Gods Zoon

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gaitema 23
Berichten: 136
Lid geworden op: 26 aug 2023, 08:42
Man/Vrouw: M

Gods Zoon

Bericht door Gaitema 23 »

De term Gods Zoon is een een gespreksonderwerp op zich.
Wat Jezus erover zelf zei en wat de mensen er over zeggen.
Goed om over te hebben.
Jezus' woorden als antwoord op de vraag: "door jou zelf Gods Zoon te noemen, maak jij jouzelf tot God" was: "heeft God niet gezegd: gij zijt goden? Als God dat zegt is dat zo."

Maar ook staat er in de bijbel: "zalig zijn de vredestichters. Zij zullen zonen van God worden genoemd"

Een profetie over de verloren stammen van Israël is dat ze een nieuwe naam krijgen. God zal ze Zijn kinderen noemen.
Deze titel dragen engelen ook. Godenzonen.
Zie ook Genesis 6

Mooi om te overdenken. Wat betekend dit allemaal?
Tufkah
Berichten: 1217
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Gods Zoon

Bericht door Tufkah »

Volgens mij betekent Gods Zoon niet God zelf. Want anders dan zou je de betiteling 'Zoon' (en daarmee Vader) niet hoeven in te voeren.

Daarom vind ik het mooi dat je de zaligsprekingen aanhaalt, Gaitema. De zachtmoedigen, de vreedzamen, de treurenden, de armen van geest, de vervolgden, de barmhartigen , zij zullen de kinderen Gods zijn. Zij zijn het zout der aarde.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Gods Zoon

Bericht door Snelheid »

Gods Zoon................. drie in een.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Vreugdevol
Berichten: 1290
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Gods Zoon

Bericht door Vreugdevol »

Snelheid schreef: 18 dec 2023, 18:46 Gods Zoon................. drie in een.
Net zoals vader verschillende betekenissen kan hebben op verschillende niveau's, geld dat ook voor de term Gods zoon

Jezus wordt op een unieke manier Gods Zoon genoemd.
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Gebruikersavatar
Dat_beloof_ik
Berichten: 1279
Lid geworden op: 17 mar 2022, 16:10
Man/Vrouw: M

Re: Gods Zoon

Bericht door Dat_beloof_ik »

Gaitema 23 schreef: 16 dec 2023, 13:45 De term Gods Zoon is een een gespreksonderwerp op zich.
Wat Jezus erover zelf zei en wat de mensen er over zeggen.
Goed om over te hebben.
Jezus' woorden als antwoord op de vraag: "door jou zelf Gods Zoon te noemen, maak jij jouzelf tot God" was: "heeft God niet gezegd: gij zijt goden? Als God dat zegt is dat zo."

Maar ook staat er in de bijbel: "zalig zijn de vredestichters. Zij zullen zonen van God worden genoemd"

Een profetie over de verloren stammen van Israël is dat ze een nieuwe naam krijgen. God zal ze Zijn kinderen noemen.
Deze titel dragen engelen ook. Godenzonen.
Zie ook Genesis 6

Mooi om te overdenken. Wat betekend dit allemaal?
Weinig, aangezien we alleen de woorden hebben van schrijvers die beweren dat Jezus bepaalde dingen zou hebben gezegd.
Je hebt het over "wat Jezus erover zelf zei", welnu: daar weten we dus helemaal niets van.
En dan ben je dus vrij snel klaar.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2869
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Gods Zoon

Bericht door Eliyahu »

Snelheid schreef: 18 dec 2023, 18:46 Gods Zoon................. drie in een.
Bs"d

Er is nergens in de bijbel iets te vinden wat zegt dat God drie in één is.

Wat er wel volop in de bijbel te vinden is, is dat God ÉÉN is.

Zou het niet beter zijn om de bijbel te volgen dan lieden te volgen die buitenbijbelse leerstellingen verkondigen die tegen de bijbel in gaan?

https://sites.google.com/view/godis1/home
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Tufkah
Berichten: 1217
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Gods Zoon

Bericht door Tufkah »

Eliyahu schreef: 21 dec 2023, 21:44
Snelheid schreef: 18 dec 2023, 18:46 Gods Zoon................. drie in een.
Bs"d

Er is nergens in de bijbel iets te vinden wat zegt dat God drie in één is.

