.
Dankjewel...nou....mijn wijn smaakt heerlijk... :thumb1:

Gelukkig, dat is trouwens mijn subjectieve mening gebaseerd op mijn ervaring.
Er zijn zoveel verschillende soorten wijnen ik heb ze niet allemaal geproefd.

Laat ik er hooguit een stuk of 20 gehad hebben en 2 daarvan waren naar mijn smaak.
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door callista »

Vreugdevol schreef: 05 aug 2023, 13:59
callista schreef: 05 aug 2023, 13:53

Dankjewel...nou....mijn wijn smaakt heerlijk... :thumb1:

Gelukkig, dat is trouwens mijn subjectieve mening gebaseerd op mijn ervaring.
Er zijn zoveel verschillende soorten wijnen ik heb ze niet allemaal geproefd.

Laat ik er hooguit een stuk of 20 gehad hebben en 2 daarvan waren naar mijn smaak.
Er zijn inderdaad ook smerige wijnen...dat klopt wel....maar van lieverlee kom je er wel achter na de zoveelste vieze meuk.. :mrgreen:
Vreugdevol
Berichten: 1290
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door Vreugdevol »

Zolderworm schreef: 05 aug 2023, 13:57
callista schreef: 05 aug 2023, 13:49

Oh atheïsten hebben geen welzijn en zelfs volgens jou ook een geloof? :shock:
Je wilt ze dus bekeren en wat wijzer maken?

Ach...ik neem maar een wijntje....daar knap ik eerder van op....
Atheïsten hebben geen geloof. WANT ZE WETEN ALLES ZEKER!!
:lol:
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door peda »

Op dit forum weet iedereen behalve Peda, (de agnost en dus persoonlijk niet-zeker-weter) ALLES ZEKER.
Van een grote ondersteuning voor het agnosticisme, behoudens Petra, heb ik alhier nog niet bijzonder veel gemerkt.
Wie is er op dit forum agnost, dus een bewust-niet-zeker-weter.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door HJW »

peda schreef: 05 aug 2023, 14:04 Op dit forum weet iedereen behalve Peda, (de agnost en dus persoonlijk niet-zeker-weter) ALLES ZEKER.
Van een grote ondersteuning voor het agnosticisme, behoudens Petra, heb ik alhier nog niet bijzonder veel gemerkt.
Wie is er op dit forum agnost, dus een bewust-niet-zeker-weter.
Ik weet niets zeker, maar ben geen agnost. Een agnost is iemand die geen overtuigingen heeft over het bestaan van bovennatuurlijke machten.
Ik heb wel overtuigingen, gedachten etc, maar zeker weten is nu (nog) niet aan de orde voor mij.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door Mart »

peda schreef: 05 aug 2023, 14:04 Op dit forum weet iedereen behalve Peda, (de agnost en dus persoonlijk niet-zeker-weter) ALLES ZEKER.
Van een grote ondersteuning voor het agnosticisme, behoudens Petra, heb ik alhier nog niet bijzonder veel gemerkt.
Wie is er op dit forum agnost, dus een bewust-niet-zeker-weter.
Arrogantie ten top. Net als jij is de meerderheid op dit forum agnost of atheist. Ik ken geen atheist hier die alles zeker weet.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door callista »

peda schreef: 05 aug 2023, 14:04 Op dit forum weet iedereen behalve Peda, (de agnost en dus persoonlijk niet-zeker-weter) ALLES ZEKER.
Van een grote ondersteuning voor het agnosticisme, behoudens Petra, heb ik alhier nog niet bijzonder veel gemerkt.
Wie is er op dit forum agnost, dus een bewust-niet-zeker-weter.
Jij kunt niet voor anderen spreken @peda :naughty:
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door peda »

Mart schreef: 05 aug 2023, 14:09
peda schreef: 05 aug 2023, 14:04 Op dit forum weet iedereen behalve Peda, (de agnost en dus persoonlijk niet-zeker-weter) ALLES ZEKER.
Van een grote ondersteuning voor het agnosticisme, behoudens Petra, heb ik alhier nog niet bijzonder veel gemerkt.
Wie is er op dit forum agnost, dus een bewust-niet-zeker-weter.
Arrogantie ten top. Net als jij is de meerderheid op dit forum agnost of atheist. Ik ken geen atheist hier die alles zeker weet.
Goed om te lezen , Mart, nu nog deze houding terug vinden in de persoonlijke neutrale toonzetting van de inbreng. :thumb1:
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door Mart »