Wat er wel volop in de bijbel te vinden is, is dat God ÉÉN is.

Zou het niet beter zijn om de bijbel te volgen dan lieden te volgen die buitenbijbelse leerstellingen verkondigen die tegen de bijbel in gaan?

https://sites.google.com/view/godis1/home
Behalve het Comma Johanneum dan toch, dat staat echt in de Bijbel.

7 Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel,
de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een.
8 En drie zijn er, die getuigen op de aarde,
de Geest, en het water, en het bloed; en die drie zijn tot een.


En het vlees geworden Woord zei: "Ik en de Vader zijn één". Dat is geen drie in één, maar wel twee in één.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2869
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Gods Zoon

Bericht door Eliyahu »

Tufkah schreef: 21 dec 2023, 23:59
Eliyahu schreef: 21 dec 2023, 21:44

Bs"d

Er is nergens in de bijbel iets te vinden wat zegt dat God drie in één is.

Wat er wel volop in de bijbel te vinden is, is dat God ÉÉN is.

Zou het niet beter zijn om de bijbel te volgen dan lieden te volgen die buitenbijbelse leerstellingen verkondigen die tegen de bijbel in gaan?

https://sites.google.com/view/godis1/home
Behalve het Comma Johanneum dan toch, dat staat echt in de Bijbel.

7 Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel,
de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een.
8 En drie zijn er, die getuigen op de aarde,
de Geest, en het water, en het bloed; en die drie zijn tot een.
Bs"d

Nee, dat staat nou net NIET in de bijbel.

Het staat in sommige oude vertalingen van de bijbel, maar niet in de bijbel.

En wat betreft 1 Johannes 5:7? "Want drie zijn er die getuigen in de hemel: de Vader, het woord en de heilige geest; en deze drie zijn één."

Wel, dit lijkt een goede tekst om de drie-éénheid te bewijzen, afgezien dan van het feit dat dit een vervalsing van uw bijbel is. In de originele griekse scripturen bestaat deze tekst niet. Deze tekst is later toegevoegd aan het Nieuwe Testament in een wanhopige poging een drie-eenheid te bewijzen die niet bewezen kan worden. Het Nieuwe Testament is in stukjes en beetjes tot ons gekomen, een evangelie van hier, een brief van Paulus van daar.

De eersten die hier uit een betrouwbare tekst samenstelden van het griekse Nieuwe Testament, waren Westcott en Hort in 1881.

In die griekse grondtekst van 1 Johannes 5:7 staat: "Want drie zijn er die getuigen."

Dat is alles.

Gevolg door vers 8: "De geest en het water en het bloed, en de drie zijn tot één"

Het hele stuk over de Vader, het woord en de heilige geest, en dat deze één zijn, is niet aanwezig in de originele griekse tekst. De griekse grondtekst van het Nieuwe Testament van dr. Eberhard Nestle wordt tegenwoordig beschouwd als de meest betrouwbare griekse tekst die er bestaat, en in die tekst zijn de verzen 7 en 8 van 1 Johannes 5 exact gelijk aan die in de tekst van Westcott en Hort. (U hoeft me hiervoor niet op mijn woord te geloven, vraag het gewoon aan uw pastoor of dominee, en hij zal deze feiten bevestigen, uitgezonderd natuurlijk wanneer hij tegen u liegt)

Er zijn van het NT tienduizenden manuscripten gevonden.

In slechts vier van die manuscripten is de bovenstaande "drie-eenheidsleer" te vinden.
En niet één van die vier gaat verder terug dan de 16e eeuw.
En daarom is iedere serieuze bijbelgeleerde het er over eens dat het een 16e eeuwse vervalsing is.