peda schreef: 05 aug 2023, 14:11
Mart schreef: 05 aug 2023, 14:09 Arrogantie ten top. Net als jij is de meerderheid op dit forum agnost of atheist. Ik ken geen atheist hier die alles zeker weet.
Goed om te lezen , Mart
Dat wist je al jaren lang. Doe nou niet alsof je neus bloedt en jij vrijwel de enige bent die niet alles zeker weet.
Nu nog deze houding terug vinden in de persoonlijke toonzetting van de inbreng. :thumb1:
Het wordt notabene letterlijk gezegd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Pyro_123
Berichten: 792
Lid geworden op: 12 jul 2023, 16:27
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door Pyro_123 »

HJW schreef: 05 aug 2023, 13:33 Zelfs de intellectuele strijd hoeft niet afkeurenswaardig te zijn, het kan inderdaad met de beste bedoelingen zijn.
Maar zie de reacties alhier. Als ik een kritische vraag stel, wordt er niet op de vraag ingegaan maar wordt gesteld dat het "een bewuste actie" is.
Mensen zijn gauw geraakt door vragen en opmerkingen.
Dat gebeurt vooral als je mensen persoonlijk noemt / aanspreekt op een manier die negatief uitgelegd kan worden.
Ik heb hier nog niet meegemaakt dat iemand het onlogische van zijn denkbeelden inzag, integendeel
Ik heb de ratio ook deels achter mij gelaten. Het helpt wel, maar moet niet de boventoon voeren. Er zijn meerdere aspecten dan alleen de ratio. Zoals ervaringen en gevoelens, intuïtie.
Het door mij geschetste persoonlijkheidstype zal niet ontkennen dat er meerdere aspecten zijn dan alleen de ratio, maar stelt de ratio altijd wel op de eerste plaats als het gaat om waarheidsvinding.
Gebruikersavatar
Pyro_123
Berichten: 792
Lid geworden op: 12 jul 2023, 16:27
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door Pyro_123 »

Pyro_123 schreef: 05 aug 2023, 13:26 Persoonlijk geloof ik niet zo in de trotse ratio aan de macht, zeker in het kader van een forum dat qua doelstelling de dialoog zoekt vind ik zo'n houding eerder problematisch. :|
peda schreef: 05 aug 2023, 13:48 Het eerste deel van jouw inbreng is in mijn ogen een rake typering. De logica mens ziet veelal het merendeels op onlogische dus niet-betrouwbare wijze opgebouwde geloof, als volkomen achterhaald en dus niet meer passend in de wereld anno 2023. De ander opvoeden, tot beter inzicht brengen of "' ik ben mijn broeders hoeder "' overtuiging. Daarom zoekt deze liefhebber ook de niet-meer-in-de -moderne-wereld-passenden aktief op om de missie te volbrengen. Of een forum zich van dezulken moet ontdoen om rust te verkrijgen, dat geloof ik niet. Immers rust is in een forum zonder ballotage nooit te bereiken, zo mijn visie.
Ik bedoelde alleen dat ik de geschetste houding, die vanuit dat persoonlijkheidstype geredeneerd dus opbouwend bedoeld is, dat in de forumpraktijk niet blijkt te zijn.
Het idee dat jij ermee in verband brengt, dat je bepaalde persoonlijkheidstypen dan maar van het forum gaat weren met als doel dat het dan rustiger zou worden, is geen moment bij me opgekomen. :roll:
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door peda »