Dit hele stuk tekst dat niet thuis hoort in uw christelijke bijbel staat in de Nieuwe Vertaling (NBG '51) tussen vierkante haken. In de inleiding tot de Nieuwe Vertaling staat geschreven: "Tussen vierkante haakjes [....] staan woorden of tekst gedeelten waarvan word aangenomen dat ze niet tot de oorspronkelijke tekst behoord hebben. Ze komen alleen in het nieuwe testament voor." (sic)
En het vlees geworden Woord zei: "Ik en de Vader zijn één". Dat is geen drie in één, maar wel twee in één.
En zie wat er gebeurde toen hij dat zei: "Ik en de Vader zijn Één. De Joden dan pakten opnieuw stenen op om Hem te stenigen.
Jezus antwoordde hun: Ik heb u vele goede werken van Mijn Vader laten zien. Vanwege welk van die werken stenigt u Mij?
De Joden antwoordden Hem: Wij stenigen U niet vanwege een goed werk, maar vanwege godslastering, namelijk omdat U, Die een Mens bent, Uzelf God maakt."

We hebben hier dus een mens die claimt dat hij God is. Maar God is geen mens. En net zoals 1 + 1 + 1 niet gelijk is aan 1, zo is ook 1 + 1 niet 1, maar 2.

Er is maar één God die één is, en dat is J-H-W-H, en buiten Hem is er geen God.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Vreugdevol
Berichten: 1290
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Gods Zoon

Bericht door Vreugdevol »

Eliyahu schreef: 22 dec 2023, 00:27
We hebben hier dus een mens die claimt dat hij God is. Maar God is geen mens. En net zoals 1 + 1 + 1 niet gelijk is aan 1, zo is ook 1 + 1 niet 1, maar 2.
Het is ook niet 1+1+1 maar 1×1×1
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2869
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Gods Zoon

Bericht door Eliyahu »

Vreugdevol schreef: 22 dec 2023, 00:44
Eliyahu schreef: 22 dec 2023, 00:27
We hebben hier dus een mens die claimt dat hij God is. Maar God is geen mens. En net zoals 1 + 1 + 1 niet gelijk is aan 1, zo is ook 1 + 1 niet 1, maar 2.
Het is ook niet 1+1+1 maar 1×1×1
Bs"d

Dus je denkt dat als je al je goden wilt tellen, je 1 x 1 x 1 = 1 kunt zeggen. Nou ja, we maken allemaal fouten in het leven. Het overkomt de besten van ons. Niet iedereen is in de wieg gelegd voor hogere wiskunde. Maar ik zal dit uitleggen:

Als je drie stuks fruit hebt, en het zijn allemaal appels, dan heb je 1 appel + 1 appel + 1 appel = 3 appels.

Dan heb je niet 1 appel x 1 appel x 1 appel = 1 appel, maar dan heb je echt DRIE appels.

Zo ook bij goden. Als je drie personen hebt die allemaal goddelijk zijn, dan heb je 1 god + 1 god + 1 god = 3 goden. Dan heb je niet 1 god x 1 god x 1 god = 1 god, maar dan heb je echt DRIE goden.

Snap je?
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Vreugdevol
Berichten: 1290
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Gods Zoon

Bericht door Vreugdevol »

Eliyahu schreef: 22 dec 2023, 08:48
Vreugdevol schreef: 22 dec 2023, 00:44

Het is ook niet 1+1+1 maar 1×1×1
Bs"d

Dus je denkt dat als je al je goden wilt tellen, je 1 x 1 x 1 = 1 kunt zeggen. Nou ja, we maken allemaal fouten in het leven. Het overkomt de besten van ons. Niet iedereen is in de wieg gelegd voor hogere wiskunde. Maar ik zal dit uitleggen:

Als je drie stuks fruit hebt, en het zijn allemaal appels, dan heb je 1 appel + 1 appel + 1 appel = 3 appels.

Dan heb je niet 1 appel x 1 appel x 1 appel = 1 appel, maar dan heb je echt DRIE appels.

Zo ook bij goden. Als je drie personen hebt die allemaal goddelijk zijn, dan heb je 1 god + 1 god + 1 god = 3 goden. Dan heb je niet 1 god x 1 god x 1 god = 1 god, maar dan heb je echt DRIE goden.

Snap je?
Nee, de drie-eenheid is per defintie geen geloof in drie goden maar 1 God die zich openbaart in drie personen. Snap je?
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Tufkah
Berichten: 1217
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Gods Zoon

Bericht door Tufkah »

Eliyahu schreef: 22 dec 2023, 00:27
Tufkah schreef: 21 dec 2023, 23:59

Behalve het Comma Johanneum dan toch, dat staat echt in de Bijbel.

7 Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel,
de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een.
8 En drie zijn er, die getuigen op de aarde,
de Geest, en het water, en het bloed; en die drie zijn tot een.
Bs"d

Nee, dat staat nou net NIET in de bijbel.

Het staat in sommige oude vertalingen van de bijbel, maar niet in de bijbel.

En wat betreft 1 Johannes 5:7? "Want drie zijn er die getuigen in de hemel: de Vader, het woord en de heilige geest; en deze drie zijn één."

Wel, dit lijkt een goede tekst om de drie-éénheid te bewijzen, afgezien dan van het feit dat dit een vervalsing van uw bijbel is. In de originele griekse scripturen bestaat deze tekst niet. Deze tekst is later toegevoegd aan het Nieuwe Testament in een wanhopige poging een drie-eenheid te bewijzen die niet bewezen kan worden. Het Nieuwe Testament is in stukjes en beetjes tot ons gekomen, een evangelie van hier, een brief van Paulus van daar.

De eersten die hier uit een betrouwbare tekst samenstelden van het griekse Nieuwe Testament, waren Westcott en Hort in 1881.

In die griekse grondtekst van 1 Johannes 5:7 staat: "Want drie zijn er die getuigen."

Dat is alles.

Gevolg door vers 8: "De geest en het water en het bloed, en de drie zijn tot één"

Het hele stuk over de Vader, het woord en de heilige geest, en dat deze één zijn, is niet aanwezig in de originele griekse tekst. De griekse grondtekst van het Nieuwe Testament van dr. Eberhard Nestle wordt tegenwoordig beschouwd als de meest betrouwbare griekse tekst die er bestaat, en in die tekst zijn de verzen 7 en 8 van 1 Johannes 5 exact gelijk aan die in de tekst van Westcott en Hort. (U hoeft me hiervoor niet op mijn woord te geloven, vraag het gewoon aan uw pastoor of dominee, en hij zal deze feiten bevestigen, uitgezonderd natuurlijk wanneer hij tegen u liegt)

Er zijn van het NT tienduizenden manuscripten gevonden.

In slechts vier van die manuscripten is de bovenstaande "drie-eenheidsleer" te vinden.
En niet één van die vier gaat verder terug dan de 16e eeuw.
En daarom is iedere serieuze bijbelgeleerde het er over eens dat het een 16e eeuwse vervalsing is.

Dit hele stuk tekst dat niet thuis hoort in uw christelijke bijbel staat in de Nieuwe Vertaling (NBG '51) tussen vierkante haken. In de inleiding tot de Nieuwe Vertaling staat geschreven: "Tussen vierkante haakjes [....] staan woorden of tekst gedeelten waarvan word aangenomen dat ze niet tot de oorspronkelijke tekst behoord hebben. Ze komen alleen in het nieuwe testament voor." (sic)
En het vlees geworden Woord zei: "Ik en de Vader zijn één". Dat is geen drie in één, maar wel twee in één.
En zie wat er gebeurde toen hij dat zei: "Ik en de Vader zijn Één. De Joden dan pakten opnieuw stenen op om Hem te stenigen.
Jezus antwoordde hun: Ik heb u vele goede werken van Mijn Vader laten zien. Vanwege welk van die werken stenigt u Mij?
De Joden antwoordden Hem: Wij stenigen U niet vanwege een goed werk, maar vanwege godslastering, namelijk omdat U, Die een Mens bent, Uzelf God maakt."



Er is maar één God die één is, en dat is J-H-W-H, en buiten Hem is er geen God.
Ik hou de SV aan en daar staat het Comma Johanneum in. Maar genoeg andere teksten welke verwijzen dat de Vader en het Woord één zijn. Joh 1;1 bijvoorbeeld, het staat er gewoon!
We hebben hier dus een mens die claimt dat hij God is. Maar God is geen mens. En net zoals 1 + 1 + 1 niet gelijk is aan 1, zo is ook 1 + 1 niet 1, maar 2.