Pyro_123 schreef: 05 aug 2023, 14:30
Pyro_123 schreef: 05 aug 2023, 13:26 Persoonlijk geloof ik niet zo in de trotse ratio aan de macht, zeker in het kader van een forum dat qua doelstelling de dialoog zoekt vind ik zo'n houding eerder problematisch. :|
peda schreef: 05 aug 2023, 13:48 Het eerste deel van jouw inbreng is in mijn ogen een rake typering. De logica mens ziet veelal het merendeels op onlogische dus niet-betrouwbare wijze opgebouwde geloof, als volkomen achterhaald en dus niet meer passend in de wereld anno 2023. De ander opvoeden, tot beter inzicht brengen of "' ik ben mijn broeders hoeder "' overtuiging. Daarom zoekt deze liefhebber ook de niet-meer-in-de -moderne-wereld-passenden aktief op om de missie te volbrengen. Of een forum zich van dezulken moet ontdoen om rust te verkrijgen, dat geloof ik niet. Immers rust is in een forum zonder ballotage nooit te bereiken, zo mijn visie.
Ik bedoelde alleen dat ik de geschetste houding, die vanuit dat persoonlijkheidstype geredeneerd dus opbouwend bedoeld is, dat in de forumpraktijk niet blijkt te zijn.
Het idee dat jij ermee in verband brengt, dat je bepaalde persoonlijkheidstypen dan maar van het forum gaat weren met als doel dat het dan rustiger zou worden, is geen moment bij me opgekomen. :roll:
Dat laatste is ook geen moment bij mij opgekomen. Ik schilderde de problematiek die kan ontstaat bij het ontmoeten van totaal tegengestelde visies op een forum , dit eveneens los van persoonlijkheidstypes.
Zelfs bij het gemeenschappelijk geloven in de apostolische geloofsbelijdenis, is het nog mogelijk om onderling totaal tegenstrijdige geloofsopvattingen te hebben. Te noemen valt bijvoorbeeld het geloof in predestinatie ja of neen.
Gebruikersavatar
Pyro_123
Berichten: 792
Lid geworden op: 12 jul 2023, 16:27
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door Pyro_123 »

peda schreef: 05 aug 2023, 14:37 Dat laatste is ook geen moment bij mij opgekomen. Ik schilderde de problematiek die kan ontstaat bij het ontmoeten van totaal tegengestelde visies op een forum , dit eveneens los van persoonlijkheidstypes.
Zelfs bij het gemeenschappelijk geloven in de apostolische geloofsbelijdenis, is het nog mogelijk om onderling totaal tegenstrijdige geloofsopvattingen te hebben. Te noemen valt bijvoorbeeld het geloof in predestinatie ja of neen.
De vraag of deze of gene forummer gehandhaafd kan worden, laat ik graag over aan de leiding. Daar houd ik me verre van :w
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door callista »

Van mij moet en mag iedereen blijven....hoe meer zielen-- met andere visies-- hoe meer vreugd :thumb1:
Ook al is er soms wat ergernis......maar dat hoort er bij.. :mrgreen: dat doet de hersenen ook werken...
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door HJW »

Pyro_123 schreef: 05 aug 2023, 14:16 Dat gebeurt vooral als je mensen persoonlijk noemt / aanspreekt op een manier die negatief uitgelegd kan worden.
Alles kan negatief uitgelegd worden, dan is het het einde van elke discussie.
Het door mij geschetste persoonlijkheidstype zal niet ontkennen dat er meerdere aspecten zijn dan alleen de ratio, maar stelt de ratio altijd wel op de eerste plaats als het gaat om waarheidsvinding.
Ik heb geleerd te vertrouwen op mijn intuïtie, daar blijkt regelmatig meer waarheid uit voort te komen dat uit de ratio.
"Mijn gevoel zegt, niet doen". Kan een heel goede reden zijn het niet te doen, los van de ratio.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door HJW »

callista schreef: 05 aug 2023, 14:48 Van mij moet en mag iedereen blijven....hoe meer zielen-- met andere visies-- hoe meer vreugd :thumb1:
Ook al is er soms wat ergernis......maar dat hoort er bij.. :mrgreen: dat doet de hersenen ook werken...
Dan zijn we het eens
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1830
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door Yours »

callista schreef: 05 aug 2023, 14:48 Van mij moet en mag iedereen blijven....hoe meer zielen-- met andere visies-- hoe meer vreugd :thumb1:
Ook al is er soms wat ergernis......maar dat hoort er bij.. :mrgreen: dat doet de hersenen ook werken...
Maar intussen zijn de gelovigen op Geloofsgesprek wel in de minderheid zoals Mart opmerkte:
Mart schreef: 05 aug 2023, 14:09 Net als jij is de meerderheid op dit forum agnost of atheist.
In mijn visie zijn vele gelovigen afgehaakt omdat met name atheïsten als ze de kans krijgen geen spaan heel laten van welk geloof dan ook. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat gelovigen daar geen zin (meer) in hebben.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Waarom wordt er bewust confrontatie opgezocht

Bericht door callista »

Ik heb niets tegen het geloof, maar zo als ik al eerder zei hebben veel christenen nogal een kort lontje..
Zelfs bij een andere visie.....ik loop al jaren op fora....en heb veel christelijke sites zien verdwijnen.....er werd vooral veel gescholden.

Gelukkig is dat nu niet meer zo.....heel af en toe nog bij het zich aangevallen voelen of iets als spotten te zien, terwijl dat niet zo bedoeld is....