Ik denk dan ook dat het geen kwestie is van een juiste dan wel onjuiste vertaling, maar dat het een kwestie is van de Bijbel leren lezen en verstaan.

God is Zijn (IK ben, die IK ben). Na te lezen in Exodus. Het Zijn kan niet anders dan onveranderlijk zijn want anders dan zouden we met een veranderlijke God opgescheept zitten en dat gelooft geen mens. Jezus is het vlees geworden Woord. Wat wil zeggen dat Jezus naar zijn innerlijke natuur het Woord is (Niet God, God spreekt het Woord uit).

We dienen secuur te lezen. Het Woord is gelijk aan God omdat het uit God voortkomt. Maar het is niet hetzelfde, anders dan zou God niet hoeven te spreken. Vergelijk het mens die spreekt: zijn woorden verschijnen toch niet zomaar uit het niets? Spreker en Uitgesprokene zijn één. En dat wat Uitgesproken is, is mens geworden.

Worden doet men in de tijd, Zijn (het Zijn van God) kan zich niet in de tijd bevinden. God is immers ook de Schepper van de tijd.

Kort samengevat: God spreekt en dit spreken is vlees geworden en gestorven aan het kruis. Maar volgens mij ben jij niet eens een christen, klopt dat?
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Tufkah
Berichten: 1217
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Gods Zoon

Bericht door Tufkah »

Vreugdevol schreef: 22 dec 2023, 09:13

Nee, de drie-eenheid is per defintie geen geloof in drie goden maar 1 God die zich openbaart in drie personen. Snap je?
Jij geeft de kerkelijke opvatting weer, (drie personen) maar daar is geen Bijbelse grond voor te vinden. Als God spreekt, dan spreekt hij geen persoon uit. Hoe ze dat ooit hebben kunnen verzinnen is mij een raadsel.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Vreugdevol
Berichten: 1290
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Gods Zoon

Bericht door Vreugdevol »

Tufkah schreef: 22 dec 2023, 10:22
Vreugdevol schreef: 22 dec 2023, 09:13

Nee, de drie-eenheid is per defintie geen geloof in drie goden maar 1 God die zich openbaart in drie personen. Snap je?
Jij geeft de kerkelijke opvatting weer, (drie personen) maar daar is geen Bijbelse grond voor te vinden. Als God spreekt, dan spreekt hij geen persoon uit. Hoe ze dat ooit hebben kunnen verzinnen is mij een raadsel.
Ben jij christen?
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Gods Zoon

Bericht door peda »

Tufkah schreef: 22 dec 2023, 10:22
Vreugdevol schreef: 22 dec 2023, 09:13

Nee, de drie-eenheid is per defintie geen geloof in drie goden maar 1 God die zich openbaart in drie personen. Snap je?
Jij geeft de kerkelijke opvatting weer, (drie personen) maar daar is geen Bijbelse grond voor te vinden. Als God spreekt, dan spreekt hij geen persoon uit. Hoe ze dat ooit hebben kunnen verzinnen is mij een raadsel.
1 God Die Zich openbaart in 3 personen, blijft toch een Mysterie.
Toen Jezus als Persoonlijke God-Openbaring lijfelijk als mensachtige op aarde rondliep, was de hemel niet leeg want daar vertoefde tegelijkertijd de Vader als Persoonlijke God-Openbaring. Dus 2 God-Personen wel degelijk op hetzelfde moment en geen schijn- persoon op aarde. Ra, ra hoe is dat mogelijk? Naar menselijke logica is zulks niet mogelijk, maar naar Goddelijke-Logica kennelijk wel.
Christelijk Mysterie !!
Tufkah
Berichten: 1217
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Gods Zoon

Bericht door Tufkah »

Vreugdevol schreef: 22 dec 2023, 10:35
Tufkah schreef: 22 dec 2023, 10:22

Jij geeft de kerkelijke opvatting weer, (drie personen) maar daar is geen Bijbelse grond voor te vinden. Als God spreekt, dan spreekt hij geen persoon uit. Hoe ze dat ooit hebben kunnen verzinnen is mij een raadsel.
Ben jij christen?
Naar wat men onder 'christen' (iemand die in Christus gelooft, een aanhanger van Christus) verstaat is het antwoord: nee. Dat is mij allemaal veel te ruim en vrijblijvend.

Men dient nauwkeurig Jezus te volgen en zich daar gaande weg steeds meer in te verdiepen en te zelf-verloochenen. Wie zichzelf verloochent kan helemaal niets meer zijn, dus ook geen christen.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Tufkah
Berichten: 1217
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Gods Zoon

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 22 dec 2023, 11:16
Tufkah schreef: 22 dec 2023, 10:22

Jij geeft de kerkelijke opvatting weer, (drie personen) maar daar is geen Bijbelse grond voor te vinden. Als God spreekt, dan spreekt hij geen persoon uit. Hoe ze dat ooit hebben kunnen verzinnen is mij een raadsel.
1 God Die Zich openbaart in 3 personen, blijft toch een Mysterie.
Toen Jezus als Persoonlijke God-Openbaring lijfelijk als mensachtige op aarde rondliep, was de hemel niet leeg want daar vertoefde tegelijkertijd de Vader als Persoonlijke God-Openbaring. Dus 2 God-Personen wel degelijk op hetzelfde moment en geen schijn- persoon op aarde. Ra, ra hoe is dat mogelijk? Naar menselijke logica is zulks niet mogelijk, maar naar Goddelijke-Logica kennelijk wel.
Christelijk Mysterie !!

God is Mysterie en dat zal grotendeels ook zo blijven. God kan Zichzelf niet verlaten om even 33 jaar als mens rond te wandelen, daar zijn we het over eens. Daarom dienen we aandachtig het Evangelie te lezen en te contempleren. Personen zijn geschapen , maar het Woord is gesproken. Je kan dus nooit stellen dat de Zoon een persoon is, want dan spreek je de Bijbel tegen.

Bepaalde basis principes hou ik wel aan: God is onveranderlijk. Alleen heidenen hebben veranderlijke goden. En God is Een. Alleen heidenen hebben er meerdere.

Ik probeer dus steeds opnieuw de tekst goed te lezen en te begrijpen. In de Johannes proloog staat betreffende de Zoon (het Woord) 'in den beginne'. Wat betekent dat God het Woord sprak aan 'het begin' van de gehele schepping. Kennelijk was dat (dat spreken) noodzakelijk ten behoeve van de Schepping, want zelfs Adam en Eva waren er nog niet 'in den beginne'.

En gezien dat we middels de Zoon de Vader kunnen kennen, is het de Zoon welke zo belangrijk is voor ons. De focus ligt voor mij dus niet zozeer op de historisch/fysieke betekenis, maar op de geestelijke betekenis.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2554
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Gods Zoon

Bericht door Inktvlam »

peda schreef: 22 dec 2023, 11:16
Tufkah schreef: 22 dec 2023, 10:22

Jij geeft de kerkelijke opvatting weer, (drie personen) maar daar is geen Bijbelse grond voor te vinden. Als God spreekt, dan spreekt hij geen persoon uit. Hoe ze dat ooit hebben kunnen verzinnen is mij een raadsel.
1 God Die Zich openbaart in 3 personen, blijft toch een Mysterie.
Toen Jezus als Persoonlijke God-Openbaring lijfelijk als mensachtige op aarde rondliep, was de hemel niet leeg want daar vertoefde tegelijkertijd de Vader als Persoonlijke God-Openbaring. Dus 2 God-Personen wel degelijk op hetzelfde moment en geen schijn- persoon op aarde. Ra, ra hoe is dat mogelijk? Naar menselijke logica is zulks niet mogelijk, maar naar Goddelijke-Logica kennelijk wel.
Christelijk Mysterie !!
Al duizend keer uitgelegd.
Helemaal niet 3 personen en geen mysterie.
Vader en Zoon zijn één. En de Heilige Geest is geen persoon, maar de kracht van God.
De Vader openbaart zich in de Zoon. Zodra de Vader zich openbaart is hij Zoon.
Jezus is het beeld van God, zegt Paulus.
Elk mens, Jezus niet uitgesloten, bestaat uit lichaam, ziel en geest.
Lichaam en ziel zijn menselijk, maar de geest is goddelijk.
Bij Jezus is die geest de Vadergeest in al zijn volheid (zie Kolossenzen 2:9).
Bij ons is die geest (ofwel godsvonk) slechts een kleine weergave van God in onszelf.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Gods Zoon

Bericht door peda »

Inktvlam schreef: 22 dec 2023, 14:45
peda schreef: 22 dec 2023, 11:16

1 God Die Zich openbaart in 3 personen, blijft toch een Mysterie.
Toen Jezus als Persoonlijke God-Openbaring lijfelijk als mensachtige op aarde rondliep, was de hemel niet leeg want daar vertoefde tegelijkertijd de Vader als Persoonlijke God-Openbaring. Dus 2 God-Personen wel degelijk op hetzelfde moment en geen schijn- persoon op aarde. Ra, ra hoe is dat mogelijk? Naar menselijke logica is zulks niet mogelijk, maar naar Goddelijke-Logica kennelijk wel.
Christelijk Mysterie !!
Al duizend keer uitgelegd.
Helemaal niet 3 personen en geen mysterie.
Vader en Zoon zijn één. En de Heilige Geest is geen persoon, maar de kracht van God.
De Vader openbaart zich in de Zoon. Zodra de Vader zich openbaart is hij Zoon.
Jezus is het beeld van God, zegt Paulus.
Elk mens, Jezus niet uitgesloten, bestaat uit lichaam, ziel en geest.
Lichaam en ziel zijn menselijk, maar de geest is goddelijk.
Bij Jezus is die geest de Vadergeest in al zijn volheid (zie Kolossenzen 2:9).
Bij ons is die geest (ofwel godsvonk) slechts een kleine weergave van God in onszelf.
Jouw uitleg is een andere uitleg als de klassiek christelijke overtuiging, daarom is er bij jou geen sprake van een mysterie.
Bij de klassiek christelijke overtuiging blijf je m.i. wel zitten met het mysterie van 3 Personen in 1 God.
Jezus als Goddelijk Persoon op aarde, terwijl terzelfder tijd de Hemel niet leeg was maar bewoond werd door God-de-Vader.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1830
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Gods Zoon

Bericht door Yours »

Tufkah schreef: 22 dec 2023, 14:43
Ik probeer dus steeds opnieuw de tekst goed te lezen en te begrijpen. In de Johannes proloog staat betreffende de Zoon (het Woord) 'in den beginne'. Wat betekent dat God het Woord sprak aan 'het begin' van de gehele schepping.
In mijn visie hoort Het Woord van ‘In den Beginne’ bij het begin (het geluid/Ohm/AUM) van de Schepping: de oerknal waar vanuit de planeten en sterren gevormd werden. Feitelijk zeggen al jouw daaropvolgende woorden dat ook, want er was toen inderdaad nog geen mens te bekennen:
Kennelijk was dat (dat spreken) noodzakelijk ten behoeve van de Schepping, want zelfs Adam en Eva waren er nog niet 'in den beginne'.
Wellicht de tekst nog eens opnieuw lezen in deze context?
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Gods Zoon

Bericht door peda »

Bij de oerknal werden geen sterren en planeten gevormd. Dat was een veel latere ontwikkeling in het kosmische evolutie proces.
Het wel en wee rond de oerknal is bij huidig weten grotendeels ook een mysterie.
Er is meer bekend over na de oerknal als over tijdens, laat staan '' voorafgaande "" aan de oerknal.
Dat de metafysica inspeelt op het oerknal- mysterie is uiteraard duidelijk.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1830
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Gods Zoon

Bericht door Yours »

peda schreef: 22 dec 2023, 15:49 Bij de oerknal werden geen sterren en planeten gevormd. Dat was een veel latere ontwikkeling in het kosmische evolutie proces.
Het wel en wee rond de oerknal is bij huidig weten grotendeels ook een mysterie.
Er is meer bekend over na de oerknal als over tijdens, laat staan '' voorafgaande "" aan de oerknal.
Dat de metafysica inspeelt op dit mysterie is uiteraard duidelijk.
Uiteindelijk zijn de sterren en planeten er uit ontstaan.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Gods Zoon

Bericht door peda »

Yours schreef: 22 dec 2023, 15:56
peda schreef: 22 dec 2023, 15:49 Bij de oerknal werden geen sterren en planeten gevormd. Dat was een veel latere ontwikkeling in het kosmische evolutie proces.
Het wel en wee rond de oerknal is bij huidig weten grotendeels ook een mysterie.
Er is meer bekend over na de oerknal als over tijdens, laat staan '' voorafgaande "" aan de oerknal.
Dat de metafysica inspeelt op dit mysterie is uiteraard duidelijk.
Uiteindelijk zijn de sterren en planeten er uit ontstaan.
Dat klopt en metafysisch is het daarbij het vraagstuk hoe het komt dat Alles wat Bestaat, reeds in de oerknal zijn fundamentele basis heeft gekregen.
Wie zich verdiept in het domein metafysica weet, dat daarop vele zeer uiteenlopende antwoorden worden gegeven.
Voor mij nu juist de reden om daaraan ook aandacht te schenken. De wetenschap weet het juiste antwoord ook niet en doet dus gewoon mee in de "' bonte stoet "" van aangedragen mogelijkheden, niet meer en ook niet minder. Zelfs het weten rond de kwantum velden houdt hier op. Een mysterie, vanuit mijn optiek, zeker weten.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2554
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Gods Zoon

Bericht door Inktvlam »

peda schreef: 22 dec 2023, 15:07
Inktvlam schreef: 22 dec 2023, 14:45
Al duizend keer uitgelegd.
Helemaal niet 3 personen en geen mysterie.
Vader en Zoon zijn één. En de Heilige Geest is geen persoon, maar de kracht van God.
De Vader openbaart zich in de Zoon. Zodra de Vader zich openbaart is hij Zoon.
Jezus is het beeld van God, zegt Paulus.
Elk mens, Jezus niet uitgesloten, bestaat uit lichaam, ziel en geest.
Lichaam en ziel zijn menselijk, maar de geest is goddelijk.
Bij Jezus is die geest de Vadergeest in al zijn volheid (zie Kolossenzen 2:9).
Bij ons is die geest (ofwel godsvonk) slechts een kleine weergave van God in onszelf.
Jouw uitleg is een andere uitleg als de klassiek christelijke overtuiging, daarom is er bij jou geen sprake van een mysterie.
Bij de klassiek christelijke overtuiging blijf je m.i. wel zitten met het mysterie van 3 Personen in 1 God.
Jezus als Goddelijk Persoon op aarde, terwijl terzelfder tijd de Hemel niet leeg was maar bewoond werd door God-de-Vader.
De hemel kan ook wel een plaats zijn. Maar de hemel heeft vooral eerst betrekking op het innerlijk.
Als je met alle geweld de drie-eenheid als drie personen wilt blijven zien, dan blijft het een onoplosbaar mysterie.
De Vader staat voor de liefde, de Zoon is de wijsheid of het licht, de Heilige Geest de kracht van God. Met liefde, wijsheid en kracht is het wezen van God het best aangeduid. Daarom wilde Jezus dat bijvoorbeeld bij de doop de formulering: Vader, Zoon en Heilige Geest gebruikt werd.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1830
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Gods Zoon

Bericht door Yours »

Inktvlam schreef: 22 dec 2023, 16:40
peda schreef: 22 dec 2023, 15:07

Jouw uitleg is een andere uitleg als de klassiek christelijke overtuiging, daarom is er bij jou geen sprake van een mysterie.
Bij de klassiek christelijke overtuiging blijf je m.i. wel zitten met het mysterie van 3 Personen in 1 God.
Jezus als Goddelijk Persoon op aarde, terwijl terzelfder tijd de Hemel niet leeg was maar bewoond werd door God-de-Vader.
De Vader staat voor de liefde, de Zoon is de wijsheid of het licht, de Heilige Geest de kracht van God. Met liefde, wijsheid en kracht is het wezen van God het best aangeduid.
Dag Inktvlam,

Een goede formulering welke het Goddelijk bewustzijn van Jezus Christus destijds goed omvat: het complete Zijn.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens